Bezproblēmu bizness internetā
Vai esat telekomunikāciju uzņēmums - visplašākajā šī vārda nozīmē?
Varbūt interneta pakalpojumu sniedzējs? Bet varbūt esat šo kompāniju klients -
jūsu kompānijas pakalpojumi tiek piedāvāti vai reklamēti internetā un šos pakalpojumus
nodrošina kāda no interneta pakalpojumu firmām ?
E-biznesa attīstības līmeņi
Šo modeli izstrādājuši IBM Globālo servisu uzņēmuma konsultanti.
Modelis raksturo e-biznesa attīstības pakāpi uzņēmumā.
0 - Uzņēmumam ir pieeja internetam, bet nav savas mājas lapas.
1 - Uzņēmumam ir sava mājas lapa, kura tiek izmantota.
2 - Internets tiek izmantots darbības funkciju nodrošināšanai -
transakcijas internetā.
3 - Integrācija starp uzņēmuma iekšējām sistēmām un interneta
lietojuma programmatūru, piemēram, uzņēmuma resursu plānošanas sistēmas un
klientu aprūpes sistēmas un e-komercijas vai ASP programmatūras integrācija.
4 - Integrācija ar piegādātāju uzņēmuma sistēmām.
5 - Pilnīga uzņēmuma sistēmu integrācija ar piegādātāju un klientu
sistēmām, kuras sistēmu arhitektūra ļauj adaptīvi mainīt e-biznesa procesus,
netraucējot pārējos uzņēmuma procesus.
Var skaitīt un diskutēt, cik daudz uzņēmumu Latvijā atrodas katrā
no e-biznesa attīstības pakapēm. Mēģinot noteikt, kuriem uzņēmumiem saskaņā ar
zīmējumā doto modeli e-biznesa infrastruktūras darbība ir kritiska, var
secināt, ka uzņēmuma darbības kritiska atkarība no e-biznesa vides ir tiem,
kuru e-biznesa attīstības pakāpe ir, sākot ar II un augstāk. Līdz ar to šiem
uzņēmumiem ir augstas un ļoti konkrētas pakalpojuma līmeņa prasības pret
telekomunikāciju, interneta pieslēguma un ASP programmu nodrošinājumu. Šīs
prasības parasti tiek formulētas servisa līmeņa līgumos ar attiecīgo
pakalpojumu piegādātājiem.
Tātad, ja esat interneta pakalpojumu sniedzējs vai ASP
programmatūras nodrošinātājs, ir svarīgi, lai jūsu pakalpojuma kvalitāte
atbilstu klienta prasībām un vēl jo vairāk parakstītajiem servisa līmeņa
līgumiem.
Eiropas Kopienas valstīs notikušajā aptaujā par e-biznesa
ieviešanas kritiskajiem faktoriem kompāniju vadītāji minējuši četras
kritiskākās jomas veiksmīgam biznesam:
- klientu
piesaistīšanu;
- servisa līmeņu
līgumu izpildi;
- kompānijas Brand
Name - labā vārda uzturēšanu;
- nepārtraukta biznesa
pieauguma nodrošināšanu.
Klientu piesaiste web lapai
Vairāki pētījumi rāda, ka interesents gaidīs tikai astoņas
sekundes, lai ielādētu web lapu datorā. Interneta mazumtirdzniecībā, pēc
pētījumu kompānijas Zona Research datiem jau 1999. gadā kompānijas zaudēja 58
miljonus dolāru katru mēnesi nerealizētos pārdošanas apjomos, jo to
e-komercijas lapas bija pārāk lēnas vai dažkārt neielādējās. Dažkārt īslaicīgas
IT sistēmu komunikacijas problēmas var neatstāt tūlītēju iespaidu uz kompānijas
ieņēmumiem, bet ilgāka laika posmā var spiest sadarbības partnerus izvēlēties
konkurentus. Šādos gadījumos uzņēmuma ieņēmumi, atkarībā no biznesa modeļa, var
sarukt ļoti strauji, pat izraisot tā bankrotu. Lai vienkāršotu un paātrinātu
elektroniskas transakcijas internetā, daļa kompāniju - e-biznesa pakalpojumu sniedzēju
- piedāvā partnerim uzstādīt darbastacijas klienta programmiņu, kas palīdz
saistīties ar tā programmatūru. Tomēr daudzi B2B pakalpojumu klienti nevēlas
izmantot speciālu programmatūru, tai vietā izvēloties piekļuvi no interneta
pārlūkprogrammas. Šādā gadījumā īpaši svarīgi ir zināt, cik ātri un stabili
strādā sistēma. Pasaulē pieejami Web monitoringa pakalpojumi, kas imitē
lietotāja pieslēgšanos, bet šīs imitācijas ļoti bieži nespēj precīzi atainot
reālās pieslēguma vietas nosacījumus.
Tivoli Web Services
Manager sniedz iespēju pārbaudīt Web lapas pieejamību un tehnisko sistēmu
informāciju gan no telekomunikāciju sistēmām, gan IT sistēmām, kuras nodrošina
pakalpojuma sniegšanu. Šīs informācijas apkopošana ļauj palielināt sistēmu
pieejamību (availability) un tādējādi palielināt klientu apmierinātību ar
pakalpojumu.
Servisa līmeņa līgumi
IT dienestiem
ikdienā jāseko sistēmu darbības kvalitātei, bet tiklīdz rodas kāda problēma,
kura ir pamanāma augstākajai uzņēmuma vadībai, vadība tūlīt IT dienestā cenšas
noskaidrot cēloņus un pārliecināties par to, ka tiek veikta nepieciešamā
darbība kļūmju novēršanai. Daudzas kompānijas slēdz SLA (Servisa līmeņa līgums)
ar interneta vai programmu servisa sniedzējiem. Servisa līmeņa līgums viens
pats, protams, maz palīdz. Ir nepieciešami rīki, ar kuru palīdzību monitorēt un
mērīt sistēmu pieejamību un darbību saskaņā ar servisa līmeņa prasībām, kuras
definētas SLA. Tivoli Web Services Manager sniedz tādu kritisko parametru
statistiku kā pakalpojuma pieejamība, web lapu ielādes laiks un ļauj novērtēt,
vai problēma radusies pašu infrastruktūras robežās vai ārpusē.
Tivoli Web Services Manager dod iespēju veikt pakalpojuma
kvalitātes parbaudes atlasītam klientu lokam, bet šo pārbaužu rezultāti TIVOLI
administratoram ir pieejami no interneta pārlūkprogrammas. Pastāv iespēja mērīt
transakciju laikus simulētām transakcijām, lai salīdzinātu un analizētu
e-biznesa sistēmas darbību.
Kompānijas tēla aizsardzība
Katra kompānija rūpējas par savu tēlu - lai tās vārds klientiem
nozīmētu noteiktu kvalitātes garantiju - servisa līmeni, ko tie sagaida.
E-komerciju kvalitātes garants klientam ir ātra lapas ielāde, pārdomāts lapas
dizains, vienota koncepcija, kas sakrīt web lapai un pārējai identitātei un
publicitātei. Tāpēc īpaši svarīga ir lapas informācijas aktualitāte un
savienojuma saišu kavalitāte. Pāris nestrādājošas saites var radīt ļoti sliktu
iespaidu par e-komercijas lapu, bet B2B e-biznesa jomā var vienkārši apturēt
kritiskus biznesa procesus. Līdz brīdim, kamēr, piemēram, ir atrasts apkārtceļa
risinājums, kaut vai izmantojot e-pastu un operatoram datus ievadot sistēmās
manuāli.
Jautājums ir - kā tikt galā ar lielāku skaitu web lapu uzturēšanu;
kā zināt, ka lapas nesatur vecu informāciju, saites ved, kur norādīts, nevis uz
lapu, kuru tās administrators jau sen ir izņēmis un tādējādi saite ir mirusi.
Ja web lapiņa ir maza, visam var izsekot līdzi administrators,
kurš ir jāapdrošina par kārtīgu summu tfu, tfu, tfu..., jo neviens cits ar šo
saimniecību tik ātri var netikt galā un arī kārtīgu web saimniecības aprakstu
mazās firmas reizēm nav sagādājušas. Lielākām kompānijām savu web lapu kārtībā
uzturēšanu ir nepieciešams automatizēt. 10 000 dažādu web lapas atvērumu
(statisko lapu) gadījumā pat labi organizētai administratoru brigādei ir ļoti
grūti uzturēt lapu kārtībā. Tivoli Web Services Manager palīdz lapas
uzturēšanā, jo šī programmatūra var caurlūkot visus lapas skatus ar intervālu,
kuru izvēlaties (reizi stundā, reizi dienā, reizi nedēļā), lai atklātu mirušās
saites un lapas, kurās kāds no parametriem ir pārsniedzis noteiktos
ierobežojumus. Var pārbaudīt arī
publicēšanai sagatavoto lapu atbilstību
kompānijas kritērijiem. Ja, piemēram, tiek atklātas pārāk garas lapas, lapas ar
saitēm, kas neved nekur, jebkura cita veida darbības izpilde ievelkas vai tai
nav rezultāta, Tivoli Web Services Manager paziņo par problēmu, paziņojumu
nosūtot pa e-pastu, peidžeri kā SMS, SNMP konsoli (piemēram TIVOLI Enterprise
Console). Konsolidētus ziņojumu rezultātus iespējams saņemt web pārlūkprogrammā
HTTP vai HTTPS formātā.
Lielākās sistēmās vajag īpaši parūpēties par sistēmu ģenerēto datu
interpretāciju, jo bieži nepieciešama nopietna analīze, lai nonāktu pie
secinājumiem par sistēmu darbības problēmu cēloņiem. Tādējādi jāparūpējas, lai
vērtīgā investīcija web pakalpojumu vadības programmatūrā būtu patiesi vērtīga,
respektīvi, sistēmas iespējas tiktu izmantotas pilnībā. Laikā, kad esam
pārslogoti ar informācijas pārplūdi, mums nepieciešama palīdzība tādu sistēmu
veidā, kuras izanalizē un palīdz interpretēt savāktos datus.
Šāda sistēma ir Tivoli Web Services Analyzer, kas konsolidē dažādu
sistēmu datus un, izmantojot relācijas datu bāzi, uzglabā tos, kā arī veic
analīzi. Sistēmas datus var ieintegrēt kompānijas datu noliktavas risinājumā.
Tivoli Web Services Analyzer analīzes spējas balstās uz Tivoli Decision Support
programmprodukta, OLAP bāzēta analīzes rīka. Tādējādi uzņēmums var plānot
nepieciešamās investīcijas infrastruktūrā, lai tās tiktu veiktas maksimāli
mērķtiecīgi un dotu visaugstāko iespējamo peļņu no investīcijas (ROI). Līdz ar
to uzņēmums varēs sniegt konkurētspējīgus pakalpojumus gan cenu, gan
pakalpojuma kvalitātes ziņā, jo TIVOLI infrastruktūra nodrošina mērķtiecību
ieguldījumos un informāciju izaugsmes plānošanai.
Guntars OTTO
IBM Latvija
Vesetas ielā 9, Rīgā
Tālr. 7070300
http://www.ibm.com
Vai esat telekomunikāciju uzņēmums - visplašākajā šī vārda nozīmē?
Varbūt interneta pakalpojumu sniedzējs? Bet varbūt esat šo kompāniju klients -
jūsu kompānijas pakalpojumi tiek piedāvāti vai reklamēti internetā un šos pakalpojumus
nodrošina kāda no interneta pakalpojumu firmām ?
E-biznesa attīstības līmeņi
Šo modeli izstrādājuši IBM Globālo servisu uzņēmuma konsultanti.
Modelis raksturo e-biznesa attīstības pakāpi uzņēmumā.
0 - Uzņēmumam ir pieeja internetam, bet nav savas mājas lapas.
1 - Uzņēmumam ir sava mājas lapa, kura tiek izmantota.
2 - Internets tiek izmantots darbības funkciju nodrošināšanai -
transakcijas internetā.
3 - Integrācija starp uzņēmuma iekšējām sistēmām un interneta
lietojuma programmatūru, piemēram, uzņēmuma resursu plānošanas sistēmas un
klientu aprūpes sistēmas un e-komercijas vai ASP programmatūras integrācija.
4 - Integrācija ar piegādātāju uzņēmuma sistēmām.
5 - Pilnīga uzņēmuma sistēmu integrācija ar piegādātāju un klientu
sistēmām, kuras sistēmu arhitektūra ļauj adaptīvi mainīt e-biznesa procesus,
netraucējot pārējos uzņēmuma procesus.
Var skaitīt un diskutēt, cik daudz uzņēmumu Latvijā atrodas katrā
no e-biznesa attīstības pakapēm. Mēģinot noteikt, kuriem uzņēmumiem saskaņā ar
zīmējumā doto modeli e-biznesa infrastruktūras darbība ir kritiska, var
secināt, ka uzņēmuma darbības kritiska atkarība no e-biznesa vides ir tiem,
kuru e-biznesa attīstības pakāpe ir, sākot ar II un augstāk. Līdz ar to šiem
uzņēmumiem ir augstas un ļoti konkrētas pakalpojuma līmeņa prasības pret
telekomunikāciju, interneta pieslēguma un ASP programmu nodrošinājumu. Šīs
prasības parasti tiek formulētas servisa līmeņa līgumos ar attiecīgo
pakalpojumu piegādātājiem.
Tātad, ja esat interneta pakalpojumu sniedzējs vai ASP
programmatūras nodrošinātājs, ir svarīgi, lai jūsu pakalpojuma kvalitāte
atbilstu klienta prasībām un vēl jo vairāk parakstītajiem servisa līmeņa
līgumiem.
Eiropas Kopienas valstīs notikušajā aptaujā par e-biznesa
ieviešanas kritiskajiem faktoriem kompāniju vadītāji minējuši četras
kritiskākās jomas veiksmīgam biznesam:
- klientu
piesaistīšanu;
- servisa līmeņu
līgumu izpildi;
- kompānijas Brand
Name - labā vārda uzturēšanu;
- nepārtraukta biznesa
pieauguma nodrošināšanu.
Klientu piesaiste web lapai
Vairāki pētījumi rāda, ka interesents gaidīs tikai astoņas
sekundes, lai ielādētu web lapu datorā. Interneta mazumtirdzniecībā, pēc
pētījumu kompānijas Zona Research datiem jau 1999. gadā kompānijas zaudēja 58
miljonus dolāru katru mēnesi nerealizētos pārdošanas apjomos, jo to
e-komercijas lapas bija pārāk lēnas vai dažkārt neielādējās. Dažkārt īslaicīgas
IT sistēmu komunikacijas problēmas var neatstāt tūlītēju iespaidu uz kompānijas
ieņēmumiem, bet ilgāka laika posmā var spiest sadarbības partnerus izvēlēties
konkurentus. Šādos gadījumos uzņēmuma ieņēmumi, atkarībā no biznesa modeļa, var
sarukt ļoti strauji, pat izraisot tā bankrotu. Lai vienkāršotu un paātrinātu
elektroniskas transakcijas internetā, daļa kompāniju - e-biznesa pakalpojumu sniedzēju
- piedāvā partnerim uzstādīt darbastacijas klienta programmiņu, kas palīdz
saistīties ar tā programmatūru. Tomēr daudzi B2B pakalpojumu klienti nevēlas
izmantot speciālu programmatūru, tai vietā izvēloties piekļuvi no interneta
pārlūkprogrammas. Šādā gadījumā īpaši svarīgi ir zināt, cik ātri un stabili
strādā sistēma. Pasaulē pieejami Web monitoringa pakalpojumi, kas imitē
lietotāja pieslēgšanos, bet šīs imitācijas ļoti bieži nespēj precīzi atainot
reālās pieslēguma vietas nosacījumus.
Tivoli Web Services
Manager sniedz iespēju pārbaudīt Web lapas pieejamību un tehnisko sistēmu
informāciju gan no telekomunikāciju sistēmām, gan IT sistēmām, kuras nodrošina
pakalpojuma sniegšanu. Šīs informācijas apkopošana ļauj palielināt sistēmu
pieejamību (availability) un tādējādi palielināt klientu apmierinātību ar
pakalpojumu.
Servisa līmeņa līgumi
IT dienestiem
ikdienā jāseko sistēmu darbības kvalitātei, bet tiklīdz rodas kāda problēma,
kura ir pamanāma augstākajai uzņēmuma vadībai, vadība tūlīt IT dienestā cenšas
noskaidrot cēloņus un pārliecināties par to, ka tiek veikta nepieciešamā
darbība kļūmju novēršanai. Daudzas kompānijas slēdz SLA (Servisa līmeņa līgums)
ar interneta vai programmu servisa sniedzējiem. Servisa līmeņa līgums viens
pats, protams, maz palīdz. Ir nepieciešami rīki, ar kuru palīdzību monitorēt un
mērīt sistēmu pieejamību un darbību saskaņā ar servisa līmeņa prasībām, kuras
definētas SLA. Tivoli Web Services Manager sniedz tādu kritisko parametru
statistiku kā pakalpojuma pieejamība, web lapu ielādes laiks un ļauj novērtēt,
vai problēma radusies pašu infrastruktūras robežās vai ārpusē.
Tivoli Web Services Manager dod iespēju veikt pakalpojuma
kvalitātes parbaudes atlasītam klientu lokam, bet šo pārbaužu rezultāti TIVOLI
administratoram ir pieejami no interneta pārlūkprogrammas. Pastāv iespēja mērīt
transakciju laikus simulētām transakcijām, lai salīdzinātu un analizētu
e-biznesa sistēmas darbību.
Kompānijas tēla aizsardzība
Katra kompānija rūpējas par savu tēlu - lai tās vārds klientiem
nozīmētu noteiktu kvalitātes garantiju - servisa līmeni, ko tie sagaida.
E-komerciju kvalitātes garants klientam ir ātra lapas ielāde, pārdomāts lapas
dizains, vienota koncepcija, kas sakrīt web lapai un pārējai identitātei un
publicitātei. Tāpēc īpaši svarīga ir lapas informācijas aktualitāte un
savienojuma saišu kavalitāte. Pāris nestrādājošas saites var radīt ļoti sliktu
iespaidu par e-komercijas lapu, bet B2B e-biznesa jomā var vienkārši apturēt
kritiskus biznesa procesus. Līdz brīdim, kamēr, piemēram, ir atrasts apkārtceļa
risinājums, kaut vai izmantojot e-pastu un operatoram datus ievadot sistēmās
manuāli.
Jautājums ir - kā tikt galā ar lielāku skaitu web lapu uzturēšanu;
kā zināt, ka lapas nesatur vecu informāciju, saites ved, kur norādīts, nevis uz
lapu, kuru tās administrators jau sen ir izņēmis un tādējādi saite ir mirusi.
Ja web lapiņa ir maza, visam var izsekot līdzi administrators,
kurš ir jāapdrošina par kārtīgu summu tfu, tfu, tfu..., jo neviens cits ar šo
saimniecību tik ātri var netikt galā un arī kārtīgu web saimniecības aprakstu
mazās firmas reizēm nav sagādājušas. Lielākām kompānijām savu web lapu kārtībā
uzturēšanu ir nepieciešams automatizēt. 10 000 dažādu web lapas atvērumu
(statisko lapu) gadījumā pat labi organizētai administratoru brigādei ir ļoti
grūti uzturēt lapu kārtībā. Tivoli Web Services Manager palīdz lapas
uzturēšanā, jo šī programmatūra var caurlūkot visus lapas skatus ar intervālu,
kuru izvēlaties (reizi stundā, reizi dienā, reizi nedēļā), lai atklātu mirušās
saites un lapas, kurās kāds no parametriem ir pārsniedzis noteiktos
ierobežojumus. Var pārbaudīt arī
publicēšanai sagatavoto lapu atbilstību
kompānijas kritērijiem. Ja, piemēram, tiek atklātas pārāk garas lapas, lapas ar
saitēm, kas neved nekur, jebkura cita veida darbības izpilde ievelkas vai tai
nav rezultāta, Tivoli Web Services Manager paziņo par problēmu, paziņojumu
nosūtot pa e-pastu, peidžeri kā SMS, SNMP konsoli (piemēram TIVOLI Enterprise
Console). Konsolidētus ziņojumu rezultātus iespējams saņemt web pārlūkprogrammā
HTTP vai HTTPS formātā.
Lielākās sistēmās vajag īpaši parūpēties par sistēmu ģenerēto datu
interpretāciju, jo bieži nepieciešama nopietna analīze, lai nonāktu pie
secinājumiem par sistēmu darbības problēmu cēloņiem. Tādējādi jāparūpējas, lai
vērtīgā investīcija web pakalpojumu vadības programmatūrā būtu patiesi vērtīga,
respektīvi, sistēmas iespējas tiktu izmantotas pilnībā. Laikā, kad esam
pārslogoti ar informācijas pārplūdi, mums nepieciešama palīdzība tādu sistēmu
veidā, kuras izanalizē un palīdz interpretēt savāktos datus.
Šāda sistēma ir Tivoli Web Services Analyzer, kas konsolidē dažādu
sistēmu datus un, izmantojot relācijas datu bāzi, uzglabā tos, kā arī veic
analīzi. Sistēmas datus var ieintegrēt kompānijas datu noliktavas risinājumā.
Tivoli Web Services Analyzer analīzes spējas balstās uz Tivoli Decision Support
programmprodukta, OLAP bāzēta analīzes rīka. Tādējādi uzņēmums var plānot
nepieciešamās investīcijas infrastruktūrā, lai tās tiktu veiktas maksimāli
mērķtiecīgi un dotu visaugstāko iespējamo peļņu no investīcijas (ROI). Līdz ar
to uzņēmums varēs sniegt konkurētspējīgus pakalpojumus gan cenu, gan
pakalpojuma kvalitātes ziņā, jo TIVOLI infrastruktūra nodrošina mērķtiecību
ieguldījumos un informāciju izaugsmes plānošanai.
Guntars OTTO
IBM Latvija
Vesetas ielā 9, Rīgā
Tālr. 7070300
http://www.ibm.com