Verdi lidmašīna uzņem augstumu
Aprīlī, izstādes Baltic IT&T izstādes laikā, pirmo reizi gaisā
tika palaista jaunā Lattelekom informācijas sistēmu preču zīme Verdi, kuru
simboliski mēdz attēlot arī kā sarkanu lidmašīnu. Lai gan Verdi joprojām nav
pārtapis par patstāvīgu uzņēmumu, kā bija iecerēts, sarkanā lidmašīna ir
atrāvusies no skrejceļa, uzņēmusi augstumu un neapšaubāmi kļuvusi pamanāma
Latvijas debesīs. Par uzņēmuma dzinējspēku un jaunajiem projektiem SP stāsta
Verdi direktors Lauris LINABERGS un kvalitātes direktors Māris VEĢERIS.
Kādi IT risinājumi vajadzīgi Latvijā?
Analītiķi mēdz teikt, ka Baltijas valstīs IT nozares krīze gandrīz
nav jūtama. Starp 50 visstraujāk augošajiem nozares uzņēmumiem Centrālajā
Eiropā šogad iekļuvušas arī septiņas Latvijas IT firmas. Tas acīmredzot
saistīts ar IT risinājumu aizvien lielāku pieprasījumu, jo jebkura augoša
uzņēmuma ikdienā bez tiem iztikt ir aizvien grūtāk. Prognozes liecina, ka
uzņēmumi, kuru attīstībai netiks izmantoti IT risinājumi, nākotnē zaudēs
konkurences cīņā. Tāpēc ir ļoti tālredzīgi ieguldīt investīcijas IT
risinājumos, kas saistīti ar uzņēmuma ikdienas darbu.
Tam piekrīt arī Verdi direktors Lauris Linabergs, piebilstot, ka
uzņēmēji investīciju apjomu un konkrēto mērķi tomēr vērtē daudz kritiskāk nekā
līdz šim. Vispirms, protams, jāraugās, kādus uzlabojumus un izmaiņas uzņēmuma
biznesā ienesīs informācijas tehnoloģiju risinājumi. Uzņēmēji vēlas ievākt IT
augļus tūlīt, nevis pēc gadiem pieciem vai desmit, turklāt ieguvumam jābūt
reāli pamanāmam. Piemēram, samazinātas izmaksas vai būtiski uzlabota klientu
apkalpošanas kvalitāte. Šādām klientu vēlmēm tiek pielāgoti arī IT risinājumi,
tie kļuvuši vienkāršāki un padara efektīvāku uzņēmuma ikdienu.
Verdi piedāvā divus veidus, kā klienti var samazināt investīciju
risku: viens - iegādājoties tādus risinājumus, kas atmaksājas ātri un
pārliecinoši; otrs - nomājot IT risinājumus un pērkot tikai pakalpojumus.
Lauris Linabergs uzskata, ka Latvijas klienti parasti vēl nav gatavi lieliem
kapitālieguldījumiem, turpretī pakalpojumus, kuri dod drīzu atdevi un maksā
daudz mazāk, viņi iegādājas labprāt. Veidojas arī labvēlīga vide
infrastruktūras īres un biznesa lietojumu (ASP - Application Service Providing)
īres pakalpojumiem. Biznesa lietojumu īrēšana ļauj ievērojami ietaupīt uz liela
apjoma rēķina, turklāt tiek iegūta arī pilna funkcionalitāte - piemēram,
uzņēmuma resursu plānošanas un finansu pārvaldības sistēma SAP vai klientu
attiecību pārvaldīšanas atbalsta sistēma SIEBEL.
- Sistēmu īrei gan var būt daži ierobežojumi, - skaidro Lauris
Linabergs, - jo esam atkarīgi no programmatūras ražotājiem. Tomēr arī Verdi
komanda izstrādā programmatūru, kas paredzēta plašam lietotāju lokam. To
piedāvāsim ne vien tradicionālajā (programmatūras), bet arī īrējama daudzlietotāju
režīmā veidā: programmas strādā uz Verdi datu centru infrastruktūras bāzes.
Lietotājiem jāmaksā mēneša maksa, kas aprēķināta pēc lietotāju daudzuma vai arī
pēc citiem kritērijiem.
Verdi piedāvā
Viens no galvenajiem Verdi darbības virzieniem ir
oriģinālprogrammatūru izstrāde. Tās top gan pēc klientu pasūtījuma, gan pēc
Verdi komandas iniciatīvas. Verdi ir sakrājis vislielāko pieredzi virzienos,
kas bija saistīti ar Lattelekom biznesa procesu atbalstu. Izvēloties šīs
sistēmas, vienmēr ir rūpīgi pārdomāts, vai konkrētajā gadījumā labāk derētu
kāds pasaulē populārs (nedaudz pielāgots) programmprodukts (piemēram, SAP
finansu pārvaldībai) vai arī lietojums ir tik specifisks, ka vajadzīga
specializēta programmatūras izstrāde. Vienmēr tiek salīdzinātas gan izmaksas,
gan attīstības perspektīva.
Populārākie Verdi piedāvājumi šobrīd ir t. s. IT atbalsta
pakalpojumi - palīdzības dienests, aparatūras piegāde (ja nepieciešams), dažāda
veida IT infrastruktūras pakalpojumi. Īpaši populārs ir palīdzības dienests
Apollo klientiem.
Apollo palīdzības dienests
Palīdzības dienests izveidots uz līdzīga Lattelekom iekšējā
dienesta bāzes un ilggadējās pieredzes. Sākotnēji tas bija paredzēts Lattelekom
darbinieku atbalstam un konsultēšanai, ja viņiem radās problēmas, strādājot ar
internetu (gan darbā, gan mājās). Šī koncepcija ir saglabāta arī Apollo
palīdzības dienestā. Zīmīgi, ka Apollo klienti noslogo šo dienestu divkārt
vairāk nekā Lattelekom darbinieki. Tas ir pirmais Verdi darbības virziens, kur
ārējo klientu īpatsvars ir lielāks nekā iekšējo.
- Mēs palīdzam Apollo
veikt viņu ikdienas uzdevumus, - stāsta Māris Veģeris. - Šķiet, tas ir
vienīgais palīdzības dienests Latvijā, kas spēj caurām dienām un naktīm, 365
dienas gadā, kvalificēti palīdzēt lietotājiem un pa telefonu atbildēt uz
jautājumiem ne tikai par Apollo pakalpojumiem. Mēs sniedzam arī citu veidu
konsultācijas, kas saistītas ar internetu, pieslēgumiem, IT lietojumiem. Pa
telefonu var novērst 70-80 procentus klientu problēmu. Protams, ja kādu kļūmi
neizdodas atrisināt, pie klienta dodas Verdi servisa inženieris. Pārsvarā tas
attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas nevar atļauties pastāvīgi
algot datortīklu administratoru.
Pēc Verdi apkopotās statistikas lielākā daļa DSL lietotāju,
pārsvarā biznesa klienti, izmanto palīdzības līniju dienā. Tomēr ļoti daudz
klientu zvana arī vakaros un pat naktīs - gan Mājas DSL lietotāji, gan
studenti, kas gatavo kursa darbus, gan arī kaislīgi datorfani. Galvenās
problēmas, par kurām sazinās ar palīdzības līniju, ir saistītas ar lietojumiem.
Nereti Apollo klienti ir aizmirsuši e-pasta paroles, ļoti daudz ir ar kontiem
saistītu lietu (nav laikus nokārtoti maksājumi, bloķēta piekļuve internetam u.
tml.). Klienti uzdod jautājumus arī par datora niķiem, ja birojā kaut kas
nedarbojas. Ar Apollo palīdzības līnijas starpniecību var nopirkt pat datoru
detaļas.
CRM - modes lieta vai ikdiena?
Pēdējā laikā var sākt runāt pat par sava veida IT modi, un par
šābrīža modes kliedzienu vai jauno vilni, šķiet, varētu uzskatīt klientu
attiecību vadības sistēmu CRM (Customer Relations Management), kas pamazām sāk
ieviesties arī Latvijā. To klientiem piedāvā arī Verdi. Dzirdēta ļoti ticama
prognoze, ka jau tuvākajos gados tiem uzņēmumiem, kuri nebūs ieviesuši CRM, būs
grūti izturēt konkurenci.
Kāpēc īsti CRM ir tik svarīgs? Tā ir unikāla iespēja ar
individuālas pieejas un informācijas palīdzību iegūt klientu uzticību un
palielināt uzņēmuma vērtību. Varētu teikt, ka tā ir uz klientu orientēta
uzņēmuma kultūra un attīstība, kur būtiska loma ir detalizētai datu bāzei par
katru klientu. CRM kļūst īpaši aktuāls tad, kad uzņēmums sāk augt. Ar vienu un
to pašu klientu uzņēmumā ir jāstrādā vairākiem cilvēkiem, tāpēc ir jābūt
efektīvai, drošai, nevainojamai informācijas apmaiņai starp visiem
darbiniekiem, kas kontaktējas ar klientu. Tādējādi, atskanot klienta zvanam,
firmas darbinieks datu bāzē var atrast detalizētu informāciju par klienta
problēmām, vēlmēm, pasūtījuma izpildes gaitu u. tml.
Informācijas nodošanu no viena dienesta uz citu var nodrošināt ar
informācijas apstrādes sistēmas palīdzību. Pasaules tirgus līderi ir
izveidojuši standartveida programmatūras risinājumu, kas integrē CRM labāko
pasaules pieredzi. Verdi strādā ar sistēmu SIEBEL, kas ir pielāgota Lattelekom
vajadzībām. Šobrīd Verdi piedāvā gan SIEBEL Enterprise risinājumu lieliem
uzņēmumiem, gan arī versiju vidējiem uzņēmumiem SIEBEL Midmarket. Lattelekom
Klientu apkalpošanas daļā un operatoru centrā arī izmanto SIEBEL CRM
risinājumu.
Verdi pazīst gan Latvijā, gan Vācijā
Kopš Verdi preču zīmes ieviešanas klientu ir kļuvis krietni
vairāk: pirms tam gandrīz visi IT produkti tapa tikai Lattelekom vajadzībām,
bet šobrīd klāt nākuši arī vairāk nekā 40 ārējie klienti, pārsvarā prāvi
uzņēmumi. Tiesa, to pasūtījumi šobrīd vēl nav lieli, jo, pirms sākt
vērienīgākus projektus, Verdi komanda vēlas pierādīt savu pakalpojumu kvalitāti
un to, kā prot pildīt solījumus. Uzņēmums nopietni gatavojas arī ISO
sertifikācijas auditam, kuru iecerēts nokārtot nākamgad.
Oktobrī Minhenē notika starptautiska programmatūras izstāde Systems 2001, kuru apjoma ziņā varētu
salīdzināt ar Hannoveres izstādi CeBIT. Šogad tajā ar stendiem piedalījās trīs
Latvijas uzņēmumi - Verdi, DATI un DataPro. Verdi stendā bija apskatāmi pašu
izstrādātie programmatūras risinājumi, kā arī CRM un ARP. Lauris Linabergs
atzīst, ka vislielāko interesi izraisīja tieši Verdi konsultācijas par CRM,
nodibināti arī pirmie kontakti ar potenciālajiem klientiem.
- Jaunā preču zīme Verdi ir ļoti pozitīvi ietekmējusi uzņēmuma
attīstību, kā arī stiprinājusi darbinieku motivāciju un pašapziņu, - stāsta
Lauris Linabergs. - Tās nav tikai jaunas krāsas, bet arī vēl augstāka darba
kultūra, elastīgāka attieksme pret klientu. Verdi mērķis ir kļūt par nozīmīgāko
IT uzņēmumu Latvijā, un tā domā arī visi 250 darbinieki. Verdi komanda ir
kompetenta gan operētājsistēmu, gan aplikāciju, gan tīklu risinājumos. Tā ir
lieliska, ļoti radoša un profesionāla komanda, ar kuru prieks strādāt!
Gunta KĻAVIŅA
Aprīlī, izstādes Baltic IT&T izstādes laikā, pirmo reizi gaisā
tika palaista jaunā Lattelekom informācijas sistēmu preču zīme Verdi, kuru
simboliski mēdz attēlot arī kā sarkanu lidmašīnu. Lai gan Verdi joprojām nav
pārtapis par patstāvīgu uzņēmumu, kā bija iecerēts, sarkanā lidmašīna ir
atrāvusies no skrejceļa, uzņēmusi augstumu un neapšaubāmi kļuvusi pamanāma
Latvijas debesīs. Par uzņēmuma dzinējspēku un jaunajiem projektiem SP stāsta
Verdi direktors Lauris LINABERGS un kvalitātes direktors Māris VEĢERIS.
Kādi IT risinājumi vajadzīgi Latvijā?
Analītiķi mēdz teikt, ka Baltijas valstīs IT nozares krīze gandrīz
nav jūtama. Starp 50 visstraujāk augošajiem nozares uzņēmumiem Centrālajā
Eiropā šogad iekļuvušas arī septiņas Latvijas IT firmas. Tas acīmredzot
saistīts ar IT risinājumu aizvien lielāku pieprasījumu, jo jebkura augoša
uzņēmuma ikdienā bez tiem iztikt ir aizvien grūtāk. Prognozes liecina, ka
uzņēmumi, kuru attīstībai netiks izmantoti IT risinājumi, nākotnē zaudēs
konkurences cīņā. Tāpēc ir ļoti tālredzīgi ieguldīt investīcijas IT
risinājumos, kas saistīti ar uzņēmuma ikdienas darbu.
Tam piekrīt arī Verdi direktors Lauris Linabergs, piebilstot, ka
uzņēmēji investīciju apjomu un konkrēto mērķi tomēr vērtē daudz kritiskāk nekā
līdz šim. Vispirms, protams, jāraugās, kādus uzlabojumus un izmaiņas uzņēmuma
biznesā ienesīs informācijas tehnoloģiju risinājumi. Uzņēmēji vēlas ievākt IT
augļus tūlīt, nevis pēc gadiem pieciem vai desmit, turklāt ieguvumam jābūt
reāli pamanāmam. Piemēram, samazinātas izmaksas vai būtiski uzlabota klientu
apkalpošanas kvalitāte. Šādām klientu vēlmēm tiek pielāgoti arī IT risinājumi,
tie kļuvuši vienkāršāki un padara efektīvāku uzņēmuma ikdienu.
Verdi piedāvā divus veidus, kā klienti var samazināt investīciju
risku: viens - iegādājoties tādus risinājumus, kas atmaksājas ātri un
pārliecinoši; otrs - nomājot IT risinājumus un pērkot tikai pakalpojumus.
Lauris Linabergs uzskata, ka Latvijas klienti parasti vēl nav gatavi lieliem
kapitālieguldījumiem, turpretī pakalpojumus, kuri dod drīzu atdevi un maksā
daudz mazāk, viņi iegādājas labprāt. Veidojas arī labvēlīga vide
infrastruktūras īres un biznesa lietojumu (ASP - Application Service Providing)
īres pakalpojumiem. Biznesa lietojumu īrēšana ļauj ievērojami ietaupīt uz liela
apjoma rēķina, turklāt tiek iegūta arī pilna funkcionalitāte - piemēram,
uzņēmuma resursu plānošanas un finansu pārvaldības sistēma SAP vai klientu
attiecību pārvaldīšanas atbalsta sistēma SIEBEL.
- Sistēmu īrei gan var būt daži ierobežojumi, - skaidro Lauris
Linabergs, - jo esam atkarīgi no programmatūras ražotājiem. Tomēr arī Verdi
komanda izstrādā programmatūru, kas paredzēta plašam lietotāju lokam. To
piedāvāsim ne vien tradicionālajā (programmatūras), bet arī īrējama daudzlietotāju
režīmā veidā: programmas strādā uz Verdi datu centru infrastruktūras bāzes.
Lietotājiem jāmaksā mēneša maksa, kas aprēķināta pēc lietotāju daudzuma vai arī
pēc citiem kritērijiem.
Verdi piedāvā
Viens no galvenajiem Verdi darbības virzieniem ir
oriģinālprogrammatūru izstrāde. Tās top gan pēc klientu pasūtījuma, gan pēc
Verdi komandas iniciatīvas. Verdi ir sakrājis vislielāko pieredzi virzienos,
kas bija saistīti ar Lattelekom biznesa procesu atbalstu. Izvēloties šīs
sistēmas, vienmēr ir rūpīgi pārdomāts, vai konkrētajā gadījumā labāk derētu
kāds pasaulē populārs (nedaudz pielāgots) programmprodukts (piemēram, SAP
finansu pārvaldībai) vai arī lietojums ir tik specifisks, ka vajadzīga
specializēta programmatūras izstrāde. Vienmēr tiek salīdzinātas gan izmaksas,
gan attīstības perspektīva.
Populārākie Verdi piedāvājumi šobrīd ir t. s. IT atbalsta
pakalpojumi - palīdzības dienests, aparatūras piegāde (ja nepieciešams), dažāda
veida IT infrastruktūras pakalpojumi. Īpaši populārs ir palīdzības dienests
Apollo klientiem.
Apollo palīdzības dienests
Palīdzības dienests izveidots uz līdzīga Lattelekom iekšējā
dienesta bāzes un ilggadējās pieredzes. Sākotnēji tas bija paredzēts Lattelekom
darbinieku atbalstam un konsultēšanai, ja viņiem radās problēmas, strādājot ar
internetu (gan darbā, gan mājās). Šī koncepcija ir saglabāta arī Apollo
palīdzības dienestā. Zīmīgi, ka Apollo klienti noslogo šo dienestu divkārt
vairāk nekā Lattelekom darbinieki. Tas ir pirmais Verdi darbības virziens, kur
ārējo klientu īpatsvars ir lielāks nekā iekšējo.
- Mēs palīdzam Apollo
veikt viņu ikdienas uzdevumus, - stāsta Māris Veģeris. - Šķiet, tas ir
vienīgais palīdzības dienests Latvijā, kas spēj caurām dienām un naktīm, 365
dienas gadā, kvalificēti palīdzēt lietotājiem un pa telefonu atbildēt uz
jautājumiem ne tikai par Apollo pakalpojumiem. Mēs sniedzam arī citu veidu
konsultācijas, kas saistītas ar internetu, pieslēgumiem, IT lietojumiem. Pa
telefonu var novērst 70-80 procentus klientu problēmu. Protams, ja kādu kļūmi
neizdodas atrisināt, pie klienta dodas Verdi servisa inženieris. Pārsvarā tas
attiecas uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas nevar atļauties pastāvīgi
algot datortīklu administratoru.
Pēc Verdi apkopotās statistikas lielākā daļa DSL lietotāju,
pārsvarā biznesa klienti, izmanto palīdzības līniju dienā. Tomēr ļoti daudz
klientu zvana arī vakaros un pat naktīs - gan Mājas DSL lietotāji, gan
studenti, kas gatavo kursa darbus, gan arī kaislīgi datorfani. Galvenās
problēmas, par kurām sazinās ar palīdzības līniju, ir saistītas ar lietojumiem.
Nereti Apollo klienti ir aizmirsuši e-pasta paroles, ļoti daudz ir ar kontiem
saistītu lietu (nav laikus nokārtoti maksājumi, bloķēta piekļuve internetam u.
tml.). Klienti uzdod jautājumus arī par datora niķiem, ja birojā kaut kas
nedarbojas. Ar Apollo palīdzības līnijas starpniecību var nopirkt pat datoru
detaļas.
CRM - modes lieta vai ikdiena?
Pēdējā laikā var sākt runāt pat par sava veida IT modi, un par
šābrīža modes kliedzienu vai jauno vilni, šķiet, varētu uzskatīt klientu
attiecību vadības sistēmu CRM (Customer Relations Management), kas pamazām sāk
ieviesties arī Latvijā. To klientiem piedāvā arī Verdi. Dzirdēta ļoti ticama
prognoze, ka jau tuvākajos gados tiem uzņēmumiem, kuri nebūs ieviesuši CRM, būs
grūti izturēt konkurenci.
Kāpēc īsti CRM ir tik svarīgs? Tā ir unikāla iespēja ar
individuālas pieejas un informācijas palīdzību iegūt klientu uzticību un
palielināt uzņēmuma vērtību. Varētu teikt, ka tā ir uz klientu orientēta
uzņēmuma kultūra un attīstība, kur būtiska loma ir detalizētai datu bāzei par
katru klientu. CRM kļūst īpaši aktuāls tad, kad uzņēmums sāk augt. Ar vienu un
to pašu klientu uzņēmumā ir jāstrādā vairākiem cilvēkiem, tāpēc ir jābūt
efektīvai, drošai, nevainojamai informācijas apmaiņai starp visiem
darbiniekiem, kas kontaktējas ar klientu. Tādējādi, atskanot klienta zvanam,
firmas darbinieks datu bāzē var atrast detalizētu informāciju par klienta
problēmām, vēlmēm, pasūtījuma izpildes gaitu u. tml.
Informācijas nodošanu no viena dienesta uz citu var nodrošināt ar
informācijas apstrādes sistēmas palīdzību. Pasaules tirgus līderi ir
izveidojuši standartveida programmatūras risinājumu, kas integrē CRM labāko
pasaules pieredzi. Verdi strādā ar sistēmu SIEBEL, kas ir pielāgota Lattelekom
vajadzībām. Šobrīd Verdi piedāvā gan SIEBEL Enterprise risinājumu lieliem
uzņēmumiem, gan arī versiju vidējiem uzņēmumiem SIEBEL Midmarket. Lattelekom
Klientu apkalpošanas daļā un operatoru centrā arī izmanto SIEBEL CRM
risinājumu.
Verdi pazīst gan Latvijā, gan Vācijā
Kopš Verdi preču zīmes ieviešanas klientu ir kļuvis krietni
vairāk: pirms tam gandrīz visi IT produkti tapa tikai Lattelekom vajadzībām,
bet šobrīd klāt nākuši arī vairāk nekā 40 ārējie klienti, pārsvarā prāvi
uzņēmumi. Tiesa, to pasūtījumi šobrīd vēl nav lieli, jo, pirms sākt
vērienīgākus projektus, Verdi komanda vēlas pierādīt savu pakalpojumu kvalitāti
un to, kā prot pildīt solījumus. Uzņēmums nopietni gatavojas arī ISO
sertifikācijas auditam, kuru iecerēts nokārtot nākamgad.
Oktobrī Minhenē notika starptautiska programmatūras izstāde Systems 2001, kuru apjoma ziņā varētu
salīdzināt ar Hannoveres izstādi CeBIT. Šogad tajā ar stendiem piedalījās trīs
Latvijas uzņēmumi - Verdi, DATI un DataPro. Verdi stendā bija apskatāmi pašu
izstrādātie programmatūras risinājumi, kā arī CRM un ARP. Lauris Linabergs
atzīst, ka vislielāko interesi izraisīja tieši Verdi konsultācijas par CRM,
nodibināti arī pirmie kontakti ar potenciālajiem klientiem.
- Jaunā preču zīme Verdi ir ļoti pozitīvi ietekmējusi uzņēmuma
attīstību, kā arī stiprinājusi darbinieku motivāciju un pašapziņu, - stāsta
Lauris Linabergs. - Tās nav tikai jaunas krāsas, bet arī vēl augstāka darba
kultūra, elastīgāka attieksme pret klientu. Verdi mērķis ir kļūt par nozīmīgāko
IT uzņēmumu Latvijā, un tā domā arī visi 250 darbinieki. Verdi komanda ir
kompetenta gan operētājsistēmu, gan aplikāciju, gan tīklu risinājumos. Tā ir
lieliska, ļoti radoša un profesionāla komanda, ar kuru prieks strādāt!
Gunta KĻAVIŅA