Sistēmas darba atjaunošanas risinājumi
Tas nevarēja notikt ar mani
Iegādājušies jaunu brand
datoru, drīz vien ievērojam, ka tam komplektā nāk līdzi
bezmaksas programmatūra. Gan individuālais lietotājs, gan
lielāku organizāciju IT sistēmu administrators
visbiežāk sāk ar šā softa dzēšanu un
pārinstalē datoru pēc savas patikas. Tas notiek, ignorējot
apstākļus, ka šie programmatūras rīki var būtiski
ietaupīt lietotāja laiku un pasargāt no liekām nepatikšanām.
Tie varētu arī jūtami atvieglināt sistēmas
administratora dzīvi, ļaujot koncentrēties uz
nopietnākiem uzdevumiem, piemēram, dažu PC lāpīšanu,
tādējādi ietaupot organizācijas līdzekļus. Kas
tad ir tas, ko ignorējam?
PC pārvaldes rīki
Tādi lielie ražotāji kā IBM,
HP, Fujitsu-Siemens un Dell piedāvā dažādus
programmatūras rīkus, kas paredzēti datoru izmantošanas
ērtībām un to produktivitātes paaugstināšanai.
Šie tehnoloģiskie risinājumi iedalāmi šādās
kategorijās:
drošības nodrošināšana un kontrole;
sistēmas atveidu (Image) izveide un
pārvaldīšana;
atteikumu apstrāde un sistēmas atjaunošana
pēc kļūmēm;
attālināta datoru konfigurēšana
un pārvalde;
automatizēta uzskaite un inventarizācija;
attālināts lietotāja atbalsts.
Industrijas līderis PC pārvaldes risinājumos
ir IBM. Šā gada otrajā ceturksnī PC Magazine
pētījumā par labāko korporatīvo datoru PC Magazine
Editors Choice un piecu zvaigžņu novērtējumu ieguva IBM
ThinkCentre S50. Par galveno priekšrocību
salīdzinājumā ar konkurentiem prestižais industrijas
žurnāls atzīmēja menedžmenta rīkus, kurus IBM
piedāvā zem kopēja ThinkVantage Technologies karoga.
Think stratēģija
Jau 2002. gada novembrī IBM paziņoja, ka
sāk realizēt Think stratēģiju, lai samazinātu
IT izmaksas un maksimizētu lietotāju darba produktivitāti. Think
stratēģija (skat. 1. attēlu) piedāvā virkni cits citu
papildinošu tehnoloģisku risinājumu, kas aptver pilnu datora
lietošanas ciklu, sākot ar tā instalāciju un beidzot ar
datu dzēšanu no utilizējamas sistēmas. Šeit
īsumā apskatīsim tikai vienu no IBM Think
stratēģijas risinājumiem - atteikumu apstrādes un datora
darba atjaunošanas tehnoloģiju Rescue and
Recovery with Rapid Restore (RR).
Kas tas ir?
Rescue and Recovery with Rapid
Restore (RR)
ir ātrs un ekonomisks PC darba atjaunošanas risinājums pēc
tā bojājuma vīrusu uzbrukuma, neveiksmīgas
instalācijas vai citu kļūmju rezultātā. Tas ir
bezmaksas rīks komplektā ar jaunu IBM ThinkCentre galda vai ThinkPad
portatīvo datoru, bet to var izmantot arī ar citu ražotāju
PC. Jaunākajos IBM datoros RR ir pieejama gan no t.s. pirmsielādes
vides (Pre-Boot environment), gan darba laikā.
Pirmsielādes vide bez sistēmas
atjaunošanas vai saglabāšanas ļauj lietotājam piekļūt
palīdzības informācijai un notikumu failiem, koriģēt
BIOS, kā arī sasniegt IBM produktu atbalsta lapas internetā (ar Ethernet
pieslēgumu). Šī tehnoloģija ļauj pašam veikt savas
informācijas aizsardzību, kas ir īpaši svarīgi
portatīvo datoru lietotājiem, jo viņiem bieži nav pieejama
sistēmas administratoru palīdzība.
Kā tas darbojas?
RR saglabā sistēmas atveidu virtuālā
apgabalā (Virtual Partition), kas novietots uz datora
fiksētā diska, optiskā diska, USB iekārtas vai lokālajā
tīklā. Šis apgabals ir operāciju sistēmai neredzams, tāpēc
nav pakļauts vīrusu uzbrukumiem. Ir iespējams saglabāt visu
sistēmu, bet var arī izslēgt no kopēšanas kādas datu
direktorijas. Tāpat ir iespējams atjaunot visus datus vai arī
tikai noteiktus failus vai to grupas. Sistēmas saglabāšanu vai
atjaunošanu var veikt vai nu pēc lietotāja vēlmes, vai
arī uzstādot failu kopēšanas grafiku (piemēram,
saglabāt datus reizi nedēļā). Sistēmu administratoram
ir paredzēta iespēja attālināti veikt sistēmas
saglabāšanas un atjaunošanas operācijas.
Kopš šā gada jūlija IBM
piedāvā atjaunošanas risinājumu arī kā atsevišķu
produktu - IBM Portable 40GB USB 2.0 Hard Drive with Rescue and Recovery
(produkta kods 22P7196). Kā liecina nosaukums, tā pamatā ir portatīvs,
ātrdarbīgs USB 2.0 disks (var strādāt arī ar USB 1.1),
kas kopā ar RR programmatūru veido kompaktu un mobilu sistēmas
saglabāšanas un atjaunošanas risinājumu. Šo
iekārtu pievieno portatīvajam datoram (vai galda datoram) pie diviem
USB portiem, tāpēc tam nav nepieciešama autonoma strāvas padeve.
Kompresēta datora sistēma parasti aizņem 3-5 GB diska vietas, un
ir iespējams veikt pilnu atjaunošanos pat 15 minūšu
laikā. Kopijas tiek šifrētas un aizsargātas ar paroli, lai
nodrošinātu lietotāja informācijas slepenību.
Citu ražotāju piedāvājums
Citi ražotāji paši
neizstrādā klienta darba atjaunošanas risinājumus, bet
piedāvā trešo pušu produktus, piemēram, Symantec
Norton GoBack, PowerQuest Drive Image, Altiris Local Recovery un
citus. Visbiežāk tiek piedāvāta Altiris programmatūra.
Piemēram, HP, sākot ar šā gada jūniju, savas Adaptive
Enterprise stratēģijas ietvaros sāk piedāvāt Altiris
Local Recovery jau instalētu uz jauna PC. Arī Dell par papildu
samaksu piedāvā Altiris risinājumu.
Tomēr Altiris
salīdzinājumā ar RR ir vairāki būtiski trūkumi
to ir problemātiski izmantot lielai organizācijai, jo trūkst
attālinātas pārvaldes iespējas (to var iegūt,
piemaksājot 55 USD par Enterprise licenci), tas nav savietojams ar
citiem atveidu (imaging) rīkiem, piemēram, PowerQuest un
Ghost, sistēmu var saglabāt tikai uz datora fiksētā
diska, ja nav iegādāta jau iepriekš minētā Enterprise
versija.
Secinājumi
Reti kurš datora lietotājs kādreiz sava
datora ekrānā nav redzējis blue screen of death*), kas
liecina par OS nobrukšanu. Sistēmas atjaunošana ar
tradicionālām metodēm vidēji industrijā izmaksā
180 USD. Tomēr bieži nav iespējams laikus veikt šos darbus,
jo portatīvā datora lietotājs var atrasties komandējumā
vai arī sistēmas administrators nav pieejams.
IBM Global Services savāktā
statistika liecina, ka pēc RR ieviešanas organizācijā
personālo datoru atbalsta izmaksas samazinājās par 52 procentiem,
bet ierašanās skaits klienta darba vietā par 90 procentiem.
Tā kā PC atbalsta izmaksas tiek vērtētas kā puse no
visām IT izmaksām, tad sistēmas atjaunošanas rīku
izmantošanas rezultāts var izrādīties iespaidīgs.
Mārtiņš GRANTS,
Personālo sistēmu grupa
IBM Latvija
*) blue screen of death Windows OS
neatlabojamas kļūdas ekrāns.
Iegādājušies jaunu brand datoru, drīz vien ievērojam, ka tam komplektā nāk līdzi bezmaksas programmatūra. Gan individuālais lietotājs, gan lielāku organizāciju IT sistēmu administrators visbiežāk sāk ar šā softa dzēšanu un pārinstalē datoru pēc savas patikas. Tas notiek, ignorējot apstākļus, ka šie programmatūras rīki var būtiski ietaupīt lietotāja laiku un pasargāt no liekām nepatikšanām. Tie varētu arī jūtami atvieglināt sistēmas administratora dzīvi, ļaujot koncentrēties uz nopietnākiem uzdevumiem, piemēram, dažu PC lāpīšanu, tādējādi ietaupot organizācijas līdzekļus. Kas tad ir tas, ko ignorējam?
PC pārvaldes rīki
Tādi lielie ražotāji kā IBM, HP, Fujitsu-Siemens un Dell piedāvā dažādus programmatūras rīkus, kas paredzēti datoru izmantošanas ērtībām un to produktivitātes paaugstināšanai. Šie tehnoloģiskie risinājumi iedalāmi šādās kategorijās:
drošības nodrošināšana un kontrole;
sistēmas atveidu (Image) izveide un pārvaldīšana;
atteikumu apstrāde un sistēmas atjaunošana pēc kļūmēm;
attālināta datoru konfigurēšana un pārvalde;
automatizēta uzskaite un inventarizācija;
attālināts lietotāja atbalsts.
Industrijas līderis PC pārvaldes risinājumos ir IBM. Šā gada otrajā ceturksnī PC Magazine pētījumā par labāko korporatīvo datoru PC Magazine Editors Choice un piecu zvaigžņu novērtējumu ieguva IBM ThinkCentre S50. Par galveno priekšrocību salīdzinājumā ar konkurentiem prestižais industrijas žurnāls atzīmēja menedžmenta rīkus, kurus IBM piedāvā zem kopēja ThinkVantage Technologies karoga.
Think stratēģija
Jau 2002. gada novembrī IBM paziņoja, ka sāk realizēt Think stratēģiju, lai samazinātu IT izmaksas un maksimizētu lietotāju darba produktivitāti. Think stratēģija (skat. 1. attēlu) piedāvā virkni cits citu papildinošu tehnoloģisku risinājumu, kas aptver pilnu datora lietošanas ciklu, sākot ar tā instalāciju un beidzot ar datu dzēšanu no utilizējamas sistēmas. Šeit īsumā apskatīsim tikai vienu no IBM Think stratēģijas risinājumiem - atteikumu apstrādes un datora darba atjaunošanas tehnoloģiju Rescue and Recovery with Rapid Restore (RR).
Kas tas ir?
Rescue and Recovery with Rapid Restore (RR) ir ātrs un ekonomisks PC darba atjaunošanas risinājums pēc tā bojājuma vīrusu uzbrukuma, neveiksmīgas instalācijas vai citu kļūmju rezultātā. Tas ir bezmaksas rīks komplektā ar jaunu IBM ThinkCentre galda vai ThinkPad portatīvo datoru, bet to var izmantot arī ar citu ražotāju PC. Jaunākajos IBM datoros RR ir pieejama gan no t.s. pirmsielādes vides (Pre-Boot environment), gan darba laikā.
Pirmsielādes vide bez sistēmas atjaunošanas vai saglabāšanas ļauj lietotājam piekļūt palīdzības informācijai un notikumu failiem, koriģēt BIOS, kā arī sasniegt IBM produktu atbalsta lapas internetā (ar Ethernet pieslēgumu). Šī tehnoloģija ļauj pašam veikt savas informācijas aizsardzību, kas ir īpaši svarīgi portatīvo datoru lietotājiem, jo viņiem bieži nav pieejama sistēmas administratoru palīdzība.
Kā tas darbojas?
RR saglabā sistēmas atveidu virtuālā apgabalā (Virtual Partition), kas novietots uz datora fiksētā diska, optiskā diska, USB iekārtas vai lokālajā tīklā. Šis apgabals ir operāciju sistēmai neredzams, tāpēc nav pakļauts vīrusu uzbrukumiem. Ir iespējams saglabāt visu sistēmu, bet var arī izslēgt no kopēšanas kādas datu direktorijas. Tāpat ir iespējams atjaunot visus datus vai arī tikai noteiktus failus vai to grupas. Sistēmas saglabāšanu vai atjaunošanu var veikt vai nu pēc lietotāja vēlmes, vai arī uzstādot failu kopēšanas grafiku (piemēram, saglabāt datus reizi nedēļā). Sistēmu administratoram ir paredzēta iespēja attālināti veikt sistēmas saglabāšanas un atjaunošanas operācijas.
Kopš šā gada jūlija IBM piedāvā atjaunošanas risinājumu arī kā atsevišķu produktu - IBM Portable 40GB USB 2.0 Hard Drive with Rescue and Recovery (produkta kods 22P7196). Kā liecina nosaukums, tā pamatā ir portatīvs, ātrdarbīgs USB 2.0 disks (var strādāt arī ar USB 1.1), kas kopā ar RR programmatūru veido kompaktu un mobilu sistēmas saglabāšanas un atjaunošanas risinājumu. Šo iekārtu pievieno portatīvajam datoram (vai galda datoram) pie diviem USB portiem, tāpēc tam nav nepieciešama autonoma strāvas padeve. Kompresēta datora sistēma parasti aizņem 3-5 GB diska vietas, un ir iespējams veikt pilnu atjaunošanos pat 15 minūšu laikā. Kopijas tiek šifrētas un aizsargātas ar paroli, lai nodrošinātu lietotāja informācijas slepenību.
Citu ražotāju piedāvājums
Citi ražotāji paši neizstrādā klienta darba atjaunošanas risinājumus, bet piedāvā trešo pušu produktus, piemēram, Symantec Norton GoBack, PowerQuest Drive Image, Altiris Local Recovery un citus. Visbiežāk tiek piedāvāta Altiris programmatūra. Piemēram, HP, sākot ar šā gada jūniju, savas Adaptive Enterprise stratēģijas ietvaros sāk piedāvāt Altiris Local Recovery jau instalētu uz jauna PC. Arī Dell par papildu samaksu piedāvā Altiris risinājumu.
Tomēr Altiris salīdzinājumā ar RR ir vairāki būtiski trūkumi to ir problemātiski izmantot lielai organizācijai, jo trūkst attālinātas pārvaldes iespējas (to var iegūt, piemaksājot 55 USD par Enterprise licenci), tas nav savietojams ar citiem atveidu (imaging) rīkiem, piemēram, PowerQuest un Ghost, sistēmu var saglabāt tikai uz datora fiksētā diska, ja nav iegādāta jau iepriekš minētā Enterprise versija.
Secinājumi
Reti kurš datora lietotājs kādreiz sava datora ekrānā nav redzējis blue screen of death*), kas liecina par OS nobrukšanu. Sistēmas atjaunošana ar tradicionālām metodēm vidēji industrijā izmaksā 180 USD. Tomēr bieži nav iespējams laikus veikt šos darbus, jo portatīvā datora lietotājs var atrasties komandējumā vai arī sistēmas administrators nav pieejams.
IBM Global Services savāktā statistika liecina, ka pēc RR ieviešanas organizācijā personālo datoru atbalsta izmaksas samazinājās par 52 procentiem, bet ierašanās skaits klienta darba vietā par 90 procentiem. Tā kā PC atbalsta izmaksas tiek vērtētas kā puse no visām IT izmaksām, tad sistēmas atjaunošanas rīku izmantošanas rezultāts var izrādīties iespaidīgs.
Mārtiņš GRANTS,
Personālo sistēmu grupa
IBM Latvija
*) blue screen of death Windows OS neatlabojamas kļūdas ekrāns.