VAI RĪGA IR E-PILSĒTA?
TRIJOS GADOS TRĪS TŪKSTOŠ DATORU
Rīgas domes
Informācijas tehnoloģiju centra (RD ITC) direktors Ēriks
Zēģelis, kas aizvadītajos trijos gados strādājis Rīgas
pašvaldības elektronisko tehnoloģiju koncepcijas izveidē un
īstenošanā, uzskata, ka paveikts galvenais
nodrošināta infrastruktūras izveide un radīta bāze
e-pakalpojumu ieviešanai. Tas Rīgai nodrošina iespēju
kļūt par jaunās pašvaldības e-pakalpojumu koncepcijas
reprezentētāju visā Eiropas Savienībā, ja vien
šis darbs tiešām tiktu atzīts par prioritāru un
paveikts tuvākajos gados.
E-pilsētas projekta
iecere
2002. gadā
e-tehnoloģiju attīstības projekta pirmajam posmam Rīgas
pašvaldībā tika atvēlēti pieci gadi, paredzot 14 miljonu
latu finansējumu. Bija plānota pilnīga elektronisko
tehnoloģiju ieviešana pašvaldību struktūrās. Lai
to īstenotu, par projekta stratēģiskajiem partneriem kļuva
šajā jomā pazīstami uzņēmumi: Microsoft
kā primārais programmatūras nodrošinātājs, Ernst&Young
kā pārvaldības un pakalpojumu procesu analizētājs un Hewlett
Packard kā tehnoloģiskā risinājuma padomdevējs.
Vienlaikus sākās
arī IT infrastruktūras izveide pašvaldībā.
Aizvadītajos trijos gados e-pilsētas projektā ieguldīti
3,28 miljoni latu. Nepietiekamo finanšu resursu dēļ
vairākkārt vajadzējis pārskatīt prioritātes,
taču esam sasnieguši galveno - izveidots Rīgas
maģistrālais un piekļuves pašvaldību sakaru tīkls
un datu centrs.
Maģistrālā tīkla
funkcijas
Pašlaik izveidotais
tīkls nodrošina datu un balss pārraidi starp RD
struktūrvienībām, priekšpilsētu
pašvaldībām, skolām un bibliotēkām.
Tīklā savienotas piecas jaudīgas (655 MB) ATM protokola
bāzes stacijas bezvadu pārraidei. Tās izvietotas
augstceltnēs (RD ITC, Zemkopības ministrija, Zaķusala, Preses
nams, Zinātņu akadēmija). No tām pa piekļuves
tīklu datu plūsma nonāk termināļos, kas atrodas domes
struktūrvienību telpās, kur ir fiksētais lokālais
tīkls, kam ITC nodrošina uzraudzību, uzturēšanu,
konfigurēšanu.
Kopumā RD infrastruktūra ir gan pašu
ierīkota, gan pirkta vai nomāta. No TK firmām (Lattelekom,
Telia, Telecentrs, Optrons, VITA) tiek nomāts kanāls, un arī
tā uzraudzību un konfigurēšanu veic ITC. Pie
termināļiem un bāzes stacijām ir arī
attālinātās piekļuves punkti ITC īrētajiem TK
tīkliem, kas apkalpo pašvaldību struktūras mikrorajonos, t.
sk. skolas. Maģistrālā tīkla infrastruktūras
centrālie komutācijas mezgli atrodas datu centrā. Balss
pārraidi nodrošina 22 centrāles.
Lai nepieļautu tīkla pārslodzi vietās,
kur satiksme ir virs 655 MB (pašlaik lielākie datu pārraides
apjomi ir Finanšu departamentam un Rīgas Ģeogrāfskajai informācijas
sistēmai - RĪĢIS), kanāli tiks dublēti,
pieslēdzoties optiskajiem kabeļiem. 2005. gadā tiks
pieslēgts pirmais. Paredzēts arī izveidot
maģistrālā tīkla rezerves kanālu bāzes
stacijām un to mezgliem.
Domes datu centra izveides mērķis
Tā kā ITC uztur un uzrauga visas sistēmas,
bija nepieciešams pilnīgi drošs, jaunākajiem standartiem
atbilstošs vienots datu centrs (DC). Februārī pabeigta centra un
serveru parka izveidošana modernās telpās. Vairāku
terabaitu diskmasīvs nodrošina visu DB un aplikāciju
uzturēšanu, elektronisko dokumentu arhivēšanu, kā
arī rezerves kopiju veidošanu. Klāstera princips, kas
nodrošina signāla dublēšanu pa vairākiem kanāliem,
garantē augstāko drošumu. Tas ļauj izslēgt
sistēmas atteikumus lietotājam.
Pašlaik modernākajās
sistēmās aplikācijas vairs netiek instalētas lietotāja
datorā. Ir izveidotas attālinātās pieejas web bāzētas
aplikācijas, piemēram, ar savu sistēmu resursiem
strādā Sociālais dienests, kā arī visiem pieejamā
Juridiskās palīdzības sistēma (JUPIS). Kopumā
mūsu infrastruktūra nodrošina pieeju 21 sistēmas
aplikācijām.
Vai tas nozīmē, ka domē jau visi
strādā ar datoru?
Kopš 2004. gada RD vienotā
lietvedības sistēma ir pilnīgi pabeigta un dokumentu aprites un
apstrādes process ir elektronisks. Tādējādi vairums darbinieku un deputātu
strādā ar datoru (RD struktūrās ir ap 3000 datoru),
iekšējā apritē dominē elektroniskie dokumenti un tos
pieņem arī no iedzīvotājiem. Šie iesniegumi tiek
fiksēti kopējā lietvedībā un iesniedzējs
saņem no domes oficiālu elektronisku atbildi, tomēr tā ir
tikai informatīva - tā ir bez paraksta un tai nav juridiskas
nozīmes.
RD ITC ir izveidojis
elektroniskā paraksta prototipa pilotversiju, kuras ieviešana
Rīgā pašlaik atkarīga no juridisko jautājumu
atrisināšanas. Tāpēc RD ir divi arhīvi parakstītie dokumentu
oriģināli tiek glabāti papīra formātā (kamēr
nav e-paraksta likuma, vienīgi tiem ir juridisks spēks), bet visa
pārējā dokumentācija glabājas elektroniskā
formātā.
Izveidotas un sertificētas
arī citas iekšējās lietošanas sistēmas, kas
nodrošina domes darbību: finanšu sistēma Apvārsnis,
darbinieku uzskaites un personāldaļu informācijas sistēma,
RD budžeta formēšanas un izpildes kontroles sistēma,
kā arī ieejošo un izejošo maksājumu
identificēšanas un apstrādes sistēma.
Elektroniskie pakalpojumi iedzīvotājiem
RD departamenti saskaņā ar valsts likumiem, MK noteikumiem
un pašvaldības nolikumiem nodrošina pilsētas dzīves
procesus. Ir sagatavotas gandrīz visas nepieciešamās
centralizētās iekšējās lietošanas
programmatūras, kuras nodrošina pakalpojumu datu plūsmas.
Pirmie elektroniskie pakalpojumi jau tiek sniegti portālā www.riga.lv sadaļā Uzlabotie
pakalpojumi. Tuvākajā laikā izstrādās
vairākus jaunus pakalpojumus: pieteikšanās pie amatpersonām,
reklāmas plakātu saskaņošana un citus. Tālāk viss
ir atkarīgs no finansējuma.
Tehnoloģiskie risinājumi
Kopumā RD sistēma ir milzu monstrs,
kurā integrēta 21 sistēma. Lai to izveidotu, bija
piesaistīti 20 ārējie izstrādātāji. Visas datu
bāzes ir balstītas uz Oracle un MS SQL, bet datu noliktava - uz
Microstrategy produktiem. Lietotāji strādā ar Microsoft
darba stacijām.
Sistēmas
radītāji un lietotāji ir pašvaldību darbinieki, kuri
ik dienu departamentu sistēmās ievada informāciju. Tas ir komplekss
risinājums visai pašvaldību struktūrai, un
jaunradītā informācija uzkrājas kopējā datu
noliktavā, no kurienes tā ir pieejama visiem attiecīgā
līmeņa domes darbiniekiem. Vienlaikus noliktava ir arī
bāze, lai nodrošinātu iedzīvotājiem pieejamos pakalpojumus.
Šī noliktava (back office - BO) ir kā leduskalna
neredzamā daļa pretstatā redzamajai daļai (front office
- FO) - publiskās pieejas aplikācijām.
Publiskās pieejas aplikācijas
Šīs aplikācijas nodrošina
iedzīvotāju pieeju pašvaldību pakalpojumiem. Sistēmai
attīstoties, iedzīvotājiem būs iespējams elektroniski
saņemt visu pašvaldību pakalpojumu spektru (ap 300 pakalpojumu).
Pašlaik ir izstrādāti divi pakalpojumu
saņemšanas veidi:
·
e-Rīgas projektā
izstrādātie e-pakalpojumi; tehnoloģiski tas ir FO interfeisa
(jeb saskarnes) izveidošana, kas nodrošina tās BO
informācijas atlasi, kura nepieciešama, lai iedzīvotājiem
elektroniski sniegtu konkrētos pakalpojumus;
·
e-Rīgas projektā
izveidotā Vienas pieturas aģentūra; arī tajā
pašvaldības darbinieks, izmantojot FO, elektroniski iegūst
apmeklētājam nepieciešamo informāciju,
atšķirība tā, ka iedzīvotājs to saņemt
ierodas personīgi.
Nākotnē, kad strādās digitālā TV,
iedzīvotāji pašvaldību elektroniskos pakalpojumus
varēs saņemt uz televizora ekrāna.
2004. gadā portālā www.riga.lv jau bija pieejami pirmie seši
pakalpojumi:
jaundzimušo
aprūpes pabalsts;
nekustamā īpašuma nodokļa maksa;
izziņa par
zemes gabala izmantošanu;
būvnodevas
rēķināšanas kalkulators;
dažādu
RD veidlapu izdrukas iespējas;
e-karogs (iespēja datorā vai
mobilajā tālrunī saņemt atgādinājumu par valsts
karoga izlikšanu).
Portālā pašlaik iespējams izmantot arī
RīĢIS pakalpojumus: ikviens interesents, ievadot kāda
pilsētas objekta adresi, var apskatīt to kartē, objektu vai
nekustamo īpašumu var atrast arī pēc kadastra numura un
apskatīt sarkanās līnijas.
RD kompleksajā risinājumā ir
iestrādāts jauns skatījums uz elektronisko tehnoloģiju
izmantošanu primārais ir pakalpojumu sniegšana un biznesa
nodrošināšana, tādēļ katrs iedzīvotāja
kontakts ar pašvaldību tiek interpretēts kā pakalpojums.
Tāpēc e-Rīgas izveides sāls ir izveidot pareizas BO
programmas un sistēmas, lai caur FO varētu apmierināt pakalpojumu
pieprasītājus. Tāpēc ITC darbā lielu īpatsvaru ieņem procesu
analīze, un aptuveni puse darbinieku ir sistēmanalītiķi.
Lietotāju gatavība
Diemžēl tai vēl nav pievērsta pietiekama
uzmanība, jo nav bijis finansējuma. Piemēram, 150
pašvaldības skolu datoru parka atjaunināšanai katru gadu
nepieciešams vismaz 600 jaunu datoru, taču pēdējos divos
gados finansējums saņemts tikai 800 datoru iegādei. Vēl
bēdīgāk ir ar vecāko paaudzi, pagaidām lielai
daļai iedzīvotāju ir gandrīz neiespējami
pierādīt nepieciešamību apgūt
datorzināšanas.
2005. gadā ITC sadarbībā ar RTU
piedāvās rīdziniekiem izmantot Dr. phys. Kapenieka[E.Z.1] radīto unikālo lietotāju
apmācības programmu, kas nodrošina efektīvu
populārāko datorprogrammu apguvi profesionālā
līmenī. Programma ir instalējama datorā un piemērota
patstāvīgam darbam. Jau šogad tā būs pieejama iedzīvotājiem
interneta publiskās piekļuves datoros.
Interneta piekļuves punkti
Kopš 2004. gada septembra par publiskās
piekļuves vietām uzskatāmas visas 46 pašvaldību
bibliotēkas, kur ir ne tikai datortehnika, lokālais tīkls,
nepārtrauktās barošanas bloki, bet arī interneta
pieslēgums. Daļa bibliotēku apgādātas arī ar
datoru perifērijas iekārtām. ITC ir sagatavojis pamatojumu, lai
valsts Gaismas tīklā arī Rīgas bibliotēkas
saņemtu datortehniku un perifērijas iekārtas. Bibliotēkas
ir pirmie pašvaldību veidotie interneta publiskās pieejas
punkti.
Publiskās pieejas
tīklu paplašinās, izvietojot apmeklētajās vietās
īpašus interneta kioskus. Šāds kiosks pusgadu sekmīgi
strādā lielveikalā Alfa.
Vai e-Rīgas projektu īstenos 2007. gadā?
2002.-2005. gadā no piecu gadu posmam
plānotajiem 14 miljoniem latu projekta īstenošanai tika
piešķirti trīs miljoni. Saglabājot šādu
finansēšanas politiku, e-Rīgas projekts varētu sākt
dzīvot ap 2012.gadu. Līdz tam iedzīvotājiem
jānodrošina vismaz 150 e-pakalpojumi. Interneta lietotāju
skaitam no pašreizējiem 1820 procentiem rīdzinieku būtu
jāpalielinās līdz 60 procentiem. Optimālā
variantā Rīgā e-tehnoloģiju attīstībai ik gadu
nepieciešami divi miljoni latu.
Pasaules prakse liecina, ka to sekmīgai
ieviešanai nepieciešams atvēlēt 5-7 procentus no
pilsētas ieņēmumiem. Tos varētu atrast, ja vien izdotos mainīt lēmēju
skata punktu. Pašlaik prasa tūlītēju atdevi no
sistēmas sastāvdaļām; tiklīdz iedomātais nav gūts,
finansēšana apsīkst. Tāda ekonomēšana ne
tikai attālina, bet grauj to efektu, ko var dot pilna sistēmas
īstenošana. Daudzas
lietas jāatrisina visā valstī, piemēram, e-paraksta
ieviešana, nodokļu atlaides cilvēkiem, kas pērk datorus
lietošanai mājās.
E-tehnoloģiju piedāvājums
atpaliek no pieprasījuma
Tur, kur pareizi novērtē
e-tehnoloģiju iespējas, darbinieki maina prioritātes. Pie mums
paraugskola sākas ar eiroremontu, bet, piemēram, Zviedrijā
Norčepingā paraugskola ir multimediālā novirziena skola
ar perfektu videotehniku un lieliski aprīkotām ierakstu studijām
un bibliotēku, kamēr remonta ziņā tā
neatšķiras no parastas mūsu skolas.
Pašlaik arī Rīgā
skolas var veidot savu IT vidi - katrai esam nodrošinājuši 4 MB
sakaru kanālu. Nākamajos divos gados to jaudu paredzēts palielināt
līdz 12 MB, lai nodrošinātu visus administrēšanas
procesus un palielinātu datoru un datorklašu skaitu. To
izmantošanas efektivitāte atkarīga no Izglītības
departamenta Datorikas nodaļas aktivitātēm. Izglītības
stratēģija būtu jābalsta uz daudz plašāku
elektronisko iespēju izmantošanu, piemēram, videokonferences
kopīgām dažādu kursu programmām, centralizētajiem
eksāmeniem, mācībstundas vairākām skolām,
čata istabas un citas aktivitātes. Ja to veidošanu atstāj
pašplūsmai, no ieguldītajiem līdzekļiem negūstam
ne materiālu, ne morālu gandarījumu.
Ieviešot e-tehnoloģijas, vajag
stratēģisku domāšanu un apziņu šis veikums
būs stūrakmens 21. gadsimta Rīgā. Tikai tā
varēsim tuvoties ES attīstītākajām
e-pilsētām Londonai, Vīnei, Ņūkāslai u. c.
Rīgas pašvaldības
IT&T infrastruktūra:
Datu
centrs
Balss
un datu pārraides sistēmas
3
000 datori domes struktūrvienībās, kas saslēgti
vienotā tīklā
22
tālruņu centrāles
Biroja
tehnika (~1 000 vienības)
Publiskās
pieejas interneta punkti
150
izglītības iestāžu datorklases (ap 3 000 datoru)
46
publisko bibliotēku datori ar interneta pieslēgumu un
iekšējās lietošanas specializēto programmatūru,
kā arī cita tehnika
Videonovērošanas
centrs
Laura KALINKA
[E.Z.1]A.Kapenieks
-amats gan precīzi jāuzrāda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Rīgas domes Informācijas tehnoloģiju centra (RD ITC) direktors Ēriks Zēģelis, kas aizvadītajos trijos gados strādājis Rīgas pašvaldības elektronisko tehnoloģiju koncepcijas izveidē un īstenošanā, uzskata, ka paveikts galvenais nodrošināta infrastruktūras izveide un radīta bāze e-pakalpojumu ieviešanai. Tas Rīgai nodrošina iespēju kļūt par jaunās pašvaldības e-pakalpojumu koncepcijas reprezentētāju visā Eiropas Savienībā, ja vien šis darbs tiešām tiktu atzīts par prioritāru un paveikts tuvākajos gados.
E-pilsētas projekta iecere
2002. gadā e-tehnoloģiju attīstības projekta pirmajam posmam Rīgas pašvaldībā tika atvēlēti pieci gadi, paredzot 14 miljonu latu finansējumu. Bija plānota pilnīga elektronisko tehnoloģiju ieviešana pašvaldību struktūrās. Lai to īstenotu, par projekta stratēģiskajiem partneriem kļuva šajā jomā pazīstami uzņēmumi: Microsoft kā primārais programmatūras nodrošinātājs, Ernst&Young kā pārvaldības un pakalpojumu procesu analizētājs un Hewlett Packard kā tehnoloģiskā risinājuma padomdevējs.
Vienlaikus sākās arī IT infrastruktūras izveide pašvaldībā. Aizvadītajos trijos gados e-pilsētas projektā ieguldīti 3,28 miljoni latu. Nepietiekamo finanšu resursu dēļ vairākkārt vajadzējis pārskatīt prioritātes, taču esam sasnieguši galveno - izveidots Rīgas maģistrālais un piekļuves pašvaldību sakaru tīkls un datu centrs.
Maģistrālā tīkla funkcijas
Pašlaik izveidotais tīkls nodrošina datu un balss pārraidi starp RD struktūrvienībām, priekšpilsētu pašvaldībām, skolām un bibliotēkām. Tīklā savienotas piecas jaudīgas (655 MB) ATM protokola bāzes stacijas bezvadu pārraidei. Tās izvietotas augstceltnēs (RD ITC, Zemkopības ministrija, Zaķusala, Preses nams, Zinātņu akadēmija). No tām pa piekļuves tīklu datu plūsma nonāk termināļos, kas atrodas domes struktūrvienību telpās, kur ir fiksētais lokālais tīkls, kam ITC nodrošina uzraudzību, uzturēšanu, konfigurēšanu.
Kopumā RD infrastruktūra ir gan pašu ierīkota, gan pirkta vai nomāta. No TK firmām (Lattelekom, Telia, Telecentrs, Optrons, VITA) tiek nomāts kanāls, un arī tā uzraudzību un konfigurēšanu veic ITC. Pie termināļiem un bāzes stacijām ir arī attālinātās piekļuves punkti ITC īrētajiem TK tīkliem, kas apkalpo pašvaldību struktūras mikrorajonos, t. sk. skolas. Maģistrālā tīkla infrastruktūras centrālie komutācijas mezgli atrodas datu centrā. Balss pārraidi nodrošina 22 centrāles.
Lai nepieļautu tīkla pārslodzi vietās, kur satiksme ir virs 655 MB (pašlaik lielākie datu pārraides apjomi ir Finanšu departamentam un Rīgas Ģeogrāfskajai informācijas sistēmai - RĪĢIS), kanāli tiks dublēti, pieslēdzoties optiskajiem kabeļiem. 2005. gadā tiks pieslēgts pirmais. Paredzēts arī izveidot maģistrālā tīkla rezerves kanālu bāzes stacijām un to mezgliem.
Domes datu centra izveides mērķis
Tā kā ITC uztur un uzrauga visas sistēmas, bija nepieciešams pilnīgi drošs, jaunākajiem standartiem atbilstošs vienots datu centrs (DC). Februārī pabeigta centra un serveru parka izveidošana modernās telpās. Vairāku terabaitu diskmasīvs nodrošina visu DB un aplikāciju uzturēšanu, elektronisko dokumentu arhivēšanu, kā arī rezerves kopiju veidošanu. Klāstera princips, kas nodrošina signāla dublēšanu pa vairākiem kanāliem, garantē augstāko drošumu. Tas ļauj izslēgt sistēmas atteikumus lietotājam.
Pašlaik modernākajās sistēmās aplikācijas vairs netiek instalētas lietotāja datorā. Ir izveidotas attālinātās pieejas web bāzētas aplikācijas, piemēram, ar savu sistēmu resursiem strādā Sociālais dienests, kā arī visiem pieejamā Juridiskās palīdzības sistēma (JUPIS). Kopumā mūsu infrastruktūra nodrošina pieeju 21 sistēmas aplikācijām.
Vai tas nozīmē, ka domē jau visi strādā ar datoru?
Kopš 2004. gada RD vienotā lietvedības sistēma ir pilnīgi pabeigta un dokumentu aprites un apstrādes process ir elektronisks. Tādējādi vairums darbinieku un deputātu strādā ar datoru (RD struktūrās ir ap 3000 datoru), iekšējā apritē dominē elektroniskie dokumenti un tos pieņem arī no iedzīvotājiem. Šie iesniegumi tiek fiksēti kopējā lietvedībā un iesniedzējs saņem no domes oficiālu elektronisku atbildi, tomēr tā ir tikai informatīva - tā ir bez paraksta un tai nav juridiskas nozīmes.
RD ITC ir izveidojis elektroniskā paraksta prototipa pilotversiju, kuras ieviešana Rīgā pašlaik atkarīga no juridisko jautājumu atrisināšanas. Tāpēc RD ir divi arhīvi parakstītie dokumentu oriģināli tiek glabāti papīra formātā (kamēr nav e-paraksta likuma, vienīgi tiem ir juridisks spēks), bet visa pārējā dokumentācija glabājas elektroniskā formātā.
Izveidotas un sertificētas arī citas iekšējās lietošanas sistēmas, kas nodrošina domes darbību: finanšu sistēma Apvārsnis, darbinieku uzskaites un personāldaļu informācijas sistēma, RD budžeta formēšanas un izpildes kontroles sistēma, kā arī ieejošo un izejošo maksājumu identificēšanas un apstrādes sistēma.
Elektroniskie pakalpojumi iedzīvotājiem
RD departamenti saskaņā ar valsts likumiem, MK noteikumiem un pašvaldības nolikumiem nodrošina pilsētas dzīves procesus. Ir sagatavotas gandrīz visas nepieciešamās centralizētās iekšējās lietošanas programmatūras, kuras nodrošina pakalpojumu datu plūsmas.
Pirmie elektroniskie pakalpojumi jau tiek sniegti portālā www.riga.lv sadaļā Uzlabotie pakalpojumi. Tuvākajā laikā izstrādās vairākus jaunus pakalpojumus: pieteikšanās pie amatpersonām, reklāmas plakātu saskaņošana un citus. Tālāk viss ir atkarīgs no finansējuma.
Tehnoloģiskie risinājumi
Kopumā RD sistēma ir milzu monstrs, kurā integrēta 21 sistēma. Lai to izveidotu, bija piesaistīti 20 ārējie izstrādātāji. Visas datu bāzes ir balstītas uz Oracle un MS SQL, bet datu noliktava - uz Microstrategy produktiem. Lietotāji strādā ar Microsoft darba stacijām.
Sistēmas radītāji un lietotāji ir pašvaldību darbinieki, kuri ik dienu departamentu sistēmās ievada informāciju. Tas ir komplekss risinājums visai pašvaldību struktūrai, un jaunradītā informācija uzkrājas kopējā datu noliktavā, no kurienes tā ir pieejama visiem attiecīgā līmeņa domes darbiniekiem. Vienlaikus noliktava ir arī bāze, lai nodrošinātu iedzīvotājiem pieejamos pakalpojumus. Šī noliktava (back office - BO) ir kā leduskalna neredzamā daļa pretstatā redzamajai daļai (front office - FO) - publiskās pieejas aplikācijām.
Publiskās pieejas aplikācijas
Šīs aplikācijas nodrošina iedzīvotāju pieeju pašvaldību pakalpojumiem. Sistēmai attīstoties, iedzīvotājiem būs iespējams elektroniski saņemt visu pašvaldību pakalpojumu spektru (ap 300 pakalpojumu).
Pašlaik ir izstrādāti divi pakalpojumu saņemšanas veidi:
· e-Rīgas projektā izstrādātie e-pakalpojumi; tehnoloģiski tas ir FO interfeisa (jeb saskarnes) izveidošana, kas nodrošina tās BO informācijas atlasi, kura nepieciešama, lai iedzīvotājiem elektroniski sniegtu konkrētos pakalpojumus;
· e-Rīgas projektā izveidotā Vienas pieturas aģentūra; arī tajā pašvaldības darbinieks, izmantojot FO, elektroniski iegūst apmeklētājam nepieciešamo informāciju, atšķirība tā, ka iedzīvotājs to saņemt ierodas personīgi.
Nākotnē, kad strādās digitālā TV, iedzīvotāji pašvaldību elektroniskos pakalpojumus varēs saņemt uz televizora ekrāna.
2004. gadā portālā www.riga.lv jau bija pieejami pirmie seši pakalpojumi:
jaundzimušo aprūpes pabalsts;
nekustamā īpašuma nodokļa maksa;
izziņa par zemes gabala izmantošanu;
būvnodevas rēķināšanas kalkulators;
dažādu RD veidlapu izdrukas iespējas;
e-karogs (iespēja datorā vai mobilajā tālrunī saņemt atgādinājumu par valsts karoga izlikšanu).
Portālā pašlaik iespējams izmantot arī RīĢIS pakalpojumus: ikviens interesents, ievadot kāda pilsētas objekta adresi, var apskatīt to kartē, objektu vai nekustamo īpašumu var atrast arī pēc kadastra numura un apskatīt sarkanās līnijas.
RD kompleksajā risinājumā ir iestrādāts jauns skatījums uz elektronisko tehnoloģiju izmantošanu primārais ir pakalpojumu sniegšana un biznesa nodrošināšana, tādēļ katrs iedzīvotāja kontakts ar pašvaldību tiek interpretēts kā pakalpojums. Tāpēc e-Rīgas izveides sāls ir izveidot pareizas BO programmas un sistēmas, lai caur FO varētu apmierināt pakalpojumu pieprasītājus. Tāpēc ITC darbā lielu īpatsvaru ieņem procesu analīze, un aptuveni puse darbinieku ir sistēmanalītiķi.
Lietotāju gatavība
Diemžēl tai vēl nav pievērsta pietiekama uzmanība, jo nav bijis finansējuma. Piemēram, 150 pašvaldības skolu datoru parka atjaunināšanai katru gadu nepieciešams vismaz 600 jaunu datoru, taču pēdējos divos gados finansējums saņemts tikai 800 datoru iegādei. Vēl bēdīgāk ir ar vecāko paaudzi, pagaidām lielai daļai iedzīvotāju ir gandrīz neiespējami pierādīt nepieciešamību apgūt datorzināšanas.
2005. gadā ITC sadarbībā ar RTU piedāvās rīdziniekiem izmantot Dr. phys. Kapenieka[E.Z.1] radīto unikālo lietotāju apmācības programmu, kas nodrošina efektīvu populārāko datorprogrammu apguvi profesionālā līmenī. Programma ir instalējama datorā un piemērota patstāvīgam darbam. Jau šogad tā būs pieejama iedzīvotājiem interneta publiskās piekļuves datoros.
Interneta piekļuves punkti
Kopš 2004. gada septembra par publiskās piekļuves vietām uzskatāmas visas 46 pašvaldību bibliotēkas, kur ir ne tikai datortehnika, lokālais tīkls, nepārtrauktās barošanas bloki, bet arī interneta pieslēgums. Daļa bibliotēku apgādātas arī ar datoru perifērijas iekārtām. ITC ir sagatavojis pamatojumu, lai valsts Gaismas tīklā arī Rīgas bibliotēkas saņemtu datortehniku un perifērijas iekārtas. Bibliotēkas ir pirmie pašvaldību veidotie interneta publiskās pieejas punkti.
Publiskās pieejas tīklu paplašinās, izvietojot apmeklētajās vietās īpašus interneta kioskus. Šāds kiosks pusgadu sekmīgi strādā lielveikalā Alfa.
Vai e-Rīgas projektu īstenos 2007. gadā?
2002.-2005. gadā no piecu gadu posmam plānotajiem 14 miljoniem latu projekta īstenošanai tika piešķirti trīs miljoni. Saglabājot šādu finansēšanas politiku, e-Rīgas projekts varētu sākt dzīvot ap 2012.gadu. Līdz tam iedzīvotājiem jānodrošina vismaz 150 e-pakalpojumi. Interneta lietotāju skaitam no pašreizējiem 1820 procentiem rīdzinieku būtu jāpalielinās līdz 60 procentiem. Optimālā variantā Rīgā e-tehnoloģiju attīstībai ik gadu nepieciešami divi miljoni latu.
Pasaules prakse liecina, ka to sekmīgai ieviešanai nepieciešams atvēlēt 5-7 procentus no pilsētas ieņēmumiem. Tos varētu atrast, ja vien izdotos mainīt lēmēju skata punktu. Pašlaik prasa tūlītēju atdevi no sistēmas sastāvdaļām; tiklīdz iedomātais nav gūts, finansēšana apsīkst. Tāda ekonomēšana ne tikai attālina, bet grauj to efektu, ko var dot pilna sistēmas īstenošana. Daudzas lietas jāatrisina visā valstī, piemēram, e-paraksta ieviešana, nodokļu atlaides cilvēkiem, kas pērk datorus lietošanai mājās.
E-tehnoloģiju piedāvājums atpaliek no pieprasījuma
Tur, kur pareizi novērtē e-tehnoloģiju iespējas, darbinieki maina prioritātes. Pie mums paraugskola sākas ar eiroremontu, bet, piemēram, Zviedrijā Norčepingā paraugskola ir multimediālā novirziena skola ar perfektu videotehniku un lieliski aprīkotām ierakstu studijām un bibliotēku, kamēr remonta ziņā tā neatšķiras no parastas mūsu skolas.
Pašlaik arī Rīgā skolas var veidot savu IT vidi - katrai esam nodrošinājuši 4 MB sakaru kanālu. Nākamajos divos gados to jaudu paredzēts palielināt līdz 12 MB, lai nodrošinātu visus administrēšanas procesus un palielinātu datoru un datorklašu skaitu. To izmantošanas efektivitāte atkarīga no Izglītības departamenta Datorikas nodaļas aktivitātēm. Izglītības stratēģija būtu jābalsta uz daudz plašāku elektronisko iespēju izmantošanu, piemēram, videokonferences kopīgām dažādu kursu programmām, centralizētajiem eksāmeniem, mācībstundas vairākām skolām, čata istabas un citas aktivitātes. Ja to veidošanu atstāj pašplūsmai, no ieguldītajiem līdzekļiem negūstam ne materiālu, ne morālu gandarījumu.
Ieviešot e-tehnoloģijas, vajag stratēģisku domāšanu un apziņu šis veikums būs stūrakmens 21. gadsimta Rīgā. Tikai tā varēsim tuvoties ES attīstītākajām e-pilsētām Londonai, Vīnei, Ņūkāslai u. c.
Rīgas pašvaldības IT&T infrastruktūra:
Datu
centrs
Balss
un datu pārraides sistēmas
3
000 datori domes struktūrvienībās, kas saslēgti
vienotā tīklā
22
tālruņu centrāles
Biroja
tehnika (~1 000 vienības)
Publiskās
pieejas interneta punkti
150
izglītības iestāžu datorklases (ap 3 000 datoru)
46
publisko bibliotēku datori ar interneta pieslēgumu un
iekšējās lietošanas specializēto programmatūru,
kā arī cita tehnika
Videonovērošanas
centrs
Laura KALINKA
[E.Z.1]A.Kapenieks -amats gan precīzi jāuzrāda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!