Novatoriski uzskaites un apmaksas risinājumi platjoslas izklaides pakalpojumiem
NOVATORISKI UZSKAITES UN APMAKSAS RISINĀJUMI PLATJOSLAS IZKLAIDES
PAKALPOJUMIEM
Platjoslas pakalpojumu tirgus ieiet jaunā
posmā. Sarūkošās izmaksas un pieaugošā konkurence
samazina ienesīgumu no pamatpiekļuves pakalpojuma. Klientu bāzes
pieaugums vien vēl nenozīmē dzīvotspējīgu
peļņas gūšanas stratēģiju. Veiksmīgi
platjoslas pakalpojumu sniedzēji (PPS) klientiem piedāvā
elastīgas un ienesīgas papildpakalpojumu (Value Added Services)
paketes, kuras neaprobežojas ar ierastajiem flat rate
piekļuves pakalpojumiem. Lai izmantotu platjoslas izklaides pakalpojumu
tirgus potenciālu, PP sniedzējiem jāatrod pareizais biznesa
modelis, kurš var izrādīties pilnīgi
atšķirīgs no pieņemtajiem abonentmaksas un fiksēto
cenu modeļiem. Biznesa modeļiem jāietver klientam pievilcīgas
maksājumu un tarifikācijas shēmas, kuras arī PP
sniedzējam nodrošina pietiekamu peļņu. Tikai attīstot
biznesa modeļus, kuri pievieno vērtību platjoslas piekļuves
pakalpojuma ķēdē, PP sniedzēji varēs pelnīt.
Tālāk aprakstītie risinājumi un paņēmieni galvenokārt
paredzēti tīkla piekļuves pakalpojumu sniedzējiem, bet
derēs arī citiem. Alcatel Payment Suite ir novatorisks
risinājums šai jaunajai tirgus situācijai.
Jaunu biznesa modeļu nepieciešamība
Kā jebkuram komersantam PP
sniedzējam jānes peļņa, tādēļ tam
jāgūst vairāk ieņēmumu vai jāsamazina izmaksas.
Klasisks ieņēmumu palielināšanas veids ir klientu
bāzes paplašināšana. Skatoties tālāk, PPS var
likt lietā attiecības ar jau tarificējamiem vai zīmola (brand)
piesaistītajiem klientiem. Viena no minētā ambiciozā
mērķa sasniegšanas stratēģijām var būt jaunu
biznesa modeļu ieviešana. Lūk, dažas vadlīnijas
šādam procesam.
Sliekšņa pazemināšana
jauniem klientiem
Lai klients akceptētu jaunu pakalpojumu,
nepieciešams noteikts laiks. Svārstīšanās rodas no
bažām, ka būs jāmaksā par īsti
neizpētītu pakalpojumu. Dažiem klientiem un servisiem der
bezmaksas izmēģinājuma periods. Tomēr komplicētiem
pakalpojumiem parasti piedāvātais mēnesis var būt par
īsu, tāpēc jāmeklē cita pieeja.
Jaunu lietotāju varētu
piesaistīt iespēja izmantot priekšapmaksas kontu, kas
īpaši veiksmīga izrādījusies mobilajos sakaros, kur
tagad priekšapmaksas lietotāju skaits pārsniedz pusi.
Svarīgākais ir iespēja pašam izvēlēties
pakalpojuma lietošanas veidu un daudzumu. Ja pakalpojums šķiet
nevajadzīgs, nav iztērēta liela summa un lietotājs
izvairās no daudziem tiesiskiem sarežģījumiem
abonēšanas pārtraukšanai. Progresīviem
lietotājiem var piedāvāt sarežģītākus
priekšapmaksas modeļus, kuri ietvertu pēcmaksas elementus
(piemēram, fiksēta mēneša maksa par kādu specifisku
pakalpojumu).
Nopietnākais šķērslis
jauna pakalpojuma akceptēšanai ir tas, ka klients var negaidīti
iztērēt daudz vairāk nekā paredzējis vai arī
pakalpojuma izmaksas ir lielākas nekā cerēts. Pirmo
problēmu var apiet, piedāvājot lietotājam pašam
noteikt lietošanas limitus. Tie noder arī gadījumos, kad
vecāki vēlas kontrolēt bērna tiešsaistē
pavadīto laiku. Nodrošinot atklātu pakalpojuma izmaksu
indikāciju, nenotiek maldināšana, īpaši saistītos
(bundled) pakalpojumos.
Patērētāju iekārdināšana
ar vilinošiem piedāvājumiem
Kad patērētāji pakalpojumu jau
apguvuši, PP sniedzējiem jāiekārdina tie patērēt
vēl vairāk. Arī izklaides PP sfērā aizvien vairāk
sāk izmantot jau pārbaudītas metodes pakalpojumu
saistīšanu un satura vai bonusu shēmas.
Pakalpojumu saistīšana ļauj PPS
optimizēt pakalpojumu cenas. Elastīga cenošana un tarifu
plāni ļauj klientiem atrast izdevīgāko pakalpojumu paketi.
Peļņas maksimizēšanai un augsta (masveida)
pārklājuma panākšanai vissvarīgākā ir
segmentācija. Spiediens izvēlēties visu vai neko
visdrīzāk novedīs pie tā, ka pārāk daudzi
izvēlēsies neko. Jaunu pakalpojumu saistīšana ar jau
populāriem vienlaikus ir arī spēcīgs reklāmas un
veicināšanas ierocis, kurš palīdz klientiem
pārvarēt sākotnējās šaubas.
Pārsteidzošā kārtā
par vērtīgiem jaunu cenošanas modeļu izveides rīkiem
kļuvušas DRM (Digital Rights Management) sistēmas.
No sākotnējās lomas kalpot par pretkopēšanas
aizsardzības mehānismiem - šīs sistēmas
attīstījušās par sarežģītiem lietošanas
kontroles mehānismiem. Pašreizējie lietojumi ļauj klientiem
noskatīties filmu vienreiz, vairākkārt, bez ierobežojumiem
definētā laika periodā vai vienmēr. Lietotājs papildus
var nopirkt tiesības izveidot vienu vai vairākas filmas kopijas.
Rezultāts daudz sīkāka digitālā satura patēriņa
granularitāte.
Pakalpojumu patēriņa
paaugstināšanai palīdz arī bonusu shēmas.
Vilšanās bīstamība
Skaidrs, ka jauna klienta piesaiste nav
lēta, bet panākt, lai tas atsāktu lietot pakalpojumu, no kura
reiz atteicies, ir daudz dārgāk. Viens no izplatītiem
vilšanās cēloņiem ir ‑ klientam ar
sākumlīmeņa abonementu liegts pieprasīt piekļuvi
pakalpojumam, kurš tam noteikti nepieciešams un par kuru tas gatavs
nekavējoties maksāt. Pakalpojuma pēc pieprasījuma
piemēri:
·
lai gan parastais pakalpojumu līmenis ļauj
lejupielādēt tikai videosaturu ar zemu izšķirtspēju,
tomēr ir iespējams uz laiku joslas platumu palielināt, lai
konkrēto filmu varētu vērot DVD kvalitātē.
Papildpakalpojuma maksu ieteicams iekļaut filmas cenā;
·
vēlme lejupielādēt programmatūru vai CD var
bloķēt tīkla pieslēgumu sakarā ar nelielo joslas
platumu, kurš paredzēts parastā abonementa ietvaros. PPS
varētu piedāvāt paātrināšanas komandu
(piemēram, aizpildot formulāru PPS web lapā)
īslaicīgai joslas platuma palielināšanai;
·
pamatabonements varētu paredzēt lietotājam
lejupielādēt noteiktu datu apjomu, pēc kura sasniegšanas
joslas platums tiek būtiski samazināts. Bet lietotājam
pastāv iespēja pasūtīt papildu datu apjomu parastajā
joslas platumā.
Gandarījums atlikts vai
tūlītējs
Audio un video straumēšana
piedāvā visaugstāko interaktivitātes līmeni, bet ir
prasīgāka pret tīklu nekā vienkārša
lejupielāde. Ja tīkls saturu nevarēs piegādāt, lietotājs
izjutīs satura kropļojumus, turpretī neliela platjoslas
tīkla rīstīšanās tikai paildzinās
lejupielādi, bet nesabojās video vai mūzikas saturu.
Lietotājs to varēs atskaņot jebkurā laikā. Satura
autortiesības aizsargā, lietojot DRM sistēmas. Tās
ir nozīmīgākas lejupielādētam nekā
straumētam saturam, jo lejupielādētā satura formāts
lietotājam ir pieejamāks.
Lejupielādēšanā
nozīmi gūst jauna dimensija. Atlikta gandarījuma
gadījums, kad klientam pēc lejupielādes jāgaida, pirms
baudīt izvēlēto, vairāk piemērots ierobežota
apjoma saturam (dziesmas, videoklipi).
Modelī, kur gandarījums ir
tūlītējs, saturu ielādē (push) atmiņas
iekārtā (videomagnetofonā, mājas videoserverī vai
vairākiem lietotājiem tuvā tīkla iekārtā)
pēc iespējas mazākās tīkla noslodzes periodā.
Tikko tas noticis, lietotājam paziņo, ka saturs ir
tūlītēji pieejams no attiecīgās atmiņas
iekārtas. Šāda metode ir piemērotāka jaunam un
populāram saturam, kurā (statistiski) ieinteresēti daudz
lietotāju, jo ļauj izvairīties no nevajadzīgas datu
uzglabāšanas iekārtu iepriekšnoslodzes. Lietotājiem
var norādīt, kāda veida satura iepriekšielādei tie dod
priekšroku.
Ietekme uz vērtēšanu,
apmaksu un tarifikāciju
Apmaksas un tarifikācijas sistēmām
jāatbilst iepriekš aprakstīto mehānismu nopietnajām
vērtēšanas prasībām. Ikvienu priekšapmaksas
sistēmas elementu nepieciešams pārbaudīt, vai pietiek kredīta
pakalpojuma apmaksai. Tas tādēļ, ka maksai jābūt
iepriekš aprēķinātai nepieciešama reāllaika
vērtēšana un tarificēšana. To prasa arī
lietošanas kontrole un visu pieprasījumu fiksēšana, lai
zinātu, kad lietotāja tiesības beigušās. Sistēmas
platformai jātiek galā arī ar konverģento maksājumu
metodēm ne vien tad, ja priekšapmaksa un pēcapmaksa apvienota
vienā kontā, bet arī citiem maksājumu veidiem
(kredītkartes, pieslēgšanās banku kontiem utt.). Bonusu un
pakalpojumu pakešu shēmas ir atkarīgas no vērtēšanas
sistēmām, kuras balstās un daudziem parametriem (klienta
abonements un profils, satura tips, datums, laiks, lietošanas apjoms).
Pakalpojumu uz pieprasījuma
nodrošināšanai būtiski ir interfeisi ar citām
sistēmām: sadarbība ar tīkla infrastruktūru pakalpojumu
līmeņa kontrolei (paātrināšanas komanda), saites ar
serveriem, lai noteiktu, kuram saturam nepieciešams papildu joslas
platums, un piekļuve lietotāja profilam, lai zinātu, kad
piedāvāt paātrināšanas funkciju.
Biznesa modeļos, kuri balstās uz daudzu
faktoru noteiktu tarifikāciju, pat mazas izmaiņas dažu tarifu
parametros var izrādīties būtiskas pakalpojuma
rentabilitātei. Tādēļ iespaida noteikšanai
vērtēšanas mašīnai jāpiedāvā
iespēja simulēt dažādus režīmus.
Visbeidzot vērtēšanas un
tarifikācijas infrastruktūrai jānodrošina paškontrole
un paškonfigurācija, lai klienti varētu sekot
patēriņam, mainīt tarifu plānus, pieteikties uz pakalpojumu
paketēm un ietekmēt citus parametrus.
Alcatel maksājumu pakete (Payment Suite)
Paredzot milzīgo, ar jaunajiem pakalpojumiem
saistīto pieprasījumu skaitu, visticamāk, ka
pašreizējā PPS tarificēšanas infrastruktūra
nespēs tos apstrādāt. Tādēļ Alcatel jauno
biznesa modeļu atbalstam ir izstrādājis risinājumu Payment
Suite.
Alcatel Payment Suite (1. zīm.) lietošanas sfēra ir
ļoti plaša tas apstrādā visas galvenās
maksājumu metodes un atbalsta plašu finansiālo lietojumu
spektru. Savienošana ar tarifikācijas sistēmām balstās
uz standarta protokoliem. WEB interfeisi ļauj abonentiem
tiešsaistes režīmā pašiem rīkoties ar saviem
pakalpojumiem. Lietojumiem platjoslas izklaides pakalpojumu sfērā Alcatel
Payment Suite parasti sastāv no šādiem moduļiem:
·
konverģento maksājumu kontu serveris: uzglabā
maksājumu kontu datus un biznesa loģiku priekšapmaksas,
pēcmaksas vai jaukta tipa. Tas vada dažādus kontu tipus uz
vienas platformas, PPS ļaujot diferencēt tos atbilstoši klientu
vajadzībām;
·
reāllaika
vērtēšanas mašīna: tā var aprēķināt
pakalpojuma cenu, balstoties uz dažādiem kritērijiem
lietotāja profils, satura tips, datums un laiks, lietotāja
patēriņa vēsture. Interaktivitātes
nodrošināšanai aprēķinus veic reāllaikā.
Pieejami simulācijas rīki dažādu režīmu
pārbaudei;
·
maksājumu
vārteja:
interfeiss ar finanšu iestādēm, lai pārbaudītu
kredītkaršu maksājumus, banku pārskaitījumus, e-makus
u. c., tādējādi papildinot iekšējos kontus.
Iespējams lietot papildu maksājumu metodes e-komercijai,
iekšējo priekšapmaksas kontu papildināšanai,
e-tarifikācijai utt.;
·
interfeisi
uz dažādiem citiem komponentiem: tarifikācijas datu
apstrādes, video uz pieprasījuma sistēmām, DRM
moduļiem, pakalpojumu pieprasījumu brokersistēmām un
e-komercijas apstrādes centriem. Alcatel Payment Suite
atbalsta daudzus protokolus - HTTPS, SIP, J2EE (Java 2
Enterprise Edition) savienojamību, CORBA, TIBCO ActiveEnterprise,
un IBM MQSeries®;
Apvienojot visas šīs iespējas vienā
platformā, Alcatel PaymentSuite samazina ekspluatācijas
un kopējās uzturēšanas izmaksas.
Piedāvājot lietotāju
prasībām piemērotus, labi definētus maksājumu un
tarifikācijas modeļus PP sniedzēji ne vien notur savus
abonentus, bet arī mudina tos patērēt vairāk,
tādējādi palielinot vidējos ienākumus uz abonentu (ARPU).
Alcatel Payment Suite ir pamatelements šādu
tarifikācijas un maksājumu modeļu atbalstam.
Pēc Alcatel
Telecommunications Review
materiāliem sagatavojis
Indulis BEIŠĀNS
Platjoslas pakalpojumu tirgus ieiet jaunā posmā. Sarūkošās izmaksas un pieaugošā konkurence samazina ienesīgumu no pamatpiekļuves pakalpojuma. Klientu bāzes pieaugums vien vēl nenozīmē dzīvotspējīgu peļņas gūšanas stratēģiju. Veiksmīgi platjoslas pakalpojumu sniedzēji (PPS) klientiem piedāvā elastīgas un ienesīgas papildpakalpojumu (Value Added Services) paketes, kuras neaprobežojas ar ierastajiem flat rate piekļuves pakalpojumiem. Lai izmantotu platjoslas izklaides pakalpojumu tirgus potenciālu, PP sniedzējiem jāatrod pareizais biznesa modelis, kurš var izrādīties pilnīgi atšķirīgs no pieņemtajiem abonentmaksas un fiksēto cenu modeļiem. Biznesa modeļiem jāietver klientam pievilcīgas maksājumu un tarifikācijas shēmas, kuras arī PP sniedzējam nodrošina pietiekamu peļņu. Tikai attīstot biznesa modeļus, kuri pievieno vērtību platjoslas piekļuves pakalpojuma ķēdē, PP sniedzēji varēs pelnīt. Tālāk aprakstītie risinājumi un paņēmieni galvenokārt paredzēti tīkla piekļuves pakalpojumu sniedzējiem, bet derēs arī citiem. Alcatel Payment Suite ir novatorisks risinājums šai jaunajai tirgus situācijai.
Jaunu biznesa modeļu nepieciešamība
Kā jebkuram komersantam PP sniedzējam jānes peļņa, tādēļ tam jāgūst vairāk ieņēmumu vai jāsamazina izmaksas. Klasisks ieņēmumu palielināšanas veids ir klientu bāzes paplašināšana. Skatoties tālāk, PPS var likt lietā attiecības ar jau tarificējamiem vai zīmola (brand) piesaistītajiem klientiem. Viena no minētā ambiciozā mērķa sasniegšanas stratēģijām var būt jaunu biznesa modeļu ieviešana. Lūk, dažas vadlīnijas šādam procesam.
Sliekšņa pazemināšana jauniem klientiem
Lai klients akceptētu jaunu pakalpojumu, nepieciešams noteikts laiks. Svārstīšanās rodas no bažām, ka būs jāmaksā par īsti neizpētītu pakalpojumu. Dažiem klientiem un servisiem der bezmaksas izmēģinājuma periods. Tomēr komplicētiem pakalpojumiem parasti piedāvātais mēnesis var būt par īsu, tāpēc jāmeklē cita pieeja.
Jaunu lietotāju varētu piesaistīt iespēja izmantot priekšapmaksas kontu, kas īpaši veiksmīga izrādījusies mobilajos sakaros, kur tagad priekšapmaksas lietotāju skaits pārsniedz pusi. Svarīgākais ir iespēja pašam izvēlēties pakalpojuma lietošanas veidu un daudzumu. Ja pakalpojums šķiet nevajadzīgs, nav iztērēta liela summa un lietotājs izvairās no daudziem tiesiskiem sarežģījumiem abonēšanas pārtraukšanai. Progresīviem lietotājiem var piedāvāt sarežģītākus priekšapmaksas modeļus, kuri ietvertu pēcmaksas elementus (piemēram, fiksēta mēneša maksa par kādu specifisku pakalpojumu).
Nopietnākais šķērslis jauna pakalpojuma akceptēšanai ir tas, ka klients var negaidīti iztērēt daudz vairāk nekā paredzējis vai arī pakalpojuma izmaksas ir lielākas nekā cerēts. Pirmo problēmu var apiet, piedāvājot lietotājam pašam noteikt lietošanas limitus. Tie noder arī gadījumos, kad vecāki vēlas kontrolēt bērna tiešsaistē pavadīto laiku. Nodrošinot atklātu pakalpojuma izmaksu indikāciju, nenotiek maldināšana, īpaši saistītos (bundled) pakalpojumos.
Patērētāju iekārdināšana ar vilinošiem piedāvājumiem
Kad patērētāji pakalpojumu jau apguvuši, PP sniedzējiem jāiekārdina tie patērēt vēl vairāk. Arī izklaides PP sfērā aizvien vairāk sāk izmantot jau pārbaudītas metodes pakalpojumu saistīšanu un satura vai bonusu shēmas.
Pakalpojumu saistīšana ļauj PPS optimizēt pakalpojumu cenas. Elastīga cenošana un tarifu plāni ļauj klientiem atrast izdevīgāko pakalpojumu paketi. Peļņas maksimizēšanai un augsta (masveida) pārklājuma panākšanai vissvarīgākā ir segmentācija. Spiediens izvēlēties visu vai neko visdrīzāk novedīs pie tā, ka pārāk daudzi izvēlēsies neko. Jaunu pakalpojumu saistīšana ar jau populāriem vienlaikus ir arī spēcīgs reklāmas un veicināšanas ierocis, kurš palīdz klientiem pārvarēt sākotnējās šaubas.
Pārsteidzošā kārtā par vērtīgiem jaunu cenošanas modeļu izveides rīkiem kļuvušas DRM (Digital Rights Management) sistēmas. No sākotnējās lomas kalpot par pretkopēšanas aizsardzības mehānismiem - šīs sistēmas attīstījušās par sarežģītiem lietošanas kontroles mehānismiem. Pašreizējie lietojumi ļauj klientiem noskatīties filmu vienreiz, vairākkārt, bez ierobežojumiem definētā laika periodā vai vienmēr. Lietotājs papildus var nopirkt tiesības izveidot vienu vai vairākas filmas kopijas. Rezultāts daudz sīkāka digitālā satura patēriņa granularitāte.
Pakalpojumu patēriņa paaugstināšanai palīdz arī bonusu shēmas.
Vilšanās bīstamība
Skaidrs, ka jauna klienta piesaiste nav lēta, bet panākt, lai tas atsāktu lietot pakalpojumu, no kura reiz atteicies, ir daudz dārgāk. Viens no izplatītiem vilšanās cēloņiem ir ‑ klientam ar sākumlīmeņa abonementu liegts pieprasīt piekļuvi pakalpojumam, kurš tam noteikti nepieciešams un par kuru tas gatavs nekavējoties maksāt. Pakalpojuma pēc pieprasījuma piemēri:
· lai gan parastais pakalpojumu līmenis ļauj lejupielādēt tikai videosaturu ar zemu izšķirtspēju, tomēr ir iespējams uz laiku joslas platumu palielināt, lai konkrēto filmu varētu vērot DVD kvalitātē. Papildpakalpojuma maksu ieteicams iekļaut filmas cenā;
· vēlme lejupielādēt programmatūru vai CD var bloķēt tīkla pieslēgumu sakarā ar nelielo joslas platumu, kurš paredzēts parastā abonementa ietvaros. PPS varētu piedāvāt paātrināšanas komandu (piemēram, aizpildot formulāru PPS web lapā) īslaicīgai joslas platuma palielināšanai;
· pamatabonements varētu paredzēt lietotājam lejupielādēt noteiktu datu apjomu, pēc kura sasniegšanas joslas platums tiek būtiski samazināts. Bet lietotājam pastāv iespēja pasūtīt papildu datu apjomu parastajā joslas platumā.
Gandarījums atlikts vai tūlītējs
Audio un video straumēšana piedāvā visaugstāko interaktivitātes līmeni, bet ir prasīgāka pret tīklu nekā vienkārša lejupielāde. Ja tīkls saturu nevarēs piegādāt, lietotājs izjutīs satura kropļojumus, turpretī neliela platjoslas tīkla rīstīšanās tikai paildzinās lejupielādi, bet nesabojās video vai mūzikas saturu. Lietotājs to varēs atskaņot jebkurā laikā. Satura autortiesības aizsargā, lietojot DRM sistēmas. Tās ir nozīmīgākas lejupielādētam nekā straumētam saturam, jo lejupielādētā satura formāts lietotājam ir pieejamāks.
Lejupielādēšanā nozīmi gūst jauna dimensija. Atlikta gandarījuma gadījums, kad klientam pēc lejupielādes jāgaida, pirms baudīt izvēlēto, vairāk piemērots ierobežota apjoma saturam (dziesmas, videoklipi).
Modelī, kur gandarījums ir tūlītējs, saturu ielādē (push) atmiņas iekārtā (videomagnetofonā, mājas videoserverī vai vairākiem lietotājiem tuvā tīkla iekārtā) pēc iespējas mazākās tīkla noslodzes periodā. Tikko tas noticis, lietotājam paziņo, ka saturs ir tūlītēji pieejams no attiecīgās atmiņas iekārtas. Šāda metode ir piemērotāka jaunam un populāram saturam, kurā (statistiski) ieinteresēti daudz lietotāju, jo ļauj izvairīties no nevajadzīgas datu uzglabāšanas iekārtu iepriekšnoslodzes. Lietotājiem var norādīt, kāda veida satura iepriekšielādei tie dod priekšroku.
Ietekme uz vērtēšanu, apmaksu un tarifikāciju
Apmaksas un tarifikācijas sistēmām jāatbilst iepriekš aprakstīto mehānismu nopietnajām vērtēšanas prasībām. Ikvienu priekšapmaksas sistēmas elementu nepieciešams pārbaudīt, vai pietiek kredīta pakalpojuma apmaksai. Tas tādēļ, ka maksai jābūt iepriekš aprēķinātai nepieciešama reāllaika vērtēšana un tarificēšana. To prasa arī lietošanas kontrole un visu pieprasījumu fiksēšana, lai zinātu, kad lietotāja tiesības beigušās. Sistēmas platformai jātiek galā arī ar konverģento maksājumu metodēm ne vien tad, ja priekšapmaksa un pēcapmaksa apvienota vienā kontā, bet arī citiem maksājumu veidiem (kredītkartes, pieslēgšanās banku kontiem utt.). Bonusu un pakalpojumu pakešu shēmas ir atkarīgas no vērtēšanas sistēmām, kuras balstās un daudziem parametriem (klienta abonements un profils, satura tips, datums, laiks, lietošanas apjoms).
Pakalpojumu uz pieprasījuma nodrošināšanai būtiski ir interfeisi ar citām sistēmām: sadarbība ar tīkla infrastruktūru pakalpojumu līmeņa kontrolei (paātrināšanas komanda), saites ar serveriem, lai noteiktu, kuram saturam nepieciešams papildu joslas platums, un piekļuve lietotāja profilam, lai zinātu, kad piedāvāt paātrināšanas funkciju.
Biznesa modeļos, kuri balstās uz daudzu faktoru noteiktu tarifikāciju, pat mazas izmaiņas dažu tarifu parametros var izrādīties būtiskas pakalpojuma rentabilitātei. Tādēļ iespaida noteikšanai vērtēšanas mašīnai jāpiedāvā iespēja simulēt dažādus režīmus.
Visbeidzot vērtēšanas un tarifikācijas infrastruktūrai jānodrošina paškontrole un paškonfigurācija, lai klienti varētu sekot patēriņam, mainīt tarifu plānus, pieteikties uz pakalpojumu paketēm un ietekmēt citus parametrus.
Alcatel maksājumu pakete (Payment Suite)
Paredzot milzīgo, ar jaunajiem pakalpojumiem saistīto pieprasījumu skaitu, visticamāk, ka pašreizējā PPS tarificēšanas infrastruktūra nespēs tos apstrādāt. Tādēļ Alcatel jauno biznesa modeļu atbalstam ir izstrādājis risinājumu Payment Suite.
Alcatel Payment Suite (1. zīm.) lietošanas sfēra ir ļoti plaša tas apstrādā visas galvenās maksājumu metodes un atbalsta plašu finansiālo lietojumu spektru. Savienošana ar tarifikācijas sistēmām balstās uz standarta protokoliem. WEB interfeisi ļauj abonentiem tiešsaistes režīmā pašiem rīkoties ar saviem pakalpojumiem. Lietojumiem platjoslas izklaides pakalpojumu sfērā Alcatel Payment Suite parasti sastāv no šādiem moduļiem:
· konverģento maksājumu kontu serveris: uzglabā maksājumu kontu datus un biznesa loģiku priekšapmaksas, pēcmaksas vai jaukta tipa. Tas vada dažādus kontu tipus uz vienas platformas, PPS ļaujot diferencēt tos atbilstoši klientu vajadzībām;
· reāllaika vērtēšanas mašīna: tā var aprēķināt pakalpojuma cenu, balstoties uz dažādiem kritērijiem lietotāja profils, satura tips, datums un laiks, lietotāja patēriņa vēsture. Interaktivitātes nodrošināšanai aprēķinus veic reāllaikā. Pieejami simulācijas rīki dažādu režīmu pārbaudei;
· maksājumu vārteja: interfeiss ar finanšu iestādēm, lai pārbaudītu kredītkaršu maksājumus, banku pārskaitījumus, e-makus u. c., tādējādi papildinot iekšējos kontus. Iespējams lietot papildu maksājumu metodes e-komercijai, iekšējo priekšapmaksas kontu papildināšanai, e-tarifikācijai utt.;
· interfeisi uz dažādiem citiem komponentiem: tarifikācijas datu apstrādes, video uz pieprasījuma sistēmām, DRM moduļiem, pakalpojumu pieprasījumu brokersistēmām un e-komercijas apstrādes centriem. Alcatel Payment Suite atbalsta daudzus protokolus - HTTPS, SIP, J2EE (Java 2 Enterprise Edition) savienojamību, CORBA, TIBCO ActiveEnterprise, un IBM MQSeries®;
Apvienojot visas šīs iespējas vienā platformā, Alcatel PaymentSuite samazina ekspluatācijas un kopējās uzturēšanas izmaksas.
Piedāvājot lietotāju prasībām piemērotus, labi definētus maksājumu un tarifikācijas modeļus PP sniedzēji ne vien notur savus abonentus, bet arī mudina tos patērēt vairāk, tādējādi palielinot vidējos ienākumus uz abonentu (ARPU). Alcatel Payment Suite ir pamatelements šādu tarifikācijas un maksājumu modeļu atbalstam.
Pēc Alcatel Telecommunications Review
materiāliem sagatavojis
Indulis BEIŠĀNS