Trīs vienā: satura izplatīšanas sakaru pakalpojumu saplūšana Interneta pieslēgums, Digitālā televīzija, IP telefonija
Meklējot paliekošu biznesa modeli:
Domājot par fiksētās telefonijas
pakalpojumu integrāciju un attīstību un ņemot
vērā arvien jaunas tehnoloģiskās iespējas, laiku pa
laikam notiek principiālas pārmaiņas biznesa modeļos. Balss
sakari pēdējā desmitgadē ir kļuvuši par lētu
unificētu pakalpojumu, un šobrīd jau arī interneta
piekļuve vien šķiet par maz. Kamēr lielie fiksēto un
mobilo sakaru teleoperatori mēģina piedāvāt no tīkla
neatkarīgus universālus informācijas pakalpojumus, tikmēr
mazāki operatori, bieži vien jaunpienācēji, daudz
brīvāk darbojas ar dažādu pakalpojumu integrāciju
klienta mājās.
Fiksēto telekomunikāciju tīklos
iespējami tādi biznesa modeļi kā
·
telekomunikāciju
tīkla īpašnieks (Network owner) vai
·
pilna
pakalpojumu piegādātājs (Full service provider).
Protams, lielāku klientu lojalitāti un arī
peļņu iespējams gūt, izmantojot pilna pakalpojumu piegādātāja
modeli. Jautājums tikai ko ietvert šo pakalpojumu klāstā,
lai veiksmīgi atbildētu klienta vēlmēm?
Tātad - kādi pakalpojumi būtu virzītājspēks
platjoslas interneta piekļuvē? Šādu jautājumu
sev uzdod telekomunikāciju uzņēmumu vadītāji un
stratēģiskie plānotāji visā Eiropā.
Ilgstoši tiek meklētas brīnumzālītes
jeb ļoti populārs pakalpojums, kas angļu valodā
visbiežāk apzīmēts ar nosaukumu Killer Application.
Mobilajos sakaros, droši vien operatoriem pat īpaši to
nevēloties, par vienīgo īsto Killer Application ir
izveidojusies teksta īsziņa jeb SMS. Te nu gan jāpiezīmē,
ka SMS aizņem tik niecīgus tīkla resursus un veido tik
pieticīgu izprasto vērtību (Perceived Value) -
klienta izpratnē, ka vienīgi pakalpojuma
ārkārtīgā popularitāte spējusi radīt
operatoros interesi par to.
Lai gan dažs labs mobilo sakaru operators ieņem
vairāk par desmit procentiem no sava apgrozījuma tieši no īsziņām,
tomēr tas ir margināli salīdzinājumā ar
ieņēmumiem no balss sakariem. Meklējot ko jaunu, nu laiks
pienācis multimediju īsziņām. Iespējas ir
lielākas ne tikai klientiem, bet arī operatoriem un mobilo telefonu
ražotājiem. Vieniem vairāk prieka par iespēju nosūtīt
bildīti un ne tikai to, otriem tas palīdz lēnām tuvoties
nākamās paaudzes telefonijas biznesa modelim, kurā balss
pārraide ir tikai viens no daudzajiem lietojumiem sakaru kanālā.
Saprotot balss pārraides tehnisko niecīgumu
sakaru kanāla aizņemšanā (šobrīd jau domājam
Packet Switching, nevis Circuit Switching
kategorijās), kļūst skaidrs, ka teleoperatoru biznesā Killer
Application meklējumi ir ļoti būtiski.
Pievēršoties fiksēto līniju operatoru biznesam, ļoti populārā
pakalpojuma meklējumi ir vēl svarīgāki, jo klienta
līnijas tīkla kapacitāte ir potenciāli daudzkārt
lielāka salīdzinājumā ar mobilajos sakaros iegūstamo.
Fiksētajās komunikācijās bieži
problēma veidojas ap pakalpojuma izprasto vērtību, respektīvi,
klientu gatavība maksāt par saņemto pakalpojumu bieži ir
zemāka salīdzinājumā ar mobilo sakaru pakalpojumiem. Ja
ņem vērā, ka fiksētā pieslēguma pakalpojumu
sarakstā balss telefonija joprojām ieņem galveno lomu un tikai dažus
gadus attīstītajās valstīs un gadu Latvijā DSL tipa
pastāvīgo interneta pieslēgumu jau var uzskatīt par populāru,
kļūst skaidrs, ka būtiski ir paaugstināt pakalpojuma
novērtējumu tā izprasto vērtību - un arī
palielināt klienta lojalitāti. Atbilde ir atrasta pakalpojumos un
saturā, ko piegādāt klientam, izmantojot telekomunikāciju
tīklu. Jautājums ir tikai - konkrēti kādu saturu vai
pakalpojumu piedāvāt klientam?
Mēs piedzīvojam vēsturisku situāciju,
kad informācijas pārraides iespēja un informācija pati var
tehnoloģiski un biznesa ziņā tikt apvienota vienotā
sistēmā, t. i., informācijas ražošana,
pārdošana un nogāde koncentrējas viena uzņēmuma
vai ciešas partnerības ietvaros. No operatora viedokļa
skatoties, ja mums ir pārraides kanāls, būtu pilnīgi
nepieciešams veicināt tā plašāku izmantošanu, piemēram,
interneta pieslēgumam piedāvāt arī informāciju, kuru
klients var saņemt, izmantojot šo pieslēgumu. Lai nekļūdītos
izvēlē un piedāvātu klientiem pakalpojumus, kurus tie
patiešām vēlas, ir jāveic rūpīga tirgus
izpēte ne tikai konkrētajā valstī, bet bieži arī
konkrētajā mērķauditorijā.
Informācijas un pārraides kanāla biznesu
saplūšanas brīdī ir izteikts daudz spekulāciju ļoti
populārā pakalpojuma sakarā, ka tas varētu būt, piemēram:
-
e-komercija,
-
video
uz pieprasījumu,
-
interneta
spēles,
-
Turpinot šos minējumus, aicinu paskatīties
vēlreiz uz informācijas ražošanas un pārraides
būtību kā tādu, jā, arī televīzija un
tās pārraide šādā kontekstā ir tikai viens
tehnoloģisks atzars informācijas ražošanas un
pārdošanas, kā arī piegādes kā viena no sakaru
pakalpojuma paveidiem kontekstā.
Bieži izdarītais pieņēmums par video
uz pieprasījuma popularitāti, kas sākotnēji bijis centrālais
satura izplatīšanas koncepcijas stūrakmens Norvēģijas telekomunikāciju
un komunālo pakalpojumu uzņēmuma LYSE biznesa modelī, izrādījies
kļūdains, toties īstākais Killer Application ir elektroniskā TV
programmas satura rādītājs, kas būtībā ir
salīdzinoši vienkāršs interneta vai televīzijas portāla
interfeiss.
Šī saskarne ļauj apskatīt televīzijas programmas
pārraides īsu videoklipu, pārraižu aprakstus u. c.
derīgu informāciju. Tas, šķiet, ir pirmais solis
televīzijas pārveidē par satura vadības un saskarsmes
portāla sistēmu, kura būtu tehnoloģiski vienota ar
spēļu portālu, izziņu portālu, dienas ziņu
portālu, kino portālu video uz
pieprasījumu un pasūtījumu portālu e-komercija.
LYSE pieredze nodrošināt tādus komunālos
resursus kā ūdeni, gāzi vai elektrību ļāva tai no
malas paskatīties uz iespējām savam komunālo pakalpojumu
spektram pievienot platjoslas interneta piekļuvi ar interneta protokola
balss zvanu iespējām un ciparu televīziju apvienojumā ar
informācijas pakalpojumiem, kuru saskarne veidota uz universālā
portāla bāzes.
Šobrīd arī mūsu valstī
parādās trīs vienā risinājumu
piedāvājumi, un šķiet, ka informācijas
ražošanas un pārraides un datu pārraides biznesa sfēru
tuvināšanās jau notiek. Tehnoloģiski šo
risinājumu apvienošana ir šodienas jautājums.
IBM, izmantojot arī CISCO Systems un Taendberg
Television tehnoloģijas, piedāvā trīs vienā
risinājumu ieviešanu TV/teleoperatora vajadzībām, ietverot:
1)
IP
pamattīkla izveidi ar pakalpojuma kvalitātes funkciju;
2)
IP
piekļuves tīkla, balss telefonijas nodrošinājumu;
3)
ciparu
televīzijas risinājumu integrāciju ar
iepriekšminētajiem.
Atsauksmes:
1.
www.lyse.no
4.
www.ibm.com/telecommunications
Guntars
OTTO
Domājot par fiksētās telefonijas pakalpojumu integrāciju un attīstību un ņemot vērā arvien jaunas tehnoloģiskās iespējas, laiku pa laikam notiek principiālas pārmaiņas biznesa modeļos. Balss sakari pēdējā desmitgadē ir kļuvuši par lētu unificētu pakalpojumu, un šobrīd jau arī interneta piekļuve vien šķiet par maz. Kamēr lielie fiksēto un mobilo sakaru teleoperatori mēģina piedāvāt no tīkla neatkarīgus universālus informācijas pakalpojumus, tikmēr mazāki operatori, bieži vien jaunpienācēji, daudz brīvāk darbojas ar dažādu pakalpojumu integrāciju klienta mājās.
Fiksēto telekomunikāciju tīklos iespējami tādi biznesa modeļi kā
· telekomunikāciju tīkla īpašnieks (Network owner) vai
· pilna pakalpojumu piegādātājs (Full service provider).
Protams, lielāku klientu lojalitāti un arī peļņu iespējams gūt, izmantojot pilna pakalpojumu piegādātāja modeli. Jautājums tikai ko ietvert šo pakalpojumu klāstā, lai veiksmīgi atbildētu klienta vēlmēm?
Tātad - kādi pakalpojumi būtu virzītājspēks platjoslas interneta piekļuvē? Šādu jautājumu sev uzdod telekomunikāciju uzņēmumu vadītāji un stratēģiskie plānotāji visā Eiropā.
Ilgstoši tiek meklētas brīnumzālītes jeb ļoti populārs pakalpojums, kas angļu valodā visbiežāk apzīmēts ar nosaukumu Killer Application. Mobilajos sakaros, droši vien operatoriem pat īpaši to nevēloties, par vienīgo īsto Killer Application ir izveidojusies teksta īsziņa jeb SMS. Te nu gan jāpiezīmē, ka SMS aizņem tik niecīgus tīkla resursus un veido tik pieticīgu izprasto vērtību (Perceived Value) - klienta izpratnē, ka vienīgi pakalpojuma ārkārtīgā popularitāte spējusi radīt operatoros interesi par to.
Lai gan dažs labs mobilo sakaru operators ieņem vairāk par desmit procentiem no sava apgrozījuma tieši no īsziņām, tomēr tas ir margināli salīdzinājumā ar ieņēmumiem no balss sakariem. Meklējot ko jaunu, nu laiks pienācis multimediju īsziņām. Iespējas ir lielākas ne tikai klientiem, bet arī operatoriem un mobilo telefonu ražotājiem. Vieniem vairāk prieka par iespēju nosūtīt bildīti un ne tikai to, otriem tas palīdz lēnām tuvoties nākamās paaudzes telefonijas biznesa modelim, kurā balss pārraide ir tikai viens no daudzajiem lietojumiem sakaru kanālā.
Saprotot balss pārraides tehnisko niecīgumu sakaru kanāla aizņemšanā (šobrīd jau domājam Packet Switching, nevis Circuit Switching kategorijās), kļūst skaidrs, ka teleoperatoru biznesā Killer Application meklējumi ir ļoti būtiski. Pievēršoties fiksēto līniju operatoru biznesam, ļoti populārā pakalpojuma meklējumi ir vēl svarīgāki, jo klienta līnijas tīkla kapacitāte ir potenciāli daudzkārt lielāka salīdzinājumā ar mobilajos sakaros iegūstamo.
Fiksētajās komunikācijās bieži problēma veidojas ap pakalpojuma izprasto vērtību, respektīvi, klientu gatavība maksāt par saņemto pakalpojumu bieži ir zemāka salīdzinājumā ar mobilo sakaru pakalpojumiem. Ja ņem vērā, ka fiksētā pieslēguma pakalpojumu sarakstā balss telefonija joprojām ieņem galveno lomu un tikai dažus gadus attīstītajās valstīs un gadu Latvijā DSL tipa pastāvīgo interneta pieslēgumu jau var uzskatīt par populāru, kļūst skaidrs, ka būtiski ir paaugstināt pakalpojuma novērtējumu tā izprasto vērtību - un arī palielināt klienta lojalitāti. Atbilde ir atrasta pakalpojumos un saturā, ko piegādāt klientam, izmantojot telekomunikāciju tīklu. Jautājums ir tikai - konkrēti kādu saturu vai pakalpojumu piedāvāt klientam?
Mēs piedzīvojam vēsturisku situāciju, kad informācijas pārraides iespēja un informācija pati var tehnoloģiski un biznesa ziņā tikt apvienota vienotā sistēmā, t. i., informācijas ražošana, pārdošana un nogāde koncentrējas viena uzņēmuma vai ciešas partnerības ietvaros. No operatora viedokļa skatoties, ja mums ir pārraides kanāls, būtu pilnīgi nepieciešams veicināt tā plašāku izmantošanu, piemēram, interneta pieslēgumam piedāvāt arī informāciju, kuru klients var saņemt, izmantojot šo pieslēgumu. Lai nekļūdītos izvēlē un piedāvātu klientiem pakalpojumus, kurus tie patiešām vēlas, ir jāveic rūpīga tirgus izpēte ne tikai konkrētajā valstī, bet bieži arī konkrētajā mērķauditorijā.
Informācijas un pārraides kanāla biznesu saplūšanas brīdī ir izteikts daudz spekulāciju ļoti populārā pakalpojuma sakarā, ka tas varētu būt, piemēram:
- e-komercija,
- video uz pieprasījumu,
- interneta spēles,
-
Turpinot šos minējumus, aicinu paskatīties vēlreiz uz informācijas ražošanas un pārraides būtību kā tādu, jā, arī televīzija un tās pārraide šādā kontekstā ir tikai viens tehnoloģisks atzars informācijas ražošanas un pārdošanas, kā arī piegādes kā viena no sakaru pakalpojuma paveidiem kontekstā.
Bieži izdarītais pieņēmums par video uz pieprasījuma popularitāti, kas sākotnēji bijis centrālais satura izplatīšanas koncepcijas stūrakmens Norvēģijas telekomunikāciju un komunālo pakalpojumu uzņēmuma LYSE biznesa modelī, izrādījies kļūdains, toties īstākais Killer Application ir elektroniskā TV programmas satura rādītājs, kas būtībā ir salīdzinoši vienkāršs interneta vai televīzijas portāla interfeiss. Šī saskarne ļauj apskatīt televīzijas programmas pārraides īsu videoklipu, pārraižu aprakstus u. c. derīgu informāciju. Tas, šķiet, ir pirmais solis televīzijas pārveidē par satura vadības un saskarsmes portāla sistēmu, kura būtu tehnoloģiski vienota ar spēļu portālu, izziņu portālu, dienas ziņu portālu, kino portālu video uz pieprasījumu un pasūtījumu portālu e-komercija.
LYSE pieredze nodrošināt tādus komunālos resursus kā ūdeni, gāzi vai elektrību ļāva tai no malas paskatīties uz iespējām savam komunālo pakalpojumu spektram pievienot platjoslas interneta piekļuvi ar interneta protokola balss zvanu iespējām un ciparu televīziju apvienojumā ar informācijas pakalpojumiem, kuru saskarne veidota uz universālā portāla bāzes.
Šobrīd arī mūsu valstī parādās trīs vienā risinājumu piedāvājumi, un šķiet, ka informācijas ražošanas un pārraides un datu pārraides biznesa sfēru tuvināšanās jau notiek. Tehnoloģiski šo risinājumu apvienošana ir šodienas jautājums.
IBM, izmantojot arī CISCO Systems un Taendberg Television tehnoloģijas, piedāvā trīs vienā risinājumu ieviešanu TV/teleoperatora vajadzībām, ietverot:
1) IP pamattīkla izveidi ar pakalpojuma kvalitātes funkciju;
2) IP piekļuves tīkla, balss telefonijas nodrošinājumu;
3) ciparu televīzijas risinājumu integrāciju ar iepriekšminētajiem.
Atsauksmes:
1. www.lyse.no
4. www.ibm.com/telecommunications
Guntars OTTO