Alcatel m-komercijas risinājums
e-P irkumi izmantojot mobilo telefonu
M-komercija kārtējais
jaunvārds, vai tomēr kas vairāk par kaitinošu reklāmu?
M-komercijas jēdziens ir pretrunīgs. Vieniem
tā nozīmē preču vai pakalpojumu iegādi, izmantojot
mobilā telefona priekšapmaksas/pēcapmaksas kontu (taču to
var izdarīt arī bez telefona palīdzības!). Citi uzskata, ka
par m-komerciju saucams vienīgi darījums, kurā izmantota
mobilā telefona un tīkla datu pārraides spēja. Alcatel piedāvā
savu versiju.
Mūsdienu m-komercija
Realitāte. 2002. gadā starptautiskā tirgus (ARC
group dati) vērtējums abu tipu m-komercijas tirgiem bija
2,3 miljardi eiro un 57 miljoni lietotāju. Aptuveni 90 procenti
transakciju atbilst kādai no šīm trijām m-komercijas
darījumu formām:
·
SMS
papildpakalpojumi:
sporta, laika un satiksmes ziņas (~0,50 ), neskaitot
nosūtītās īsziņas cenu;
·
saturs: kartes (~1 ), zvanu toņu (~2 )
un spēļu (~3-5 ) lejupielāde;
·
priekšapmaksas
kartes: kontu
papildināšanas karšu iegādei (scratch cards)
operatori piedāvā alternatīvu saņemot abonenta atļauju
caur SMS, konta uzlādei var debitēt abonenta bankas konta
iepriekš definētu apakškontu, šādi ietaupot ap 20
procentu karšu ražošanas un izplatīšanas izdevumu.
E-komercijas un SMS izplatība ļauj cerēt, ka
m-komercijas uzplaukums sāksies 2004.-2005. gadā. ARC Group
prognozē, ka 2007. gadā būs ap 546 miljoni abonentu un
m-komercijas patēriņš būs aptuveni 39,3 miljardi USD jeb
0,5 procenti no kopējā patēriņa. Satura lejupielāde -
apmēram trešdaļa no šī patēriņa. 2007.
gadā Āzijas un Klusā okeāna valstīs, Eiropā,
Ziemeļamerikā un pārējā pasaulē m-komercijas
pakalpojumu lietotāju īpatsvars attiecīgi būs 55, 25, 15 un
5 procenti.
Mobilo operatoru loma
Mobilo operatoru tīkli nodrošina saikni starp
m-komerciju un abonentiem. Operatoriem ir milzīga pieredze priekšapmaksas
un pēcapmaksas, kā arī starpoperatoru norēķinu
sistēmās un mērogojamības
nodrošināšanā.
Patlaban operatori kopā ar partneriem strādā, lai
ieviestu m-komercijai piemērotu norēķinu sistēmu. Tā
rezultātā mobilie operatori ir ideāli piemēroti visu veidu
pakalpojumu un satura piegādei pa pašreizējiem un nākotnes
tīkliem.
M-komercija, mikro un makro maksājumi
Vienprātības par definīciju nav. Dažkārt
ar mikro maksājumu saprot nelielas summas (<10 ) elektronisku
pārskaitīšanu, citkārt ar to saprot maksājumu,
kurš mazāks par apgrozībā esošo vismazāko naudas
vienību (piemēram, ASV cents vai eiro cents). Šajā
rakstā lietota pirmā definīcija. Makro maksājumi ir jebkura
summa, kura pārsniedz mikro maksājumu.
Patlaban m-komercija sastāv gan no mikro (logo un zvanu
toņi), gan makro maksājumiem (priekšapmaksas konta
papildināšana). M-komercijai attīstoties, klientiem tiks
piedāvāti jauni pakalpojumi abās grupās. Papildus jaunam
ciparizētam saturam, kuru var vērot uz mobilā telefona,
sagaidāmas plašas iespējas izmantot mobilo tālruni
norēķiniem autostāvvietās, sīkpreču
automātos, bistro, biļešu iegādei, izpriecu vietās u.
c.
Nianses starp mikro un makro maksājumiem kļūst
skaidrākas, ja ņem vērā maksājumu karšu lomu
pasaulē. Pašreiz attālinātajos (interneta vai telefonisko)
elektroniskajos maksājumos dominē kredīta un debeta kartes.
Attīstoties mobilajam internetam, rodas iespēja karšu
maksājumu un mobilo sakaru tehnoloģiju organiski apvienot.
Tomēr kredītkaršu norēķinu
sistēmā katras transakcijas summai jāpārsniedz 10 , lai
sistēmas uzturēšana būtu rentabla (kartes cena,
termināla, datu pārraides, krāpšanas riska u. c. izmaksas).
Viena strīda risināšanas izmaksas vien var sasniegt 40 eiro.
Lai gan debetkartes mazāku summu maksājumiem ir
parocīgākas nekā kredītkartes, tomēr arī tās
ir neērtas un nerentablas biežiem un sīkiem darījumiem.
Nav iespējams lietot mobilo debetkarti maksājumiem,
pirms nav izveidoti skaidri sadarbības noteikumi starp bankām un
mobilo sakaru operatoriem. Varbūt arī mobilajiem makro maksājumiem
nākotnē atradīsies vieta, ja tiešos darījumos samaksa
(nosacīti attālināta - caur mobilo telefonu) kļūs
ērtāka un/vai rentablāka nekā samaksa ar debeta vai
kredītkarti.
Tātad m-komerciju raksturo daudz transakciju par
sīkām summām, kuru apmaksa notiek nekavējoties. Debetkartes
un kredītkartes neatbilst šādām prasībām. No
tehnoloģiskā un mārketinga viedokļa mobilo sakaru
pakalpojumu sniedzēju pozīcijas piemērotība ir gandrīz
ideāla.
·
Priekšapmaksas
konti:
tirgotājiem nav autorizācijas riska, samaksu viņi saņem
ļoti ātri. Operatora risks: pārāk ērti
norēķini var noēst telefona pakalpojumu biznesu.
Priekšapmaksas konts būs jāatjauno pārāk bieži,
bet atjaunošanas karšu izplatīšanas izmaksas gulstas uz
operatora pleciem.
·
Pēcapmaksas
konti
piedāvā līdzīgas priekšrocības, tikai
tirgotājiem jārēķinās ar mazliet ilgāku apmaksas
laiku. Operators riskē, ka abonents var nemaksāt rēķinus,
atrunājoties, ka nav neko pircis.
Lai gan no tehniskā un klienta viedokļa šādai
norēķinu sistēmai ir acīmredzamas priekšrocības,
daudzās valstīs telekomunikāciju kompānijām liedz
pārdot ar telekomunikācijām nesaistītas
preces/pakalpojumus, ja tām nav likumīgs finanšu
institūcijas statuss. Tātad m-komercijas panākumi būs
atkarīgi no šādu tirgus spēlētāju veiksmīgas
sadarbības: bankas, kredītkaršu kompānijas, mobilie
operatori un tirgotāji/satura piegādātāji.
Nosacījumi m-komercijas veiksmei
Veiksmei nepieciešams daudz transakciju, ko var panākt,
nodrošinot:
·
savietojamību: patērētājiem
jānodrošina piekļuve plašam pakalpojumu klāstam no dažādiem
piegādātājiem, nevis tikai no viena operatora, bankas vai
veikalu ķēdes;
·
ienākumu
modelī ietverot visas puses: savienojuma izmaksas nedrīkst būt
šķērslis salīdzinājumā ar darījuma
izmaksām. Ienākumu sadales modelim jābūt abpusēji
izdevīgam;
·
gala
lietotāja ieinteresētību: vai priekšapmaksas abonenti vēlēsies
uzticēt naudu operatoram, cerot ērtāk
norēķināties par precēm un pakalpojumiem? Vai viņi ir
gatavi lietot telefonu kā maksājumu ierīci?
·
piemērotus
maksājumu risinājumus: visnepieciešamākā ir reāllaika datu uzskaites
un apmaksas sistēma, kura atbalsta segmentētu cenošanu (saturs,
ilgums, daudzums) datu un ziņojumu pārraides pakalpojumiem.
Sistēmai jāietver API saskarnes.
Maksājumu problēmas
Katrai jaunai maksājumu metodei jāpārvar daudz problēmu,
sākot ar monētu maiņu līdz čeku
grāmatiņām, kredītkartēm un tagad arī
m-maksājumiem. Jaunai metodei jārisina aizvien tie paši
uzdevumi:
·
drošība: m-komercijai jābūt
pilnīgi drošai un vienlaikus - ērti lietojamai. Bieži vien
svarīgāka ir patērētāja subjektīvā
drošības izjūta. Ar tehniski augstu līmeni vien var
nepietikt;
·
ātrums: maksājumam patērētajam
laikam jābūt pieņemamam;
·
vienkāršība: lietotājs nedrīkst apmulst
nevienā maksājuma procesa solī;
·
ērtība: lietotājiem un operatoriem var
būt atšķirīgs viedoklis par to, kas ir ērts
m-maksājums. Vienam - iespēja maksāt par jebko, no jebkuras
vietas jebkurā laikā, citam vienots rēķins par visiem
pakalpojumiem. Par ērtību var saukt arī iespēju tieši
vadīt savus kontus;
·
skaidrība: lietotājam pilnīgi
jāapzinās savu transakciju izmaksas. Nekādu negaidītu
papildmaksu!
·
konfidencialitāte:
lietotāji
bieži grib paturēt iespēju palikt anonīmi, izdarot
attālinātos pirkumus.
Alcatel risinājums mikro maksājumiem
Alcatel
komplekts maksājumiem par datu apstrādi (sk. 1. zīm.) mobilo
sakaru operatoriem piedāvā vairākus biznesa modeļus.
Pirmais balstās uz maksu par savienojuma ilgumu vai pārraidīto
datu daudzumu. Tomēr ir lietas, kuras lietotājs uztver kā
nesaistītas ar pārraidīto datu daudzumu (MMS, logo, zvanu
toņi, videoklipi). Tāpēc Alcatel
piedāvātajā mikro maksājumu modelī paredzētas
divas iespējas:
·
kioska modelis: pārdevējs tarifikācijas
procedūrā nav tieši iesaistīts;
·
m-komercijas
vārteja: pirkuma
veikšanas brīdī ļauj pārdevējam tieši
pieslēgties operatora tarifikācijas un uzskaites sistēmai.
Kiosks
Maksas procedūra lietotājam ir transparenta, jo nevajag
ievadīt ne pieteikumu, ne paroli. Alcatel maksājumu
sistēmas ērtība ir impulsīvu pirkumu stimulators.
Katras aplikācijas vērtības noteikšanas
principus definē tās piegādātājs. Operators atbild par
uzskaiti, rēķinu izsniegšanu un norēķiniem.
Tarifikācijas proxy modulis filtrē pieprasījumus
piekļuvei pie aplikācijas satura un iedarbina maksājumu
ķēdi, tikko parādās specifisks pieprasījums
lejupielādēt URL (Universal Resource Locator). Alcatel
vērtēšanas modulis (rating engine) veic
tarifikācijas aprēķinus attiecīgajam notikumam,
pamatojoties uz piegādātāja noteikto politiku (satura tips un
izmērs, nesēja tips, fiksētas likmes u. c.).
Risinājums ir sagatavots abu apmaksas veidu (pirms un
pēc) konverģencei. Izvērtētā satura izsaukuma ieraksta
dati (CDR) tiek ģenerēti un nodoti pēcapmaksas
norēķinu sistēmai, lai varētu piesūtīt
rēķinu.
M-komercijas vārteja
Šajā modelī satura piegādātājs ir
tieši iesaistīts tarifikācijas procesā. No lietotāja
pieprasa autorizāciju, paroles u. c. informāciju, bet no operatora
-apmaksas un kredītinformāciju. Lai abonents tiešsaistē
piekļūtu saturam (MP3 failiem, biļešu iegādei utt.),
pieslēgšanās laikā vārteja pārbauda, vai
iespējams veikt transakciju. Priekšapmaksas gadījumā
abonents var veikt transakcijas, līdz konts ir tukšs.
Pēcapmaksas gadījumā to skaits ir lietotāja
ierobežots. Pēc limita sasniegšanas savienojuma atskaite tiek
nosūtīta tarifikācijas sistēmai.
M-komercijai tuvākajos gados lemts piedzīvot īstu sprādzienu.
Veiksmi nodrošinās nopietna attieksme un galveno dalībnieku
sadarbība. Mērķis nodrošināt lietotājus ar
vienkāršām, ērtām un drošām
norēķinu metodēm preču un pakalpojumu iegādei.
Mobilo pakalpojumu sniedzējiem ir galvenā loma
m-komercijas pievienotās vērtības ķēdē.
Reāllaika maksājumu sistēmu līderis Alcatel
attīsta risinājumus, kas atbilst m-komercijas vajadzībām
gan tehniski, gan tiesiski.
Pēc Alcatel Telecommunications Review
materiāliem sagatavojis
Indulis BEIŠĀNS
Alcatel Baltics NSD birojs
Stārķu ielā 9,
Rīgā, LV-1084
Tālr. 7085200
Fakss 7085205
e-pasts: info@alcatel.lv
Saīsinājumi
API Application Programming Interface
CAP Capabilities Application Part
CDR Call Data Record
FTP File Transfer Protocol
GGSN Gateway GPRS Support Node
GPRS General Packet Radio Service
HTTPS HyperText Transfer Protocol (Secured)
MMS Multimedia Messaging Service
MSC Mobile Switching Center
RADIUS Remote Authentication Dial-in User Service
RFID Radio Frequency IDentification
SGSN Serving GPRS Support Node
SMS Short Message Service
SMS-C Short Message Service Center
USSD Unstructured Supplementary Service Data
WAP Wireless Application Protocol
WLAN Wireless Local Area Network
Ieskats drošības
vadības jautājumos
Atbilstošai
m-komercijas drošuma vadībai jānem vērā
vairāki pretrunīgi momenti.
Lietotāja
konfidencialitāti jāgarantē ar kriptēšanas
palīdzību. Autentifikācijai, paliekot anonīmai
tai pat laikā jāizslēdz iespēja kādam noliegt savu
atbildību. Digitālajam parakstam jānodrošina pieprasījuma
integritāte, lai nebūtu iespējams veikt izmaiņas
pēc pirkuma brīža ierobežojot operatora un
ražotāja finansiālos riskus (apgalvojums es nemaz to
nepirku). Protams, visus šos pasākumus jāievieš aiz
vienkārša, ērta un ātra interfeisa!
M-komercija kārtējais jaunvārds, vai tomēr kas vairāk par kaitinošu reklāmu?
M-komercijas jēdziens ir pretrunīgs. Vieniem tā nozīmē preču vai pakalpojumu iegādi, izmantojot mobilā telefona priekšapmaksas/pēcapmaksas kontu (taču to var izdarīt arī bez telefona palīdzības!). Citi uzskata, ka par m-komerciju saucams vienīgi darījums, kurā izmantota mobilā telefona un tīkla datu pārraides spēja. Alcatel piedāvā savu versiju.
Mūsdienu m-komercija
Realitāte. 2002. gadā starptautiskā tirgus (ARC group dati) vērtējums abu tipu m-komercijas tirgiem bija 2,3 miljardi eiro un 57 miljoni lietotāju. Aptuveni 90 procenti transakciju atbilst kādai no šīm trijām m-komercijas darījumu formām:
· SMS papildpakalpojumi: sporta, laika un satiksmes ziņas (~0,50 ), neskaitot nosūtītās īsziņas cenu;
· saturs: kartes (~1 ), zvanu toņu (~2 ) un spēļu (~3-5 ) lejupielāde;
· priekšapmaksas kartes: kontu papildināšanas karšu iegādei (scratch cards) operatori piedāvā alternatīvu saņemot abonenta atļauju caur SMS, konta uzlādei var debitēt abonenta bankas konta iepriekš definētu apakškontu, šādi ietaupot ap 20 procentu karšu ražošanas un izplatīšanas izdevumu.
E-komercijas un SMS izplatība ļauj cerēt, ka m-komercijas uzplaukums sāksies 2004.-2005. gadā. ARC Group prognozē, ka 2007. gadā būs ap 546 miljoni abonentu un m-komercijas patēriņš būs aptuveni 39,3 miljardi USD jeb 0,5 procenti no kopējā patēriņa. Satura lejupielāde - apmēram trešdaļa no šī patēriņa. 2007. gadā Āzijas un Klusā okeāna valstīs, Eiropā, Ziemeļamerikā un pārējā pasaulē m-komercijas pakalpojumu lietotāju īpatsvars attiecīgi būs 55, 25, 15 un 5 procenti.
Mobilo operatoru loma
Mobilo operatoru tīkli nodrošina saikni starp m-komerciju un abonentiem. Operatoriem ir milzīga pieredze priekšapmaksas un pēcapmaksas, kā arī starpoperatoru norēķinu sistēmās un mērogojamības nodrošināšanā.
Patlaban operatori kopā ar partneriem strādā, lai ieviestu m-komercijai piemērotu norēķinu sistēmu. Tā rezultātā mobilie operatori ir ideāli piemēroti visu veidu pakalpojumu un satura piegādei pa pašreizējiem un nākotnes tīkliem.
M-komercija, mikro un makro maksājumi
Vienprātības par definīciju nav. Dažkārt ar mikro maksājumu saprot nelielas summas (<10 ) elektronisku pārskaitīšanu, citkārt ar to saprot maksājumu, kurš mazāks par apgrozībā esošo vismazāko naudas vienību (piemēram, ASV cents vai eiro cents). Šajā rakstā lietota pirmā definīcija. Makro maksājumi ir jebkura summa, kura pārsniedz mikro maksājumu.
Patlaban m-komercija sastāv gan no mikro (logo un zvanu toņi), gan makro maksājumiem (priekšapmaksas konta papildināšana). M-komercijai attīstoties, klientiem tiks piedāvāti jauni pakalpojumi abās grupās. Papildus jaunam ciparizētam saturam, kuru var vērot uz mobilā telefona, sagaidāmas plašas iespējas izmantot mobilo tālruni norēķiniem autostāvvietās, sīkpreču automātos, bistro, biļešu iegādei, izpriecu vietās u. c.
Nianses starp mikro un makro maksājumiem kļūst skaidrākas, ja ņem vērā maksājumu karšu lomu pasaulē. Pašreiz attālinātajos (interneta vai telefonisko) elektroniskajos maksājumos dominē kredīta un debeta kartes. Attīstoties mobilajam internetam, rodas iespēja karšu maksājumu un mobilo sakaru tehnoloģiju organiski apvienot.
Tomēr kredītkaršu norēķinu sistēmā katras transakcijas summai jāpārsniedz 10 , lai sistēmas uzturēšana būtu rentabla (kartes cena, termināla, datu pārraides, krāpšanas riska u. c. izmaksas). Viena strīda risināšanas izmaksas vien var sasniegt 40 eiro.
Lai gan debetkartes mazāku summu maksājumiem ir parocīgākas nekā kredītkartes, tomēr arī tās ir neērtas un nerentablas biežiem un sīkiem darījumiem.
Nav iespējams lietot mobilo debetkarti maksājumiem, pirms nav izveidoti skaidri sadarbības noteikumi starp bankām un mobilo sakaru operatoriem. Varbūt arī mobilajiem makro maksājumiem nākotnē atradīsies vieta, ja tiešos darījumos samaksa (nosacīti attālināta - caur mobilo telefonu) kļūs ērtāka un/vai rentablāka nekā samaksa ar debeta vai kredītkarti.
Tātad m-komerciju raksturo daudz transakciju par sīkām summām, kuru apmaksa notiek nekavējoties. Debetkartes un kredītkartes neatbilst šādām prasībām. No tehnoloģiskā un mārketinga viedokļa mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēju pozīcijas piemērotība ir gandrīz ideāla.
· Priekšapmaksas konti: tirgotājiem nav autorizācijas riska, samaksu viņi saņem ļoti ātri. Operatora risks: pārāk ērti norēķini var noēst telefona pakalpojumu biznesu. Priekšapmaksas konts būs jāatjauno pārāk bieži, bet atjaunošanas karšu izplatīšanas izmaksas gulstas uz operatora pleciem.
· Pēcapmaksas konti piedāvā līdzīgas priekšrocības, tikai tirgotājiem jārēķinās ar mazliet ilgāku apmaksas laiku. Operators riskē, ka abonents var nemaksāt rēķinus, atrunājoties, ka nav neko pircis.
Lai gan no tehniskā un klienta viedokļa šādai norēķinu sistēmai ir acīmredzamas priekšrocības, daudzās valstīs telekomunikāciju kompānijām liedz pārdot ar telekomunikācijām nesaistītas preces/pakalpojumus, ja tām nav likumīgs finanšu institūcijas statuss. Tātad m-komercijas panākumi būs atkarīgi no šādu tirgus spēlētāju veiksmīgas sadarbības: bankas, kredītkaršu kompānijas, mobilie operatori un tirgotāji/satura piegādātāji.
Nosacījumi m-komercijas veiksmei
Veiksmei nepieciešams daudz transakciju, ko var panākt, nodrošinot:
· savietojamību: patērētājiem jānodrošina piekļuve plašam pakalpojumu klāstam no dažādiem piegādātājiem, nevis tikai no viena operatora, bankas vai veikalu ķēdes;
· ienākumu modelī ietverot visas puses: savienojuma izmaksas nedrīkst būt šķērslis salīdzinājumā ar darījuma izmaksām. Ienākumu sadales modelim jābūt abpusēji izdevīgam;
· gala lietotāja ieinteresētību: vai priekšapmaksas abonenti vēlēsies uzticēt naudu operatoram, cerot ērtāk norēķināties par precēm un pakalpojumiem? Vai viņi ir gatavi lietot telefonu kā maksājumu ierīci?
· piemērotus maksājumu risinājumus: visnepieciešamākā ir reāllaika datu uzskaites un apmaksas sistēma, kura atbalsta segmentētu cenošanu (saturs, ilgums, daudzums) datu un ziņojumu pārraides pakalpojumiem. Sistēmai jāietver API saskarnes.
Maksājumu problēmas
Katrai jaunai maksājumu metodei jāpārvar daudz problēmu, sākot ar monētu maiņu līdz čeku grāmatiņām, kredītkartēm un tagad arī m-maksājumiem. Jaunai metodei jārisina aizvien tie paši uzdevumi:
· drošība: m-komercijai jābūt pilnīgi drošai un vienlaikus - ērti lietojamai. Bieži vien svarīgāka ir patērētāja subjektīvā drošības izjūta. Ar tehniski augstu līmeni vien var nepietikt;
· ātrums: maksājumam patērētajam laikam jābūt pieņemamam;
· vienkāršība: lietotājs nedrīkst apmulst nevienā maksājuma procesa solī;
· ērtība: lietotājiem un operatoriem var būt atšķirīgs viedoklis par to, kas ir ērts m-maksājums. Vienam - iespēja maksāt par jebko, no jebkuras vietas jebkurā laikā, citam vienots rēķins par visiem pakalpojumiem. Par ērtību var saukt arī iespēju tieši vadīt savus kontus;
· skaidrība: lietotājam pilnīgi jāapzinās savu transakciju izmaksas. Nekādu negaidītu papildmaksu!
· konfidencialitāte: lietotāji bieži grib paturēt iespēju palikt anonīmi, izdarot attālinātos pirkumus.
Alcatel risinājums mikro maksājumiem
Alcatel komplekts maksājumiem par datu apstrādi (sk. 1. zīm.) mobilo sakaru operatoriem piedāvā vairākus biznesa modeļus. Pirmais balstās uz maksu par savienojuma ilgumu vai pārraidīto datu daudzumu. Tomēr ir lietas, kuras lietotājs uztver kā nesaistītas ar pārraidīto datu daudzumu (MMS, logo, zvanu toņi, videoklipi). Tāpēc Alcatel piedāvātajā mikro maksājumu modelī paredzētas divas iespējas:
· kioska modelis: pārdevējs tarifikācijas procedūrā nav tieši iesaistīts;
· m-komercijas vārteja: pirkuma veikšanas brīdī ļauj pārdevējam tieši pieslēgties operatora tarifikācijas un uzskaites sistēmai.
Kiosks
Maksas procedūra lietotājam ir transparenta, jo nevajag ievadīt ne pieteikumu, ne paroli. Alcatel maksājumu sistēmas ērtība ir impulsīvu pirkumu stimulators.
Katras aplikācijas vērtības noteikšanas principus definē tās piegādātājs. Operators atbild par uzskaiti, rēķinu izsniegšanu un norēķiniem. Tarifikācijas proxy modulis filtrē pieprasījumus piekļuvei pie aplikācijas satura un iedarbina maksājumu ķēdi, tikko parādās specifisks pieprasījums lejupielādēt URL (Universal Resource Locator). Alcatel vērtēšanas modulis (rating engine) veic tarifikācijas aprēķinus attiecīgajam notikumam, pamatojoties uz piegādātāja noteikto politiku (satura tips un izmērs, nesēja tips, fiksētas likmes u. c.).
Risinājums ir sagatavots abu apmaksas veidu (pirms un pēc) konverģencei. Izvērtētā satura izsaukuma ieraksta dati (CDR) tiek ģenerēti un nodoti pēcapmaksas norēķinu sistēmai, lai varētu piesūtīt rēķinu.
M-komercijas vārteja
Šajā modelī satura piegādātājs ir tieši iesaistīts tarifikācijas procesā. No lietotāja pieprasa autorizāciju, paroles u. c. informāciju, bet no operatora -apmaksas un kredītinformāciju. Lai abonents tiešsaistē piekļūtu saturam (MP3 failiem, biļešu iegādei utt.), pieslēgšanās laikā vārteja pārbauda, vai iespējams veikt transakciju. Priekšapmaksas gadījumā abonents var veikt transakcijas, līdz konts ir tukšs. Pēcapmaksas gadījumā to skaits ir lietotāja ierobežots. Pēc limita sasniegšanas savienojuma atskaite tiek nosūtīta tarifikācijas sistēmai.
M-komercijai tuvākajos gados lemts piedzīvot īstu sprādzienu. Veiksmi nodrošinās nopietna attieksme un galveno dalībnieku sadarbība. Mērķis nodrošināt lietotājus ar vienkāršām, ērtām un drošām norēķinu metodēm preču un pakalpojumu iegādei.
Mobilo pakalpojumu sniedzējiem ir galvenā loma m-komercijas pievienotās vērtības ķēdē. Reāllaika maksājumu sistēmu līderis Alcatel attīsta risinājumus, kas atbilst m-komercijas vajadzībām gan tehniski, gan tiesiski.
Pēc Alcatel Telecommunications Review
materiāliem sagatavojis
Indulis BEIŠĀNS
Alcatel Baltics NSD birojs
Stārķu ielā 9,
Rīgā, LV-1084
Tālr. 7085200
Fakss 7085205
e-pasts: info@alcatel.lv
Saīsinājumi
API Application Programming Interface
CAP Capabilities Application Part
CDR Call Data Record
FTP File Transfer Protocol
GGSN Gateway GPRS Support Node
GPRS General Packet Radio Service
HTTPS HyperText Transfer Protocol (Secured)
MMS Multimedia Messaging Service
MSC Mobile Switching Center
RADIUS Remote Authentication Dial-in User Service
RFID Radio Frequency IDentification
SGSN Serving GPRS Support Node
SMS Short Message Service
SMS-C Short Message Service Center
USSD Unstructured Supplementary Service Data
WAP Wireless Application Protocol
WLAN Wireless Local Area Network
|