Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Lattelekom un Ventspils kopīgi ievieš e-pārvaldi

   

Autors

 

13. februārī oficiāli parakstīts līgums ar Ventspils domi par  sadarbību e-pārvaldes stratēģijas īstenošanā. Paredzēts, ka Ventspilī  tiks izveidotas arī Lattelekom Kontaktu centra 118 nodaļa, kas būs jau piektā Latvijā.  Lattelekom izveidotā kontaktu centra nodaļa Ventspilī nodrošinās iedzīvotāju apkalpošanu pa tālruni pašvaldības vajadzībām. Tās būs gan izziņas par pašu domi un tās uzņēmumiem, gan visiem ventspilniekiem aktuāla informācija. Lattelekom paredz, ka Ventspils piemēram sekos arī citas Latvijas pašvaldības un jaunā kontaktu centra nodaļa kalpos arī citu pilsētu iedzīvotāju apkalpošanai pa tālruni.

 

Ventspils - komunikāciju pilsēta

Par to, ka Lattelekom un Ventspils domes līguma parakstīšanai tiek piešķirta vēsturiska nozīme, liecina fakts, ka tas notiek Ventspils senākajā celtnē - Livonijas ordeņa pilī (tās siluets redzams visos pilsētas domes prezentācijas materiālos un reklāmās). Līgumu paraksta Lattelekom izpilddirektore Lēna Suhonena un Ventspils domes priekšsēdētājs Aivars Lembergs preses un televīzijas klātbūtnē. Lattelekom kontaktu centra  ienākšana Ventspilī ir nozīmīgs notikums ne vien tādēļ, ka vietējiem iedzīvotājiem būs ērti un vienkārši pieejama  informācija un daudzus jautājumus varēs noskaidrot pa tālruni (īpaši tie, kuriem nav datora un interneta pieslēguma), lieki netērējot laiku un nestāvot rindās pie domes kabinetu durvīm, bet arī tādēļ, ka tas ir vēl viens solis Latvijas informācijas sabiedrības saliņu paplašināšanā.

Aivars Lembergs: - Es raugos uz šādiem projektiem ar pašvaldības vadītāja acīm un vēlos, lai ventspilnieki tērētu pēc iespējas mazāk laika informācijas saņemšanai, iesniegumu sagatavošanai, vārdu sakot, - neproduktīvām darbībām. Otrs arguments - lai viņiem būtu iespēja piedalīties pilsētas pārvaldē, lēmumu pieņemšanā, lai veidotos dialogs. Ventspils ir pirmā pilsēta Latvijā, kas ieviesa sabiedrības aptaujas internetā. Iedzīvotājiem ir iespēja aplūkot domes lēmumu projektus pirms to izskatīšanas pilsētas mājaslapā www.ventspils.lv un, protams, sūtīt arī savus ierosinājumus. Mēs esam ieinteresēti, lai informācijas sabiedrība attīstītos visos virzienos.

Ventspils ir viena no tām nedaudzajām Latvijas pilsētām, kura jau izmanto e-pārvaldes elementus ikdienas darbā. Tur jau vairākus gadus darbojas Iedzīvotāju informācijas centrs, kurš izveidots sadarbībā ar Lattelekom. Iedzīvotāji var turp iet, zvanīt, sūtīt jautājumus un rakstīt e-pasta vēstules. Informācijas centrā darbojas arī brīvas pieejas internets.

Pirms gada izveidots Ventspils Digitālais centrs. Kā SP pastāstīja šā centra direktora vietniece Aija Gaile, tā ir Ventspils pašvaldības iestāde, kura apkalpo pilsētas portālu www.ventspils.lv, uztur tā datu bāzi, kā arī nodrošina elektronisko dokumentu vadības sistēmu gan Ventspils domei, gan pašvaldības uzņēmumiem un iestādēm. Ventspils pašvaldība ir izstrādājusi savu elektronisko dokumentu projektu un ir pilnīgi sagatavojusies droša elektroniskā paraksta ieviešanai. Digitālā centra datu bāzi (pārkonfigurētā veidā) izmantos arī  Lattelekom kontaktu centra  operatori.

 

Līdz durvju atvēršanai 

Imants Krūmiņš, Lattelekom Kontaktu centra 118 direktors: - Ventspils nodaļu  plānojam atvērt rudens pusē. Tā atradīsies Pārventā, Lattelekom piederošā ēkā Kaļķu ielā 2, kur pēc analogās centrāles pārslēgšanas atbrīvojās telpas. Pirms šīs nodaļas  atvēršanas mums ir darba pilnas rokas - kapitāli jāizremontē māja, jāuzstāda ventilācijas un kondicionēšanas sistēmas, jāiegādājas operatoru darbavietu aprīkojums un datortehnika, kā arī jākomplektē un jāapmāca operatori un menedžeri. Plānots, ka sākumā jaunajā nodaļā varētu strādāt 30 darbinieku, bet vēlāk - līdz 50 un vairāk. Paredzams, ka operatoru atlase un apmācība varētu notikt diezgan ātri - apmēram mēneša laikā, jo te nebūs darīšana ar milzīgo 118 datu bāzi, ar kuru ir daudz grūtāk apgūt iemaņas. Šoreiz būs jāiemācās strādāt tikai ar Ventspils Digitālā centra datu bāzi. Kā atzina Imants Krūmiņš, viņš ļoti cerot, ka vismaz daļa no jaunās kontaktu centra  nodaļas operatoriem būs Ventspils augstskolas studenti, jo šādam darbam ļoti vajadzīgas gaišas galvas, arī jaunības azarts un enerģija. Protams, uz šo darbu varēs pretendēt jebkurš ventspilnieks ar atbilstošām darba iemaņām un rakstura iezīmēm.

 

Savējie zina vislabāk

Tā kā paredzams, ka operatori visdrīzāk būs no pašas Ventspils (vai rajona), viņu lielākais pluss būs laba vietējo apstākļu, tradīciju un Kurzemes ģeogrāfijas pārzināšana. Nereti var gadīties arī tā, ka zvanītājam būs pazīstams kāds no operatoriem. Vārdu sakot - savējie runās ar savējiem, un tas noteikti vairos gan sabiedrības uzticību, gan vēlmi izmantot šo pakalpojumu.

Šie principi uzskatāmi pierādījušies kontaktu centra  Cēsīs, kur īpaši sagatavota operatoru grupa jau gadu sniedz Cēsu pašvaldības informāciju vietējiem iedzīvotājiem. Šis pakalpojums Cēsīs kļuvis pietiekami populārs, un laika ekonomija ir milzīga: nereti pietiek ar 20 sekundēm, lai noskaidrotu jautājumu, kuram, ejot uz domi, būtu jāpatērē vismaz stunda. Šādi pašvaldību kontaktu centri guvuši plašu popularitāti daudzās Eiropas valstīs, bet Latvijā vērojami tikai šīs tendences iedīgļi. Tomēr, cerams, ka, pateicoties Lattelekom aktīvajai iniciatīvai un pozitīvajai pieredzei šī kustība vērsīsies plašumā. Patlaban jau sāktas sarunas par līdzīgu pakalpojumu ieviešanu vēl četrās Latvijas pašvaldībās - Liepājā, Valmierā, Siguldā un Limbažos.

 

Perspektīvā - arī ārpakalpojumi uzņēmumiem

Nedaudz tālākā nākotnē, kad Lattelekom kontaktu centra Ventspils nodaļa jau darbosies ar pilnu jaudu un jaunie operatori būs kļuvuši par profesionāļiem, tas varētu piedāvāt pakalpojumus arī citiem vietējiem klientiem, ne tikai pašvaldībām. Un patiesi - kāpēc gan Ventspils naftai, Kālija parkam, Ventspils ostai vai sporta hallei neizmantot profesionāla kontaktu centra pakalpojumus, lai sniegtu klientiem bezmaksas informāciju par saviem pakalpojumiem (tā vienlaikus būtu arī itin laba reklāma)! Varbūt šādus kontaktu centra  ārpakalpojumus nākotnē vēlēsies izmantot arī lielo Ventspils uzņēmumu partneri, piemēram, tranzīta uzņēmumi. Īpaši tāpēc, ka informāciju varēs saņemt ne tikai latviešu, bet arī krievu un angļu valodā. Ja būs nepieciešams - arī kādā citā svešvalodā (piemēram, Lattelekom kontaktu centra  Rīgas nodaļa jau tagad sniedz pakalpojumus zviedriski).

Pilsētas ar labi attīstītu infrastruktūru un mūsdienīgiem pakalpojumiem (Ventspils tāda neapšaubāmi ir) vienmēr ir pievilkušas ārvalstu partnerus un investorus. Un viņi noteikti vēlēsies, lai pēc iespējas vairāk potenciālo klientu par viņiem uzzinātu. Un kā gan to izdarīt vēl efektīvāk, ja ne ar Lattelekom palīdzību.

 

Gunta KĻAVIŅA

 

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001