Lattelekom un Ventspils kopīgi ievieš e-pārvaldi
Autors
13. februārī
oficiāli parakstīts līgums ar Ventspils domi par sadarbību
e-pārvaldes stratēģijas īstenošanā.
Paredzēts, ka Ventspilī tiks izveidotas arī Lattelekom Kontaktu
centra 118 nodaļa, kas būs jau piektā Latvijā. Lattelekom
izveidotā kontaktu centra nodaļa Ventspilī nodrošinās
iedzīvotāju apkalpošanu pa tālruni pašvaldības
vajadzībām. Tās būs gan izziņas par pašu domi un
tās uzņēmumiem, gan visiem ventspilniekiem aktuāla
informācija. Lattelekom paredz, ka Ventspils piemēram sekos
arī citas Latvijas pašvaldības un jaunā kontaktu centra
nodaļa kalpos arī citu pilsētu iedzīvotāju
apkalpošanai pa tālruni.
Ventspils - komunikāciju
pilsēta
Par to, ka Lattelekom un
Ventspils domes līguma parakstīšanai tiek piešķirta
vēsturiska nozīme, liecina fakts, ka tas notiek Ventspils
senākajā celtnē - Livonijas ordeņa pilī (tās
siluets redzams visos pilsētas domes prezentācijas materiālos un
reklāmās). Līgumu paraksta Lattelekom izpilddirektore
Lēna Suhonena un Ventspils domes priekšsēdētājs Aivars
Lembergs preses un televīzijas klātbūtnē. Lattelekom
kontaktu centra ienākšana Ventspilī ir
nozīmīgs notikums ne vien tādēļ, ka vietējiem
iedzīvotājiem būs ērti un vienkārši pieejama
informācija un daudzus jautājumus varēs noskaidrot pa
tālruni (īpaši tie, kuriem nav datora un interneta
pieslēguma), lieki netērējot laiku un nestāvot rindās
pie domes kabinetu durvīm, bet arī tādēļ, ka tas ir
vēl viens solis Latvijas informācijas sabiedrības saliņu
paplašināšanā.
Aivars Lembergs: - Es raugos uz šādiem
projektiem ar pašvaldības vadītāja acīm un vēlos,
lai ventspilnieki tērētu pēc iespējas mazāk laika
informācijas saņemšanai, iesniegumu sagatavošanai,
vārdu sakot, - neproduktīvām darbībām. Otrs arguments
- lai viņiem būtu iespēja piedalīties pilsētas
pārvaldē, lēmumu pieņemšanā, lai veidotos
dialogs. Ventspils ir pirmā pilsēta Latvijā, kas ieviesa
sabiedrības aptaujas internetā. Iedzīvotājiem ir
iespēja aplūkot domes lēmumu projektus pirms to
izskatīšanas pilsētas mājaslapā www.ventspils.lv un,
protams, sūtīt arī savus ierosinājumus. Mēs esam
ieinteresēti, lai informācijas sabiedrība attīstītos
visos virzienos.
Ventspils ir viena no tām
nedaudzajām Latvijas pilsētām, kura jau izmanto e-pārvaldes
elementus ikdienas darbā. Tur jau vairākus gadus darbojas
Iedzīvotāju informācijas centrs, kurš izveidots
sadarbībā ar Lattelekom. Iedzīvotāji var turp iet,
zvanīt, sūtīt jautājumus un rakstīt e-pasta
vēstules. Informācijas centrā darbojas arī brīvas
pieejas internets.
Pirms gada izveidots Ventspils
Digitālais centrs. Kā SP pastāstīja šā centra
direktora vietniece Aija Gaile, tā ir Ventspils
pašvaldības iestāde, kura apkalpo pilsētas portālu www.ventspils.lv,
uztur tā datu bāzi, kā arī nodrošina elektronisko
dokumentu vadības sistēmu gan Ventspils domei, gan
pašvaldības uzņēmumiem un iestādēm. Ventspils
pašvaldība ir izstrādājusi savu elektronisko dokumentu
projektu un ir pilnīgi sagatavojusies droša elektroniskā
paraksta ieviešanai. Digitālā centra datu bāzi
(pārkonfigurētā veidā) izmantos arī Lattelekom
kontaktu centra operatori.
Līdz durvju
atvēršanai
Imants Krūmiņš, Lattelekom
Kontaktu centra 118 direktors: - Ventspils nodaļu plānojam atvērt rudens
pusē. Tā atradīsies Pārventā, Lattelekom piederošā
ēkā Kaļķu ielā 2, kur pēc analogās
centrāles pārslēgšanas atbrīvojās telpas. Pirms
šīs nodaļas atvēršanas mums ir darba pilnas rokas -
kapitāli jāizremontē māja, jāuzstāda
ventilācijas un kondicionēšanas sistēmas,
jāiegādājas operatoru darbavietu aprīkojums un
datortehnika, kā arī jākomplektē un jāapmāca
operatori un menedžeri. Plānots, ka sākumā jaunajā
nodaļā varētu strādāt 30 darbinieku, bet
vēlāk - līdz 50 un vairāk. Paredzams, ka operatoru atlase
un apmācība varētu notikt diezgan ātri - apmēram mēneša
laikā, jo te nebūs darīšana ar milzīgo 118 datu
bāzi, ar kuru ir daudz grūtāk apgūt iemaņas.
Šoreiz būs jāiemācās strādāt tikai ar
Ventspils Digitālā centra datu bāzi. Kā atzina Imants
Krūmiņš, viņš ļoti cerot, ka vismaz daļa no
jaunās kontaktu centra nodaļas operatoriem būs Ventspils
augstskolas studenti, jo šādam darbam ļoti vajadzīgas gaišas
galvas, arī jaunības azarts un enerģija. Protams, uz šo
darbu varēs pretendēt jebkurš ventspilnieks ar
atbilstošām darba iemaņām un rakstura iezīmēm.
Savējie zina vislabāk
Tā kā paredzams, ka
operatori visdrīzāk būs no pašas Ventspils (vai rajona), viņu
lielākais pluss būs laba vietējo apstākļu,
tradīciju un Kurzemes ģeogrāfijas pārzināšana.
Nereti var gadīties arī tā, ka zvanītājam būs
pazīstams kāds no operatoriem. Vārdu sakot - savējie
runās ar savējiem, un tas noteikti vairos gan sabiedrības uzticību,
gan vēlmi izmantot šo pakalpojumu.
Šie principi uzskatāmi
pierādījušies kontaktu centra Cēsīs, kur
īpaši sagatavota operatoru grupa jau gadu sniedz Cēsu
pašvaldības informāciju vietējiem iedzīvotājiem.
Šis pakalpojums Cēsīs kļuvis pietiekami populārs, un
laika ekonomija ir milzīga: nereti pietiek ar 20 sekundēm, lai
noskaidrotu jautājumu, kuram, ejot uz domi, būtu
jāpatērē vismaz stunda. Šādi pašvaldību
kontaktu centri guvuši plašu popularitāti daudzās Eiropas
valstīs, bet Latvijā vērojami tikai šīs tendences
iedīgļi. Tomēr, cerams, ka, pateicoties Lattelekom
aktīvajai iniciatīvai un pozitīvajai pieredzei šī
kustība vērsīsies plašumā. Patlaban jau sāktas
sarunas par līdzīgu pakalpojumu ieviešanu vēl
četrās Latvijas pašvaldībās - Liepājā,
Valmierā, Siguldā un Limbažos.
Perspektīvā - arī ārpakalpojumi
uzņēmumiem
Nedaudz tālākā
nākotnē, kad Lattelekom kontaktu centra Ventspils
nodaļa jau darbosies ar pilnu jaudu un jaunie operatori būs
kļuvuši par profesionāļiem, tas varētu
piedāvāt pakalpojumus arī citiem vietējiem klientiem, ne
tikai pašvaldībām. Un patiesi - kāpēc gan Ventspils
naftai, Kālija parkam, Ventspils ostai vai sporta hallei
neizmantot profesionāla kontaktu centra pakalpojumus, lai sniegtu
klientiem bezmaksas informāciju par saviem pakalpojumiem (tā
vienlaikus būtu arī itin laba reklāma)! Varbūt
šādus kontaktu centra ārpakalpojumus nākotnē
vēlēsies izmantot arī lielo Ventspils uzņēmumu
partneri, piemēram, tranzīta uzņēmumi. Īpaši
tāpēc, ka informāciju varēs saņemt ne tikai latviešu,
bet arī krievu un angļu valodā. Ja būs nepieciešams -
arī kādā citā svešvalodā (piemēram, Lattelekom
kontaktu centra Rīgas nodaļa jau tagad sniedz pakalpojumus
zviedriski).
Pilsētas ar labi
attīstītu infrastruktūru un mūsdienīgiem pakalpojumiem
(Ventspils tāda neapšaubāmi ir) vienmēr ir pievilkušas
ārvalstu partnerus un investorus. Un viņi noteikti
vēlēsies, lai pēc iespējas vairāk potenciālo
klientu par viņiem uzzinātu. Un kā gan to izdarīt vēl
efektīvāk, ja ne ar Lattelekom palīdzību.
Gunta KĻAVIŅA
13. februārī oficiāli parakstīts līgums ar Ventspils domi par sadarbību e-pārvaldes stratēģijas īstenošanā. Paredzēts, ka Ventspilī tiks izveidotas arī Lattelekom Kontaktu centra 118 nodaļa, kas būs jau piektā Latvijā. Lattelekom izveidotā kontaktu centra nodaļa Ventspilī nodrošinās iedzīvotāju apkalpošanu pa tālruni pašvaldības vajadzībām. Tās būs gan izziņas par pašu domi un tās uzņēmumiem, gan visiem ventspilniekiem aktuāla informācija. Lattelekom paredz, ka Ventspils piemēram sekos arī citas Latvijas pašvaldības un jaunā kontaktu centra nodaļa kalpos arī citu pilsētu iedzīvotāju apkalpošanai pa tālruni.
Ventspils - komunikāciju pilsēta
Par to, ka Lattelekom un Ventspils domes līguma parakstīšanai tiek piešķirta vēsturiska nozīme, liecina fakts, ka tas notiek Ventspils senākajā celtnē - Livonijas ordeņa pilī (tās siluets redzams visos pilsētas domes prezentācijas materiālos un reklāmās). Līgumu paraksta Lattelekom izpilddirektore Lēna Suhonena un Ventspils domes priekšsēdētājs Aivars Lembergs preses un televīzijas klātbūtnē. Lattelekom kontaktu centra ienākšana Ventspilī ir nozīmīgs notikums ne vien tādēļ, ka vietējiem iedzīvotājiem būs ērti un vienkārši pieejama informācija un daudzus jautājumus varēs noskaidrot pa tālruni (īpaši tie, kuriem nav datora un interneta pieslēguma), lieki netērējot laiku un nestāvot rindās pie domes kabinetu durvīm, bet arī tādēļ, ka tas ir vēl viens solis Latvijas informācijas sabiedrības saliņu paplašināšanā.
Aivars Lembergs: - Es raugos uz šādiem projektiem ar pašvaldības vadītāja acīm un vēlos, lai ventspilnieki tērētu pēc iespējas mazāk laika informācijas saņemšanai, iesniegumu sagatavošanai, vārdu sakot, - neproduktīvām darbībām. Otrs arguments - lai viņiem būtu iespēja piedalīties pilsētas pārvaldē, lēmumu pieņemšanā, lai veidotos dialogs. Ventspils ir pirmā pilsēta Latvijā, kas ieviesa sabiedrības aptaujas internetā. Iedzīvotājiem ir iespēja aplūkot domes lēmumu projektus pirms to izskatīšanas pilsētas mājaslapā www.ventspils.lv un, protams, sūtīt arī savus ierosinājumus. Mēs esam ieinteresēti, lai informācijas sabiedrība attīstītos visos virzienos.
Ventspils ir viena no tām nedaudzajām Latvijas pilsētām, kura jau izmanto e-pārvaldes elementus ikdienas darbā. Tur jau vairākus gadus darbojas Iedzīvotāju informācijas centrs, kurš izveidots sadarbībā ar Lattelekom. Iedzīvotāji var turp iet, zvanīt, sūtīt jautājumus un rakstīt e-pasta vēstules. Informācijas centrā darbojas arī brīvas pieejas internets.
Pirms gada izveidots Ventspils Digitālais centrs. Kā SP pastāstīja šā centra direktora vietniece Aija Gaile, tā ir Ventspils pašvaldības iestāde, kura apkalpo pilsētas portālu www.ventspils.lv, uztur tā datu bāzi, kā arī nodrošina elektronisko dokumentu vadības sistēmu gan Ventspils domei, gan pašvaldības uzņēmumiem un iestādēm. Ventspils pašvaldība ir izstrādājusi savu elektronisko dokumentu projektu un ir pilnīgi sagatavojusies droša elektroniskā paraksta ieviešanai. Digitālā centra datu bāzi (pārkonfigurētā veidā) izmantos arī Lattelekom kontaktu centra operatori.
Līdz durvju atvēršanai
Imants Krūmiņš, Lattelekom Kontaktu centra 118 direktors: - Ventspils nodaļu plānojam atvērt rudens pusē. Tā atradīsies Pārventā, Lattelekom piederošā ēkā Kaļķu ielā 2, kur pēc analogās centrāles pārslēgšanas atbrīvojās telpas. Pirms šīs nodaļas atvēršanas mums ir darba pilnas rokas - kapitāli jāizremontē māja, jāuzstāda ventilācijas un kondicionēšanas sistēmas, jāiegādājas operatoru darbavietu aprīkojums un datortehnika, kā arī jākomplektē un jāapmāca operatori un menedžeri. Plānots, ka sākumā jaunajā nodaļā varētu strādāt 30 darbinieku, bet vēlāk - līdz 50 un vairāk. Paredzams, ka operatoru atlase un apmācība varētu notikt diezgan ātri - apmēram mēneša laikā, jo te nebūs darīšana ar milzīgo 118 datu bāzi, ar kuru ir daudz grūtāk apgūt iemaņas. Šoreiz būs jāiemācās strādāt tikai ar Ventspils Digitālā centra datu bāzi. Kā atzina Imants Krūmiņš, viņš ļoti cerot, ka vismaz daļa no jaunās kontaktu centra nodaļas operatoriem būs Ventspils augstskolas studenti, jo šādam darbam ļoti vajadzīgas gaišas galvas, arī jaunības azarts un enerģija. Protams, uz šo darbu varēs pretendēt jebkurš ventspilnieks ar atbilstošām darba iemaņām un rakstura iezīmēm.
Savējie zina vislabāk
Tā kā paredzams, ka operatori visdrīzāk būs no pašas Ventspils (vai rajona), viņu lielākais pluss būs laba vietējo apstākļu, tradīciju un Kurzemes ģeogrāfijas pārzināšana. Nereti var gadīties arī tā, ka zvanītājam būs pazīstams kāds no operatoriem. Vārdu sakot - savējie runās ar savējiem, un tas noteikti vairos gan sabiedrības uzticību, gan vēlmi izmantot šo pakalpojumu.
Šie principi uzskatāmi pierādījušies kontaktu centra Cēsīs, kur īpaši sagatavota operatoru grupa jau gadu sniedz Cēsu pašvaldības informāciju vietējiem iedzīvotājiem. Šis pakalpojums Cēsīs kļuvis pietiekami populārs, un laika ekonomija ir milzīga: nereti pietiek ar 20 sekundēm, lai noskaidrotu jautājumu, kuram, ejot uz domi, būtu jāpatērē vismaz stunda. Šādi pašvaldību kontaktu centri guvuši plašu popularitāti daudzās Eiropas valstīs, bet Latvijā vērojami tikai šīs tendences iedīgļi. Tomēr, cerams, ka, pateicoties Lattelekom aktīvajai iniciatīvai un pozitīvajai pieredzei šī kustība vērsīsies plašumā. Patlaban jau sāktas sarunas par līdzīgu pakalpojumu ieviešanu vēl četrās Latvijas pašvaldībās - Liepājā, Valmierā, Siguldā un Limbažos.
Perspektīvā - arī ārpakalpojumi uzņēmumiem
Nedaudz tālākā nākotnē, kad Lattelekom kontaktu centra Ventspils nodaļa jau darbosies ar pilnu jaudu un jaunie operatori būs kļuvuši par profesionāļiem, tas varētu piedāvāt pakalpojumus arī citiem vietējiem klientiem, ne tikai pašvaldībām. Un patiesi - kāpēc gan Ventspils naftai, Kālija parkam, Ventspils ostai vai sporta hallei neizmantot profesionāla kontaktu centra pakalpojumus, lai sniegtu klientiem bezmaksas informāciju par saviem pakalpojumiem (tā vienlaikus būtu arī itin laba reklāma)! Varbūt šādus kontaktu centra ārpakalpojumus nākotnē vēlēsies izmantot arī lielo Ventspils uzņēmumu partneri, piemēram, tranzīta uzņēmumi. Īpaši tāpēc, ka informāciju varēs saņemt ne tikai latviešu, bet arī krievu un angļu valodā. Ja būs nepieciešams - arī kādā citā svešvalodā (piemēram, Lattelekom kontaktu centra Rīgas nodaļa jau tagad sniedz pakalpojumus zviedriski).
Pilsētas ar labi attīstītu infrastruktūru un mūsdienīgiem pakalpojumiem (Ventspils tāda neapšaubāmi ir) vienmēr ir pievilkušas ārvalstu partnerus un investorus. Un viņi noteikti vēlēsies, lai pēc iespējas vairāk potenciālo klientu par viņiem uzzinātu. Un kā gan to izdarīt vēl efektīvāk, ja ne ar Lattelekom palīdzību.
Gunta KĻAVIŅA