Maģiskā deja ap elektroniskajiem dokumentiem
Autors
Latvijas
iestāšanās Eiropas Savienībā ir labs stimuls, lai
straujāk attīstītos informācijas sabiedrība, lai
ikdienā aizvien plašāk ienāktu e-pārvalde un
sāktos elektronisko dokumentu aprite valsts institūcijās. 1.
maijs kļuvis par tādu kā maģisko datumu, kad jātop
arī jaunajam Elektronisko sakaru likumam. Jāšaubās
vienīgi, vai ar šādiem stimuliem pietiek, ja pēc e-labumiem
jārāpjas augstā un grūti pieveicamā umurkumura
stabā un ja var atrast gana labus ieganstus, lai to nedarītu.
SP
diskusijā par aktuālām e-lietām piedalās Datu valsts
inspekcijas direktore Signe PLŪMIŅA, Informācijas
sabiedrības biroja vadītājas vietnieks Dainis SAMSONS,
Rīgas Informācijas tehnoloģijas institūta (RITI) direktors Juris BORZOVS, Lursoft
direktors Ainārs BRŪVELIS, Tildes programmizstrādes
direktors Andrejs VASIĻJEVS un Lattelekom Korporatīvo klientu
daļas tirdzniecības nodaļas direktors Aigars CERUSS.
-
Kāds ir Latvijas informācijas sabiedrības potenciāls?
A.
Vasiļjevs: - Latvijā
savulaik bija izveidots ļoti spēcīgs programmatiskais pamats
straujai informācijas sabiedrības (IS) attīstībai -
nacionālā programma Informātika (1998.-2005. gadam).
Mēs jau sen (pirms igauņiem!) sapratām, cik svarīgi ir
īstenot šādu programmu, tomēr neesam īpaši naski
darītāji. Esam pazaudējuši izrāvienu un galvenais
iemesls, manuprāt, ir tāds, ka Latvijas mainīgās
valdības ir orientētas uz īstermiņa mērķiem, uz
caurumu aizbāšanu un degošo sociālo vajadzību
risināšanu, nevis uz stabila pamata radīšanu, lai valsts
vairāk pelnītu un augtu tautas labklājība. Citās
valstīs kaismīgākie informācijas sabiedrības
aizstāvji ir tieši politiķi, bet Latvijā diemžēl
tā nav.
-
Piemēram, e-dokumenti vissekmīgāk tiek ieviesti
Lielbritānijā, kur šim mērķim atvēlēts
vesels miljards mārciņu un ir spēcīgs premjera Tonija
Blēra politisks atbalsts.
A.
Vasiļjevs: - Arī
Igaunijā augstākā vadība ļoti veiksmīgi veido
valsts IS tēlu. Igauņi nesen ir izveidojuši e-pārvaldes
akadēmiju, kur citu valstu speciālistiem ļaus smelties no savas
pieredzes. Lūk, kā jāprot sevi pasniegt!
J.
Borzovs: - Manuprāt, Igaunija
gan ir visveiksmīgākā kandidātvalsts, tomēr Latvija
informācijas tehnoloģijās un daudzās citās lietās
ir igauņiem priekšā. Kaimiņu veiksme īstenībā
ir tikai ļoti laba mārketinga rezultāts. Latvieši
spriež:- Ko nu bazūnēsim, labāk vispirms izdarīsim,
tad lielīsimies. - Īstenībā vajag rīkoties
otrādi: pasludināt, ko gribam sasniegt, paziņot, ka esam jau
sasnieguši, un tad ātri vien to izdarīt (ja pasaka skaļi,
tad vismaz nevar nedarīt neko).
A.
Vasiļjevs: - Arī
Latvijā ir daži skaļās paziņošanas piemēri.
Pirms dažiem gadiem tika izveidota ļoti augsta ranga
Informācijas sabiedrības nacionālā padome, lai virzītu
IS lietas valstiskā līmenī. Tās vadītājs ir
ministru prezidents un locekļi - vairāki ministri un
nozīmīgākie nozares speciālisti. Izdomāts bija
ļoti pareizi, tomēr padome nefunkcionē, tā sanākusi
labi ja pāris reižu. Apsveicami, ka beidzot izveidots
Informācijas sabiedrības birojs, bet tā radīšanas
process bija pārāk garš un, jāteic, pat agonējošs.
Rezultātā esam daudz ko zaudējuši. Piemēram, PVIS
šogad vispār nav piešķirti līdzekļi, arī
LIIS projektam pievērsts nepiedodami maz uzmanības. Tomēr es
ceru, ka jaunais birojs spēs uzdzīt tempu un tiešām
realizēs skaistās ieceres, kā arī radīs jaunu programmatisko
bāzi.
D.
Samsons: - Vistuvākajā
laikā tiks apzināts reāli paveiktais nacionālajā
programmā Informātika. Raudzīsimies, kāds būs
rezultāts un lemsim, ko ar šo dokumentu darīt tālāk:
vai tas ir jāaktualizē vai jāpabeidz, kas vēl palicis
neizdarīts. Šobrīd ir sākta sociālekonomiskās
programmas e-Latvija aktualizācija, kas jāpabeidz
līdz maijam. E-Latvija ir lakonisks galveno mērķu
formulējums bez dziļāka detaļu izklāsta. ISB uzdevums
ir izstrādāt dokumentu, kurā būs norādīts,
kā šos mērķus sasniegt.
-
Pēdējā laikā daudz diskutēts par iemesliem,
kāpēc joprojām nesākas elektronisko dokumentu aprite valsts
institūcijās. Izrādās, vainīga ir gan
likumdošana, gan problēma atrast sertificētu droša
elektroniskā paraksta pakalpojuma sniedzēju, nemaz jau nerunājot
par tādu sīkumu kā apaļa nulle latiņu no valsts
kabatas. Brīžiem šķiet, ka esam nonākuši
strupceļā.
A. Brūvelis: - Problēma nav elektronisko dokumentu trūkumā vai
iespējā tos aizpildīt un nosūtīt (bankas tos izmanto
jau sen!), bet tikai un vienīgi likumdošanā. Elektronisko
dokumentu likums šobrīd ir noteicis prasību pēc juridiski
droša elektroniskā paraksta, lai dokumentam būtu
likumīgs spēks. Otrs no likumdošanas izriet, ka personai ir
jāpilda tāda kā starpinstitūciju kurjera loma:
nereti jāiesniedz no N iestādēm iegūti dokumenti un, ja
kaut viens no tiem ir papīra formā, - sistēma
nestrādās, pat, ja būs elektroniskais paraksts.
Treškārt, likuma procedūra nereti pieprasa dokumenta izdrukāšanu
un paraksta apstiprināšanu pie zvērināta notāra. Tāpēc
vispirms būtu jāievieš izmaiņas normatīvajos aktos,
lai valsts institūcijas apmainītos ar dokumentiem pašas, nevis
prasītu personai. Turklāt jāļauj aizpildīt un sūtīt
elektroniskos dokumentus nevis piespiedu kārtā, bet pēc
brīvas izvēles - dot iespēju tiem, kas to vēlas (kaut vai
uz līguma pamata).
J.
Borzovs: - Droša
elektroniskā paraksta pakalpojumi, manuprāt, izmaksā nepamatoti
dārgi, tāpēc jāļauj šim procesam iet dabisko
gaitu. Cita lieta, - būtu vērts papētīt, vai Elektronisko
dokumentu likums Latvijā ar ierobežojumiem, kuri acīmredzami
lobē notārus, tiešām līdzinās citu ES valstu
likumiem. Skaidrs, ka daļā sabiedrības jaunās vēsmas
vieš satraukumu: kas būs ar notāru ieņēmumiem!
Domāju, ka ne velti šis likums tika pieņemts
pašreizējā redakcijā, jo atbildīgās komisijas
priekšsēdētāja dzīvesbiedre ir notāru
asociācijas priekšsēdētāja.
A.
Vasiļjevs: - Var jau
meklēt āža kājas elektronisko dokumentu likuma
ierobežojumos, bet, no otras puses, tradicionālā dokumenta
apliecināšanas sistēma veidojusies gadu desmitos un simtos. Tai
ir ne vien bagātas tradīcijas, bet tā ir arī labi
pārbaudīta praksē. Turpretī šī elektronisko
dokumentu sistēma labākajā gadījumā ir pilnīgi
saprotama tikai dažiem cilvēkiem. Pat atbildīgajām
amatpersonām nav īstas skaidrības, kā tā
funkcionē un ko tā nozīmē. Varbūt pareizāk
būtu šo ierobežojumu sākuma periodā attiecināt uz
mantojuma, nekustamā īpašuma un dažām citām
nopietnām juridiskām lietām, palaist elektronisko dokumentu
sistēmu, nodrošināt, lai tā droši un stabili
strādā, iegūst sabiedrības uzticību, un tikai tad
ieviest to pilnā apjomā - attiecībā uz visiem dokumentiem.
A.
Brūvelis: - Par tradīcijām dažos gadījumos
varētu piekrist Vasiļjeva kungam. Tomēr visātrāk šos dokumentus
varētu ieviest tieši komercijā, jo biznesa ļaudis
šobrīd ir spējīgākie, spēcīgākie un
izglītotākie sabiedrības locekļi, tieši viņi
vienmēr ir bijuši jaunu juridisko mehānismu ieviešanas
iniciatori. Elektronisko dokumentu likumā ir ierobežojumi, kas
attiecas, piemēram, uz komercķīlu reģistrāciju. 1937.
gadā, kad tika pieņemts LR Civillikums, šāds mehānisms
neeksistēja. Komercķīlu mehānismu Latvijā ieviesa
1998. gadā. Kādas tur simtgadu tradīcijas! Tas pats attiecas uz
uzņēmumu reģistrāciju. Turklāt, jo tuvāk
nāca elektronisko dokumentu ieviešana Latvijā, jo
parādījās aizvien vairāk papildu prasību noteikt
nozares, kurās nepieciešams zvērināta notāra
apliecinājums. Izņēmums ir Zemesgrāmata - tur
tradīcijas ir pastāvējušas vienmēr. Turklāt
problēma ir ne tikai sistēmas ātrdarbībā, bet arī
drošumā - tehniski mehānismi, ja tie tiek atbilstoši
pārvaldīti, garantē daudz vairāk nekā
zvērināti notāri, kuri reāli negarantē neko.
-
Tomēr, neraugoties uz īleniem, kas spraucas laukā no maisa,
vairāki elektroniskie reģistri jau darbojas.
A.
Brūvelis: - Jā, Latvijā darbojas vairāki
reģistri, kuru juridiskais pamats ir elektronisks ieraksts, nevis
papīra dokuments. Vissenākie - banku dokumentu reģistri. No
publiskajiem reģistriem pirmais bija Valsts datorizētā
Zemesgrāmata, likumā noteikts, ka šāds statuss ir arī
Komercreģistram un citiem. Šogad sākusi darboties arī
ceturtā elektroniskās informācijas kopa - tiesu
informācijas sistēma, kur katru mēnesi top ap 7500 jaunu lietu
ierakstu. Uzņēmumu reģistrā arī bez likuma
pieņemšanas uz līgumu pamata datu apmaiņa ar vairumu reģistru
elektroniski notiek jau kopš 1998. gada, to skaitā ar Valsts
ieņēmumu dienestu, kura Nodokļu maksātāju
reģistrs ir UR kopija.
-
Informācijas sabiedrības biroja vadītāja Ina Gudele vairākkārt preses
konferencēs ir uzsvērusi, ka pirms šī biroja izveides
Latvijā nebija nevienas institūcijas, kas valstiskā
līmenī virzītu uz priekšu visas e-lietas, arī
elektronisko dokumentu un elektroniskā paraksta jautājumus. Kā
birojam ir veicies?
D.
Samsons: - No 1. janvāra tika
likvidēts Satiksmes ministrijas Informātikas departaments un
daļa no tā speciālistiem tika pārcelta uz jauno biroju.
Tagad ISB strādā astoņi cilvēki. IS birojs ir
pietuvināts premjeram, tam ir lielākas iespējas iedarboties
administratīvā kārtā. Šobrīd ISB kopā ar
Datu valsts inspekciju (DVI) intensīvi strādā un cenšas
rast variantu, kādā veidā maksimāli ātri varētu
sākt izmantot elektronisko parakstu (sākumā
šaurākās jomās). Tiek intensīvi meklēts sertifikācijas
pakalpojumu sniedzējs.
S.
Plūmiņa: - Esam
reģistrējusi četrus ekspertu uzņēmumus, kuri
pārbaudīs sertificētā droša elektroniskā paraksta
pakalpojuma sniedzēja akreditāciju un uzraudzīs to, kad
tāds pieteiksies. Tie ir Eiropā un Latvijā plaši
pazīstamie Ernst&Young, PriceWaterhouse Coopers, KPMG,
RITI.
-
Sanāk, ka pieteikušies veseli četri ekspertīzes
uzņēmumi, bet joprojām nav neviena, ko ņemt uz grauda.
S.
Plūmiņa: - Sliktāk
būtu, ja būtu noticis otrādi. Tagad vismaz esam
sagatavojušies. Turklāt beidzot ir izlemts, ka tiek meklēti
pagaidu risinājumi, kamēr uzrodas sertificēts uzņēmums,
kas akreditējas Datu valsts inspekcijā un kas saskaņā ar
visām likuma normām atbilst droša elektroniska paraksta
pakalpojuma sniedzēja statusam. Pārejas periodā ir
jāmeklē kāds, kas sniegtu vienkāršā
elektroniskā paraksta pakalpojumus.
-
Daudz runājam par valsts atbalstu e-projektiem, presē var
lasīt aicinājumus drosmīgiem uzņēmumiem pieteikties
par droša elektroniskā paraksta pakalpojumu sniedzējiem, bet tai
pat laikā oficiāli neviens nerunā par konkursa
izsludināšanu. Tātad neviena valsts institūcija nevar
uzņemties finansiālu atbildību: ja nu pēkšņi
kāds piesakās un uzvar! Bet kā gan tādā
gadījumā izpaužas solītais valsts atbalsts?!
D.
Samsons: - ISB varētu
izsludināt konkursu par sertificēta elektroniskā paraksta
sniegšanu (SPS) tādā gadījumā, ja valsts
budžetā vai Valsts investīciju projektā šādiem
mērķiem būtu paredzēti līdzekļi. Šādu
līdzekļu diemžēl nav valstiski tika plānots, ka SPS
pieteiksies uzņēmums, kurš sākotnēji būtu
spējīgs investēt līdzekļus šādas
struktūras izveidei un iedarbināšanai, lai vēlāk tos
atgūtu, sniedzot pakalpojumus. Savus pakalpojumus piedāvāja
VITA, lūdzot no valsts budžeta līdzekļus. Ļoti
iespējams, ka šo pakalpojumu varētu sniegt Latvijas pasts kopā
ar kādu sadarbības partneri. Tā kā interese no Latvijas
uzņēmumu puses ir.
J.
Borzovs: - Ielūkojoties
Elektronisko dokumentu likuma pantos, tostarp 26., skaidri redzams, ka
droša elektroniskā paraksta pakalpojumus Latvijā var sniegt
jebkurš sertificēts uzņēmums un jau tagad. Tikai
jāreģistrējas Datu valsts inspekcijā un - uz priekšu!
Ja droša elektroniskā paraksta pakalpojuma sniedzēji
nepieteiksies no pašu vidus, visticamāk izmantosim kādu
atzītu un uzticamu pakalpojumu sniedzēju no ārvalstīm.
-
Sākotnēji par sertificētā pakalpojuma sniegšanu
interesējās komercbanku un uzņēmumu konsorcijs, bet
nu šī interese ir noplakusi. Galvenais arguments - esot
pārāk mazs tirgus. Varbūt ir iespēja tirgu
paplašināt, sniedzot ne tikai droša, bet arī
vienkārša elektroniskā paraksta pakalpojumus, nodrošinot
infrastruktūru un vajadzīgo programmatūru. Diez vai tam
vajadzētu būt šo uzņēmumu pamatbiznesam. Droši
vien diezgan daudz Latvijas uzņēmumu būtu tehniski
spējīgi sniegt šādus pakalpojumus.
A.
Ceruss: - Arī Lattelekom ir
viens no tiem uzņēmumiem, kurš kopā ar bankām ir
minētajā konsorcijā. Lattelekom visticamāk
šobrīd nav gatavs kļūt par droša elektroniskā
paraksta pakalpojuma sniedzēju. Tiesa, mums ir gan cilvēku resursi,
gan sakārtota tehniskā bāze, lai to veiktu, bet šī
nodarbe nav tieši saistīta ar mūsu pamatbiznesu. Toties Lattelekom
varētu piedalīties gan ar IT infrastruktūru, gan ar
speciālistiem. Mēs spētu būt stratēģiskais
partneris - daloties ar resursiem. Šobrīd gan nevar runāt, ka
e-paraksts ir ienesīgs bizness, visticamāk tas arī ir iemesls,
kāpēc neviens vēl nav kļuvis par šādu pakalpojuma
sniedzēju, bet, uzņēmumam par tādu kļūstot, tas
varētu palīdzēt sakārtot pašreizējos procesus un
izveidot pamatu, lai sāktu radīt jaunu pakalpojumu bāzi un ar
laiku tiešām sāktu pelnīt. Plašai e-dokumentu
ieviešanai noteikti ir liela loma informācijas sabiedrības
veidošanā. Tas ļautu valstij sakārtot daudzus procesus,
realizēt efektīvāku pārvaldi, tas piesaistītu biznesu
un iedzīvotājus pie jauna komunikācijas veida ar valsti, kas
noteikti būtu efektīvāks par pašreizējo.
A.
Brūvelis: - Tehnoloģisku problēmu nav.
Arī Lursoft jau gadu piedāvā elektroniskā
paraksta pakalpojumu jebkuram Hansabankas internetbankas
lietotājam, kam par to ir interese. Turklāt bez maksas. Lursoft rīcībā
ir arī pietiekami daudz citu tehnisko resursu. Tomēr šobrīd
realitāte ir tāda, ka no aptuveni 277 000 hanza.net lietotājiem
gada laikā par elektronisko parakstu interesējies tikai apmēram
tūkstotis, bet no tiem šo parakstu regulāri lieto tikai nedaudz
vairāk par 300! Te vainojamas ne tikai bremzējošās likumdošanas
normas, bet, manuprāt, arī tas, ka vairumam cilvēku vēl ir
ļoti vājš priekšstats, kādiem nolūkiem šis
drošais paraksts ir vajadzīgs. Var sākt ar e-pastu un drīz
vien sajust, ka šādi sūtījumi vieš daudz lielāku
uzticību, jo saņēmējs var pārliecināties, ka
šo e-vēstuli tiešām sūtījis elektroniskā
paraksta lietotājs.
-
Kas, jūsuprāt, ir e-dokumentu un e-paraksta mērķauditorija?
A.
Brūvelis: - Šobrīd
pakalpojuma ņēmēji ir nevis tantiņas laukos, bet
uzņēmēji ar simtiem situāciju, kurās viņi,
iespējams, izmantotu e-parakstu, ja vien varētu iztikt bez
zvērināta notāra palīdzības. Piemēram,
komercķīlu reģistrācija jau no 1998. gada notiek
elektroniskā veidā. Ir iespējams aizpildīt jebkuru dokumentu
elektroniskā veidā, paralēli pārliecinoties ticamos valsts
reģistros. Tomēr tie, kuri ir gatavi strādāt un
elektroniski aizpildīt dokumentus (viņi to arī dara), nevar
nodrošināt procesu līdz galam, ja šo dokumentu
neizdrukā un neapstiprina pie notāra. Teikt, ka ir daudzas lietas,
kur var izmantot dokumentus bez zvērinātā notāra paraksta,
ir visai abstrakti,- jābūt gatavam gan dokumenta radītājam,
gan iestādei, kurai dokuments paredzēts.
A.
Vasiļjevs: - Piemēram,
uzņēmumam katru gadu jāiesniedz VID kaudze dokumentu -
atskaites, bilances utt. Tie visi nav jāapstiprina pie notāra, bet
jāiesniedz drukātā veidā ar uzņēmuma
vadītāja un grāmatveža parakstu, jāiet uz
Ieņēmumu dienestu, jāstāv rindās un
jātērē daudz laika. Šos dokumentus mierīgi varētu
sūtīt elektroniski to atļauj jau tagadējā
likumdošana. Tas būtu milzu ieguvums.
J.
Borzovs: - Pirmkārt
jārēķinās ar to, ka potenciālie e-pakalpojumu
ņēmēji ir uzņēmumi. Tiem kārtojami daudz
dokumentu dažādās valsts institūcijās. Vidējiem
un lielajiem uzņēmumiem ir arī interneta iespējas. Toties
daudziem mazajiem uzņēmumiem ar internetu ir plāni - labi ja
ceturtajai daļai ir vismaz viens dators, par interneta pieslēgumu
nemaz nerunājot. Tā kā skaitliski šis e-dokumentu tirgus
tiešām nav liels. Tas sākotnēji varētu būt
skaitāms tikai simtos, vēlāk varbūt - dažos
tūkstošos pakalpojuma ņēmēju, bet noteikti ne desmitos
tūkstošu.
Mēģināšu
iedomāties savu uzņēmumu klienta lomā. A/s DATI katru
mēnesi kaut kas jāaizsūta - statistikas dati, atskaite
ieņēmumu dienestam, līgumi u. tml. Es vispirms
painteresētos, cik tas maksā elektroniski un cik - nosūtot
papīra formātā (piemēram, ar kurjeru), un saskaitītu
visas izmaksas. Svarīgi, lai elektroniskā versija vismaz nebūtu
dārgāka par papīra dokumenta sūtīšanu. Par ērtumu,
protams, šaubu nav.
A.
Ceruss: - Pieņemu, ka
iedzīvotāji ar atbilstošu zināšanu līmeni
varētu būt ieinteresēti valsts un pašvaldību
pārvaldes elektronizācijā. Bet vai bizness ir ieinteresēts,
ka viņu darījumi kļūst caurspīdīgi un viegli
uzskaitāmi? Lielie uzņēmumi - jā, bet mazie, daudziem no
kuriem vēl joprojām ir tā sauktā dubultā
grāmatvedība, - diez vai. Zīmīgs piemērs no kāda
IT uzņēmuma pieredzes: reiz klients esot lūdzis
pieprogrammēt grāmatvedības programmai vēl vienu moduli, ar
kuru varētu veikt kreisās grāmatvedības uzskaiti.
Starp citu, diez vai arī ierēdniecība ir ieinteresēta
e-dokumentu apritē, jo tas pilnīgi noteikti nozīmē
darbavietu samazināšanu valsts pārvaldē. Arī Lattelekom
tieši strādājošo bailes no pārmaiņām, bija
grūtākais, kam jātiek pāri, pārveidojot to par modernu
uzņēmumu, sakārtojot tā iekšējos procesus un
elektronizējot tos. Vai šo elektronizācijas procesu un reformu
rezultātā arī valsts un pašvaldības ir gatavas
samazināt pārvaldes aparātu un kļūt caurspīdīgas?
-
Toties, ja visās pašvaldībās ieviesīs elektronisko
parakstu, vairs nebūs pamata piecīšu pakalpojumiem.
Turklāt elektronisko parakstu lietošanai ir arī vairāki
papildu labumi, kuri ar laiku varētu izrādīties visai
nozīmīgi. Piemēram, e-paraksts ir viens no veidiem, kā
varētu cīnīties ar t. s. surogātpastu: tiek atfiltrēti
e-pasta sūtījumi, kuri nav elektroniski parakstīti.
Tādējādi surogātpasts (un nereti arī tajā
paslēptie datorvīrusi) e-pastā neienāk. Tātad
arī paši elektroniskie sūtījumi varētu kļūt
drošāki un to uzticamība pieaugtu.
D.
Samsons: - Vīrusu jau var noķert
ar visu elektronisko parakstu.
A.
Brūvelis: - Tas tomēr samazina šo risku, tāpēc jau
arī daudzi izmanto to pašu verisign - vismaz zini, kurš neanonīmais
sūtītājs ir vieglprātīgs.
-
Ar kādām izmaksām jārēķinās
uzņēmumam, kas piedāvātu droša e-paraksta pakalpojumu?
A. Brūvelis:
- Tās sastāv
no vairākām daļām. Naudas izteiksmē
tehnoloģiskā sistēma varētu izmaksāt nepilnus 100 000
latu. Daudz lielākas izmaksas prasa pārējā
infrastruktūra. Visdrīzāk šis drošais elektroniskais
paraksts tiks ģenerēts klienta viedkartē. Tātad jānodrošina
vieta, jeb kartes lasītājs, kur viedkarti ielikt, lai
tajā varētu ģenerēt paraksta atslēgu. Visā
valstī tās ir lielas izmaksas, kur ietilpst arī pašas ID
kartes ar kriptēšanas mikroshēmu, kas ļauj kartē ģenerēt
personas elektronisko parakstu (tātad kartē vajadzīgas divas
mikroshēmas), šo karšu nolasītāji, programmatūra,
izglītības pasākumi, utt. Pakalpojuma sniedzējam ir
jēga ieiet tirgū, ja infrastruktūra jau ir radīta, vai
valsts šo sev izdevīgo infrastruktūru finansē.
Starp citu apvienojot ID karti un tajā ierakstītu
drošu parakstu, jānodrošinās, lai, nolasot piemēram
elektroniskā paraksta datus, pie viena nenolasītos arī pirkstu
nospiedumi u.c. dati. Tātad visa pārējā infrastruktūra
jau varētu maksāt desmitus miljonu plus vēl
apdrošināšana, pārapdrošināšana u.c.
-
Kur vēl bez ID kartēm var ģenerēt elektronisko parakstu?
A.
Brūvelis: - Atslēgu glabāšanai tiek izmantotas
dažādas metodes sākot no kodētiem failiem personālo
datoru diskos un beidzot ar speciālām viedkartēm.
Šobrīd likums lobē viedkartes.
J. Borzovs: - Manuprāt, ir viena lieta, kas būtiski atšķir
elektronisko parakstu no gadsimtiem
pazīstamā personiskā paraksta. Mans personiskais paraksts
vienmēr ir man līdzi, un tas ir grūti atņemams - tāpat
kā roka. Bet ID karti var nozagt - un vēl ar visiem pirkstu
nospiedumiem. Tas ir liels risks. Kamēr nesāks mikroshēmas
ieaudzēt pirkstā...
A.
Ceruss: - Kaitējumu var
radīt gan ar parasto, gan ar elektronisko parakstu. Personas
identifikācijas problēma pastāvēs vienmēr.
Piemēram, Lattelekom aptuveni pirms pieciem gadiem sāka
pieņemt klientu norēķinu pretenzijas un jaunu pakalpojumu
pieteikumus pa tālruni 8008040, kas, šķiet, tagad ir
pazīstams visiem klientiem. Lai gan tas ir daudz ērtāks
saziņas veids nekā klientu apkalpošanas centros, problēmu toreiz
saskatījām tieši zvanītāja identifikācijā,
jo tikai pats klients (abonents) var saņemt informāciju par sava
rēķina saturu vai pasūtīt jaunus pakalpojumus. Tomēr
uzņēmums sāka šo virzību uz jaunu klientu
apkalpošanas veidu, un tas izrādījās ļoti veiksmīgs,
jo iespējamais risks un zaudējumi, kurus varētu radīt
kāda negodīga zvanītāja krāpniecība, bija
niecīgi salīdzinājumā ar tiem ieguvumiem, kurus tagad bauda
Lattelekom klienti.
D.
Samsons: - Ja VID pieņemtu
elektroniski vismaz deklarācijas un uzņēmumu gada
pārskatus, būtu iespējama tūlītēja šo
dokumentu analīze. Tātad tas risks, ar kuru
jārēķinās, saņemot dokumentus elektroniski, ir
nesalīdzināmi mazāks nekā tas, ko šobrīd
piedzīvojam, jo, nespēdami apstrādāt milzīgo datu
apjomu, vienkārši zaudējam miljonus analīzes trūkuma
dēļ.
-
Un visbeidzot - jums azotē noteikti pataupījies kas
optimistiskāks mūsu diskusijas noslēgumam.
A.
Ceruss: - Gribētu atgādināt pasaules
informācijas sabiedrības līderes Somijas desmit gadu
pozitīvo pieredzi. Tā enerģiski izstrādā
pašvaldību vienotās informācijas projektu, kuram tiek
tērēti lieli valsts līdzekļi. Statistika liecina, ka
attīstītākos reģionos līdz 70 procentiem gadījumu
iedzīvotāji kontaktējas ar pašvaldībām
elektroniski. Protams, to veicina arī tas, ka aptuveni 90 procentiem
mājsaimniecību Somijā ir interneta pieslēgums. Interesanti,
ka uz iedzīvotāju aptaujas pamata tiek salīdzinātas
pašvaldības, piemēram, tādos rādītājos
kā sadarbība ar pašvaldību, ceļu infrastruktūra,
izglītības iestāžu un bērnudārzu kvalitāte, drošība
u. tml. Tas liecina, ka pašvaldībām rūp viņu
iedzīvotāju labsajūta un tās ir ieinteresētas uzlabot
iedzīvotāju sadzīves apstākļus,
tādējādi piesaistot darbaspēku un izglītotus
cilvēkus. Vai mūsu pašvaldības daudz domā par to, lai
iedzīvotājs justos laimīgs?
A.
Brūvelis: - Uzņēmuma reģistra vidē februāra
sākumā tika palaista jauna elektroniska datu apmaiņas
sistēma Eiropas Savienības biznesa reģistra ietvaros. Kā
jau kolēģi minēja, igauņi šai ziņā ir
krietni aiz mums, jo Latvija šajā sistēmā ir kopš
1999. gada, bet igauņi - tikai kopš 2003. gada beigām.
Sistēma strādās ar 15 valstīm, ļaujot elektroniski
apmainīties ar informāciju bez jebkādiem elektroniskajiem
parakstiem. Tātad jau pirms iestāšanās ES varam saņemt
ticamus datus no ārvalsts reģistriem bez drošā
elektroniskā paraksta, bet nevaram apmainīties starp divām
valsts iestādēm pašu valstī. Šajā
gadījumā ir ticams avots un tiešs pieslēgums tam
nodrošina informācijas ticamību.
A.
Vasiļjevs: - Tilde patlaban izstrādā interesantu IT
projektu Clarity, kurš pēta, kā atrast informāciju
dažādos teksta korpusos un krātuvēs, neatkarīgi no
šīs informācijas valodas. Vienkārši runājot -
ierakstot informācijas pieprasījumu latviešu valodā, varam
iegūt arī dokumentus, kas ir somu, zviedru, angļu u. c.
valodās. Tas ir Eiropas Savienības 5. ietvara programmas projekts,
kas noteikti dos savu artavu informācijas sabiedrības
attīstībai.
S.
Plūmiņa: - Ministru
kabinets ir akceptējis, ka pārejas posmā uz drošu
elektronisko parakstu tiks radīta iespēja sniegt vienkāršu
elektronisko parakstu. Bet tas ir tikai jaunā ceļa sākums.
Gunta KĻAVIŅA
Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā ir labs stimuls, lai straujāk attīstītos informācijas sabiedrība, lai ikdienā aizvien plašāk ienāktu e-pārvalde un sāktos elektronisko dokumentu aprite valsts institūcijās. 1. maijs kļuvis par tādu kā maģisko datumu, kad jātop arī jaunajam Elektronisko sakaru likumam. Jāšaubās vienīgi, vai ar šādiem stimuliem pietiek, ja pēc e-labumiem jārāpjas augstā un grūti pieveicamā umurkumura stabā un ja var atrast gana labus ieganstus, lai to nedarītu.
SP diskusijā par aktuālām e-lietām piedalās Datu valsts inspekcijas direktore Signe PLŪMIŅA, Informācijas sabiedrības biroja vadītājas vietnieks Dainis SAMSONS, Rīgas Informācijas tehnoloģijas institūta (RITI) direktors Juris BORZOVS, Lursoft direktors Ainārs BRŪVELIS, Tildes programmizstrādes direktors Andrejs VASIĻJEVS un Lattelekom Korporatīvo klientu daļas tirdzniecības nodaļas direktors Aigars CERUSS.
- Kāds ir Latvijas informācijas sabiedrības potenciāls?
A. Vasiļjevs: - Latvijā savulaik bija izveidots ļoti spēcīgs programmatiskais pamats straujai informācijas sabiedrības (IS) attīstībai - nacionālā programma Informātika (1998.-2005. gadam). Mēs jau sen (pirms igauņiem!) sapratām, cik svarīgi ir īstenot šādu programmu, tomēr neesam īpaši naski darītāji. Esam pazaudējuši izrāvienu un galvenais iemesls, manuprāt, ir tāds, ka Latvijas mainīgās valdības ir orientētas uz īstermiņa mērķiem, uz caurumu aizbāšanu un degošo sociālo vajadzību risināšanu, nevis uz stabila pamata radīšanu, lai valsts vairāk pelnītu un augtu tautas labklājība. Citās valstīs kaismīgākie informācijas sabiedrības aizstāvji ir tieši politiķi, bet Latvijā diemžēl tā nav.
- Piemēram, e-dokumenti vissekmīgāk tiek ieviesti Lielbritānijā, kur šim mērķim atvēlēts vesels miljards mārciņu un ir spēcīgs premjera Tonija Blēra politisks atbalsts.
A. Vasiļjevs: - Arī Igaunijā augstākā vadība ļoti veiksmīgi veido valsts IS tēlu. Igauņi nesen ir izveidojuši e-pārvaldes akadēmiju, kur citu valstu speciālistiem ļaus smelties no savas pieredzes. Lūk, kā jāprot sevi pasniegt!
J. Borzovs: - Manuprāt, Igaunija gan ir visveiksmīgākā kandidātvalsts, tomēr Latvija informācijas tehnoloģijās un daudzās citās lietās ir igauņiem priekšā. Kaimiņu veiksme īstenībā ir tikai ļoti laba mārketinga rezultāts. Latvieši spriež:- Ko nu bazūnēsim, labāk vispirms izdarīsim, tad lielīsimies. - Īstenībā vajag rīkoties otrādi: pasludināt, ko gribam sasniegt, paziņot, ka esam jau sasnieguši, un tad ātri vien to izdarīt (ja pasaka skaļi, tad vismaz nevar nedarīt neko).
A. Vasiļjevs: - Arī Latvijā ir daži skaļās paziņošanas piemēri. Pirms dažiem gadiem tika izveidota ļoti augsta ranga Informācijas sabiedrības nacionālā padome, lai virzītu IS lietas valstiskā līmenī. Tās vadītājs ir ministru prezidents un locekļi - vairāki ministri un nozīmīgākie nozares speciālisti. Izdomāts bija ļoti pareizi, tomēr padome nefunkcionē, tā sanākusi labi ja pāris reižu. Apsveicami, ka beidzot izveidots Informācijas sabiedrības birojs, bet tā radīšanas process bija pārāk garš un, jāteic, pat agonējošs. Rezultātā esam daudz ko zaudējuši. Piemēram, PVIS šogad vispār nav piešķirti līdzekļi, arī LIIS projektam pievērsts nepiedodami maz uzmanības. Tomēr es ceru, ka jaunais birojs spēs uzdzīt tempu un tiešām realizēs skaistās ieceres, kā arī radīs jaunu programmatisko bāzi.
D. Samsons: - Vistuvākajā laikā tiks apzināts reāli paveiktais nacionālajā programmā Informātika. Raudzīsimies, kāds būs rezultāts un lemsim, ko ar šo dokumentu darīt tālāk: vai tas ir jāaktualizē vai jāpabeidz, kas vēl palicis neizdarīts. Šobrīd ir sākta sociālekonomiskās programmas e-Latvija aktualizācija, kas jāpabeidz līdz maijam. E-Latvija ir lakonisks galveno mērķu formulējums bez dziļāka detaļu izklāsta. ISB uzdevums ir izstrādāt dokumentu, kurā būs norādīts, kā šos mērķus sasniegt.
- Pēdējā laikā daudz diskutēts par iemesliem, kāpēc joprojām nesākas elektronisko dokumentu aprite valsts institūcijās. Izrādās, vainīga ir gan likumdošana, gan problēma atrast sertificētu droša elektroniskā paraksta pakalpojuma sniedzēju, nemaz jau nerunājot par tādu sīkumu kā apaļa nulle latiņu no valsts kabatas. Brīžiem šķiet, ka esam nonākuši strupceļā.
A. Brūvelis: - Problēma nav elektronisko dokumentu trūkumā vai iespējā tos aizpildīt un nosūtīt (bankas tos izmanto jau sen!), bet tikai un vienīgi likumdošanā. Elektronisko dokumentu likums šobrīd ir noteicis prasību pēc juridiski droša elektroniskā paraksta, lai dokumentam būtu likumīgs spēks. Otrs no likumdošanas izriet, ka personai ir jāpilda tāda kā starpinstitūciju kurjera loma: nereti jāiesniedz no N iestādēm iegūti dokumenti un, ja kaut viens no tiem ir papīra formā, - sistēma nestrādās, pat, ja būs elektroniskais paraksts. Treškārt, likuma procedūra nereti pieprasa dokumenta izdrukāšanu un paraksta apstiprināšanu pie zvērināta notāra. Tāpēc vispirms būtu jāievieš izmaiņas normatīvajos aktos, lai valsts institūcijas apmainītos ar dokumentiem pašas, nevis prasītu personai. Turklāt jāļauj aizpildīt un sūtīt elektroniskos dokumentus nevis piespiedu kārtā, bet pēc brīvas izvēles - dot iespēju tiem, kas to vēlas (kaut vai uz līguma pamata).
J. Borzovs: - Droša elektroniskā paraksta pakalpojumi, manuprāt, izmaksā nepamatoti dārgi, tāpēc jāļauj šim procesam iet dabisko gaitu. Cita lieta, - būtu vērts papētīt, vai Elektronisko dokumentu likums Latvijā ar ierobežojumiem, kuri acīmredzami lobē notārus, tiešām līdzinās citu ES valstu likumiem. Skaidrs, ka daļā sabiedrības jaunās vēsmas vieš satraukumu: kas būs ar notāru ieņēmumiem! Domāju, ka ne velti šis likums tika pieņemts pašreizējā redakcijā, jo atbildīgās komisijas priekšsēdētāja dzīvesbiedre ir notāru asociācijas priekšsēdētāja.
A. Vasiļjevs: - Var jau meklēt āža kājas elektronisko dokumentu likuma ierobežojumos, bet, no otras puses, tradicionālā dokumenta apliecināšanas sistēma veidojusies gadu desmitos un simtos. Tai ir ne vien bagātas tradīcijas, bet tā ir arī labi pārbaudīta praksē. Turpretī šī elektronisko dokumentu sistēma labākajā gadījumā ir pilnīgi saprotama tikai dažiem cilvēkiem. Pat atbildīgajām amatpersonām nav īstas skaidrības, kā tā funkcionē un ko tā nozīmē. Varbūt pareizāk būtu šo ierobežojumu sākuma periodā attiecināt uz mantojuma, nekustamā īpašuma un dažām citām nopietnām juridiskām lietām, palaist elektronisko dokumentu sistēmu, nodrošināt, lai tā droši un stabili strādā, iegūst sabiedrības uzticību, un tikai tad ieviest to pilnā apjomā - attiecībā uz visiem dokumentiem.
A. Brūvelis: - Par tradīcijām dažos gadījumos varētu piekrist Vasiļjeva kungam. Tomēr visātrāk šos dokumentus varētu ieviest tieši komercijā, jo biznesa ļaudis šobrīd ir spējīgākie, spēcīgākie un izglītotākie sabiedrības locekļi, tieši viņi vienmēr ir bijuši jaunu juridisko mehānismu ieviešanas iniciatori. Elektronisko dokumentu likumā ir ierobežojumi, kas attiecas, piemēram, uz komercķīlu reģistrāciju. 1937. gadā, kad tika pieņemts LR Civillikums, šāds mehānisms neeksistēja. Komercķīlu mehānismu Latvijā ieviesa 1998. gadā. Kādas tur simtgadu tradīcijas! Tas pats attiecas uz uzņēmumu reģistrāciju. Turklāt, jo tuvāk nāca elektronisko dokumentu ieviešana Latvijā, jo parādījās aizvien vairāk papildu prasību noteikt nozares, kurās nepieciešams zvērināta notāra apliecinājums. Izņēmums ir Zemesgrāmata - tur tradīcijas ir pastāvējušas vienmēr. Turklāt problēma ir ne tikai sistēmas ātrdarbībā, bet arī drošumā - tehniski mehānismi, ja tie tiek atbilstoši pārvaldīti, garantē daudz vairāk nekā zvērināti notāri, kuri reāli negarantē neko.
- Tomēr, neraugoties uz īleniem, kas spraucas laukā no maisa, vairāki elektroniskie reģistri jau darbojas.
A. Brūvelis: - Jā, Latvijā darbojas vairāki reģistri, kuru juridiskais pamats ir elektronisks ieraksts, nevis papīra dokuments. Vissenākie - banku dokumentu reģistri. No publiskajiem reģistriem pirmais bija Valsts datorizētā Zemesgrāmata, likumā noteikts, ka šāds statuss ir arī Komercreģistram un citiem. Šogad sākusi darboties arī ceturtā elektroniskās informācijas kopa - tiesu informācijas sistēma, kur katru mēnesi top ap 7500 jaunu lietu ierakstu. Uzņēmumu reģistrā arī bez likuma pieņemšanas uz līgumu pamata datu apmaiņa ar vairumu reģistru elektroniski notiek jau kopš 1998. gada, to skaitā ar Valsts ieņēmumu dienestu, kura Nodokļu maksātāju reģistrs ir UR kopija.
- Informācijas sabiedrības biroja vadītāja Ina Gudele vairākkārt preses konferencēs ir uzsvērusi, ka pirms šī biroja izveides Latvijā nebija nevienas institūcijas, kas valstiskā līmenī virzītu uz priekšu visas e-lietas, arī elektronisko dokumentu un elektroniskā paraksta jautājumus. Kā birojam ir veicies?
D. Samsons: - No 1. janvāra tika likvidēts Satiksmes ministrijas Informātikas departaments un daļa no tā speciālistiem tika pārcelta uz jauno biroju. Tagad ISB strādā astoņi cilvēki. IS birojs ir pietuvināts premjeram, tam ir lielākas iespējas iedarboties administratīvā kārtā. Šobrīd ISB kopā ar Datu valsts inspekciju (DVI) intensīvi strādā un cenšas rast variantu, kādā veidā maksimāli ātri varētu sākt izmantot elektronisko parakstu (sākumā šaurākās jomās). Tiek intensīvi meklēts sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs.
S. Plūmiņa: - Esam reģistrējusi četrus ekspertu uzņēmumus, kuri pārbaudīs sertificētā droša elektroniskā paraksta pakalpojuma sniedzēja akreditāciju un uzraudzīs to, kad tāds pieteiksies. Tie ir Eiropā un Latvijā plaši pazīstamie Ernst&Young, PriceWaterhouse Coopers, KPMG, RITI.
- Sanāk, ka pieteikušies veseli četri ekspertīzes uzņēmumi, bet joprojām nav neviena, ko ņemt uz grauda.
S. Plūmiņa: - Sliktāk būtu, ja būtu noticis otrādi. Tagad vismaz esam sagatavojušies. Turklāt beidzot ir izlemts, ka tiek meklēti pagaidu risinājumi, kamēr uzrodas sertificēts uzņēmums, kas akreditējas Datu valsts inspekcijā un kas saskaņā ar visām likuma normām atbilst droša elektroniska paraksta pakalpojuma sniedzēja statusam. Pārejas periodā ir jāmeklē kāds, kas sniegtu vienkāršā elektroniskā paraksta pakalpojumus.
- Daudz runājam par valsts atbalstu e-projektiem, presē var lasīt aicinājumus drosmīgiem uzņēmumiem pieteikties par droša elektroniskā paraksta pakalpojumu sniedzējiem, bet tai pat laikā oficiāli neviens nerunā par konkursa izsludināšanu. Tātad neviena valsts institūcija nevar uzņemties finansiālu atbildību: ja nu pēkšņi kāds piesakās un uzvar! Bet kā gan tādā gadījumā izpaužas solītais valsts atbalsts?!
D. Samsons: - ISB varētu izsludināt konkursu par sertificēta elektroniskā paraksta sniegšanu (SPS) tādā gadījumā, ja valsts budžetā vai Valsts investīciju projektā šādiem mērķiem būtu paredzēti līdzekļi. Šādu līdzekļu diemžēl nav valstiski tika plānots, ka SPS pieteiksies uzņēmums, kurš sākotnēji būtu spējīgs investēt līdzekļus šādas struktūras izveidei un iedarbināšanai, lai vēlāk tos atgūtu, sniedzot pakalpojumus. Savus pakalpojumus piedāvāja VITA, lūdzot no valsts budžeta līdzekļus. Ļoti iespējams, ka šo pakalpojumu varētu sniegt Latvijas pasts kopā ar kādu sadarbības partneri. Tā kā interese no Latvijas uzņēmumu puses ir.
J. Borzovs: - Ielūkojoties Elektronisko dokumentu likuma pantos, tostarp 26., skaidri redzams, ka droša elektroniskā paraksta pakalpojumus Latvijā var sniegt jebkurš sertificēts uzņēmums un jau tagad. Tikai jāreģistrējas Datu valsts inspekcijā un - uz priekšu! Ja droša elektroniskā paraksta pakalpojuma sniedzēji nepieteiksies no pašu vidus, visticamāk izmantosim kādu atzītu un uzticamu pakalpojumu sniedzēju no ārvalstīm.
- Sākotnēji par sertificētā pakalpojuma sniegšanu interesējās komercbanku un uzņēmumu konsorcijs, bet nu šī interese ir noplakusi. Galvenais arguments - esot pārāk mazs tirgus. Varbūt ir iespēja tirgu paplašināt, sniedzot ne tikai droša, bet arī vienkārša elektroniskā paraksta pakalpojumus, nodrošinot infrastruktūru un vajadzīgo programmatūru. Diez vai tam vajadzētu būt šo uzņēmumu pamatbiznesam. Droši vien diezgan daudz Latvijas uzņēmumu būtu tehniski spējīgi sniegt šādus pakalpojumus.
A. Ceruss: - Arī Lattelekom ir viens no tiem uzņēmumiem, kurš kopā ar bankām ir minētajā konsorcijā. Lattelekom visticamāk šobrīd nav gatavs kļūt par droša elektroniskā paraksta pakalpojuma sniedzēju. Tiesa, mums ir gan cilvēku resursi, gan sakārtota tehniskā bāze, lai to veiktu, bet šī nodarbe nav tieši saistīta ar mūsu pamatbiznesu. Toties Lattelekom varētu piedalīties gan ar IT infrastruktūru, gan ar speciālistiem. Mēs spētu būt stratēģiskais partneris - daloties ar resursiem. Šobrīd gan nevar runāt, ka e-paraksts ir ienesīgs bizness, visticamāk tas arī ir iemesls, kāpēc neviens vēl nav kļuvis par šādu pakalpojuma sniedzēju, bet, uzņēmumam par tādu kļūstot, tas varētu palīdzēt sakārtot pašreizējos procesus un izveidot pamatu, lai sāktu radīt jaunu pakalpojumu bāzi un ar laiku tiešām sāktu pelnīt. Plašai e-dokumentu ieviešanai noteikti ir liela loma informācijas sabiedrības veidošanā. Tas ļautu valstij sakārtot daudzus procesus, realizēt efektīvāku pārvaldi, tas piesaistītu biznesu un iedzīvotājus pie jauna komunikācijas veida ar valsti, kas noteikti būtu efektīvāks par pašreizējo.
A. Brūvelis: - Tehnoloģisku problēmu nav. Arī Lursoft jau gadu piedāvā elektroniskā paraksta pakalpojumu jebkuram Hansabankas internetbankas lietotājam, kam par to ir interese. Turklāt bez maksas. Lursoft rīcībā ir arī pietiekami daudz citu tehnisko resursu. Tomēr šobrīd realitāte ir tāda, ka no aptuveni 277 000 hanza.net lietotājiem gada laikā par elektronisko parakstu interesējies tikai apmēram tūkstotis, bet no tiem šo parakstu regulāri lieto tikai nedaudz vairāk par 300! Te vainojamas ne tikai bremzējošās likumdošanas normas, bet, manuprāt, arī tas, ka vairumam cilvēku vēl ir ļoti vājš priekšstats, kādiem nolūkiem šis drošais paraksts ir vajadzīgs. Var sākt ar e-pastu un drīz vien sajust, ka šādi sūtījumi vieš daudz lielāku uzticību, jo saņēmējs var pārliecināties, ka šo e-vēstuli tiešām sūtījis elektroniskā paraksta lietotājs.
- Kas, jūsuprāt, ir e-dokumentu un e-paraksta mērķauditorija?
A. Brūvelis: - Šobrīd pakalpojuma ņēmēji ir nevis tantiņas laukos, bet uzņēmēji ar simtiem situāciju, kurās viņi, iespējams, izmantotu e-parakstu, ja vien varētu iztikt bez zvērināta notāra palīdzības. Piemēram, komercķīlu reģistrācija jau no 1998. gada notiek elektroniskā veidā. Ir iespējams aizpildīt jebkuru dokumentu elektroniskā veidā, paralēli pārliecinoties ticamos valsts reģistros. Tomēr tie, kuri ir gatavi strādāt un elektroniski aizpildīt dokumentus (viņi to arī dara), nevar nodrošināt procesu līdz galam, ja šo dokumentu neizdrukā un neapstiprina pie notāra. Teikt, ka ir daudzas lietas, kur var izmantot dokumentus bez zvērinātā notāra paraksta, ir visai abstrakti,- jābūt gatavam gan dokumenta radītājam, gan iestādei, kurai dokuments paredzēts.
A. Vasiļjevs: - Piemēram, uzņēmumam katru gadu jāiesniedz VID kaudze dokumentu - atskaites, bilances utt. Tie visi nav jāapstiprina pie notāra, bet jāiesniedz drukātā veidā ar uzņēmuma vadītāja un grāmatveža parakstu, jāiet uz Ieņēmumu dienestu, jāstāv rindās un jātērē daudz laika. Šos dokumentus mierīgi varētu sūtīt elektroniski to atļauj jau tagadējā likumdošana. Tas būtu milzu ieguvums.
J. Borzovs: - Pirmkārt jārēķinās ar to, ka potenciālie e-pakalpojumu ņēmēji ir uzņēmumi. Tiem kārtojami daudz dokumentu dažādās valsts institūcijās. Vidējiem un lielajiem uzņēmumiem ir arī interneta iespējas. Toties daudziem mazajiem uzņēmumiem ar internetu ir plāni - labi ja ceturtajai daļai ir vismaz viens dators, par interneta pieslēgumu nemaz nerunājot. Tā kā skaitliski šis e-dokumentu tirgus tiešām nav liels. Tas sākotnēji varētu būt skaitāms tikai simtos, vēlāk varbūt - dažos tūkstošos pakalpojuma ņēmēju, bet noteikti ne desmitos tūkstošu.
Mēģināšu iedomāties savu uzņēmumu klienta lomā. A/s DATI katru mēnesi kaut kas jāaizsūta - statistikas dati, atskaite ieņēmumu dienestam, līgumi u. tml. Es vispirms painteresētos, cik tas maksā elektroniski un cik - nosūtot papīra formātā (piemēram, ar kurjeru), un saskaitītu visas izmaksas. Svarīgi, lai elektroniskā versija vismaz nebūtu dārgāka par papīra dokumenta sūtīšanu. Par ērtumu, protams, šaubu nav.
A. Ceruss: - Pieņemu, ka iedzīvotāji ar atbilstošu zināšanu līmeni varētu būt ieinteresēti valsts un pašvaldību pārvaldes elektronizācijā. Bet vai bizness ir ieinteresēts, ka viņu darījumi kļūst caurspīdīgi un viegli uzskaitāmi? Lielie uzņēmumi - jā, bet mazie, daudziem no kuriem vēl joprojām ir tā sauktā dubultā grāmatvedība, - diez vai. Zīmīgs piemērs no kāda IT uzņēmuma pieredzes: reiz klients esot lūdzis pieprogrammēt grāmatvedības programmai vēl vienu moduli, ar kuru varētu veikt kreisās grāmatvedības uzskaiti. Starp citu, diez vai arī ierēdniecība ir ieinteresēta e-dokumentu apritē, jo tas pilnīgi noteikti nozīmē darbavietu samazināšanu valsts pārvaldē. Arī Lattelekom tieši strādājošo bailes no pārmaiņām, bija grūtākais, kam jātiek pāri, pārveidojot to par modernu uzņēmumu, sakārtojot tā iekšējos procesus un elektronizējot tos. Vai šo elektronizācijas procesu un reformu rezultātā arī valsts un pašvaldības ir gatavas samazināt pārvaldes aparātu un kļūt caurspīdīgas?
- Toties, ja visās pašvaldībās ieviesīs elektronisko parakstu, vairs nebūs pamata piecīšu pakalpojumiem. Turklāt elektronisko parakstu lietošanai ir arī vairāki papildu labumi, kuri ar laiku varētu izrādīties visai nozīmīgi. Piemēram, e-paraksts ir viens no veidiem, kā varētu cīnīties ar t. s. surogātpastu: tiek atfiltrēti e-pasta sūtījumi, kuri nav elektroniski parakstīti. Tādējādi surogātpasts (un nereti arī tajā paslēptie datorvīrusi) e-pastā neienāk. Tātad arī paši elektroniskie sūtījumi varētu kļūt drošāki un to uzticamība pieaugtu.
D. Samsons: - Vīrusu jau var noķert ar visu elektronisko parakstu.
A. Brūvelis: - Tas tomēr samazina šo risku, tāpēc jau arī daudzi izmanto to pašu verisign - vismaz zini, kurš neanonīmais sūtītājs ir vieglprātīgs.
- Ar kādām izmaksām jārēķinās uzņēmumam, kas piedāvātu droša e-paraksta pakalpojumu?
A. Brūvelis: - Tās sastāv no vairākām daļām. Naudas izteiksmē tehnoloģiskā sistēma varētu izmaksāt nepilnus 100 000 latu. Daudz lielākas izmaksas prasa pārējā infrastruktūra. Visdrīzāk šis drošais elektroniskais paraksts tiks ģenerēts klienta viedkartē. Tātad jānodrošina vieta, jeb kartes lasītājs, kur viedkarti ielikt, lai tajā varētu ģenerēt paraksta atslēgu. Visā valstī tās ir lielas izmaksas, kur ietilpst arī pašas ID kartes ar kriptēšanas mikroshēmu, kas ļauj kartē ģenerēt personas elektronisko parakstu (tātad kartē vajadzīgas divas mikroshēmas), šo karšu nolasītāji, programmatūra, izglītības pasākumi, utt. Pakalpojuma sniedzējam ir jēga ieiet tirgū, ja infrastruktūra jau ir radīta, vai valsts šo sev izdevīgo infrastruktūru finansē.
Starp citu apvienojot ID karti un tajā ierakstītu drošu parakstu, jānodrošinās, lai, nolasot piemēram elektroniskā paraksta datus, pie viena nenolasītos arī pirkstu nospiedumi u.c. dati. Tātad visa pārējā infrastruktūra jau varētu maksāt desmitus miljonu plus vēl apdrošināšana, pārapdrošināšana u.c.
- Kur vēl bez ID kartēm var ģenerēt elektronisko parakstu?
A. Brūvelis: - Atslēgu glabāšanai tiek izmantotas dažādas metodes sākot no kodētiem failiem personālo datoru diskos un beidzot ar speciālām viedkartēm. Šobrīd likums lobē viedkartes.
J. Borzovs: - Manuprāt, ir viena lieta, kas būtiski atšķir elektronisko parakstu no gadsimtiem pazīstamā personiskā paraksta. Mans personiskais paraksts vienmēr ir man līdzi, un tas ir grūti atņemams - tāpat kā roka. Bet ID karti var nozagt - un vēl ar visiem pirkstu nospiedumiem. Tas ir liels risks. Kamēr nesāks mikroshēmas ieaudzēt pirkstā...
A. Ceruss: - Kaitējumu var radīt gan ar parasto, gan ar elektronisko parakstu. Personas identifikācijas problēma pastāvēs vienmēr. Piemēram, Lattelekom aptuveni pirms pieciem gadiem sāka pieņemt klientu norēķinu pretenzijas un jaunu pakalpojumu pieteikumus pa tālruni 8008040, kas, šķiet, tagad ir pazīstams visiem klientiem. Lai gan tas ir daudz ērtāks saziņas veids nekā klientu apkalpošanas centros, problēmu toreiz saskatījām tieši zvanītāja identifikācijā, jo tikai pats klients (abonents) var saņemt informāciju par sava rēķina saturu vai pasūtīt jaunus pakalpojumus. Tomēr uzņēmums sāka šo virzību uz jaunu klientu apkalpošanas veidu, un tas izrādījās ļoti veiksmīgs, jo iespējamais risks un zaudējumi, kurus varētu radīt kāda negodīga zvanītāja krāpniecība, bija niecīgi salīdzinājumā ar tiem ieguvumiem, kurus tagad bauda Lattelekom klienti.
D. Samsons: - Ja VID pieņemtu elektroniski vismaz deklarācijas un uzņēmumu gada pārskatus, būtu iespējama tūlītēja šo dokumentu analīze. Tātad tas risks, ar kuru jārēķinās, saņemot dokumentus elektroniski, ir nesalīdzināmi mazāks nekā tas, ko šobrīd piedzīvojam, jo, nespēdami apstrādāt milzīgo datu apjomu, vienkārši zaudējam miljonus analīzes trūkuma dēļ.
- Un visbeidzot - jums azotē noteikti pataupījies kas optimistiskāks mūsu diskusijas noslēgumam.
A. Ceruss: - Gribētu atgādināt pasaules informācijas sabiedrības līderes Somijas desmit gadu pozitīvo pieredzi. Tā enerģiski izstrādā pašvaldību vienotās informācijas projektu, kuram tiek tērēti lieli valsts līdzekļi. Statistika liecina, ka attīstītākos reģionos līdz 70 procentiem gadījumu iedzīvotāji kontaktējas ar pašvaldībām elektroniski. Protams, to veicina arī tas, ka aptuveni 90 procentiem mājsaimniecību Somijā ir interneta pieslēgums. Interesanti, ka uz iedzīvotāju aptaujas pamata tiek salīdzinātas pašvaldības, piemēram, tādos rādītājos kā sadarbība ar pašvaldību, ceļu infrastruktūra, izglītības iestāžu un bērnudārzu kvalitāte, drošība u. tml. Tas liecina, ka pašvaldībām rūp viņu iedzīvotāju labsajūta un tās ir ieinteresētas uzlabot iedzīvotāju sadzīves apstākļus, tādējādi piesaistot darbaspēku un izglītotus cilvēkus. Vai mūsu pašvaldības daudz domā par to, lai iedzīvotājs justos laimīgs?
A. Brūvelis: - Uzņēmuma reģistra vidē februāra sākumā tika palaista jauna elektroniska datu apmaiņas sistēma Eiropas Savienības biznesa reģistra ietvaros. Kā jau kolēģi minēja, igauņi šai ziņā ir krietni aiz mums, jo Latvija šajā sistēmā ir kopš 1999. gada, bet igauņi - tikai kopš 2003. gada beigām. Sistēma strādās ar 15 valstīm, ļaujot elektroniski apmainīties ar informāciju bez jebkādiem elektroniskajiem parakstiem. Tātad jau pirms iestāšanās ES varam saņemt ticamus datus no ārvalsts reģistriem bez drošā elektroniskā paraksta, bet nevaram apmainīties starp divām valsts iestādēm pašu valstī. Šajā gadījumā ir ticams avots un tiešs pieslēgums tam nodrošina informācijas ticamību.
A. Vasiļjevs: - Tilde patlaban izstrādā interesantu IT projektu Clarity, kurš pēta, kā atrast informāciju dažādos teksta korpusos un krātuvēs, neatkarīgi no šīs informācijas valodas. Vienkārši runājot - ierakstot informācijas pieprasījumu latviešu valodā, varam iegūt arī dokumentus, kas ir somu, zviedru, angļu u. c. valodās. Tas ir Eiropas Savienības 5. ietvara programmas projekts, kas noteikti dos savu artavu informācijas sabiedrības attīstībai.
S. Plūmiņa: - Ministru kabinets ir akceptējis, ka pārejas posmā uz drošu elektronisko parakstu tiks radīta iespēja sniegt vienkāršu elektronisko parakstu. Bet tas ir tikai jaunā ceļa sākums.
Gunta KĻAVIŅA