Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Bezvadu tehnoloģijas iekaro pasaules lielveikalus

   

Autors

 

Nereti lielveikalos pie kasēm vērojamas palielas rindas, kas nevaļīgam pircējam spēj krietni vien pabojāt nervus. Turklāt vēl jāgaida, kamēr kasiere noskenē milzīgos pārtikas preču kalnus, kurus ģimenes mēdz iegādāties visai nākamajai nedēļai. Tālab vairāki ražotāji izstrādājuši bezvadu skenerus individuālai lietošanai. Tos pircējiem piedāvā jau aptuveni 600 Eiropas lielveikalu. Tie krietni atvieglo gan pircēju, gan pārdevēju dzīvi.

 

Popularitāte vēršas plašumā

Kad kāds pārtikas lielveikals Londonas rietumdaļā ieviesa bezvadu skenerus pircējiem, Deivids Harpers, iespējams, bija viens no pirmajiem, kas tos pamanīja un sāka lietot. Būdams divu bērnu tēvs, viņš, neraugoties uz lielo darba slodzi Skotijas Karaliskajā bankā, ir spiests vairākas reizes nedēļā iepirkties lielveikalā, un viņu allaž kaitinājušas lielās rindas pie kasēm. Kopš ieviesti pircēju individuālie bezvadu skeneri, dzīve kļuvusi daudz ērtāka. Ar to palīdzību iespējams ātri noskenēt nopirkto pārtikas preču svītru kodu, kontrolēt pirkumu summu un ātri norēķināties ar kredītkarti.

Eiropā aizvien vairāk pircēju gluži tāpat kā Harpers izmanto mobilos bezvadu skenerus, lai ātrāk iepirktos. Pirmie eksperimenti ar šādām bezvadu ierīcēm sākās pirms gadiem desmit Šobrīd šāda sistēma darbojas samērā daudzos Eiropas lielveikalos, galvenokārt Lielbritānijā. Turklāt dažādām valstīm nepieciešama atšķirīga stratēģija. Piemēram, Holandē lielākā daļa pārtikas veikalu darbojas tikai līdz sešiem vakarā, tāpēc rindas mēdz būt īpaši garas un pircēji patiesi priecājas, ka var izmantot šādu preču skenēšanas sistēmu un paātrināt iepirkšanos. ASV ierastākas ir stacionārās skenēšanas ierīces, tomēr bezvadu skeneri sāk ieviesties aizvien plašāk, lai gan amerikāņi raizējas arī par kasierēm, kuras var palikt bez darba.

 

Kā tas darbojas?

Pircēji izmanto skārienjutīgo ekrānu, lai fiksētu, kādus produktus viņi pērk. Viņi vienkārši noskenē svītru kodu, bet norēķināties var gan ar skaidru naudu, gan arī ar norēķinu kartēm. Mierīga, patīkama sievietes balss sniedz paskaidrojumus par katru ar skeneri veicamo darbību.

Bezvadu skeneri nozīmē ne tikai ērtāku iepirkšanos, bet arī iespēju samazināt kasieru skaitu, mazākas apkalpojošā personāla izmaksas, it īpaši tāpēc, ka pircējs pats var arī norēķināties un viņam nav vajadzīga lielveikala darbinieku palīdzība. Bezvadu tīkli ļauj vieglāk izsekot visdažādāko preču pieprasījumam (realizācijai) un pircējiem.

Viens no pazīstamākajiem uzņēmumiem, kas ražo gan šādus bezvadu skenerus un veikalu iekšējos tīklus, gan citas mobilās informācijas sistēmas, ir Symbol Technologies Inc. Nesen uzņēmums realizēja testa projektus divos ASV lielveikalos. Tur pie iepirkumu ratiņiem pievienoti bezvadu planšetdatori un pircēji var noskenēt preču svītru kodu ar maziem skeneriem, kuri darbojas ar Bluetooth tehnoloģijas palīdzību. Infrasarkanais signāls ļauj veikala darbiniekiem redzēt, kur lielveikalā pircējs atrodas.

Testa projekts turpinājās astoņas nedēļas, un šajā laikā pircējiem, kuri izmantoja bezvadu skeneri, tika piedāvātas piecu procentu atlaides. Tiesa, kad šis stimuls tika atcelts, projekts guva krietni mazāku pircēju atsaucību.

Daži mazumtirgotāji mēģina pārvērst iepirkšanos lielveikalā par ko līdzīgu paslēptu dārgumu meklēšanai. Piemēram, ja pircējs izmanto piedāvāto bezvadu tehnoloģiju, viņš var iegūt elektronisko atlaidi, kura darbojas automātiski, atskaitot attiecīgu summu no skenera lietotāja nopirkto preču rēķina.

 

Intriģējoša nākotne

Nākotnē ar līdzīgu bezvadu sistēmu palīdzību veikala darbinieki varēs reālā laika režīmā fiksēt, kur tieši atrodas katrs skenera lietotājs un ko viņš pērk. Piemēram, pircējs atrodas kosmētikas nodaļā, bet jau piecas minūtes nav noskenējis (tātad - nav izvēlējies) nevienu preci. Lai viņu ieinteresētu, uz attiecīgo skeneri varētu nosūtīt paziņojumu, ka tiek piedāvātas atlaides, ja viņš izvēlēsies kādu preci šajā nodaļā.

Varētu pienākt arī laiks, kad šāda sistēma pat atgādinātu pircējam, ka izvēlētais produkts ir pretrunā ar viņa diētas ierobežojumiem.

 

Intelektuālās uzlīmes

Nākamais lielais solis bezvadu tirdzniecības attīstībā varētu būt radiofrekvences ID (RFID) uzlīmes. Šajās intelektuālajās uzlīmēs varētu būt iestrādātas mazītiņas mikroshēmas, kuras varētu kalpot bezvadu saziņai ar datoriem. Šobrīd svītru kods tiek noskenēts ar bezvadu skeneri, bet nākotnē bezvadu skenēšana varētu notikt automātiski.

Šādas uzlīmes jau ir izstrādātas, bet to darbība vēl ir ierobežota un ražošana salīdzinoši dārga. Vācijā vairāki uzņēmumi (Metro Group, SAP, Intel un citi) kopīgi domā par Nākotnes lielveikala darbības modeļa izveidi, kur tiktu izmantots milzum daudz bezvadu tehnoloģiju. Šādas idejas šķiet pievilcīgas arī Microsoft, tāpēc uzņēmums nesen paziņojis, ka tas palīdzēs izstrādāt komerciālos un tehniskos standartus uzlīmēm un gatavojas sadarboties ar citiem uzņēmumiem, lai ieviestu RFID tehnoloģiju visā preču piegādes un tirdzniecības ķēdē.

Kad šī nākotnes sistēma tiks ieviesta dzīvē, pircējam atliks tikai piepildīt ratiņus ar precēm un, stumjot tos caur stacionāro izejas skeneri, visu preču svītru kodi tiks automātiski un vienā mirklī nolasīti no elektroniskajām uzlīmēm. Jā, protams, arī samaksāt.

Sagatavots pēc Ericsson žurnāla ON materiāliem

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001