Lai vai kādi vēji pūš...
Intervija ar A
Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk - regulators)
Telekomunikāciju un pasta departamentam šis bijis neparasti
sarežģīts un spraigs gads. Pārmetumi biruši kā no
pilnības raga, turklāt - no visām ierakumu pusēm. Bet
pārmet tikai tiem, kas nepaguruši strādā, un paveikts
tiešām ir neticami daudz. Kā saka paši regulatori -
garlaicīgi nav. Bet kā pirmo liberalizācijas gadu
vērtē Telekomunikāciju un pasta departamenta direktors Andris
VIRTMANIS?
- Pirms gada, kad lielajam
liberalizācijas maisam gals vēl nebija palaists vaļā, jums
droši vien bija gluži cits priekšstats par to, kas jūs
sagaida? Tagad pret regulatoru ierosināti trīs tiesas procesi - no
visiem būtiskas ietekmes operatoriem. Jums pārmet pat to, ka par maz iejaucaties,
neesat pietiekami agresīvi.
- Nekad neesam
lolojuši ilūzijas, ka darbs būs vienkāršs un
varēs dusēt uz lauriem. Lai potenciālie tirgus dalībnieki
varētu nostāties starta pozīcijās, mums jau 2002. gadā
bija jāizstrādā viss, kas saistīts ar būtisko ietekmi,
ar tirgus analīzi, ar kritēriju noteikšanu,
licencēšanas sakārtošanu, nacionālo resursu
plānošanas pārņemšanu no Satiksmes ministrijas. Lai
sakārtotu tirgu, divu gadu laikā esam apņēmušies
izstrādāt visu paredzēto sekundāro likumdošanu. Esam jau
ļoti tuvu šim mērķim. Šajā gadā galvenais
akcents bija normatīvo aktu izstrāde par starpsavienojumiem un to
regulēšanu, universālā pakalpojuma izmaksu
aprēķināšanu u.c. prioritātes. Ja regulatoram
nebūtu aktīvas pozīcijas un tas gaidītu, līdz
valdība pieņems Nacionālā numerācijas plāna
regulēšanas noteikumus, mums vispār nebūtu iespējas
plānot numerāciju, un mēs droši vien nebūtu
izsnieguši nevienu licenci balss telefonijai. Tomēr esam
uzņēmušies risku, paredzot, ka šis regulējums ietvers
mūsu praksi - darbu ar nacionālajiem numerācijas resursiem.
Šobrīd esam izsnieguši aptuveni 200 licences, un rinda
pagaidām nesarūk. Tātad nav apsīkušas
uzņēmumu cerības, ka vēl ir iespēja darboties
šajā tirgū.
Attiecībā uz
tiesvedības procesiem jāapzinās, ka sliktākais
rezultāts būtu nevis regulatora lēmumu atcelšana, bet
kaitējums pašiem uzņēmumiem, kuri sagatavojušies
investīcijām. Arī viens no regulatora uzdevumiem ir
piesaistīt investētājus, bet kā gan to izdarīt, ja
tiesas procesu dēļ viss tiek nobremzēts.
Īpaši divdomīga
situācija ir Tele 2, kas arī ir mūs iesūdzējis.
Patiesībā tie ir divi uzņēmumi - Tele 2 (investors
un mobilais operators) un Tele 2 Telekom, kurš šobrīd
runā tikai par nodomiem, kuri arī mums ir labi zināmi. Tele 2
Telekom negrasās īpaši daudz investēt, bet
pārņemt daļu Lattelekom klientu. Regulators neiebilst
pret šādām iecerēm, bet, lai tās īstenotu,
jāsāk kaut ko reālu darīt. Tomēr Tele 2 Telekom nav
noslēdzis starpsavienojuma līgumu ne tikai ar Lattelekom (jo Lattelekom
licencē esot viņiem nepieņemami nosacījumi), bet arī
ar Tele 2, kura infrastruktūru viņi vēlas izmantot.
Turklāt tarifiem viņu savstarpējā starpsavienojumu
līgumā jābūt tādiem pašiem kā Tele 2 piedāvā
citiem tirgus dalībniekiem.
- Tomēr daļa
uzņēmumu joprojām uzskata, ka Latvijas tirgū nav
sākusies reāla konkurence.
- Nekādi nevaru
piekrist šādam Telekomunikāciju asociācijas viedoklim.
Trīs tiesvedības procesi, kurus ierosinājuši,
atļaušos teikt, trīs tirgus monopolisti, liecina tieši par
pretējo: konkurence saasinās. Tiesa, mobilās telefonijas
tirgū tā, manuprāt, nav pietiekama, jo abi operatori
strādā harmonizēti, paralēli pazeminot cenas viens pēc
otra, pa mazam solītim. Tas man atgādina padomju laiku
kārtslēcēju Sergeju Bubku, kurš pastāvīgi
uzstādīja pasaules rekordus, ik reizes pārlecot par centimetru
augstāk, lai gan varēja uzreiz par 20. Nekomentēju, vai
mobilajiem operatoriem ir liela vai maza peļņa, bet katrā
ziņā viņiem vēl ir pietiekama rezerve, lai palētinātu
pakalpojumu cenas.
Lattelekom šobrīd lielāko
konkurenci izjūt nevis no jaunajiem fiksētā tīkla, bet gan
no mobilajiem operatoriem. Nav vairs tālu brīdis, kad LMT būs
vairāk klientu nekā Lattelekom. Abiem mobilajiem operatoriem
kopā jau tagad ir vairāk par miljonu klientu.
Esam
izvērtējuši tirgus daļas, gatavojot lēmumu par
būtisko ietekmi tirgū 2004. gadā. Fiksētajā tirgū
uzņēmums Lattelekom ir zaudējis aptuveni četrus
procentus (galvenokārt konkurencē uz starptautiskajām
sarunām). Tas gan neizklausās daudz, bet daļā ES
dalībvalstu pat divus gadus pēc tirgus atvēršanas
bijušo monopolistu tirgus daļa fiksētajā balss
telefonijā joprojām bija palikusi nemainīga (100%). Toties
Latvijas nomāto līniju tirgū jau vairāk nekā
ceturtā daļa tirgus pieder citiem spēlētājiem.
- Vai bijāt
gaidījis, ka jau pirmajā liberalizācijas gadā tiks
izsniegts tik daudz licenču? Ko jūs teiktu tiem uzņēmumiem,
kuri uzskata, ka licencēšanas noteikumi ir pārāk
liberāli (tikai valsts nodeva), un ko tiem, kuri joprojām domā,
ka regulators liek šķēršļus nopietnas konkurences
uzsākšanai?
- Te ir vairāki
aspekti. Viens ir tīri emocionāls - daudzi ir nocietušies,
gaidīdami monopolstāvokļa beigas, lai sāktu biznesu.
Jā, Latvijā ir vienkāršota un lēta licenču
iegūšanas procedūra. Bet vai labāka būtu cita
galējība, - ja licences būtu dārgas un tās varētu
nopirkt tikai daži uzņēmumi? Tiesa, droši vien daļa
jauno spēlētāju pēc pāris gadiem vairs nebūs
tirgū. Arī lielajās ES valstīs vidēji palikuši
20-40 balss telefonijas pakalpojumu sniedzēji, bet šo
rādītāju tik augstu uzrauj Lielbritānija, kurā
ir ap 100 operatoru. No 2001. līdz 2002. gadam tikai pāris
valstīs operatoru skaits ir nedaudz palielinājies, bet
lielākajā daļā tas samazinās.
Tiesa, nestabilie
operatori nereti rada lielas problēmas klientiem. Piemēram, ir
tādi interneta pakalpojumu sniedzēji, kas ļoti aktīvi
darbojas, piesaistot klientus. Kad tas izdodas, izrādās, ka
uzņēmumi nevēlas paplašināt darbību vai
nenodrošina solīto servisa līmeni. Tā klientiem rodas
lielas pretenzijas. Klients, protams, var izvēlēties citu operatoru,
bet lielākā daļa licenču saņēmēju ir
Rīgā (daži - pat tikai dažos Rīgas kvartālos) un
visur nemaz nav alternatīvas. Nereti nav pat nekādu izvēles
iespēju. Šāda situācija klientam ir ļoti
nepatīkama. Tomēr ir cerība, ka tirgū ienāks aizvien
vairāk sakarīgu operatoru, kas spēs nodrošināt
saistības un atļausies regulāri investēt arī
infrastruktūras un pakalpojumu attīstībā. Tātad
regulatora vēlme stingri uzraudzīt licenču noteikumu izpildi ir
pilnīgi attaisnojama. Jaunais regulēšanas režīms
paredz vēl vienkāršāku licencēšanas
procedūru nekā tagad, jo būs tikai vispārīgā
reģistrācija un par licences izsniegšanu vairs nelems regulatora
padome. Tas gan nenozīmē, ka uzņēmumiem netiks
izvirzīti nekādi nosacījumi un kritēriji.
- Viens no
nozīmīgākajiem konkurences elementiem ir starpsavienojumi.
- Jā, tiem ir
izšķirošā loma praktiskās konkurences
ieviešanā, bet šos procesus nevar sakārtot vienā
gadā. Par to liecina arī citu ES valstu pieredze: daudzviet bija
vajadzīgi pieci gadi, lai panāktu visiem pieņemamus
starpsavienojumu tarifus. Rezultāti uzlabojās pakāpeniski,
tīklu operatoriem ik gadus piedāvājot aizvien
atraktīvāku un labāk izstrādātu
pamatpiedāvājumu. Svarīgi arī, ka tur regulatoram ir
plašas tiesības iejaukties dažādos starpsavienojumu
līgumu aspektos un konfliktu risināšanā.
Viena no Latvijas
problēmām ir tā, ka jāapstiprina nevis starpsavienojumu
procedūra un nosacījumi (kā citās ES valstīs), bet gan
starpsavienojumu pamatlīgums, kas ir tikai nākotnē
noslēdzamā līguma pamatmodelis. Lai procesu sekmīgāk
vadītu, jau 2002. gadā izstrādājām ieteikumus
pamatpiedāvājumā iekļaujamajām prasībām.
Izstrādājām arī tehniskos noteikumus, kas paredz,
kādas Latvijā ir normētās prasības, kādiem
jābūt interfeisiem, kāda veida sistēmas pieļaujams
savstarpēji savienot u. tml. Šobrīd ir noslēgti 17
starpsavienojumu līgumi, no kuriem septiņus noslēdzis Lattelekom
(no tiem četrus - ar jaunajiem operatoriem). Tas liecina, ka šie
līgumu nosacījumi tomēr nav pilnīgi nepieņemami.
- Ne visiem ir
skaidrs, kāpēc regulators apturējis tarifu zvaniem no Lattelekom
tīkla uz citu operatoru tīkliem.
- Regulators
apturējis vienu tarifu - 9 santīmus, ko Lattelekom ir noteicis
šādiem zvaniem. Dabiski, ka gribam lemt par šā tarifa
apstiprināšanu, jo tas jāmaksā iedzīvotājiem.
Turklāt viņi nemaz nezina, ka zvana uz cita operatora tīklu, kur
ir citi tarifi. Uzskatām, ka šī maksājuma lielums
šobrīd nav pamatots, un tas ir tarifs, kurā iejaucamies
tieši. Padome ir lēmusi pieprasīt konkrētu informāciju,
lai Lattelekom pamato šāda tarifa nepieciešamību.
Regulatora likums paredz jautājuma par tarifiem izskatīšanai 90
dienas, bet ceram, ka tas notiks ātrāk, jo tarifa
neapstiprināšana kavē pakalpojuma piedāvājumu
tirgū.
- Tele 2 izpilddirektors
Mats Tillī nesen izteicās, ka viņš negrasoties steigties,
maksājot par starpsavienojumu divus, bet pakalpojumu pārdot par vienu
latu. Kā jūs to komentētu?
- Varu atbildēt
ļoti konkrēti. Piedāvātais tarifs 1,7 santīmi ir
zemāks nekā klientiem Lattelekom tīklā. Tātad
nav tā, ka minūtes tarifs ir augstāks. Tur, protams,
automātiski atkrīt jebkāda ievērojama peļņa. Bet Tele
2 nekādi negrib saskatīt kādu būtisku
atšķirību: Lattelekom tarifi gala lietotājiem tiek
regulēti, bet Tele 2 - ne. Tā kā Tele 2 paliek
manevrēšanas iespējas, viņi var nopelnīt uz
efektivitātes un lielāka apjoma rēķina. Starpsavienojumu
tarifs, protams, ar laiku kritīsies, citādi nebūtu nekādas
jēgas visām šīm analīzēm un metodikām.
Starp citu, mums
mēdz pārmest, ka regulators aizstāv monopolistus. Es pieeju tam
ļoti reāli: ja starpsavienojums tiek piedāvāts, tas ir
jānodrošina. No otras puses, nav zināms, kāds būs
pieprasījums - viss tikko sākas. Cik uzņēmumu ārpus
Rīgas vēlēsies pieslēgties Lattelekom tīklam?
Ieguldīt investīcijas šādā gadījumā ir tas
pats, kas šaut miglā.
Protams, lielais
licenču skaits un jauno operatoru interese ir būtisks arguments, lai Lattelekom
pazeminātu starpsavienojumu cenu, paredzot, ka būs aizvien
vairāk šī pakalpojuma pircēju.
- Viens no
svarīgākajiem un arī visvairāk apspriestajiem regulatora
dokumentiem, kuru visi tirgus dalībnieki ar nepacietību gaida, ir
izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodika.
Regulators to apstiprinājis jau vasarā, bet šo normu
ieviešana paredzēta nākamā gada sākumā, jo
procedūra ir gana sarežģīta.
- Būtībā
metodikas ieviešana uzņēmumam nozīmē ieviest papildu
grāmatvedības sistēmu. Pašiem uzņēmumiem tā
jāpārkārto, jāizsauc auditorfirma, kas visu pārbauda.
Regulators tur maz ko var līdzēt. Termiņu (nākamā gada
sākums) nosaka regulatora metodika. Iespēju robežās viss ir
izstrādāts laikus, bet, kas attiecas uz šīs metodikas
piemērošanu starpsavienojumiem, Latvijas likumā Par
telekomunikācijām izmaksu metodika tiek prasīta no visiem,
arī no lielajiem kritizētājiem, ko gan vēl neviens nav
iesniedzis. Tas varbūt nav īsti korekti, jo nesaskan ar Eiropas regulējumu.
Jāpiezīmē, ka regulatoram nav resursu, lai piesaistītu
neatkarīgu auditoru. Citās ES valstīs uzņēmumiem
atļauj izdevumus par auditēšanu iekļaut izmaksās (par
to maksā abonenti), tāpat darīsim arī mēs.
Latvijā ir tikai dažas lielās auditorfirmas, kam ir
nepieciešamā kompetence, un to pakalpojumi ir ļoti dārgi.
Kad uzņēmums
ir noslēdzis vairākus starpsavienojuma līgumus, regulatora
pienākums ir analizēt tos un konstatēt, vai tie ir
diskriminējoši vai ne. Mēs varam to novērtēt,
salīdzinot tarifus starp operatoru tīkliem. Bet daudz
grūtāk ir konstatēt, kādus tarifus uzņēmums
izmanto tīkla iekšpusē. Noteikumi paredz, ka uzņēmums
arī tīkla iekšpusē piemēro tādas pašas
izmaksas, kā piedāvā ārpusē. Piemēram, par
līnijām vai infrastruktūras izmantošanu jābūt
tādiem pašiem tarifiem, kā piedāvā konkurentiem.
Tomēr to ir ļoti sarežģīti kontrolēt.
Daži apgalvo, ka
Latvijas regulators apstiprinājis ļoti dīvainu modeli,
tomēr tas ir īstais, lai gan nav vienīgais. Labākā
metode starpsavienojumu izvērtēšanā - long run
incremental cost (LRIC) -, bet tā nav piemērojama bez
sākotnējiem datiem un aprēķiniem, ir pietiekami
komplicēta, un to var likt lietā turpmākajos gados.
- Tele 2 apgalvo, ka nav
sākusies konkurence arī abonēšanas maksas tirgū.
Kādas varētu būt šādas konkurences sekas?
- Šajā
gadījumā Tele 2 spēlē ar Lattelekom kārtīm,
jo tas ir tieši tas, ko vēlas arī viņi - līdzsvarot
tarifus, lai varētu palielināt abonēšanas maksu. Lattelekom
galvenais arguments ir tāds, ka samazinās ieņēmumi no
citiem sektoriem, īpaši no starptautiskajām sarunām, kas
ļāva kompensēt daļu no neieņemtās
abonēšanas maksas.
Arī citās ES
valstīs notiek tarifu līdzsvarošana, un ir atļauts
palielināt abonēšanas maksu, bet tur ir atšķirīga
situācija. Tur bija ļoti daudz fiksētā tīkla abonentu,
mobilā konkurence sākās citā tirgus posmā. Ja
kāds operators paaugstina abonēšanas maksu, kādam citam ir
vieglāk piedāvāt tās atlaides. Tā kā Lattelekom
abonēšanas maksa Latvijas apstākļiem nav īpaši
augsta, konkurentiem ir problemātiski piedāvāt vēl zemāku.
Otrs aspekts, kas ietekmē Lattelekom, - viņi zaudē
diezgan daudz klientu, tāpēc abonēšanas maksas
palielināšana tikai paātrinātu abonentu
zaudēšanu. Tātad uzņēmuma tarifu politikai
jābūt pamatīgi izsvērtai.
Situācija nav
vienkārša. Kāpēc ir šīs spekulācijas par
abonēšanas maksu? Droši varu teikt, ka uzņēmumi
vēlas, lai regulators līdzsvarotu tarifus, paaugstinot
abonēšanas maksu. Bet maksātāji būtu
iedzīvotāji. Tad sanāktu, ka tieši iedzīvotāji ar
saviem maciņiem uztur konkurenci. Ir jau arī citi modeļi tarifu
līdzsvarošanai - bez abonēšanas maksas
paaugstināšanas. Par to esam gatavi runāt.
- Vai jums ir
informācija, cik nopietni jaunie operatori ir ķērušies pie
darba?
- Mums ir
informācija, jo vācām datus par tirgus daļām, lai
noteiktu būtisko ietekmi. Darbību sākušo uzņēmumu
skaits šobrīd tuvojas simtam (skaitot arī interneta pakalpojumu
sniedzējus, kabeļtelevīzijas u. c.), tātad vismaz puse kaut
ko dara. Parasti licence ir izņemta vairāku pakalpojumu
sniegšanai, bet sākumā uzņēmumi nereti vairāk attīsta
vienu no tiem. Ja darbība tomēr izrādītos nesekmīga,
tad diez vai operators mēģinās sniegt arī citus
pakalpojumus.
Uzņēmumiem
arī turpmāk vismaz reizi gadā būs obligāti
jāiesniedz regulatoram pamatinformācija, bet, piemēram, dati par
kvalitāti - reizi ceturksnī. Apkopojam arī informāciju par
resursu aizņemtību, kas parāda, cik aktīvi operatori
strādā (ja numerācijas resursi nav aizņemti -
nestrādā). Mums būs jāpieiet ļoti individuāli, jo
mums ir tiesības arī atņemt resursus, ja tie ilgstoši
netiek lietoti. Šādu uzraudzību veiksim arī turpmāk.
- Kādu
kopējo ainu šie apkopotie dati rāda?
- To, kādas
tirgus daļas ir zaudētas. Gan starpsavienojumu, gan balss telefonijas
tirgū, kur vērtējums veikts gada vidū, situācija
pēc pusgada noteikti jau ir mainījusies. Drīz redzēsim,
kā tagad sadalās tirgus (varētu būt kādi trīs vai
četri galvenie spēlētāji). Piemēram, ja Latvijas
dzelzceļš varētu ātrāk atrisināt
problēmas ar Lattelekom, viņiem būtu diezgan labas
izredzes starpsavienojumu tirgū.
- Joprojām nav radīts
universālā pakalpojuma fonds.
- Šogad bija
plānots izstrādāt universālā telekomunikāciju
pakalpojuma (plašāk par to skat. SP4 74. lpp. G.K.) tīro
izmaksu noteikšanas metodiku (tā vēl nav pieņemta).
Bijām pieredzes apmaiņā pie Īrijas regulatora. Viņi
apstiprināja - šādus normatīvus Eiropā vēl
neviens nav izstrādājis. Viņi to plāno nākamā
gada pirmajā pusē. Būtiskās ietekmes operatoram ir
noteiktas universālā pakalpojuma saistības, bet regulatoram
jālemj, vai tās ir radījušas pārlieku
apgrūtinājumu uzņēmumam. Lattelekom uztrauc tas, ka
nav definēti kritēriji, pēc kuriem tiks vērtēts, vai
tas ir pārmērīgs apgrūtinājums vai ne. Piekrītu,
ka viņi labprāt gribētu kādu normatīvo aktu ar
spēles noteikumiem, bet diemžēl tādu nav paredzēts
izstrādāt. Mēs metodikā noteiksim izmaksu
aprēķinu principus pakalpojumiem, par kuriem viņi varētu
prasīt kompensāciju, bet par vērtēšanas
kritērijiem vēl diskutējam. Spēles noteikumiem
jābūt tādiem: ja regulators ir atzinis, ka zaudējumi ir
kompensējami, tad operators ir tiesīgs šo kompensāciju
saņemt. Turpretī, ja šim nolūkam nebūs atrasti
līdzekļi (un nebūs fonda), uzņēmumam būs
brīvas rokas neturpināt sniegt šos pakalpojumus vai dažus
no tiem. Protams, viņi var sniegt prasību arī Eiropas
tiesā. Regulators var vienīgi rosināt valdību
pasteidzināt lēmumu par universālā pakalpojuma fondu.
Kad
izstrādājām universālā pakalpojuma saistības
2003. gadam, Lattelekom uzskatīja, ka viņiem nedrīkst
uzlikt saistības, kamēr nav izveidots universālā
pakalpojuma fonds. Šai ziņā mūsu nostāja bija strikta.
Eiropas pieredze ir tāda, ka fonda esamība vai neesamība nav
priekšnosacījums saistību uzlikšanai. Cita lieta - būs
ļoti grūti panākt saistību izpildes turpināšanu,
ja būsim atzinuši, ka mūsu uzliktās saistības ir
radījušas pārāk lielu apgrūtinājumu.
Kritērijs var būt arī t. s. netiešie ieguvumi (pozitīvs
uzņēmuma tēls, potenciāli klienti nākotnē u. c.),
sniedzot pakalpojumus nerentablajos reģionos. Tos nav viegli definēt
un aprēķināt, nepastāv arī noteikta metodika.
Protams, šie netiešie ieguvumi nebūs izšķirošie,
bet, lēmumu pieņemot, mēs paredzam tos formulēt.
- Sakaru Pasaule pastāvīgi
pievērsusi uzmanību dažādām regulatora
aktualitātēm. Labprāt uzzinātu, kā šie
jautājumi risinājušies gada garumā. Viena no
tēmām - kvalitātes kontrole.
- Šogad
darām mazliet elastīgāk. Kad kādā rajonā
kvalitātes pārbaude ir beigusies, tehniskos protokolus uzreiz
iesniedzam Lattelekom un arī citiem lielajiem operatoriem, kuru
tīklos tiek mērīta kvalitāte, lai viņi jau laikus
zinātu, kāda ir situācija. Pērn iesniedzām
mērījumus, kad operatori tos pieprasīja. Lattelekom kvalitātes
problēmas ir tajos pašos rajonos, kur pērn - Preiļos,
Ludzā, Tukumā. Tur saglabājies analogais tīkls. Tas
nozīmē, - ja būs runa par tarifu izmaiņām, tad diez
vai mēs atļautu paaugstināt kādu tarifu analogajā
tīklā. Lai gan šī tīkla pārklājuma procents
ir mazs, tas skar pietiekami daudz klientu.
- Aizvien vairāk
uzmanības jāpievērš arī nacionālajiem resursiem -
numerācijai, operatoru izvēles kodam, frekvencēm.
- Šobrīd
Satiksmes ministrijai ir īpašs risinājums par resursiem.
Iespējams, tas būs politisks lēmums saistībā ar
sektorpolitiku. Regulatora funkcijas resursu licencēšanā
tomēr saglabājas - arī jaunajā regulējumā: ja
resurss būs ierobežots, tiks izdotas atļaujas ar īpašu
lēmumu.
Par resursiem
vienmēr ir konkurence. Piemēram, sākumā bija grūti
prognozēt, cik uzņēmumu pieprasīs operatoru izvēles
kodus. Īso (trīsciparu) operatoru izvēles kodu resursi ir
izsmelti. Tomēr prakse liecina, ka operatori drīzāk izvēlas
četru un piecu ciparu kodus nekā maksā par deficītiem
resursiem, ja numerācija nav bezmaksas resurss kā Latvijā.
Neesam atteikuši
nevienu resursu pieprasījumu, ne arī kavējuši to
piešķiršanu. Esam rīkojuši publiskas
konsultācijas par frekvencēm, piemēram, lai informētu, ka
nākamgad Latvijā tiks atvērts jauns diapazons - 5 GHz, kas
varētu būt tikpat pieprasīts kā 2,4 GHz šobrīd.
Mums bija 14 priekšlikumu un pieprasījumu šim spektram. Esam
vienojušies par kārtību, ir pieņemts Latvijas standarts,
kas ļaus atvieglot diapazona atvēršanu.
Vērojama arī
operatoru interese par dažiem UMTS diapazoniem, kuri atrodas blakus
joslās, bet netika piedāvāti, izsolot trešo UMTS licenci.
Izsole varētu būt augustā, bet modelim jābūt
sagatavotam ātrāk, lai netiktu kavēts laiks un paspētu to sagatavot.
Regulatora kompetencē gan neietilpst gatavot izsoles un konkursus, ko mums
dažkārt pārmet. UMTS diapazoni ir ļoti jutīgi un
mēs saprotam, ka aizskaram iespējamo licencēšanas jomu, jo
konkursā frekvenču diapazoni varētu tikt pārskatīti.
Ja UMTS licence atkal netiks izsolīta un par to nebūs pietiekamas
intereses, tad mums nav jāglabā ļoti lieli rezerves diapazoni,
kas tiek taupīti neizsolītajai trešajai licencei. Tādā
gadījumā abi pašreizējie operatori, piemēram,
varētu piepirkt klāt no Latvijas valsts šos rezerves resursus,
ja vēlēsies.
- Vēl viena
aktualitāte - piekļuves tīkla atsaistīšana.
- Likums
paredzēja, ka regulators izstrādā tehniskos noteikumus,
kārtību un nosaka termiņus. Visi trīs punkti ir
izpildīti. Latvijas likumā nav teikts, ka piekļuves tīkla
atsaistīšanas prasība attiecas tikai uz būtiskas ietekmes
operatoriem, bet gan uz visiem, kam ir savs piekļuves tīkls.
Termiņš - 2004. gada 1. maijs, kad stājas spēkā attiecīga
ES regula. Lai to ieviestu, nav vajadzīgs nacionālais likums, regula
automātiski stājas spēkā valstīs, kas uzņemtas
ES. Regula noteic, ka būtiskās ietekmes operatori šo pakalpojumu
nedrīkst atteikt un ka uzņēmumam šīs pakalpojuma cena
ir jāpamato ar izmaksām. Regulators, iespējams,
piedāvās arī šim pakalpojumam iesniegt uzņēmuma
pamatpiedāvājumu. Regulatoram šobrīd gan nav tādu
tiesību, bet tādas dos jaunais likums.
- Tātad
topošais likums Par telekomunikācijām paredz
lielākas pilnvaras regulatoram.
- Jaunajam likumam it
kā būtu jāparādās līdz 2004. gada 1. maijam -
tā ir solīts sarunās ar ES. Ja tas tiks pieņemts, mums
būs lielākas pilnvaras. Sagatavošanās tomēr noris
ļoti nekvalitatīvi un lēni, arī Satiksmes ministrijas
līdzdalība likuma tapšanā ir bijusi nepietiekoša. Pats
esmu uzrakstījis vairākas nodaļas likumā (man tas
nebūtu jādara) piemēram, par starpsavienojumiem (kādas
būs regulatora funkcijas). Ja likums tomēr kavēsies, tad pret
valsti var tikt piemērotas ES sankcijas.
- Diez vai jums
kādreiz ir bijis tik asu izjūtu gads! Sanāk, - lai ko arī
jūs darītu, vienmēr būs kāds, kas atradīs
jūsu rīcībā nozieguma sastāvu. Kādas
zāles šai gadījumā būtu lietojamas?
- Vienas zāles
būtu turpināt aktīvi iet tirgū un neierosināt tiesu
procesus, jo ar tiem mākslīgi tiek kavēta konkurence.
Mūsuprāt, mums bija labs risinājums mobilajiem operatoriem -
piedāvāt, piemēram, lauku rajonos kādu citu
tehnoloģiju. Pietiktu ar dažām bāzes stacijām un
varētu sniegt pakalpojumus ne tikai biznesa klientiem, bet arī
privātpersonām. Tas būtu arī ļoti labs papildus
stimuls gan LMT, gan Tele 2 sākt aktīvi pildīt UMTS
licences nosacījumus, kas paredz nākamgad sākt 3G
komercpakalpojumus. Un, ja viņi justu pakausī kāda cita
uzņēmuma elpu, kas gan strādātu ar kādu citu tehnoloģiju,
tas būtu ļoti stimulējoši.
- Kopumā
ņemot, šis ir viens no asākajiem gadiem jūsu darba
dzīvē.
- Es to saku
vienkāršāk - regulatoram nav garlaicīgi. Tā arī
ir normāla prakse, ka regulatora lēmumus pārsūdz
tiesā. Varbūt arī tas ir simptoms, ka ar Latvijas tirgu viss
kārtībā? Varētu vienīgi vēlēties, lai tiesa
efektīvāk darbojas, lai tur nebūtu tik garas rindas.
Vajadzētu būt tā, kā paredz jaunais regulējums - lai
jebkurš regulatora lēmums, kas tiek pārsūdzēts, tiktu
tiesā atrisināts ne ilgāk kā četrus mēnešos.
Jaunais elektronisko
komunikāciju regulējums būs nākamā gada prioritāte.
Eiropas Komisija kandidātvalstu regulatoriem izvirza prasības
būt svētākiem nekā Romas pāvests, ko spekulatīvi
izmanto arī tirgus dalībnieki.
Tā kā,
runājot par asumu, ir gluži kā tajā krievu dziesmā pokoj
nam toļko sņitsa*
.
Gunta
KĻAVIŅA
·
-
miers mums rādās tikai sapņos
(tulk. no krievu valodas)
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk - regulators) Telekomunikāciju un pasta departamentam šis bijis neparasti sarežģīts un spraigs gads. Pārmetumi biruši kā no pilnības raga, turklāt - no visām ierakumu pusēm. Bet pārmet tikai tiem, kas nepaguruši strādā, un paveikts tiešām ir neticami daudz. Kā saka paši regulatori - garlaicīgi nav. Bet kā pirmo liberalizācijas gadu vērtē Telekomunikāciju un pasta departamenta direktors Andris VIRTMANIS?
- Pirms gada, kad lielajam liberalizācijas maisam gals vēl nebija palaists vaļā, jums droši vien bija gluži cits priekšstats par to, kas jūs sagaida? Tagad pret regulatoru ierosināti trīs tiesas procesi - no visiem būtiskas ietekmes operatoriem. Jums pārmet pat to, ka par maz iejaucaties, neesat pietiekami agresīvi.
- Nekad neesam lolojuši ilūzijas, ka darbs būs vienkāršs un varēs dusēt uz lauriem. Lai potenciālie tirgus dalībnieki varētu nostāties starta pozīcijās, mums jau 2002. gadā bija jāizstrādā viss, kas saistīts ar būtisko ietekmi, ar tirgus analīzi, ar kritēriju noteikšanu, licencēšanas sakārtošanu, nacionālo resursu plānošanas pārņemšanu no Satiksmes ministrijas. Lai sakārtotu tirgu, divu gadu laikā esam apņēmušies izstrādāt visu paredzēto sekundāro likumdošanu. Esam jau ļoti tuvu šim mērķim. Šajā gadā galvenais akcents bija normatīvo aktu izstrāde par starpsavienojumiem un to regulēšanu, universālā pakalpojuma izmaksu aprēķināšanu u.c. prioritātes. Ja regulatoram nebūtu aktīvas pozīcijas un tas gaidītu, līdz valdība pieņems Nacionālā numerācijas plāna regulēšanas noteikumus, mums vispār nebūtu iespējas plānot numerāciju, un mēs droši vien nebūtu izsnieguši nevienu licenci balss telefonijai. Tomēr esam uzņēmušies risku, paredzot, ka šis regulējums ietvers mūsu praksi - darbu ar nacionālajiem numerācijas resursiem. Šobrīd esam izsnieguši aptuveni 200 licences, un rinda pagaidām nesarūk. Tātad nav apsīkušas uzņēmumu cerības, ka vēl ir iespēja darboties šajā tirgū.
Attiecībā uz tiesvedības procesiem jāapzinās, ka sliktākais rezultāts būtu nevis regulatora lēmumu atcelšana, bet kaitējums pašiem uzņēmumiem, kuri sagatavojušies investīcijām. Arī viens no regulatora uzdevumiem ir piesaistīt investētājus, bet kā gan to izdarīt, ja tiesas procesu dēļ viss tiek nobremzēts.
Īpaši divdomīga situācija ir Tele 2, kas arī ir mūs iesūdzējis. Patiesībā tie ir divi uzņēmumi - Tele 2 (investors un mobilais operators) un Tele 2 Telekom, kurš šobrīd runā tikai par nodomiem, kuri arī mums ir labi zināmi. Tele 2 Telekom negrasās īpaši daudz investēt, bet pārņemt daļu Lattelekom klientu. Regulators neiebilst pret šādām iecerēm, bet, lai tās īstenotu, jāsāk kaut ko reālu darīt. Tomēr Tele 2 Telekom nav noslēdzis starpsavienojuma līgumu ne tikai ar Lattelekom (jo Lattelekom licencē esot viņiem nepieņemami nosacījumi), bet arī ar Tele 2, kura infrastruktūru viņi vēlas izmantot. Turklāt tarifiem viņu savstarpējā starpsavienojumu līgumā jābūt tādiem pašiem kā Tele 2 piedāvā citiem tirgus dalībniekiem.
- Tomēr daļa uzņēmumu joprojām uzskata, ka Latvijas tirgū nav sākusies reāla konkurence.
- Nekādi nevaru piekrist šādam Telekomunikāciju asociācijas viedoklim. Trīs tiesvedības procesi, kurus ierosinājuši, atļaušos teikt, trīs tirgus monopolisti, liecina tieši par pretējo: konkurence saasinās. Tiesa, mobilās telefonijas tirgū tā, manuprāt, nav pietiekama, jo abi operatori strādā harmonizēti, paralēli pazeminot cenas viens pēc otra, pa mazam solītim. Tas man atgādina padomju laiku kārtslēcēju Sergeju Bubku, kurš pastāvīgi uzstādīja pasaules rekordus, ik reizes pārlecot par centimetru augstāk, lai gan varēja uzreiz par 20. Nekomentēju, vai mobilajiem operatoriem ir liela vai maza peļņa, bet katrā ziņā viņiem vēl ir pietiekama rezerve, lai palētinātu pakalpojumu cenas.
Lattelekom šobrīd lielāko konkurenci izjūt nevis no jaunajiem fiksētā tīkla, bet gan no mobilajiem operatoriem. Nav vairs tālu brīdis, kad LMT būs vairāk klientu nekā Lattelekom. Abiem mobilajiem operatoriem kopā jau tagad ir vairāk par miljonu klientu.
Esam izvērtējuši tirgus daļas, gatavojot lēmumu par būtisko ietekmi tirgū 2004. gadā. Fiksētajā tirgū uzņēmums Lattelekom ir zaudējis aptuveni četrus procentus (galvenokārt konkurencē uz starptautiskajām sarunām). Tas gan neizklausās daudz, bet daļā ES dalībvalstu pat divus gadus pēc tirgus atvēršanas bijušo monopolistu tirgus daļa fiksētajā balss telefonijā joprojām bija palikusi nemainīga (100%). Toties Latvijas nomāto līniju tirgū jau vairāk nekā ceturtā daļa tirgus pieder citiem spēlētājiem.
- Vai bijāt gaidījis, ka jau pirmajā liberalizācijas gadā tiks izsniegts tik daudz licenču? Ko jūs teiktu tiem uzņēmumiem, kuri uzskata, ka licencēšanas noteikumi ir pārāk liberāli (tikai valsts nodeva), un ko tiem, kuri joprojām domā, ka regulators liek šķēršļus nopietnas konkurences uzsākšanai?
- Te ir vairāki aspekti. Viens ir tīri emocionāls - daudzi ir nocietušies, gaidīdami monopolstāvokļa beigas, lai sāktu biznesu. Jā, Latvijā ir vienkāršota un lēta licenču iegūšanas procedūra. Bet vai labāka būtu cita galējība, - ja licences būtu dārgas un tās varētu nopirkt tikai daži uzņēmumi? Tiesa, droši vien daļa jauno spēlētāju pēc pāris gadiem vairs nebūs tirgū. Arī lielajās ES valstīs vidēji palikuši 20-40 balss telefonijas pakalpojumu sniedzēji, bet šo rādītāju tik augstu uzrauj Lielbritānija, kurā ir ap 100 operatoru. No 2001. līdz 2002. gadam tikai pāris valstīs operatoru skaits ir nedaudz palielinājies, bet lielākajā daļā tas samazinās.
Tiesa, nestabilie operatori nereti rada lielas problēmas klientiem. Piemēram, ir tādi interneta pakalpojumu sniedzēji, kas ļoti aktīvi darbojas, piesaistot klientus. Kad tas izdodas, izrādās, ka uzņēmumi nevēlas paplašināt darbību vai nenodrošina solīto servisa līmeni. Tā klientiem rodas lielas pretenzijas. Klients, protams, var izvēlēties citu operatoru, bet lielākā daļa licenču saņēmēju ir Rīgā (daži - pat tikai dažos Rīgas kvartālos) un visur nemaz nav alternatīvas. Nereti nav pat nekādu izvēles iespēju. Šāda situācija klientam ir ļoti nepatīkama. Tomēr ir cerība, ka tirgū ienāks aizvien vairāk sakarīgu operatoru, kas spēs nodrošināt saistības un atļausies regulāri investēt arī infrastruktūras un pakalpojumu attīstībā. Tātad regulatora vēlme stingri uzraudzīt licenču noteikumu izpildi ir pilnīgi attaisnojama. Jaunais regulēšanas režīms paredz vēl vienkāršāku licencēšanas procedūru nekā tagad, jo būs tikai vispārīgā reģistrācija un par licences izsniegšanu vairs nelems regulatora padome. Tas gan nenozīmē, ka uzņēmumiem netiks izvirzīti nekādi nosacījumi un kritēriji.
- Viens no nozīmīgākajiem konkurences elementiem ir starpsavienojumi.
- Jā, tiem ir izšķirošā loma praktiskās konkurences ieviešanā, bet šos procesus nevar sakārtot vienā gadā. Par to liecina arī citu ES valstu pieredze: daudzviet bija vajadzīgi pieci gadi, lai panāktu visiem pieņemamus starpsavienojumu tarifus. Rezultāti uzlabojās pakāpeniski, tīklu operatoriem ik gadus piedāvājot aizvien atraktīvāku un labāk izstrādātu pamatpiedāvājumu. Svarīgi arī, ka tur regulatoram ir plašas tiesības iejaukties dažādos starpsavienojumu līgumu aspektos un konfliktu risināšanā.
Viena no Latvijas problēmām ir tā, ka jāapstiprina nevis starpsavienojumu procedūra un nosacījumi (kā citās ES valstīs), bet gan starpsavienojumu pamatlīgums, kas ir tikai nākotnē noslēdzamā līguma pamatmodelis. Lai procesu sekmīgāk vadītu, jau 2002. gadā izstrādājām ieteikumus pamatpiedāvājumā iekļaujamajām prasībām. Izstrādājām arī tehniskos noteikumus, kas paredz, kādas Latvijā ir normētās prasības, kādiem jābūt interfeisiem, kāda veida sistēmas pieļaujams savstarpēji savienot u. tml. Šobrīd ir noslēgti 17 starpsavienojumu līgumi, no kuriem septiņus noslēdzis Lattelekom (no tiem četrus - ar jaunajiem operatoriem). Tas liecina, ka šie līgumu nosacījumi tomēr nav pilnīgi nepieņemami.
- Ne visiem ir skaidrs, kāpēc regulators apturējis tarifu zvaniem no Lattelekom tīkla uz citu operatoru tīkliem.
- Regulators apturējis vienu tarifu - 9 santīmus, ko Lattelekom ir noteicis šādiem zvaniem. Dabiski, ka gribam lemt par šā tarifa apstiprināšanu, jo tas jāmaksā iedzīvotājiem. Turklāt viņi nemaz nezina, ka zvana uz cita operatora tīklu, kur ir citi tarifi. Uzskatām, ka šī maksājuma lielums šobrīd nav pamatots, un tas ir tarifs, kurā iejaucamies tieši. Padome ir lēmusi pieprasīt konkrētu informāciju, lai Lattelekom pamato šāda tarifa nepieciešamību. Regulatora likums paredz jautājuma par tarifiem izskatīšanai 90 dienas, bet ceram, ka tas notiks ātrāk, jo tarifa neapstiprināšana kavē pakalpojuma piedāvājumu tirgū.
- Tele 2 izpilddirektors Mats Tillī nesen izteicās, ka viņš negrasoties steigties, maksājot par starpsavienojumu divus, bet pakalpojumu pārdot par vienu latu. Kā jūs to komentētu?
- Varu atbildēt ļoti konkrēti. Piedāvātais tarifs 1,7 santīmi ir zemāks nekā klientiem Lattelekom tīklā. Tātad nav tā, ka minūtes tarifs ir augstāks. Tur, protams, automātiski atkrīt jebkāda ievērojama peļņa. Bet Tele 2 nekādi negrib saskatīt kādu būtisku atšķirību: Lattelekom tarifi gala lietotājiem tiek regulēti, bet Tele 2 - ne. Tā kā Tele 2 paliek manevrēšanas iespējas, viņi var nopelnīt uz efektivitātes un lielāka apjoma rēķina. Starpsavienojumu tarifs, protams, ar laiku kritīsies, citādi nebūtu nekādas jēgas visām šīm analīzēm un metodikām.
Starp citu, mums mēdz pārmest, ka regulators aizstāv monopolistus. Es pieeju tam ļoti reāli: ja starpsavienojums tiek piedāvāts, tas ir jānodrošina. No otras puses, nav zināms, kāds būs pieprasījums - viss tikko sākas. Cik uzņēmumu ārpus Rīgas vēlēsies pieslēgties Lattelekom tīklam? Ieguldīt investīcijas šādā gadījumā ir tas pats, kas šaut miglā.
Protams, lielais licenču skaits un jauno operatoru interese ir būtisks arguments, lai Lattelekom pazeminātu starpsavienojumu cenu, paredzot, ka būs aizvien vairāk šī pakalpojuma pircēju.
- Viens no svarīgākajiem un arī visvairāk apspriestajiem regulatora dokumentiem, kuru visi tirgus dalībnieki ar nepacietību gaida, ir izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodika. Regulators to apstiprinājis jau vasarā, bet šo normu ieviešana paredzēta nākamā gada sākumā, jo procedūra ir gana sarežģīta.
- Būtībā metodikas ieviešana uzņēmumam nozīmē ieviest papildu grāmatvedības sistēmu. Pašiem uzņēmumiem tā jāpārkārto, jāizsauc auditorfirma, kas visu pārbauda. Regulators tur maz ko var līdzēt. Termiņu (nākamā gada sākums) nosaka regulatora metodika. Iespēju robežās viss ir izstrādāts laikus, bet, kas attiecas uz šīs metodikas piemērošanu starpsavienojumiem, Latvijas likumā Par telekomunikācijām izmaksu metodika tiek prasīta no visiem, arī no lielajiem kritizētājiem, ko gan vēl neviens nav iesniedzis. Tas varbūt nav īsti korekti, jo nesaskan ar Eiropas regulējumu. Jāpiezīmē, ka regulatoram nav resursu, lai piesaistītu neatkarīgu auditoru. Citās ES valstīs uzņēmumiem atļauj izdevumus par auditēšanu iekļaut izmaksās (par to maksā abonenti), tāpat darīsim arī mēs. Latvijā ir tikai dažas lielās auditorfirmas, kam ir nepieciešamā kompetence, un to pakalpojumi ir ļoti dārgi.
Kad uzņēmums ir noslēdzis vairākus starpsavienojuma līgumus, regulatora pienākums ir analizēt tos un konstatēt, vai tie ir diskriminējoši vai ne. Mēs varam to novērtēt, salīdzinot tarifus starp operatoru tīkliem. Bet daudz grūtāk ir konstatēt, kādus tarifus uzņēmums izmanto tīkla iekšpusē. Noteikumi paredz, ka uzņēmums arī tīkla iekšpusē piemēro tādas pašas izmaksas, kā piedāvā ārpusē. Piemēram, par līnijām vai infrastruktūras izmantošanu jābūt tādiem pašiem tarifiem, kā piedāvā konkurentiem. Tomēr to ir ļoti sarežģīti kontrolēt.
Daži apgalvo, ka Latvijas regulators apstiprinājis ļoti dīvainu modeli, tomēr tas ir īstais, lai gan nav vienīgais. Labākā metode starpsavienojumu izvērtēšanā - long run incremental cost (LRIC) -, bet tā nav piemērojama bez sākotnējiem datiem un aprēķiniem, ir pietiekami komplicēta, un to var likt lietā turpmākajos gados.
- Tele 2 apgalvo, ka nav sākusies konkurence arī abonēšanas maksas tirgū. Kādas varētu būt šādas konkurences sekas?
- Šajā gadījumā Tele 2 spēlē ar Lattelekom kārtīm, jo tas ir tieši tas, ko vēlas arī viņi - līdzsvarot tarifus, lai varētu palielināt abonēšanas maksu. Lattelekom galvenais arguments ir tāds, ka samazinās ieņēmumi no citiem sektoriem, īpaši no starptautiskajām sarunām, kas ļāva kompensēt daļu no neieņemtās abonēšanas maksas.
Arī citās ES valstīs notiek tarifu līdzsvarošana, un ir atļauts palielināt abonēšanas maksu, bet tur ir atšķirīga situācija. Tur bija ļoti daudz fiksētā tīkla abonentu, mobilā konkurence sākās citā tirgus posmā. Ja kāds operators paaugstina abonēšanas maksu, kādam citam ir vieglāk piedāvāt tās atlaides. Tā kā Lattelekom abonēšanas maksa Latvijas apstākļiem nav īpaši augsta, konkurentiem ir problemātiski piedāvāt vēl zemāku. Otrs aspekts, kas ietekmē Lattelekom, - viņi zaudē diezgan daudz klientu, tāpēc abonēšanas maksas palielināšana tikai paātrinātu abonentu zaudēšanu. Tātad uzņēmuma tarifu politikai jābūt pamatīgi izsvērtai.
Situācija nav vienkārša. Kāpēc ir šīs spekulācijas par abonēšanas maksu? Droši varu teikt, ka uzņēmumi vēlas, lai regulators līdzsvarotu tarifus, paaugstinot abonēšanas maksu. Bet maksātāji būtu iedzīvotāji. Tad sanāktu, ka tieši iedzīvotāji ar saviem maciņiem uztur konkurenci. Ir jau arī citi modeļi tarifu līdzsvarošanai - bez abonēšanas maksas paaugstināšanas. Par to esam gatavi runāt.
- Vai jums ir informācija, cik nopietni jaunie operatori ir ķērušies pie darba?
- Mums ir informācija, jo vācām datus par tirgus daļām, lai noteiktu būtisko ietekmi. Darbību sākušo uzņēmumu skaits šobrīd tuvojas simtam (skaitot arī interneta pakalpojumu sniedzējus, kabeļtelevīzijas u. c.), tātad vismaz puse kaut ko dara. Parasti licence ir izņemta vairāku pakalpojumu sniegšanai, bet sākumā uzņēmumi nereti vairāk attīsta vienu no tiem. Ja darbība tomēr izrādītos nesekmīga, tad diez vai operators mēģinās sniegt arī citus pakalpojumus.
Uzņēmumiem arī turpmāk vismaz reizi gadā būs obligāti jāiesniedz regulatoram pamatinformācija, bet, piemēram, dati par kvalitāti - reizi ceturksnī. Apkopojam arī informāciju par resursu aizņemtību, kas parāda, cik aktīvi operatori strādā (ja numerācijas resursi nav aizņemti - nestrādā). Mums būs jāpieiet ļoti individuāli, jo mums ir tiesības arī atņemt resursus, ja tie ilgstoši netiek lietoti. Šādu uzraudzību veiksim arī turpmāk.
- Kādu kopējo ainu šie apkopotie dati rāda?
- To, kādas tirgus daļas ir zaudētas. Gan starpsavienojumu, gan balss telefonijas tirgū, kur vērtējums veikts gada vidū, situācija pēc pusgada noteikti jau ir mainījusies. Drīz redzēsim, kā tagad sadalās tirgus (varētu būt kādi trīs vai četri galvenie spēlētāji). Piemēram, ja Latvijas dzelzceļš varētu ātrāk atrisināt problēmas ar Lattelekom, viņiem būtu diezgan labas izredzes starpsavienojumu tirgū.
- Joprojām nav radīts universālā pakalpojuma fonds.
- Šogad bija plānots izstrādāt universālā telekomunikāciju pakalpojuma (plašāk par to skat. SP4 74. lpp. G.K.) tīro izmaksu noteikšanas metodiku (tā vēl nav pieņemta). Bijām pieredzes apmaiņā pie Īrijas regulatora. Viņi apstiprināja - šādus normatīvus Eiropā vēl neviens nav izstrādājis. Viņi to plāno nākamā gada pirmajā pusē. Būtiskās ietekmes operatoram ir noteiktas universālā pakalpojuma saistības, bet regulatoram jālemj, vai tās ir radījušas pārlieku apgrūtinājumu uzņēmumam. Lattelekom uztrauc tas, ka nav definēti kritēriji, pēc kuriem tiks vērtēts, vai tas ir pārmērīgs apgrūtinājums vai ne. Piekrītu, ka viņi labprāt gribētu kādu normatīvo aktu ar spēles noteikumiem, bet diemžēl tādu nav paredzēts izstrādāt. Mēs metodikā noteiksim izmaksu aprēķinu principus pakalpojumiem, par kuriem viņi varētu prasīt kompensāciju, bet par vērtēšanas kritērijiem vēl diskutējam. Spēles noteikumiem jābūt tādiem: ja regulators ir atzinis, ka zaudējumi ir kompensējami, tad operators ir tiesīgs šo kompensāciju saņemt. Turpretī, ja šim nolūkam nebūs atrasti līdzekļi (un nebūs fonda), uzņēmumam būs brīvas rokas neturpināt sniegt šos pakalpojumus vai dažus no tiem. Protams, viņi var sniegt prasību arī Eiropas tiesā. Regulators var vienīgi rosināt valdību pasteidzināt lēmumu par universālā pakalpojuma fondu.
Kad izstrādājām universālā pakalpojuma saistības 2003. gadam, Lattelekom uzskatīja, ka viņiem nedrīkst uzlikt saistības, kamēr nav izveidots universālā pakalpojuma fonds. Šai ziņā mūsu nostāja bija strikta. Eiropas pieredze ir tāda, ka fonda esamība vai neesamība nav priekšnosacījums saistību uzlikšanai. Cita lieta - būs ļoti grūti panākt saistību izpildes turpināšanu, ja būsim atzinuši, ka mūsu uzliktās saistības ir radījušas pārāk lielu apgrūtinājumu. Kritērijs var būt arī t. s. netiešie ieguvumi (pozitīvs uzņēmuma tēls, potenciāli klienti nākotnē u. c.), sniedzot pakalpojumus nerentablajos reģionos. Tos nav viegli definēt un aprēķināt, nepastāv arī noteikta metodika. Protams, šie netiešie ieguvumi nebūs izšķirošie, bet, lēmumu pieņemot, mēs paredzam tos formulēt.
- Sakaru Pasaule pastāvīgi pievērsusi uzmanību dažādām regulatora aktualitātēm. Labprāt uzzinātu, kā šie jautājumi risinājušies gada garumā. Viena no tēmām - kvalitātes kontrole.
- Šogad darām mazliet elastīgāk. Kad kādā rajonā kvalitātes pārbaude ir beigusies, tehniskos protokolus uzreiz iesniedzam Lattelekom un arī citiem lielajiem operatoriem, kuru tīklos tiek mērīta kvalitāte, lai viņi jau laikus zinātu, kāda ir situācija. Pērn iesniedzām mērījumus, kad operatori tos pieprasīja. Lattelekom kvalitātes problēmas ir tajos pašos rajonos, kur pērn - Preiļos, Ludzā, Tukumā. Tur saglabājies analogais tīkls. Tas nozīmē, - ja būs runa par tarifu izmaiņām, tad diez vai mēs atļautu paaugstināt kādu tarifu analogajā tīklā. Lai gan šī tīkla pārklājuma procents ir mazs, tas skar pietiekami daudz klientu.
- Aizvien vairāk uzmanības jāpievērš arī nacionālajiem resursiem - numerācijai, operatoru izvēles kodam, frekvencēm.
- Šobrīd Satiksmes ministrijai ir īpašs risinājums par resursiem. Iespējams, tas būs politisks lēmums saistībā ar sektorpolitiku. Regulatora funkcijas resursu licencēšanā tomēr saglabājas - arī jaunajā regulējumā: ja resurss būs ierobežots, tiks izdotas atļaujas ar īpašu lēmumu.
Par resursiem vienmēr ir konkurence. Piemēram, sākumā bija grūti prognozēt, cik uzņēmumu pieprasīs operatoru izvēles kodus. Īso (trīsciparu) operatoru izvēles kodu resursi ir izsmelti. Tomēr prakse liecina, ka operatori drīzāk izvēlas četru un piecu ciparu kodus nekā maksā par deficītiem resursiem, ja numerācija nav bezmaksas resurss kā Latvijā.
Neesam atteikuši nevienu resursu pieprasījumu, ne arī kavējuši to piešķiršanu. Esam rīkojuši publiskas konsultācijas par frekvencēm, piemēram, lai informētu, ka nākamgad Latvijā tiks atvērts jauns diapazons - 5 GHz, kas varētu būt tikpat pieprasīts kā 2,4 GHz šobrīd. Mums bija 14 priekšlikumu un pieprasījumu šim spektram. Esam vienojušies par kārtību, ir pieņemts Latvijas standarts, kas ļaus atvieglot diapazona atvēršanu.
Vērojama arī operatoru interese par dažiem UMTS diapazoniem, kuri atrodas blakus joslās, bet netika piedāvāti, izsolot trešo UMTS licenci. Izsole varētu būt augustā, bet modelim jābūt sagatavotam ātrāk, lai netiktu kavēts laiks un paspētu to sagatavot. Regulatora kompetencē gan neietilpst gatavot izsoles un konkursus, ko mums dažkārt pārmet. UMTS diapazoni ir ļoti jutīgi un mēs saprotam, ka aizskaram iespējamo licencēšanas jomu, jo konkursā frekvenču diapazoni varētu tikt pārskatīti. Ja UMTS licence atkal netiks izsolīta un par to nebūs pietiekamas intereses, tad mums nav jāglabā ļoti lieli rezerves diapazoni, kas tiek taupīti neizsolītajai trešajai licencei. Tādā gadījumā abi pašreizējie operatori, piemēram, varētu piepirkt klāt no Latvijas valsts šos rezerves resursus, ja vēlēsies.
- Vēl viena aktualitāte - piekļuves tīkla atsaistīšana.
- Likums paredzēja, ka regulators izstrādā tehniskos noteikumus, kārtību un nosaka termiņus. Visi trīs punkti ir izpildīti. Latvijas likumā nav teikts, ka piekļuves tīkla atsaistīšanas prasība attiecas tikai uz būtiskas ietekmes operatoriem, bet gan uz visiem, kam ir savs piekļuves tīkls. Termiņš - 2004. gada 1. maijs, kad stājas spēkā attiecīga ES regula. Lai to ieviestu, nav vajadzīgs nacionālais likums, regula automātiski stājas spēkā valstīs, kas uzņemtas ES. Regula noteic, ka būtiskās ietekmes operatori šo pakalpojumu nedrīkst atteikt un ka uzņēmumam šīs pakalpojuma cena ir jāpamato ar izmaksām. Regulators, iespējams, piedāvās arī šim pakalpojumam iesniegt uzņēmuma pamatpiedāvājumu. Regulatoram šobrīd gan nav tādu tiesību, bet tādas dos jaunais likums.
- Tātad topošais likums Par telekomunikācijām paredz lielākas pilnvaras regulatoram.
- Jaunajam likumam it kā būtu jāparādās līdz 2004. gada 1. maijam - tā ir solīts sarunās ar ES. Ja tas tiks pieņemts, mums būs lielākas pilnvaras. Sagatavošanās tomēr noris ļoti nekvalitatīvi un lēni, arī Satiksmes ministrijas līdzdalība likuma tapšanā ir bijusi nepietiekoša. Pats esmu uzrakstījis vairākas nodaļas likumā (man tas nebūtu jādara) piemēram, par starpsavienojumiem (kādas būs regulatora funkcijas). Ja likums tomēr kavēsies, tad pret valsti var tikt piemērotas ES sankcijas.
- Diez vai jums kādreiz ir bijis tik asu izjūtu gads! Sanāk, - lai ko arī jūs darītu, vienmēr būs kāds, kas atradīs jūsu rīcībā nozieguma sastāvu. Kādas zāles šai gadījumā būtu lietojamas?
- Vienas zāles būtu turpināt aktīvi iet tirgū un neierosināt tiesu procesus, jo ar tiem mākslīgi tiek kavēta konkurence. Mūsuprāt, mums bija labs risinājums mobilajiem operatoriem - piedāvāt, piemēram, lauku rajonos kādu citu tehnoloģiju. Pietiktu ar dažām bāzes stacijām un varētu sniegt pakalpojumus ne tikai biznesa klientiem, bet arī privātpersonām. Tas būtu arī ļoti labs papildus stimuls gan LMT, gan Tele 2 sākt aktīvi pildīt UMTS licences nosacījumus, kas paredz nākamgad sākt 3G komercpakalpojumus. Un, ja viņi justu pakausī kāda cita uzņēmuma elpu, kas gan strādātu ar kādu citu tehnoloģiju, tas būtu ļoti stimulējoši.
- Kopumā ņemot, šis ir viens no asākajiem gadiem jūsu darba dzīvē.
- Es to saku vienkāršāk - regulatoram nav garlaicīgi. Tā arī ir normāla prakse, ka regulatora lēmumus pārsūdz tiesā. Varbūt arī tas ir simptoms, ka ar Latvijas tirgu viss kārtībā? Varētu vienīgi vēlēties, lai tiesa efektīvāk darbojas, lai tur nebūtu tik garas rindas. Vajadzētu būt tā, kā paredz jaunais regulējums - lai jebkurš regulatora lēmums, kas tiek pārsūdzēts, tiktu tiesā atrisināts ne ilgāk kā četrus mēnešos.
Jaunais elektronisko komunikāciju regulējums būs nākamā gada prioritāte. Eiropas Komisija kandidātvalstu regulatoriem izvirza prasības būt svētākiem nekā Romas pāvests, ko spekulatīvi izmanto arī tirgus dalībnieki.
Tā kā, runājot par asumu, ir gluži kā tajā krievu dziesmā pokoj nam toļko sņitsa* .
Gunta KĻAVIŅA
· - miers mums rādās tikai sapņos (tulk. no krievu valodas)