DATI projektu portfelī - Rietumeiropa
Pagājušais gads DATI ir bijis veiksmīgs realizējot
kompānijas jauno stratēģiju, paplašināta darbība
Rietumeiropā, savukārt L
Pagājušais gads
DATI ir bijis veiksmīgs
realizējot kompānijas jauno stratēģiju,
paplašināta darbība Rietumeiropā, savukārt
Latvijā paralēli pamatdarbībai lielu informācijas
sistēmu (IS) izstrādei sekmīgi ir sākts jauns biznesa
virziens IT sistēmu kvalitātes audits. Neraugoties uz ekonomisko
krīzi Eiropā, pērn DATI ražošanas
apjoms salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu palielinājās par 38 procentiem un
sasniedza 9,1 miljonu latu. Ārvalstu tirgus daļa uzņēmuma pasūtījumu
portfelī pērn aizņēma gandrīz 70 procentus, no tā
nozīmīgākais daudzums attiecas uz Vāciju, Lielbritāniju
un Skandināviju. Būtiskākais eksporta pieaugums bija pašvaldību
sektorā Lielbritānijā, kur izstrādāto projektu apjoms sasniedza
1,2 miljonus latu.
E-pārvalde
vēl aktuālāka
Ivars Puksts, a/s DATI ģenerāldirektors:
- Pēc ekspertu
vērtējuma Latvijas izstrādātā e-pārvaldes
koncepcija atbilst visām jaunākajām prasībām un ir
viena no modernākajām Eiropā. Taču šāds dokuments
nav garantija tam, ka Latvijā tiks izveidota efektīva un
darbspējīga sistēma, kas kalpos par pamatu informācijas sabiedrības izveidei. Tam
nepieciešama valdības politiskā griba, sabiedrības
izpratne, kā arī profesionālas zināšanas un pieredze projektu
izstrādē. Īpaši aktuāla e-pārvaldes ieviešana
kļuva pēc tam, kad pagājušā gada beigās Latvija sāka
iestāšanās sarunas Eiropas Savienībā (ES). Galvenais
priekšnoteikums efektīvai e-pārvaldes sistēmai ir
operatīva un standartizēta informācijas apmaiņa starp
pašvaldību un valsts nozīmes datu bāzēm, lai pakalpojumu
saņēmējs jebkurā Latvijas novadā varētu
atrisināt problēmas, izmantojot interneta dotās iespējas.
ES valstis šai ziņā mūs ir krietni apsteigušas.
E-pārvaldes
koncepcijas realizācija Latvijā nav jāsāk tukšā
vietā, svarīgi priekšdarbi jau ir veikti. Bez jau minētās
koncepcijas ir izveidotas un veiksmīgi funkcionē tādas
informācijas sistēmas (IS) kā iedzīvotāju,
uzņēmumu, nodokļu maksātāju, kadastra un citi
reģistri un IS. Sākta arī pašvaldību vienotās IS
programmatūras izstrāde. Pēdējos gados aktivizējušās
lielo pilsētu pašvaldības, kas patstāvīgi ķērušās
pie e-pārvaldes principu izstrādes un ieviešanas.
Pašvaldību IS un vienotais kodols
I. Puksts: - Diemžēl trūkst
valsts pārraudzības šajos svarīgajos procesos vai, citiem
vārdiem sakot, nav institūcijas, kas sekotu, lai dažādu pašvaldību
IS izstrādes pamatā būtu vienots kodols. Tādējādi
varētu vieglāk realizēt funkcionalitāti, kas
raksturīga tipveida pakalpojumu grozam: tajā jāietilpst
visām pašvaldību funkcijām, kuras tām jāpilda
saskaņā ar likumdošanas prasībām. Šī kodola
ietvaros būtu vajadzīga arī informācijas apmaiņa ar
valsts reģistriem. Valsts varētu vienreizēji finansēt
šāda kodola izstrādi un nodot to pašvaldībām
bezmaksas lietošanā. Tālāk katrai pašvaldībai par
saviem līdzekļiem būtu iespēja apaudzēt to ar tai nepieciešamo funkcionalitāti.
Izmantojot šādu pieeju, valsts konsolidētā budžeta
līdzekļu ekonomija ir acīmredzama. Jebkura cita pieeja agri vai
vēlu prasīs ievērojamas papildu izmaksas, lai nodrošinātu
valsts un pašvaldību informācijas sistēmu integritāti,
kas vēl vairāk attālinās Latviju no e-pārvaldes
principu ieviešanas un informācijas sabiedrības izveides. Mūsu pašvaldības nav tik
unikālas un atšķirīgas, lai to IS izstrādē
nevarētu piemērot vienus un tos pašus pamatprincipus.
Pieredze Lielbritānijā
I. Puksts: - DATI jau vairāk nekā
gadu sekmīgi strādā Lielbritānijā, kur
sadarbībā ar kompāniju Anite
PS tiek attīstīti pašvaldību projekti. DATI partneris
Anite PS ir līderis modernu
pašvaldību IT risinājumu izstrādē
Lielbritānijā, ar lieli darba pieredzi valsts un pašvaldību
sektorā. Anite PS
izstrādātos risinājumus šobrīd izmanto vairāk nekā
300 valsts un pašvaldību institūcijās. Lielbritānija
ir atzīta kā viena no e-pārvaldes izstrādes un
ieviešanas līderēm pasaulē, mūsu speciālisti ir
guvuši unikālu pieredzi un zināšanas e-pārvaldes
projektu attīstībā, un šo know-how mēs izmatojam darbam Latvijā.
Iepazīšanās ar funkcionējošu e-pārvaldi
tādā augsti attīstītā valstī kā
Lielbritānija ir devusi mums priekšstatu, kā koncepcija
reāli tiek īstenota. Tā kā Latvija jau tuvākajā
nākotnē kļūs par ES dalībvalsti, būtu neapdomīgi
neizmantot veiksmīgi realizētu projektu pieredzi. Likumdošanas
īpatnību dēļ citā valstī jau izstrādātu
valsts vai pašvaldību sistēmu tieša
pārņemšana un adaptācija diez vai ir ekonomiski pamatota,
bet pamatprincipi nu gan ir jāizmanto.
Viesturs Zūlis, a/s DATI
Lielbritānijas un Skandināvijas reģiona
vadītājs:
- Ar
kompāniju Anite PS sadarbojamies
pašvaldību IS izstrādē un
sistēmu modernizācijā pasūtītājiem
Lielbritānijā un Austrālijā. Projekti aptver vairākas
jomas - nekustāmo īpašumu, sociālās aprūpes,
dokumentu un zināšanu pārvaldības atbalsta IS
izstrādi, kuru realizācijā galvenokārt tiek izmantotas
mūsdienīgas interneta tehnoloģijas.
Viens
no lielākajiem tikko realizētajiem projektiem ir IS FIMS (Fraud Investigation Management System),
ar kuras palīdzību tiek atklāti iedzīvotāji, kas
saņem tiem neparedzētus nodokļu atvieglojumus (bērnu
pabalstus, īres atvieglojumus utt.). Pašreiz FIMS izmanto vairāk
nekā 50 pašvaldībās Lielbritānijā. DATI
speciālistu izstrādātā sistēmas versija
atšķirībā no iepriekšējās dod iespēju
tās lietotājiem informācijai piekļūt ar interneta
pārlūkprogrammas MS Internet
Explorer palīdzību. Tā veidota mūsdienīgā .Net, vai vēl precīzāk - ASP.NET, vidē. Kā piemēru
var minēt vēl kādu .Net
vidē izstrādātu projektu - New
Housing. Sistēma paredzēta nekustamo īpašumu,
īrnieku, remontu un citu saistītu datu glabāšanai un
apstrādei. Kopējais projekta apjoms ir liels, un tā
izstrāde ilgs vairāk nekā divus gadus. Sākotnēji jauno
sistēmu paredzēts ieviest Viktorijas štatā
Austrālijā un tad piedāvāt citiem potenciāliem
klientiem. Sadarbībā ar Anite
PS strādājam arī pie dokumentu un darba plūsmu
pārvaldības sistēmas Images@Work modernizācijas.
Projektā plānots izstrādāt jaunas lietotāju saskarnes
(interfaces), kas nodrošina
pieeju informācijai, lietojot WAP protokolu un televīziju (Internet TV). Šo IS pašreiz
jau lieto aptuveni 90 pašvaldības Lielbritānijā. DATI
speciālisti sadarbībā ar Lielbritānijas partneriem
strādā arī pie vairākiem citiem ar e-pārvaldes
ieviešanu pašvaldībās saistītiem projektiem, un
pieredze šādu IS attīstībā ir viens no mūsu
ieguvumiem.
Kas kavē e-pārvaldes ieviešanu?
I. Puksts: - Izstrādājot vienoto
IS Latvijas pašvaldībām, redzam, kādas problēmas
kavē e-pārvaldes ieviešanu. Jebkuras IS izstrādē jāņem
vērā tas, ka tā nedarbosies autonomi, tāpēc
nepieciešama tās harmoniska iekļaušanās jau funkcionējošu
reģistru sistēmā. Datu apmaiņas
nodrošināšanai starp reģistru un pašvaldību IS vajadzīga
ne tikai atbildīgo institūciju labā griba un operatīva
rīcība, bet arī finanšu resursi. Bez valsts noteiktas vienotas
e-pārvaldes ieviešanas pārraudzības institūcijas
šis process norit ļoti lēni un nav efektīvs. Uzņēmēju
viedoklis ir nepārprotams jo ātrāk būs iespējams
izmantot priekšrocības, ko dod e-pārvaldes principu
ieviešana, jo mazāk tiks tērēts laiks, vācot
dažādas izziņas no dažādiem reģistriem, un
vairāk laika varēs veltīt sava biznesa attīstībai. Tiesa,
vispirms jāievieš skaidrība, vai valsts ir gatava dot šim
virzienam prioritāti, jo tieši no uzņēmēju
sekmīgas darbības ir atkarīga valsts labklājība.
Svarīga ir arī attīstāmo
valsts un pašvaldību IS un reģistru kvalitāte. Diemžēl
izskatās, ka pēdējā laikā Latvijā noteicošais
faktors ir projektu izstrādes izmaksas jo lētāk, jo
labāk. Kvalitāte un izpildes termiņi paliek otrā
plānā. To, cik funkcionālas un modernas būs IS, pamatā
nosaka izpildītāju kvalifikācija un pieredze, nevis mazākas
izmaksas. Nekur pasaulē kvalitatīvi pakalpojumi, un it
sevišķi IT, nav lēti. Vai tiešām mūsu valsts ir
tik bagāta, lai pirktu lēti?
DATI
Ganību dambī 17a
Rīgā, LV-1045
Tālr. 7067777
Fakss 7381218
market@dati.lv
www.dati.lv
Pagājušais gads
DATI ir bijis veiksmīgs
realizējot kompānijas jauno stratēģiju,
paplašināta darbība Rietumeiropā, savukārt
Latvijā paralēli pamatdarbībai lielu informācijas
sistēmu (IS) izstrādei sekmīgi ir sākts jauns biznesa
virziens IT sistēmu kvalitātes audits. Neraugoties uz ekonomisko
krīzi Eiropā, pērn DATI ražošanas
apjoms salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu palielinājās par 38 procentiem un
sasniedza 9,1 miljonu latu. Ārvalstu tirgus daļa uzņēmuma pasūtījumu
portfelī pērn aizņēma gandrīz 70 procentus, no tā
nozīmīgākais daudzums attiecas uz Vāciju, Lielbritāniju
un Skandināviju. Būtiskākais eksporta pieaugums bija pašvaldību
sektorā Lielbritānijā, kur izstrādāto projektu apjoms sasniedza
1,2 miljonus latu.
E-pārvalde
vēl aktuālāka
Ivars Puksts, a/s DATI ģenerāldirektors:
- Pēc ekspertu
vērtējuma Latvijas izstrādātā e-pārvaldes
koncepcija atbilst visām jaunākajām prasībām un ir
viena no modernākajām Eiropā. Taču šāds dokuments
nav garantija tam, ka Latvijā tiks izveidota efektīva un
darbspējīga sistēma, kas kalpos par pamatu informācijas sabiedrības izveidei. Tam
nepieciešama valdības politiskā griba, sabiedrības
izpratne, kā arī profesionālas zināšanas un pieredze projektu
izstrādē. Īpaši aktuāla e-pārvaldes ieviešana
kļuva pēc tam, kad pagājušā gada beigās Latvija sāka
iestāšanās sarunas Eiropas Savienībā (ES). Galvenais
priekšnoteikums efektīvai e-pārvaldes sistēmai ir
operatīva un standartizēta informācijas apmaiņa starp
pašvaldību un valsts nozīmes datu bāzēm, lai pakalpojumu
saņēmējs jebkurā Latvijas novadā varētu
atrisināt problēmas, izmantojot interneta dotās iespējas.
ES valstis šai ziņā mūs ir krietni apsteigušas.
E-pārvaldes
koncepcijas realizācija Latvijā nav jāsāk tukšā
vietā, svarīgi priekšdarbi jau ir veikti. Bez jau minētās
koncepcijas ir izveidotas un veiksmīgi funkcionē tādas
informācijas sistēmas (IS) kā iedzīvotāju,
uzņēmumu, nodokļu maksātāju, kadastra un citi
reģistri un IS. Sākta arī pašvaldību vienotās IS
programmatūras izstrāde. Pēdējos gados aktivizējušās
lielo pilsētu pašvaldības, kas patstāvīgi ķērušās
pie e-pārvaldes principu izstrādes un ieviešanas.
Pašvaldību IS un vienotais kodols
I. Puksts: - Diemžēl trūkst
valsts pārraudzības šajos svarīgajos procesos vai, citiem
vārdiem sakot, nav institūcijas, kas sekotu, lai dažādu pašvaldību
IS izstrādes pamatā būtu vienots kodols. Tādējādi
varētu vieglāk realizēt funkcionalitāti, kas
raksturīga tipveida pakalpojumu grozam: tajā jāietilpst
visām pašvaldību funkcijām, kuras tām jāpilda
saskaņā ar likumdošanas prasībām. Šī kodola
ietvaros būtu vajadzīga arī informācijas apmaiņa ar
valsts reģistriem. Valsts varētu vienreizēji finansēt
šāda kodola izstrādi un nodot to pašvaldībām
bezmaksas lietošanā. Tālāk katrai pašvaldībai par
saviem līdzekļiem būtu iespēja apaudzēt to ar tai nepieciešamo funkcionalitāti.
Izmantojot šādu pieeju, valsts konsolidētā budžeta
līdzekļu ekonomija ir acīmredzama. Jebkura cita pieeja agri vai
vēlu prasīs ievērojamas papildu izmaksas, lai nodrošinātu
valsts un pašvaldību informācijas sistēmu integritāti,
kas vēl vairāk attālinās Latviju no e-pārvaldes
principu ieviešanas un informācijas sabiedrības izveides. Mūsu pašvaldības nav tik
unikālas un atšķirīgas, lai to IS izstrādē
nevarētu piemērot vienus un tos pašus pamatprincipus.
Pieredze Lielbritānijā
I. Puksts: - DATI jau vairāk nekā
gadu sekmīgi strādā Lielbritānijā, kur
sadarbībā ar kompāniju Anite
PS tiek attīstīti pašvaldību projekti. DATI partneris
Anite PS ir līderis modernu
pašvaldību IT risinājumu izstrādē
Lielbritānijā, ar lieli darba pieredzi valsts un pašvaldību
sektorā. Anite PS
izstrādātos risinājumus šobrīd izmanto vairāk nekā
300 valsts un pašvaldību institūcijās. Lielbritānija
ir atzīta kā viena no e-pārvaldes izstrādes un
ieviešanas līderēm pasaulē, mūsu speciālisti ir
guvuši unikālu pieredzi un zināšanas e-pārvaldes
projektu attīstībā, un šo know-how mēs izmatojam darbam Latvijā.
Iepazīšanās ar funkcionējošu e-pārvaldi
tādā augsti attīstītā valstī kā
Lielbritānija ir devusi mums priekšstatu, kā koncepcija
reāli tiek īstenota. Tā kā Latvija jau tuvākajā
nākotnē kļūs par ES dalībvalsti, būtu neapdomīgi
neizmantot veiksmīgi realizētu projektu pieredzi. Likumdošanas
īpatnību dēļ citā valstī jau izstrādātu
valsts vai pašvaldību sistēmu tieša
pārņemšana un adaptācija diez vai ir ekonomiski pamatota,
bet pamatprincipi nu gan ir jāizmanto.
Viesturs Zūlis, a/s DATI
Lielbritānijas un Skandināvijas reģiona
vadītājs:
- Ar
kompāniju Anite PS sadarbojamies
pašvaldību IS izstrādē un
sistēmu modernizācijā pasūtītājiem
Lielbritānijā un Austrālijā. Projekti aptver vairākas
jomas - nekustāmo īpašumu, sociālās aprūpes,
dokumentu un zināšanu pārvaldības atbalsta IS
izstrādi, kuru realizācijā galvenokārt tiek izmantotas
mūsdienīgas interneta tehnoloģijas.
Viens
no lielākajiem tikko realizētajiem projektiem ir IS FIMS (Fraud Investigation Management System),
ar kuras palīdzību tiek atklāti iedzīvotāji, kas
saņem tiem neparedzētus nodokļu atvieglojumus (bērnu
pabalstus, īres atvieglojumus utt.). Pašreiz FIMS izmanto vairāk
nekā 50 pašvaldībās Lielbritānijā. DATI
speciālistu izstrādātā sistēmas versija
atšķirībā no iepriekšējās dod iespēju
tās lietotājiem informācijai piekļūt ar interneta
pārlūkprogrammas MS Internet
Explorer palīdzību. Tā veidota mūsdienīgā .Net, vai vēl precīzāk - ASP.NET, vidē. Kā piemēru
var minēt vēl kādu .Net
vidē izstrādātu projektu - New
Housing. Sistēma paredzēta nekustamo īpašumu,
īrnieku, remontu un citu saistītu datu glabāšanai un
apstrādei. Kopējais projekta apjoms ir liels, un tā
izstrāde ilgs vairāk nekā divus gadus. Sākotnēji jauno
sistēmu paredzēts ieviest Viktorijas štatā
Austrālijā un tad piedāvāt citiem potenciāliem
klientiem. Sadarbībā ar Anite
PS strādājam arī pie dokumentu un darba plūsmu
pārvaldības sistēmas Images@Work modernizācijas.
Projektā plānots izstrādāt jaunas lietotāju saskarnes
(interfaces), kas nodrošina
pieeju informācijai, lietojot WAP protokolu un televīziju (Internet TV). Šo IS pašreiz
jau lieto aptuveni 90 pašvaldības Lielbritānijā. DATI
speciālisti sadarbībā ar Lielbritānijas partneriem
strādā arī pie vairākiem citiem ar e-pārvaldes
ieviešanu pašvaldībās saistītiem projektiem, un
pieredze šādu IS attīstībā ir viens no mūsu
ieguvumiem.
Kas kavē e-pārvaldes ieviešanu?
I. Puksts: - Izstrādājot vienoto
IS Latvijas pašvaldībām, redzam, kādas problēmas
kavē e-pārvaldes ieviešanu. Jebkuras IS izstrādē jāņem
vērā tas, ka tā nedarbosies autonomi, tāpēc
nepieciešama tās harmoniska iekļaušanās jau funkcionējošu
reģistru sistēmā. Datu apmaiņas
nodrošināšanai starp reģistru un pašvaldību IS vajadzīga
ne tikai atbildīgo institūciju labā griba un operatīva
rīcība, bet arī finanšu resursi. Bez valsts noteiktas vienotas
e-pārvaldes ieviešanas pārraudzības institūcijas
šis process norit ļoti lēni un nav efektīvs. Uzņēmēju
viedoklis ir nepārprotams jo ātrāk būs iespējams
izmantot priekšrocības, ko dod e-pārvaldes principu
ieviešana, jo mazāk tiks tērēts laiks, vācot
dažādas izziņas no dažādiem reģistriem, un
vairāk laika varēs veltīt sava biznesa attīstībai. Tiesa,
vispirms jāievieš skaidrība, vai valsts ir gatava dot šim
virzienam prioritāti, jo tieši no uzņēmēju
sekmīgas darbības ir atkarīga valsts labklājība.
Svarīga ir arī attīstāmo
valsts un pašvaldību IS un reģistru kvalitāte. Diemžēl
izskatās, ka pēdējā laikā Latvijā noteicošais
faktors ir projektu izstrādes izmaksas jo lētāk, jo
labāk. Kvalitāte un izpildes termiņi paliek otrā
plānā. To, cik funkcionālas un modernas būs IS, pamatā
nosaka izpildītāju kvalifikācija un pieredze, nevis mazākas
izmaksas. Nekur pasaulē kvalitatīvi pakalpojumi, un it
sevišķi IT, nav lēti. Vai tiešām mūsu valsts ir
tik bagāta, lai pirktu lēti?
DATI
Ganību dambī 17a
Rīgā, LV-1045
Tālr. 7067777
Fakss 7381218
market@dati.lv
www.dati.lv