Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Atjaunotā uzticība

   

Atjaunotā uzticība

DTV attīstības problēmas Lielbritānijā

 

Lielbritānijā 2001. un 2002. gadu mijas laikā bankrotēja DTV raidorganizācija ITV Digital. ITC (Independent Television Commission) – neatkarīgā TV komisija – 2002. gada jūlijā nolēma ITV Digital atņemto raidīšanas licenci piešķirt apvienotajai sabiedrībai BBC/CrownCastle. Uz licenci pretendēja arī citi koncerni un firmas: Digital TV Broadcosting Ltd., Digital Terrestrial Alliance, Freewiev Plus un SDN. ITC digitālās TV virszemes apraides firmām – licenču kārotājām – izvirzīja šādus izpildes kritērijus:

·         digitālās TV pārraides jāsāk vēl 2002. gadā;

·         jābūt nodrošinātam D-kastīšu (dekoderu) un DTV uztvērēju piedāvājumam;

·         licences darbības periods ir 12 gadu.

 

Bet pirms aplūkot, kā veicas BBC/Crovn Castle, Latvijā mums, kur TV jaunās tehnoloģijas tikai sākam apgūt, pamācoši būtu šo to noskaidrot.

 

Kāpēc ITV Digital bankrotēja?

Iemeslu bija daudz. Vispirms tehniskas dabas neizdarības.

·         Tika pieļautas kļūdas drošas sniedzamības zonas plānošanā. Cenšoties izvairīties no ATV/DTV savstarpējiem traucējumiem, DTV signālu līmeņi uztveršanas vietās tika izvēlēti nepiedodami zemi, - 20 dB vai vēl mazāk zem analogo TV raidstaciju izstarotiem līmeņiem [1]. Reklāmās tika teikts: pieslēdz D- kastīti un skaties, bet praktiski tikai 66 procentiem Lielbritānijas iedzīvotāju bija potenciālas iespējas redzēt DTV pārraides, jo antenas bija pārāk primitīvas. Dario Betti (OVUM prognozes firmas analītiķis) norāda, ka ne tikai ieteikto D- kastīšu kvalitāte nebija apmierinoša, bet vēlme saspiest vienā ATV frekvenču kanālā pārāk daudz programmu radīja attēla kvalitātes problēmas. Atjaunojot DTV pārraides, BBC/Crown Castle šīs tehniskās problēmas centās risināt trijos veidos:

o        raidītāju jaudu jau sākumā palielinot par 3 dB;

o        izmantojot 16 QAM modulāciju ar 18 Mbps bitu plūsmas ātrumu, kas deva 5-6 dB jaudas palielinājuma efektu;

o        ieviešot efektīvākas antenu sistēmas, kā arī pielāgojot to virziendarbību vajadzīgam noklājumam, pie kam darbs tikšot turpināts.

Līdz ar to BBC/Crown Castle panāca, ka sešus digitālos frekvenču kanālus ar 24 DTV programmām varēja vērot nevis 66, bet nu jau vairāk nekā 80 procenti Lielbritānijas iedzīvotāju.

·         Otrkārt, DTV programmu pakete iedzīvotājiem bija maz intriģējoša. Kad ITV Digital sāka darbību, tā neradīja tiešu konkurenci firmai SKY (britu TV SAT kompānija). Tā gribēja piesaistīt citu TV skatītāju grupu. Vēlāk ITV Digital taktiku mainīja un mēģināja sacensties ar DTV programmu paketi, ko SKY nepiedāvā. Taču dažas bērnu programmas, firmas Granada programma Vīrieši un motori un firmas Carlton programma Pārtikas tīkls nebija tās, par kurām cilvēki ir gatavi maksāt. Ja TV skatītājam jāmaksā par 15 programmām, no kurām piecas to nemaz neinteresē, tad šāds biznesa modelis darbojas slikti.

·         Treškārt, kā ņirdzīgi raksta britu prese, futbols bija tas, kas ITV Digital pataisīja par mērkaķi. Firma pārmaksāja par ne pārāk svarīgu futbola maču translēšanas tiesībām televīzijā. Tā cerēja noslēgt vienošanos par spēļu reportāžām ar BskyB firmu, taču pēdējā atteicās futbola pārraides pārpirkt.

·         Ceturtkārt. ITV Digital bija spiesta sekot satelītkompānijas SKY priekšzīmei un sākt subsidēt D-kastīšu iegādi. Bet tie ir ļoti lieli izdevumi.

·         Piektkārt. ITV Digital partnerfirmas Carlton un Granada nav nekādi mediju giganti. Kad ITV Digital nonāca finanšu grūtībās, jo arī reklāmdevēji laikus atģida, ka ITV Digital nenosedz vajadzīgo auditoriju, Carlton un Granada vienkārši izvilka tālākās sadarbības kontaktdakšu no kopējā tīkla! Iemesls? Tām vienkārši nebija naudas!

 

Pašreizējais stāvoklis

Visi digitālās spēles dalībnieki, sākot ar DTV skatītājiem, raidorganizācijām, TV programmu veidotājiem un beidzot ar D-kastīšu ražotājfitmām, atkopjas no ITV Digital bankrota izraisītā šoka. BBC/Crown Castle DTV pārraides kļūst populāras. Atkal pieaug D-kastīšu pircēju skaits. ITV Digital pirmsbankrota ziedu laikos bija nopirktas 900 000 D-kastītes, bet šīgada janvāra beigās šis daudzums jau sasniedza pusotru miljonu. Te vērts atstāstīt Grega Dika (Greg Dyke), BBC bosa, domas DTV sakarā. Viņš norāda, ka BBC mērķis ir nodrošināt, ka DTV ir pieejama ikvienam un BBC ir priecīga sadarboties ar ikkatru, kas var to palīdzēt izdarīt [2]. Jaunajās tehnoloģijās iesaistītie dalībnieki pakāpeniski izrāda atjaunotu uzticību DTV nākotnes perspektīvām, it sevišķi interaktīviem pakalpojumiem, jo BBC/Crown Castle pasludinājusi – free to air – bezmaksas DTV pārraižu (24 DTV programmas) principu. Tiesa, par mums daudz pārtikušākais brits pats spiests rūpēties par speciāla DTV televizora vai vismaz D-kastītes iegādi mazumtirdzniecības tīklā. D-kastītes iegādi BBC tam nedomā subsidēt!

 

Informācijas avoti:

1.      The IBC DAILY, 2002, 15.SEP.

2.      International Broadcast Engineer, 2002. SEP, 14.

 

Arnolds VĪTOLS

Ekskluzīvi Sakaru Pasaulei

 

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001