DTV skola II
DIGITĀLIE TELEVIZORI [2]
DTV
skolas sākumrakstā (SP 2002/4, 26. lpp.) tika dots
daudz informācijas, ko tiem, kas ieinteresējušies par šo
jauno tehnoloģiju varbūt tomēr nebija tik vienkārši
izprast. Lai nostiprinātu iepriekš aplūkoto materiālu,
ļoti derīgi būtu novērtēt šādus
apgalvojumus.
·
Gamma efekts (spilgtuma –
sprieguma nelinearitāte) tiek izmantots tikai videosignālu
kompresijai. Tiesa vai aplamība?
·
Digitālo signālu
krāsu formātu apzīmējumi 4:4:4, 4:2:2, 4:2:0 u. c. ir
patvaļīgi pieņemti un tiem nav nekāda sakara ar TV
pārraides sistēmu. Tiesa vai aplamība?
·
Platjoslas spilgtuma
signāla Y un divu šaurjoslas krāsu starpības signālu
R-Y un B-Y vietā daudz izdevīgāk būtu pārraidīt
visus trīs krāsu starpības šaurjoslas signālus, t. i.,
R-Y, B-Y un G-Y. Tiesa vai aplamība?
Pēc
minūtes apdomāšanās, cik reižu
novērtējāt iepriekš minētos spriedumus kā
patiesus? Cik reižu - kā aplamības? Faktiski visi trīs
apgalvojumi ir nepatiesi. Nebūtu jāsatraucas, ja kādu no tiem
novērtējāt nepareizi. Tālākajos komentāros tiek
dots dziļāks skaidrojums par šiem tematiem.
1.
komentārs
Pirmo
apgalvojumu par nepatiesu padara mazais vārdiņš – tikai.
Gamma efekta nozīme ir daudz plašāka, pie kam kā
analogā, tā digitālajā televīzijā (ATV un DTV).
Lai
pareizi reproducētu attēlu televīzijas uztvērēja
ekrānā, jānodrošina pārraidāmā objekta
attēla un uztvertā attēla katra pikseļa (mazākā
attēla elementa) spilgtuma atbilstoša proporcionalitāte.
Katodstaru lampai jeb kineskopam spilgtuma – sprieguma raksturlīkne ir
būtiski nelineāra: spilgtums
S = A x
Uγ ,
kur A –
proporcionalitātes koeficients, U – spriegums uz kineskopa
stūrējošā elektroda, bet pakāpes
rādītājs γ (gamma) var būt skaitlis robežās
no 2,2 līdz 2,6. Parasti tas mēdz būt 2,5 (tātad γ
> 1). No šejienes TV sistēmas spilgtuma – sprieguma nelinearitāte
guvusi gamma efekta nosaukumu. Otrs, kaut arī mazāks
nelinearitātes avots ir TV kamerā iebūvētā attēla
pārraides lampa. Parasti tām nelinearitāte izpaužas uz otru
pusi, t. i., γ < 1, lai gan dažiem pārraides lampu tipiem,
piemēram, t. s. plumbikonam un satikonam γ ~ 1. Šī iemesla
dēļ TV kamerā aiz pārraides lampas nepieciešams
izmantot īpašu t. s. gamma korekcijas bloku, kas, ņemot
vērā pašas attēla pārraides lampas un kineskopa
nelinearitāti, veido inverso (apgriezto) pārvades raksturlīkni
(1. zīm.), ko nosaka ITU-R BT.709 rekomendācijas.
Šādas
korekcijas panāk ar to, ka spilgtuma izmaiņām attēla
tumšākajās vietās nepieciešamas lielākas
videosignāla izmaiņas nekā atbilstošām
līdzīgām izmaiņām attēla
gaišākajās vietās.
Taču
ar gamma korekciju vienlaikus tiek nošauti vairāki zaķi.
Pirmkārt, korekcijas papildu ieguvums ir tas, ka uz videosignāla
uzklātie trokšņi tumšajās vietās tiek
samazināti, salīdzinot ar trokšņiem attēla
gaišākajās vietās. Tas ir ārkārtīgi
svarīgi, jo cilvēka acs ir jutīgāka pret
trokšņiem attēla tumšākajās vietās. Bez
gamma korekcijas nozīmīgai attiecībai signāls/troksnis
vajadzētu būt aptuveni par 30 dB lielākai. Tas nozīmē,
ka būtu jāizmanto lielākas jaudas raidītāji, lai
nosegtu to pašu drošo uztveramības zonu.
Otrkārt,
digitālās TV pārraides veidā gamma korekcija nodrošina
to, ka 8 biti uz analogā videosignāla nolasi ir pietiekami. Bez
tās nodrošinātā lineārā spilgtuma digitālai
sistēmai būtu nepieciešami 14 biti uz nolasi.
Treškārt,
laimīgas sagadīšanās dēļ kineskopa nelineārā
spilgtuma - sprieguma pārvades raksturlīkne pieļauj gamma
koriģēto signālu tiešu kodēšanu.
Ja
televīzijas uztvērējā attēla reproducēšanai
neizmanto kineskopu, bet gan moderno LCD – šķidro kristālu vai
plazmas ekrānu ( sk. Arī SP 1998/3, 96. lpp.), lineāra gamma
koriģēto signālu R’, G’, B’ pārveidošana gamma
koriģētos signālos Y’, R’-Y’, B’-Y’ vairs nav spēkā.
Šīs atšķirības tad jāparedz īpaši
modificētā dekodera darbībā. 1. zīm.
parādīta gamma inversā standartizētā
koriģējošā pārvades raksturlīkne ar pakāpes
rādītāju 0,45 (sarkanā līkne), kā arī
kineskopa pārvades raksturlīkne ar pakāpes
rādītāju 2,5 (zilā līkne). Summāri līknei
(melnā - raustītā) pakāpes rādītājs ir 1,2.
Kāpēc summārā līkne netiek koriģēta
pilnīgi? Kāpēc pakāpes rādītāju saglabā
1,2 un nevis 1,0 (tieša proporcionalitāte)? Izrādās, ka
sarežģītais cilvēka redzes uztveres aparāts darbojas
līdzīgi attēla pārraides lampai ar pārvades
raksturlīkni, kurai γ < 1, un, ja summārā
raksturlīkne ir ar parametru 1,2, tiek iegūti gandrīz
ideāli TV ekrāna skatīšanās nosacījumi, protams,
no cilvēka acs redzes viedokļa. To DTV sauc par konceptuālo
kodēšanu.
2. komentārs
Apzīmējums
4:2:2 televīzijā vēsturiski cēlies no tā, ka
pasaulē pieņemtā analogo videosignālu diskretizācijas
frekvence 13,5 MHz spilgtuma signālam bija diezgan tuva 4 f SN,
bet diskretizācijas frekvence 6,75 MHz krāsu starpības
signāliem savukārt tuva 2 f SN, kur f SN =
3,579545 MHz krāsu signālu subnesēja frekvences
vērtība amerikāņu NTCS krāsu ATV standartā (2.
zīm.). ATV NTSC krāsu televīzijas sistēmu ar attēla
klājumu 525 rindās un puskadru frekvenci 60 Hz (precīzāk -
59,94 Hz pēc ciešas puskadru frekvences un subnesēja frekvences
sasaistīšanas) ne pārāk labās attēla
kvalitātes dēļ bija nolemts turpmāk nomainīt ar
digitālo TV sistēmu. Amerikāņi pagājušā gadu
simteņa astoņdesmito gadu beigās pirmie veica eksperimentus,
izvēloties arī atbilstošas analogo signālu
diskretizācijas frekvences. Bet vai frekvences izvēlē tika
ievēroti arī PAL un SECAM ATV krāsu televīzijas standarti?
Piemēram,
PAL standartā (arī PAL I, B, G, H, D un N paveidam) f SN =
4,4336187 MHz. Tātad 4 f SN ~ 17,73 MHz! Apzīmējums
4:2:2 ir palicis, bet pasaulē akceptētā diskretizācijas
frekvence saskaņota arī ar PAL un SECAM standartu.
No
sākuma var šķist, ka diskretizācijas frekvenci
izvēlēties ir ļoti vienkārši. Nepieciešams tikai
aprēķināt nominālo pikseļu skaitu, kas
jāpārraida sekundē. Tā arī būs
diskretizācijas frekvences vērtība hercos. TV attēla
augstuma/platuma attiecībai 3:4, ar 25 pilnu kadru maiņu sekundē
un attēla izklājumu 625 rindās diskretizācijas frekvencei
var iegūt vērtību 14,6 MHz. Taču reālās TV
sistēmās videosignāla spektra augšējās frekvences
ierobežošanas dēļ frekvenci var samazināt. Pēc
Latvijas standarta videosignālu frekvenču josla sniedzas līdz
pat 6,25 MHz. Tas nozīmē, ka, lietojot Naikvista
(Koteļņikova) kritēriju, diskretizācijas frekvencei
jābūt vienādai vai augstākai par
f DISKR
≥ 2 x 6,25 MHz ≥ 12,5 MHz.
Amerikāņu
NTSC standartā tā ir vēl zemāka, jo visaugstākā
videosignālu frekvence šai standartā ir tikai 4,5 MHz.
Svarīgi bija izvēlēties vienādu diskretizācijas
frekvenci, lai, izmantojot 525/60 NTSC un 625/50 PAL-SECAM ATV krāsu
televīzijas standartu, attēla rastra struktūra būtu vienāda.
Un šī frekvence atbilst rindu izvēršanas frekvences 864 harmoniskai
un 858 harmoniskai frekvencei atbilstoši NTSC un PAL-SECAM standartā:
f DISKR
= 864 f R625 ~ 858 f R525 ~ 13,5 MHz,
kur f R625
= 15625 Hz un f R525 = 15750 Hz – rindu izvēršanas
frekvences atbilstošos standartos.
3. komentārs
Tiešām,
no visu trīs krāsu starpības signāliem, tos summējot
un R, G, B signālu koeficientus mainot, var iegūt spilgtuma
signālu Y. Taču no pirmā acu uzmetiena izdevīgā
sistēma darbosies slikti, jo šādējādi iegūtais Y
signāls arī būs ar sašaurinātu frekvenču joslas
platumu, tāpat kā krāsu starpības signāliem, no kuriem
tas iegūts. Bet tas nozīmē sliktāku
izšķiršanu sīkām attēla detaļām,
tātad nepietiekamu attēla skaidrumu.
Priekšlikums
par Y un R-Y, B-Y signālu pārraidi (3. zīm.) radās
krāsu televīzijas attīstības sākumposmā, kad
iedzīvotāju vairuma rīcībā bija melnbaltie
(monohromatiskie) televīzijas uztvērēji. Šādu
signālu izvēle nodrošina tiešo un inverso
atvietojamību, jo melnbalto un krāsu TV pārraidi var atvietot
vienu ar otru: televizori bija spējīgi uztvert Y signālu –
tātad melnbaltā variantā uztvert krāsu pārraidi, bet
jaunie krāsu televizori savukārt spēja uztvert arī
parastās – melnbaltās pārraides. Pēdējo iespēju
skatītāji varēja izmantot vēl samērā nesen,
skatoties LNT kanālā klasisko melnbalto kinofilmu Romas brīvdienas.
Ar
krāsu televizoriem uztverot krāsu pārraides, sarkano R un zilo B
signālu iegūst, krāsu starpības signāliem R-Y un B-Y
pieskaitot spilgtuma signālu Y, bet zaļo G signālu sintezē
uztvērējā, izmantojot to, ka spilgtuma signāls Y satur
informāciju par visām trim pamatkrāsām, t. i., Y = 0,59B +
0,30R + 0,11B.
Bet
kāpēc priekšroka tiek dota tieši R-Y un B-Y signāliem?
Kāpēc netiek pārraidīta šo starpības signālu
kombinācija, izmantojot G-Y signālu?
Aplūkojot
sekošus vienādojumus
R-Y =
-0,59G + 0,70R – 0,11B
B-Y =
-0,59G – 0,30R + 0,89B
G-Y
= 0,41G – 0,30R – 0,11B,
var
konstatēt, ka absolūto visu trīs pamatkrāsu koeficientu
lielumi ir lielāki divos pirmajos vienādojumos. Tas nozīmē,
ka tie ir bagātīgāk piesātināti ar informāciju
par krāsām. Arī pārraidāmā amplitūda G-Y
signālam būtu mazāka, bet tas nozīmē, ka,
salīdzinot ar pārējām, tas būtu trokšņu un
traucējumu visnenoturīgākais komponents. Tāpēc visās
krāsu TV sistēmās izmanto R-Y un B-Y krāsu starpības
signālu pārraidi. Der atzīmēt, ka Y, R, G un B signāli
ir unipolāri jeb tikai pozitīvi, bet krāsu starpības
signāli ir bipolāri, t. i., būtisku
informāciju par tiem var dot arī negatīvs spriegums.
Turklāt,
ja par krāsu TV uztvērēja ekrānu izmanto kineskopu,
daļēji par matricas
signālu lineāras pārveidošanas) bloku tiek izmantots
pats kineskops. Nepieciešams tikai kineskopa katodiem pievadīt
inversu Y signālu, bet stūrējošiem elektrodiem –
atbilstoši R-Y, B-Y, kā arī īpaši sintezēto
G-Y =
-0,509(R-Y) – 0,186(B-Y)
signālu
un R, B, G signāli tiek radīti pašā kineskopā!
Taču
krāsu starpības signālu izcilā loma ar to vien nebeidzas.
Tā turpinās, iesniedzoties cilvēka acs redzes
fizioloģijā.
Uz acs
tīklenes gaismas jutīgās šūnas - vālītes un
nūjiņas - izvietotas nevienmērīgi (4.
zīm.).Vālītes, kas uztver krāsas, koncentrējas
tīklenes jutīgajā centrālajā apgabalā (fovea
centralis), bet apgaismojums tām nepieciešams lielāks par
0,01 luksu. Nūjiņas, kuras ļoti jutīgas pret apgaismojumu
(sākot ar luksa miljondaļām!), krāsas neizšķir –
visu uztver melnbaltu. Uzskata, ka ir trejādas vālīšu
grupas – atbilstoši visām trim pamatkrāsām (R, B, G). Lai
iegūtu labāku izšķiršanu, acs lieto signālus no
visu grupu vālītēm, ignorējot krāsu. Lai noteiktu
krāsu, nervu impulsi no trīs vālīšu grupām
savstarpēji jāsalīdzina. Ir norādes, ka šai
procesā ar aci savienotā nervu sistēma izmanto kaut ko
līdzīgu krāsu starpības signālu apstrādei.
Tā rezultātā pilnu izšķirtspēju (redzes asumu)
acs iegūst tikai monohromatiskam attēlam. Krāsu
atšķirību izšķirtspēja ir sliktāka.
Tāpat jāņem vērā, ka acs lēca redzamā
spektra malējos starojumus – sarkano un sevišķi zilo krāsu
- nespēj precīzi fokusēt (hromatiskā aberācija).
No
šejienes morāle. Ja acs nespēj visās detaļās
izšķirt krāsu, nav jēgas izmantot platu frekvenču
joslu, pārraidot informāciju par krāsām. Spilgtuma
signāls Y jāpārraida atsevišķi, ņemot
vērā videosignāla maksimāli iespējamās
frekvences.
Tātad
kopējā bitu plūsma Y, R-Y un B-Y signāliem, izmantojot 8
bitus uz nolasi, ir 13,5 MHz x 8 biti + 6,75 MHz x 8 biti + 6,75 MHz x 8 biti =
108 Mbiti/s + 54 Mbiti/s +54 Mbiti/s = 216 Mbiti/s un krāsu starpības
signāliem katram atsevišķi tiek izmantota tikai ceturtā
daļa no kopējās bitu plūsmas.
Īpaši
izdevīgi ir izmantot šādu signālu kombināciju TV
programmu producēšanas un pārraides iekārtās. Šis
paņēmiens ir sekmīgi izmantojams arī avota signālu
kompresijai un kodēšanai MPEG standartā, sevišķi
tāpēc, ka jau TV kamerā no R, B, G attēlu sensoriem
signāli tiek pārveidoti universālajā Y, R-Y, B-Y
trijotnē.
Arnolds
VĪTOLS
Ekskluzīvi
Sakaru Pasaulei
DTV
skolas sākumrakstā (SP 2002/4, 26. lpp.) tika dots
daudz informācijas, ko tiem, kas ieinteresējušies par šo
jauno tehnoloģiju varbūt tomēr nebija tik vienkārši
izprast. Lai nostiprinātu iepriekš aplūkoto materiālu,
ļoti derīgi būtu novērtēt šādus
apgalvojumus.
·
Gamma efekts (spilgtuma –
sprieguma nelinearitāte) tiek izmantots tikai videosignālu
kompresijai. Tiesa vai aplamība?
·
Digitālo signālu
krāsu formātu apzīmējumi 4:4:4, 4:2:2, 4:2:0 u. c. ir
patvaļīgi pieņemti un tiem nav nekāda sakara ar TV
pārraides sistēmu. Tiesa vai aplamība?
·
Platjoslas spilgtuma
signāla Y un divu šaurjoslas krāsu starpības signālu
R-Y un B-Y vietā daudz izdevīgāk būtu pārraidīt
visus trīs krāsu starpības šaurjoslas signālus, t. i.,
R-Y, B-Y un G-Y. Tiesa vai aplamība?
Pēc
minūtes apdomāšanās, cik reižu
novērtējāt iepriekš minētos spriedumus kā
patiesus? Cik reižu - kā aplamības? Faktiski visi trīs
apgalvojumi ir nepatiesi. Nebūtu jāsatraucas, ja kādu no tiem
novērtējāt nepareizi. Tālākajos komentāros tiek
dots dziļāks skaidrojums par šiem tematiem.
1.
komentārs
Pirmo
apgalvojumu par nepatiesu padara mazais vārdiņš – tikai.
Gamma efekta nozīme ir daudz plašāka, pie kam kā
analogā, tā digitālajā televīzijā (ATV un DTV).
Lai
pareizi reproducētu attēlu televīzijas uztvērēja
ekrānā, jānodrošina pārraidāmā objekta
attēla un uztvertā attēla katra pikseļa (mazākā
attēla elementa) spilgtuma atbilstoša proporcionalitāte.
Katodstaru lampai jeb kineskopam spilgtuma – sprieguma raksturlīkne ir
būtiski nelineāra: spilgtums
S = A x
Uγ ,
kur A –
proporcionalitātes koeficients, U – spriegums uz kineskopa
stūrējošā elektroda, bet pakāpes
rādītājs γ (gamma) var būt skaitlis robežās
no 2,2 līdz 2,6. Parasti tas mēdz būt 2,5 (tātad γ
> 1). No šejienes TV sistēmas spilgtuma – sprieguma nelinearitāte
guvusi gamma efekta nosaukumu. Otrs, kaut arī mazāks
nelinearitātes avots ir TV kamerā iebūvētā attēla
pārraides lampa. Parasti tām nelinearitāte izpaužas uz otru
pusi, t. i., γ < 1, lai gan dažiem pārraides lampu tipiem,
piemēram, t. s. plumbikonam un satikonam γ ~ 1. Šī iemesla
dēļ TV kamerā aiz pārraides lampas nepieciešams
izmantot īpašu t. s. gamma korekcijas bloku, kas, ņemot
vērā pašas attēla pārraides lampas un kineskopa
nelinearitāti, veido inverso (apgriezto) pārvades raksturlīkni
(1. zīm.), ko nosaka ITU-R BT.709 rekomendācijas.
Šādas
korekcijas panāk ar to, ka spilgtuma izmaiņām attēla
tumšākajās vietās nepieciešamas lielākas
videosignāla izmaiņas nekā atbilstošām
līdzīgām izmaiņām attēla
gaišākajās vietās.
Taču
ar gamma korekciju vienlaikus tiek nošauti vairāki zaķi.
Pirmkārt, korekcijas papildu ieguvums ir tas, ka uz videosignāla
uzklātie trokšņi tumšajās vietās tiek
samazināti, salīdzinot ar trokšņiem attēla
gaišākajās vietās. Tas ir ārkārtīgi
svarīgi, jo cilvēka acs ir jutīgāka pret
trokšņiem attēla tumšākajās vietās. Bez
gamma korekcijas nozīmīgai attiecībai signāls/troksnis
vajadzētu būt aptuveni par 30 dB lielākai. Tas nozīmē,
ka būtu jāizmanto lielākas jaudas raidītāji, lai
nosegtu to pašu drošo uztveramības zonu.
Otrkārt,
digitālās TV pārraides veidā gamma korekcija nodrošina
to, ka 8 biti uz analogā videosignāla nolasi ir pietiekami. Bez
tās nodrošinātā lineārā spilgtuma digitālai
sistēmai būtu nepieciešami 14 biti uz nolasi.
Treškārt,
laimīgas sagadīšanās dēļ kineskopa nelineārā
spilgtuma - sprieguma pārvades raksturlīkne pieļauj gamma
koriģēto signālu tiešu kodēšanu.
Ja
televīzijas uztvērējā attēla reproducēšanai
neizmanto kineskopu, bet gan moderno LCD – šķidro kristālu vai
plazmas ekrānu ( sk. Arī SP 1998/3, 96. lpp.), lineāra gamma
koriģēto signālu R’, G’, B’ pārveidošana gamma
koriģētos signālos Y’, R’-Y’, B’-Y’ vairs nav spēkā.
Šīs atšķirības tad jāparedz īpaši
modificētā dekodera darbībā. 1. zīm.
parādīta gamma inversā standartizētā
koriģējošā pārvades raksturlīkne ar pakāpes
rādītāju 0,45 (sarkanā līkne), kā arī
kineskopa pārvades raksturlīkne ar pakāpes
rādītāju 2,5 (zilā līkne). Summāri līknei
(melnā - raustītā) pakāpes rādītājs ir 1,2.
Kāpēc summārā līkne netiek koriģēta
pilnīgi? Kāpēc pakāpes rādītāju saglabā
1,2 un nevis 1,0 (tieša proporcionalitāte)? Izrādās, ka
sarežģītais cilvēka redzes uztveres aparāts darbojas
līdzīgi attēla pārraides lampai ar pārvades
raksturlīkni, kurai γ < 1, un, ja summārā
raksturlīkne ir ar parametru 1,2, tiek iegūti gandrīz
ideāli TV ekrāna skatīšanās nosacījumi, protams,
no cilvēka acs redzes viedokļa. To DTV sauc par konceptuālo
kodēšanu.
2. komentārs
Apzīmējums
4:2:2 televīzijā vēsturiski cēlies no tā, ka
pasaulē pieņemtā analogo videosignālu diskretizācijas
frekvence 13,5 MHz spilgtuma signālam bija diezgan tuva 4 f SN,
bet diskretizācijas frekvence 6,75 MHz krāsu starpības
signāliem savukārt tuva 2 f SN, kur f SN =
3,579545 MHz krāsu signālu subnesēja frekvences
vērtība amerikāņu NTCS krāsu ATV standartā (2.
zīm.). ATV NTSC krāsu televīzijas sistēmu ar attēla
klājumu 525 rindās un puskadru frekvenci 60 Hz (precīzāk -
59,94 Hz pēc ciešas puskadru frekvences un subnesēja frekvences
sasaistīšanas) ne pārāk labās attēla
kvalitātes dēļ bija nolemts turpmāk nomainīt ar
digitālo TV sistēmu. Amerikāņi pagājušā gadu
simteņa astoņdesmito gadu beigās pirmie veica eksperimentus,
izvēloties arī atbilstošas analogo signālu
diskretizācijas frekvences. Bet vai frekvences izvēlē tika
ievēroti arī PAL un SECAM ATV krāsu televīzijas standarti?
Piemēram,
PAL standartā (arī PAL I, B, G, H, D un N paveidam) f SN =
4,4336187 MHz. Tātad 4 f SN ~ 17,73 MHz! Apzīmējums
4:2:2 ir palicis, bet pasaulē akceptētā diskretizācijas
frekvence saskaņota arī ar PAL un SECAM standartu.
No
sākuma var šķist, ka diskretizācijas frekvenci
izvēlēties ir ļoti vienkārši. Nepieciešams tikai
aprēķināt nominālo pikseļu skaitu, kas
jāpārraida sekundē. Tā arī būs
diskretizācijas frekvences vērtība hercos. TV attēla
augstuma/platuma attiecībai 3:4, ar 25 pilnu kadru maiņu sekundē
un attēla izklājumu 625 rindās diskretizācijas frekvencei
var iegūt vērtību 14,6 MHz. Taču reālās TV
sistēmās videosignāla spektra augšējās frekvences
ierobežošanas dēļ frekvenci var samazināt. Pēc
Latvijas standarta videosignālu frekvenču josla sniedzas līdz
pat 6,25 MHz. Tas nozīmē, ka, lietojot Naikvista
(Koteļņikova) kritēriju, diskretizācijas frekvencei
jābūt vienādai vai augstākai par
f DISKR
≥ 2 x 6,25 MHz ≥ 12,5 MHz.
Amerikāņu
NTSC standartā tā ir vēl zemāka, jo visaugstākā
videosignālu frekvence šai standartā ir tikai 4,5 MHz.
Svarīgi bija izvēlēties vienādu diskretizācijas
frekvenci, lai, izmantojot 525/60 NTSC un 625/50 PAL-SECAM ATV krāsu
televīzijas standartu, attēla rastra struktūra būtu vienāda.
Un šī frekvence atbilst rindu izvēršanas frekvences 864 harmoniskai
un 858 harmoniskai frekvencei atbilstoši NTSC un PAL-SECAM standartā:
f DISKR
= 864 f R625 ~ 858 f R525 ~ 13,5 MHz,
kur f R625
= 15625 Hz un f R525 = 15750 Hz – rindu izvēršanas
frekvences atbilstošos standartos.
3. komentārs
Tiešām,
no visu trīs krāsu starpības signāliem, tos summējot
un R, G, B signālu koeficientus mainot, var iegūt spilgtuma
signālu Y. Taču no pirmā acu uzmetiena izdevīgā
sistēma darbosies slikti, jo šādējādi iegūtais Y
signāls arī būs ar sašaurinātu frekvenču joslas
platumu, tāpat kā krāsu starpības signāliem, no kuriem
tas iegūts. Bet tas nozīmē sliktāku
izšķiršanu sīkām attēla detaļām,
tātad nepietiekamu attēla skaidrumu.
Priekšlikums
par Y un R-Y, B-Y signālu pārraidi (3. zīm.) radās
krāsu televīzijas attīstības sākumposmā, kad
iedzīvotāju vairuma rīcībā bija melnbaltie
(monohromatiskie) televīzijas uztvērēji. Šādu
signālu izvēle nodrošina tiešo un inverso
atvietojamību, jo melnbalto un krāsu TV pārraidi var atvietot
vienu ar otru: televizori bija spējīgi uztvert Y signālu –
tātad melnbaltā variantā uztvert krāsu pārraidi, bet
jaunie krāsu televizori savukārt spēja uztvert arī
parastās – melnbaltās pārraides. Pēdējo iespēju
skatītāji varēja izmantot vēl samērā nesen,
skatoties LNT kanālā klasisko melnbalto kinofilmu Romas brīvdienas.
Ar
krāsu televizoriem uztverot krāsu pārraides, sarkano R un zilo B
signālu iegūst, krāsu starpības signāliem R-Y un B-Y
pieskaitot spilgtuma signālu Y, bet zaļo G signālu sintezē
uztvērējā, izmantojot to, ka spilgtuma signāls Y satur
informāciju par visām trim pamatkrāsām, t. i., Y = 0,59B +
0,30R + 0,11B.
Bet
kāpēc priekšroka tiek dota tieši R-Y un B-Y signāliem?
Kāpēc netiek pārraidīta šo starpības signālu
kombinācija, izmantojot G-Y signālu?
Aplūkojot
sekošus vienādojumus
R-Y =
-0,59G + 0,70R – 0,11B
B-Y =
-0,59G – 0,30R + 0,89B
G-Y
= 0,41G – 0,30R – 0,11B,
var
konstatēt, ka absolūto visu trīs pamatkrāsu koeficientu
lielumi ir lielāki divos pirmajos vienādojumos. Tas nozīmē,
ka tie ir bagātīgāk piesātināti ar informāciju
par krāsām. Arī pārraidāmā amplitūda G-Y
signālam būtu mazāka, bet tas nozīmē, ka,
salīdzinot ar pārējām, tas būtu trokšņu un
traucējumu visnenoturīgākais komponents. Tāpēc visās
krāsu TV sistēmās izmanto R-Y un B-Y krāsu starpības
signālu pārraidi. Der atzīmēt, ka Y, R, G un B signāli
ir unipolāri jeb tikai pozitīvi, bet krāsu starpības
signāli ir bipolāri, t. i., būtisku
informāciju par tiem var dot arī negatīvs spriegums.
Turklāt,
ja par krāsu TV uztvērēja ekrānu izmanto kineskopu,
daļēji par matricas
signālu lineāras pārveidošanas) bloku tiek izmantots
pats kineskops. Nepieciešams tikai kineskopa katodiem pievadīt
inversu Y signālu, bet stūrējošiem elektrodiem –
atbilstoši R-Y, B-Y, kā arī īpaši sintezēto
G-Y =
-0,509(R-Y) – 0,186(B-Y)
signālu
un R, B, G signāli tiek radīti pašā kineskopā!
Taču
krāsu starpības signālu izcilā loma ar to vien nebeidzas.
Tā turpinās, iesniedzoties cilvēka acs redzes
fizioloģijā.
Uz acs
tīklenes gaismas jutīgās šūnas - vālītes un
nūjiņas - izvietotas nevienmērīgi (4.
zīm.).Vālītes, kas uztver krāsas, koncentrējas
tīklenes jutīgajā centrālajā apgabalā (fovea
centralis), bet apgaismojums tām nepieciešams lielāks par
0,01 luksu. Nūjiņas, kuras ļoti jutīgas pret apgaismojumu
(sākot ar luksa miljondaļām!), krāsas neizšķir –
visu uztver melnbaltu. Uzskata, ka ir trejādas vālīšu
grupas – atbilstoši visām trim pamatkrāsām (R, B, G). Lai
iegūtu labāku izšķiršanu, acs lieto signālus no
visu grupu vālītēm, ignorējot krāsu. Lai noteiktu
krāsu, nervu impulsi no trīs vālīšu grupām
savstarpēji jāsalīdzina. Ir norādes, ka šai
procesā ar aci savienotā nervu sistēma izmanto kaut ko
līdzīgu krāsu starpības signālu apstrādei.
Tā rezultātā pilnu izšķirtspēju (redzes asumu)
acs iegūst tikai monohromatiskam attēlam. Krāsu
atšķirību izšķirtspēja ir sliktāka.
Tāpat jāņem vērā, ka acs lēca redzamā
spektra malējos starojumus – sarkano un sevišķi zilo krāsu
- nespēj precīzi fokusēt (hromatiskā aberācija).
No
šejienes morāle. Ja acs nespēj visās detaļās
izšķirt krāsu, nav jēgas izmantot platu frekvenču
joslu, pārraidot informāciju par krāsām. Spilgtuma
signāls Y jāpārraida atsevišķi, ņemot
vērā videosignāla maksimāli iespējamās
frekvences.
Tātad
kopējā bitu plūsma Y, R-Y un B-Y signāliem, izmantojot 8
bitus uz nolasi, ir 13,5 MHz x 8 biti + 6,75 MHz x 8 biti + 6,75 MHz x 8 biti =
108 Mbiti/s + 54 Mbiti/s +54 Mbiti/s = 216 Mbiti/s un krāsu starpības
signāliem katram atsevišķi tiek izmantota tikai ceturtā
daļa no kopējās bitu plūsmas.
Īpaši
izdevīgi ir izmantot šādu signālu kombināciju TV
programmu producēšanas un pārraides iekārtās. Šis
paņēmiens ir sekmīgi izmantojams arī avota signālu
kompresijai un kodēšanai MPEG standartā, sevišķi
tāpēc, ka jau TV kamerā no R, B, G attēlu sensoriem
signāli tiek pārveidoti universālajā Y, R-Y, B-Y
trijotnē.
Arnolds
VĪTOLS
Ekskluzīvi
Sakaru Pasaulei