Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Biznesa dienas iezīmē perspektīvu

   

Lattelekom Biznesa dienas, kas šoruden notika jau sesto reizi, kļuvušas ne vien par lielisku tradīciju, bet arī par gluži nep

 

Lattelekom Biznesa dienas, kas šoruden notika jau sesto reizi, kļuvušas ne vien par lielisku  tradīciju, bet arī par gluži nepieciešamu uzņēmuma un tā klientu dialoga sastāvdaļu. Aizvien izteiktāk iezīmējas arī pilnīgi jauns pavērsiens šajās attiecībās: nereti klienti pārtop par partneriem, lai kopīgi piedāvātu jaunus pakalpojumus citiem klientiem. Par to, kādas bija šā gada Biznesa dienu aktuālākās tēmas, SP pastāstīja Lattelekom Korporatīvo klientu apkalpošanas daļas Tirdzniecības nodaļas direktors Aigars CERUSS.

 

Biznesa dienu sesijas notika paralēli divās zālēs. Vienā tika aplūkotas regulēšanas un tirgus liberalizācijas tēmas, bet otrā - Lattelekom jaunie darbības virzieni. Šoreiz tuvāk par tiem.

 

Klients kļūst partneris

Lattelekom kopā ar SIA DEAC izstrādājis jaunu sadarbības projektu, kurā apvienoti abu partneru risinājumi. Tādējādi uz Lattelekom vienotā biznesa tīkla bāzes izveidots DEAC profesionālas elektroniskā pasta sistēmas pakalpojums, kura pamatā ir ASP (Application Service Provisioning) risinājums un dokumentu vadības sistēma. Tas nozīmē, ka pakalpojuma sniedzējs garantē datu nezūdamību un, protams, arī to, ka dati vienmēr tiek uzglabāti, - pat tad, ja pārtrūkst savienojums ar pasta serveri. (Ierastajās interneta e-pasta sistēmās e-pasta sūtījuma droša saņemšana vai saglabāšana netiek garantēta.) Tiek nodrošināta arī spēcīga antivīrusu aizsardzība, jo šādai profesionālai sistēmai tas ir obligāts nosacījums, lai garantētu klienta informācijas saglabāšanu. Klientam pašam nav jāpērk antivīrusu programmas, pasta sistēmu licences, spēcīga aparatūra pasta sūtījumu glabāšanai un rezervēšanai, jādomā par informācijas drošību un savu IT atbalsta personāla izveidi. Atliek tikai nopirkt pakalpojumu un izteikt savas vēlmes, bet visu pārējo nodrošina DEAC un Lattelekom.

Izmantojot pieslēgumu pie Lattelekom vienotā biznesa tīkla, var efektīvi lietot ne tikai e-pasta un dokumentu vadības sistēmas, bet arī citus pakalpojumus. Paredzams, ka vienotais biznesa tīkls nākotnē varētu kļūt par vidi, kur klients varētu izvēlēties visu, kas vajadzīgs tieši viņa biznesa darbības nodrošināšanai - piemērotu tīkla un drošības risinājumu, pakalpojumus un informāciju.

Kā pastāstīja Aigars Ceruss, ir ievadītas sarunas ar vairākiem potenciālajiem partneriem par citu kopēju pakalpojumu sniegšanu. Lattelekom uzņemas vides uzturētāja un pakalpojuma piegādātāja funkcijas, izmantojot uzņēmuma infrastruktūru un pakalpojumu piegādes tīklu. 

 

Lattelekom - ārpus Latvijas

Lielu interesi izraisīja Lattelekom Baltijas projekta BalticNet prezentācija. - Mērķis sākt darbu Baltijas tirgū uzņēmumam bija jau pirms gada, - stāsta Aigars Ceruss. - Augustā  bija sagatavota tehniskā bāze pakalpojumu sniegšanai un septembrī,  pēc filiāles atvēršanas un pakalpojumu sniegšanas atļaujas saņemšanas, parakstīts līgums ar pirmo Lattelekom klientu Lietuvā MicroLink. Šobrīd ar Lietuvas un Igaunijas klientiem strādājam no Latvijas, bet perspektīvā klientu apkalpošanu pakāpeniski attīstīsim arī abu kaimiņvalstu filiāles.

Lattelekom sācis darbību Lietuvā kā globālā interneta vairumtirdzniecības pakalpojumu sniedzējs, un tur noder Latvijas tirgū uzkrātā pieredze. Mūsu kompetence un fakts, ka ar MicroLink cieši sadarbojamies Latvijā, bija pozitīvs stimuls, kāpēc tieši šis uzņēmums kļuva par mūsu pirmo klientu Lietuvā. Pēc tam noslēdzām līgumus arī ar vairākiem citiem Lietuvas telekomunikāciju pakalpojumu sniedzējiem par interneta  piegādi.

Līdz šim klientiem, kuriem bija nepieciešami datu komunikāciju risinājumi starp Baltijas valstīm, tika piedāvāti pakalpojumi līdz 2Mbit/s, un to cena neļāva pilnībā apmierināt klientu prasības pēc  lielāka datu pārraides ātruma un kvalitātes.  BalticNet projekts ļauj Baltijas valstu uzņēmumiem izmantot  kvalitatīvus datu pakalpojumus par  pieņemamām cenām, turklāt  īpaša ir iespēja iegādāties  Lattelekom risinājumus ar datu pārraides ātrumu līdz 10Mbit/s un vairāk.  Tas ļauj klientam ievērojami optimizēt IT infrastruktūras izmaksas, piemēram, izvietojot IT resursus tikai vienā valstī, bet caur platjoslas pieslēgumiem  lietojot tos visās trijās. 

- Lattelekom ir izvietojis infrastruktūras un pakalpojuma piekļuves mezglus (point-of-presence) Tallinā un Viļņā, kas pieslēgti Lattelekom tīklam Latvijā, izmantojot optisko kabeļu infrastruktūru, - stāsta Aigars Ceruss.  - Pakalpojumu piekļuves mezglu rezervēšana, izmantojot gan pašreizējos optikas savienojumus ar abiem Baltijas valstu operatoriem Eesti Telefon un Lietuvas Telekomas, gan arī tikko veiksmīgi uzsāktā sadarbība ar abām Baltijas valstu enerģētikas kompānijām, ļaus veidot fiziski pilnībā rezervētu infrastruktūru, kas spēs nodrošināt visaugstākā līmeņa datu pakalpojumu kvalitāti.

Mūsu galvenais mērķis ir darbs ar tādiem korporatīvajiem klientiem, kuriem ir nepieciešami pakalpojumi visā Baltijā vai vismaz divās valstīs. Biznesa integrācija Baltijā kļūst aizvien izteiktāka, veidojas aizvien vairāk daudznacionālu uzņēmumu. No otras puses, lielie uzņēmumi ģeogrāfiski kļūst aizvien izkliedētāki, un efektīvu komunikāciju nozīme starp tiem - aizvien aktuālāka. 

 

 

Simetriskais DSL - garantēts ātrums

 Jau kļuvis par tradīciju, ka Lattelekom, sekojot klientu pieprasījumam, katru gadu izstrādā aizvien jaunus datu pakalpojumus, - stāsta Aigars Ceruss. - Šoreiz biznesa dienās stāstījām par  simetriskā DSL (ShDSL) tehnoloģijas ieviešanu, kas jau nākamā gada sākumā ļaus uzņēmumam piedāvāt klientiem virkni jaunu datu pakalpojumu un risinājumu.  Pakalpojums būs ar simetrisku datu pārraidi, t.i. pārraides ātrumi būs vienādi abos virzienos - gan uz, gan no tīkla. Plānots, ka piedāvāsim klientiem gan 1 Mbit, gan 2 Mbit ātrumu pakalpojumus, kas ļaus nodrošināt piekļuvi internetam vai savienot vienotā datu pārraides tīklā uzņēmumu filiāles, birojus vai veikalu tīklus.  Turklāt Lattelekom garantēs  pārraidāmās informācijas ātrumu , kas ļaus klientiem izmantot šaos tīklus lietojumiem ar augstām kvalitātes prasībām.  To panāksim, nodrošinot pietiekami lielu tīkla kapacitāti un tilpuma rezerves, lai klienta pasūtīto ātrumu tiešām garantētu jebkuros apstākļos, turklāt tas  nebūs atkarīgs no lietotāju skaita un  nemazināsies, ja kādā diennakts laikā tīklā būs ļoti daudz lietotāju. Simetriskā DSL izvēršana notiks visā Latvijā uzreiz: tur, kur ir platjoslas tīkli, būs pieejams arī šis pakalpojums. Sh DSL tiks izmantota pašreizējā DSL tīkla platforma, tikai nedaudz mainīsies kanālu organizēšanas veids. Cenas gan būs augstākas nekā Ultra DSL, toties zemākas nekā Lattelekom Frame Relay pakalpojumiem. To varētu uzskatīt par kompromisu starp Ultra DSL kvalitāti un Frame Relay cenu.

Attīstot ideju par pilnu klientu datu tīklu apkalpošanu, Lattelekom jau šogad strādā pie projekta, kas ļaus Lattelekom klientiem bez rūpēm nodot operatora ziņā viņu lietoto datu pārraides tīklu izveidi, pārraudzību un uzturēšanu. Tādējādi katrs Lattelekom klients  varēs pieprasīt viņa vajadzībām atbilstošu telekomunikāciju tīkla risinājumu ar nepieciešamo kvalitātes un apkalpošanas līmeni.

  Aigars Ceruss  informēja SP, ka Lattelekom ar nākamo gadu sāks sniegt platjoslas datu pakalpojumus ar ātrumu no 10Mbit/s līdz 1Gbit/s visā Latvijā. Tādējādi, pašreiz tikai Rīgā pieejamos  Ātrgaitas datu tīkla pakalpojumus, turpmāk varēs lietot jebkurš Lattelekom klients jebkurā no Latvijas pilsētām.  Svarīgi, ka tirgū pieprasījums pēc aizvien jauniem pakalpojumiem  pieaug un Lattelekom speciālisti reaģē uz šīm izmaiņām gluži kā seismologi: ja rīt būs jaunumi, mēs tos zinām jau šodien. 

 

Anita KĻAVA

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001