Divdesmit pirmā gadsimta vizītkarte
Divdesmit pirmā gadsimta vizītkarte
Jau
pusmiljardam pasaules iedzīvotāju ir interneta pieslēgums
mājās. Tas gūst arvien plašāku popularitāti
arī Latvijā 2000. gadā 234 tūkstoši Latvijas
iedzīvotāju bija interneta lietotāji. Tuvākajā
laikā Latvijā prognozējams interneta lietotāju pieaugums,
ņemot vērā visus ietekmējošos faktorus
tehnoloģiju, arī telekomunikāciju, tehnoloģiju
attīstību, datoru izplatību, izglītības līmeni un
informācijas tehnoloģijas kā valdības prioritāti.
Par interneta
pārliecinoši ieņemto vietu ikdienā liecina arī fakts,
ka interneta izplatības līmenis ekonomiski aktīvo
iedzīvotāju vidū 1995. gadā bija 5 procenti, bet šogad
jau 27 procenti. Tātad internets kā plašsaziņas
līdzeklis kļūst arvien populārāks, ieņem stabilu
vietu citu mediju vidū un kļūst par vērā ņemamu
spēku. Lai gan tā ir salīdzinoši jauna darbības un
biznesa sfēra, tomēr ieņēmumi no interneta pakalpojumu
sniegšanas Latvijā 2000. gadā bija aptuveni pieci miljoni latu,
2001. gadā - jau gandrīz seši miljoni.
Internets iegūst
arvien lielāku nozīmi ikviena cilvēka un uzņēmuma
ikdienā. Tomēr tā iespējas pilnvērtīgi
jāizmanto. Un viena no šādām iespējām ir
mājaslapa.
Domēns
Domēns ir Web adrese, kas ļauj
iekļūt mājaslapā. Jebkura Web adrese sastāv no
subdomēna, domēna un paplašinājuma. Piemēram,
adresē www.ntpiedzivojumi.lv www ir
subdomēns, ntpiedzivojumi domēns un lv
paplašinājums.
Pavisam pasaulē šobrīd ir
33,1 miljons domēnu, no tiem 22,4 miljoni ir .com domēnu.
Latvijā domēnus ar paplašinājumu .lv var
reģistrēt tikai NIC Network Information Center for Latvia.
Mājaslapas reģistrēšanas cena ir 40 lati vai 70 USD
(ieskaitot PVN), un reģistrētais domēns pastāv divus gadus.
Pēc tam pienāk rēķins par domēna atjaunošanu uz
vienu gadu jāmaksā 20 lati vai 35 USD. Minimālais simbolu
skaits domēna nosaukumā var būt divi, garākais var
sastāvēt no 64 simboliem. Jāpiebilst, ka latviešu burtus
nosaukumā gan nevar izmantot. Domēnā nevar būt
aizvainojošu vārdu, reģistrētu preču zīmju, labi
zināmu organizāciju nosaukumu. Ir arī citi ierobežojumi, ko
nosaka Network Information Center for Latvia, un ar tiem var
iepazīties mājaslapā www.nic.lv.
Mājaslapa
Šajā
tehnoloģiju gadsimtā uzņēmuma vizītkarte ir
mājaslapa. Pirmkārt, tā ir reklāma, turklāt
reklāma ar ļoti plašām iespējām, par kurām
jāmaksā vairākas reizes mazāk nekā jau ierastajos
medijos.
Otrkārt,
mājaslapa paplašina sakaru iespējas ar klientiem un partneriem
un rada iespēju veidot atgriezenisko saiti ar tiem, izmantojot aptaujas,
forumus, komentārus, BUJ (saukts arī par FAQ fast answer
question, latviešu valodā biežāk uzdotie
jautājumi) un citas iespējas.
Treškārt,
informācija. Mūsdienās internets ir viens no lielākajiem
informācijas sniedzējiem, un daudzi nepieciešamo informāciju
meklē tieši internetā. Kā liecina statistikas dati,
lielākā daļa lietotāju internetu izmanto tieši
tādēļ, lai sameklētu vajadzīgās ziņas
dažādos meklētājos un datubāzēs.
Mājas lapas izveidošana
sākas ar sarunām. Ņemot vērā klienta vēlmes un
prasības, dizaineris izstrādā kopējo koncepciju, no kuras
būs atkarīga lapas struktūra, dizains un tehnoloģiskie
risinājumi un iespējas. Dizains un stils ir atkarīgs arī no
uzņēmuma mērķiem, stratēģijas,
mērķauditorijas un daudziem citiem faktoriem.
Kad dizaineris savu ir pabeidzis, pie
darba ķeras programmētājs, izmantojot dizainera izveidotās
skices un klienta doto informāciju. Populārākās
mājaslapu veidošanas programmas ir Pascal, JavaScript, HTML Script
un citas. Kad mājaslapa ir pabeigta, tā tiek pārbaudīta testēta
uz populārākajām interneta pārlūkprogrammām, lai
pārliecinātos, vai mājaslapu var izmantot uz tām
visām, vai darbojas saites un citi elementi, tiek novērstas
konstatētās nepilnības. Pēc pārbaudes mājaslapa
tiek novietota uz servera publicēta internetā. No
šī brīža to var aplūkot jebkurš interesents.
Tomēr nepietiek
tikai ar mājaslapas izveidi informācija regulāri
jāpapildina un jāatjauno. Vakardienas avīzi jūs taču
nelasāt vairākas nedēļas pēc kārtas, vai ne?
Tāpat ir arī ar mājaslapām. Svarīgs
priekšnosacījums, lai tās radītu interesi un būtu
regulāri apmeklētas, ir aktuāla un jauna informācija.
Īpaši svarīgi tas ir uzņēmumu mājaslapām,
kas informē apmeklētājus par precēm un pakalpojumiem, jo
laika gaitā mainās gan piedāvājums, gan cenas. Ieteicams
regulāri mainīt arī dizainu.
Mājaslapas
izveidošanai nevar noteikt konkrētas izmaksas, tās tiek
precizētas, izstrādājot lapas kopējo koncepciju,
struktūru un dizainu. Tāpat nevar noteikt arī precīzu
izstrādes laiku, jo arī tas ir atkarīgs no lapas
sarežģītības pakāpes.
Hostings
Hostings ir uzturēšanas
serviss, kas nepieciešams ikvienai mājaslapai.
Atkarībā no hostinga servisa
sniedzēja šajā pakalpojumā var ietilpt:
o
domēna un datubāzes uzturēšana uz servera;
o
regulāra informācijas atjaunošana un papildināšana;
o
neierobežots interneta trafiks;
o
datu aizsardzība;
o
apdrošināšana;
o
statistikas programmas arī detalizēta statistika on-line
režīmā;
o
reģistrācija meklētājserveros vai nu tikai
Latvijas, vai visas pasaules;
o
mailserveris;
o
citi pakalpojumi.
Hostings
atkarībā no uzņēmuma lieluma un citiem faktoriem ir
dažāds:
o
Beginner privātiem lietotājiem un
nelielām mājaslapām;
o
Small Business - nelieliem uzņēmumiem un
vidēja lieluma mājaslapām;
o
Business, Business Plus, Busines Pro - paredzēts
vidēji lieliem uzņēmumiem un lielām lapām;
o
Enterprise - lieliem uzņēmumiem un ļoti
lielām sistēmām.
Mājas lapa
bez dizaina ir tikai trešdaļa no iespējām
Vizuālais iespaids ir
ārkārtīgi nozīmīgs; pirmais iespaids par cilvēku,
piemēram, rodas divdesmit sekundēs. Tas ir viens no iemesliem,
kādēļ uzņēmēji piestrādā pie
sava tēla sākot ar uzvalku un beidzot ar vizītkartēm.
Līdzīgi ir arī ar mājaslapām, kas rada priekšstatu
par uzņēmumu. Pozitīvu iespaidu, protams, atstāj
profesionāli izstrādāts mājaslapas dizains. Interneta
dizains ir pilnīgi jauna sfēra, kas pārkāpj jau
tradicionālo mediju iespēju robežas. Pareizi izvēlēta
dizaina koncepcija tikai palīdzēs sasniegt mērķi, kas izvirzīts,
izvēloties veidot mājas lapu. Tas nozīmē, ka dizains ir
vēl viens līdzeklis mērķu sasniegšanai
kādēļ gan to neizmantot?
Problēmas
Viena no problēmām ir lapas
lēna ielādēšanās. Mājaslapas
apmeklētāji negaidīs, kamēr lapa beidzot atvērsies un
to varēs apskatīties, bet aizies uz citu mājaslapu.
Bieži šī problēma ir radusies tādēļ, ka
lapā ir pārāk lielas animācijas, kas ilgi
ielādējas.
Apmeklētājiem nepatīk
pēkšņas un viņu skatījumā it kā liekas
parādības. Apskatot mājaslapu, kuru programmējot,
pieļautas JavaScript kļūdas, parādās
paziņojumi par tām. Protams, lapas apmeklētājus tās
kaitina. Tāpat daudzās lapās bieži parādās
dažādi jauni pārlūkprogrammas logi t.s. Pop up
logi. Pārsvarā tos izmanto reklāmām, tomēr
pārāk daudzas šādas izlecošas reklāmas
nepanāk vajadzīgo mērķi - ieinteresēt, bet nereti
tieši otrādi sanikno apmeklētājus, kuriem šo logu
aizvēršana kļūst par galveno nodarbi. Līdzīgi ir
arī ar baneriem ja to ir pārāk daudz, arī tie var
traucēt.
Vēl ir dažas problēmas,
kas pārsvarā ir dizaineru un citu mājaslapas veidotāju
pieļautas kļūdas. Tādas, piemēram, ir
pieļautās pareizrakstības neprecizitātes, grūti
lasāms teksts, piemēram, ļoti mazi burtiņi vai oranžs
teksts uz elektrozaļa fona. Kaitina reti atjaunota informācija.
Šādas kļūmes
neliecina par mājaslapas veidotāju profesionalitāti un
traucēs sasniegt izvēlētos mērķus. Tādēļ,
ja vēlaties patiešām kvalitatīvu mājaslapu,
izvēlieties profesionāļus.
Laipni lūgti
jaunajā gadsimtā!
Informācija
sagatavota, izmantojot interneta resursus.
Jau pusmiljardam pasaules iedzīvotāju ir interneta pieslēgums mājās. Tas gūst arvien plašāku popularitāti arī Latvijā 2000. gadā 234 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju bija interneta lietotāji. Tuvākajā laikā Latvijā prognozējams interneta lietotāju pieaugums, ņemot vērā visus ietekmējošos faktorus tehnoloģiju, arī telekomunikāciju, tehnoloģiju attīstību, datoru izplatību, izglītības līmeni un informācijas tehnoloģijas kā valdības prioritāti.
Par interneta pārliecinoši ieņemto vietu ikdienā liecina arī fakts, ka interneta izplatības līmenis ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vidū 1995. gadā bija 5 procenti, bet šogad jau 27 procenti. Tātad internets kā plašsaziņas līdzeklis kļūst arvien populārāks, ieņem stabilu vietu citu mediju vidū un kļūst par vērā ņemamu spēku. Lai gan tā ir salīdzinoši jauna darbības un biznesa sfēra, tomēr ieņēmumi no interneta pakalpojumu sniegšanas Latvijā 2000. gadā bija aptuveni pieci miljoni latu, 2001. gadā - jau gandrīz seši miljoni.
Internets iegūst arvien lielāku nozīmi ikviena cilvēka un uzņēmuma ikdienā. Tomēr tā iespējas pilnvērtīgi jāizmanto. Un viena no šādām iespējām ir mājaslapa.
Domēns
Domēns ir Web adrese, kas ļauj iekļūt mājaslapā. Jebkura Web adrese sastāv no subdomēna, domēna un paplašinājuma. Piemēram, adresē www.ntpiedzivojumi.lv www ir subdomēns, ntpiedzivojumi domēns un lv paplašinājums.
Pavisam pasaulē šobrīd ir 33,1 miljons domēnu, no tiem 22,4 miljoni ir .com domēnu. Latvijā domēnus ar paplašinājumu .lv var reģistrēt tikai NIC Network Information Center for Latvia. Mājaslapas reģistrēšanas cena ir 40 lati vai 70 USD (ieskaitot PVN), un reģistrētais domēns pastāv divus gadus. Pēc tam pienāk rēķins par domēna atjaunošanu uz vienu gadu jāmaksā 20 lati vai 35 USD. Minimālais simbolu skaits domēna nosaukumā var būt divi, garākais var sastāvēt no 64 simboliem. Jāpiebilst, ka latviešu burtus nosaukumā gan nevar izmantot. Domēnā nevar būt aizvainojošu vārdu, reģistrētu preču zīmju, labi zināmu organizāciju nosaukumu. Ir arī citi ierobežojumi, ko nosaka Network Information Center for Latvia, un ar tiem var iepazīties mājaslapā www.nic.lv.
Mājaslapa
Šajā tehnoloģiju gadsimtā uzņēmuma vizītkarte ir mājaslapa. Pirmkārt, tā ir reklāma, turklāt reklāma ar ļoti plašām iespējām, par kurām jāmaksā vairākas reizes mazāk nekā jau ierastajos medijos.
Otrkārt, mājaslapa paplašina sakaru iespējas ar klientiem un partneriem un rada iespēju veidot atgriezenisko saiti ar tiem, izmantojot aptaujas, forumus, komentārus, BUJ (saukts arī par FAQ fast answer question, latviešu valodā biežāk uzdotie jautājumi) un citas iespējas.
Treškārt, informācija. Mūsdienās internets ir viens no lielākajiem informācijas sniedzējiem, un daudzi nepieciešamo informāciju meklē tieši internetā. Kā liecina statistikas dati, lielākā daļa lietotāju internetu izmanto tieši tādēļ, lai sameklētu vajadzīgās ziņas dažādos meklētājos un datubāzēs.
Mājas lapas izveidošana sākas ar sarunām. Ņemot vērā klienta vēlmes un prasības, dizaineris izstrādā kopējo koncepciju, no kuras būs atkarīga lapas struktūra, dizains un tehnoloģiskie risinājumi un iespējas. Dizains un stils ir atkarīgs arī no uzņēmuma mērķiem, stratēģijas, mērķauditorijas un daudziem citiem faktoriem.
Kad dizaineris savu ir pabeidzis, pie darba ķeras programmētājs, izmantojot dizainera izveidotās skices un klienta doto informāciju. Populārākās mājaslapu veidošanas programmas ir Pascal, JavaScript, HTML Script un citas. Kad mājaslapa ir pabeigta, tā tiek pārbaudīta testēta uz populārākajām interneta pārlūkprogrammām, lai pārliecinātos, vai mājaslapu var izmantot uz tām visām, vai darbojas saites un citi elementi, tiek novērstas konstatētās nepilnības. Pēc pārbaudes mājaslapa tiek novietota uz servera publicēta internetā. No šī brīža to var aplūkot jebkurš interesents.
Tomēr nepietiek tikai ar mājaslapas izveidi informācija regulāri jāpapildina un jāatjauno. Vakardienas avīzi jūs taču nelasāt vairākas nedēļas pēc kārtas, vai ne? Tāpat ir arī ar mājaslapām. Svarīgs priekšnosacījums, lai tās radītu interesi un būtu regulāri apmeklētas, ir aktuāla un jauna informācija. Īpaši svarīgi tas ir uzņēmumu mājaslapām, kas informē apmeklētājus par precēm un pakalpojumiem, jo laika gaitā mainās gan piedāvājums, gan cenas. Ieteicams regulāri mainīt arī dizainu.
Mājaslapas izveidošanai nevar noteikt konkrētas izmaksas, tās tiek precizētas, izstrādājot lapas kopējo koncepciju, struktūru un dizainu. Tāpat nevar noteikt arī precīzu izstrādes laiku, jo arī tas ir atkarīgs no lapas sarežģītības pakāpes.
Hostings
Hostings ir uzturēšanas serviss, kas nepieciešams ikvienai mājaslapai.
Atkarībā no hostinga servisa sniedzēja šajā pakalpojumā var ietilpt:
o domēna un datubāzes uzturēšana uz servera;
o regulāra informācijas atjaunošana un papildināšana;
o neierobežots interneta trafiks;
o datu aizsardzība;
o apdrošināšana;
o statistikas programmas arī detalizēta statistika on-line režīmā;
o reģistrācija meklētājserveros vai nu tikai Latvijas, vai visas pasaules;
o mailserveris;
o citi pakalpojumi.
Hostings atkarībā no uzņēmuma lieluma un citiem faktoriem ir dažāds:
o Beginner privātiem lietotājiem un nelielām mājaslapām;
o Small Business - nelieliem uzņēmumiem un vidēja lieluma mājaslapām;
o Business, Business Plus, Busines Pro - paredzēts vidēji lieliem uzņēmumiem un lielām lapām;
o Enterprise - lieliem uzņēmumiem un ļoti lielām sistēmām.
Mājas lapa bez dizaina ir tikai trešdaļa no iespējām
Vizuālais iespaids ir ārkārtīgi nozīmīgs; pirmais iespaids par cilvēku, piemēram, rodas divdesmit sekundēs. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ uzņēmēji piestrādā pie sava tēla sākot ar uzvalku un beidzot ar vizītkartēm. Līdzīgi ir arī ar mājaslapām, kas rada priekšstatu par uzņēmumu. Pozitīvu iespaidu, protams, atstāj profesionāli izstrādāts mājaslapas dizains. Interneta dizains ir pilnīgi jauna sfēra, kas pārkāpj jau tradicionālo mediju iespēju robežas. Pareizi izvēlēta dizaina koncepcija tikai palīdzēs sasniegt mērķi, kas izvirzīts, izvēloties veidot mājas lapu. Tas nozīmē, ka dizains ir vēl viens līdzeklis mērķu sasniegšanai kādēļ gan to neizmantot?
Problēmas
Viena no problēmām ir lapas lēna ielādēšanās. Mājaslapas apmeklētāji negaidīs, kamēr lapa beidzot atvērsies un to varēs apskatīties, bet aizies uz citu mājaslapu. Bieži šī problēma ir radusies tādēļ, ka lapā ir pārāk lielas animācijas, kas ilgi ielādējas.
Apmeklētājiem nepatīk pēkšņas un viņu skatījumā it kā liekas parādības. Apskatot mājaslapu, kuru programmējot, pieļautas JavaScript kļūdas, parādās paziņojumi par tām. Protams, lapas apmeklētājus tās kaitina. Tāpat daudzās lapās bieži parādās dažādi jauni pārlūkprogrammas logi t.s. Pop up logi. Pārsvarā tos izmanto reklāmām, tomēr pārāk daudzas šādas izlecošas reklāmas nepanāk vajadzīgo mērķi - ieinteresēt, bet nereti tieši otrādi sanikno apmeklētājus, kuriem šo logu aizvēršana kļūst par galveno nodarbi. Līdzīgi ir arī ar baneriem ja to ir pārāk daudz, arī tie var traucēt.
Vēl ir dažas problēmas, kas pārsvarā ir dizaineru un citu mājaslapas veidotāju pieļautas kļūdas. Tādas, piemēram, ir pieļautās pareizrakstības neprecizitātes, grūti lasāms teksts, piemēram, ļoti mazi burtiņi vai oranžs teksts uz elektrozaļa fona. Kaitina reti atjaunota informācija.
Šādas kļūmes neliecina par mājaslapas veidotāju profesionalitāti un traucēs sasniegt izvēlētos mērķus. Tādēļ, ja vēlaties patiešām kvalitatīvu mājaslapu, izvēlieties profesionāļus.
Laipni lūgti jaunajā gadsimtā!
Informācija sagatavota, izmantojot interneta resursus.