Kurš labāks?
Dažu pēdējo gadu laikā nelineārās
montāžas tirgus ir strauji piesātinājies ar jauniem un
uzlabotajiem produktiem
Dažos pēdējos
gados nelineārās montāžas tirgus strauji
piesātinās ar jauniem un uzlabotiem produktiem. Katrs
ražotājs sola, ka viņu risinājums ir labākais,
plašākām iespējām bagātākais un
reālā laikā strādājošs. Centīsimies
salīdzināt vairāku ražotāju profesionālos
produktus cenu diapazonā līdz 2000 USD: Adobe, Apple, Avid,
Canopus, Cinewave, FAST, Matrox un Pinnacle. Kritēriji, kurus
apskatīsim: tehniskais risinājums, savietojamība ar
dažādām sistēmām un videoformātiem,
uzstādīšanas process, pārvietojamības, reālā
laika, izaugsmes un tīkla izveides iespējas.
Tehniskais
risinājums. Daži ražotāji ir radījuši
specializētu PCI plati, kas arī veic lielāko darba daļu. Canopus,
Matrox un Pinnacle specializējas tieši hardware
iestrādē. Taču ir nepieciešams arī softs, kas
spētu strādāt ar šīm kartēm. Programmu
izstrādē spēcīgāki ir Adobe, Apple, Avid
un Fast. Canopus un Fast strādā gan pie hardware
gan software izstrādes (šīs programmas nav savietojamas
ar citiem ražotāju izstrādātajām). Tikai Apple
un Avid ražo programmu, kas datoram neizvirza papildu
prasības. Līdz ar to Canopus, Matrox un Pinnacle
kartes nav nekas bez programmas, bet Adobe un Fast nav nekas bez
kartes. Vienīgi Apple un Avid strādā ar datoru bez
papildu specifiskām instalācijām. Jo jaudīgāks dators,
jo montāža notiek ātrāk.
Savietojamība
ar dažādām operacionālajām sistēmām. Ar
kādām sistēmām strādā šīs programmas? Apple
FinalCutPro strādā tikai zem MacOS, Fast Purple - tikai
zem PC. Adobe Premiere un Avid Xpress DV strādā gan MacOS,
gan PC vidē.
Uzstādīšanas
process. Instalējot Matrox RT2500, Canopus Storm vai Pinnacle
ProONE, ir jārēķinās, ka šī karte no
sistēmas labākajā gadījumā prasīs vienu
pārtraukumu (IRQ). Turklāt to nedrīkst izmantot neviena cita
iekārta, pretējā gadījumā sistēma
strādās ar kļūdām. Katrai kartei instalācijas
process ir stingri reglamentēts. Gadījumā, ja soļu
secība tiek sajaukta, piemēram, sākumā tiek ielikta karte
un pēc tam instalēta montāžas programma, tā
strādā kļūdaini, tāpēc vajadzēs
inztalēt vēlreiz. Turpretim Apple FinalCutPro un Avid
XpressDV programmas ir instalējamas vienkārši
jāievieto CD un jāseko norādījumiem.
Pārvietošanas
iespējas. Ko darīt, ja montāža jāveic ārpus
studijas? Jāmontē uz portatīvā datora. Līdz ar to
varam apskatīt tikai montāžas programmas, jo tajā nav
vietas veselai PCI kartei. Adobe Premiere un Fast Purple
pilnībā palaist neizdodas. Atliek Apple FinalCutPro un Avid
Xpress DV programmas, kas bez problēmām izmantojamas arī uz
pārnēsājamiem datoriem.
Reālā
laika iespējas. Protams, montāžas procesā svarīgi
uzreiz redzēt visas izmaiņas, kas veiktas ar materiālu.
Gandrīz visi hardware ražotāji sola milzumu
reālā laika efektu, taču lielākoties darbojas
elementārie efekti, kurus montāžas kartes izrēķina,
pārējais tik un tā jārenderē. Apple
FinalCutPro veic visus darbus uz datora procesora rēķina,
taču tikai daži efekti ir pieejami reālā laikā.
Turpretim Avid XpressDV piedāvā reālā laika Prewiev.
Tas nozīmē, ka procesors rēķina efektu nevis pilnā
kvalitātē, bet samazinātā. Tā kā
montāžas laikā materiāls parādās tikai
nelielā logā, kvalitātes zudumu pamanīt ir visai
grūti. Kad darbs ir pabeigts, tad arī tiek veikts viens kopīgs renders.
Savietojamība
ar dažādiem videoformātiem. Ir vairāki videoattēla
glabāšanas formāti: DVCam no Sony, DVCPro no
Panasonic un universāls DV25 formāts. Lielākoties tie
visi ir savietojami ar šajā
rakstā apskatāmajām programmām. Vienīgi Apple
FinalCutPro nespēj sadarboties ar Panasonic kamerām un
magnetofoniem.
Izaugsmes
un tīkla izveides iespējas Veiksmīgi strādājot, agri
vai vēlu rodas vēlēšanas un iespējas
paplašināt iespējas. Ko piedāvā ražotāji?
Lielākoties situācija ir visai bēdīga. Kāda karte ir
datorā, tāda tā arī paliks. Tikai programmām
iznāk upgrade versijas, kas lielākoties novērš
agrāk pieļautās kļūdas. Vienīgi Avid
piedāvā iespēju uzbūvēt tīklu, kur vairāki
lietotāji var strādāt ar vienu materiālu vienlaikus.
Tādējādi var ievērojami samazināt kopējo
montāžas laiku. Piemēram, 1. darba vietā veic melno
montāžu, 2. - strādā ar efektiem, 3. - liek titrus, 4. -
apstrādā skaņu. Pretējā gadījumā katra
nākamā darba vieta sāktu darbu tikai tad, kad
iepriekšēja to pilnībā pabeigusi. Avid tīkla
gadījumā sistēmas visu laiku ir noslogotas, tātad -
pastāvīgi sevi atpelna. Pretējā gadījumā
vairākas darbavietas atrastos dīkstāvē.
Rezultāts.
Nav vienas ideālas sistēmas, kas vienlaikus būtu
visērtākā, visātrākā,
visvienkāršākā un vislētākā. Ceru, ka
šis raksts palīdzēs objektīvāk novērtēt
tirgus piedāvājumu katrā individuālā
gadījumā.
Ņemot
vērā IT industrijas straujo attīstību, dažas no
aprakstītajām īpašībām līdz raksta
publicēšanai var mainīties.
Edgars JAUDZEMS,
SIA Eksperts Pro
projektu vadītājs
Salīdzinājuma
tabula.
Adobe
Premiere
Apple
FinalCutPro
Avid
Xpress DV
Canopus
DVStorm
Pinnacle
Cinewave
FAST
Purple
Matrox
RT2500
Martox
RTMac
Pinnacle
ProONE
Software
nepieciešams
×
×
×
Adobe
Premiere
Apple
FinalCutPro
×
Adobe
Premiere
Adobe
Premiere
Adobe
Premiere
Hardware
nepieciešams
Ö*
×
×
×
×
Ö**
×
×
×
PC
Ö
×
Ö
Ö
×
Ö
Ö
×
Ö
Mac
Ö
Ö
Ö
×
Ö
×
×
Ö
×
Software
instalācija
×
Ö
Ö
×
×
×
×
×
×
Soft/Hard-ware
instalācija
Ö
×
×
Ö
Ö
Ö
Ö
Ö
Ö
Pārvietojamība
×
Ö
Ö
×
×
×
×
×
×
Reālā
laika efekti
Ö
Ö
×
Ö
Ö
Ö
Ö
Ö
Ö
Dažos pēdējos
gados nelineārās montāžas tirgus strauji
piesātinās ar jauniem un uzlabotiem produktiem. Katrs
ražotājs sola, ka viņu risinājums ir labākais,
plašākām iespējām bagātākais un
reālā laikā strādājošs. Centīsimies
salīdzināt vairāku ražotāju profesionālos
produktus cenu diapazonā līdz 2000 USD: Adobe, Apple, Avid,
Canopus, Cinewave, FAST, Matrox un Pinnacle. Kritēriji, kurus
apskatīsim: tehniskais risinājums, savietojamība ar
dažādām sistēmām un videoformātiem,
uzstādīšanas process, pārvietojamības, reālā
laika, izaugsmes un tīkla izveides iespējas.
Tehniskais
risinājums. Daži ražotāji ir radījuši
specializētu PCI plati, kas arī veic lielāko darba daļu. Canopus,
Matrox un Pinnacle specializējas tieši hardware
iestrādē. Taču ir nepieciešams arī softs, kas
spētu strādāt ar šīm kartēm. Programmu
izstrādē spēcīgāki ir Adobe, Apple, Avid
un Fast. Canopus un Fast strādā gan pie hardware
gan software izstrādes (šīs programmas nav savietojamas
ar citiem ražotāju izstrādātajām). Tikai Apple
un Avid ražo programmu, kas datoram neizvirza papildu
prasības. Līdz ar to Canopus, Matrox un Pinnacle
kartes nav nekas bez programmas, bet Adobe un Fast nav nekas bez
kartes. Vienīgi Apple un Avid strādā ar datoru bez
papildu specifiskām instalācijām. Jo jaudīgāks dators,
jo montāža notiek ātrāk.
Savietojamība
ar dažādām operacionālajām sistēmām. Ar
kādām sistēmām strādā šīs programmas? Apple
FinalCutPro strādā tikai zem MacOS, Fast Purple - tikai
zem PC. Adobe Premiere un Avid Xpress DV strādā gan MacOS,
gan PC vidē.
Uzstādīšanas
process. Instalējot Matrox RT2500, Canopus Storm vai Pinnacle
ProONE, ir jārēķinās, ka šī karte no
sistēmas labākajā gadījumā prasīs vienu
pārtraukumu (IRQ). Turklāt to nedrīkst izmantot neviena cita
iekārta, pretējā gadījumā sistēma
strādās ar kļūdām. Katrai kartei instalācijas
process ir stingri reglamentēts. Gadījumā, ja soļu
secība tiek sajaukta, piemēram, sākumā tiek ielikta karte
un pēc tam instalēta montāžas programma, tā
strādā kļūdaini, tāpēc vajadzēs
inztalēt vēlreiz. Turpretim Apple FinalCutPro un Avid
XpressDV programmas ir instalējamas vienkārši
jāievieto CD un jāseko norādījumiem.
Pārvietošanas
iespējas. Ko darīt, ja montāža jāveic ārpus
studijas? Jāmontē uz portatīvā datora. Līdz ar to
varam apskatīt tikai montāžas programmas, jo tajā nav
vietas veselai PCI kartei. Adobe Premiere un Fast Purple
pilnībā palaist neizdodas. Atliek Apple FinalCutPro un Avid
Xpress DV programmas, kas bez problēmām izmantojamas arī uz
pārnēsājamiem datoriem.
Reālā
laika iespējas. Protams, montāžas procesā svarīgi
uzreiz redzēt visas izmaiņas, kas veiktas ar materiālu.
Gandrīz visi hardware ražotāji sola milzumu
reālā laika efektu, taču lielākoties darbojas
elementārie efekti, kurus montāžas kartes izrēķina,
pārējais tik un tā jārenderē. Apple
FinalCutPro veic visus darbus uz datora procesora rēķina,
taču tikai daži efekti ir pieejami reālā laikā.
Turpretim Avid XpressDV piedāvā reālā laika Prewiev.
Tas nozīmē, ka procesors rēķina efektu nevis pilnā
kvalitātē, bet samazinātā. Tā kā
montāžas laikā materiāls parādās tikai
nelielā logā, kvalitātes zudumu pamanīt ir visai
grūti. Kad darbs ir pabeigts, tad arī tiek veikts viens kopīgs renders.
Savietojamība
ar dažādiem videoformātiem. Ir vairāki videoattēla
glabāšanas formāti: DVCam no Sony, DVCPro no
Panasonic un universāls DV25 formāts. Lielākoties tie
visi ir savietojami ar šajā
rakstā apskatāmajām programmām. Vienīgi Apple
FinalCutPro nespēj sadarboties ar Panasonic kamerām un
magnetofoniem.
Izaugsmes
un tīkla izveides iespējas Veiksmīgi strādājot, agri
vai vēlu rodas vēlēšanas un iespējas
paplašināt iespējas. Ko piedāvā ražotāji?
Lielākoties situācija ir visai bēdīga. Kāda karte ir
datorā, tāda tā arī paliks. Tikai programmām
iznāk upgrade versijas, kas lielākoties novērš
agrāk pieļautās kļūdas. Vienīgi Avid
piedāvā iespēju uzbūvēt tīklu, kur vairāki
lietotāji var strādāt ar vienu materiālu vienlaikus.
Tādējādi var ievērojami samazināt kopējo
montāžas laiku. Piemēram, 1. darba vietā veic melno
montāžu, 2. - strādā ar efektiem, 3. - liek titrus, 4. -
apstrādā skaņu. Pretējā gadījumā katra
nākamā darba vieta sāktu darbu tikai tad, kad
iepriekšēja to pilnībā pabeigusi. Avid tīkla
gadījumā sistēmas visu laiku ir noslogotas, tātad -
pastāvīgi sevi atpelna. Pretējā gadījumā
vairākas darbavietas atrastos dīkstāvē.
Rezultāts.
Nav vienas ideālas sistēmas, kas vienlaikus būtu
visērtākā, visātrākā,
visvienkāršākā un vislētākā. Ceru, ka
šis raksts palīdzēs objektīvāk novērtēt
tirgus piedāvājumu katrā individuālā
gadījumā.
Ņemot
vērā IT industrijas straujo attīstību, dažas no
aprakstītajām īpašībām līdz raksta
publicēšanai var mainīties.
Edgars JAUDZEMS,
SIA Eksperts Pro
projektu vadītājs
Salīdzinājuma
tabula.
|
Adobe
Premiere |
Apple
FinalCutPro |
Avid
Xpress DV |
Canopus
DVStorm |
Pinnacle
Cinewave |
FAST
Purple |
Matrox
RT2500 |
Martox
RTMac |
Pinnacle
ProONE |
Software
nepieciešams |
× |
× |
× |
Adobe
Premiere |
Apple
FinalCutPro |
× |
Adobe
Premiere |
Adobe
Premiere |
Adobe
Premiere |
Hardware
nepieciešams |
Ö* |
× |
× |
× |
× |
Ö** |
× |
× |
× |
PC |
Ö |
× |
Ö |
Ö |
× |
Ö |
Ö |
× |
Ö |
Mac |
Ö |
Ö |
Ö |
× |
Ö |
× |
× |
Ö |
× |
Software instalācija |
× |
Ö |
Ö |
× |
× |
× |
× |
× |
× |
Soft/Hard-ware instalācija |
Ö |
× |
× |
Ö |
Ö |
Ö |
Ö |
Ö |
Ö |
Pārvietojamība |
× |
Ö |
Ö |
× |
× |
× |
× |
× |
× |
Reālā
laika efekti |
Ö |
Ö |
× |
Ö |
Ö |
Ö |
Ö |
Ö |
Ö |