Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Kurš labāks?

   

Dažu pēdējo gadu laikā nelineārās montāžas tirgus ir strauji piesātinājies ar jauniem un uzlabotajiem produktiem

 

Dažos pēdējos gados nelineārās montāžas tirgus strauji piesātinās ar jauniem un uzlabotiem produktiem. Katrs ražotājs sola, ka viņu risinājums ir labākais, plašākām iespējām bagātākais un reālā laikā strādājošs. Centīsimies salīdzināt vairāku ražotāju profesionālos produktus cenu diapazonā līdz 2000 USD: Adobe, Apple, Avid, Canopus, Cinewave, FAST, Matrox un Pinnacle. Kritēriji, kurus apskatīsim: tehniskais risinājums, savietojamība ar dažādām sistēmām un videoformātiem, uzstādīšanas process, pārvietojamības, reālā laika, izaugsmes un tīkla izveides iespējas.

 

Tehniskais risinājums. Daži ražotāji ir radījuši specializētu PCI plati, kas arī veic lielāko darba daļu. Canopus, Matrox un Pinnacle specializējas tieši hardware iestrādē. Taču ir nepieciešams arī softs, kas spētu strādāt ar šīm kartēm. Programmu izstrādē spēcīgāki ir Adobe, Apple, Avid un Fast. Canopus un Fast strādā gan pie hardware gan software izstrādes (šīs programmas nav savietojamas ar citiem ražotāju izstrādātajām). Tikai Apple un Avid ražo programmu, kas datoram neizvirza papildu prasības. Līdz ar to Canopus, Matrox un Pinnacle kartes nav nekas bez programmas, bet Adobe un Fast nav nekas bez kartes. Vienīgi Apple un Avid strādā ar datoru bez papildu specifiskām instalācijām. Jo jaudīgāks dators, jo montāža notiek ātrāk.

Savietojamība ar dažādām operacionālajām sistēmām. Ar kādām sistēmām strādā šīs programmas? Apple FinalCutPro strādā tikai zem MacOS, Fast Purple - tikai zem PC. Adobe Premiere un Avid Xpress DV strādā gan MacOS, gan PC vidē.

Uzstādīšanas process. Instalējot Matrox RT2500, Canopus Storm vai Pinnacle ProONE, ir jārēķinās, ka šī karte no sistēmas labākajā gadījumā prasīs vienu pārtraukumu (IRQ). Turklāt to nedrīkst izmantot neviena cita iekārta, pretējā gadījumā sistēma strādās ar kļūdām. Katrai kartei instalācijas process ir stingri reglamentēts. Gadījumā, ja soļu secība tiek sajaukta, piemēram, sākumā tiek ielikta karte un pēc tam instalēta montāžas programma, tā strādā kļūdaini, tāpēc vajadzēs inztalēt vēlreiz. Turpretim Apple FinalCutPro un Avid XpressDV programmas ir instalējamas vienkārši – jāievieto CD un jāseko norādījumiem.

Pārvietošanas iespējas. Ko darīt, ja montāža jāveic ārpus studijas? Jāmontē uz portatīvā datora. Līdz ar to varam apskatīt tikai montāžas programmas, jo tajā nav vietas veselai PCI kartei. Adobe Premiere un Fast Purple pilnībā palaist neizdodas. Atliek Apple FinalCutPro un Avid Xpress DV programmas, kas bez problēmām izmantojamas arī uz pārnēsājamiem datoriem.

Reālā laika iespējas. Protams, montāžas procesā svarīgi uzreiz redzēt visas izmaiņas, kas veiktas ar materiālu. Gandrīz visi hardware ražotāji sola milzumu reālā laika efektu, taču lielākoties darbojas elementārie efekti, kurus montāžas kartes izrēķina, pārējais tik un tā jārenderē. Apple FinalCutPro veic visus darbus uz datora procesora rēķina, taču tikai daži efekti ir pieejami reālā laikā. Turpretim Avid XpressDV piedāvā reālā laika Prewiev. Tas nozīmē, ka procesors rēķina efektu nevis pilnā kvalitātē, bet samazinātā. Tā kā montāžas laikā materiāls parādās tikai nelielā logā, kvalitātes zudumu pamanīt ir visai grūti. Kad darbs ir pabeigts, tad arī tiek veikts viens kopīgs renders.

Savietojamība ar dažādiem videoformātiem. Ir vairāki videoattēla glabāšanas formāti: DVCam no Sony, DVCPro no Panasonic un universāls DV25 formāts. Lielākoties tie visi  ir savietojami ar šajā rakstā apskatāmajām programmām. Vienīgi Apple FinalCutPro nespēj sadarboties ar Panasonic kamerām un magnetofoniem.

Izaugsmes un tīkla izveides iespējas Veiksmīgi strādājot, agri vai vēlu rodas vēlēšanas un iespējas paplašināt iespējas. Ko piedāvā ražotāji? Lielākoties situācija ir visai bēdīga. Kāda karte ir datorā, tāda tā arī paliks. Tikai programmām iznāk upgrade versijas, kas lielākoties novērš agrāk pieļautās kļūdas. Vienīgi Avid piedāvā iespēju uzbūvēt tīklu, kur vairāki lietotāji var strādāt ar vienu materiālu vienlaikus. Tādējādi var ievērojami samazināt kopējo montāžas laiku. Piemēram, 1. darba vietā veic melno montāžu, 2. - strādā ar efektiem, 3. - liek titrus, 4. - apstrādā skaņu. Pretējā gadījumā katra nākamā darba vieta sāktu darbu tikai tad, kad iepriekšēja to pilnībā pabeigusi. Avid tīkla gadījumā sistēmas visu laiku ir noslogotas, tātad - pastāvīgi sevi atpelna. Pretējā gadījumā vairākas darbavietas atrastos dīkstāvē.

Rezultāts. Nav vienas ideālas sistēmas, kas vienlaikus būtu visērtākā, visātrākā, visvienkāršākā un vislētākā. Ceru, ka šis raksts palīdzēs objektīvāk novērtēt tirgus piedāvājumu katrā individuālā gadījumā.

 

Ņemot vērā IT industrijas straujo attīstību, dažas no aprakstītajām īpašībām līdz raksta publicēšanai var mainīties.

 

Edgars JAUDZEMS,

SIA Eksperts Pro

projektu vadītājs

 


Salīdzinājuma tabula.

 

Adobe Premiere

Apple FinalCutPro

Avid Xpress DV

Canopus DVStorm

Pinnacle Cinewave

FAST Purple

Matrox RT2500

Martox RTMac

Pinnacle ProONE

Software nepieciešams

×

×

×

Adobe Premiere

Apple FinalCutPro

×

Adobe Premiere

Adobe Premiere

Adobe Premiere

Hardware nepieciešams

Ö*

×

×

×

×

Ö**

×

×

×

PC

Ö

×

Ö

Ö

×

Ö

Ö

×

Ö

Mac

Ö

Ö

Ö

×

Ö

×

×

Ö

×

Software

instalācija

×

Ö

Ö

×

×

×

×

×

×

Soft/Hard-ware

instalācija

Ö

×

×

Ö

Ö

Ö

Ö

Ö

Ö

Pārvietojamība

×

Ö

Ö

×

×

×

×

×

×

Reālā laika efekti

Ö

Ö

×

Ö

Ö

Ö

Ö

Ö

Ö