Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Transporta parka vadība un IT

   

Autors

 

Aizvien vairāk Latvijas uzņēmumu novērtē IT  lomu dažādu problēmu risināšanā. Lattelekom, šķiet, ir pirmais uzņēmums Latvijā, kas kopā ar Verdi izstrādājis un sācis efektīvi izmantot Transporta parka vadības sistēmu. Par to SP stāsta Lattelekom Transporta daļas (TD) direktore Vita ŠTELMAHERE un Pakalpojumu vadības un klientu apkalpošanas nodaļas direktors Arnis JAUDZEMS.

 

- Cik īsti liels ir Lattelekom  autoparks?

V. Štelmahere: - Šobrīd mūsu pārvaldījumā ir aptuveni 1600 automašīnu, bet  transporta līdzekļu lietotāju ir krietni vairāk - aptuveni 2500. Autoparkā pārsvarā ir Citroėn, Opel, Ford un Renault markas automašīnas, vienlaikus pamazām atsakāmies no VAZ un UAZ ražoto automašīnu izmantošanas uzņēmumā. Vēl ir  ekskavatori, dīzeļģeneratori, kabeļrati un cita speciālā tehnika, kuru pārvalda Tīklu ekspluatācijas daļa. Šādu milzu saimniecību nebūtu iespējams efektīvi apkalpot, ja mūsu rīcībā nebūtu datu bāzes un atbilstošu IT risinājumu.

- Kā gan iepriekš varējāt bez tiem iztikt?!

V. Štelmahere: - Sākumā izveidojām pavisam nelielu datu bāzi FoxPro vidē, kurā bija fiksēta tikai automašīnas marka, modelis, numurs un norādīts, kāda struktūrvienība to lieto.  Ar laiku kļuva skaidrs: ja vēlamies sakārtot arī transporta parka uzturēšanas ekonomisko pusi, svarīgi ir apzināt visas  tā uzturēšanas izmaksas, jo tikai tādējādi var sākt meklēt risinājumus optimizācijai.

A. Jaudzems: -  Tagad mūsu sistēma ir veidota PowerObjects vidē un,  sekojot  IT attīstībai, jau šogad  pārejam uz Borland Delphi vidi.

- Kādu ekonomisko efektu dod jaunā sistēma?

A. Jaudzems: - Piemēram, pēc jaunās  atskaišu un kontroles sistēmas ieviešanas degvielas patēriņš uz 100 km ir sarucis aptuveni par pieciem procentiem.  Turklāt agrāk ar atskaitēm un kases čekiem nodarbojās vairāki desmiti dispečeru un grāmatvežu, kas tās apstrādāja mēnesi vai divus, bet tagad, saņemot no degvielas piegādātājiem elektroniskās atskaites un apstrādājot tās Transporta vadības sistēmā (TVS), jau stundas laikā ir redzams gan iegādātās degvielas apjoms visam uzņēmumam, gan arī  katram individuālajam auto.

V. Štelmahere: - Varam salīdzināt arī katra autovadītāja iesniegtos datus par degvielas patēriņu ar informāciju no degvielas uzpildes stacijām: tā konstatējam nesakritību datos un varam meklēt cēloņus.

- Jūsu pārziņā ir ne tikai degvielas patēriņa uzskaite un administrēšana.

V. Štelmahere: - Jā, kontrolējam arī autoservisus, kuros notiek remontdarbi un tehniskās apkopes. Ne mazāk svarīgi ir sakārtot un uzturēt arī apdrošināšanas datu bāzi. It īpaši jaunajā civiltiesiskās apdrošināšanas likumprojektā ir iekļauti nosacījumi, kas apgrūtinās liela autoparka pārvaldi, līdz ar to atbilstoša datu bāze jau kļūst par ikdienas nepieciešamību.

A. Jaudzems: - Transporta vadības sistēma ir savienota ar Lattelekom transporta līdzekļu lietotāju apkalpošanas sistēmu Karuzo, un tas nozīmē, ka varam precīzi sekot līdzi, piemēram, tehnisko apskašu beigu termiņiem, apdrošināšanas polišu vai maksājuma karšu derīguma termiņiem un citām pozīcijām.

- Ne mazums sarežģījumu lielu autoparku īpašniekiem sagādā arī autostāvvietas.

V. Štelmahere: - Autostāvvietas izvēlamies gan izvērtējot piedāvātos stāvvietas izmantošanas nosacījumus un izmaksas, gan arī, ņemot vērā transporta līdzekļa lietotāja darba vietas adresi. Vienlaikus, lai nodrošinātu uzņēmuma līdzekļu ekonomisku izmantošanu un nemaksātu par tukšām stāvvietām, izlases veidā esam uzsākuši autostāvvietu kontroli. Lai gan pilnīga kontrole varētu būt tikai tad, ja visas mašīnas būtu aprīkotas ar globālo pozicionēšanas sistēmu GPS.

- Vai neplānojat to ieviest, lai  kontrole būtu efektīvāka?

V. Štelmahere: - GPS sistēmai Latvijā šobrīd vēl ir pārāk augsta cena. To ir saprātīgi ieviest tikai tādiem uzņēmumiem, kur kravu pārvadāšana ir pamatbizness. Mums tas šobrīd nav ekonomiski izdevīgi, tādēļ kontrolējam ar parastajām metodēm. Lai gan nākotnē GPS sistēma varētu tikt ieviesta arī mūsu uzņēmumā, bet tad šīs sistēmas uzdevums visdrīzāk būs nodrošināt nevis līdzekļu ekonomiju, bet gan efektīvāku Lattelekom klientu apkalpošanu un tīkla bojājumu novēršanu.

- Jūs taču ne tikai kontrolējat klientus, bet arī palīdzat viņiem.

V. Štelmahere: - Jā, arī klientu apkalpošana tiek nodrošināta ar TVS palīdzību. Visi mūsu klientu zvani, faksa un e-pasta ziņojumi nonāk pie Transporta daļas operatoriem, kas par radušos problēmu tālāk informē atbildīgo TD darbinieku un deleģē uzdevumu. Tā izmantojot TVS un klientu apkalpošanas sistēmu Karuzo, mēs spējam nodrošināt operatīvu klientu apkalpošanu jebkurā Latvija reģionā.

-  Daudzas jūsu IT sistēmas ir  Verdi izstrādātas.

V. Štelmahere: - Sākumā pētījām pasaules programmatūras, lai iegādātos kādu no  tirgū pieejamiem produktiem, to attiecīgi pielāgojot. Tomēr ārzemēs ir atšķirīgas tehnoloģijas un biznesa vide. Piemēram, Somijā ir iespējams pieslēgties tīklam un redzēt, kurā autoservisā un par kādu cenu var iegādāties konkrēto rezerves daļu.

A. Jaudzems: -  Izpētot situāciju, secinājām, ka mūsu autoparkam vislabāk būtu noderējis CFC Solutions (Anglija) piedāvājums, bet tas maksātu ap 100 000 latu, ņemot vērā licences, programmatūras pielāgošanu Latvijas videi utt.  Tāpēc arī  izvēlējāmies Verdi, kurš ne tikai profesionāli uztur un pilnveido datu bāzi, bet arī gādā par datu drošību.

- Vai Latvijā ir vēl kāds uzņēmums, kas izmanto līdzīgus transporta vadības risinājumus? Varbūt kādam noderētu jūsu pieredze?

A. Jaudzems: - Pasaulē šādas sistēmas ir diezgan populāras, bet Latvijā, cik zināms, nekā tamlīdzīga nav. Pāris Latvijas lielo uzņēmumu gan ir sākuši šo jautājumu apsvērt un izrādījuši interesi. Jau šobrīd esam konsultējuši Lietuvos Telekomas par datu bāzes ieviešanu. Mums bija vajadzīgi trīs gadi, lai izveidotu šo sistēmu, bet Lietuvos Telekomas, izmantojot mūsu konsultācijas, to ieviesa ļoti ātri.

- Tad jau jūs varētu uzsākt konsultāciju biznesu.

A. Jaudzems: - Mūsu pieredze un zināšanas noteikti ļauj konsultēt citus uzņēmumus transporta parka vadībā. Gribētu uzsvērt arī TVS tehniskās iespējas -  tajā varētu  uzturēt informāciju pat par visiem Latvijas uzņēmumu autoparkiem.

V. Štelmahere: - Tomēr, pirms uzņēmums pieņem lēmumu par investīcijām Transporta vadības sistēmā, ir jābūt skaidri definētiem mērķiem un izpratnei par sistēmas ieviešanas un uzturēšanas izmaksām, kā arī nepieciešamajiem resursiem. Uzņēmumam   jāiegulda līdzekļi  arī darbinieku apmācībā darbam ar programmu un jāpilnveido zināšanas datu analīzē. Turklāt IT risinājumi transporta parka vadībā palīdzēs tikai tad, ja dati tiks regulāri uzturēti un atjaunoti, un izvēlētās programmas varēs sekmīgi integrēt ar citām sistēmām.

- Vai saglabājusies tradīcija pārdot lietotās Lattelekom automašīnas? Agrāk tās varēja pirkt uzņēmuma darbinieki.

A. Jaudzems: - Arī tagad tās pārdodam, bet vairs nav ierobežojumu, ka mašīnas drīkst iegādāties tikai Lattelekom darbinieki. Autoparks katru gadu tiek atjaunots, lai   transporta līdzekļu ekspluatācija uzņēmumam būtu ekonomiski izdevīga. Pārdošanai paredzētos transporta līdzekļus var aplūkot gan tirdzniecības vietā Brīvības 400, gan internetā www.autobirza.lv.

V. Štelmahere: - Transporta līdzekļus mainām, raugoties pēc to nobraukuma (no 150 000 līdz 200 000 km - atkarībā no auto markas), nevis pēc auto vecuma, tomēr vidēji tie ir seši septiņi gadi. Mašīnu tehnisko stāvokli, nobraukumu un bojājumus izvērtē neatkarīgs, sertificēts eksperts, kurš tad arī nosaka tirgus cenu.

- Vai esat domājuši par iespēju pelnīt ar ārējo klientu apkalpošanu?

A. Jaudzems: - Tas ir iespējams, bet daudzu  uzņēmumu vadītāji joprojām nezina, kas ir transporta parka vadība. Vispirms jau uzņēmumu vadītājiem būtu jāapzinās sava autoparka uzturēšanas izmaksas – ne tikai degviela, remontdarbi un apdrošināšana, bet arī darbinieku algas, telpas, telekomunikāciju pakalpojumi un viss pārējais, kas varētu veidot pat līdz 50 procentiem papildus izmaksu. Kad uzņēmumi zinās, cik tiem izmaksā viena transporta līdzekļa uzturēšana un kāda ir saņemto pakalpojumu kvalitāte, mēs varēsim runāt par transporta parka vadības pakalpojumu tirgu.

 V. Štelmahere: - Transporta daļa jau tagad uzņēmumam sniedz transporta parka vadības pakalpojumu, nodrošinot transporta līdzekļu pārvaldīšanas pilnu ciklu, to ekspluatācijā realizējot optimālo līdzsvaru starp izmaksām un kvalitāti. Klients par konkrētu mēneša maksu var saņemt tādus pakalpojumus kā auto iegāde un komplektācija,  transporta līdzekļa reģistrācija, tehniskās apskates un apkopes, nodokļu un nodevu nomaksa,  apdrošināšana un apdrošināšanas gadījumu vadība, degvielas un stāvvietu kartes, datu uzturēšanu datu bāzē,  24 stundu palīdzība uz ceļa, rezerves auto nodrošināšana, riepu serviss, īstermiņa noma, bezmaksas klientu apkalpošanas tālrunis u.c. 

- Jūs droši vien esat domājuši arī par ISO sertifikāciju.

V. Štelmahere: - Oktobrī  notiks ārējais kvalitātes audits. Tā rezultātā ceram saņemt ISO sertifikātu klientu apkalpošanā, kas apliecinās mūsu kompetences un profesionalitāti. Raugoties tālākā nākotnē, varbūt tieši saņemtais ISO kalpos kā papildus garantija klientam, izvēloties savu sadarbības partneri!

 Gunta KĻAVIŅA

 

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001