Telemātika un transporta nākotne Latvijā
Telematika Latvija
Aizvien jūtamāk transporta attīstību ietekmē
telemātika (vārda cilme telekomunikācijas + informātika).
ES atbalstītajās zinātniskajās izstrādnēs tā
bija iekļauta jau 4. un arī 5. zinātniskajā programmā.
2003. gadā sāksies 6. programma, tās uzdevumu izstrādē
telemātikā ir piedalījušies arī Latvijas
zinātnieki. Par perspektīvām stāsta Dr. habil. sc. eng.
profesors Igors Kabaškins, Transporta un sakaru institūta prorektors,
kas ir arī Latvijas pārstāvis Eiropas Zinātnisko un
tehnisko pētījumu komisijas Transporta tehniskajā komitejā.
Desmitgade ar
telemātiku
Transporta
telemātika ir izveidojusies vairāku zinātnes un prakses nozaru
saskares punktā, tās pamats ir IT un TK sasniegumu
integrēšana tradicionālajās transporta nozarēs
(autotransportā, dzelzceļa, gaisa un jūras transportā,
arī cauruļvadu transportā un ostās). ASV šo plašo
informātikas un telekomunikāciju kompleksu pieņemts
apzīmēt ar terminu intelektuālās
transporta sistēmas. Abi nosaukumi uzskatāmi par sinonīmiem.
Telemātika
atrod iespējas, kā sasniegt moderno TK un IT līdzekļu
sākotnējās funkcijas būtisku paplašinājumu, lai
piedāvātu jaunus pakalpojumus. Piemēram, ja mobilā telefona
īpašnieks to izmanto arī kā rīku, ar kuru veic
norēķinus par iepirkumiem un pakalpojumiem, tad tas ir
telemātisks lietojums. Analogs piemērs - plaukstdators, kas
integrēti veic dažādas funkcijas noliktavu
apsaimniekošanā un nodrošina sakarus pa internetu.
Telemātika
piedāvā jaunas iespējas visiem ierastajiem transporta
dalībniekiem (satiksmes līdzekļiem, satiksmes videi, satiksmes
dalībniekiem). Tās izriet no sabiedrības aktuālajām
vajadzībām: drošības līmeņa
paaugstināšana, transporta un vides sadraudzības
nodrošināšana u. c.
Kopš
1991. gada Eiropas Savienībā darbojas Ceļu transporta un
satiksmes telemātikas komiteja, kas nodarbojas ar standartizācijas
jautājumiem 13 virzienos, piemēram, maksas un pieejas
automatizēta kontrole; kravu transporta vadības sistēmas;
sabiedriskais transports; satiksmes lietotāju informēšana;
satiksmes kontrole; autonovietņu vadība; ģeogrāfiskās
IS un ceļu datu bāzes; ceļu satiksmes dati: izstrāde,
glabāšana, saskarnes; cilvēku un mašīnas saskarnes
(interfeisi); transporta līdzekļu automātiskā
identifikācija un citi.
Telemātikas
redzamā un neredzamā puse
Pagaidām
telemātikas iespējas visplašāk pazīstamas
autotransportā: vadītāji var izmantot lokatoru, kas nosaka
priekšā braucošās mašīnas ātrumu un
attālumu, un vadītājam iespējams koriģēt
mašīnas gaitu atbilstoši satiksmes drošības
prasībām. Darba kārtībā ir intelektuālo
ātruma ierobežotāju uzstādīšana uz automaģistrālēm:
apgādājot auto ar uztvērēju, kas reaģē uz
ceļazīmei pievienoto ātruma ierobežotāju,
mašīna automātiski brauks zīmes norādītajā
ātrumā. Šāda tipa telemātikas ierīces ir
vienkāršas: tās būs iespējams iegādāties
veikalā vai saņemt kopā ar auto.
Sarežģītu
transporta uzdevumu risināšanai telemātika piedāvā
izmantot pavadoņu navigācijas iespējas . Līdzās
ierastajiem lietotājiem (jūras un gaisa satiksmē) šie
pakalpojumi tagad tiek piedāvāti autotransporta plūsmu
vadībai un kontrolei. Datorizētās automašīnas, kas
apgādātas arī ar pavadoņa signālu uztvērēju,
dos iespēju braucējam saņemt informāciju kartē
(jebkurā pieprasītajā mērogā) par savu
atrašanās vietu tiklab pilsētā, kā tuksnesī.
Autopārvadājumu firmās sāks plaši izmantot autoparka
kontroli visos maršrutos dispečeri kontrolēs ne tikai
mašīnu atrašanās vietu, bet arī veicamās
operācijas un pat to, cik prasmīgi strādā
vadītājs (optimālo darba režīmu izvēle u. tml.).
Turklāt iespējams diagnosticēt transporta līdzekļu
tehnisko stāvokli pēc aptuveni 200 parametriem.
GALILEO GPS
jaunākais brālis
Pasaulē
pavadoņu navigācijai pašlaik izmanto divas sistēmas -
amerikāņu GPS (Global
Positioning System) un krievu GLONASS (Global
Navigation Satellite System). Pēc aukstā kara beigām
tās kļuvušas plaši pieejamas civilajām
vajadzībām. Pašlaik ES veido savu navigācijas sistēmu Galileo. Tajā tiek integrēti
vidējo un mazo valstu zinātniskie un finansiālie resursi.
Tā radīšana pavērs milzu iespējas telemātikas
praktiskai izmantošanai un arī jaunu pētījumu attīstībai.
Jau
pašlaik čipu izmantošana ļauj prognozēt, ka tiks
radīti navigācijas vajadzībām lietojami
uztvērēji, kurus varēs viegli uzlīmēt pat uz katras
automašīnas detaļas. (Telemātiķi joko, ka tad autoīpašniekam
Galileo došot iespēju
novērot pat to, kā sairst
viņam nozagtā mašīna un kā tās detaļas
izkaisās pa visu Eiropu.)
Galileo galvenā loma būs globālu
drošības un glābšanas sistēmu veidošanā.
Eiropā gaisa telpa ir ļoti blīvi apdzīvota, pavadoņu
navigācija ļaus daudz kvalitatīvāk uzraudzīt gaisa
telpu un satiksmes dalībniekus, automatizēt vadības procesus.
Latvijas
telemātikas speciālisti arī piedalās Galileo izveidē un lems par tā izmantošanu
visās transporta nozarēs.
Ceļš
uz Eiropas Savienību
Tagad,
kad rīdzinieki sēž pie kopējā lielā Eiropas
zinātniskās komitejas apspriežu galda kā pilntiesīgi
komitejas locekļi, kas var būt projektu izstrādes iniciatori un
pieaicināt dalībniekus to īstenošanai, jāatceras, ka
ES 4. programmas laikā Latvijas zinātnieki bija asociētie
locekļi, kuri vēl tikai kāri tvēra visu pieejamo
informāciju. Tomēr viņu sagatavotība un tehniskā
bāze (it īpaši aeronavigācijā) bija tik augsta, ka
drīz vien Rīga kļuva par vienu no starptautisko sanāksmju
un semināru rīkošanas vietām.
Par
pirmo bezdelīgu augsta līmeņa ārvalstu sakaros kļuva
ASV Nebraskas universitātes Aviācijas institūta direktors Brents
Bovens, kas 1995. gadā izdarīja divus atklājumus: Rīgas
Aviācijas universitātē strādā milzums zinātnieku
(ap 150 doktoru) un Rīgā atrodas ļoti moderni aprīkots
aeronavigācijas centrs. (Centru bija radījuši Latvijas Gaisa satiksme un Aeronavigācijas serviss
speciālisti, kas, pēc privatizācijas
pārņēmuši padomju mantojumu, kompleksi modernizēja
visas iekārtas. Šis centrs iegūto autoritāti uztur
joprojām; pēdējos gados tajā regulāri notiek ES
mēroga semināri.)
Radās
kopējs projekts - zinātnisks žurnāls Journal Air Transportation World Wide (kopš 1996. gada;
tā dibinātāji ir Nebraskas universitāte, RAU un trīs
NASA struktūras). Kopš 1999. gada oktobra šajā
projektā darbojas a/s Transporta un
sakaru institūts (TSI) privāta
augstskola, kas darbu sāka pēc tam, kad Latvijas valdība
pieņēma lēmumu par RAU likvidēšanu.
Par
jaunās augstskolas zinātnisko bāzi kļuva Telemātikas
un loģistikas institūts struktūra, kas jau 1998. gadā
apvienoja RAU mācību spēkus, kam šajos virzienos bija
nozīmīgs zinātniskais potenciāls. Institūta
dibinātājs un direktors ir profesors I.Kabaškins. Viņa
zinātnisko interešu loks - gaisa satiksmes vadība,
navigācijas sistēmas, to skaitā pavadoņu sistēmu
navigācija, TK un loģistika. Tās organiski
paplašinājušās ar IT un TK lietojumiem transportā, t.
i., telemātiku. Pētījumu nozīmību
apliecinājuši arī Latvijas zinātnieki, ievēlot
viņu par Latvijas Zinātņu akadēmijas korespondētājlocekli.
Domāt
globāli, bet darīt konkrēti
Tas ir
iemīļots profesora Kabakins aforisms. Profesors uzskata, ka
viņš ir divkārt laimīgs, jo ir iesaistīts ne vien
globālajā telemātikas attīstībā, bet arī
konkrētu projektu izstrādē. 2002. gadā Latvijas zinātnes
padome ir piešķīrusi grantu uz četriem gadiem
pētījumam Transporta
intelektuālās sistēmas attīstība Latvijā.
Pētījuma mērķis ir ilgtermiņa prioritāšu
noteikšana. Jau 90. gadu vidū ir izstrādāta Latvijas
transporta koncepcija (1996.2010.), kuras koordinators ir Latvijas transporta
attīstības un izglītības asociācija
(priekšsēdētājs A. Gūtmanis); telemātikas
jomā koordinatora funkcijas veic Transporta un sakaru institūts
(TSI).
Latvijā
zinātnieki pašlaik saskaras ar unikālu projektu iespēju,
kas balstīti uz telemātikas sasniegumiem. Jau ir
izstrādātas rekomendācijas autoceļu jomā (transporta
koncepcijas ietvaros ik divus gadus tiek apstiprināti konkrēti
projekti). Piešķirtais mērķfinansējums dos
iespēju formulēt gan lokālās problēmas, gan tās,
kas saistītas ar Latvijas transporta sistēmas integrāciju ES.
Tas radīs pamatu tehnisko projektu izstrādei, respektīvi, tiks
formulēts pasūtījumu grozs. Realizācijai piesaistīs
vietējos un ārzemju IT un TK speciālistus. Telemātikā
Latvija varētu būt ne tikai importētāja, bet arī
eksportētāja, radot konkurētspējīgus telemātikas
piedāvājumus.
TSI
radošais potenciāls ir vislielākais, jo divu gadu laikā ir
strādāts sešos ES un trijos Latvijas projektos. Tiek domāts
arī par Baltijas transporta sistēmas veidošanu, kas
izslēgtu valstu savstarpējo neveselīgo konkurenci un organiski
iekļautos Ziemeļu dimensijas koncepcijā.
Drīz
TSI (www.tsi.lv)
strādās virtuālās sadarbības projektos kopā ar
citām ES valstu pētniecības iestādēm ES plāno
transporta zinātnēs veidot virtuālus pētnieku
kolektīvus, lai kooperējoties risinātu kompleksas
pētījumu programmas.
Telemātika
spēj ārstēt Rīgas sāpīgās problēmas
Telemātikas
speciālisti pašlaik sākuši Rīgas pilsētas
aglomerācijas intelektuālās transporta sistēmas (ITS)
koncepcijas izstrādi. Organizējot Rīgas satiksmi kā
intelektuālu transporta sistēmu, zinātnieki pārņems
citu Eiropas pilsētu labāko praksi un piedāvās pašus
jaunākos telemātikas risinājumus.
Jau tagad
Rīgā, izmantojot tikai telemātikas iekārtas un metodes,
jūtami uzlabotos satiksmes kvalitāte: piemēram, ja ar luksoforu
dinamiski koordinētu satiksmes vadību, automašīnu
pārvietošanās laiku var samazināt par 2035procentiem.
Telemātikas
ieviešana ceļu satiksmē ietvers ne tikai adaptīvu satiksmes
luksoforu vadību, bet arī automašīnu novietošanas
vadības sistēmu, sabiedriskā transporta prioritārās
vadības sistēmu un
pasažieru informācijas sistēmu, vadāmas ceļa
zīmes un ātruma regulēšanu.
Vienotā
koncepcija nepieciešama arī tāpēc, lai novērstu
stihisku telemātikas līdzekļu ieviešanu un nerastos
problēmas ar to nesaskaņotu darbību. Ieviešot ITS, tiks
sasniegts arī mijiedarbe, kas nav iespējama, ja ITS elementus izmanto
autonomi. Koncepcijas realizācijas mērķis - integrēta
pilsētas un starpreģionāla satiksmes vadība.
Laura KALINKA
Aizvien jūtamāk transporta attīstību ietekmē
telemātika (vārda cilme telekomunikācijas + informātika).
ES atbalstītajās zinātniskajās izstrādnēs tā
bija iekļauta jau 4. un arī 5. zinātniskajā programmā.
2003. gadā sāksies 6. programma, tās uzdevumu izstrādē
telemātikā ir piedalījušies arī Latvijas
zinātnieki. Par perspektīvām stāsta Dr. habil. sc. eng.
profesors Igors Kabaškins, Transporta un sakaru institūta prorektors,
kas ir arī Latvijas pārstāvis Eiropas Zinātnisko un
tehnisko pētījumu komisijas Transporta tehniskajā komitejā.
Desmitgade ar
telemātiku
Transporta
telemātika ir izveidojusies vairāku zinātnes un prakses nozaru
saskares punktā, tās pamats ir IT un TK sasniegumu
integrēšana tradicionālajās transporta nozarēs
(autotransportā, dzelzceļa, gaisa un jūras transportā,
arī cauruļvadu transportā un ostās). ASV šo plašo
informātikas un telekomunikāciju kompleksu pieņemts
apzīmēt ar terminu intelektuālās
transporta sistēmas. Abi nosaukumi uzskatāmi par sinonīmiem.
Telemātika
atrod iespējas, kā sasniegt moderno TK un IT līdzekļu
sākotnējās funkcijas būtisku paplašinājumu, lai
piedāvātu jaunus pakalpojumus. Piemēram, ja mobilā telefona
īpašnieks to izmanto arī kā rīku, ar kuru veic
norēķinus par iepirkumiem un pakalpojumiem, tad tas ir
telemātisks lietojums. Analogs piemērs - plaukstdators, kas
integrēti veic dažādas funkcijas noliktavu
apsaimniekošanā un nodrošina sakarus pa internetu.
Telemātika
piedāvā jaunas iespējas visiem ierastajiem transporta
dalībniekiem (satiksmes līdzekļiem, satiksmes videi, satiksmes
dalībniekiem). Tās izriet no sabiedrības aktuālajām
vajadzībām: drošības līmeņa
paaugstināšana, transporta un vides sadraudzības
nodrošināšana u. c.
Kopš
1991. gada Eiropas Savienībā darbojas Ceļu transporta un
satiksmes telemātikas komiteja, kas nodarbojas ar standartizācijas
jautājumiem 13 virzienos, piemēram, maksas un pieejas
automatizēta kontrole; kravu transporta vadības sistēmas;
sabiedriskais transports; satiksmes lietotāju informēšana;
satiksmes kontrole; autonovietņu vadība; ģeogrāfiskās
IS un ceļu datu bāzes; ceļu satiksmes dati: izstrāde,
glabāšana, saskarnes; cilvēku un mašīnas saskarnes
(interfeisi); transporta līdzekļu automātiskā
identifikācija un citi.
Telemātikas
redzamā un neredzamā puse
Pagaidām
telemātikas iespējas visplašāk pazīstamas
autotransportā: vadītāji var izmantot lokatoru, kas nosaka
priekšā braucošās mašīnas ātrumu un
attālumu, un vadītājam iespējams koriģēt
mašīnas gaitu atbilstoši satiksmes drošības
prasībām. Darba kārtībā ir intelektuālo
ātruma ierobežotāju uzstādīšana uz automaģistrālēm:
apgādājot auto ar uztvērēju, kas reaģē uz
ceļazīmei pievienoto ātruma ierobežotāju,
mašīna automātiski brauks zīmes norādītajā
ātrumā. Šāda tipa telemātikas ierīces ir
vienkāršas: tās būs iespējams iegādāties
veikalā vai saņemt kopā ar auto.
Sarežģītu
transporta uzdevumu risināšanai telemātika piedāvā
izmantot pavadoņu navigācijas iespējas . Līdzās
ierastajiem lietotājiem (jūras un gaisa satiksmē) šie
pakalpojumi tagad tiek piedāvāti autotransporta plūsmu
vadībai un kontrolei. Datorizētās automašīnas, kas
apgādātas arī ar pavadoņa signālu uztvērēju,
dos iespēju braucējam saņemt informāciju kartē
(jebkurā pieprasītajā mērogā) par savu
atrašanās vietu tiklab pilsētā, kā tuksnesī.
Autopārvadājumu firmās sāks plaši izmantot autoparka
kontroli visos maršrutos dispečeri kontrolēs ne tikai
mašīnu atrašanās vietu, bet arī veicamās
operācijas un pat to, cik prasmīgi strādā
vadītājs (optimālo darba režīmu izvēle u. tml.).
Turklāt iespējams diagnosticēt transporta līdzekļu
tehnisko stāvokli pēc aptuveni 200 parametriem.
GALILEO GPS
jaunākais brālis
Pasaulē
pavadoņu navigācijai pašlaik izmanto divas sistēmas -
amerikāņu GPS (Global
Positioning System) un krievu GLONASS (Global
Navigation Satellite System). Pēc aukstā kara beigām
tās kļuvušas plaši pieejamas civilajām
vajadzībām. Pašlaik ES veido savu navigācijas sistēmu Galileo. Tajā tiek integrēti
vidējo un mazo valstu zinātniskie un finansiālie resursi.
Tā radīšana pavērs milzu iespējas telemātikas
praktiskai izmantošanai un arī jaunu pētījumu attīstībai.
Jau
pašlaik čipu izmantošana ļauj prognozēt, ka tiks
radīti navigācijas vajadzībām lietojami
uztvērēji, kurus varēs viegli uzlīmēt pat uz katras
automašīnas detaļas. (Telemātiķi joko, ka tad autoīpašniekam
Galileo došot iespēju
novērot pat to, kā sairst
viņam nozagtā mašīna un kā tās detaļas
izkaisās pa visu Eiropu.)
Galileo galvenā loma būs globālu
drošības un glābšanas sistēmu veidošanā.
Eiropā gaisa telpa ir ļoti blīvi apdzīvota, pavadoņu
navigācija ļaus daudz kvalitatīvāk uzraudzīt gaisa
telpu un satiksmes dalībniekus, automatizēt vadības procesus.
Latvijas
telemātikas speciālisti arī piedalās Galileo izveidē un lems par tā izmantošanu
visās transporta nozarēs.
Ceļš
uz Eiropas Savienību
Tagad,
kad rīdzinieki sēž pie kopējā lielā Eiropas
zinātniskās komitejas apspriežu galda kā pilntiesīgi
komitejas locekļi, kas var būt projektu izstrādes iniciatori un
pieaicināt dalībniekus to īstenošanai, jāatceras, ka
ES 4. programmas laikā Latvijas zinātnieki bija asociētie
locekļi, kuri vēl tikai kāri tvēra visu pieejamo
informāciju. Tomēr viņu sagatavotība un tehniskā
bāze (it īpaši aeronavigācijā) bija tik augsta, ka
drīz vien Rīga kļuva par vienu no starptautisko sanāksmju
un semināru rīkošanas vietām.
Par
pirmo bezdelīgu augsta līmeņa ārvalstu sakaros kļuva
ASV Nebraskas universitātes Aviācijas institūta direktors Brents
Bovens, kas 1995. gadā izdarīja divus atklājumus: Rīgas
Aviācijas universitātē strādā milzums zinātnieku
(ap 150 doktoru) un Rīgā atrodas ļoti moderni aprīkots
aeronavigācijas centrs. (Centru bija radījuši Latvijas Gaisa satiksme un Aeronavigācijas serviss
speciālisti, kas, pēc privatizācijas
pārņēmuši padomju mantojumu, kompleksi modernizēja
visas iekārtas. Šis centrs iegūto autoritāti uztur
joprojām; pēdējos gados tajā regulāri notiek ES
mēroga semināri.)
Radās
kopējs projekts - zinātnisks žurnāls Journal Air Transportation World Wide (kopš 1996. gada;
tā dibinātāji ir Nebraskas universitāte, RAU un trīs
NASA struktūras). Kopš 1999. gada oktobra šajā
projektā darbojas a/s Transporta un
sakaru institūts (TSI) privāta
augstskola, kas darbu sāka pēc tam, kad Latvijas valdība
pieņēma lēmumu par RAU likvidēšanu.
Par
jaunās augstskolas zinātnisko bāzi kļuva Telemātikas
un loģistikas institūts struktūra, kas jau 1998. gadā
apvienoja RAU mācību spēkus, kam šajos virzienos bija
nozīmīgs zinātniskais potenciāls. Institūta
dibinātājs un direktors ir profesors I.Kabaškins. Viņa
zinātnisko interešu loks - gaisa satiksmes vadība,
navigācijas sistēmas, to skaitā pavadoņu sistēmu
navigācija, TK un loģistika. Tās organiski
paplašinājušās ar IT un TK lietojumiem transportā, t.
i., telemātiku. Pētījumu nozīmību
apliecinājuši arī Latvijas zinātnieki, ievēlot
viņu par Latvijas Zinātņu akadēmijas korespondētājlocekli.
Domāt
globāli, bet darīt konkrēti
Tas ir
iemīļots profesora Kabakins aforisms. Profesors uzskata, ka
viņš ir divkārt laimīgs, jo ir iesaistīts ne vien
globālajā telemātikas attīstībā, bet arī
konkrētu projektu izstrādē. 2002. gadā Latvijas zinātnes
padome ir piešķīrusi grantu uz četriem gadiem
pētījumam Transporta
intelektuālās sistēmas attīstība Latvijā.
Pētījuma mērķis ir ilgtermiņa prioritāšu
noteikšana. Jau 90. gadu vidū ir izstrādāta Latvijas
transporta koncepcija (1996.2010.), kuras koordinators ir Latvijas transporta
attīstības un izglītības asociācija
(priekšsēdētājs A. Gūtmanis); telemātikas
jomā koordinatora funkcijas veic Transporta un sakaru institūts
(TSI).
Latvijā
zinātnieki pašlaik saskaras ar unikālu projektu iespēju,
kas balstīti uz telemātikas sasniegumiem. Jau ir
izstrādātas rekomendācijas autoceļu jomā (transporta
koncepcijas ietvaros ik divus gadus tiek apstiprināti konkrēti
projekti). Piešķirtais mērķfinansējums dos
iespēju formulēt gan lokālās problēmas, gan tās,
kas saistītas ar Latvijas transporta sistēmas integrāciju ES.
Tas radīs pamatu tehnisko projektu izstrādei, respektīvi, tiks
formulēts pasūtījumu grozs. Realizācijai piesaistīs
vietējos un ārzemju IT un TK speciālistus. Telemātikā
Latvija varētu būt ne tikai importētāja, bet arī
eksportētāja, radot konkurētspējīgus telemātikas
piedāvājumus.
TSI
radošais potenciāls ir vislielākais, jo divu gadu laikā ir
strādāts sešos ES un trijos Latvijas projektos. Tiek domāts
arī par Baltijas transporta sistēmas veidošanu, kas
izslēgtu valstu savstarpējo neveselīgo konkurenci un organiski
iekļautos Ziemeļu dimensijas koncepcijā.
Drīz
TSI (www.tsi.lv)
strādās virtuālās sadarbības projektos kopā ar
citām ES valstu pētniecības iestādēm ES plāno
transporta zinātnēs veidot virtuālus pētnieku
kolektīvus, lai kooperējoties risinātu kompleksas
pētījumu programmas.
Telemātika
spēj ārstēt Rīgas sāpīgās problēmas
Telemātikas
speciālisti pašlaik sākuši Rīgas pilsētas
aglomerācijas intelektuālās transporta sistēmas (ITS)
koncepcijas izstrādi. Organizējot Rīgas satiksmi kā
intelektuālu transporta sistēmu, zinātnieki pārņems
citu Eiropas pilsētu labāko praksi un piedāvās pašus
jaunākos telemātikas risinājumus.
Jau tagad
Rīgā, izmantojot tikai telemātikas iekārtas un metodes,
jūtami uzlabotos satiksmes kvalitāte: piemēram, ja ar luksoforu
dinamiski koordinētu satiksmes vadību, automašīnu
pārvietošanās laiku var samazināt par 2035procentiem.
Telemātikas
ieviešana ceļu satiksmē ietvers ne tikai adaptīvu satiksmes
luksoforu vadību, bet arī automašīnu novietošanas
vadības sistēmu, sabiedriskā transporta prioritārās
vadības sistēmu un
pasažieru informācijas sistēmu, vadāmas ceļa
zīmes un ātruma regulēšanu.
Vienotā
koncepcija nepieciešama arī tāpēc, lai novērstu
stihisku telemātikas līdzekļu ieviešanu un nerastos
problēmas ar to nesaskaņotu darbību. Ieviešot ITS, tiks
sasniegts arī mijiedarbe, kas nav iespējama, ja ITS elementus izmanto
autonomi. Koncepcijas realizācijas mērķis - integrēta
pilsētas un starpreģionāla satiksmes vadība.
Laura KALINKA