Sakaru Pasaule - Þurnâls par
modernâm komunikâcijâm

  
  


Atpakaï Jaunais numurs Arhîvs Par mums Meklçðana

Atlantis – tâ ir pasaule vçstulçs

   

Vestules – uz jaunu pasauli

 

Daudzus lasītājus (it sevišķi jauniešus) vairs neizbrīna iespējamība spēlēt datorspēles tīklā. Tikai vecmeistari atcerēsies pirmsākumus: Doom, Warcraft, Diablo, pirmo Quake. Daudzi, kuriem darbs neatstāj laiku nopietnām, ilgstošu koncentrēšanos prasošām spēlēm (un kuri vēl nav saslimuši ar datorspēlēm), būs pamēģinājuši partiju šaha vai kādas kāršu spēles tīklā, kad spēles partneri varbūt atrodas kaimiņu mājā, bet varbūt – Jaunzēlandē vai Kanādā. Tomēr mūsdienās pat taupīgām spēlēm, piemēram, kāršu, vajag (žilbinošo videoefektu un arī spēļu programmētāju slinkuma dēļ) jaudīgu procesoru, daudz operatīvās atmiņas un nežēlīgi daudz vietas uz diska. Turklāt, ja spēle notiek nevis atsevišķos gājienos, bet reālā laikā, nepieciešams arī ātrdarbīgs pieslēgums tīklam. Tas viss nozīmē naudu. Arī spēļu programmētāji un tīkla spēļu serveru uzturētāji vēlas saņemt atzinību – abonentmaksas veidā...

 

Pie mums ir labāk

Bet Latvijā jau vairāk nekā divus gadus darbojas e-pasta spēle Atlantis. Bezmaksas. Gājienu (turn-based). Latviskota. Prasības pret tehnisko nodrošinājumu – NEKĀDAS: lai spēlētu, nepieciešama tikai e-pastkaste (lai nosūtītu komandas un saņemtu nākamā gājiena aprakstu) un pavisam vienkāršs teksta redaktors (lai apskatītos spēles servera izveidoto gājiena aprakstu un uzrakstītu komandas nākamajam gājienam).

Varbūt jūs interesē: vai jūs Atlantis pasaulē nejutīsities vientuļi? Tas ir, vai daudz ir spēlētāju? Nebīstieties: Atlantis5 pašlaik (vairāk nekā divus gadus kopš spēles izveidošanas) spēlē ap 170 spēlētāju, Atlantis2 – 220, Atlantis1 – 160. Jā gan, reizēm kāds pamet spēli, bet nāk klāt arī jauni spēlētāji!

Bet pārapdzīvotība? Tāpat kā reālajā pasaulē: cilvēki spraucas tur, kur ir labāka dzīve (lielākas algas, drošība, preču sortiments), bet mazāk tīkami apgabali (tuksneši, tundra, okeāns) paliek tukši. Tiesa gan, tik neviesmīlīgos apstākļos izdzīvot ir jāprot...

 

Tas nevar būt!

Izklausās fantastiski? Mūsdienu izlepušie geimeri gan te atradīs daudz darvas piļu. Spēle notiek tekstu veidā:

 

Kaujas gājiena laikā:

Bezcerīga zemessardze (2872) ir noslepkavots purvā (46,14)

  Midzeņsmakas novadā!

 

Notikumi gājiena laikā:

Times prēmija - 50 sudraba monētas.

Desmit Frankenšteini (3679): Atdod 638 sudraba monētas [SUDR] vienībai

  Džonans Edlijs (6242).

Teorētiski nemirstīgie (2548): Saņem 1 neievainojamības apmetni [NAPM]

  no Sylvie (1170).

Tuksneša rakari (4583): Atdod 8 dzelzs gabalus [DZEL] vienībai Ira (1851).

Sandlinga meklētāji (2313): Atdod 9 dzelzs gabalus [DZEL] vienībai Ira (1851).

Teorētiski nemirstīgie (2548): Savāc $920 nodokļu purvā (47,11)

  Midzeņsmakas novadā.

Nerūsošā tērauda malkascirtēji (3638): Savāc $460 nodokļu purvā

  (47,11) Midzeņsmakas novadā.

 

Tātad – ardievu, krāsainie animētie efekti! Nebūs (vizuāli) pievilcīgu, trūcīgi apģērbtu sievišķo karotāju! Nekādu dūmakā tītu ainavu ar čivinošiem putneļiem un lēkājošiem zaķīšiem.

Tad – kartes nav. Nesaukt taču par karti šādu aprakstu:

 

tuksnesis (13,45) Krogmales novadā, 171 zemnieks (jūras elfi), $513.

------------------------------------------------------------

  Iepriekšējā mēnesī bija ziema; nākamajā mēnesī būs ziema.

  Algas: $13 (Max: $444).

  Vajadzīgi: nav.

  Pārdošanā: 34 jūras elfi [JURE] par $52, 6 līderi [LIDE] par $104.

  Izklaides pasākumi: $31.

  Var saražot: 25 mājlopus [LOPS], 17 dzelzs gabalus [DZEL], 18

    akmeņus [AKME].

 

Izejas:

  Ziemeļi: tuksnesis (13,43) Krogmales novadā.

  Ziemeļaustrumi: tuksnesis (14,44) Krogmales novadā.

  Dienvidaustrumi: okeāns (14,46) Atlantis okeānā.

  Dienvidi: okeāns (13,47) Atlantis okeānā.

  Dienvidrietumi: tuksnesis (12,46) Krogmales novadā.

  Ziemeļrietumi: tuksnesis (12,44) Krogmales novadā.

 

Programmētāji (tādi ir arī Atlantis spēlētāju vidū!) pret to cīnās: kartes ne tikai tiek zīmētas grafiskajos redaktoros (pēc izlūkošanas datiem) – jau pastāv vairākas servisa programmas (Pegazs, AkEdit), kas šādus teksta datus pārveido grafiskā kartē automātiski un automatizē pat komandu rakstīšanu, lai vadītu vienības!

 

Spēle – tie ir ne tikai teksti...

Pati spēles atmosfēra ir fantastiska! Fantasy pasaule (drakoni, zobeni, maģija, dēmoni, buru kuģi), ir iespējams ceļot, apgūt dažādas zinības (maģiskas un nemaģiskas), audzēt labību, cirst kokus, būvēt ēkas, ja ir vēlēšanās – karot, zagt un slepkavot (ko vairāki spēlētāji arī dara), tirgoties (vienā vietā lētāk nopirkt, citur dārgāk pārdot), veidot politiku (ahā, šo spēlētāju es pasludināšu par sabiedroto – mans karaspēks dosies viņam palīgā atvairīt uzbrukumu; bet cits spēlētājs būs manis nīsts un sists ik reizi, kad viņu pamanīšu!)... Šī pasaule ir nesalīdzināmi krāsaināka par primitīvajām kara spēlēm (satura ziņā; pie kara spēlēm raksturīgās slepkavošanas estetizācijas strādā daudzi dizaineri).

Saspēlējušies vienvirziena kill-them-all (nobeidz visus!) spēles, ne visi pamana Atlantis ne-militārās iespējas. Bet tādas ir! Nav obligāti kādam uzbrukt, šo spēli NEVAR izspēlēt līdz galam, uzvarēt nav iespējams. Tiesa gan, bez agresorus savaldošas armijas saimniekošanai drīz var pienākt gals; tomēr bez komandām attack un advance var spēlēt – un šāda miermīlīga spēlēšana neattālina nokļūšanu pie galamērķa: spēlei galapunkta NAV. Ir jau spēlētāji (kā minēju – Atlantis Latvijā dzīvo jau divus gadus!), kuriem šķiet nejēdzīgi: kā tā – nav iespējams izsist visus biedrus un ieraudzīt uzrakstu Līmenis pabeigts, 100 procenti ienaidnieku iznīcināti ! Nē, Atlantis jāspēlē kā reālā dzīve: mums ir tikai šī pasaule, un dzīve tajā būs tāda, kādu izveidosim.

 

 

Iz Atlantis folkloras:

 

---Piedzīvojumi Atlantis mežmalas krūmājā (pie Baiļu Sila)---

Daži saka - traks es esot,
Slēpties vajag, mežā esot...
Te nu mums ir rezultāts:
Tur aiz krūma monstrs šņāc.
Tagad es, aiz bailēm stīvs
Nesos projām, kamēr dzīvs.

Izplatīdams stipru smaku,
lauzdams zarus briku, braku,
balrogs brien pa meža taku,
ķerdams mani - mazu, švaku:
grābj aiz krāgas, norauj jaku...
Kas par traku, tas par traku!

"Maita, kretīns!! Kas tev ļāva?"
Vai tas biju es, kas bļāva?
Tagad atriebības slāpstu
Pieliecos un ņemu lāpstu
Panikā te nav ko krist
Skrienu klāt un taisos sist.

Cauri elles uguns liesmām
Skrienu es ar kara dziesmām.
Balrogs domā - "Tas ir slikti!
Šitais cilvēks bļaustās dikti
tā kā gnīda apkārt lien
te viņš bēg, te virsū skrien."

Kara stratēģijā spēks!
Tur pat balrogs projām bēgs.
Galvenais ir augstu lēkt,
Stipri sist un skaļi brēkt.

((c) Dainis Sprancis, 2001. g. okt.)

 

Atbilde uz iesācēja jautājumu

 

[Komentārs: Atlantis pasaulē priekšmetus, cilvēku tautības un prasmes, dzīvniekus apzīmē ar četru burtu saīsinājumiem: labība [LABI], kokmateriāli [KOKS], drakons [DRAK] utt.]

 

– Kāds ir saīsinājums gaisa balonam?

– Ja izlaiž gaisu – 97 procenti. [pareizā atbilde - BALO]

 

 

Atlantis vadības paziņojums laikrakstā Atlantis Times (AT5-517)

 

Principā var rakstīt reti, bet interesanti, vai arī bieži, taču kā vairums mirstīgo, - nopelnītā nauda var sanākt vienāda. Piemēram, ja godīgi, Koboldiem riebjas, kā raksta Kadms, TAČU tajā pašā laikā Kadmam atbērts visvairāk SUDR. Jo Dievi ir pateikuši - daudz kas Koboldiem var nepatikt, jāmaksā ir par ieguldīto darbu. Cita lieta - daži citi ir saņēmuši gandrīz tikpat () ar mazāk rakstiem. Bet tas nu tā - ievads. Tālāk paziņojums:

Tie, kuri AT atklāti lietos Dievu ausij netīkamus un zaimojošus vārdus, tiks izsvītroti no sudraba žūkšņu saņēmēju saraksta! Tā ir jau noticis, un tas tikai apstiprina mūsu vārdus. Viens no AT autoriem šoreiz palika bez prēmijas. Un tā tas būs arī turpmāk. Ja Dieviem netīkamo ļaunprātību kāds turpinās atkārtoti, Dievu dusmas var iegūt citādāku - draudīgāku izteiksmes formu.

Esiet labsirdīgāki - slepkavojiet, laupiet, zodziet, spiegojiet, mērdējiet badā un nogaliniet bez mitas, TAČU nelamājieties!!! Šoreiz sakiet paldies, ka GM ir dzimšanas diena (šodien), tādēļ viņa dusmas noplaka strauji. Citreiz var būt citādi...

 

 

Kā nokļūt šajā pasaulē?

1) Nepieciešama e-pasta adrese, uz kuru saņemt gājienus. Paturiet prātā: katra gājiena apraksts aizņems 100–250 kilobaitu, intensīvi spēlējot – pat virs 900 K (neskaitot saraksti ar citiem spēlētājiem).

2) Iepriekš jāizlemj, cik bieži – 1, 2 vai 5 reizes nedēļā – varēsiet izlasīt gājiena atskaiti, analizēt to, sazināties e-pastā ar domubiedriem un paspēt uzrakstīt komandas nākamajam gājienam (no manas pieredzes: gājiena rakstīšana, vadot kādas simts vienības, aizņem ap divām stundām; tiesa gan, neizmantoju gājiena automatizēšanas programmas). Atlantis5, protams, ir dinamiskākā no pasaulēm, tomēr tā arī visvairāk noslogo ar gājienu rakstīšanu. Atlantis1 gājienu var rakstīt nesteidzīgi, rūpīgi apdomāt visus (ekonomiskos, militāros, politiskos) aspektus – taču nākamais gājiens būs tikai pēc nedēļas!

3) Jādodas uz interneta adresi http://www.murds.lv/pbem/atlantis/ un jāreģistrējas spēlei.

4) Jāsagaida (reģistrējoties norādītajā e-pasta adresē) kopā ar kārtējo gājienu spēlētāja (frakcijas) numurs un parole. NEPAZAUDĒJIET TOS! Ja nu tomēr – aizrakstiet spēles valdniekam (GameMaster, GM) – Vitauts Stočka, vit@dpu.lv .

Kārtējie gājieni tiek izsūtīti: A1 – otrdienās 15.00, A2 – otrdienās un piektdienās 15.30, A5 – darba dienās (no pirmdienas līdz piektdienai) 16.00.

5) JĀSPĒLĒ! Ļoti nepatīkami, ja kāds spēles dalībnieks, tukšas intereses pēc piereģistrējies, pēc pāris gājieniem atstāj novārtā spēlēšanu. Vēl nekas, ja viņš likvidē savus iekrājumus (tāda iespēja komandās ir paredzēta - frakcijas likvidēšana); nepatīkamāk, ja vienības kaut kur rēgojas, bet uz sadarboties gribošo spēlētāju vēstulēm neatbild.

 

Ko vēl derētu zināt?

Nesteidzieties ar jebkuru jautājumu bombardēt augšminēto spēles valdnieku (Vitautu) – viņš ir tikai viens cilvēks, un arī viņa laiks ir ierobežots. Pirmām kārtām: PĀRLASIET VĒLREIZ NOTEIKUMUS (tie ir atrodami internetā turpat, kur reģistrācija: www.murds.lv/pbem/atlantis)! Cits risinājuma variants: jautāt padomu e-pasta vēstulē citam spēlētājam. Kā atrast citu spēlējošo adreses – lasiet noteikumos!

Ja problēma tomēr nešķiet atrisināma (vai arī gribas ar iespaidiem iepazīstināt plašāku auditoriju) – rakstiet rakstu elektroniskajai avīzei Atlantis Times (tā tiek izsūtīta kopā ar kārtējā gājiena aprakstu) vai reģistrējieties Atlantis e-pasta konferencē (listē) – jūsu tekstu izlasīs atlantistu aktīvākā daļa!

Lai reģistrētos Atlantis listē, uz adresi majordomo@listes.murds.lv jānosūta vēstule ar rindiņu subscribe atlantis – un jau pēc brīža jūs varēsit domubiedrus iepazīstināt ar saviem uzskatiem. Tomēr paturiet prātā: reizēm šajā listē pāris dienu var būt nāves klusums, bet citreiz (piemēram, Atlantis5 Trešā pasaules kara laikā) ik dienas ienāk vairāk nekā simt vēstuļu. Un par katru sīkumu NEVAJAG dot savu vērtējumu – rakstiet tikai to, kas būs interesanti vairākumam listes abonentu! Specializētus jautājumus uzdodiet privātā pastā.

Lai jums vienmēr labs laiks!

(ja būs lasītāju atsaucība – turpmāk vēl)

 

Kaspars KOKUMS,

Atlantis-5 496. frakcija (spēlējot A5, manu e-pasta adresi varat atrast ar komandu FIND 496)

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001