Nākotne kopā ar viedkarti
Lietišķa cilvēka dzīvi jau tagad grūti iedomāties bez kaudzītes
visdažādāko norēķinu karšu, bet nākotnē to loma būs vēl nozīmīgāka. Īpaši
tādēļ, ka līdz 2005. gadam starptautiskie noteikumi paredz pilnīgu pāreju no
magnētiskajām kartēm uz viedkartēm. Daudzās valstīs šis process jau ir sācies,
drīzumā viedkaršu zonai pievienosies arī Latvija. Tomēr, lai maksājumu karti
varētu lietot, jāizstrādā norēķinu programmatūra, kas atbilst visām
starptautiskajām drošības un kvalitātes prasībām, kā arī EMV (Europay,
Mastercard, Visa) standartiem. Latvijā šobrīd ar to nodarbojas viens vienīgs
uzņēmums - Tieto Konts. SP par to stāsta Tieto Konts ģenerāldirektors Māris
OZOLIŅŠ.
- Tieto Konts iesakņojies Latvijā tieši pirms desmit gadiem. Kāds
bijis uzņēmuma īpašais biznesa ceļš?
- 1992. gadā, kad dibinājās Latvijas uzņēmums Konts, maksājuma
karšu apstrāde bija jāsāk gandrīz no nulles. Konts tapa kā uzņēmums, kura
mērķis bija izstrādāt nepieciešamo programmatūru. Pēc kāda laika atradām stratēģisko
investoru un partneri - somu korporāciju Tieto. Vēlāk, kad Konts jau bija
pievienojies šai korporācijai, apvienojās divas lielas Skandināvijas
programmatūras korporācijas - zviedru Enator un somu Tieto - un izveidojās
Skandināvijas IT līderis TietoEnator Corporation, kura akcijas kotējas gan
Stokholmas, gan Helsinku fondu biržās. Tieto Konts tagad ir TietoEnator meitas
uzņēmums.
Sākumā apkalpojām tikai Latvijas klientus, bet, mūsu
izstrādātajiem programmproduktiem kļūstot aizvien lielākiem un attīstītākiem,
parādījās arī klienti ārpus Latvijas. Šobrīd Tieto Konts nodarbojas ne tikai ar
karšu sistēmu izstrādi, bet arī ar samērā plašu pakalpojumu spektru. Tomēr
centrālā ass, ap kuru griežas uzņēmums, joprojām ir tā pati - programmatūra
norēķinu karšu izdošanai un apkalpošanai.
- Kā Tieto Konts ir izjutis un pārvarējis IT nozares samērā
straujo uzplaukumu, buksēšanu, gaisa bedres?
- Es teiktu, ka esam attīstījušies samērā vienmērīgi, bez
izteiktiem kāpumiem un kritumiem: tas allaž ir bijis ceļš augšup. Nekad neesam
baidījušies riskēt. Tieši tolaik, kad Krievijā bija banku krīze un daudzas
Rietumu korporācijas steidzās to pamest, Tieto Konts sāka tur ļoti aktīvi
darboties. Atvērām pārstāvniecību Maskavā, un visai drīz pārliecinājāmies, ka
bija vērts riskēt.
- Tieto Konta biznesa kontā ir 80 klienti 12 valstīs. Acīmredzot
tie ir ļoti lieli klienti.
- Arī programmatūra, ko izstrādājam, nav nekāda mazā, tāpēc
svarīgākais ir nevis pārdoto programmu daudzums, bet gan to nozīmīgā loma
konkrēto uzņēmumu un organizāciju datu apstrādes infrastruktūrā. Tieto Konts
klienti pārstāv trīs grupas: bankas (to ir visvairāk), karšu apstrādes centri
un degvielas kompānijas. Liels Tieto Konts klients Latvijā ir Bankserviss -
karšu apstrādes centrs, kurš apkalpo vairākas Latvijas lielākās bankas. Ilgu
laiku varējām lepoties ar to, ka bijām vienīgie Visa un Europay sertificētās
programmatūras piegādātāji bijušajā Austrumeiropas blokā.
- Atšķirībā no daudziem citiem IT uzņēmumiem Tieto Konts vispirms
izstrādā programmatūru un pēc tam piedāvā to klientiem. Vai tas izskaidrojams
ar finanšu nozares specifiku?
- Allaž esam centušies piedāvāt tikai pārbaudītu produktu,
sertificētu risinājumu, nevis individuāla piegriezuma uzvalku. Un kā gan
citādi, ja, piemēram, maksājuma kartes ir pakļautas standartizācijai,
mijiedarbībai ar starptautisko maksājuma karšu organizācijām u.tml. Līdz ar to
ļoti liela nozīme ir šīs sistēmas uzticamībai. Turklāt gatavu un kvalitatīvu
produktu, kas atbilst vispārpieņemtajiem spēles noteikumiem, var piedāvāt arī
iepriekš neapgūtā teritorijā. Tiesa, mūsu Latvijas klienti (to ir ne vairāk kā
30 procentu) standartproduktus šobrīd iegādājas mazāk, bet nereti pasūta tieši
viņiem pielāgotus risinājumus. Tas izskaidrojams ar to, ka, palielinoties
izdoto maksājumu karšu daudzumam, bankām nepieciešams optimizēt savas
programmatūras darbu, samazināt izmaksas un piedāvāt klientiem jaunus finansu
pakalpojumus, lai spētu sekmīgi
konkurēt.
Nevar strikti norobežot arī produktus un pakalpojumus, jo Tieto
Konts sastāvā ir īpaša apakšvienība, kas nodarbojas ar IT pakalpojumu sniegšanu
bankām. Šis novirziens galvenokārt saistīts ar mātes uzņēmuma specifiku.
TietoEnator finanšu sektorā Tieto Konts ir viena no divām apakšvienībām, kura
nodarbojas ar programmproduktu biznesu.
- Visa un Europay standarti nosaka, ka līdz 2005. gadam visas
magnētiskās kartes jānomaina ar viedkartēm.
- 2005. gads faktiski nozīmē atbildības pārlikšanu, jo ne jau
visas bankas paspēs nomainīt kartes. Pāreja notiks pakāpeniski, pa posmiem: jau
līdz 2002. gada 1. oktobrim jābūt gatavai karšu pieņemšanai, apstrādei,
jānomaina karšu pieņēmējierīces, kas atrodas vietās ar augstu riska pakāpi. Tas
tāpēc, ka starptautiskās organizācijas var pasludināt kādu konkrētu uzņēmumu
par riskantu, ja tām šķiet, ka no turienes nāk daudz krāpniecisku darījumu. Ja
banka kādā riskantā vietā nav gatava magnētisko karšu terminālu mainīt pret
viedkaršu terminālu, var gadīties, ka tai šis punkts būs jāaizver. 2005. gads
ir galējā robeža.
- Viedkartes Latvijā vēl nav emitētas, bet jau pērnruden Visa
International sertificēja Tieto Konts izstrādāto programmatūras risinājumu, kas
ļāva veikt pirmo darījumu Baltijā ar EMV standarta viedkarti.
- Tieto Konts izstrādātā programmatūra ir paredzēta tādu maksājuma
karšu apstrādei, kuras pilnībā atbilst starptautiskajiem EMV standartiem. EMV
viedkaršu ieviešana ir dabisks evolūcijas turpinājums, nākamais solis maksājuma
karšu attīstībā. Ar ko īsti viedkarte ir labāka par magnētisko karti? Noteikti
ar lielāku drošību un plašāku funkcionalitāti. Paralēli maksājumam kartē var
dzīvot arī citi lietojumi, piemēram, elektroniskais paraksts, lojalitātes
risinājums u.c. EMV karšu nākotne saistāma tieši ar daudzlietojuma funkcijām.
- Lai gan viedkartēm būs vienots standarts, vai tās tomēr varētu
atšķirties pēc funkciju daudzveidības?
- Standarts nosaka obligāto minimumu, lai nodrošinātu servisu
jebkurā pasaules vietā vismaz obligātā minimuma robežās. Tiesa, standarts
pieļauj iespēju paplašināt karšu funkcijas. Jāteic gan, ka tas nepavisam nav
lēts prieks.
- Kad, jūsuprāt, viedkartes varētu parādīties Latvijā?
- Tieto Konts atbild tikai par apstrādes sistēmu gatavību.
Patlaban notiek sarunas ar bankām, lai sāktu viedkaršu izdošanu. Domāju, ka
gada nogalē varētu parādīties pirmās viedkaršu emisijas. Tas ir pavisam reāli.
- Kuras Latvijas bankas ir ieguvušas Visa sertifikātus viedkaršu
pieņemšanai?
- Šobrīd sertificētas ir četras bankas: Hansabanka, Unibanka, Parekss Banka un Krājbanka, taču šis
saraksts jau šogad noteikti papildināsies. Tomēr ar to vien nepietiek, ka
sagatavots viss nepieciešamais, - jāmaina vai funkcionāli jāpapildina arī karšu
pieņemšanas termināli un bankomāti.
- Par Tieto Konts izstrādāto programmatūru stūrakmeni varētu
uzskatīt maksājumu karšu izdošanas un apkalpošanas sistēmu Transmaster.
- Transmaster, kas ir Tieto Konts oriģinālrisinājums, ir
programmatūras komplekss, kas paredzēts pilna maksājuma karšu apstrādes cikla
nodrošināšanai: sākot no kartes izdošanas (potenciālā kartes lietotāja
reģistrācija, karšu konta atvēršana) līdz pat cikla noslēgumam (darījums, datu
apstrāde, norēķini ar veikalu, finanšu pārskats kartes turētājam). Taču sistēma
attīstās, ejot līdzi laikam, pieaugot finansu tirgus prasībām un konkurencei.
Viens no šābrīža svarīgākajiem katalizatoriem ir jauni akcenti
informācijas piegādes kanālu koncepcijā. Parasti karte kalpo lietotājam kā
pieejas atslēdziņa, kā instruments, lai tiktu pie naudas vai konta
informācijas. Tomēr karte var iegūt dažādas lietojuma nozīmes atkarībā no
infrastruktūras, kur tā parādās. Jā, esam pieraduši lietot karti, iepērkoties
veikalā. Taču, kad lietojam to interneta veikalos, tad tā darbojas tikai kā
atslēga, kā virtuāla karte. Līdzīgi tā varētu darboties arī citās modernās
vidēs: gan mobilajā telefonā, gan digitālajā televīzijā, gan personiskajos
digitālajos palīgos (PDA ierīcēs jeb plaukstas datoros) u.c. Informācijas
piegādes kanāla koncepcija paredz nodrošināt kartes turētājam pēc iespējas
universālāku pieeju maksāšanas instrumentiem, lai viņam katru reizi nebūtu
jāatceras cita parole. Karte ir globāla infrastruktūra, maksājuma instruments,
ar kuru strādā visā pasaulē, tāpēc arī tā ir vispieņemamākā.
- Viens no galvenajiem norēķinu sistēmu riska faktoriem ir
nepietiekama drošība. Vai
starptautiskie standarti spēj to nodrošināt?
- Jāteic, ka starptautisko maksājumu karšu organizācijas izvirza
ārkārtīgi augstas drošības prasības pašām maksājumu kartēm. Galvenais ir nevis
nodarboties ar pašdarbību, bet stingri ievērot šo organizāciju standartus un
prasības. Tāpēc, strādājot ar karti kā maksājuma instrumentu vidē, kuru
nodrošina maksājuma karšu organizācijas, nevajadzētu baidīties no kartes
lietošanas. Īpaši tas attiecas uz kartes lietošanu tādās tradicionālās vidēs kā
bankas automāts, POS termināls. Tomēr, ja veikalā strādā kāds krāpnieks, viņš
magnētisko karti var nokopēt - kā magnetofona lenti. Turpretī viedkarti nokopēt
nav iespējams. Tātad drošība ir viens no pamatargumentiem, kāpēc nepieciešama
pāreja uz viedkartēm.
- Tomēr vai programmatūra, kuru izstrādā Tieto Konts, gādā arī par
kādu papildu drošību?
- Jā, mēs esam izstrādājuši riska monitoringa sistēmu, kas
kontrolē kartes lietošanas režīmu un raugās, lai nenotiktu nekas aizdomīgs. Tas
paaugstina maksājumu karšu sistēmas drošību kopumā.
Tomēr pastāv risks,
lietojot kartes publiskā vidē, piemēram, internetā, kur nav tieša kontakta
starp pircēju un pārdevēju. Izeja būtu īpašu virtuālo karšu izdošana. Tās
lietojums ir ierobežots tikai virtuālajā vidē, un to nevar lietot fiziskajā
pasaulē. Tiek atvērts īpašs konts, kurā ir tikai tik daudz naudas, cik
nepieciešams konkrētajiem pirkumiem interneta veikalā vai citiem
elektroniskajiem maksājumiem. Izstrādājam arī citus, sarežģītākus mehānismus,
kā palielināt drošību. Piemēram, lietotājs var aktivizēt karti tikai tajā
brīdī, kad viņš tiešām ir nolēmis kaut ko pirkt, bet citā laikā turēt to
nobloķētu.
- Tieto Konts progresīvais biznesa virziens acīmredzot arī ir
viens no galvenajiem stimuliem, kas ievērojami veicinājis uzņēmuma uzplaukumu.
- Jā, uzņēmuma darbība jau no pašiem pirmssākumiem ir bijusi
sekmīga un augšupejoša. Tieto Konts neto apgrozījums pērn pieaudzis līdz 3,84
miljoniem latu, kas ir par 23 procentiem vairāk nekā 2000. gadā. 2001. gadā
Tieto Konts peļņa no pamatdarbības bija 608 000 latu (2000. gadā - 563 000). Ir
pamats cerībām uz turpmāku izaugsmi.
Gunta KĻAVIŅA
Lietišķa cilvēka dzīvi jau tagad grūti iedomāties bez kaudzītes
visdažādāko norēķinu karšu, bet nākotnē to loma būs vēl nozīmīgāka. Īpaši
tādēļ, ka līdz 2005. gadam starptautiskie noteikumi paredz pilnīgu pāreju no
magnētiskajām kartēm uz viedkartēm. Daudzās valstīs šis process jau ir sācies,
drīzumā viedkaršu zonai pievienosies arī Latvija. Tomēr, lai maksājumu karti
varētu lietot, jāizstrādā norēķinu programmatūra, kas atbilst visām
starptautiskajām drošības un kvalitātes prasībām, kā arī EMV (Europay,
Mastercard, Visa) standartiem. Latvijā šobrīd ar to nodarbojas viens vienīgs
uzņēmums - Tieto Konts. SP par to stāsta Tieto Konts ģenerāldirektors Māris
OZOLIŅŠ.
- Tieto Konts iesakņojies Latvijā tieši pirms desmit gadiem. Kāds
bijis uzņēmuma īpašais biznesa ceļš?
- 1992. gadā, kad dibinājās Latvijas uzņēmums Konts, maksājuma
karšu apstrāde bija jāsāk gandrīz no nulles. Konts tapa kā uzņēmums, kura
mērķis bija izstrādāt nepieciešamo programmatūru. Pēc kāda laika atradām stratēģisko
investoru un partneri - somu korporāciju Tieto. Vēlāk, kad Konts jau bija
pievienojies šai korporācijai, apvienojās divas lielas Skandināvijas
programmatūras korporācijas - zviedru Enator un somu Tieto - un izveidojās
Skandināvijas IT līderis TietoEnator Corporation, kura akcijas kotējas gan
Stokholmas, gan Helsinku fondu biržās. Tieto Konts tagad ir TietoEnator meitas
uzņēmums.
Sākumā apkalpojām tikai Latvijas klientus, bet, mūsu
izstrādātajiem programmproduktiem kļūstot aizvien lielākiem un attīstītākiem,
parādījās arī klienti ārpus Latvijas. Šobrīd Tieto Konts nodarbojas ne tikai ar
karšu sistēmu izstrādi, bet arī ar samērā plašu pakalpojumu spektru. Tomēr
centrālā ass, ap kuru griežas uzņēmums, joprojām ir tā pati - programmatūra
norēķinu karšu izdošanai un apkalpošanai.
- Kā Tieto Konts ir izjutis un pārvarējis IT nozares samērā
straujo uzplaukumu, buksēšanu, gaisa bedres?
- Es teiktu, ka esam attīstījušies samērā vienmērīgi, bez
izteiktiem kāpumiem un kritumiem: tas allaž ir bijis ceļš augšup. Nekad neesam
baidījušies riskēt. Tieši tolaik, kad Krievijā bija banku krīze un daudzas
Rietumu korporācijas steidzās to pamest, Tieto Konts sāka tur ļoti aktīvi
darboties. Atvērām pārstāvniecību Maskavā, un visai drīz pārliecinājāmies, ka
bija vērts riskēt.
- Tieto Konta biznesa kontā ir 80 klienti 12 valstīs. Acīmredzot
tie ir ļoti lieli klienti.
- Arī programmatūra, ko izstrādājam, nav nekāda mazā, tāpēc
svarīgākais ir nevis pārdoto programmu daudzums, bet gan to nozīmīgā loma
konkrēto uzņēmumu un organizāciju datu apstrādes infrastruktūrā. Tieto Konts
klienti pārstāv trīs grupas: bankas (to ir visvairāk), karšu apstrādes centri
un degvielas kompānijas. Liels Tieto Konts klients Latvijā ir Bankserviss -
karšu apstrādes centrs, kurš apkalpo vairākas Latvijas lielākās bankas. Ilgu
laiku varējām lepoties ar to, ka bijām vienīgie Visa un Europay sertificētās
programmatūras piegādātāji bijušajā Austrumeiropas blokā.
- Atšķirībā no daudziem citiem IT uzņēmumiem Tieto Konts vispirms
izstrādā programmatūru un pēc tam piedāvā to klientiem. Vai tas izskaidrojams
ar finanšu nozares specifiku?
- Allaž esam centušies piedāvāt tikai pārbaudītu produktu,
sertificētu risinājumu, nevis individuāla piegriezuma uzvalku. Un kā gan
citādi, ja, piemēram, maksājuma kartes ir pakļautas standartizācijai,
mijiedarbībai ar starptautisko maksājuma karšu organizācijām u.tml. Līdz ar to
ļoti liela nozīme ir šīs sistēmas uzticamībai. Turklāt gatavu un kvalitatīvu
produktu, kas atbilst vispārpieņemtajiem spēles noteikumiem, var piedāvāt arī
iepriekš neapgūtā teritorijā. Tiesa, mūsu Latvijas klienti (to ir ne vairāk kā
30 procentu) standartproduktus šobrīd iegādājas mazāk, bet nereti pasūta tieši
viņiem pielāgotus risinājumus. Tas izskaidrojams ar to, ka, palielinoties
izdoto maksājumu karšu daudzumam, bankām nepieciešams optimizēt savas
programmatūras darbu, samazināt izmaksas un piedāvāt klientiem jaunus finansu
pakalpojumus, lai spētu sekmīgi
konkurēt.
Nevar strikti norobežot arī produktus un pakalpojumus, jo Tieto
Konts sastāvā ir īpaša apakšvienība, kas nodarbojas ar IT pakalpojumu sniegšanu
bankām. Šis novirziens galvenokārt saistīts ar mātes uzņēmuma specifiku.
TietoEnator finanšu sektorā Tieto Konts ir viena no divām apakšvienībām, kura
nodarbojas ar programmproduktu biznesu.
- Visa un Europay standarti nosaka, ka līdz 2005. gadam visas
magnētiskās kartes jānomaina ar viedkartēm.
- 2005. gads faktiski nozīmē atbildības pārlikšanu, jo ne jau
visas bankas paspēs nomainīt kartes. Pāreja notiks pakāpeniski, pa posmiem: jau
līdz 2002. gada 1. oktobrim jābūt gatavai karšu pieņemšanai, apstrādei,
jānomaina karšu pieņēmējierīces, kas atrodas vietās ar augstu riska pakāpi. Tas
tāpēc, ka starptautiskās organizācijas var pasludināt kādu konkrētu uzņēmumu
par riskantu, ja tām šķiet, ka no turienes nāk daudz krāpniecisku darījumu. Ja
banka kādā riskantā vietā nav gatava magnētisko karšu terminālu mainīt pret
viedkaršu terminālu, var gadīties, ka tai šis punkts būs jāaizver. 2005. gads
ir galējā robeža.
- Viedkartes Latvijā vēl nav emitētas, bet jau pērnruden Visa
International sertificēja Tieto Konts izstrādāto programmatūras risinājumu, kas
ļāva veikt pirmo darījumu Baltijā ar EMV standarta viedkarti.
- Tieto Konts izstrādātā programmatūra ir paredzēta tādu maksājuma
karšu apstrādei, kuras pilnībā atbilst starptautiskajiem EMV standartiem. EMV
viedkaršu ieviešana ir dabisks evolūcijas turpinājums, nākamais solis maksājuma
karšu attīstībā. Ar ko īsti viedkarte ir labāka par magnētisko karti? Noteikti
ar lielāku drošību un plašāku funkcionalitāti. Paralēli maksājumam kartē var
dzīvot arī citi lietojumi, piemēram, elektroniskais paraksts, lojalitātes
risinājums u.c. EMV karšu nākotne saistāma tieši ar daudzlietojuma funkcijām.
- Lai gan viedkartēm būs vienots standarts, vai tās tomēr varētu
atšķirties pēc funkciju daudzveidības?
- Standarts nosaka obligāto minimumu, lai nodrošinātu servisu
jebkurā pasaules vietā vismaz obligātā minimuma robežās. Tiesa, standarts
pieļauj iespēju paplašināt karšu funkcijas. Jāteic gan, ka tas nepavisam nav
lēts prieks.
- Kad, jūsuprāt, viedkartes varētu parādīties Latvijā?
- Tieto Konts atbild tikai par apstrādes sistēmu gatavību.
Patlaban notiek sarunas ar bankām, lai sāktu viedkaršu izdošanu. Domāju, ka
gada nogalē varētu parādīties pirmās viedkaršu emisijas. Tas ir pavisam reāli.
- Kuras Latvijas bankas ir ieguvušas Visa sertifikātus viedkaršu
pieņemšanai?
- Šobrīd sertificētas ir četras bankas: Hansabanka, Unibanka, Parekss Banka un Krājbanka, taču šis
saraksts jau šogad noteikti papildināsies. Tomēr ar to vien nepietiek, ka
sagatavots viss nepieciešamais, - jāmaina vai funkcionāli jāpapildina arī karšu
pieņemšanas termināli un bankomāti.
- Par Tieto Konts izstrādāto programmatūru stūrakmeni varētu
uzskatīt maksājumu karšu izdošanas un apkalpošanas sistēmu Transmaster.
- Transmaster, kas ir Tieto Konts oriģinālrisinājums, ir
programmatūras komplekss, kas paredzēts pilna maksājuma karšu apstrādes cikla
nodrošināšanai: sākot no kartes izdošanas (potenciālā kartes lietotāja
reģistrācija, karšu konta atvēršana) līdz pat cikla noslēgumam (darījums, datu
apstrāde, norēķini ar veikalu, finanšu pārskats kartes turētājam). Taču sistēma
attīstās, ejot līdzi laikam, pieaugot finansu tirgus prasībām un konkurencei.
Viens no šābrīža svarīgākajiem katalizatoriem ir jauni akcenti
informācijas piegādes kanālu koncepcijā. Parasti karte kalpo lietotājam kā
pieejas atslēdziņa, kā instruments, lai tiktu pie naudas vai konta
informācijas. Tomēr karte var iegūt dažādas lietojuma nozīmes atkarībā no
infrastruktūras, kur tā parādās. Jā, esam pieraduši lietot karti, iepērkoties
veikalā. Taču, kad lietojam to interneta veikalos, tad tā darbojas tikai kā
atslēga, kā virtuāla karte. Līdzīgi tā varētu darboties arī citās modernās
vidēs: gan mobilajā telefonā, gan digitālajā televīzijā, gan personiskajos
digitālajos palīgos (PDA ierīcēs jeb plaukstas datoros) u.c. Informācijas
piegādes kanāla koncepcija paredz nodrošināt kartes turētājam pēc iespējas
universālāku pieeju maksāšanas instrumentiem, lai viņam katru reizi nebūtu
jāatceras cita parole. Karte ir globāla infrastruktūra, maksājuma instruments,
ar kuru strādā visā pasaulē, tāpēc arī tā ir vispieņemamākā.
- Viens no galvenajiem norēķinu sistēmu riska faktoriem ir
nepietiekama drošība. Vai
starptautiskie standarti spēj to nodrošināt?
- Jāteic, ka starptautisko maksājumu karšu organizācijas izvirza
ārkārtīgi augstas drošības prasības pašām maksājumu kartēm. Galvenais ir nevis
nodarboties ar pašdarbību, bet stingri ievērot šo organizāciju standartus un
prasības. Tāpēc, strādājot ar karti kā maksājuma instrumentu vidē, kuru
nodrošina maksājuma karšu organizācijas, nevajadzētu baidīties no kartes
lietošanas. Īpaši tas attiecas uz kartes lietošanu tādās tradicionālās vidēs kā
bankas automāts, POS termināls. Tomēr, ja veikalā strādā kāds krāpnieks, viņš
magnētisko karti var nokopēt - kā magnetofona lenti. Turpretī viedkarti nokopēt
nav iespējams. Tātad drošība ir viens no pamatargumentiem, kāpēc nepieciešama
pāreja uz viedkartēm.
- Tomēr vai programmatūra, kuru izstrādā Tieto Konts, gādā arī par
kādu papildu drošību?
- Jā, mēs esam izstrādājuši riska monitoringa sistēmu, kas
kontrolē kartes lietošanas režīmu un raugās, lai nenotiktu nekas aizdomīgs. Tas
paaugstina maksājumu karšu sistēmas drošību kopumā.
Tomēr pastāv risks,
lietojot kartes publiskā vidē, piemēram, internetā, kur nav tieša kontakta
starp pircēju un pārdevēju. Izeja būtu īpašu virtuālo karšu izdošana. Tās
lietojums ir ierobežots tikai virtuālajā vidē, un to nevar lietot fiziskajā
pasaulē. Tiek atvērts īpašs konts, kurā ir tikai tik daudz naudas, cik
nepieciešams konkrētajiem pirkumiem interneta veikalā vai citiem
elektroniskajiem maksājumiem. Izstrādājam arī citus, sarežģītākus mehānismus,
kā palielināt drošību. Piemēram, lietotājs var aktivizēt karti tikai tajā
brīdī, kad viņš tiešām ir nolēmis kaut ko pirkt, bet citā laikā turēt to
nobloķētu.
- Tieto Konts progresīvais biznesa virziens acīmredzot arī ir
viens no galvenajiem stimuliem, kas ievērojami veicinājis uzņēmuma uzplaukumu.
- Jā, uzņēmuma darbība jau no pašiem pirmssākumiem ir bijusi
sekmīga un augšupejoša. Tieto Konts neto apgrozījums pērn pieaudzis līdz 3,84
miljoniem latu, kas ir par 23 procentiem vairāk nekā 2000. gadā. 2001. gadā
Tieto Konts peļņa no pamatdarbības bija 608 000 latu (2000. gadā - 563 000). Ir
pamats cerībām uz turpmāku izaugsmi.
Gunta KĻAVIŅA