Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Tikai lāči ziemas miegā

   

 

          Ir atkal klāt ziemas garie vakari, un tuvojas Ziemassvētki. Elektronisko izklaižu industrijai tas ir parastais signāls: dot iespēju iepirkties, dot iespēju apdāvināt sevi un draugus. Taisījāties uz ziemas miegu? Atlieciet to uz vasaru, cienījamie datorspēlmaņi.

 

Zemūdens kauju spēle Aquanox

Šoreiz pārskata sākumā par spēli, kas jau ilgi pirms tās iznākšanas ir slavēta avansā, par vienu no pirmajām spēlēm, kas tiešām pierāda GeForce3 grafikas kartes nepieciešamību sevi cienoša PC spēlmaņa datorā. Tā ir zemūdens 3D action spēle Aquanox no Vācijas spēļmeistariem Massive Development. Ne jau velti droši dēvēju tos par meistariem, jo viņi sevi ir parādījuši: 1996. gadā, īsi pirms PC 3D grafikas paātrinātāju ēras sākšanās, iznāca lieliska tāda paša stila spēle Archimedean Dynasty (Schleihtfahrt), kuras sižetisks turpinājums arī ir šī jaunā Aquanox.

Ja jums ir patikušas spēles Terminal Velocity, Descent vai nesenā Echelon, tad Aquanox ir obligāts papildinājums jūsu kolekcijai. Sižetiski saistītas misijas par mūsu cilvēces bēdīgo nākotni, kad Zemes virsma beidzot kopīgiem spēkiem ir sekmīgi padarīta nederīga dzīvošanai un civilizācijas atliekas mitinās okeānu dzīlēs. Cilvēki ir cilvēki, viņi nekad nevar dzīvot mierā un saticībā, tā ka spēle principā ir iespaidīgu zemūdens kauju secība. Dažādu izmēru zemūdens aparāti nikni šaudās cits uz citu ar torpēdām, raķetēm, plazmas un visādiem citādiem ieročiem, un pie vienas šāda zemūdens peldaparāta stūres esat jūs. Spēle savā žanrā tiešām ir laba, tikai ņemiet vērā, ka tā visticamāk rosinās pārdomas par jūsu PC modernizācijas nepieciešamību.

 

Helikopteru gabals Comanche 4

Par radniecīgu gan žanra, gan datora resursu apetītes ziņā var saukt arī spēli Comanche 4. Protams, helikopteri nelido zem ūdens, bet tas pats airborne shooter žanrs vien ir. Tie, kas ir sekojuši Comanche spēļu vēsturei, jaunajā spēlē pamanīs divas būtiskas atšķirības. Pirmkārt, kompānija Novalogic beidzot ir atteikusies no dīvainās vokseļu (telpisko pikseļu) tehnoloģijas un jauno spēli izveidojusi kā visi mūsdienās - izmantojot poligonālu 3D grafikas dzinēju. Tādējādi Comanche 4 spēj izmantot visus moderno grafikas karšu tehnoloģijas brīnumus. Otrkārt, Comanche 4 ir nogriezusies no autentiskas kaujas helikoptera simulācijas ceļa, izvēloties visiem viegli apgūstamu arkādiskas šaudīšanās variantu, tādējādi atgriežoties pie pašas pirmās Comanche vērtībām.

Lai gan pilnīgi dabiski, ka šādas spēles vadībai vajadzīgs pieklājīgs džoistiks, Comanche 4 veidotāji pat ir pamanījušies ieviest ciešamu klaviatūras + peles vadības iespēju. Ieroči kā jau modernam helikopteram pienākas: automātiskais lielgabals, parastās un paštēmējošās raķetes. Jā, grafika ir ļoti skaista, taču pilnībā to izbaudīt, nesabremzējot spēli, varēsiet tikai uz jaunākās paaudzes datordzelžiem (Pentium4, GeForce3).

 

Retrorallijs Rally Trophy

Ļoti iepriecināja kāda jauna braucamspēle - Rally Trophy. Nosaukums liek domāt, ka runa ir par rallija sacensībām, un tā tas arī ir. Taču šis nav modernais rallijs, kādu to esam redzējuši spēlē Colin McRae Rally 2 vai Rally Championship, šis ir rallijs, kāds tas bija 70. gados. Rallijs bez striktiem tehniskajiem ierobežojumiem, bez lieliem sponsoru naudas maisiem.

Spēlē modelētās mašīnas ir daudzveidīgas un ne tik līdzīgas cita citai kā mūsdienās. Vecie Ford, Saab, Fiat, Volvo un citi, kopumā divpadsmit 60. un 70. gadu automobiļi, tā laika ralliju leģendas. Tomēr ar vēsturisku pieeju vien nepietiktu, lai spēle automātiski kļūtu laba, braucamspēlē pirmkārt ir svarīgi, kā to jūtat, cik tā ir pareiza un vienlaikus arī ar prieku spēlējama. RT jūtat trases, jūtat, ka nevar braukt, kā pagadās, jūtat, ka rezultāts tiešām ir atkarīgs no jūsu prasmes. Jāsamierinās ar domu, ka gāzes pedālim nav tikai divi stāvokļi, kā arī piekrist tēzei par to, ka rokas bremze var būt visai noderīgs verķis. Un jāņem arī vērā, ka ar ceļa malu pasaule nebeidzas (kā dažā labā citā auto spēlē), kā arī to, ka egļu stumbri ir spēcīgs arguments pret bleķa braucamrīku. Nepalaidiet šo spēli garām, ja esat auto simulāciju fans!

Īsi gribētu vēl pieminēt vienu gandrīz braucamspēli, ko veidojusi firma Kalisto (Atcerieties Ultimate Race Pro?). Iedomājaties filmu Piektais elements. Un tagad iedomājieties auto sacīkstes tādā nākotnes Ņujorkā, kādu redzam šajā filmā, pilsētā, kur taksometra šoferiem pasūtījumi divus kvartālus taisni, trīs uz leju, un tad pa labi ir parasta parādība. Spēle New York Racer faktiski ir gandrīz klasisks futuristic racer ar lidojošiem braucamrīkiem un pa ceļam savācamiem papildu labumiem (powerup), taču šķiet nevienā citā žanra spēlē vēl nav bijis tik liels akcents uz manevrēšanu tieši vertikālā plaknē, pie kam te ir vēl kāds āķis: straujš mašīnas pikējums uz leju dod ievērojamu papildu paātrinājumu. Tiesa, vidējais sacensību ātrums tāpat ir iespaidīgs, tā ka jūsu panākumi būs stipri atkarīgi no reakcijas, cik veiksmīgi šādā ātrumā izvairīsieties no dažādiem viaduktiem, ātrgaitas liftiem pie māju sienām un pašām māju sienām.

 

Militāro konfliktu spēles

Svētki ir arī reālistisko Soldier Sim cienītāju ielā. Nupat ir iznākušas divas šāda veida spēles, pie kam tās viena otrai nemaz netraucē. Viena no tām - Tom Clancy's Ghost Recon - ir orientēta uz pieredzējušiem šā žanra spēļu spēlētājiem, un tā kā mani pie tiem nevar pieskaitīt, atstāju vērtējumu kompetentu cilvēku ziņā. Piebildīšu tikai, ka īpašu pievilcību mūsu acīs dod fakts, ka tajā kādā iedomātā netālas nākotnes militārajā konfliktā no okupācijas jāaizsargā arī Latvija.

Otra jaunā spēle Deadly Dozen derēs arī jebkuram iesācējam. Šeit var piedalīties speciālas četru vīru vienības kaujas misijās Otrā pasaules kara laikā vācu okupētajās teritorijās. Pat, ja līdz šim esat spēlējis tikai kveikveidīgus šaujamgabalus, sakarīga treniņmisija spēles sākumā jūs apmācīs, kā rīkoties ar specifiskiem ieročiem un sprāgstvielām, kā arī ierādīs elementārus grupas koordinētas darbības principus. Spēlē ir laba personāžu animācija un īpaši slavējami atveidota apkārtējā augu valsts. Jāpiemin arī kāds kaitinošs trūkums: kareivji nevar nogulties, kas spēlei, kura pretendē uz reālismu, ir diezgan apbēdinoši. Daži atzīst, ka Deadly Dozen ir kā atvieglota Hidden&Dangerous, un tam varētu piekrist.

Paralēli ar filmu Harijs Poters ir iznākusi arī spēle Harry Potter - par puisēnu, kas apgūst zinības burvju un brīnumdaru skolā. Tāpat kā filmā mazais varonis apgūst burvestības, mācās lidot uz slotas un saskaras ar to, ka burvji mēdz būt ne tikai labi. Trešās personas skata piedzīvojumu un darbības spēle, kas varbūt nedaudz atgādinās Alice, Undying un varbūt pat nedaudz Indiana Jones. Tā ir veidota uz Unreal Tournament grafikas dzinēja bāzes un lieku reizi atgādina par to, ka Unreal Engine joprojām ir un droši vien arī būs solīda un konkurētspējīga tehnoloģija.

Ļoti glīti un krāsaini modelēta apkārtējā vide, simpātiski atveidoti filmas personāži, un filmas atmosfēra palīdz uzturēt savdabīgu noskaņu, lai gan, ar kritisku aci skatoties, tas viss jau ir kādreiz spēlēts, tikai bez burvju nūjiņas rokā. Lai pasargātu no vienmuļības, spēlē visai bieži iestarpinās sižetu virzošas filmiņas ar varoņu dialogiem, kā arī jums jāspēlē savdabīgas minispēles: divkaujas ar kādu nešpetnu skolasbiedru, spoku vai kādu citu nelabvēli. Varbūt gaumes lieta, bet manā skatījumā pievilcīga spēle.

Klasiski populārajā pirmās personas šaujamgabalu žanrā viss labākais mums vēl priekšā. Allied Assault, Serious Sam Second Encounter, Jedi Knight 2, Unreal 2 un vēl citas - tas viss acīmredzot nāks pie mums tikai nākamajā gadā. Un kur atkal palika Duke Nukem Forever?? No esošajām ir vērts pieminēt iznākušo Alien vs. Predator 2, varbūt uzmetiet aci Gore demoversijai - interesanta un kvalitatīva variācija par UT un Q3A tēmu.

Šogad mūs vēl iepriecinās Return To Castle Wolfenstein, kas raksta sagatavošanas brīdī diemžēl vēl nav iznākusi. Taču šajā nelielajā pārskatā uzskaitītās un, protams, vēl arī daudzas citas PC spēles ir noteikti jūsu uzmanības un dārgā laika cienīgas. Nākamgad saskriesimies atkal un paskatīsimies, kas īpaši spožs būs noticis pa šo ziemu PC spēļu pasaulē.

 

Juris 3Dman PĒRKONS

juris@baltforms.lv

 

          http://www.aquanox.de/

http://www.novalogic.com/

http://www.ghostrecon.com/

http://www.n-fusion.com/

http://hpgames.ea.com/

http://aliensvspredator2.sierra.com/

http://www.4drulers.com/

http://www.activision.com/games/wolfenstein/

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001