Modernā žurnālista arsenāls - pildspalva un elektroniskais pasts
Ja jums nav iebildumu, parunāsim par rakstāmrīkiem, rakstītājiem
un uzrakstītā ceļojumu pie adresāta. Kāds vērīgs lasītājs šajā vietā var
iesaukties: piedodiet, cienītā, bet jūs izkrītat no konteksta! Šis, saprotiet,
ir žurnāls par modernām komunikācijām, bet jūs te, lūk, ar savām pildspalvām un
pasta baložiem pa vidu maisāties!
Saprotu un neizkrītu, patiešām ne. Turklāt pasta baložu šajā
rakstā nemaz nebūs, bet pildspalvas gan. Un būs arī modernās komunikācijas. Jo
mobilie telefonsakari, datori un informācijas pārraidīšana zibensātrumā ir
būtiski elementi mūsdienīga rakstītāja, šajā gadījumā - žurnālista - ikdienā.
Protams. Nenoliedzami. Galu galā arī šīs rindas top, sēžot pie datora, un tās
tiks nosūtītas, saprotams, elektroniski, kā gan citādi.
Taču iesākt tomēr vajadzētu ar to, kas no žurnālista ikdienas nav
izskausts arī elektronisko parakstu laikmetā, proti, ar pildspalvu. Jo,
atzīstot to, ka modernās tehnoloģijas ir mainījušas rakstīšanas vaibstus,
tomēr, arī par moderniem rakstītājiem runājot, rakstāmrīks ir un paliek raksta
galvenais varonis.
Atcerēsimies, ka pildspalvas to visizplatītākajā formā -
lodīšpildspalvas - apritē parādījās salīdzinoši nesen. Piemēram, pat 70. gadu
sākumā gods tikt pie lodīšpildspalvas bija jānopelna. Skolās pastāvēja
komplicēta rakstāmrīku hierarhija. Varbūt tas tā bija tikai skolā, kuru
apmeklēju es, jo tā īpaši izcēlās ar vājību uz dažnedažādiem noteikumiem un
pareizo kārtību, to attiecinot gan uz pieļaujamo matu garumu, gan uz portfeļu
izvietojuma leņķi pie klases telpām, gan arī uz starpbrīžos atļauto
pārvietošanās trajektoriju skolas gaiteņos. Saskaņā ar šo sistēmu, bija jāiziet
cauri vairākiem posmiem, iekams pirmklasniekam tika ļauts ņemt rokās
pildspalvu.
Pirmklasnieka pirmais rakstāmrīks bija zīmulis un, lai izpelnītos
tiesības rakstīt ar tintes pildspalvu, bija jāsasniedz glītrakstīšanas
kalngali. Un to nebija viegli izdarīt, jo zīmuļi nemitīgi lūza, tie bija
jāasina un jāuzmana, lai penālis nenokrīt uz grīdas. Kad pirmsklasnieks bija
ticis līdz tintes pildspalvai, viņam bija jāapgūst jaunas iemaņas. Lūšanas
briesmas nomainīja klekšu draudi (jo tās, protams, nebija krāšņās Waterman
pildspalvas). Pildspalvas nežēlīgi pilēja, atstājot uz pirkstiem nenomazgājamas
pēdas, bet uz diktātu lapām - dažādu formu un izmēru klekšus.
Abi minētie rakstāmrīki bija tikai ieskrējiens uz katra
pirmsklasnieka sapni - lodīšpildspalvu. Tā nebija nedz jāuzasina, nedz
jāuzpilda, un ar to varēja rakstīt uz nebēdu, kamēr izbeidzās serde. Tinte gan
mēdza veidot lodītes galā ķepīgus kunkuļus un astoņstūra formas pildspalvas
malas sāpīgi griezās pirkstā, tomēr lodīšpildspalva bija sapņu rakstāmrīks.
Brīdī, kad augstākā rakstāmrīku hierarhijas pakāpe bija sasniegta,
pidlspalva gan zaudēja pievilcības spēku un kļuva par vienu no tiem
priekšmetiem, kas piepilda skolas somu un ikdienu.
Vēlāk, kad skolas un augstskolas gaitas bija beigušās un līdz ar
to bija beidzies laiks, kad katrs piespiedu kārtā kļūst par rakstītāju, arī
pildspalva pazuda no ikdienas. Tās funkcijas kļuva ļoti ierobežotas -
Ziemassvētku apsveikumi, paraksti un birokrātiskās veidlapas. Taču, ja
piespiedu rakstītājs nolēma kļūt par vaļasprieka vai profesionālo rakstītāju,
tad, protams, pildspalva ne tikai nepazuda, bet pat ieguva papildu nozīmību.
Pildspalva - nemainīgais
žurnālista biedrs
Arī tad, ja ir pieejami datori, ierakstu tehnika un mūsdienīgas
teksta pārraidīšanas iespējas, žurnālistam neiztikt bez pildspalvas. Jo viņš
līdz tekstam un tā pārraidīšanai var tā arī nenokļūt, ja nebūs bruņojies ar
pildspalvu. To nevar aizstāt arī mūsdienīga ierakstu tehnika. Trīspadsmit
stundu ierakstu veikt spējīgais digitālais diktofons nespēs atzīmēt trāpīgākos
citātus un nepalīdzēs atsaukt atmiņā būtiskus apkārt notiekošā un redzamā
elementus.
Vienmēr pierakstīt! Tas ir un paliek viens no žurnālista darba
pamatbaušļiem. Operatīvajā žurnālistikā rakstāmrīks ir pilnīgi neaizstājams, jo
ļauj sākt galīgā teksta apstrādi, vēl pirms tā rakstīšanas. Arī lēnajā
žurnālistikā pildspalvai ir būtiska vieta - ierakstu tehnika pieviļ, pagājušās
izjūtas restaurēt neizdodas un uzrakstītais, ja tāds vispār var tapt, ir daudz
plakanāks, nekā tas būtu varējis būt, ja vien pie rokas bijusi pildspalva un
tādēļ blociņā varētu būt pierakstīts, piemēram, kūtsmēslu krāsas dermantīna
soma. Izlasot šo ierakstu, vēlāk ir daudz vieglāk atsaukt atmiņā aktīvas
komunistiskā mītiņa dalībnieces tēlu, kura diktofonā ierunājusi glīti citējamus
saukļus.
Tātad pildspalvas lietojuma ziņā žurnālista ikdienā nekas nav
mainījies kopš 17. gadsimta, kad sāka iznākt pirmie laikraksti. Bet rakstīšanas
tehnika un ātrums gan ir piedzīvojuši revolucionāras pārmaiņas.
Datori - biedri arī
nedraugiem
Ilgus gadu desmitus žurnālista uzticams draugs bija mehāniskā
rakstāmmašīna. Daži priviliģētie tekstus diktēja taustiņus naski klabinošām
mašīnrakstītājām, bet citi to darīja paši. Taustiņi bija cieti un brīžiem
saķērās neatšķetināmā mezglā. Ja telpā atradās vairāk par divām rakstāmmašīnām,
sarunas tajā nebija iespējamas. Un tomēr tas bija neapšaubāmi parocīgs rīks
teksta izlikšanai uz papīra.
Mehāniskās rakstāmmašīnas nomainīja to elektriskās pēcteces, kuras
atšķīrās vienīgi ar to, ka vajadzēja mazāku fizisku spēku un aiztaupīja dažas
kustības, sākot jaunu rindu. Elektriskās rakstāmmašīnas dzīvoja daudz īsāku
mūžu nekā to mehāniskās vecmāmiņas, jo tās ātri vien no redakciju galdiem
izspieda datori. Tāpat kā lodīšpildspalva bija ar zīmuli rakstoša pirmklasnieka
sapnis, dators bija ierīce, pēc kuras tiekties žurnālistam.
Pirmie datori, kuri, no šīsdienas viedokļa raugoties, šķiet
neveikli un primitīvi, par spīti savam lēnīgumam un kaprīzajai dabai, tomēr
ienesa žurnālista ikdienā milzu pārmaiņas. Nost ar labojumu izraibinātajām
lapām, kurās daudzo tumši zilo svītrojumu un komplicētu dažādos virzienos
sazīmēto bultiņu vidū bija grūti atrast uzrakstīto tekstu. Nost ar tumši zilo
itin visur pēdas atstājošo koppapīru, kurš bija jāliek starp lapām, lai iegūtu
vairāk nekā vienu uzrakstītā eksemplāru. Un nost ar nepieciešamību ierēķināt
daudzas jo daudzas stundas rakstīšanai, lai pagūtu līdz nodošanas brīdim tekstu
ne vien uzrakstīt, bet arī izlabot, sazīmēt pareizās secības bultas un vēlreiz
pārrakstīt.
Agrīnie datori gan kaitināja ar daudzajiem un vienkāršam
lietotājam nesaprotamajiem lodziņiem un simboliem, kuri veidoja loģisku ainu
tikai profesionālu datoru draugu acīm. Datoru nedraugiem tie šķita mulsinoši un
lieki, jo bija jāveic komplicētas darbības, lai tiktu pie tā, kam dators,
viņuprāt, ir radīts - pie atvieglotas rakstīšanas.
Šobrīd arī rakstītāji, kas sevi par datoru draugiem neuzskata,
tomēr atzīst to plašāka lietojuma iespējas un tās izmanto. Ar dažu klikšķu
palīdzību žurnālists var virtuāli nonākt gandrīz jebkurā vietā un iegūt
informāciju, kam agrāk būtu vajadzējis vairāku dienu meklējumus dažādos
rakstos.
Teksta elektroniskais skrējiens
Milzu soļiem attīstījušās arī teksta pārraidīšanas iespējas.
Iesākumā bija fakss. Tas Latvijas žurnālistu rīcībā nonāca gandrīz vienlaikus
ar datoriem. Faksa aparāti izskatījās glīti un izraisīja pietāti, taču tiešās
funkcijas pildīja tikai vienā no trīsdesmit piecām reizēm. Padomju telefona
vadiem pievienotie faksi sprauslāja, rūca, īdēja un vibrēja, nesaprazdami,
kādēļ tajos ieprogrammētās funkcijas nav iespējams veikt. Daudzkārt divas
stundas ilgušie mēģinājumi tekstu nosūtīt pa faksu beidzās ar to, ka bija
jāatgriežas pie pārbaudītās metodes - zvanīšanas pa telefonu. Tomēr faksa
aparāti un no tiem ar grūtībām izmocītie papīra rullīši nozīmēja būtiskas pārmaiņas
sakaros.
Fakss (jeb faksis kā to vienubrīd dēvēja par svešvārdu
latviskojumiem rūpi turoša avīze) tomēr nav salīdzināms ar patiesi
revolucionāro jaunumu tekstu ceļojumā pie lasītāja - ar elektronisko pastu. Tas
pavēra iespējas tekstu sūtīt no jebkura pasaules punkta. Sākotnēji gan tam bija
nepieciešama stacionāra telefona līnija, bet šobrīd ar portatīvo datoru un
mobilo telefonu bruņojies reportieris var pārraidīt ziņojumu, arī atrazdamies
Maķedonijas kalnos.
Elektroniskā pasta sākotnējās versijas - tāpat kā pirmie datori -
bija komplicētas un untumainas un - tāpat kā pirmie faksi - nespēja nodibināt
labas attiecības ar 90. gadu sākuma sakaru sistēmu. Lai tekstu nosūtītu, bija
jāpieslēdzas centralizētai milzu pastkastei, un šis procesam vajadzēja
neizmērojamu pacietību. Dažādās ailītēs melnajā ekrānā bija jaieraksta dučiem
nesaprotamu simbolu un tad daudzas garas minūtes jāgaida glābjošais savienojuma
signāls. Savienojums gan vēl nenozīmēja veiksmi, jo nereti ekrāns piepildījās
ar ātri skrienošām x, y, & un citu simbolu virtenēm, kas nozīmēja sakaru
traucējumus un, tātad, neveiksmi. Bet tad jau atkal varēja ķerties pie faksa
vai telefona.
Un pēdējais būtiskais modernā žurnālista aprīkojuma elements,
protams, ir mobilais telefons. Tas ļāvis darba operativitāti noslīpēt līdz
pakāpei, kas liek domāt, ka augstāks līmenis vairs nav iespējams. Vienlaikus
mobilais telefons ir laupījis žurnālistam tos izbaudāmos mirkļus, kad viņš bija
neaizsniedzams, un ir iestājies pastāvīgais pieslēgums darbam. Un tomēr
mūsdienu žurnālista darbs nez vai ir iedomājams bez mobilajiem sakariem.
Varētu, protams, runāt arī par daudzām citām tehniskajām iespējām,
kas pieejamas rakstītājiem. Un patiesībā daudzo tūkstošu zīmju garo tekstu
varēja reducēt līdz vienam teikumam: modernās tehnoloģijas un sakari ir
mainījuši žurnālista ikdienu - ātrums palielinājies, attālumi samazinājušies un
iespējas paplašinājušās. Bet tad jau tas nebūtu raksts Sakaru Pasaulei, vai ne?
Rita RUDUŠA,
aģentūras LETA galvenā
redaktore
Ja jums nav iebildumu, parunāsim par rakstāmrīkiem, rakstītājiem
un uzrakstītā ceļojumu pie adresāta. Kāds vērīgs lasītājs šajā vietā var
iesaukties: piedodiet, cienītā, bet jūs izkrītat no konteksta! Šis, saprotiet,
ir žurnāls par modernām komunikācijām, bet jūs te, lūk, ar savām pildspalvām un
pasta baložiem pa vidu maisāties!
Saprotu un neizkrītu, patiešām ne. Turklāt pasta baložu šajā
rakstā nemaz nebūs, bet pildspalvas gan. Un būs arī modernās komunikācijas. Jo
mobilie telefonsakari, datori un informācijas pārraidīšana zibensātrumā ir
būtiski elementi mūsdienīga rakstītāja, šajā gadījumā - žurnālista - ikdienā.
Protams. Nenoliedzami. Galu galā arī šīs rindas top, sēžot pie datora, un tās
tiks nosūtītas, saprotams, elektroniski, kā gan citādi.
Taču iesākt tomēr vajadzētu ar to, kas no žurnālista ikdienas nav
izskausts arī elektronisko parakstu laikmetā, proti, ar pildspalvu. Jo,
atzīstot to, ka modernās tehnoloģijas ir mainījušas rakstīšanas vaibstus,
tomēr, arī par moderniem rakstītājiem runājot, rakstāmrīks ir un paliek raksta
galvenais varonis.
Atcerēsimies, ka pildspalvas to visizplatītākajā formā -
lodīšpildspalvas - apritē parādījās salīdzinoši nesen. Piemēram, pat 70. gadu
sākumā gods tikt pie lodīšpildspalvas bija jānopelna. Skolās pastāvēja
komplicēta rakstāmrīku hierarhija. Varbūt tas tā bija tikai skolā, kuru
apmeklēju es, jo tā īpaši izcēlās ar vājību uz dažnedažādiem noteikumiem un
pareizo kārtību, to attiecinot gan uz pieļaujamo matu garumu, gan uz portfeļu
izvietojuma leņķi pie klases telpām, gan arī uz starpbrīžos atļauto
pārvietošanās trajektoriju skolas gaiteņos. Saskaņā ar šo sistēmu, bija jāiziet
cauri vairākiem posmiem, iekams pirmklasniekam tika ļauts ņemt rokās
pildspalvu.
Pirmklasnieka pirmais rakstāmrīks bija zīmulis un, lai izpelnītos
tiesības rakstīt ar tintes pildspalvu, bija jāsasniedz glītrakstīšanas
kalngali. Un to nebija viegli izdarīt, jo zīmuļi nemitīgi lūza, tie bija
jāasina un jāuzmana, lai penālis nenokrīt uz grīdas. Kad pirmsklasnieks bija
ticis līdz tintes pildspalvai, viņam bija jāapgūst jaunas iemaņas. Lūšanas
briesmas nomainīja klekšu draudi (jo tās, protams, nebija krāšņās Waterman
pildspalvas). Pildspalvas nežēlīgi pilēja, atstājot uz pirkstiem nenomazgājamas
pēdas, bet uz diktātu lapām - dažādu formu un izmēru klekšus.
Abi minētie rakstāmrīki bija tikai ieskrējiens uz katra
pirmsklasnieka sapni - lodīšpildspalvu. Tā nebija nedz jāuzasina, nedz
jāuzpilda, un ar to varēja rakstīt uz nebēdu, kamēr izbeidzās serde. Tinte gan
mēdza veidot lodītes galā ķepīgus kunkuļus un astoņstūra formas pildspalvas
malas sāpīgi griezās pirkstā, tomēr lodīšpildspalva bija sapņu rakstāmrīks.
Brīdī, kad augstākā rakstāmrīku hierarhijas pakāpe bija sasniegta,
pidlspalva gan zaudēja pievilcības spēku un kļuva par vienu no tiem
priekšmetiem, kas piepilda skolas somu un ikdienu.
Vēlāk, kad skolas un augstskolas gaitas bija beigušās un līdz ar
to bija beidzies laiks, kad katrs piespiedu kārtā kļūst par rakstītāju, arī
pildspalva pazuda no ikdienas. Tās funkcijas kļuva ļoti ierobežotas -
Ziemassvētku apsveikumi, paraksti un birokrātiskās veidlapas. Taču, ja
piespiedu rakstītājs nolēma kļūt par vaļasprieka vai profesionālo rakstītāju,
tad, protams, pildspalva ne tikai nepazuda, bet pat ieguva papildu nozīmību.
Pildspalva - nemainīgais
žurnālista biedrs
Arī tad, ja ir pieejami datori, ierakstu tehnika un mūsdienīgas
teksta pārraidīšanas iespējas, žurnālistam neiztikt bez pildspalvas. Jo viņš
līdz tekstam un tā pārraidīšanai var tā arī nenokļūt, ja nebūs bruņojies ar
pildspalvu. To nevar aizstāt arī mūsdienīga ierakstu tehnika. Trīspadsmit
stundu ierakstu veikt spējīgais digitālais diktofons nespēs atzīmēt trāpīgākos
citātus un nepalīdzēs atsaukt atmiņā būtiskus apkārt notiekošā un redzamā
elementus.
Vienmēr pierakstīt! Tas ir un paliek viens no žurnālista darba
pamatbaušļiem. Operatīvajā žurnālistikā rakstāmrīks ir pilnīgi neaizstājams, jo
ļauj sākt galīgā teksta apstrādi, vēl pirms tā rakstīšanas. Arī lēnajā
žurnālistikā pildspalvai ir būtiska vieta - ierakstu tehnika pieviļ, pagājušās
izjūtas restaurēt neizdodas un uzrakstītais, ja tāds vispār var tapt, ir daudz
plakanāks, nekā tas būtu varējis būt, ja vien pie rokas bijusi pildspalva un
tādēļ blociņā varētu būt pierakstīts, piemēram, kūtsmēslu krāsas dermantīna
soma. Izlasot šo ierakstu, vēlāk ir daudz vieglāk atsaukt atmiņā aktīvas
komunistiskā mītiņa dalībnieces tēlu, kura diktofonā ierunājusi glīti citējamus
saukļus.
Tātad pildspalvas lietojuma ziņā žurnālista ikdienā nekas nav
mainījies kopš 17. gadsimta, kad sāka iznākt pirmie laikraksti. Bet rakstīšanas
tehnika un ātrums gan ir piedzīvojuši revolucionāras pārmaiņas.
Datori - biedri arī
nedraugiem
Ilgus gadu desmitus žurnālista uzticams draugs bija mehāniskā
rakstāmmašīna. Daži priviliģētie tekstus diktēja taustiņus naski klabinošām
mašīnrakstītājām, bet citi to darīja paši. Taustiņi bija cieti un brīžiem
saķērās neatšķetināmā mezglā. Ja telpā atradās vairāk par divām rakstāmmašīnām,
sarunas tajā nebija iespējamas. Un tomēr tas bija neapšaubāmi parocīgs rīks
teksta izlikšanai uz papīra.
Mehāniskās rakstāmmašīnas nomainīja to elektriskās pēcteces, kuras
atšķīrās vienīgi ar to, ka vajadzēja mazāku fizisku spēku un aiztaupīja dažas
kustības, sākot jaunu rindu. Elektriskās rakstāmmašīnas dzīvoja daudz īsāku
mūžu nekā to mehāniskās vecmāmiņas, jo tās ātri vien no redakciju galdiem
izspieda datori. Tāpat kā lodīšpildspalva bija ar zīmuli rakstoša pirmklasnieka
sapnis, dators bija ierīce, pēc kuras tiekties žurnālistam.
Pirmie datori, kuri, no šīsdienas viedokļa raugoties, šķiet
neveikli un primitīvi, par spīti savam lēnīgumam un kaprīzajai dabai, tomēr
ienesa žurnālista ikdienā milzu pārmaiņas. Nost ar labojumu izraibinātajām
lapām, kurās daudzo tumši zilo svītrojumu un komplicētu dažādos virzienos
sazīmēto bultiņu vidū bija grūti atrast uzrakstīto tekstu. Nost ar tumši zilo
itin visur pēdas atstājošo koppapīru, kurš bija jāliek starp lapām, lai iegūtu
vairāk nekā vienu uzrakstītā eksemplāru. Un nost ar nepieciešamību ierēķināt
daudzas jo daudzas stundas rakstīšanai, lai pagūtu līdz nodošanas brīdim tekstu
ne vien uzrakstīt, bet arī izlabot, sazīmēt pareizās secības bultas un vēlreiz
pārrakstīt.
Agrīnie datori gan kaitināja ar daudzajiem un vienkāršam
lietotājam nesaprotamajiem lodziņiem un simboliem, kuri veidoja loģisku ainu
tikai profesionālu datoru draugu acīm. Datoru nedraugiem tie šķita mulsinoši un
lieki, jo bija jāveic komplicētas darbības, lai tiktu pie tā, kam dators,
viņuprāt, ir radīts - pie atvieglotas rakstīšanas.
Šobrīd arī rakstītāji, kas sevi par datoru draugiem neuzskata,
tomēr atzīst to plašāka lietojuma iespējas un tās izmanto. Ar dažu klikšķu
palīdzību žurnālists var virtuāli nonākt gandrīz jebkurā vietā un iegūt
informāciju, kam agrāk būtu vajadzējis vairāku dienu meklējumus dažādos
rakstos.
Teksta elektroniskais skrējiens
Milzu soļiem attīstījušās arī teksta pārraidīšanas iespējas.
Iesākumā bija fakss. Tas Latvijas žurnālistu rīcībā nonāca gandrīz vienlaikus
ar datoriem. Faksa aparāti izskatījās glīti un izraisīja pietāti, taču tiešās
funkcijas pildīja tikai vienā no trīsdesmit piecām reizēm. Padomju telefona
vadiem pievienotie faksi sprauslāja, rūca, īdēja un vibrēja, nesaprazdami,
kādēļ tajos ieprogrammētās funkcijas nav iespējams veikt. Daudzkārt divas
stundas ilgušie mēģinājumi tekstu nosūtīt pa faksu beidzās ar to, ka bija
jāatgriežas pie pārbaudītās metodes - zvanīšanas pa telefonu. Tomēr faksa
aparāti un no tiem ar grūtībām izmocītie papīra rullīši nozīmēja būtiskas pārmaiņas
sakaros.
Fakss (jeb faksis kā to vienubrīd dēvēja par svešvārdu
latviskojumiem rūpi turoša avīze) tomēr nav salīdzināms ar patiesi
revolucionāro jaunumu tekstu ceļojumā pie lasītāja - ar elektronisko pastu. Tas
pavēra iespējas tekstu sūtīt no jebkura pasaules punkta. Sākotnēji gan tam bija
nepieciešama stacionāra telefona līnija, bet šobrīd ar portatīvo datoru un
mobilo telefonu bruņojies reportieris var pārraidīt ziņojumu, arī atrazdamies
Maķedonijas kalnos.
Elektroniskā pasta sākotnējās versijas - tāpat kā pirmie datori -
bija komplicētas un untumainas un - tāpat kā pirmie faksi - nespēja nodibināt
labas attiecības ar 90. gadu sākuma sakaru sistēmu. Lai tekstu nosūtītu, bija
jāpieslēdzas centralizētai milzu pastkastei, un šis procesam vajadzēja
neizmērojamu pacietību. Dažādās ailītēs melnajā ekrānā bija jaieraksta dučiem
nesaprotamu simbolu un tad daudzas garas minūtes jāgaida glābjošais savienojuma
signāls. Savienojums gan vēl nenozīmēja veiksmi, jo nereti ekrāns piepildījās
ar ātri skrienošām x, y, & un citu simbolu virtenēm, kas nozīmēja sakaru
traucējumus un, tātad, neveiksmi. Bet tad jau atkal varēja ķerties pie faksa
vai telefona.
Un pēdējais būtiskais modernā žurnālista aprīkojuma elements,
protams, ir mobilais telefons. Tas ļāvis darba operativitāti noslīpēt līdz
pakāpei, kas liek domāt, ka augstāks līmenis vairs nav iespējams. Vienlaikus
mobilais telefons ir laupījis žurnālistam tos izbaudāmos mirkļus, kad viņš bija
neaizsniedzams, un ir iestājies pastāvīgais pieslēgums darbam. Un tomēr
mūsdienu žurnālista darbs nez vai ir iedomājams bez mobilajiem sakariem.
Varētu, protams, runāt arī par daudzām citām tehniskajām iespējām,
kas pieejamas rakstītājiem. Un patiesībā daudzo tūkstošu zīmju garo tekstu
varēja reducēt līdz vienam teikumam: modernās tehnoloģijas un sakari ir
mainījuši žurnālista ikdienu - ātrums palielinājies, attālumi samazinājušies un
iespējas paplašinājušās. Bet tad jau tas nebūtu raksts Sakaru Pasaulei, vai ne?
Rita RUDUŠA,
aģentūras LETA galvenā
redaktore