Projekts Zemes nākotnes civilizācijai
Amerikāņu pētnieku grupa Žaka Fresko vadībā ir izstrādājusi
unikālu projektu Zemes nākotnes civilizācijai - Venus Project (tam gan nav
nekāda sakara ar planētu Venēru). Tas piedāvā svaigu, alternatīvu nākotnes
sabiedrības un vides vīziju, kurā nav izmantoti nekādi iepriekšējo
civilizācijas sociālo sistēmu elementi. Milzīga loma šajā projektā ir arī
modernajām tehnoloģijām.
Jaunās pasaules pamats - resursu ekonomika
Venus projekta pamatā ir gluži citi civilizācijas principi: tā būs
sabiedrība, kurā kari, nabadzība, bads, parādi, vides degradācija un
nevajadzīgas ciešanas būs ne vien nevēlami, bet pilnīgi nepieļaujami. Kari un
naids, kā zināms, rodas galvenokārt naudas un varaskāres dēļ. Tādēļ arī Venus
projektā ekonomiskās cilvēku attiecības nav balstītas uz naudu, bet gan uz
dabas un cilvēka radītajiem resursiem
(resource based world economy), turklāt visi pasaules resursi piederēs nevis
dažām valstīm, bet visai cilvēcei. Nebūs ne naudas, ne kredītu, ne parādu. Un
galu galā šajā uz resursiem bāzētajā pasaulē ikviens sabiedrības loceklis
dzīvos labāk nekā bagātākie cilvēki šobrīd.
Venus projekts ir kardināli jauns, drosmīgs civilizācijas
attīstības virziens, kura galvenais mērķis ir radīt pilnīgi atšķirīgu vidi
nākotnes civilizācijai.
Domājošas pilsētas
Daudz vieglāk ir uzbūvēt jaunas, modernas pilsētas, nekā mēģināt
pārbūvēt un modernizēt vecās. Venus projekts iesākumam piedāvā radīt pilsētu,
kurā būtu izmantoti paši sarežģītākie resursi un progresīvākās celtniecības
tehnoloģijas. Pilsētai būs ģeometriski elegants, efektīvs apļveida plānojums,
un tai visapkārt būs krāšņi parki un dārzi. Pilsēta būs plānota tā, lai tā
spētu iztikt ar minimālu enerģijas patēriņu un lietotu vistīrākās tehnoloģijas,
kas darbotos pilnīgā harmonijā ar dabu, turklāt nodrošinot visaugstāko dzīves
standartu ikvienam šīs pilsētas iemītniekam.
Venus projekta pilsētas plānojuma struktūras pamatā ir
koncentriski apļi, turklāt katrs no tiem paredzēts konkrētam mērķim:
* apļa ārējais perimetrs
tiks izmantots atpūtai, sportam (piemēram, velosportam, golfam, jāšanai,
pārgājieniem) utt.;
* nākamā apļa josla tiks
izmantota lauksaimniecības zonas apūdeņošanai/irigācijai;
* aiz tās nāks
lauksaimniecības zona, kur audzēs visdažādākos augus, turklāt pilnīgi tīrā vidē
- bez pesticīdiem;
* nākamā būs īpaša zona
ekoloģiski tīras enerģijas avotiem, piemēram, vēja ģeneratori, saules enerģijas
koncentratori, ģeotermiskās, fotogalvaniskās un citas sistēmas;
* tālāk seko dzīvojamie
rajoni un dizaina centri skaistu dabas ainavu ielokā; tiem līdzās izvietotas
arī īpašas vietas vakariņu ieturēšanai;
* priekšpēdējā aplī
izvietotās ēkas ir kultūras un mākslas centri, teātri, koncertzāles, izstāžu
zāles u. tml.;
* pašā apļa vidū atrodas
pilsētas pētnieciskais, tehnoloģiju un garīgā satura simboliskais centrs -
centrālais doms ar kupolveida jumtu. Tā būs milzīga ēka, kurā atradīsies
pilsētas kibernētiskās sistēmas sirds, mācību centrs, piekļuves sistēmas,
datorizētas komunikāciju tīkla sistēmas, veselības un bērnu aprūpes centrs.
Resursu ekonomikas apstākļos visi objekti ikvienam būs pieejami
bez maksas. Galvenais šo sarežģīto tehnoloģiju mērķis ir atbrīvot cilvēkus no
apnicīgiem, monotoniem pienākumiem, radīt daudz augstāku dzīves standartu un
dot iespēju pavadīt vairāk brīvā laika kopā ar ģimeni un draugiem. Cilvēkiem
būs daudz vairāk iespēju izvēlēties tieši tādu dzīves stilu, kāds katram šķiet
vispilnvērtīgākais. Pamatprincips: ja tehnoloģijas neatbrīvotu cilvēces garu,
tad visi to sasniegumi zaudētu jebkuru nozīmi.
Intelektuālā māja
Venus projekts iesaka kardināli mainīt arī pašreizējās
arhitektūras veidolu un mērķus, lai tā būtu piemērota indivīdu augošajām
prasībām topošajā kultūrā. Arhitektūra un dzīvojamās ēkas nākotnes pilsētās
attīstīsies uz gluži citāda pamata nekā šobrīd. Tās būs unikālas gan
arhitektūras ziņā, gan plašā moderno tehnoloģiju lietojuma dēļ. Šīs moduļveida
ēkas varēs būvēt jebkurā vietā, ko vien iespējams iedomāties: gan meža vidū,
gan kalna virsotnē, gan uz kādas salas. Mājokļus varēs projektēt kā
tehnoloģiski patstāvīgas dzīvesvietas ar individuāliem termoģeneratoriem un
siltuma koncentratoriem. Ēku apdarē un logos tiks iebūvēti gaismas enerģijas
regulatori. Lai aizēnotu pārāk spožu saules gaismu, logu rūtīm tiks izmantoti
īpaši termostikli ar maināmu ēnojuma dizainu. Visas šīs funkcijas mājas
iemītnieki varēs paši izvēlēties tā, lai pietiktu enerģijas resursu
mājsaimniecības sekmīgai darbībai.
Ēkas varēs jau iepriekš izgatavot no gluži jauna tipa īpaši
izturīga dzelzsbetona ar elastīgu keramikas apdari, kuru tikpat kā nemaz
nevajadzēs kopt; tā būs ugunsizturīga un to neiespaidos nekādi, pat paši
skarbākie laika apstākļi. Šīs gliemežvāka plānuma konstrukcijas varēs
masveidīgi izgatavot dažu stundu laikā. Ēkas būs izturīgas pret zemestrīcēm un
viesuļvētrām.
Ēku būvēšanai izmantos īpašas robotizētas iekārtas, kuras saņems
instrukcijas no satelītiem un ievietos sagatavotos ēkas moduļus nesošajā
karkasā. Nākotnes būvbrigādes sastāvēs no automatizētiem ceļamkrāniem, kuri
pārvietosies pa ēku, ievietojot grīdas, logus, šķērssienas, jumtus un citus
būvelementus, sākot no pašiem pamatiem. Visi procesi notiks bez cilvēku
līdzdalības. Šie robotceltnieki būs aprīkoti ar individuāliem vadības
sensoriem, lai maksimāli izvairītos no rūpnieciskām kļūmēm un sadursmēm ar
citām iekārtām vai dzīvām būtnēm.
Debesskrāpji jūdzes augstumā
Venus pilsētās paredzēts būvēt arī neparasti augstus
debesskrāpjus, kuru augšējie stāvi pat varētu spraukties cauri gubu mākoņiem,
tādējādi tur vienmēr spīdētu saule. Šo milzeņu augstums varētu sasniegt veselu
jūdzi, bet platums - 100 pēdu. Lai droši pasargātu ēkas no zemestrīcēm un
viesuļvētrām, galveno fasādi paredzēts balstīt ar trim masīvām, augstām,
konusveida kolonām. Tās balstīs centrālo cilindrisko torni no trim pusēm, un šī
trijkāja galvenais mērķis būs maksimāli samazināt kompresiju, spiedienu un
vērpes spriegumu. Šādi grandiozi
debesskrāpji ļaus būvēt mazāk ēku un brīvo teritoriju izmantot parkiem un dabas
rezervātiem. Katrs no šiem gigantiskajiem torņiem darbosies kā pastāvīga
infrastruktūras vienība, jo tajā būs apvienots viss - sākot no tirdzniecības
centriem līdz bērnu un veselības aprūpes, izglītības un atpūtas iespējām. Ja
kāds to ļoti vēlētos, varētu pilnvērtīgi nodzīvot visu mūžu, pat neizejot laukā
no debesskrāpja.
Automatizēta ūdens plūsmas regulēšana
Venus projektā ietvertas arī megahidroloģiskās sistēmas, ar kuru
palīdzību varētu sekmīgi izvairīties gan no plūdiem, gan no sausuma. Visi ūdens
ceļi būs nacionālās plūdu kontroles sistēmas integrēta sastāvdaļa. Šī sistēma
spēs noturēt plūdu ūdeņus, sakrājot tos īpašos rezervuāros, lai vēlāk izmantotu
sausuma gadījumā. Sistēmu varēs izmantot arī irigācijas, ūdens transporta un
atpūtas vajadzībām. Daudzos gadījumos ūdens ceļš tiks izmantots atmosfēras
iztvaicējošai atsāļošanai.
Transports
Ātrgaitas pasažieru vilcieniem, gluži tāpat kā Venus projekta
mājām un kuģiem, būs atdalāmi segmenti, un daļu no tiem varētu atdalīt brīdī,
kad vilciens traucas garām kādai stacijai. Šīs atdalītās sekcijas nogādās
pasažierus vajadzīgajā vietā, kamēr pats vilciens ne uz brīdi neapstāsies,
tādējādi ietaupot enerģiju. Atdalāmie daudzfunkcionālie segmenti varētu būt
īpaši aprīkoti, lai kalpotu arī citām transporta vajadzībām.
Tā kā nākotnē vairs nebūs vajadzīgas militārās lidmašīnas, galvenā
uzmanība tiks pievērsta medicīniskajam, neatliekamās palīdzības, pakalpojumu un
pasažieru pārvadāšanas transportam. Būs, piemēram, vertikālās pacelšanās un
nolaišanās lidmašīnas ar trim sinhronām turbīnām, kuras nodrošinās izcilas
manevrēšanas iespējas. Vertikālās pacelšanās lidaparāti ir projektēti tā, lai
spētu pacelt pasažierus un kravu, izmantojot virpuļveida gaisa plūsmas. Šos
delta konfigurācijas lidaparātus kontrolēs ar elektrodinamiskām ierīcēm, turklāt
varēs pilnīgi atteikties no pacēlājiem, vadības sistēmām, stūres, spārnu
kustībām un mehāniskajām kontroles
ierīcēm. Šī progresīvā tehnoloģija kalpos arī kā pretsasalšanas sistēma.
Trauksmes gadījumā tiks izmesta piezemēšanās degviela, lai novērstu ugunsgrēku.
Starpkontinentālie ceļojumi notiks ar progresīvu lidmašīnu un
ātrgaitas magnētisko pacēlāju sistēmas vilcieniem, kas veidos globālo
transporta sistēmu. Būs arī autotransports, taču radikāli pārveidots.
Ātrgaitas auto patērēs ļoti maz enerģijas,
tie būs droši un pārvietosies bez riteņiem, - ar magnētisko pacēlāju un gaisa
spilvenu palīdzību. Lielākā daļa šo ierīču būs aprīkotas ar balss atpazīšanas
tehnoloģiju, kas ļaus pasažieriem ieprogrammēt ceļamērķi ar balss komandas
palīdzību. Automātiskās vadības sistēmas ziņos laiku, kad būs nepieciešams auto pakalpojums, un tas pats
aizbrauks pēc pasažiera uz vajadzīgo vietu. Tīras, vidi nepiesārņojošas
elektroenerģijas izmantošana ļaus automašīnām pārvietoties ļoti klusu, bet pie
ātrumkārbas un bremzēm pievienotie sensori garantēs pilnīgu drošību un ļaus
izvairīties no sadursmēm. Papildu drošību dos arī ergonomiski konstruētās gaisa
spilvenu sistēmas automašīnas salonā.
Kiberpārvalde
Mēs strauji tuvojamies laikam, kad cilvēku intelekts vairs nespēs
pietiekami ātri reaģēt uz strauji mainīgajiem fiziskās pasaules notikumiem, t.
i., atpaliks no tehniskajām ierīcēm. Cilvēka prāta asociatīvā sistēma ir pārāk
primitīva, lai spētu tikt galā ar apjomīgo informāciju, kas nepieciešama, lai
vadītu tehniski attīstīto pasaules sabiedrību. Šim nolūkam būs vajadzīga datu
apstrādes sistēma, kas spētu tikt galā ar triljoniem informācijas bitu sekundē,
kas, protams, ir pārāk sarežģīts uzdevums cilvēka prātam.
Tāpēc Venus projekts piedāvā kibersabiedrības koncepciju, kur
datori varētu aizstāt vecmodīgo politiķu vēlēšanu sistēmu. Jaunā tehnoloģija,
protams, nevadīs un nediktēs indivīdu dzīvi, jo tas būtu pilnīgā pretrunā ar
Venus projekta principiem un tiktu uzskatīts par pilnīgi neproduktīvu sociālo
ofensīvu. Šobrīd daļā sabiedrības
iesakņojies uzskats, ka moderno tehnoloģiju tālāka attīstība nākotnē
varētu kļūt par cilvēces biedu, kas cilvēku vietā valdītu pār pasauli. Šādus
uzskatus vēl vairāk uzkurina tādas filmas kā Terminators 2. Tomēr Venus
projekta vienīgais mērķis ir ar tehnoloģiju palīdzību paaugstināt visas
cilvēces garīgo un intelektuālo potenciālu, vienlaikus nodrošinot arī produktus
un pakalpojumus, kas nepieciešami sabiedrībai.
Nākotnes kibernetizācija nozīmē Venus pilsētas datoru savienošanu
ar automātisku sistēmu palīdzību. Centrālās kibersistēmas koordinēs iekārtas,
kas apkalpos visu pilsētu, nāciju un galu galā - arī pasauli. To varētu
uzskatīt arī par automātisko elektronisko nervu sistēmu, kuras nervu gali
plešas pa visu tās darbības teritoriju, uzraugot un kontrolējot ar to saistītās
iekārtas. Piemēram, pilsētas lauksaimniecības joslā datori automātiski regulēs
un vadīs ūdens padevi, augsnes ķīmisko sastāvu, kā arī koordinēs gan stādīšanu,
gan ražas novākšanu. Dzīvojamos rajonos sistēma varētu uzraudzīt vides tīrību
un atkritumu pārstrādi.
Turklāt, lai nodrošinātu pilsētas dažādo funkciju efektīvu
darbību, visi procesi un pakalpojumi
būs apgādāti ar elektroniskajiem vides sensoriem, kuri spēs nodrošināt
arī atgriezenisko saiti. Tos koordinēs ļoti spēcīgas rezerves sistēmas, kuras
sāks darboties pilsētas primārā tīkla bojājuma gadījumos.
Pilsētas uz jūras
Nākotnē pilsētas varētu būvēt arī virs, uz un pat zem jūras.
Daudzas no šīm pilsētām varētu kalpot kā sava veida okeonogrāfiskas
universitātes, kas nodrošinātu jūras sistēmu ekoloģisko līdzsvaru. Tās varēs
nodrošināt iedzīvotājus ar informāciju un kalpos arī kā dabiskie jūras
akvāriji, kuros nevajadzēs mākslīgi iesprostot jūras floru un faunu. Šādu
pilsētu infrastruktūru varētu izmantot arī dažādu jaunu okeāna resursu ieguvei, turklāt neiztraucējot ekoloģisko
līdzsvaru. Citas jūras pilsētas tiks izmantotas kā jūras fermas, kurās dabiskā
vidē audzēs un ievāks visdažādākās jūras veltes. Jūras pilsētu mērķis varētu
būt arī akvatoriju ekoloģiskā līdzsvara, kā arī bīstamu radioaktīvo un citu
jūrā nogremdētu piesārņojošu vielu uzraudzība.
Pēc uzbūvēšanas šīs pilsētas varēs aizvilkt un noenkurot tur, kur
tas attiecīgajā brīdī būs visvairāk nepieciešams. Vajadzības gadījumā varēs
pārvietot arī atsevišķus jūras pilsētas segmentus jeb moduļus, vēlāk tos atkal
savienojot kopā. Šādās pilsētās itin brīvi varētu apmesties daudzi miljoni
cilvēku. Tas ļoti ievērojami atslogotu sauszemes pilsētu pārapdzīvotību. Jūras
pilsētu iekšējā konstrukcijā būs ietvertas peldošās kameras, kuras būs pilnīgi
drošas pret nogrimšanu. Tās būs individuāli vadāmas un pilnīgi automatizētas.
Šie ārzonu (offshore) dzīvojamie nami būs būvēti no betona, tērauda, stikla,
titāna un plaša, pilnīgi jauna sintētisko materiālu klāsta. Izmantotie
materiāli spēs izturēt koroziju, tiem nekaitēs arī skarbā okeāna vide. Viens no
galvenajiem šādu dzīvesvietu mērķiem būs atslogot tādas pārapdzīvotas pilsētas
kā Honkonga, Tokija, Losandželosa vai Ņujorka.
Zemūdens kultūru un zivju audzēšana
Koncepcijas veidā izstrādāta arī Venus projekta zemūdens kultūru
un jūras faunas audzēšanas sistēma. Galvenokārt uzmanība tiks pievērsta zivju,
kā arī citu jūras kultūru kultivēšanai
un audzēšanai, lai palīdzētu risināt globālās pārtikas problēmas. Jūras pilsētu
iemītnieki spēs izaudzēt ļoti lielus zemūdens floras un faunas apjomus, un
jūras fermas būs ierīkotas tā, lai tās nekādā veidā nepiesārņotu vidi un ūdens
brīvi plūstu cauri sistēmai. Vārdu sakot, tās iecerētas kā jūras vides
integrāla, videi draudzīga sastāvdaļa.
Starptautiskās kuģošanas sistēmas
Venus projekts paredz, ka nākotnes kuģi darbosies kā milzīgas,
peldošas automatizētas rūpnīcas, kuras spēs apstrādāt izejvielas un radīt no
tām gatavu produkciju, turklāt izdarot to visu jau ceļā uz konkrēto galamērķi.
Daļa šo kuģu kalpos kā zivju pārstrādes un konservēšanas rūpnīcas, bet citi būs
aprīkoti ar daudzmoduļu nodalījumiem, kuri pastāvīgi spēs atdalīties no lielā
kuģa un transportēt produktus uz vajadzīgo mērķi. Hidrodinamiskie jūras kuģi
dos iespēju attīstīt lielu ātrumu un nodrošināt efektīvu, drošu pārvietošanos,
turklāt ar nelielu enerģijas patēriņu un maksimālu komfortu.
Kuģu iekšējā uzbūves struktūra sastāvēs no negrimstošām peldošajām
kamerām, tās būs izgatavotas no īpaši izturīgiem kompozītmateriāliem, to
ārējais apvalks saturēs titānu, kura ekspluatācija nesagādā nekādas raizes.
Atsevišķi augšējā klāja moduļi varēs brīvi peldēt ūdenī, ja to atļaus laika
apstākļi. Tie būs pilnīgi automatizēti un patstāvīgi vadāmi.
Izpētes un attīstības centrs
Vairākas no Venus projekta idejām jau tagad sāk pārtapt realitātē.
Projekta pirmajā fāzē ietilpst arī dizaina centrs Floridas dienvidos, kas
aizņem 25 akru teritoriju un šobrīd jau top. Centra ēkām ir Venus projektam
raksturīgā kupola forma, jo šāda konstrukcija ļauj pārklāt vajadzīgo teritoriju
ar vismazāko materiāla patēriņu. Turklāt kupols ir forma, kurai piemīt liela
stabilitāte: tā spēj izturēt gan ļoti spēcīgas vētras un zemestrīces, gan arī
termītus, grauzējus un ugunsgrēkus. Daba ir izvēlējusies kupola formu arī
cilvēka smadzenēm, tā kā varētu teikt, ka mēs visi dzīvojam katrs savā domā.
Ēkas tiek būvētas pārsvarā no dzelzsbetona, tādējādi saudzējot arī
kokmateriālu resursus. Centra ēkas un konferenču telpas tiek apgādātas ar
maketiem, ilustrācijām, kopijām, plakātiem, grāmatām un videoprezentācijām.
Tā nav utopija
Iepazīstoties ar šo
projektu, pirmajā acumirklī droši vien varētu šķist, ka tas ir kārtējais
fantastiskais sapnis par nereālu nākotni, vēl viena Saules pilsēta. Tomēr šis
projekts nav nedz utopisks, nedz fantastisks, bet gan balstīts uz gadiem ilgu
zinātnisku, socioloģisku un tehnoloģisku izpēti un, iepazīstoties ar tā
detaļām, skaidri redzams, ka tām ir loģisks un reāls pamats. Detalizētāk
projekts aprakstīts nesen iznākušajā grāmatā The Venus Project - The Redesign
of The Culture, uzņemti arī videoprezentācijas materiāli. Protams, lai to
realizētu, sabiedrībai būs kardināli jāmaina domāšana, jākļūst par planētas
Zeme globālo ģimeni. Tas nebūs viegls ceļš, un var gadīties, ka, dzīvojot
relatīvi mierīgi, cilvēce labprātīgi negribēs atteikties no ierastās ikdienas.
Vai tiešām būtu jānāk kādai milzīgai globālai katastrofai, lai cilvēki beidzot
atvērtu acis un mobilizētu spēkus
civilizācijas glābšanai?!
Pēc interneta materiāliem sagatavoja
Gunta KĻAVIŅA
Amerikāņu pētnieku grupa Žaka Fresko vadībā ir izstrādājusi
unikālu projektu Zemes nākotnes civilizācijai - Venus Project (tam gan nav
nekāda sakara ar planētu Venēru). Tas piedāvā svaigu, alternatīvu nākotnes
sabiedrības un vides vīziju, kurā nav izmantoti nekādi iepriekšējo
civilizācijas sociālo sistēmu elementi. Milzīga loma šajā projektā ir arī
modernajām tehnoloģijām.
Jaunās pasaules pamats - resursu ekonomika
Venus projekta pamatā ir gluži citi civilizācijas principi: tā būs
sabiedrība, kurā kari, nabadzība, bads, parādi, vides degradācija un
nevajadzīgas ciešanas būs ne vien nevēlami, bet pilnīgi nepieļaujami. Kari un
naids, kā zināms, rodas galvenokārt naudas un varaskāres dēļ. Tādēļ arī Venus
projektā ekonomiskās cilvēku attiecības nav balstītas uz naudu, bet gan uz
dabas un cilvēka radītajiem resursiem
(resource based world economy), turklāt visi pasaules resursi piederēs nevis
dažām valstīm, bet visai cilvēcei. Nebūs ne naudas, ne kredītu, ne parādu. Un
galu galā šajā uz resursiem bāzētajā pasaulē ikviens sabiedrības loceklis
dzīvos labāk nekā bagātākie cilvēki šobrīd.
Venus projekts ir kardināli jauns, drosmīgs civilizācijas
attīstības virziens, kura galvenais mērķis ir radīt pilnīgi atšķirīgu vidi
nākotnes civilizācijai.
Domājošas pilsētas
Daudz vieglāk ir uzbūvēt jaunas, modernas pilsētas, nekā mēģināt
pārbūvēt un modernizēt vecās. Venus projekts iesākumam piedāvā radīt pilsētu,
kurā būtu izmantoti paši sarežģītākie resursi un progresīvākās celtniecības
tehnoloģijas. Pilsētai būs ģeometriski elegants, efektīvs apļveida plānojums,
un tai visapkārt būs krāšņi parki un dārzi. Pilsēta būs plānota tā, lai tā
spētu iztikt ar minimālu enerģijas patēriņu un lietotu vistīrākās tehnoloģijas,
kas darbotos pilnīgā harmonijā ar dabu, turklāt nodrošinot visaugstāko dzīves
standartu ikvienam šīs pilsētas iemītniekam.
Venus projekta pilsētas plānojuma struktūras pamatā ir
koncentriski apļi, turklāt katrs no tiem paredzēts konkrētam mērķim:
* apļa ārējais perimetrs
tiks izmantots atpūtai, sportam (piemēram, velosportam, golfam, jāšanai,
pārgājieniem) utt.;
* nākamā apļa josla tiks
izmantota lauksaimniecības zonas apūdeņošanai/irigācijai;
* aiz tās nāks
lauksaimniecības zona, kur audzēs visdažādākos augus, turklāt pilnīgi tīrā vidē
- bez pesticīdiem;
* nākamā būs īpaša zona
ekoloģiski tīras enerģijas avotiem, piemēram, vēja ģeneratori, saules enerģijas
koncentratori, ģeotermiskās, fotogalvaniskās un citas sistēmas;
* tālāk seko dzīvojamie
rajoni un dizaina centri skaistu dabas ainavu ielokā; tiem līdzās izvietotas
arī īpašas vietas vakariņu ieturēšanai;
* priekšpēdējā aplī
izvietotās ēkas ir kultūras un mākslas centri, teātri, koncertzāles, izstāžu
zāles u. tml.;
* pašā apļa vidū atrodas
pilsētas pētnieciskais, tehnoloģiju un garīgā satura simboliskais centrs -
centrālais doms ar kupolveida jumtu. Tā būs milzīga ēka, kurā atradīsies
pilsētas kibernētiskās sistēmas sirds, mācību centrs, piekļuves sistēmas,
datorizētas komunikāciju tīkla sistēmas, veselības un bērnu aprūpes centrs.
Resursu ekonomikas apstākļos visi objekti ikvienam būs pieejami
bez maksas. Galvenais šo sarežģīto tehnoloģiju mērķis ir atbrīvot cilvēkus no
apnicīgiem, monotoniem pienākumiem, radīt daudz augstāku dzīves standartu un
dot iespēju pavadīt vairāk brīvā laika kopā ar ģimeni un draugiem. Cilvēkiem
būs daudz vairāk iespēju izvēlēties tieši tādu dzīves stilu, kāds katram šķiet
vispilnvērtīgākais. Pamatprincips: ja tehnoloģijas neatbrīvotu cilvēces garu,
tad visi to sasniegumi zaudētu jebkuru nozīmi.
Intelektuālā māja
Venus projekts iesaka kardināli mainīt arī pašreizējās
arhitektūras veidolu un mērķus, lai tā būtu piemērota indivīdu augošajām
prasībām topošajā kultūrā. Arhitektūra un dzīvojamās ēkas nākotnes pilsētās
attīstīsies uz gluži citāda pamata nekā šobrīd. Tās būs unikālas gan
arhitektūras ziņā, gan plašā moderno tehnoloģiju lietojuma dēļ. Šīs moduļveida
ēkas varēs būvēt jebkurā vietā, ko vien iespējams iedomāties: gan meža vidū,
gan kalna virsotnē, gan uz kādas salas. Mājokļus varēs projektēt kā
tehnoloģiski patstāvīgas dzīvesvietas ar individuāliem termoģeneratoriem un
siltuma koncentratoriem. Ēku apdarē un logos tiks iebūvēti gaismas enerģijas
regulatori. Lai aizēnotu pārāk spožu saules gaismu, logu rūtīm tiks izmantoti
īpaši termostikli ar maināmu ēnojuma dizainu. Visas šīs funkcijas mājas
iemītnieki varēs paši izvēlēties tā, lai pietiktu enerģijas resursu
mājsaimniecības sekmīgai darbībai.
Ēkas varēs jau iepriekš izgatavot no gluži jauna tipa īpaši
izturīga dzelzsbetona ar elastīgu keramikas apdari, kuru tikpat kā nemaz
nevajadzēs kopt; tā būs ugunsizturīga un to neiespaidos nekādi, pat paši
skarbākie laika apstākļi. Šīs gliemežvāka plānuma konstrukcijas varēs
masveidīgi izgatavot dažu stundu laikā. Ēkas būs izturīgas pret zemestrīcēm un
viesuļvētrām.
Ēku būvēšanai izmantos īpašas robotizētas iekārtas, kuras saņems
instrukcijas no satelītiem un ievietos sagatavotos ēkas moduļus nesošajā
karkasā. Nākotnes būvbrigādes sastāvēs no automatizētiem ceļamkrāniem, kuri
pārvietosies pa ēku, ievietojot grīdas, logus, šķērssienas, jumtus un citus
būvelementus, sākot no pašiem pamatiem. Visi procesi notiks bez cilvēku
līdzdalības. Šie robotceltnieki būs aprīkoti ar individuāliem vadības
sensoriem, lai maksimāli izvairītos no rūpnieciskām kļūmēm un sadursmēm ar
citām iekārtām vai dzīvām būtnēm.
Debesskrāpji jūdzes augstumā
Venus pilsētās paredzēts būvēt arī neparasti augstus
debesskrāpjus, kuru augšējie stāvi pat varētu spraukties cauri gubu mākoņiem,
tādējādi tur vienmēr spīdētu saule. Šo milzeņu augstums varētu sasniegt veselu
jūdzi, bet platums - 100 pēdu. Lai droši pasargātu ēkas no zemestrīcēm un
viesuļvētrām, galveno fasādi paredzēts balstīt ar trim masīvām, augstām,
konusveida kolonām. Tās balstīs centrālo cilindrisko torni no trim pusēm, un šī
trijkāja galvenais mērķis būs maksimāli samazināt kompresiju, spiedienu un
vērpes spriegumu. Šādi grandiozi
debesskrāpji ļaus būvēt mazāk ēku un brīvo teritoriju izmantot parkiem un dabas
rezervātiem. Katrs no šiem gigantiskajiem torņiem darbosies kā pastāvīga
infrastruktūras vienība, jo tajā būs apvienots viss - sākot no tirdzniecības
centriem līdz bērnu un veselības aprūpes, izglītības un atpūtas iespējām. Ja
kāds to ļoti vēlētos, varētu pilnvērtīgi nodzīvot visu mūžu, pat neizejot laukā
no debesskrāpja.
Automatizēta ūdens plūsmas regulēšana
Venus projektā ietvertas arī megahidroloģiskās sistēmas, ar kuru
palīdzību varētu sekmīgi izvairīties gan no plūdiem, gan no sausuma. Visi ūdens
ceļi būs nacionālās plūdu kontroles sistēmas integrēta sastāvdaļa. Šī sistēma
spēs noturēt plūdu ūdeņus, sakrājot tos īpašos rezervuāros, lai vēlāk izmantotu
sausuma gadījumā. Sistēmu varēs izmantot arī irigācijas, ūdens transporta un
atpūtas vajadzībām. Daudzos gadījumos ūdens ceļš tiks izmantots atmosfēras
iztvaicējošai atsāļošanai.
Transports
Ātrgaitas pasažieru vilcieniem, gluži tāpat kā Venus projekta
mājām un kuģiem, būs atdalāmi segmenti, un daļu no tiem varētu atdalīt brīdī,
kad vilciens traucas garām kādai stacijai. Šīs atdalītās sekcijas nogādās
pasažierus vajadzīgajā vietā, kamēr pats vilciens ne uz brīdi neapstāsies,
tādējādi ietaupot enerģiju. Atdalāmie daudzfunkcionālie segmenti varētu būt
īpaši aprīkoti, lai kalpotu arī citām transporta vajadzībām.
Tā kā nākotnē vairs nebūs vajadzīgas militārās lidmašīnas, galvenā
uzmanība tiks pievērsta medicīniskajam, neatliekamās palīdzības, pakalpojumu un
pasažieru pārvadāšanas transportam. Būs, piemēram, vertikālās pacelšanās un
nolaišanās lidmašīnas ar trim sinhronām turbīnām, kuras nodrošinās izcilas
manevrēšanas iespējas. Vertikālās pacelšanās lidaparāti ir projektēti tā, lai
spētu pacelt pasažierus un kravu, izmantojot virpuļveida gaisa plūsmas. Šos
delta konfigurācijas lidaparātus kontrolēs ar elektrodinamiskām ierīcēm, turklāt
varēs pilnīgi atteikties no pacēlājiem, vadības sistēmām, stūres, spārnu
kustībām un mehāniskajām kontroles
ierīcēm. Šī progresīvā tehnoloģija kalpos arī kā pretsasalšanas sistēma.
Trauksmes gadījumā tiks izmesta piezemēšanās degviela, lai novērstu ugunsgrēku.
Starpkontinentālie ceļojumi notiks ar progresīvu lidmašīnu un
ātrgaitas magnētisko pacēlāju sistēmas vilcieniem, kas veidos globālo
transporta sistēmu. Būs arī autotransports, taču radikāli pārveidots.
Ātrgaitas auto patērēs ļoti maz enerģijas,
tie būs droši un pārvietosies bez riteņiem, - ar magnētisko pacēlāju un gaisa
spilvenu palīdzību. Lielākā daļa šo ierīču būs aprīkotas ar balss atpazīšanas
tehnoloģiju, kas ļaus pasažieriem ieprogrammēt ceļamērķi ar balss komandas
palīdzību. Automātiskās vadības sistēmas ziņos laiku, kad būs nepieciešams auto pakalpojums, un tas pats
aizbrauks pēc pasažiera uz vajadzīgo vietu. Tīras, vidi nepiesārņojošas
elektroenerģijas izmantošana ļaus automašīnām pārvietoties ļoti klusu, bet pie
ātrumkārbas un bremzēm pievienotie sensori garantēs pilnīgu drošību un ļaus
izvairīties no sadursmēm. Papildu drošību dos arī ergonomiski konstruētās gaisa
spilvenu sistēmas automašīnas salonā.
Kiberpārvalde
Mēs strauji tuvojamies laikam, kad cilvēku intelekts vairs nespēs
pietiekami ātri reaģēt uz strauji mainīgajiem fiziskās pasaules notikumiem, t.
i., atpaliks no tehniskajām ierīcēm. Cilvēka prāta asociatīvā sistēma ir pārāk
primitīva, lai spētu tikt galā ar apjomīgo informāciju, kas nepieciešama, lai
vadītu tehniski attīstīto pasaules sabiedrību. Šim nolūkam būs vajadzīga datu
apstrādes sistēma, kas spētu tikt galā ar triljoniem informācijas bitu sekundē,
kas, protams, ir pārāk sarežģīts uzdevums cilvēka prātam.
Tāpēc Venus projekts piedāvā kibersabiedrības koncepciju, kur
datori varētu aizstāt vecmodīgo politiķu vēlēšanu sistēmu. Jaunā tehnoloģija,
protams, nevadīs un nediktēs indivīdu dzīvi, jo tas būtu pilnīgā pretrunā ar
Venus projekta principiem un tiktu uzskatīts par pilnīgi neproduktīvu sociālo
ofensīvu. Šobrīd daļā sabiedrības
iesakņojies uzskats, ka moderno tehnoloģiju tālāka attīstība nākotnē
varētu kļūt par cilvēces biedu, kas cilvēku vietā valdītu pār pasauli. Šādus
uzskatus vēl vairāk uzkurina tādas filmas kā Terminators 2. Tomēr Venus
projekta vienīgais mērķis ir ar tehnoloģiju palīdzību paaugstināt visas
cilvēces garīgo un intelektuālo potenciālu, vienlaikus nodrošinot arī produktus
un pakalpojumus, kas nepieciešami sabiedrībai.
Nākotnes kibernetizācija nozīmē Venus pilsētas datoru savienošanu
ar automātisku sistēmu palīdzību. Centrālās kibersistēmas koordinēs iekārtas,
kas apkalpos visu pilsētu, nāciju un galu galā - arī pasauli. To varētu
uzskatīt arī par automātisko elektronisko nervu sistēmu, kuras nervu gali
plešas pa visu tās darbības teritoriju, uzraugot un kontrolējot ar to saistītās
iekārtas. Piemēram, pilsētas lauksaimniecības joslā datori automātiski regulēs
un vadīs ūdens padevi, augsnes ķīmisko sastāvu, kā arī koordinēs gan stādīšanu,
gan ražas novākšanu. Dzīvojamos rajonos sistēma varētu uzraudzīt vides tīrību
un atkritumu pārstrādi.
Turklāt, lai nodrošinātu pilsētas dažādo funkciju efektīvu
darbību, visi procesi un pakalpojumi
būs apgādāti ar elektroniskajiem vides sensoriem, kuri spēs nodrošināt
arī atgriezenisko saiti. Tos koordinēs ļoti spēcīgas rezerves sistēmas, kuras
sāks darboties pilsētas primārā tīkla bojājuma gadījumos.
Pilsētas uz jūras
Nākotnē pilsētas varētu būvēt arī virs, uz un pat zem jūras.
Daudzas no šīm pilsētām varētu kalpot kā sava veida okeonogrāfiskas
universitātes, kas nodrošinātu jūras sistēmu ekoloģisko līdzsvaru. Tās varēs
nodrošināt iedzīvotājus ar informāciju un kalpos arī kā dabiskie jūras
akvāriji, kuros nevajadzēs mākslīgi iesprostot jūras floru un faunu. Šādu
pilsētu infrastruktūru varētu izmantot arī dažādu jaunu okeāna resursu ieguvei, turklāt neiztraucējot ekoloģisko
līdzsvaru. Citas jūras pilsētas tiks izmantotas kā jūras fermas, kurās dabiskā
vidē audzēs un ievāks visdažādākās jūras veltes. Jūras pilsētu mērķis varētu
būt arī akvatoriju ekoloģiskā līdzsvara, kā arī bīstamu radioaktīvo un citu
jūrā nogremdētu piesārņojošu vielu uzraudzība.
Pēc uzbūvēšanas šīs pilsētas varēs aizvilkt un noenkurot tur, kur
tas attiecīgajā brīdī būs visvairāk nepieciešams. Vajadzības gadījumā varēs
pārvietot arī atsevišķus jūras pilsētas segmentus jeb moduļus, vēlāk tos atkal
savienojot kopā. Šādās pilsētās itin brīvi varētu apmesties daudzi miljoni
cilvēku. Tas ļoti ievērojami atslogotu sauszemes pilsētu pārapdzīvotību. Jūras
pilsētu iekšējā konstrukcijā būs ietvertas peldošās kameras, kuras būs pilnīgi
drošas pret nogrimšanu. Tās būs individuāli vadāmas un pilnīgi automatizētas.
Šie ārzonu (offshore) dzīvojamie nami būs būvēti no betona, tērauda, stikla,
titāna un plaša, pilnīgi jauna sintētisko materiālu klāsta. Izmantotie
materiāli spēs izturēt koroziju, tiem nekaitēs arī skarbā okeāna vide. Viens no
galvenajiem šādu dzīvesvietu mērķiem būs atslogot tādas pārapdzīvotas pilsētas
kā Honkonga, Tokija, Losandželosa vai Ņujorka.
Zemūdens kultūru un zivju audzēšana
Koncepcijas veidā izstrādāta arī Venus projekta zemūdens kultūru
un jūras faunas audzēšanas sistēma. Galvenokārt uzmanība tiks pievērsta zivju,
kā arī citu jūras kultūru kultivēšanai
un audzēšanai, lai palīdzētu risināt globālās pārtikas problēmas. Jūras pilsētu
iemītnieki spēs izaudzēt ļoti lielus zemūdens floras un faunas apjomus, un
jūras fermas būs ierīkotas tā, lai tās nekādā veidā nepiesārņotu vidi un ūdens
brīvi plūstu cauri sistēmai. Vārdu sakot, tās iecerētas kā jūras vides
integrāla, videi draudzīga sastāvdaļa.
Starptautiskās kuģošanas sistēmas
Venus projekts paredz, ka nākotnes kuģi darbosies kā milzīgas,
peldošas automatizētas rūpnīcas, kuras spēs apstrādāt izejvielas un radīt no
tām gatavu produkciju, turklāt izdarot to visu jau ceļā uz konkrēto galamērķi.
Daļa šo kuģu kalpos kā zivju pārstrādes un konservēšanas rūpnīcas, bet citi būs
aprīkoti ar daudzmoduļu nodalījumiem, kuri pastāvīgi spēs atdalīties no lielā
kuģa un transportēt produktus uz vajadzīgo mērķi. Hidrodinamiskie jūras kuģi
dos iespēju attīstīt lielu ātrumu un nodrošināt efektīvu, drošu pārvietošanos,
turklāt ar nelielu enerģijas patēriņu un maksimālu komfortu.
Kuģu iekšējā uzbūves struktūra sastāvēs no negrimstošām peldošajām
kamerām, tās būs izgatavotas no īpaši izturīgiem kompozītmateriāliem, to
ārējais apvalks saturēs titānu, kura ekspluatācija nesagādā nekādas raizes.
Atsevišķi augšējā klāja moduļi varēs brīvi peldēt ūdenī, ja to atļaus laika
apstākļi. Tie būs pilnīgi automatizēti un patstāvīgi vadāmi.
Izpētes un attīstības centrs
Vairākas no Venus projekta idejām jau tagad sāk pārtapt realitātē.
Projekta pirmajā fāzē ietilpst arī dizaina centrs Floridas dienvidos, kas
aizņem 25 akru teritoriju un šobrīd jau top. Centra ēkām ir Venus projektam
raksturīgā kupola forma, jo šāda konstrukcija ļauj pārklāt vajadzīgo teritoriju
ar vismazāko materiāla patēriņu. Turklāt kupols ir forma, kurai piemīt liela
stabilitāte: tā spēj izturēt gan ļoti spēcīgas vētras un zemestrīces, gan arī
termītus, grauzējus un ugunsgrēkus. Daba ir izvēlējusies kupola formu arī
cilvēka smadzenēm, tā kā varētu teikt, ka mēs visi dzīvojam katrs savā domā.
Ēkas tiek būvētas pārsvarā no dzelzsbetona, tādējādi saudzējot arī
kokmateriālu resursus. Centra ēkas un konferenču telpas tiek apgādātas ar
maketiem, ilustrācijām, kopijām, plakātiem, grāmatām un videoprezentācijām.
Tā nav utopija
Iepazīstoties ar šo
projektu, pirmajā acumirklī droši vien varētu šķist, ka tas ir kārtējais
fantastiskais sapnis par nereālu nākotni, vēl viena Saules pilsēta. Tomēr šis
projekts nav nedz utopisks, nedz fantastisks, bet gan balstīts uz gadiem ilgu
zinātnisku, socioloģisku un tehnoloģisku izpēti un, iepazīstoties ar tā
detaļām, skaidri redzams, ka tām ir loģisks un reāls pamats. Detalizētāk
projekts aprakstīts nesen iznākušajā grāmatā The Venus Project - The Redesign
of The Culture, uzņemti arī videoprezentācijas materiāli. Protams, lai to
realizētu, sabiedrībai būs kardināli jāmaina domāšana, jākļūst par planētas
Zeme globālo ģimeni. Tas nebūs viegls ceļš, un var gadīties, ka, dzīvojot
relatīvi mierīgi, cilvēce labprātīgi negribēs atteikties no ierastās ikdienas.
Vai tiešām būtu jānāk kādai milzīgai globālai katastrofai, lai cilvēki beidzot
atvērtu acis un mobilizētu spēkus
civilizācijas glābšanai?!
Pēc interneta materiāliem sagatavoja
Gunta KĻAVIŅA