Jauns apvārsnis TV ziņu ražotājiem videokameras nelineārai rediģēšanai
Pagajuša gada laika katrs kameru izgatavotajs izsludinaja planus
radit nelinearajai redigešanai speciali projektetu kameru
Pagājušā gada
laikā gandrīz visi videokameru izgatavotāji paziņoja par
plāniem radīt nelineārajai rediģēšanai
speciāli projektētu kameru, kas ļautu paātrināt
nelineārās montāžas procesu. Meklējumu virzošais
faktors ir lentes (kā videoinformācijas uzglabāšanas veida)
aizstāšana ar informācijas ierakstu cietajos diskos vai
optiskajos medijos kodētā formā, kas nodrošina tai
ātru piekļuvi. Par to, kā ražotājiem līdz
šim veicies, kopsavilkumu sniedz multimediju tehnoloģiju tirdzniecības
un sistēmu integrācijas firmas Eksperts Pro galvenais menedžeris
Aigars RAITS.
Raidorganizāciju
prasības
Raidorganizācijas jaunajiem
informācijas nesējiem diskiem izvirzīja savas prasības:
pirmkārt, informācijai jābūt ierakstītai
formātā, kas dotu iespēju saturu apstrādāt ātrāk
nekā reālajā laikā un ļautu taupīt laiku, ko
parasti patērē informācijas pārnešanai no videokasetes
uz datoru (digitalizēšanai); otrkārt, vienā diskā ir
jābūt iespējai ierakstīt vismaz 30 minūšu videomateriālu;
treškārt, ir jābūt veidam, kā tos viegli
uzglabāt.
Lai uzņemto materiālu
ātrāk nodotu apstrādei ar kādu no nelineārajām
montāžas sistēmām, tam jau ir jābūt
saglabātam sistēmai viegli pieejamā formā. Tieši
kodēšana izvērtās par nopietnu šķērsli, jo
nav vispārēji pieņemta faila formāta vai
kodēšanas standarta, kas tiktu lietots visās
nelineārās montāžas sistēmās.
Sony un Panasonic sniegums
Sony sevi pieteicis kā
pirmo minidiska (MiniDisc) videokameras radītāju. Sony
DCM-M1 videokamera ieraksta video uz optiskā diska, izmantojot MPEG-2
kompresijas algoritmu (algoritms, ko lieto DVD atskaņotājos).
Iespējams, ka Sony turpinās pilnveidot DCM-M1 un varbūt
pēc laika pat nomainīs minidisku ar DVD+RW (pārrakstāmo DVD
disku), kuru varēs izņemt no kameras un atskaņot ar parastu DVD
atskaņotāju. Šai ziņā Panasonic ir aizsteidzies
priekšā Sony. Panasonic ir radījis pirmo DVD
videokameru VDR-M10. Videokamera veic ierakstu uz 8 centimetru DVD-RAM diska,
kas spēj uzglabāt līdz 2,8 GB datu (1,4 GB vienā diska
pusē). Video ir kodēts MPEG-2 formātā, ko apstiprinājis
DVD Forums. Minētajam prototipam ir 1,1 megapikseļu attēla CCD
matrica, kas pilnvērtīgi tiek izmantota vienīgi foto
režīmā, bet videoierakstā tiek izmantoti tikai 720 000
pikseļi. Tomēr DVD tehnoloģijai videokamerās vēl
jāpārvar daudz problēmu: labai attēla kvalitātei ir
nepietiekams medija apjoms, zems datu nolasīšanas ātrums un
paša DVD disks ir mehāniski trausls salīdzinājumā ar
cieto disku.
Abu kompāniju
piedāvātās videokameras attēla kvalitatīvo
rādītāju dēļ pretendē tikai uz sadzīves
lietojumu, jo vizuāli DVD kvalitāte nepārsniedz VHS
kvalitāti DVD ir ievērojami lielāks videolīniju skaits
nekā VHS, taču lielā kompresijas pakāpe attēlā
atstāj neizdzēšamus kropļojumus.
Ikegami
līderis
Digitālās
bezlenšu ierakstīšanas pirmatklājēja nenoliedzami ir
Japānas kompānija Ikegami. Darbu pie jaunās
tehnoloģijas tā sāka jau tālajos astoņdesmitajos
gados. Pirmā videokamera, kur tika lietota videoierakstīšana uz
cietā diska, parādījās 1995. gadā, to demonstrēja
televīzijas simpozijā Šveices pilsētā Montrē.
Oriģinālā Editcam kamera lietoja FieldPak diska
iekārtu, kas sastāvēja no diviem
triecienizturīgiem IDE cietajiem diskiem stripotiem RAID
sistēmā un svēra 625 gramus.
Editcam bija revolucionāra,
jo spēja uzņemto materiālu rediģēt tieši
kamerā, t. i., sakārtot epizodes pēc vajadzības. Tika
piedāvāta arī Time lapse iespēja. Ar
iebūvēta intravalometra palīdzību kamera spēja
izpildīt laika kompresijas funkciju. Editcam reģistrēja
kadrus pēc speciāli noteikta laika intervāla ilgstošā
periodā, tā radot iespēju uzfilmēt ļoti lēni
notiekošus procesus. Atspēlējot ierakstīto materiālu
standarta režīmā, iegūst epizodes, kurās zieda pumpuri
strauji atveras, mākoņi skrien cauri kadram, diennakts laiki nomaina
cits citu utt.
Vēl viens
jauninājums bija cilpa (RetroLoop). Šāda funkcija
ir plaši lietojama dažādu sporta notikumu
atspoguļošanai, teiksim, hokeja vārtu guvumam. Lietojot RetroLoop
iespēju, operators uzstāda cilpas laika periodu no 5
sekundēm līdz 7 minūtēm. Sekojot notikumiem, Editcam
pastāvīgi veic ierakstu norādītajā aktuālajā
garumā uz diska, vienlaikus dzēšot iepriekš rakstīto.
Ja tiek gūti vārti, kad operators apturējis ierakstu,
fiksēts būs gan vārtu guvums, gan norādītais laika
sprīdis pirms tam.
Lai gan Editcam bija daudz
priekšrocību, kamera reāli nekļuva populāra. Tam bija
vairāki iemesli, no kuriem galvenie: cietā diska iekārtas (FieldPak)
augstā cena ap 2500 ASV dolāru par disku ar kapacitāti 20
minūšu ierakstam un mēģinājumi ieviest
jauninājumu ar jau tolaik novecojušās Avid AVR
kompresijas metodi, kas neradīja pārliecību par sistēmas
atvērtību nākotnē. Editcam tika projektēta, kad
Avid izmantoja AVR kompresiju, lai video ierakstītu uz
cietā diska. Editcam pirmās paaudzes kamera nekad netika
uzlabota tā, lai tā būtu savietojama ar faila formātu,
kurš tika izmantots jaunajās Avid Meridian tehnoloģijas
sistēmās.
Editcam2 jauns apvārsnis
Pēdējā laikā
bezlenšu kameras radījušas samērā lielu
ažiotāžu. Tām tiek prognozēts arī labs noiets
tirgū, tāpēc Ikegami nolēma virzīties uz
priekšu, pārprojektējot Editcam.
Gadskārtējā konferencē NAB 2001
DNG (Digital News Gathering) produktu grupā Avid/Ikegami
pieteica ciparu videotehnoloģiju, kas ir īpaši piemērota
nelineārās montāžas vajadzībām. Editcam2
sērijas videokameras DNS-21W un DNS201W joprojām izceļas ar to,
ka tradicionālais videoinformācijas nesējs videokasete ir
aizstāta ar maināmu cieto disku bloku, kas ļauj ievērojami
palielināt operativitāti, sagatavojot videomateriālu
publicēšanai ar nelineārās montāžas
sistēmām.
Šīs sērijas kamerām ir nelieli
izmēri un atvieglots korpuss, kas lietošanas ērtību
ziņā ļauj tām sacensties ar DVCPRO sērijas
videokamerām. Jaunajā Editcam2 sērijā ir
ievērojami samazināti informācijas nesēja FieldPak (FP-S4) diska bloka gabarīti un masa,
turklāt saglabājot visas tās videomateriāla
saglabāšanas priekšrocības, kuras raksturoja
iepriekšējo. Izstrādājot Editcam2, Ikegami ir
ņēmis vērā iepriekšējās sistēmas
lietotāju ieteikumus, tādējādi panākot lietotājam
draudzīgu, viegli uztveramu un lietojamu konstrukciju.
Arī jaunajam
Editcam2 ir RetroLoop un TimeLapse funkcijas.
Ievērojami uzlabotas intelektuālās ierakstīšanas
funkcija, kas automātiski veic ierakstu brīvā vietā uz
diska, neizdzēšot jau fiksētos materiālus. Jaunradītas
ir plašas nelineāro vadības funkciju iespējas
iespēja jebkurā brīdī atskaņot jebkuru ierakstīto
fragmentu pēc tam automātiski piešķirtā numura vai
laika koda (timecode), iespēja veikt melno montāžu,
sakārtojot un sagarinot fragmentus ar notebook (laptop)
datora un īpašas vadības programmas palīdzību.
FieldPak2 diskam, kuru tagad lieto,
ir tikai viens fiziskais disks, un tas ir ievērojami mazāks un
vieglāks par iepriekšējo modeli, sver mazāk par 8
uncēm, ir ieliekams krekla kabatā, kā arī
patērē mazāk enerģijas. 4 GB FieldPak2 iekārta
pie kompresijas pakāpes 1:5 ļauj ierakstīt līdz 30
minūtēm informācijas. Cieto disku vidējās cenas ir
strauji kritušās un pašlaik ir pieejamas FieldPak2 iekārtas
ar 4 GB, 6 GB un 16 GB. 16 GB cietajā diskā DV25 kompresijā ir
iespējams ierakstīt aptuveni 1h 10 min. Jaunās Editcam
sistēmas ir atvērti risinājumi, kas atbalsta iepriekš
lietoto AVR kompresiju (Avid video kompresiju), kā arī
ļauj izmantot kādu citu kompresiju: JFIF, DV25, DV50, D10 (IMX,
50Mbs).
Atbalsts MPEG50 (IMX) kompresijai
ir novērtēts īpaši augstu. Tā kā Editcam
ir atvērta sistēma, nākotnē, uzlabojot Editcam
programmatūru, būs iespēja lietot arī citas kompresijas.
Jāņem vērā, ka Editcam2 sistēmā nav
kustīgo daļu (izņemot hermētiski noslēgto FieldPak
iekārtu), kas ievērojami uzlabo sistēmas stabilitāti,
drošumu un imunitāti pret tādiem nelabvēlīgiem
ārējās vides apstākļiem kā putekļi, smiltis
un mitrums. Viss šis īpašību kopums padara videokameru
īpaši piemērotu ziņu un reportāžu
fiksēšanā un sagatavošanā, kā arī darbam
lauka apstākļos.
Jaunajam Editcam ir
vienkāršota savietojamība ar Avid montāžas
sistēmām, ievietojot FieldPak disku bloku DFPA (Desktop
FieldPak Adaptor) iekārtā, kas ļauj vienā
acumirklī veikt uzfilmētā ciparu video nelineāro
montāžu, netērējot laiku videomateriāla
pārnešanai datorā.
Konferencē NAB
2001 Avid Technology paziņoja arī par jaunu DNG grupas produktu
izstrādāšanu un uzlabošanu NewsCutter XP, MediaComposer, kā arī NewsCutter
DV-FX. Šie pazīstamie nelineārās
rediģēšanas produkti var piekļūt videodatiem uz FieldPack2
iekārtas ar DFPSA (Disk top Fieldpack Adapter)
palīdzību. Turklāt Avid piedāvā Avid Unity MediaNet,
kas ir optiskā tīkla Fiber cannel daudzlietotāju darba
vides risinājums videomontāžai.
Tā reiz
sapņotais par neiespējamo Ikegami un Avid
izpildījumā ir kļuvis par realitāti un jaunu apvārsni,
kuru vērts sasniegt, lai baudītu tā priekšrocības.
Pagājušā gada
laikā gandrīz visi videokameru izgatavotāji paziņoja par
plāniem radīt nelineārajai rediģēšanai
speciāli projektētu kameru, kas ļautu paātrināt
nelineārās montāžas procesu. Meklējumu virzošais
faktors ir lentes (kā videoinformācijas uzglabāšanas veida)
aizstāšana ar informācijas ierakstu cietajos diskos vai
optiskajos medijos kodētā formā, kas nodrošina tai
ātru piekļuvi. Par to, kā ražotājiem līdz
šim veicies, kopsavilkumu sniedz multimediju tehnoloģiju tirdzniecības
un sistēmu integrācijas firmas Eksperts Pro galvenais menedžeris
Aigars RAITS.
Raidorganizāciju
prasības
Raidorganizācijas jaunajiem
informācijas nesējiem diskiem izvirzīja savas prasības:
pirmkārt, informācijai jābūt ierakstītai
formātā, kas dotu iespēju saturu apstrādāt ātrāk
nekā reālajā laikā un ļautu taupīt laiku, ko
parasti patērē informācijas pārnešanai no videokasetes
uz datoru (digitalizēšanai); otrkārt, vienā diskā ir
jābūt iespējai ierakstīt vismaz 30 minūšu videomateriālu;
treškārt, ir jābūt veidam, kā tos viegli
uzglabāt.
Lai uzņemto materiālu
ātrāk nodotu apstrādei ar kādu no nelineārajām
montāžas sistēmām, tam jau ir jābūt
saglabātam sistēmai viegli pieejamā formā. Tieši
kodēšana izvērtās par nopietnu šķērsli, jo
nav vispārēji pieņemta faila formāta vai
kodēšanas standarta, kas tiktu lietots visās
nelineārās montāžas sistēmās.
Sony un Panasonic sniegums
Sony sevi pieteicis kā
pirmo minidiska (MiniDisc) videokameras radītāju. Sony
DCM-M1 videokamera ieraksta video uz optiskā diska, izmantojot MPEG-2
kompresijas algoritmu (algoritms, ko lieto DVD atskaņotājos).
Iespējams, ka Sony turpinās pilnveidot DCM-M1 un varbūt
pēc laika pat nomainīs minidisku ar DVD+RW (pārrakstāmo DVD
disku), kuru varēs izņemt no kameras un atskaņot ar parastu DVD
atskaņotāju. Šai ziņā Panasonic ir aizsteidzies
priekšā Sony. Panasonic ir radījis pirmo DVD
videokameru VDR-M10. Videokamera veic ierakstu uz 8 centimetru DVD-RAM diska,
kas spēj uzglabāt līdz 2,8 GB datu (1,4 GB vienā diska
pusē). Video ir kodēts MPEG-2 formātā, ko apstiprinājis
DVD Forums. Minētajam prototipam ir 1,1 megapikseļu attēla CCD
matrica, kas pilnvērtīgi tiek izmantota vienīgi foto
režīmā, bet videoierakstā tiek izmantoti tikai 720 000
pikseļi. Tomēr DVD tehnoloģijai videokamerās vēl
jāpārvar daudz problēmu: labai attēla kvalitātei ir
nepietiekams medija apjoms, zems datu nolasīšanas ātrums un
paša DVD disks ir mehāniski trausls salīdzinājumā ar
cieto disku.
Abu kompāniju
piedāvātās videokameras attēla kvalitatīvo
rādītāju dēļ pretendē tikai uz sadzīves
lietojumu, jo vizuāli DVD kvalitāte nepārsniedz VHS
kvalitāti DVD ir ievērojami lielāks videolīniju skaits
nekā VHS, taču lielā kompresijas pakāpe attēlā
atstāj neizdzēšamus kropļojumus.
Ikegami
līderis
Digitālās
bezlenšu ierakstīšanas pirmatklājēja nenoliedzami ir
Japānas kompānija Ikegami. Darbu pie jaunās
tehnoloģijas tā sāka jau tālajos astoņdesmitajos
gados. Pirmā videokamera, kur tika lietota videoierakstīšana uz
cietā diska, parādījās 1995. gadā, to demonstrēja
televīzijas simpozijā Šveices pilsētā Montrē.
Oriģinālā Editcam kamera lietoja FieldPak diska
iekārtu, kas sastāvēja no diviem
triecienizturīgiem IDE cietajiem diskiem stripotiem RAID
sistēmā un svēra 625 gramus.
Editcam bija revolucionāra,
jo spēja uzņemto materiālu rediģēt tieši
kamerā, t. i., sakārtot epizodes pēc vajadzības. Tika
piedāvāta arī Time lapse iespēja. Ar
iebūvēta intravalometra palīdzību kamera spēja
izpildīt laika kompresijas funkciju. Editcam reģistrēja
kadrus pēc speciāli noteikta laika intervāla ilgstošā
periodā, tā radot iespēju uzfilmēt ļoti lēni
notiekošus procesus. Atspēlējot ierakstīto materiālu
standarta režīmā, iegūst epizodes, kurās zieda pumpuri
strauji atveras, mākoņi skrien cauri kadram, diennakts laiki nomaina
cits citu utt.
Vēl viens
jauninājums bija cilpa (RetroLoop). Šāda funkcija
ir plaši lietojama dažādu sporta notikumu
atspoguļošanai, teiksim, hokeja vārtu guvumam. Lietojot RetroLoop
iespēju, operators uzstāda cilpas laika periodu no 5
sekundēm līdz 7 minūtēm. Sekojot notikumiem, Editcam
pastāvīgi veic ierakstu norādītajā aktuālajā
garumā uz diska, vienlaikus dzēšot iepriekš rakstīto.
Ja tiek gūti vārti, kad operators apturējis ierakstu,
fiksēts būs gan vārtu guvums, gan norādītais laika
sprīdis pirms tam.
Lai gan Editcam bija daudz
priekšrocību, kamera reāli nekļuva populāra. Tam bija
vairāki iemesli, no kuriem galvenie: cietā diska iekārtas (FieldPak)
augstā cena ap 2500 ASV dolāru par disku ar kapacitāti 20
minūšu ierakstam un mēģinājumi ieviest
jauninājumu ar jau tolaik novecojušās Avid AVR
kompresijas metodi, kas neradīja pārliecību par sistēmas
atvērtību nākotnē. Editcam tika projektēta, kad
Avid izmantoja AVR kompresiju, lai video ierakstītu uz
cietā diska. Editcam pirmās paaudzes kamera nekad netika
uzlabota tā, lai tā būtu savietojama ar faila formātu,
kurš tika izmantots jaunajās Avid Meridian tehnoloģijas
sistēmās.
Editcam2 jauns apvārsnis
Pēdējā laikā
bezlenšu kameras radījušas samērā lielu
ažiotāžu. Tām tiek prognozēts arī labs noiets
tirgū, tāpēc Ikegami nolēma virzīties uz
priekšu, pārprojektējot Editcam.
Gadskārtējā konferencē NAB 2001
DNG (Digital News Gathering) produktu grupā Avid/Ikegami
pieteica ciparu videotehnoloģiju, kas ir īpaši piemērota
nelineārās montāžas vajadzībām. Editcam2
sērijas videokameras DNS-21W un DNS201W joprojām izceļas ar to,
ka tradicionālais videoinformācijas nesējs videokasete ir
aizstāta ar maināmu cieto disku bloku, kas ļauj ievērojami
palielināt operativitāti, sagatavojot videomateriālu
publicēšanai ar nelineārās montāžas
sistēmām.
Šīs sērijas kamerām ir nelieli
izmēri un atvieglots korpuss, kas lietošanas ērtību
ziņā ļauj tām sacensties ar DVCPRO sērijas
videokamerām. Jaunajā Editcam2 sērijā ir
ievērojami samazināti informācijas nesēja FieldPak (FP-S4) diska bloka gabarīti un masa,
turklāt saglabājot visas tās videomateriāla
saglabāšanas priekšrocības, kuras raksturoja
iepriekšējo. Izstrādājot Editcam2, Ikegami ir
ņēmis vērā iepriekšējās sistēmas
lietotāju ieteikumus, tādējādi panākot lietotājam
draudzīgu, viegli uztveramu un lietojamu konstrukciju.
Arī jaunajam
Editcam2 ir RetroLoop un TimeLapse funkcijas.
Ievērojami uzlabotas intelektuālās ierakstīšanas
funkcija, kas automātiski veic ierakstu brīvā vietā uz
diska, neizdzēšot jau fiksētos materiālus. Jaunradītas
ir plašas nelineāro vadības funkciju iespējas
iespēja jebkurā brīdī atskaņot jebkuru ierakstīto
fragmentu pēc tam automātiski piešķirtā numura vai
laika koda (timecode), iespēja veikt melno montāžu,
sakārtojot un sagarinot fragmentus ar notebook (laptop)
datora un īpašas vadības programmas palīdzību.
FieldPak2 diskam, kuru tagad lieto,
ir tikai viens fiziskais disks, un tas ir ievērojami mazāks un
vieglāks par iepriekšējo modeli, sver mazāk par 8
uncēm, ir ieliekams krekla kabatā, kā arī
patērē mazāk enerģijas. 4 GB FieldPak2 iekārta
pie kompresijas pakāpes 1:5 ļauj ierakstīt līdz 30
minūtēm informācijas. Cieto disku vidējās cenas ir
strauji kritušās un pašlaik ir pieejamas FieldPak2 iekārtas
ar 4 GB, 6 GB un 16 GB. 16 GB cietajā diskā DV25 kompresijā ir
iespējams ierakstīt aptuveni 1h 10 min. Jaunās Editcam
sistēmas ir atvērti risinājumi, kas atbalsta iepriekš
lietoto AVR kompresiju (Avid video kompresiju), kā arī
ļauj izmantot kādu citu kompresiju: JFIF, DV25, DV50, D10 (IMX,
50Mbs).
Atbalsts MPEG50 (IMX) kompresijai
ir novērtēts īpaši augstu. Tā kā Editcam
ir atvērta sistēma, nākotnē, uzlabojot Editcam
programmatūru, būs iespēja lietot arī citas kompresijas.
Jāņem vērā, ka Editcam2 sistēmā nav
kustīgo daļu (izņemot hermētiski noslēgto FieldPak
iekārtu), kas ievērojami uzlabo sistēmas stabilitāti,
drošumu un imunitāti pret tādiem nelabvēlīgiem
ārējās vides apstākļiem kā putekļi, smiltis
un mitrums. Viss šis īpašību kopums padara videokameru
īpaši piemērotu ziņu un reportāžu
fiksēšanā un sagatavošanā, kā arī darbam
lauka apstākļos.
Jaunajam Editcam ir
vienkāršota savietojamība ar Avid montāžas
sistēmām, ievietojot FieldPak disku bloku DFPA (Desktop
FieldPak Adaptor) iekārtā, kas ļauj vienā
acumirklī veikt uzfilmētā ciparu video nelineāro
montāžu, netērējot laiku videomateriāla
pārnešanai datorā.
Konferencē NAB
2001 Avid Technology paziņoja arī par jaunu DNG grupas produktu
izstrādāšanu un uzlabošanu NewsCutter XP, MediaComposer, kā arī NewsCutter
DV-FX. Šie pazīstamie nelineārās
rediģēšanas produkti var piekļūt videodatiem uz FieldPack2
iekārtas ar DFPSA (Disk top Fieldpack Adapter)
palīdzību. Turklāt Avid piedāvā Avid Unity MediaNet,
kas ir optiskā tīkla Fiber cannel daudzlietotāju darba
vides risinājums videomontāžai.
Tā reiz
sapņotais par neiespējamo Ikegami un Avid
izpildījumā ir kļuvis par realitāti un jaunu apvārsni,
kuru vērts sasniegt, lai baudītu tā priekšrocības.