Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Jauns apvārsnis TV ziņu ražotājiem – videokameras nelineārai rediģēšanai

   

Pagajuša gada laika katrs kameru izgatavotajs izsludinaja planus radit nelinearajai redigešanai speciali projektetu kameru

 

 

Pagājušā gada laikā gandrīz visi videokameru izgatavotāji paziņoja par plāniem radīt nelineārajai rediģēšanai speciāli projektētu kameru, kas ļautu paātrināt nelineārās montāžas procesu. Meklējumu virzošais faktors ir lentes (kā videoinformācijas uzglabāšanas veida) aizstāšana ar informācijas ierakstu cietajos diskos vai optiskajos medijos kodētā formā, kas nodrošina tai ātru piekļuvi. Par to, kā ražotājiem līdz šim veicies, kopsavilkumu sniedz multimediju tehnoloģiju tirdzniecības un sistēmu integrācijas firmas Eksperts Pro galvenais menedžeris Aigars RAITS.

 

Raidorganizāciju prasības

Raidorganizācijas jaunajiem informācijas nesējiem – diskiem – izvirzīja savas prasības: pirmkārt, informācijai jābūt ierakstītai formātā, kas dotu iespēju saturu apstrādāt ātrāk nekā reālajā laikā un ļautu taupīt laiku, ko parasti patērē informācijas pārnešanai no videokasetes uz datoru (digitalizēšanai); otrkārt, vienā diskā ir jābūt iespējai ierakstīt vismaz 30 minūšu videomateriālu; treškārt, ir jābūt veidam, kā tos viegli uzglabāt.

Lai uzņemto materiālu ātrāk nodotu apstrādei ar kādu no nelineārajām montāžas sistēmām, tam jau ir jābūt saglabātam sistēmai viegli pieejamā formā. Tieši kodēšana izvērtās par nopietnu šķērsli, jo nav vispārēji pieņemta faila formāta vai kodēšanas standarta, kas tiktu lietots visās nelineārās montāžas sistēmās.

 

Sony un Panasonic sniegums

Sony sevi pieteicis kā pirmo minidiska (MiniDisc) videokameras radītāju. Sony DCM-M1 videokamera ieraksta video uz optiskā diska, izmantojot MPEG-2 kompresijas algoritmu (algoritms, ko lieto DVD atskaņotājos). Iespējams, ka Sony turpinās pilnveidot DCM-M1 un varbūt pēc laika pat nomainīs minidisku ar DVD+RW (pārrakstāmo DVD disku), kuru varēs izņemt no kameras un atskaņot ar parastu DVD atskaņotāju. Šai ziņā Panasonic ir aizsteidzies priekšā Sony. Panasonic ir radījis pirmo DVD videokameru – VDR-M10. Videokamera veic ierakstu uz 8 centimetru DVD-RAM diska, kas spēj uzglabāt līdz 2,8 GB datu (1,4 GB vienā diska pusē). Video ir kodēts MPEG-2 formātā, ko apstiprinājis DVD Forums. Minētajam prototipam ir 1,1 megapikseļu attēla CCD matrica, kas pilnvērtīgi tiek izmantota vienīgi foto režīmā, bet videoierakstā tiek izmantoti tikai 720 000 pikseļi. Tomēr DVD tehnoloģijai videokamerās vēl jāpārvar daudz problēmu: labai attēla kvalitātei ir nepietiekams medija apjoms, zems datu nolasīšanas ātrums un paša DVD disks ir mehāniski trausls salīdzinājumā ar cieto disku.

Abu kompāniju piedāvātās videokameras attēla kvalitatīvo rādītāju dēļ pretendē tikai uz sadzīves lietojumu, jo vizuāli DVD kvalitāte nepārsniedz VHS kvalitāti – DVD ir ievērojami lielāks videolīniju skaits nekā VHS, taču lielā kompresijas pakāpe attēlā atstāj neizdzēšamus kropļojumus.

 

Ikegami – līderis

Digitālās bezlenšu ierakstīšanas pirmatklājēja nenoliedzami ir Japānas kompānija Ikegami. Darbu pie jaunās tehnoloģijas tā sāka jau tālajos astoņdesmitajos gados. Pirmā videokamera, kur tika lietota videoierakstīšana uz cietā diska, parādījās 1995. gadā, to demonstrēja televīzijas simpozijā Šveices pilsētā Montrē. Oriģinālā Editcam kamera lietoja FieldPak diska iekārtu, kas sastāvēja no diviem triecienizturīgiem IDE cietajiem diskiem stripotiem RAID sistēmā un svēra 625 gramus.

Editcam bija revolucionāra, jo spēja uzņemto materiālu rediģēt tieši kamerā, t. i., sakārtot epizodes pēc vajadzības. Tika piedāvāta arī Time lapse iespēja. Ar iebūvēta intravalometra palīdzību kamera spēja izpildīt laika kompresijas funkciju. Editcam reģistrēja kadrus pēc speciāli noteikta laika intervāla ilgstošā periodā, tā radot iespēju uzfilmēt ļoti lēni notiekošus procesus. Atspēlējot ierakstīto materiālu standarta režīmā, iegūst epizodes, kurās zieda pumpuri strauji atveras, mākoņi skrien cauri kadram, diennakts laiki nomaina cits citu utt.

Vēl viens jauninājums bija cilpa (RetroLoop). Šāda funkcija ir plaši lietojama dažādu sporta notikumu atspoguļošanai, teiksim, hokeja vārtu guvumam. Lietojot RetroLoop iespēju, operators uzstāda cilpas laika periodu no 5 sekundēm līdz 7 minūtēm. Sekojot notikumiem, Editcam pastāvīgi veic ierakstu norādītajā aktuālajā garumā uz diska, vienlaikus dzēšot iepriekš rakstīto. Ja tiek gūti vārti, kad operators apturējis ierakstu, fiksēts būs gan vārtu guvums, gan norādītais laika sprīdis pirms tam.

Lai gan Editcam bija daudz priekšrocību, kamera reāli nekļuva populāra. Tam bija vairāki iemesli, no kuriem galvenie: cietā diska iekārtas (FieldPak) augstā cena – ap 2500 ASV dolāru par disku ar kapacitāti 20 minūšu ierakstam un mēģinājumi ieviest jauninājumu ar jau tolaik novecojušās Avid AVR kompresijas metodi, kas neradīja pārliecību par sistēmas atvērtību nākotnē. Editcam tika projektēta, kad Avid izmantoja AVR kompresiju, lai video ierakstītu uz cietā diska. Editcam pirmās paaudzes kamera nekad netika uzlabota tā, lai tā būtu savietojama ar faila formātu, kurš tika izmantots jaunajās Avid Meridian tehnoloģijas sistēmās.

 

Editcam2 – jauns apvārsnis

Pēdējā laikā bezlenšu kameras radījušas samērā lielu ažiotāžu. Tām tiek prognozēts arī labs noiets tirgū, tāpēc Ikegami nolēma virzīties uz priekšu, pārprojektējot Editcam.

Gadskārtējā konferencē NAB 2001 DNG (Digital News Gathering) produktu grupā Avid/Ikegami pieteica ciparu videotehnoloģiju, kas ir īpaši piemērota nelineārās montāžas vajadzībām. Editcam2 sērijas videokameras DNS-21W un DNS201W joprojām izceļas ar to, ka tradicionālais videoinformācijas nesējs – videokasete – ir aizstāta ar maināmu cieto disku bloku, kas ļauj ievērojami palielināt operativitāti, sagatavojot videomateriālu publicēšanai ar nelineārās montāžas sistēmām.

Šīs sērijas kamerām ir nelieli izmēri un atvieglots korpuss, kas lietošanas ērtību ziņā ļauj tām sacensties ar DVCPRO sērijas videokamerām. Jaunajā Editcam2 sērijā ir ievērojami samazināti informācijas nesēja FieldPak  (FP-S4) diska bloka gabarīti un masa, turklāt saglabājot visas tās videomateriāla saglabāšanas priekšrocības, kuras raksturoja iepriekšējo. Izstrādājot Editcam2, Ikegami ir ņēmis vērā iepriekšējās sistēmas lietotāju ieteikumus, tādējādi panākot lietotājam draudzīgu, viegli uztveramu un lietojamu konstrukciju.

Arī jaunajam Editcam2 ir RetroLoop un TimeLapse funkcijas. Ievērojami uzlabotas intelektuālās ierakstīšanas funkcija, kas automātiski veic ierakstu brīvā vietā uz diska, neizdzēšot jau fiksētos materiālus. Jaunradītas ir plašas nelineāro vadības funkciju iespējas – iespēja jebkurā brīdī atskaņot jebkuru ierakstīto fragmentu pēc tam automātiski piešķirtā numura vai laika koda (timecode), iespēja veikt melno montāžu, sakārtojot un sagarinot fragmentus ar notebook (laptop) datora un īpašas vadības programmas palīdzību.

FieldPak2 diskam, kuru tagad lieto, ir tikai viens fiziskais disks, un tas ir ievērojami mazāks un vieglāks par iepriekšējo modeli, sver mazāk par 8 uncēm, ir ieliekams krekla kabatā, kā arī patērē mazāk enerģijas. 4 GB FieldPak2 iekārta pie kompresijas pakāpes 1:5 ļauj ierakstīt līdz 30 minūtēm informācijas. Cieto disku vidējās cenas ir strauji kritušās un pašlaik ir pieejamas FieldPak2 iekārtas ar 4 GB, 6 GB un 16 GB. 16 GB cietajā diskā DV25 kompresijā ir iespējams ierakstīt aptuveni 1h 10 min. Jaunās Editcam sistēmas ir atvērti risinājumi, kas atbalsta iepriekš lietoto AVR kompresiju (Avid video kompresiju), kā arī ļauj izmantot kādu citu kompresiju: JFIF, DV25, DV50, D10 (IMX, 50Mbs).

Atbalsts MPEG50 (IMX) kompresijai ir novērtēts īpaši augstu. Tā kā Editcam ir atvērta sistēma, nākotnē, uzlabojot Editcam programmatūru, būs iespēja lietot arī citas kompresijas. Jāņem vērā, ka Editcam2 sistēmā nav kustīgo daļu (izņemot hermētiski noslēgto FieldPak iekārtu), kas ievērojami uzlabo sistēmas stabilitāti, drošumu un imunitāti pret tādiem nelabvēlīgiem ārējās vides apstākļiem kā putekļi, smiltis un mitrums. Viss šis īpašību kopums padara videokameru īpaši piemērotu ziņu un reportāžu fiksēšanā un sagatavošanā, kā arī darbam lauka apstākļos.

Jaunajam Editcam ir vienkāršota savietojamība ar Avid montāžas sistēmām, ievietojot FieldPak disku bloku DFPA (Desktop FieldPak Adaptor) iekārtā, kas ļauj vienā acumirklī veikt uzfilmētā ciparu video nelineāro montāžu, netērējot laiku videomateriāla pārnešanai datorā.

Konferencē NAB 2001 Avid Technology paziņoja arī par jaunu DNG grupas produktu izstrādāšanu un uzlabošanu – NewsCutter XP,  MediaComposer, kā arī NewsCutter DV-FX. Šie pazīstamie nelineārās rediģēšanas produkti var piekļūt videodatiem uz FieldPack2 iekārtas ar DFPSA (Disk top Fieldpack Adapter) palīdzību. Turklāt Avid piedāvā Avid Unity MediaNet, kas ir optiskā tīkla Fiber cannel daudzlietotāju darba vides risinājums videomontāžai.

Tā reiz sapņotais par neiespējamo Ikegami un Avid izpildījumā ir kļuvis par realitāti un jaunu apvārsni, kuru vērts sasniegt, lai baudītu tā priekšrocības.

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001