Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

3G - laiks pārrakstīt likumus

   

Maijā Helsinkos, Nokia centrālajā birojā, notika kārtējās (jau desmitās) uzņēmuma rīkotās informācijas dienas Eiropas žurnālis

 

Maijā Helsinkos, Nokia centrālajā birojā, notika kārtējās (jau desmitās) uzņēmuma rīkotās informācijas dienas Eiropas žurnālistiem Nokia Vision Days. Šai reizē no Austrumeiropas bija pārstāvēta tikai Ungārija, Polija un Latvija. Semināru un diskusiju galvenā tēma - mobilo telefonu trešā paaudze (3G) un dažādi ar to saistītie pakalpojumi.

 

 3G - lietderīgi un pievilcīgi

Nokia īpašais 3G sauklis ir Rewrite the rules (Pārrakstiet likumus!), un tas tiešām skan kā izaicinājums drosmīgajiem. Taču tas nebūt nenozīmē, ka pašreizējā (GSM) mobilo telefonu paaudze nolemta iznīcībai. GSM mobilie telefoni turpinās mierīgi līdzāspastāvēt un vismaz sākotnēji tiks izmantoti gandrīz tikpat intensīvi kā līdz šim, turklāt 3G platformas radīšanai tiks izmantoti un tālāk attīstīti arī veiksmīgākie 2G ieguvumi.

Lai gan sākotnēji plānotā 3G komerciālo tīklu ieviešana nedaudz aizkavējusies, paredzēts, ka jau 2003. gada nogalē tiks izsniegts vairāki simti 3G licenču. Par to, ka 3G ātri vien kļūs populārs, nav pamata šaubīties, lai gan sākotnēji, kamēr jaunās paaudzes mobilie multimediju ziņojumu pakalpojumi vēl nebūs kļuvuši masveidīgi, tie acīmredzot būs krietni vien dārgāki nekā, piemēram, īsziņas. Toties šo pakalpojumu plašās iespējas neapšaubāmi būs pievilcīgas gan operatoriem, gan lietotājiem, kuru skaita pieaugums labvēlīgi ietekmēs cenu politiku.

Uz saturu bāzētu pakalpojumu ieviešana pilnīgi mainīs tīkla operatoru stratēģiju. Tas ļaus mobilajiem operatoriem paplašināt pakalpojumus, dodot viņiem iespēju darboties arī kā potenciālajiem satura piegādātājiem. Paredzams, ka daļa operatoru nodarbosies tikai ar tīkla izveidi un uzturēšanu, citi koncentrēsies uz mārketinga pakalpojumiem, bet vēl citi, iespējams, piedāvās dažādus lietojumus, kurus varēs izmantot arī viesabonēšanai. Protams, būs arī tādi operatori, kas spēs veiksmīgi apvienot visas lomas: mobilais portāls palīdzēs viņiem veidot partnerattiecības ar satura piegādātājiem, citiem interneta pakalpojumu sniedzējiem, dažādu lietojumu nodrošinātājiem un finanšu institūcijām.

Sakarā ar licencēšanas un ieviešanas atšķirībām jaunie 3G tīkli dažādās pasaules valstīs darbību sāks dažādā laikā un dažādos tempos. Tāpēc daudzrežīmu (multimode) termināls nodrošinās GSM un tā evolūciju uz GPRS, lai būtu iespējama nemanāma pāreja no 2G uz 3G pakalpojumiem.

Parādīsies arī jauni lietotāju tipi. Paredzams, ka uzņēmumi sponsorēs savu klientu attiecību vadības programmu saturu, bet mobilie portāli kalpos kā vārtejas konkrētai mērķauditorijai paredzētām mobilajām reklāmām.

 

Akcenta maiņa: no ausīm - uz acīm

3G pamatelements būs termināls un jaunais telefona lietojums. Mobilās sarunas būs tikai kā papildinājums multimediju attēliem, videoklipiem, mūzikai, m-komercijai, biļešu rezervēšanai vai vienkārši - sērfošanai internetā. 3G termināls darbosies kā servisa platforma, kura spēs nodrošināt dažādus radiopiekļuves režīmus un saskaņā ar atvērtajiem standartiem un operētājsistēmām ļaus piekļūt mobilajam internetam un mobilajiem multimediju ziņojumu pakalpojumiem. Paredzams, ka 2002. gadā pasaulē jau būs miljards mobilo lietotāju, bet 2005. gadā 3G bezvadu pakalpojumu tirgus gada apgrozījums pieaugs līdz 63 miljardiem USD, kas neapšaubāmi liecina par milzīgo 3G tirgus potenciālu.

Pamatojoties uz pašreizējo situāciju, Nokia paredz četras 3G terminālu pamatkategorijas, kuras laika gaitā attīstīsies: mediju telefoni, komunikatori, uz balss pakalpojumiem orientēti telefoni un radiomoduļi.

Mediju telefons attīstīsies no pašreizējiem WAP telefoniem. Tā ir vispiemērotākā personalizētā bezvadu piekļuves platforma interneta pakalpojumiem ar PIM (personal information management) funkcijām. Tas nodrošina nemanāmu audio un datu pakalpojumu integrāciju. Tam būs liels displejs, plašas multimediju iespējas, augstas klases pārlūkprogramma, tas būs vadāms ar vienu roku.

Komunikatori attīstīsies no pašreizējiem kabatas datoriem PDA (personal data assistant). Tiem būs plats displejs, avangardisks lietotāja interfeiss, intraneta savienojums, tie atbalsta augstāko tīkla veiktspēju.

Balss telefoni attīstīsies no pašreizējiem 2G telefoniem. Tiem būs neliels izmērs un Bluetooth/IrDA savienojums, tie būs viegli lietojami, ar mikropārlūku un iespēju aplūkot attēlus.

Radiomoduļi ir optimizēti īpašiem lietojumiem. Elastīgas cenas un pārklājums.

Lietotājs, protams, izvēlēsies tādu terminālu (vai terminālus), kurš viņam šķitīs visnoderīgākais.

 

Bagātinātā saruna

Telefonijas nozīme nemazināsies arī nākotnē, bet ar 3G pakalpojumu palīdzību lietotājs varēs ne tikai dzirdēt, ko es saku, bet arī redzēt, ko īsti es ar to domāju. Raksturīga 3G iezīme ir t. s. bagātinātā saruna (rich call - šo jēdzienu ieviesuši Nokia speciālisti). Ja to mēģinātu attēlot shematiski, tā varētu izskatīties kā milzīgs kubs, kurā ievietoti daudz mazi kubiņi (jaunie 3G pakalpojumi), un pašreizējās 2G GSM iespējas būtu līdzvērtīgas tikai vienam no mazajiem kubiņiem. Līdzīgi (ar vienu vienību) varētu novērtēt arī interneta un intraneta pakalpojumus.

Īpaša bagātinātās sarunas iezīme ir tāda, ka balsi papildina piekļuve attiecīgiem attēliem un datiem. Vienlaikus iespējams lietot arī citus mediju veidus, piemēram, ziņojumus, balsi, video vai spēles, kuras var aktivizēt un beigt neatkarīgi citu no citas. Teiksim, ziņojuma sesiju var sākt ar sarunu un beigt ar spēli.

Šāda bagātinātā saruna ar paralēlu citu mediju lietojumu ļauj lietotājiem piekļūt vajadzīgajai informācijai un apmainīties ar to jau sarunas laikā, nevis vispirms iegūt informāciju un pēc tam zvanīt vēlreiz. Lai gan jaunā tehnoloģija ir diezgan sarežģīta, tā ir viegli lietojama un tās funkcijas ir intuitīvi uztveramas. Paredzams, ka lietotāji ātri pieradīs pie multimediju telefonijas un bagātinātās sarunas visai drīz varētu kļūt par normu. 3G tīkla darbības pirmajā fāzē bagātināto sarunu pakalpojumi tiks papildināti ar jaunām pakalpojumu platformām un funkcijām.

Videotelefoniju masveidā varēs izmantot vēlāk, pēc pirmā UMTS darbības posma. Lai šis pakalpojums kļūtu pievilcīgāks lietotājiem, sākotnēji to varētu piedāvāt ar mazākiem datu ātrumiem un attiecīgi arī par zemākām cenām.

 

Mobilais internets

Pat, ja daļu lietotāju neinteresēs nedz bagātinātās sarunas, nedz multimediju ziņojumi, nedz spēles, viņus noteikti izprovocēs 3G mobilais internets. Tas ir kas gluži cits nekā pašreizējās WAP iespējas, kad mobilais telefons nodrošina tikai piekļuvi internetam. 3G mobilais internets ir kas vairāk nekā vienkārši internets. Ar 3G vairs netērēsim laiku, pārlūkojot interneta lapas un meklējot informāciju (tāda iespēja gan pastāvēs arī turpmāk), bet gan izmantosim dažādas lietojumprogrammas satura piekļuvei, kārtosim darījumus, spēlēsim spēles, skatīsimies video, klausīsimies un lejupielādēsim mūziku. Bet vēl svarīgāks par visu citu ir tas, ka mēs lietosim mobilo internetu, lai kontrolētu savu dzīvi un lai iegūtu vairāk laika darīt to, ko patiesi vēlamies.

Tuvojoties mobilo multimediju ērai, tradicionālais internets ar laiku varētu kļūt par tālumā izzūdošu punktu. Šādu domu savā referātā izteica Nokia Mobile Phones speciālists Olli Peka Lintula, un, lai gan tas šobrīd izklausās diezgan neticami, šīs prognozes pamatojums ir gluži loģisks. Mobilais internets ir to lietotāju cerība, kuriem šobrīd nav un tuvākajā nākotnē arī nebūs pieejams tradicionālais internets un dators. Turklāt 3G mobilais telefons attīstīta tirgus posmā noteikti būs lētāks par datoru kopā ar pastāvīgo interneta pieslēgumu, nemaz jau nerunājot par ērto lietojumu. Ne jau velti prognozes liecina, ka mobilā interneta lietotāju pēc gadiem pieciem būs vairāk nekā PC un kabeļtelevīzijas interneta lietotāju. Mobilitāte rada arī gluži jaunu interneta kontekstu, kur internets kļūst it kā neredzams, - tas tiek izmantots tikai kā platforma.

3G mobilā interneta pakalpojumi nodrošinās lietotājus ar personalizētiem, savstarpēji saistītiem lietojumiem, kas atkarīgi no konteksta. Piemēram, lietotājs, dodot attiecīgas komandas (tās var būt ierakstītas atmiņā), varēs ne tikai uzzināt autobusu sarakstu, bet arī to, kuri autobusi pietur pie viņa drauga mājas, kad būs nākamais autobuss, kā arī redzēt kartē iezīmēto autobusa pieturas atrašanās vietu. Šādas iespējas dos mobilā interneta pakalpojumiem pievienoto vērtību un pielāgos tos konkrētajam lietotājam.

Nokia speciālisti ir izstrādājuši mobilā interneta tehnisko arhitektūru (MITA), kuras mērķis ir attīstīt mobilā interneta iespējas un lietojumus. MITA mērķis ir komplekss (end-to-end) un elastīgs risinājums, kuru var izmantot neatkarīgi no tīkla konfigurācijas un izvēlētās tehnoloģijas. Tas nozīmē, ka MITA risinājumi nodrošina jebkurus lietojumus neatkarīgi no piekļuves veida, tīkla vides, adresācijas un citiem faktoriem, turklāt visas sarežģītās tehnoloģijas nianses nerada lietotājam nekādas grūtības.

MITA standarti nodrošina visu nepieciešamo ķēdes elementu savstarpēju darbību. Patlaban tiek definēti interfeisi, protokoli un standarti, kas maksimāli apmierinātu lietotāju prasības un jaunu pakalpojumu izveidi. Nokia MITA mērķis ir piedāvāt katram lietotājam vispiemērotāko pakalpojumu, piegādājot to īstajā vietā un īstajā laikā. Nokia aicina arī citus nozares uzņēmumus apvienot spēkus, lai radītu visoptimālāko tehnisko arhitektūru mobilajai pasaulei (www.forum.nokia.com).

Tā kā būs ievērojami mainījušās arī balss apstrādes iespējas, balss portālus varēs viegli lietot daudz augstākā līmenī. Piemēram, runas atpazīšana un apstrāde dos iespēju balss pārlūkošanai internetā, piemēram, noskaidrojot lidmašīnu atiešanas laikus un rezervējot biļetes. Tas nozīmē, ka mobilā telefona klaviatūras lielumam vairs nebūs īpašas nozīmes, jo lielākā daļa komandu tiks dotas ar balsi. Lietotāja interfeiss var būt vienmoda (vienā režīmā - single mode), kad atbildes tiek pārveidotas runā, vai daudzmodu (multimodal), kad dažas komandas un atbildes attēlotas grafiskā veidā.

 

M-komercija

Nereti dzirdams viedoklis, ka mobilā komercija ir vienkārši e-komercijas mobilais lietojums. Patiesībā tas ir kas daudz vairāk nekā e-komercijas pakalpojumu paplašinājums. M-komerciju raksturo tādas īpatnības kā papildu lietošanas vērtība, personalizācija, mobilitāte, pieejamība un lietošanas ērtums. M-bizness mainīs ne tikai pirkšanas un pārdošanas sistēmu, bet arī uzņēmumu un patērētāju savstarpējo mijiedarbību ar pārējo pasauli.

Lielākajā daļā mobilo darījumu lietojumprogrammu ietilpst mobilās finanses (bankas operācijas, brokeru darījumi, norēķini), mobilā iepirkšanās (mazumtirdzniecība, biļešu un viesnīcu rezervēšana, izsoles, pastkartes), mobilā reklāma, mobilā izklaide (spēles, mūzika, video, derības), telemātika un mobilo klientu aprūpe. Mobilā komercija ir jebkurš ar naudu saistīts darījums, kurš tiek veikts mobilajā tīklā, tā kā mobilie termināli vienlaikus pilda arī elektronisko maciņu funkciju. Lietotājs, piemēram, var izdarīt nelielus pirkumus, izmantojot savu elektronisko maciņu  debetkarti mikronorēķiniem. Piemēram, pērkot pepsi, pārdošanas automāts ar Bluetooth vai RF ID starpniecību nosūta savu interneta adresi, pēc tam tiek lejupielādēta Java Midled animācija ar dzirkstošā dzēriena reklāmu. Lietotājs izvēlas dzērienu un saņem par brīvu Pepsi telefona ekrāna aizsargu, kā arī piedalās Pepsi rīkotajā konkursā bezmaksas pepsis visu gadu. Norēķini un citas ar tiem saistītās operācijas notiek fonā. Ar mobilā telefona starpniecību var pirkt, pārdot un mainīt hokeja kartes, nosūtot informāciju par interesējošo karti jebkuram saņēmējam, kas izmanto šo servisu.

Ja pirkums ir lielāks, mobilo terminālu var lietot, lai sāktu kredītkartes darījumu ar PIN koda autorizāciju, jo mobilā operatora rīcībā ir nepieciešamie klienta kredītkartes dati. Nokia Internet Communications ir izstrādājusi risinājumu, lai padarītu mobilos biznesa darījumus starp uzņēmumu un klientu maksimāli drošus. Tas ir iespējams, izmantojot pilnīgi jaunu, augstāku tīkla drošības līmeni. Tas ir drošāk, jo tādējādi kredītkartes numurs netiek publiskots - to zina tikai operators.

No m-komercijas tiek gaidīts ļoti daudz. Vairākas prognozes liecina, ka 2004. gadā tās apgrozījums varētu būt no 2,2 triljoniem USD (IDC prognoze) līdz 7,3 triljoniem USD (Gartner Group prognoze). Savukārt ieguldījumi globālās drošības sistēmās (to skaitā VPN iekārtas, ugunssienu sistēmas, uzlaušanas detektori, antivīrusu programmas, satura skenēšanas un vadības programmatūra) būs tik aktuāli, ka to tirgus apgrozījums 2004. gadā varētu sasniegt 16 miljonu USD.

 

Digitālā identitāte

Lai mobilā komercija gūtu klientu uzticību, ļoti svarīga loma ir digitālajai identitātei. Tās pamatā ir SIM/WIM karte (dažkārt to dēvē arī par SWIM), kura var darboties kā šifra atslēgas un citas diskrētas informācijas glabātava. Šīm kartēm ir īpašs drošības mehānisms. Jau 2002. gada pirmajā pusē WAP jaunajā versijā WAP 2.0 tiks sekmīgi izmantotas šādas SIM kartes, kurās būs  implementētas WIM (wireless identity module) kartes. 3G vienā SIM kartē varēs iekodēt vairākas funkcijas.

 

Personīgā uzticības ierīce

Mobilais telefons strauji attīstās no bezvadu telefona par personīgo uzticības ierīci (personal trusted device - PTD), kura spēj tikt galā ar visdažādākajiem jaunajiem pakalpojumiem un lietojumiem, to skaitā ir banku operācijas, norēķini, biļešu rezervēšana un droša piekļuve. PTD nodrošinās arī mehānismus lietotāja autorizācijai, drošas datu uzglabāšanas zonu un kriptogrāfisko algoritmu apstrādi.

PTD spēj savienot fizisko pasauli ar virtuālo, tādējādi nodrošinot personiskā tīkla (personal area network) pakalpojumus.

 

Izklaide

Jau šobrīd spēļu industrija ir lielāka nekā kino un mūzikas industrija kopā. Tai neapšaubāmi būs liela loma arī 3G izklaidē.

Kā zināms, ir divi izklaides veidi - pasīvais un interaktīvais. Pie otrās grupas pieder arī interaktīvās spēles un interaktīvie mediji (TV). 3G dos iespēju lejupielādēt, izmēģināt un nopirkt spēles. Lietotājiem būs iespēja on-line režīmā apmainīties ar daudzplatformu spēļu pieredzi un kļūt par daļu no satraucošajām spēļu kopienām. Mobilie termināli dos iespēju WAP, GPRS, Java un EPOC protokoliem savstarpēji sadarboties. Spēles garšu pastiprinās arī krāsainie displeji, iespēja lejupielādēt jaunas spēles un uz Bluetooth bāzes veidota lokālā spēle.

 

Nokia stratēģija

Trešās paaudzes mobilo tīklu sekmīgas darbības pamats ir precīza izpratne par to, kāds saturs un lietojumi ir jāattīsta un kāds biznesa modelis jāveido, lai gūtu vislabākos rezultātus.

3G operatoru konkurences pamatā vairs nebūs tīkla pārklājums (tas varētu būt samērā līdzīgs), bet gan piedāvātie pakalpojumi un saturs, kā arī izvēlēta tarifu stratēģija, jo to varēs noteikt katrs operators pats. Tas nozīmē, ka 3G tīklā varētu tarificēt nevis pakalpojumus, bet lietojumprogrammatūru (aplikācijas). Norēķini varētu notikt gan par datu paketi, gan par izmantoto datu apjomu un pat par satura veidu vai norēķinu operācijas vērtību.

 

Gunta KĻAVIŅA

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001