Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

ApolloPlaza - viesnīca e-veikaliem

   

Autors

 

Sabiedrībā joprojām cieši iesakņojies uzskats, ka interneta veikali ir pārāk riskants bizness, kurā jāiegulda milzu līdzekļi, maz var iegūt, toties visai daudz - zaudēt. ApolloPlaza piedāvā gluži citu iespēju: ievietot e-veikalus gatavā virtuālajā mājā ar sakārtotu infrastruktūru, turklāt bez jelkādiem kapitālieguldījumiem biznesa uzsākšanai. Ja vēlaties iemēģināt roku e-biznesā, bet negribat riskēt ar lielu naudu, virtuālā tirdzniecības vieta ApolloPlaza ir kā radīta jums. Kāpēc? Par to - Lattelekom e-komercijas direktors Jānis LEJA.

 

Priekšvēsture

 ApolloPlaza ir  publicēta internetā kopš pērnā gada beigām, bet sākumā darbojās pavisam klusi, kā neatklāta planēta  plašajā interneta kosmosā, jo veidotāju vēlme bija nākt atklātībā pie plaša patērētāju loka, ar labi sagatavotu un iedzīvinātu risinājumu. Kopš marta beigām ApolloPlaza tika pievienota Apollo portālam, un nu tā darbojas atvērtāk, aktīvāk, lai gan attīstība un pilnveidošana joprojām turpinās.

 

Kas ir ApolloPlaza?

 Kad veidojās virtuālā tirdzniecības vieta ApolloPlaza, Latvijas interneta tirgū nebija īpašas alternatīvas.  Atšķirībā no reālā veikalā izveidotas tirdzniecības vietas, kur ir tikai telpas ar cilvēkiem, noliktavām un kases aparātiem, ApolloPlaza virtuālā telpa ietver arī pilnu pakalpojumu komplektu. Tirgotājs, izveidojot savu veikalu virtuālajā telpā,  iegūst arī finansu norēķinu un piegādes pakalpojumus (par tiem nav jāmaksā papildus), kurus organizē un koordinē ApolloPlaza. Pašam tirgotājam tikai pārdomāti jāizvēlas, viņaprāt, interneta tirdzniecībai vispiemērotākās preces, maksājot par to kataloga izveidi (Ls 1,0-1,5 par katru preci) un uzturēšanu ApolloPlaza (no Ls 35 līdz 70 mēnesī - atkarībā no preču daudzuma). Preču pārdošana un cenas arī turpmāk paliek pārdevēja rokās, bet ApolloPlaza  piedāvā virtuālā tirgus iespējas. Ja tā lieta iet, var droši turpināt, ja ne - var atteikties, zaudējot vienīgi kataloga izveides un abonēšanas izmaksas. Bez jau minētajiem maksājumiem ApolloPlaza iekasē no pārdevēja arī komisijas maksu 5-20 procentu apmērā no preču  apgrozījuma, atkarībā no noslēgtā līguma laika. Šīs izmaksas sedz e-veikalu uzturēšanu, kā arī  ApolloPlaza  saistības ar finansu partneri - Pirmo banku.

 

Pamatprincipi

Daudzu prognozes par mazumtirdzniecības (B2C) interneta tirgus hiperizaugsmi nav piepildījušās. Pirmie to izjuta e-komercijas līderi - Amerikas  uzņēmumu investori, tomēr Eiropai joprojām ir labas iespējas mācīties no ASV tirgus, turklāt e-komercijas biznesa izaugsmes iespējas, salīdzinot ar citiem biznesiem, joprojām ir augstas.  Ienākot šajā tirgū vēlāk, šķiet, šoreiz Eiropa būs ieguvēja. Spilgts piemērs ir Tesco.com), kas ir gandrīz vai gadsimtu vecas starptautiskas pārtikas lielveikalu  ķēdes pagarinājums internetā. ApolloPlaza izveidota, pamatojoties uz Eiropas e-biznesa uzņēmumu pieredzi un meklējot savu ceļu, savu īpašo lomu  šajā reģionā. Tās potenciālajiem klientiem ir svarīgi  zināt ApolloPlaza pamatposulātus. Tie ir:

· ApolloPlaza pati  neplāno nodarboties ar  preču  tirdzniecību internetā;

· e-veikala ierīkošanai ApolloPlaza nav vajadzīgi sākotnējie kapitālieguldījumi, un tirgotājs var rēķināties ar prognozējamām izmaksām;

· risks ir minimāls: neveiksmes gadījumā var zaudēt tikai kataloga izveides un uzturēšanas izmaksas;

· ApolloPlaza risinājumā būtiska loma ir  pievienotajai vērtībai gan tirgotājam (banku norēķini, preču piegāde), gan arī pircējam (vienots pirkumu grozs precēm no dažādiem tirgotājiem).

 

 

E-veikali kļūs  daudzveidīgāki

Šobrīd ApolloPlaza ir publicēti trīs e-veikali, un preču klāsts pagaidām ir diezgan ierobežots: datortehnika un aksesuāri (firma EET); telefoni un telekomunikāciju tehnika (Sakaru sistēmas) un mūzikas ieraksti (Andromedia). Sagatavošanas stadijā ir  vēl trīs veikali.

ApolloPlaza tuvākās nākotnes plāni saistās arī ar pārtikas e-veikalu atvēršanu.  Lai arī cik dīvaini tas liktos,  pārtika tomēr ir viena no pieprasītākajām e-veikalu precēm. Pircēju pirmā reakcija gan parasti ir visai skeptiska: kā gan es varu nopirkt internetā biezpienu vai svaigu gaļu, ja nevaru to aptaustīt, paostīt, pārliecināties, vai tā ir pietiekami svaiga. Lai kļūtu par e-veikala pircēju, būtu jālauž iesīkstējušie stereotipi. Iesākumam izvēlieties vienkāršas rūpnieciski fasētas preces, pamazām paplašinot savu pirkumu sortimentu. Ir svarīgi apzināties, ka internetā tāpat kā reālajā vidē, varbūt pat vēl vairāk, ir būtiski uzticēties savam pārdevējam. Ja iegādājaties produktus plaši pazīstamā  veikalā, kurš ieguvis labu reputāciju un uzticības kredītu, tad preču kvalitātes ziņā nav nekādas atšķirības, vai pērkat pārtiku reālajā vai virtuālajā veikalā. Protams, iepirkšanās virtuālajā veikalā ir nesalīdzināmi ērtāka, tā ietaupīs gan laiku, gan pūles. Tiesa, par piegādi pircējam jāmaksā pašam: Rīgā un tās apkārtnē (līdz pat Dubultu administratīvajai robežai) standartpirkuma piegāde maksā aptuveni divus latus.

Jānis Leja cieši apsolīja, ka brīdī, kad ApolloPlaza parādīsies pārtikas veikals, arī viņš pats tur regulāri iepirkšoties, - ne tikai sīkumus, bet arī smagos pirkumus visai nedēļai. - Arī tagad neesmu tipisks lielveikala pircējs, kas atstāj savu naudu gadījuma rakstura pirkumiem, - stāsta Jānis. -  Augļi, svaiga gaļa, kūpinājumi, zivis, piens, alus, maize, konservi, varbūt kāda vīna pudele, - tas arī viss. Tieši tāpat  varu iepirkties arī internetā. Protams, ir svarīgi, lai ne tikai man, bet arī plašākam pircēju lokam būtu uzticības kredīts šajā lielveikalā.

 

 

Lai pircējs nejustos vīlies

 Ne jau velti Latvijā  dziļi iesakņojies princips: es nepirkšu neko, ko neesmu aptaustījis. Sākoties agrīnajam kapitālismam, savu negatīvo artavu Latvijas tirgū ir ienesuši lēto ārzemju preču katalogi, kuros publicētās preces var pasūtīt pa pastu. Diemžēl, tās saņemot, pasūtītāji bieži ir vīlušies. Reiz arī Jānis Leja esot  pasūtījis atvaļinājumam lotosveida telti, kas katalogā izskatījusies liela, krāsaina un ļoti pievilcīga. Bet saņēmis to, viņš bija ļoti vīlies: tā bija maza un neērta, pilnīgs draņķis. Tiesa,  no tās varēja atteikties, bet sabojāti bija arī iecerētie atvaļinājuma prieki.

Tāpēc arī tāda piesardzība, izvēloties pirkumus e-veikalā. Daudzi varbūt gaida brīdi, kad virtuālā veikala katalogos varēs aplūkot preču trīsdimensiju attēlu, pagrozīt, aptaustīt un pasmaržot tās. Tādi laiki, protams, pienāks, bet kāpēc gan nebaudīt pašreizējās ērtības, ko e-veikals sniedz jau tagad!

Interneta tirdzniecība ir mazliet sarežģītāks, bet lietotājam noteikti daudz patīkamāks veids nekā tirdzniecība ar katalogu starpniecību. E-veikalā nav jāaizpilda nekādas veidlapas, nav jāiet uz pastu pēc pasūtījuma. Internetā gan apskati, gan pasūtījumu, gan norēķinu veida izvēli (skaidrā naudā, ar kredītkarti vai caur i-banku) var izdarīt piecu minūšu laikā, ja vien pircējs  zina, ko grib. Turklāt var fiksēt regulāro pirkumu grozu un arī saglabāt to,  padarot pasūtījuma procedūru vēl vienkāršāku. Tikai pāris peles klikšķu  darba dienas beigās un, mājās pārradies, jūs pēc brītiņa jau saņemat savus dienišķos trīs aliņus, kartupeļu čipsus un košļenes un varat baudīt dzīvi pie televizora ekrāna.  

 

 

Pārdevēja kurpēs

Daudzi joprojām domā, ka vēl nav īstais laiks, ka  tirgus nav gatavs e-komercijai, ka tas ir riskanti. Ne mazums ir arī gadījumu, kad firma veido savu virtuālo veikalu bez īstas pārliecības - tikai tāpēc, ka to dara konkurenti. E-veikals viņiem ir tāda kā apdrošināšanas polise - prestižam.

Jānis Leja saka, ka šādos gadījumos viņš uz brīdi mēdz iekāpt e-veikala pārdevēja kurpēs, raugoties uz visu viņa acīm. Kāda ir sajūta? Kā izvēlēties pareizāko, tieši manai situācijai piemērotāko ceļu? Kā pārliecināties, ka ApolloPlaza piedāvājums ir  labāks nekā veidot individuālu e-veikalu. Lūk, trīs iespējas - izvēlieties!

Individuālais e-veikals.  To var veidot, ja jums ir stabils lielveikals (kā, piemēram, Rimi vai Drogas) ar lielu preču izvēli, drošu perspektīvu un lielu apgrozījumu. Labam iesākumam būtu vajadzīgi savi 0,5 - 1 miljoni latu piemērotas  elektroniskās platformas iegādei un dažādu interfeisu izveidei, kas, ja labi veicas, varētu atpelnīties divu triju gadu laikā. Bez naudas vajadzīgi arī labi speciālisti, kas spētu uzraudzīt, uzturēt un attīstīt visas e-sistēmas. Tad jāizveido preču katalogs, jānoslēdz līgums ar kādu banku, caur kuru veikt norēķinus (par to būs jāmaksā 4-5 procenti no apgrozījuma), un, protams, vajadzīga arī šī  e-veikala reklāma.

Neliels, riskants e-veikaliņš. Protams, var iztikt arī ar mazākām izmaksām. Ja vēlaties nopirkt vidēja e-veikaliņa tehnoloģisko risinājumu, tas  var maksāt 1000 vai 2000 latu, bet tas nebūs pasargāts ne no riska, ne no regulārām papildu izmaksām, lai nodrošinātu programmu izmaiņas. Protams, pastāvīgā darbā jāpieņem  arī  kvalificēts IT speciālists, kas neizmaksās lētāk par 200 latiem mēnesī. Un kur nu vēl  bankas  un interneta mārketinga izmaksas - vismaz pāris simti latu  mēnesī. 

ApolloPlaza. Ja tomēr neesat ar mieru riskēt nedz ar lielu naudu, nedz ar drošību un efektivitāti, varat izvēlēties ApolloPlaza vai citu gatavu virtuālo tirdzniecības vietu. Tātad - atnākt pie visa gatava un vienkārši apsēsties pie kopējā galda. Ja ne citādi - var vismaz pāris mēnešu izmēģināt, vai vispār vērts riskēt pašam ar saviem līdzekļiem. ApolloPlaza labprāt dalās pieredzē, iepazīstina ar citu kļūdām, lai klients tās neatkārtotu. ApolloPlaza  ir kā virtuālā viesnīca, kur uz lielāku vai mazāku laiku uz dzīvi apmetas e-veikali.

 

 

E-veikali dzīvos!

Ir reāls pamats apgalvot, ka īsta e-komercija patlaban tikai sākas un ka mums ir cerības piedzīvot šī biznesa attīstību un uzplaukumu. Šobrīd Latvijā varētu būt aptuveni 2000 potenciālo interneta veikalu pircēju, t.i. aptuveni desmit procentu no intensīvajiem interneta lietotājiem. Tā kā daudzi no viņiem jau regulāri lieto i-banku pakalpojumus, kur grozās salīdzinoši lielas naudas summas, būtu gandrīz vai dīvaini, ja viņi ne reizes nebūtu pamēģinājuši nopirkt kādu nieku virtuālajā veikalā. Kaut vai sporta pēc! 

Jānis Leja ir pārliecināts, ka e-veikalu popularitāte Latvijā varētu attīstīties gluži tāpat kā savulaik mobilie telefoni: sākumā lietotāju nav daudz, to skaits aug lēni, nedroši - līdz noteiktam brieduma punktam. Un tad pēkšņi - līkne aizskrien uz augšu, gandrīz vai stāvus gaisā!

Gunta KĻAVIŅA

 

Papildinformācija  internetā: www.apollo.lv

                                                 www.apolloplaza.lv

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001