Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

E-biznesa neveiksmes pieticīgos nevajā

   

GUNTARS GRINUMS, LETA, speciali Sakaru Pasaulei

 

Jau labu laiku pasaulē nostiprinās viedoklis, ka e-tirdzniecību uz pagaidām grūti nosakāmu laiku ir apslāpējusi neganta krīze, kuras gals gaidāms nebūt ne tuvākajā nākotnē. E-veikaliem eksperti nereti pat saka pavisam skarbus vārdus: - Kļūstiet lieli vai klusi izzūdiet! - Taču Amerikā ir citi, kas domā citādi: - Neesiet lieli, esiet pieticīgi un mācieties no citu kļūdām!

 

E-veikalu drīza uzplaukuma prognozes pavisam bēdīgas padarījusi Amerikas ekonomikas pieauguma palēnināšanās, e-komercijas it kā gausā attīstība, nepārliecinošā attīstības stratēģija un citi faktori, kas noveduši pie virknes interneta kompāniju bankrota vai skaļas iepriekš plaši izreklamēto plānu atsaukšanas: izvērtējot pašreizējo situāciju, mēs turpmākai darbībai neredzam perspektīvu. Šādi atsaukumi joprojām laiku pa laikam nāk gan no lieliem interneta portāliem, kas tālāk par veidošanās procesu nemaz netiek, kā arī no e-tirdzniecības sektora, kura dalībnieki viens pēc otra nolemj nogaidīt labākus laikus. Ja jau pēc ilgas gatavošanās netiek palaists Stīvena Spīlberga un viņa partneru izauklētais Holivudas zvaigžņu interneta portāls, kura reklamēšanai iztērētiiespaidīgi līdzekļi, tad daudziem dūša pavisam sašļūk.

Vēl maija sākumā interneta guru Marks Andrēsens kā vienīgo kompāniju ar drošu nākotni nosauca grāmatu un kompaktdisku interneta veikalu Amazon.com.

Tikmēr citi par to visu tikai pasmejas. Sak, kas gan tā par krīzi – paskatieties uz mūsu panākumiem! Un to saka interneta uzņēmēji, uz kuriem vēl nesen visi skatījās no augšas –, piemēram, nelielas ģimenes kompānijas, kuras savu biznesu ir veidojušas daudz vecmodīgāk un pieticīgāk, nekā to lielie sāncenši. Šiem uzņēmumiem galvenais ir iekarot klienta uzticību, panākt, lai viņš e-veikalā atgrieztos vēl.

 

Ģimenes e-veikali spītē prognozēm

MSNBC (Microsoft un NBC interneta kopprojekts) apskatnieks pirms pāris gadiem intervējis apmēram 200 interneta veikalu prezidentus visā Amerikā, no kuriem ceturtdaļa bijusi pieskaitāma nelieliem ģimenes uzņēmumiem. Pēc skarbajām prognozēm viņš nolēmis aptaujāt šos uzņēmumus vēlreiz. Atklājies negaidītais - no 32 kompānijām tikai sešas pa šo laiku bankrotējušas, pārpirktas vai citu iemeslu dēļ vairs neeksistē, taču 22 no atlikušajām 26 kompānijām lepojas ar noieta pieaugumu, paplašinātu preču piedāvājumu vai ievērojamu peļņu.

Gluži tāpat kā parastie mazie veikaliņi, arī to elektroniskie varianti dzimuši kādas ģimenes namā vai nelielās īrētās telpās, taču nav nolēmuši plaši izvērsties arī pēc pirmajiem vērā ņemamajiem komerciālajiem panākumiem. MSNBC kā lielisku piemēru min Kolorādo štata iedzīvotāju Džūliju Klārku, kura strādājusi par skolotāju, gadā nopelnot 18 tūkstošus dolāru, taču tad izveidojusi pusstundu garu videofilmu mazuļiem un 1997. gadā pati to sākusi tirgot internetā. Sešu mēnešu laikā ieņēmumi sasnieguši 100 tūkstošus dolāru. Šobrīd Klārkas mājā jau strādā seši algoti darbinieki, viņas veikals piedāvā samērā plašu preču klāstu un ienākumi pakāpeniski aug.

 

Neveiksmes formula un panākumu recepte

Interneta mazumtirgotāju neveiksmes formulai izkristalizējušās trīs sastāvdaļas: dārgas reklāmas kampaņas, ekstravaganti publicitātes pasākumi un… lieli aizņēmumi. Savukārt veiksmīgās mazās kompānijas ir izvēlējušās it kā vecmodīgu ceļu – lēnu, bet apskaužami stabilu attīstību, kurai sekojot nereti pat nav redzamas ne mazākās krīzes sekas.

Lielākā daļa šo veiksminieku pretī neveiksmes formulai liek sava veida panākumu recepti:

·  nekad nepaplašināt sākotnējo budžetu un balstīties tikai uz saviem līdzekļiem,

·  atteikties no reklamēšanās vai reklamēties tikai internetā, kur iespējams pievilināt sezonas tipa pircējus (nevis tos, kas nav ikdienas interneta pircēji),

·  pircēju vēlmes apmierināt ātri un precīzi, tikpat ātri kliedēt arī viņu bažas.

Pamatā šie ģimenes tipa uzņēmumi cenšas izvairīties no jebkādiem papildu izdevumiem un vai nu pavisam iztiek bez algotiem darbiniekiem, vai nodarbina tikai dažus. Ļoti bieži veikalu interneta lapas ir izstrādājis un uztur pats kompānijas dibinātājs. Biznesa paplašināšana? - Lēna, tikai tik daudz, cik atļauj pašu rīcībā esošie līdzekļi.

 

Nedrīkst ņemt lielus kredītus

- Pēc lielo puiku standartiem tas neliekas interesanti, taču mēs vienmēr esam plānojušas lēnu un stabilu izaugsmi. Vismaz līdz šim tas mums ir izdevies,- sacījusi jauna sieviete, kuras kopā ar māsu dibinātā delikatešu veikala ieņēmumi pēc divu gadu darbības jau sasniedz pusmiljonu dolāru. Kā veiksmīgas attīstības pamatnoteikumus viņa min atturēšanos no aizņēmumiem un nedzīšanos pēc ātras peļņas: -Mēs nekad neesam tiekušās pēc liela riska kapitāla kā vairums citu interneta uzņēmumu, no kuriem daudzi vairs neeksistē. Šogad mēs paredzam ienākumu dubultošanos, bet nākamgad pirmo ievērojamo peļņu.- Pēdējā gada laikā kompānija ir paplašinājusi piedāvājumu, pieņēmusi dažus darbiniekus un ievērojami paplašinājusi darba telpas. Turklāt māsas atvērušas arī parastu ielas veikalu, kurā apmeklētāji var visu nopirkt uzreiz, kā arī nogaršot veikala interneta lapā veiksmīgi izreklamētos kulinārijas brīnumus.

Arī Stenforda universitātes absolvente Linna Deregovski, kura kopā ar savu kursa biedreni vada veiksmīgu pidžamu veikalu, uzskata, ka panākumu pamatā bijis lēmums neizvēlēties riska kapitāla ceļu. Protams, lai šādā veidā gūtu panākumus, no daudz kā jāatsakās, taču 28 gadus vecā sieviete ir pārliecināta, ka stabilu augšupeju sasniegt palīdzējis tieši taupīgums. Veikala dibināšanai Geregovski un viņas koledžas draudzene Dženija Maksvela izmantojušas tikai nepilnas slodzes darbos iegūtos līdzekļus un nekad nav aizņēmušās - pat ne no vecākiem. Linna apgalvo, ka pērn abas strādājušas cauru diennakti un paņēmušas tikai vienu brīvdienu – Pateicības dienā. Abas jaunās sievietes ir pārliecinātas, ka amerikāņu sapņa sasniegšanas pamatā ir tikai un vienīgi smags darbs.

 

Nevis smags, bet gudrs darbs

Tomēr citi uzskata, ka veiksmi mazajiem uzņēmumiem spēj nest nevis smags, bet gan gudrs darbs. Tam piekrīt arī interneta veikala Craving Home dibinātāja Šerija Makdermota, kuras uzņēmums piedāvā amerikāņiem ārzemēs preces, ko ir grūti atrast ārpus Savienoto Valstu robežām. -Es melotu, ja teiktu, ka nedēļā strādāju 80 stundas,- vaļsirdīgi izteikusies Makdermota, kuras pērn atklātais uzņēmums pagaidām nav ienesīgs, taču perspektīvs gan, jo 10 līdz 15 procenti unikālo apmeklētāju viņas interneta lapā atgriežas. Savukārt gaisa tīrītāju un atsvaidzinātāju veikala īpašnieks Berijs Koens apgalvo, ka lielie e-tirgotāji ir aizšāvuši garām mērķim tieši nepareizas stratēģijas dēļ, lielus līdzekļus atvēlot muļķīgi plānotām reklāmu kampaņām: - Lielie puikas vienkārši izniekoja savu investoru naudu. - Koenam, kurš savu veikalu apkalpo kopā ar sievu, pirms desmit gadiem nācies slēgt samērā lielu mazumtirdzniecības veikalu, jo pēc nokļūšanas smagā autokatastrofā viņš vairs nevar cilāt smagus priekšmetus. Pieredzējušais veikalnieks nolēmis pilnībā mainīt darbības stilu un izveidojis veikalu internetā, vairs neuzglabājot preces noliktavā, bet tās piegādājot tieši no ražotāja klientam. Koens sniedz šādu padomu topošajiem e-veikalniekiem: - Mērķējiet tikai uz interneta veikalu klientiem. Cilvēki, kas lasa drukātās reklāmas, nekad neiepērkas internetā.

Izrādās, mazo e-veikalu panākumu atslēga meklējama arī itin elementārā patiesībā – galvenais, lai visi klienti paliktu apmierināti. Šerona Micmena savas dāvanu iepakojumu kompānijas panākumus skaidro ar pavisam vecmodīgu klientu apkalpošanu. Arī viņas veikals ticis veidots, balstoties uz ļoti piesardzīgu budžetu, taču darbības pamatā liekot ārkārtīgi centīgu klientu apkalpošanu. MSNBC raksta, ka Micmena pat ir pieņēmusi darbā cilvēku, kurš personīgi pārliecinās, ka katra paciņa ir piegādāta klientam. Ja sūtījums kaut kādu iemeslu dēļ nesasniegtu adresātu laikā, tad šis cilvēks par to zinātu un nekavējoties informētu klientu par aizkavēšanos. Pretējā gadījumā veikals par problēmu uzzinātu tikai tad, kad sūtījums atgrieztos atpakaļ, bet klients jau sen būtu pārskaities un vīlies, tātad zudis uz visiem laikiem. Micmena gan atzīst, ka šādi darboties var tikai mazie uzņēmumi, jo lielajiem nekad nebūs pa spēkam individuāli apkalpot katra klienta pasūtījumu.

Pateicoties šādai pieejai, katru gadu Micmenas interneta bizness ir dubultojies. Turklāt, pēc uzņēmējas teiktā, darbība internetā piegādā klientus arī viņas parastajam veikalam. Vismaz 80 procenti klientu piedāvājumus izpētot internetā, bet  vēlāk pasūtījumu veicot pa telefonu.

 

Ekonomiskā krīze citiem palīdz

Daudzi mazie interneta veikalnieki min vēl kādu savdabīgu savu panākumu stūrakmeni – pašreizējo krīzi... Savā ziņā tā ir iedzīvošanās uz citu nelaimes rēķina, taču katram par savu neizdarību ir jāmaksā pašam. Daudziem uzņēmumiem bankrotējot, protams, mazinās konkurence. Tādi milži kā Amazon.com vai eToys.com, kā arī daudzas jau sen bankrotējušās kompānijas savulaik ir iztērējušas miljoniem dolāru, reklamējot e-tirdzniecību un e-veikalus. Tagad šo reklāmas kampaņu augļus plūc arī mazie e-veikali, kuri paši par reklāmu nav maksājuši ne centa.

Tik plaši izdaudzinātais e-tirdzniecības modelis tikai top un veidosies vēl ilgi. Varbūt beigu beigās šādi mazi ģimenes uzņēmumi patiešām kļūs pavisam reta parādība un lielās haizivis būs aprijušas mazās zivtiņas, taču pašlaik notiekošais daudziem ir ļoti laba mācībstunda, kas cita starpā no e-veikalnieku vidus izravē tos, kas nav gatavi vai piemēroti darbībai modernajā kiberpasaulē.

 

 Guntars GRĪNUMS, LETA,

 speciāli Sakaru Pasaulei

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001