Ar Mildu apkārt zemeslodei
Nu jau labu laiku jahtas Milda vārds ir visu mutēs
Nu jau labu laiku jahtas Milda vārds
ir visu mutēs. Kurš gan nav dzirdējis par Latvijas visu laiku
vērienīgāko ekspedīciju ar varen pievilcīgu
mērķi - divos gados apceļot zemeslodi. 9. jūlijā Milda ar Latvijas karogu mastā
pacels enkuru un iecerēts, ka visi astoņi komandas locekļi -
ekspedīcijas vadītājs Māris Gailis, kapteinis Rolands
Millers, kapteiņa palīgi Aldis Kušķis un Viesturs Meinerts,
mehāniķis Aldis Kaļķis, matrozis Oskars Stopiņš,
ārsts Kaspars Smilga un kinooperators Aivars Reinholds -
nemainīgā sastāvā burās pa jūrām un
okeāniem, apceļojot apkārt zemeslodei pa ekvatoru. Par to,
kā okeāna vidū visdrošāk sazināties ar
mājām, kādus sakaru līdzekļus izmantos
ekspedīcijā, kādi piedzīvojumi sagaida
jūrasbraucējus, SP stāsta Mildas kapteinis Rolands
MILLERS.
Laikam
taču piedzīvojumu kāre vairāk vai mazāk devīgi ir
iešļircināta katra latvieša asinīs. No Krokodilu Harija
Austrālijā līdz Everesta bruņiniekam Teodoram Ķirsim.
Džeimsa Krogzemja mājoklis bija barža uz Sēnas, bet Mildas
ekspedīcijas vadītājam Mārim Gailim dēkaiņa gars
esot ielikts šūpulī jau kopš tiem laikiem, kad viņa
vectēvs 14 gadu vecumā esot aizbēdzis jūrā...
-
Savulaik Žils Verns apgalvoja, ka zemeslodi var apceļot 80
dienās. Jūs ceļosiet divus gadus, protams, ar gluži citu mērķi.
- Žila Verna
varoņu ceļojums bija gluži loģiski pamatots, bet
mūsdienās, izmantojot tikai jahtu, zemeslodi var apceļot 62
dienās, tomēr tas nepavisam nav interesanti. Tādu gaisa gabalu
nobraukt un neko neredzēt - kāpēc gan? Mani tas absolūti
neaizrauj, jo es braucu apskatīt pasauli. Turklāt daudzi pasaules apceļotāji arī šmaucas - nemaz neiet
apkārt zemeslodei, bet apbrauc tikai ap Antarktīdu, kur
ceļš ir uz pusi īsāks, nekā braucot pa ekvatoru.
Mūsu ceļa garums ir aptuveni 40 000 jūdzes, bet ap
Antarktīdu - tikai aptuveni 22 000 jūdžu.
- Cik jūdžu
dienā vidēji var nobraukt ar jahtu?
-
Plānoju nobraukt nedaudz vairāk kā 120 jūdžu
dienā - tas ir drīzāk lēni nekā ātri, bet
maršruts sastādīts, izmantojot 100 j. j. rādījumu - lai iegūtu laika rezervi.
- Un, ja
nu, tā skaisti zēģelējot, saceļas varena vētra?
Kā darbojas sakaru sistēmas ekstremālos apstākļos?
- Vētra
nav nekas ekstremāls. Sakaru kvalitāti tā neietekmē, vismaz
ne Inmarsat, jo šī sistēma darbojas caur satelītu.
To neietekmē ne kuģa šūpošanās, ne
vējš. Ja nu vienīgi antena nolūst...
- Kādu
saziņas aparatūru jūs
izmantosiet?
- Pirmkārt,
noteikti dažādas rācijas. Izmantosim ne tikai parasto UĪV
rāciju, bet arī ciparu rāciju DSC, kura pie viena pārraida
arī koordinātes. Ar ciparu rāciju var runāt tāpat
kā ar parasto, var arī lietot to kā telefonu un noraidīt teleksam līdzīgus
paziņojumus. Ciparu rācijas tieši tāpēc ieviesa, ka
avārijas gadījumā atliek tikai pienākt tai klāt un
piecās sekundēs var noraidīt trauksmes signālu,
izvēloties attiecīgajai situācijai atbilstošo standarta
variantu (kuģis grimst, nestrādā dzinējs, pirātu
uzbrukums utt.).
-
Jūs teicāt - pirātu uzbrukums?
- Jā, mūsdienu
pirāti ne ar ko īpaši neatšķiras no senajiem
jūras laupītājiem. Gandrīz vai katru dienu kādam
kuģim uzbrūk. Šķiet, tas bija 2000. gads, kad
visos okeānos kopā bija reģistrēti ap 360 uzbrukumi.
Pirāti uzbrūk gan lieliem, gan mazākiem kuģiem. Viņus
neinteresē krava (konteineru jau nepaņemsi līdzi!), bet gan
lietas, ko var viegli pārdot: elektronika, video, nauda. Arī komandas
personīgās mantas.
- Tad jau jums vajag
lielgabalus, nevis rāciju.
- Pret
uzbrucējiem visefektīvāk cīnīties tieši ar sakariem. To zina
arī pirāti paši, jo
pirmais, ko viņi dara pēc iebrukšanas, - sadauza visu radioaparatūru,
lai komanda nevarētu sazināties. Tāpēc, ja ir aizdomas, ka
kāds kuģis tuvojas nedraudzīgos nolūkos, uzreiz
jānospiež rācijā
pogas pirātu uzbrukums un all ships, un šī
ziņa momentā aiziet ēterā kopā ar visām mūsu
koordinātēm. Rācijā būs iekodēts Elektrosakaru
inspekcijas piešķirtais numurs, pēc kura mūs varēs atpazīt
kā kuģi Milda no Latvijas.
-
Kādu palīdzību var sagaidīt pēc šāda
ziņojuma?
- Valstis, kurām ir
krasta apsardze, reaģē diezgan ātri, bet, ja tādas nav,
pirāti var rīkoties samērā brīvi (piemēram, pie
Āfrikas krastiem, īpaši austrumu piekrastē, pie Sudānas).
Daudzi pirāti ikdienā ir zvejnieki. Piemēram, viņi izmet
tīklus, zivis neķeras, redz,
- nāk jahta, neviena tuvumā nav. Kāpēc gan nepiebraukt pie
tā vientuļā kuģīša, nepiedraudēt ar
šaujamo un nenozagt kaut ko
tādu, ko var pārdot, lai sanāktu iztikai.
- Kādas sakaru
iekārtas izmanto tuvāk krastam, kādas - okeāna vidū?
- Tuvāk
krastam izmanto parastās rācijas - UĪV, kuru sniedzamība
labos laika apstākļos ir 40-50 jūdzes. Starpviļņu
rācijas, kuru sniedzamība ir 200 jūdzes, lieto tālāk
no krasta. Cenšamies pēc iespējas vairāk izmantot
rācijas, jo par šiem sakariem nav jāmaksā.
Latvijas kuģniecība mums ir
solījusi aizdot Inmarsat satelītu sakaru iekārtu, kura ir
īpaši noderīga okeāna vidū. Tomēr Inmarsat sakari
ir dārgi (4-5 USD minūtē), tāpēc to var lietot tikai,
ja ļoti nepieciešams. Kā
zināms no citu kuģu prakses, Inmarsat var izmantot arī
īsziņu sūtīšanai: tas ir ātrāk un
lētāk nekā saruna. Signāla ceļš gan ir
garāks nekā parastajam telefonam: no kuģa uz satelītu, no
satelīta uz attiecīgo zemes staciju un tikai tad uz izsaucamo
abonentu. Ja zvanām uz Latviju, tad signāls iet caur Anglijas
vai Norvēģijas zemes staciju un no turienes pa parasto sakaru
kanālu uz mājām.
- SP
esam rakstījuši, kā Inmarsat izmanto Latvijas
alpīnisti augstu kalnos. Vai okeāna apstākļos ir kādas
atšķirības lietojumā?
- Nē,
nekādu īpašu atšķirību nav. Starpība tikai
tā, ka okeānā lietojamā aparatūra maksā
dārgāk, jo vajadzīga citādāka antena. Galvenā
sastāvdaļa ir satelītu šķīvis,
bet vēl jābūt iekārtai, kas to groza, turklāt visam ir
jābūt aizsargātam no atmosfēras iedarbības, no
mitruma. Tomēr arī ar visu aizsardzību, intensīvi
braukājot pa ūdeņiem, šīs antenas reāli
nestrādā ilgāk par diviem trim gadiem, jo iziet no ierindas
klimatisko apstākļu dēļ. Arī stabilitāte ir
vajadzīga. Kalnos, piemēram, aparātu var nolikt uz cieta pamata, noorientēt
vajadzīgajā virzienā (nav vajadzīgs
pozicionēšanas mehānisms), bet kuģis visu laiku
šūpojas, tāpēc jābūt pozicionēšanas
mehānismam, kas antenu notur vajadzīgajā
leņķī.
-
Kā visefektīvāk sūtīt īsākus un garākus
ziņojumus uz Latviju?
- Inmarsat iekārtu
komplektā ir arī sakaru dators. Tas ir parastais piezīmjdators, kuru izmantosim, lai
nosūtītu un saņemtu e-pastus (ar iezvanpieeju). Tas, protams,
nebūs pastāvīgi ieslēgts. Reizi dienā saņemsim sūtījumus un
nosūtīsim savējos. Regulāru ikdienas informāciju -
koordinātes, kuģa ātrums, viļņu augstums, kurss,
temperatūra u.c. - sūtīsim īsziņu veidā.
Apjomīgāku informāciju, kas paredzēta presei vai TV,
sūtīsim krietni retāk -
no interneta kafejnīcām krastā. To varētu darīt
arī caur Inmarsat, bet tam tipam, ko mēs lietosim (Inmarsat mini M un C), ir
neliels datu pārraides ātrums, līdz ar to, piemēram, foto
sūtīt ir ļoti lēni un dārgi. Inmarsat B gan
strādātu ātri, bet tas ir ļoti liels un dārgs, ar
milzīgu antenu (1 m diametrā), turklāt tas prasa arī lielu
elektrisko jaudu, kuru nevaram atļauties tērēt.
Ar digitālo
kinokameru nofilmētos materiālus diskos sūtīsim pa DHL pastu - tie no jebkura pasaules
punkta divās dienās nonāks Latvijā. Tad arī Latvijas
televīzijā varēs parādīt mūsu piedzīvojumus.
- Cik ilgā
laikā no Āfrikas krastiem var aizburāt līdz Amerikai?
- Apmēram
trīs nedēļās. Tas ir garākais pārbrauciens, kas
mums ieplānots.
- Interesanti, cik
laika tas savulaik prasīja
Kolumbam?
- Apmēram divus
mēnešus. Starp citu, Kolumbs
skaidri zināja, ka brauc uz Ameriku. Ir pierādīts, ka
viņam līdzi bijušas kartes, turklāt viņš bija
profesionāls ģeogrāfs un kartogrāfs. Tolaik bija
zināms arī zemeslodes izmērs. Ja viņš būtu devies
kaut kādā nezināmā ceļojumā, viņš
būtu ņēmis līdzi daudz vairāk pārtikas, bet
viņš to paņēma tikai diviem mēnešiem. Braucot uz
Indiju, kurp viņš it kā devās, ceļš būtu
trīs, pat četras reizes garāks un viņam būtu jākuģo
astoņus mēnešus.
-
Tādiem slaveniem kuģotājiem taču piestāv
leģendas. Gan jau tādas radīsies arī par Mildas komandu.
Kādu ameriku jūs pats gribētu šajā
braucienā atklāt ja ne pasaulei, tad vismaz sev?
- Mani visvairāk
interesē Patagonijas šēras, Čīle. Tropi ir
līdzīgi jebkurā pasaules malā, turpretī Patagonijas
daba ir ļoti īpatnēja, pirmatnēja. Austrālija
arī. Igauņu kolēģi, kas nesen bija līdzīgā
ceļojumā, teica, ka vissaistošākā esot Papua
Jaungvineja. Klusā okeāna salās ir tik lieli tūrisma
centri, ka nav nekādas starpības, vai esi Amerikā vai Havaju
salās. Lielas viesnīcas, pludmales pilnas ar cilvēkiem - man tas
nav interesanti. Meklēsim klusākas vietas, tuvāk pie dabas, kur
citādāk nevar nokļūt. Piemēram, Pitkerna sala
Klusajā okeānā, kurā reiz uz dzīvi apmetās
burinieka Bounty dumpinieki, angļi, kuri sagrāba savās
rokās kuģi, paņēma vietējās Taiti sievietes un
radīja savu īpašo rasi. Šobrīd tur joprojām
dzīvo viņu pēcteči - 56 cilvēki. Tur nav ne aerodroma,
ne tūristu, piestāj tikai
garām braucošas jahtas.
Plānots tikties
arī ar latviešiem Austrālijā, Brazīlijā, Tobago,
kur katru gadu notiek Latīņamerikas latviešu salidojums.
Šogad šie datumi
saskaņoti ar mūsu ierašanās laiku Tobago.
-
Tātad - piedzīvojumi jūs vilina, bet viļņi un
vētras nebaida.
- Ja pret dabu izturas ar
cieņu un izpratni, tad tā nav naidīga. Tāpēc arī
mūsu brauciena grafiku nosaka meteoroloģiskie apstākļi. Ja,
piemēram, no Austrālijas neizbrauc laikā, līdz augustam,
pirms lielās taifūnu sezonas, tad jāpaliek tur pusgads, -
līdz martam, kamēr laika apstākļi uzlabojas.
Septiņdesmito gadu beigās Austrālijā taifūni
pilnībā nopostīja Darvinas ostu ar visiem kuģiem. Arī
ar katram jūras braucējam pazīstamo Horna ragu jāprot
apieties. Tur vislabāk braukt dienvidu puslodes vasarā, t. i., -
janvārī, februārī. No aprīļa līdz novembrim
tas būtu ļoti riskanti lielo vētru dēļ. Bet parastas vētras
mūs tiešām nebaida, jo sakari ir stabili un Milda ir
drošs un uzticams ceļabiedrs.
Gunta
KĻAVIŅA
Nu jau labu laiku jahtas Milda vārds
ir visu mutēs. Kurš gan nav dzirdējis par Latvijas visu laiku
vērienīgāko ekspedīciju ar varen pievilcīgu
mērķi - divos gados apceļot zemeslodi. 9. jūlijā Milda ar Latvijas karogu mastā
pacels enkuru un iecerēts, ka visi astoņi komandas locekļi -
ekspedīcijas vadītājs Māris Gailis, kapteinis Rolands
Millers, kapteiņa palīgi Aldis Kušķis un Viesturs Meinerts,
mehāniķis Aldis Kaļķis, matrozis Oskars Stopiņš,
ārsts Kaspars Smilga un kinooperators Aivars Reinholds -
nemainīgā sastāvā burās pa jūrām un
okeāniem, apceļojot apkārt zemeslodei pa ekvatoru. Par to,
kā okeāna vidū visdrošāk sazināties ar
mājām, kādus sakaru līdzekļus izmantos
ekspedīcijā, kādi piedzīvojumi sagaida
jūrasbraucējus, SP stāsta Mildas kapteinis Rolands
MILLERS.
Laikam
taču piedzīvojumu kāre vairāk vai mazāk devīgi ir
iešļircināta katra latvieša asinīs. No Krokodilu Harija
Austrālijā līdz Everesta bruņiniekam Teodoram Ķirsim.
Džeimsa Krogzemja mājoklis bija barža uz Sēnas, bet Mildas
ekspedīcijas vadītājam Mārim Gailim dēkaiņa gars
esot ielikts šūpulī jau kopš tiem laikiem, kad viņa
vectēvs 14 gadu vecumā esot aizbēdzis jūrā...
-
Savulaik Žils Verns apgalvoja, ka zemeslodi var apceļot 80
dienās. Jūs ceļosiet divus gadus, protams, ar gluži citu mērķi.
- Žila Verna
varoņu ceļojums bija gluži loģiski pamatots, bet
mūsdienās, izmantojot tikai jahtu, zemeslodi var apceļot 62
dienās, tomēr tas nepavisam nav interesanti. Tādu gaisa gabalu
nobraukt un neko neredzēt - kāpēc gan? Mani tas absolūti
neaizrauj, jo es braucu apskatīt pasauli. Turklāt daudzi pasaules apceļotāji arī šmaucas - nemaz neiet
apkārt zemeslodei, bet apbrauc tikai ap Antarktīdu, kur
ceļš ir uz pusi īsāks, nekā braucot pa ekvatoru.
Mūsu ceļa garums ir aptuveni 40 000 jūdzes, bet ap
Antarktīdu - tikai aptuveni 22 000 jūdžu.
- Cik jūdžu
dienā vidēji var nobraukt ar jahtu?
-
Plānoju nobraukt nedaudz vairāk kā 120 jūdžu
dienā - tas ir drīzāk lēni nekā ātri, bet
maršruts sastādīts, izmantojot 100 j. j. rādījumu - lai iegūtu laika rezervi.
- Un, ja
nu, tā skaisti zēģelējot, saceļas varena vētra?
Kā darbojas sakaru sistēmas ekstremālos apstākļos?
- Vētra
nav nekas ekstremāls. Sakaru kvalitāti tā neietekmē, vismaz
ne Inmarsat, jo šī sistēma darbojas caur satelītu.
To neietekmē ne kuģa šūpošanās, ne
vējš. Ja nu vienīgi antena nolūst...
- Kādu
saziņas aparatūru jūs
izmantosiet?
- Pirmkārt,
noteikti dažādas rācijas. Izmantosim ne tikai parasto UĪV
rāciju, bet arī ciparu rāciju DSC, kura pie viena pārraida
arī koordinātes. Ar ciparu rāciju var runāt tāpat
kā ar parasto, var arī lietot to kā telefonu un noraidīt teleksam līdzīgus
paziņojumus. Ciparu rācijas tieši tāpēc ieviesa, ka
avārijas gadījumā atliek tikai pienākt tai klāt un
piecās sekundēs var noraidīt trauksmes signālu,
izvēloties attiecīgajai situācijai atbilstošo standarta
variantu (kuģis grimst, nestrādā dzinējs, pirātu
uzbrukums utt.).
-
Jūs teicāt - pirātu uzbrukums?
- Jā, mūsdienu
pirāti ne ar ko īpaši neatšķiras no senajiem
jūras laupītājiem. Gandrīz vai katru dienu kādam
kuģim uzbrūk. Šķiet, tas bija 2000. gads, kad
visos okeānos kopā bija reģistrēti ap 360 uzbrukumi.
Pirāti uzbrūk gan lieliem, gan mazākiem kuģiem. Viņus
neinteresē krava (konteineru jau nepaņemsi līdzi!), bet gan
lietas, ko var viegli pārdot: elektronika, video, nauda. Arī komandas
personīgās mantas.
- Tad jau jums vajag
lielgabalus, nevis rāciju.
- Pret
uzbrucējiem visefektīvāk cīnīties tieši ar sakariem. To zina
arī pirāti paši, jo
pirmais, ko viņi dara pēc iebrukšanas, - sadauza visu radioaparatūru,
lai komanda nevarētu sazināties. Tāpēc, ja ir aizdomas, ka
kāds kuģis tuvojas nedraudzīgos nolūkos, uzreiz
jānospiež rācijā
pogas pirātu uzbrukums un all ships, un šī
ziņa momentā aiziet ēterā kopā ar visām mūsu
koordinātēm. Rācijā būs iekodēts Elektrosakaru
inspekcijas piešķirtais numurs, pēc kura mūs varēs atpazīt
kā kuģi Milda no Latvijas.
-
Kādu palīdzību var sagaidīt pēc šāda
ziņojuma?
- Valstis, kurām ir
krasta apsardze, reaģē diezgan ātri, bet, ja tādas nav,
pirāti var rīkoties samērā brīvi (piemēram, pie
Āfrikas krastiem, īpaši austrumu piekrastē, pie Sudānas).
Daudzi pirāti ikdienā ir zvejnieki. Piemēram, viņi izmet
tīklus, zivis neķeras, redz,
- nāk jahta, neviena tuvumā nav. Kāpēc gan nepiebraukt pie
tā vientuļā kuģīša, nepiedraudēt ar
šaujamo un nenozagt kaut ko
tādu, ko var pārdot, lai sanāktu iztikai.
- Kādas sakaru
iekārtas izmanto tuvāk krastam, kādas - okeāna vidū?
- Tuvāk
krastam izmanto parastās rācijas - UĪV, kuru sniedzamība
labos laika apstākļos ir 40-50 jūdzes. Starpviļņu
rācijas, kuru sniedzamība ir 200 jūdzes, lieto tālāk
no krasta. Cenšamies pēc iespējas vairāk izmantot
rācijas, jo par šiem sakariem nav jāmaksā.
Latvijas kuģniecība mums ir
solījusi aizdot Inmarsat satelītu sakaru iekārtu, kura ir
īpaši noderīga okeāna vidū. Tomēr Inmarsat sakari
ir dārgi (4-5 USD minūtē), tāpēc to var lietot tikai,
ja ļoti nepieciešams. Kā
zināms no citu kuģu prakses, Inmarsat var izmantot arī
īsziņu sūtīšanai: tas ir ātrāk un
lētāk nekā saruna. Signāla ceļš gan ir
garāks nekā parastajam telefonam: no kuģa uz satelītu, no
satelīta uz attiecīgo zemes staciju un tikai tad uz izsaucamo
abonentu. Ja zvanām uz Latviju, tad signāls iet caur Anglijas
vai Norvēģijas zemes staciju un no turienes pa parasto sakaru
kanālu uz mājām.
- SP
esam rakstījuši, kā Inmarsat izmanto Latvijas
alpīnisti augstu kalnos. Vai okeāna apstākļos ir kādas
atšķirības lietojumā?
- Nē,
nekādu īpašu atšķirību nav. Starpība tikai
tā, ka okeānā lietojamā aparatūra maksā
dārgāk, jo vajadzīga citādāka antena. Galvenā
sastāvdaļa ir satelītu šķīvis,
bet vēl jābūt iekārtai, kas to groza, turklāt visam ir
jābūt aizsargātam no atmosfēras iedarbības, no
mitruma. Tomēr arī ar visu aizsardzību, intensīvi
braukājot pa ūdeņiem, šīs antenas reāli
nestrādā ilgāk par diviem trim gadiem, jo iziet no ierindas
klimatisko apstākļu dēļ. Arī stabilitāte ir
vajadzīga. Kalnos, piemēram, aparātu var nolikt uz cieta pamata, noorientēt
vajadzīgajā virzienā (nav vajadzīgs
pozicionēšanas mehānisms), bet kuģis visu laiku
šūpojas, tāpēc jābūt pozicionēšanas
mehānismam, kas antenu notur vajadzīgajā
leņķī.
-
Kā visefektīvāk sūtīt īsākus un garākus
ziņojumus uz Latviju?
- Inmarsat iekārtu
komplektā ir arī sakaru dators. Tas ir parastais piezīmjdators, kuru izmantosim, lai
nosūtītu un saņemtu e-pastus (ar iezvanpieeju). Tas, protams,
nebūs pastāvīgi ieslēgts. Reizi dienā saņemsim sūtījumus un
nosūtīsim savējos. Regulāru ikdienas informāciju -
koordinātes, kuģa ātrums, viļņu augstums, kurss,
temperatūra u.c. - sūtīsim īsziņu veidā.
Apjomīgāku informāciju, kas paredzēta presei vai TV,
sūtīsim krietni retāk -
no interneta kafejnīcām krastā. To varētu darīt
arī caur Inmarsat, bet tam tipam, ko mēs lietosim (Inmarsat mini M un C), ir
neliels datu pārraides ātrums, līdz ar to, piemēram, foto
sūtīt ir ļoti lēni un dārgi. Inmarsat B gan
strādātu ātri, bet tas ir ļoti liels un dārgs, ar
milzīgu antenu (1 m diametrā), turklāt tas prasa arī lielu
elektrisko jaudu, kuru nevaram atļauties tērēt.
Ar digitālo
kinokameru nofilmētos materiālus diskos sūtīsim pa DHL pastu - tie no jebkura pasaules
punkta divās dienās nonāks Latvijā. Tad arī Latvijas
televīzijā varēs parādīt mūsu piedzīvojumus.
- Cik ilgā
laikā no Āfrikas krastiem var aizburāt līdz Amerikai?
- Apmēram
trīs nedēļās. Tas ir garākais pārbrauciens, kas
mums ieplānots.
- Interesanti, cik
laika tas savulaik prasīja
Kolumbam?
- Apmēram divus
mēnešus. Starp citu, Kolumbs
skaidri zināja, ka brauc uz Ameriku. Ir pierādīts, ka
viņam līdzi bijušas kartes, turklāt viņš bija
profesionāls ģeogrāfs un kartogrāfs. Tolaik bija
zināms arī zemeslodes izmērs. Ja viņš būtu devies
kaut kādā nezināmā ceļojumā, viņš
būtu ņēmis līdzi daudz vairāk pārtikas, bet
viņš to paņēma tikai diviem mēnešiem. Braucot uz
Indiju, kurp viņš it kā devās, ceļš būtu
trīs, pat četras reizes garāks un viņam būtu jākuģo
astoņus mēnešus.
-
Tādiem slaveniem kuģotājiem taču piestāv
leģendas. Gan jau tādas radīsies arī par Mildas komandu.
Kādu ameriku jūs pats gribētu šajā
braucienā atklāt ja ne pasaulei, tad vismaz sev?
- Mani visvairāk
interesē Patagonijas šēras, Čīle. Tropi ir
līdzīgi jebkurā pasaules malā, turpretī Patagonijas
daba ir ļoti īpatnēja, pirmatnēja. Austrālija
arī. Igauņu kolēģi, kas nesen bija līdzīgā
ceļojumā, teica, ka vissaistošākā esot Papua
Jaungvineja. Klusā okeāna salās ir tik lieli tūrisma
centri, ka nav nekādas starpības, vai esi Amerikā vai Havaju
salās. Lielas viesnīcas, pludmales pilnas ar cilvēkiem - man tas
nav interesanti. Meklēsim klusākas vietas, tuvāk pie dabas, kur
citādāk nevar nokļūt. Piemēram, Pitkerna sala
Klusajā okeānā, kurā reiz uz dzīvi apmetās
burinieka Bounty dumpinieki, angļi, kuri sagrāba savās
rokās kuģi, paņēma vietējās Taiti sievietes un
radīja savu īpašo rasi. Šobrīd tur joprojām
dzīvo viņu pēcteči - 56 cilvēki. Tur nav ne aerodroma,
ne tūristu, piestāj tikai
garām braucošas jahtas.
Plānots tikties
arī ar latviešiem Austrālijā, Brazīlijā, Tobago,
kur katru gadu notiek Latīņamerikas latviešu salidojums.
Šogad šie datumi
saskaņoti ar mūsu ierašanās laiku Tobago.
-
Tātad - piedzīvojumi jūs vilina, bet viļņi un
vētras nebaida.
- Ja pret dabu izturas ar
cieņu un izpratni, tad tā nav naidīga. Tāpēc arī
mūsu brauciena grafiku nosaka meteoroloģiskie apstākļi. Ja,
piemēram, no Austrālijas neizbrauc laikā, līdz augustam,
pirms lielās taifūnu sezonas, tad jāpaliek tur pusgads, -
līdz martam, kamēr laika apstākļi uzlabojas.
Septiņdesmito gadu beigās Austrālijā taifūni
pilnībā nopostīja Darvinas ostu ar visiem kuģiem. Arī
ar katram jūras braucējam pazīstamo Horna ragu jāprot
apieties. Tur vislabāk braukt dienvidu puslodes vasarā, t. i., -
janvārī, februārī. No aprīļa līdz novembrim
tas būtu ļoti riskanti lielo vētru dēļ. Bet parastas vētras
mūs tiešām nebaida, jo sakari ir stabili un Milda ir
drošs un uzticams ceļabiedrs.
Gunta
KĻAVIŅA