Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Radio SWH skaņu ierakstu studija

   

Radio SWH skanu ierakstu studija

 

Vai Latvijā kādreiz būs pasaules standartiem atbilstoša skaņu ierakstu studija?

Šādu jautājumu jau ilgus gadus ir uzdevuši mūziķi. Kas nepieciešams? Vai tikai nauda? Jau no astoņdesmito gadu sākuma, kad ar astoņu celiņu AMPEX un vēlāk 16 celiņu  STUDER magnetofonu Melodijas studijā, NEVE 8808 mikserpulti un 16 celiņu TELEFUNKEN Latvijas Radio sākās daudzceliņu ierakstu ēra, skaņu režisori vienmēr ir izmisīgi cīnījušies par ierakstu kvalitāti. Tieši cīnījušies, jo tehnoloģiskajā ķēdē allaž bija kāds vājākais posms, kurš arī noteica galarezultātu. Tālaika tehniskie birokrāti nesaprata, ka 90 000 dolāru vērtas NEVE pults lietošanas jēgu pilnībā iznīcina pārdesmit rubļu vērts komutācijas panelis starp studiju un režijas telpu vai arī viena nodilusi daudzceliņu magnetofona galviņa, kuras dēļ vairāku gadu laikā vairums latviešu popmūzikas ierakstu skanēja vienkārši briesmīgi. Digitālā laikmeta sākums 1991. gadā nebija labāks. Tā ir ne tikai Latvijas mūzikas ierakstu vēsture, kura būtu atsevišķa raksta vērta, tā ir arī vēsture, no kuras var daudz ko mācīties.

Studijas standartu, tehnisko līmeni un popularitāti nosaka nevis tikai absolūtais ieguldīto līdzekļu daudzums, bet arī to racionāls un proporcionāls sadalījums gan tehniskajā, gan dizaina, gan piedāvātā servisa ziņā. Vairākumā šodien darbojošos studiju ir viena vai vairākas problēmas: kāds neprofesionāls posms tehniskajā aprīkojumā, neobjektīva monitoru sistēma un režijas akustika, uz labu laimi, bez aprēķiniem veidota studijas akustiskā apdare, izvietojums pagrabstāvā, slikta vai skaļa ventilācija un kondicionieru trūkums, nav elementāra servisa mūziķu ēdināšanai un atpūtai. Tieši tāpēc ir liels prieks par jauno Radio SWH skaņu ierakstu studiju, kuras būvē un iekārtojumā man bija iespēja izmantot visu iepriekšējos gados gūto pieredzi.

Studija atrodas līdzās Radio SWH ētera studijām. Dimensijas: studija: 30 m2, griestu augstums 2,62 m, režija: 25 m2, griestu augstums mainīgs no 2 līdz 2,4 m. Jāatzīst, ka studijas akustika ir patiešām izdevusies. Reverberācijas laiks un pirmie atstarojumi, kas parasti nelielās studijās rada vislielākās problēmas, ir ideāli sabalansēti. Divas no sienām veidotas no neregulāros leņķos izvērstiem vai pakāpeniskiem 60 cm posmiem, kas novērš stāvviļņu veidošanos telpā. Sienu apdarei izmantoti ISOVER Ecophone sērijas 50 mm biezi paneļi, kuri klāti ar dizainam piemeklētu audumu,  kā arī koka žalūzijas. Tām ir divas funkcijas – dekoratīvā un pirmo atstarojumu regulēšanas. Atvērtā veidā žalūzijas atklāj pilnu slāpējošās virsmas laukumu, kas noder, piemēram, rokgrupu ierakstos. Savukārt aizvērtas žalūzijas padara studiju skanīgāku – akustisko instrumentu ierakstiem. Grīdai izvēlēts Āfrikas sarkankoka dabiskais parkets, kas klāts uz 20 mm bieza Isol Gomma gumijas seguma, kurš izolē studiju no ēkas konstrukcijām un blakusesošās Skanstes ielas transporta radītajām vibrācijām. Iekārtajiem griestiem izvēlēts ISOVER ACUSTO vizuāli izteiksmīgais S veida modelis. Lielais dabiskā koka laukums rada siltu mājīguma sajūtu, ko, protams, nevar aprakstīt ar fizikāliem parametriem. Īpašu uzmanību pelnījusi ventilācijas sistēma, kura minimālās jaudas režīmā, pateicoties īpašajiem klusinātājiem, rada tikai 58 dB lielu trokšņa līmeni, kas pieļauj tās nepārtrauktu darbību vairākumā ierakstu sesiju. Tajā pašā laikā tās maksimālā jauda ir 1365 m3 stundā, tāpēc telpu ierakstu starplaikā var ātri izvēdināt. Studijā un režijā ir arī gaisa kondicionētāji. Režijas telpas dizains veidots klasiskā stilā - priekšējā daļa slāpēta, aizmugurējā - kā akustiskais slazds no pilnkoka dēlīšiem. Rezultātā panākts ļoti vienmērīgs skaņas lauks, kas producentam un mūziķiem ļauj objektīvi vērtēt monitoros dzirdamo no jebkura telpas punkta. Ar ierakstu tehnikas kodola – HDR (Hard disc recorder) izvēli bija diezgan lielas problēmas. Musikmesse Frankfurt apmeklējums 1999. un 2000. gadā lika secināt, ka pasaulē ir ļoti daudz interesantu izstrāžu, bet straujais procesoru, atmiņas moduļu un cieto disku iespēju kāpums un tajā pašā laikā cenu kritums ir saasinājis konkurenci arī profesionālās skaņu aparatūras tirgū. Piemēram, Otari RADAR, kurš pirmais aizvietoja 2’ lentu magnetofonus jau 1992. gadā un joprojām ir viens no vispopulārākajiem HDR lielākajās studijās, 1999. gadā maksāja ap USD 24 000. Šogad RADAR jaunā versija IZ corp izpildījumā maksā tikai ap USD  9000. Alternatīvas bija arī Mackie HDR 2496 un Tascam MX2424. Tascam atkrita uzreiz, jo tam bija ļoti vājas editēšanas iespējas, turklāt tās pašas mistiskā veidā caur tīkla karti no cita PC un pie tam bez viļņformām. Lielu interesi izraisīja Mackie, kas solīja nodrošināt vienlaicīgu 24 celiņu ierakstu 48 kHz frekvencē uz lēta IDE diska. Tas, protams, radīja aizdomas, kā šis IDE disks uzvedīsies reāla darba apstākļos pie tik lielas datu plūsmas. Un ne velti! Veselu gadu Mackie nespēja tikt tālāk par HDR2496 programmatūras beta versiju un mānīja savus potenciālos klientus ar tukšiem solījumiem. Tieši tāpēc par spīti kārdinošajām editēšanas iespējām pēdējā brīdi izšķīrāmies par labu RADAR 24, kas būtībā ir līdzīgs klasiskam daudzceliņu magnetofonam. Tam ir ļoti ērts lietotāja interfeiss: oriģināla klaviatūra-distances vadība, kas nodrošina pilnīgi visas funkcijas, nelietojot peli. Hardware līmenī RADAR ir nekas vairāk kā 600 Mhz Pentium III Celeron ar oriģinālu IZ corp SCSI kontrolieri un specifisku 24 I/O skaņas karti TDIF formātā un papildu AES/EBU un SPDF  ieejām un izejām, kā arī MTC un SMPTE sinhronizāciju. Operacionālā sistēma - Be OS. Ieraksts notiek uz maināmiem 18 Gb Seagate Chetach 10 000 RPM diskiem.  Viens disks nodrošina 86 minūtes 24 bitu ierakstu 48 kHz frekvencē 24 celiņos. Ja lieto oriģinālos RADAR AD/DA konvertorus, iespējams arī ieraksts 96 kHz un pat 192 kHz frekvencē. Kaut arī RADAR ir nepārspējams dzīvā izpildījuma ierakstos, studijā ir nepieciešama arī programmatūra, kas nodrošina pilnvērtīgas audioeditēšanas un MIDI ieraksta iespējas. Tā kā jau vairākus gadus strādājam ar STEINBERG produktiem, tad tā ir Cubase 5.0 un Nuendo. Pēc vairāku gadu bēdīgas pieredzes ar noname datoriem secinājām, ka profesionālā studijā iespējams droši lietot tikai oriģinālus PC, un tāpēc šobrīd tas ir IBM Netfinity 3500 ( 500 MHz Pentium III, 256 Mb SDRAM, 2 gab. 9 Gb Seagate Chetach). Pavisam nesen uz šī datora ar Cubase 5.0 tika samiksēta dziesma, kurai bija 72 audioceliņi. Kopumā RADAR24 un Cubase vai Nuendo uz PC bāzes ir ļoti spēcīga ierakstu sistēma, kas spēj gan sinhroni darboties kopā, gan arī savstarpēji apmainīties ar failiem. Cubase spēj rakstīt audioceliņus 16, 24 un 32 bitu (floating pont) formātā. Par pults izvēli šaubu nebija – nekādu- digitālā Mackie D8B, kura šobrīd ar ar savu AD/DA konvertoru kvalitāti, automix iespējām un citiem labumiem absolūti ir ārpus konkurences savā cenu grupā (līdz USD12 000). Monitori: Tannoy 15 DMT II un Yamaha Ns10M. Ir iebūvēta arī instalācija, lai speciāla pasūtījuma gadījumā varētu uzstādīt papildu monitorus un veikt miksēšanu Dolby Digital 5.1 formātā. Studijā ir stacionārs YAMAHA bungu komplekts, uz kāda savulaik  spēlējis Billijs Kobams, kā arī Fender Hot Road De Ville ģitārai un AMPEG lampu priekšpastiprinātājs basģitārai. No taustiņinstrumentiem KORG Trinitymasterkeyboard un sintezatoru moduļi Kurzweil 2000R, EMU Proteus 2000 veido bāzi, kura tuvākajā laikā tiks papildināta. Īpaši jāpiemin vienīgās Baltijā Hammond B-3 ērģeles.

Radio SWH ierakstu studija ir būvēta, lai maksimāli sekmētu dzīvo mūzikas instrumentu kvalitatīvus ierakstus. Otra nozare, kurā esam specializējušies, ir audioreklāmu izgatavošana. Sadarbojamies ar visiem populārākajiem  aktieriem un mūziķiem. Mūsu rīcībā ir četras licenzētas mūzikas bibliotēkas ar vairākiem tūkstošiem visdažādāko mūzikas stilu reklāmas sagatavju, kā arī liels skaņu efektu krājums. Studijā izgatavotā reklāma tiek nosūtīta uz centrālo serveri un vajadzības gadījumā var nekavējoties nonākt Radio SWH ētera datorā.

Kopumā var teikt, ka Radio SWH jaunās ierakstu studijas būvē ir izmantota ilgu gadu pieredze, un šobrīd tā noteikti ir vislabāk iekārtotā studija Latvijā. Visus potenciālos klientus aicinu zvanīt pa tālruņiem 7378083 vai 9206597. (e-mail: studio@radioswh.lv)

 

 

Andris GRĪNBERGS,

skaņu ierakstu producents

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001