Radio SWH skaņu ierakstu studija
Radio SWH skanu ierakstu studija
Vai Latvijā kādreiz būs pasaules
standartiem atbilstoša skaņu ierakstu studija?
Šādu jautājumu jau
ilgus gadus ir uzdevuši mūziķi. Kas nepieciešams? Vai tikai
nauda? Jau no astoņdesmito gadu sākuma, kad ar astoņu
celiņu AMPEX un vēlāk 16 celiņu STUDER magnetofonu Melodijas studijā, NEVE 8808
mikserpulti un 16 celiņu TELEFUNKEN Latvijas Radio sākās
daudzceliņu ierakstu ēra, skaņu režisori vienmēr ir
izmisīgi cīnījušies par ierakstu kvalitāti. Tieši
cīnījušies, jo tehnoloģiskajā ķēdē
allaž bija kāds vājākais posms, kurš arī noteica
galarezultātu. Tālaika tehniskie birokrāti nesaprata, ka 90 000
dolāru vērtas NEVE pults lietošanas jēgu pilnībā
iznīcina pārdesmit rubļu vērts komutācijas panelis
starp studiju un režijas telpu vai arī viena nodilusi
daudzceliņu magnetofona galviņa, kuras dēļ vairāku
gadu laikā vairums latviešu popmūzikas ierakstu skanēja
vienkārši briesmīgi. Digitālā laikmeta sākums
1991. gadā nebija labāks. Tā ir ne tikai Latvijas mūzikas
ierakstu vēsture, kura būtu atsevišķa raksta vērta,
tā ir arī vēsture, no kuras var daudz ko mācīties.
Studijas standartu, tehnisko
līmeni un popularitāti nosaka nevis tikai absolūtais ieguldīto
līdzekļu daudzums, bet arī to racionāls un
proporcionāls sadalījums gan tehniskajā, gan dizaina, gan
piedāvātā servisa ziņā. Vairākumā
šodien darbojošos studiju ir viena vai vairākas problēmas:
kāds neprofesionāls posms tehniskajā aprīkojumā, neobjektīva
monitoru sistēma un režijas akustika, uz labu laimi, bez
aprēķiniem veidota studijas akustiskā apdare, izvietojums
pagrabstāvā, slikta vai skaļa ventilācija un kondicionieru
trūkums, nav elementāra servisa mūziķu
ēdināšanai un atpūtai. Tieši tāpēc ir liels
prieks par jauno Radio SWH skaņu ierakstu studiju, kuras
būvē un iekārtojumā man bija iespēja izmantot visu
iepriekšējos gados gūto pieredzi.
Studija atrodas līdzās Radio SWH
ētera studijām. Dimensijas: studija: 30 m2, griestu
augstums 2,62 m, režija: 25 m2, griestu augstums mainīgs
no 2 līdz 2,4 m. Jāatzīst, ka studijas akustika ir
patiešām izdevusies. Reverberācijas laiks un pirmie atstarojumi,
kas parasti nelielās studijās rada vislielākās problēmas,
ir ideāli sabalansēti. Divas no sienām veidotas no
neregulāros leņķos izvērstiem vai pakāpeniskiem 60 cm
posmiem, kas novērš stāvviļņu veidošanos
telpā. Sienu apdarei izmantoti ISOVER Ecophone sērijas 50 mm
biezi paneļi, kuri klāti ar dizainam piemeklētu audumu, kā arī koka žalūzijas.
Tām ir divas funkcijas dekoratīvā un pirmo atstarojumu
regulēšanas. Atvērtā veidā žalūzijas
atklāj pilnu slāpējošās virsmas laukumu, kas noder,
piemēram, rokgrupu ierakstos. Savukārt aizvērtas
žalūzijas padara studiju skanīgāku akustisko instrumentu
ierakstiem. Grīdai izvēlēts Āfrikas sarkankoka dabiskais
parkets, kas klāts uz 20 mm bieza Isol Gomma gumijas seguma,
kurš izolē studiju no ēkas konstrukcijām un
blakusesošās Skanstes ielas transporta radītajām
vibrācijām. Iekārtajiem griestiem izvēlēts ISOVER
ACUSTO vizuāli izteiksmīgais S veida modelis. Lielais
dabiskā koka laukums rada siltu mājīguma sajūtu, ko,
protams, nevar aprakstīt ar fizikāliem parametriem. Īpašu
uzmanību pelnījusi ventilācijas sistēma, kura minimālās
jaudas režīmā, pateicoties īpašajiem klusinātājiem,
rada tikai 58 dB lielu trokšņa līmeni, kas pieļauj tās
nepārtrauktu darbību vairākumā ierakstu sesiju. Tajā
pašā laikā tās maksimālā jauda ir 1365 m3
stundā, tāpēc telpu ierakstu starplaikā var ātri
izvēdināt. Studijā un režijā ir arī gaisa kondicionētāji.
Režijas telpas dizains veidots klasiskā stilā -
priekšējā daļa slāpēta, aizmugurējā -
kā akustiskais slazds no pilnkoka dēlīšiem.
Rezultātā panākts ļoti vienmērīgs skaņas
lauks, kas producentam un mūziķiem ļauj objektīvi
vērtēt monitoros dzirdamo no jebkura telpas punkta. Ar ierakstu
tehnikas kodola HDR (Hard disc recorder) izvēli bija diezgan
lielas problēmas. Musikmesse Frankfurt apmeklējums 1999. un
2000. gadā lika secināt, ka pasaulē ir ļoti daudz
interesantu izstrāžu, bet straujais procesoru, atmiņas
moduļu un cieto disku iespēju kāpums un tajā pašā
laikā cenu kritums ir saasinājis konkurenci arī
profesionālās skaņu aparatūras tirgū. Piemēram, Otari
RADAR, kurš pirmais aizvietoja 2 lentu magnetofonus jau 1992.
gadā un joprojām ir viens no vispopulārākajiem HDR
lielākajās studijās, 1999. gadā maksāja ap USD 24 000.
Šogad RADAR jaunā versija IZ corp izpildījumā
maksā tikai ap USD 9000.
Alternatīvas bija arī Mackie HDR 2496 un Tascam MX2424.
Tascam atkrita uzreiz, jo tam bija ļoti vājas
editēšanas iespējas, turklāt tās pašas
mistiskā veidā caur tīkla karti no cita PC un pie tam bez
viļņformām. Lielu interesi izraisīja Mackie, kas
solīja nodrošināt vienlaicīgu 24 celiņu ierakstu 48
kHz frekvencē uz lēta IDE diska. Tas, protams, radīja aizdomas,
kā šis IDE disks uzvedīsies reāla darba apstākļos
pie tik lielas datu plūsmas. Un ne velti! Veselu gadu Mackie
nespēja tikt tālāk par HDR2496 programmatūras beta versiju
un mānīja savus potenciālos klientus ar tukšiem
solījumiem. Tieši tāpēc par spīti kārdinošajām
editēšanas iespējām pēdējā brīdi
izšķīrāmies par labu RADAR 24, kas būtībā ir
līdzīgs klasiskam daudzceliņu magnetofonam. Tam ir ļoti
ērts lietotāja interfeiss: oriģināla
klaviatūra-distances vadība, kas nodrošina pilnīgi visas
funkcijas, nelietojot peli. Hardware līmenī RADAR ir nekas
vairāk kā 600 Mhz Pentium III Celeron ar
oriģinālu IZ corp SCSI kontrolieri un specifisku 24 I/O
skaņas karti TDIF formātā un papildu AES/EBU un SPDF ieejām un izejām, kā arī
MTC un SMPTE sinhronizāciju. Operacionālā sistēma - Be OS.
Ieraksts notiek uz maināmiem 18 Gb Seagate Chetach 10 000 RPM
diskiem. Viens disks nodrošina 86
minūtes 24 bitu ierakstu 48 kHz frekvencē 24 celiņos. Ja lieto
oriģinālos RADAR AD/DA konvertorus, iespējams arī ieraksts
96 kHz un pat 192 kHz frekvencē. Kaut arī RADAR ir
nepārspējams dzīvā izpildījuma ierakstos, studijā
ir nepieciešama arī programmatūra, kas nodrošina
pilnvērtīgas audioeditēšanas un MIDI ieraksta
iespējas. Tā kā jau vairākus gadus strādājam ar
STEINBERG produktiem, tad tā ir Cubase 5.0 un Nuendo.
Pēc vairāku gadu bēdīgas pieredzes ar noname
datoriem secinājām, ka profesionālā studijā
iespējams droši lietot tikai oriģinālus PC, un
tāpēc šobrīd tas ir IBM Netfinity 3500 ( 500 MHz Pentium
III, 256 Mb SDRAM, 2 gab. 9 Gb Seagate Chetach). Pavisam nesen uz
šī datora ar Cubase 5.0 tika samiksēta dziesma, kurai
bija 72 audioceliņi. Kopumā RADAR24 un Cubase vai Nuendo
uz PC bāzes ir ļoti spēcīga ierakstu sistēma, kas
spēj gan sinhroni darboties kopā, gan arī savstarpēji
apmainīties ar failiem. Cubase spēj rakstīt
audioceliņus 16, 24 un 32 bitu (floating pont) formātā.
Par pults izvēli šaubu nebija nekādu- digitālā Mackie
D8B, kura šobrīd ar ar savu AD/DA konvertoru kvalitāti, automix
iespējām un citiem labumiem absolūti ir ārpus konkurences
savā cenu grupā (līdz USD12 000). Monitori: Tannoy 15 DMT
II un Yamaha Ns10M. Ir iebūvēta arī instalācija, lai
speciāla pasūtījuma gadījumā varētu
uzstādīt papildu monitorus un veikt miksēšanu Dolby
Digital 5.1 formātā. Studijā ir stacionārs YAMAHA bungu
komplekts, uz kāda savulaik
spēlējis Billijs Kobams, kā arī Fender Hot Road
De Ville ģitārai un AMPEG lampu
priekšpastiprinātājs basģitārai. No
taustiņinstrumentiem KORG Trinity kā masterkeyboard un
sintezatoru moduļi Kurzweil 2000R, EMU Proteus 2000
veido bāzi, kura tuvākajā laikā tiks papildināta.
Īpaši jāpiemin vienīgās Baltijā Hammond
B-3 ērģeles.
Radio SWH ierakstu studija ir
būvēta, lai maksimāli sekmētu dzīvo mūzikas
instrumentu kvalitatīvus ierakstus. Otra nozare, kurā esam
specializējušies, ir audioreklāmu izgatavošana.
Sadarbojamies ar visiem populārākajiem aktieriem un mūziķiem. Mūsu rīcībā
ir četras licenzētas mūzikas bibliotēkas ar vairākiem
tūkstošiem visdažādāko mūzikas stilu
reklāmas sagatavju, kā arī liels skaņu efektu krājums.
Studijā izgatavotā reklāma tiek nosūtīta uz
centrālo serveri un vajadzības gadījumā var
nekavējoties nonākt Radio SWH ētera datorā.
Kopumā var teikt, ka Radio SWH jaunās
ierakstu studijas būvē ir izmantota ilgu gadu pieredze, un
šobrīd tā noteikti ir vislabāk iekārtotā studija
Latvijā. Visus potenciālos klientus aicinu zvanīt pa
tālruņiem 7378083 vai 9206597. (e-mail: studio@radioswh.lv)
Andris GRĪNBERGS,
skaņu ierakstu producents
Vai Latvijā kādreiz būs pasaules
standartiem atbilstoša skaņu ierakstu studija?
Šādu jautājumu jau
ilgus gadus ir uzdevuši mūziķi. Kas nepieciešams? Vai tikai
nauda? Jau no astoņdesmito gadu sākuma, kad ar astoņu
celiņu AMPEX un vēlāk 16 celiņu STUDER magnetofonu Melodijas studijā, NEVE 8808
mikserpulti un 16 celiņu TELEFUNKEN Latvijas Radio sākās
daudzceliņu ierakstu ēra, skaņu režisori vienmēr ir
izmisīgi cīnījušies par ierakstu kvalitāti. Tieši
cīnījušies, jo tehnoloģiskajā ķēdē
allaž bija kāds vājākais posms, kurš arī noteica
galarezultātu. Tālaika tehniskie birokrāti nesaprata, ka 90 000
dolāru vērtas NEVE pults lietošanas jēgu pilnībā
iznīcina pārdesmit rubļu vērts komutācijas panelis
starp studiju un režijas telpu vai arī viena nodilusi
daudzceliņu magnetofona galviņa, kuras dēļ vairāku
gadu laikā vairums latviešu popmūzikas ierakstu skanēja
vienkārši briesmīgi. Digitālā laikmeta sākums
1991. gadā nebija labāks. Tā ir ne tikai Latvijas mūzikas
ierakstu vēsture, kura būtu atsevišķa raksta vērta,
tā ir arī vēsture, no kuras var daudz ko mācīties.
Studijas standartu, tehnisko
līmeni un popularitāti nosaka nevis tikai absolūtais ieguldīto
līdzekļu daudzums, bet arī to racionāls un
proporcionāls sadalījums gan tehniskajā, gan dizaina, gan
piedāvātā servisa ziņā. Vairākumā
šodien darbojošos studiju ir viena vai vairākas problēmas:
kāds neprofesionāls posms tehniskajā aprīkojumā, neobjektīva
monitoru sistēma un režijas akustika, uz labu laimi, bez
aprēķiniem veidota studijas akustiskā apdare, izvietojums
pagrabstāvā, slikta vai skaļa ventilācija un kondicionieru
trūkums, nav elementāra servisa mūziķu
ēdināšanai un atpūtai. Tieši tāpēc ir liels
prieks par jauno Radio SWH skaņu ierakstu studiju, kuras
būvē un iekārtojumā man bija iespēja izmantot visu
iepriekšējos gados gūto pieredzi.
Studija atrodas līdzās Radio SWH
ētera studijām. Dimensijas: studija: 30 m2, griestu
augstums 2,62 m, režija: 25 m2, griestu augstums mainīgs
no 2 līdz 2,4 m. Jāatzīst, ka studijas akustika ir
patiešām izdevusies. Reverberācijas laiks un pirmie atstarojumi,
kas parasti nelielās studijās rada vislielākās problēmas,
ir ideāli sabalansēti. Divas no sienām veidotas no
neregulāros leņķos izvērstiem vai pakāpeniskiem 60 cm
posmiem, kas novērš stāvviļņu veidošanos
telpā. Sienu apdarei izmantoti ISOVER Ecophone sērijas 50 mm
biezi paneļi, kuri klāti ar dizainam piemeklētu audumu, kā arī koka žalūzijas.
Tām ir divas funkcijas dekoratīvā un pirmo atstarojumu
regulēšanas. Atvērtā veidā žalūzijas
atklāj pilnu slāpējošās virsmas laukumu, kas noder,
piemēram, rokgrupu ierakstos. Savukārt aizvērtas
žalūzijas padara studiju skanīgāku akustisko instrumentu
ierakstiem. Grīdai izvēlēts Āfrikas sarkankoka dabiskais
parkets, kas klāts uz 20 mm bieza Isol Gomma gumijas seguma,
kurš izolē studiju no ēkas konstrukcijām un
blakusesošās Skanstes ielas transporta radītajām
vibrācijām. Iekārtajiem griestiem izvēlēts ISOVER
ACUSTO vizuāli izteiksmīgais S veida modelis. Lielais
dabiskā koka laukums rada siltu mājīguma sajūtu, ko,
protams, nevar aprakstīt ar fizikāliem parametriem. Īpašu
uzmanību pelnījusi ventilācijas sistēma, kura minimālās
jaudas režīmā, pateicoties īpašajiem klusinātājiem,
rada tikai 58 dB lielu trokšņa līmeni, kas pieļauj tās
nepārtrauktu darbību vairākumā ierakstu sesiju. Tajā
pašā laikā tās maksimālā jauda ir 1365 m3
stundā, tāpēc telpu ierakstu starplaikā var ātri
izvēdināt. Studijā un režijā ir arī gaisa kondicionētāji.
Režijas telpas dizains veidots klasiskā stilā -
priekšējā daļa slāpēta, aizmugurējā -
kā akustiskais slazds no pilnkoka dēlīšiem.
Rezultātā panākts ļoti vienmērīgs skaņas
lauks, kas producentam un mūziķiem ļauj objektīvi
vērtēt monitoros dzirdamo no jebkura telpas punkta. Ar ierakstu
tehnikas kodola HDR (Hard disc recorder) izvēli bija diezgan
lielas problēmas. Musikmesse Frankfurt apmeklējums 1999. un
2000. gadā lika secināt, ka pasaulē ir ļoti daudz
interesantu izstrāžu, bet straujais procesoru, atmiņas
moduļu un cieto disku iespēju kāpums un tajā pašā
laikā cenu kritums ir saasinājis konkurenci arī
profesionālās skaņu aparatūras tirgū. Piemēram, Otari
RADAR, kurš pirmais aizvietoja 2 lentu magnetofonus jau 1992.
gadā un joprojām ir viens no vispopulārākajiem HDR
lielākajās studijās, 1999. gadā maksāja ap USD 24 000.
Šogad RADAR jaunā versija IZ corp izpildījumā
maksā tikai ap USD 9000.
Alternatīvas bija arī Mackie HDR 2496 un Tascam MX2424.
Tascam atkrita uzreiz, jo tam bija ļoti vājas
editēšanas iespējas, turklāt tās pašas
mistiskā veidā caur tīkla karti no cita PC un pie tam bez
viļņformām. Lielu interesi izraisīja Mackie, kas
solīja nodrošināt vienlaicīgu 24 celiņu ierakstu 48
kHz frekvencē uz lēta IDE diska. Tas, protams, radīja aizdomas,
kā šis IDE disks uzvedīsies reāla darba apstākļos
pie tik lielas datu plūsmas. Un ne velti! Veselu gadu Mackie
nespēja tikt tālāk par HDR2496 programmatūras beta versiju
un mānīja savus potenciālos klientus ar tukšiem
solījumiem. Tieši tāpēc par spīti kārdinošajām
editēšanas iespējām pēdējā brīdi
izšķīrāmies par labu RADAR 24, kas būtībā ir
līdzīgs klasiskam daudzceliņu magnetofonam. Tam ir ļoti
ērts lietotāja interfeiss: oriģināla
klaviatūra-distances vadība, kas nodrošina pilnīgi visas
funkcijas, nelietojot peli. Hardware līmenī RADAR ir nekas
vairāk kā 600 Mhz Pentium III Celeron ar
oriģinālu IZ corp SCSI kontrolieri un specifisku 24 I/O
skaņas karti TDIF formātā un papildu AES/EBU un SPDF ieejām un izejām, kā arī
MTC un SMPTE sinhronizāciju. Operacionālā sistēma - Be OS.
Ieraksts notiek uz maināmiem 18 Gb Seagate Chetach 10 000 RPM
diskiem. Viens disks nodrošina 86
minūtes 24 bitu ierakstu 48 kHz frekvencē 24 celiņos. Ja lieto
oriģinālos RADAR AD/DA konvertorus, iespējams arī ieraksts
96 kHz un pat 192 kHz frekvencē. Kaut arī RADAR ir
nepārspējams dzīvā izpildījuma ierakstos, studijā
ir nepieciešama arī programmatūra, kas nodrošina
pilnvērtīgas audioeditēšanas un MIDI ieraksta
iespējas. Tā kā jau vairākus gadus strādājam ar
STEINBERG produktiem, tad tā ir Cubase 5.0 un Nuendo.
Pēc vairāku gadu bēdīgas pieredzes ar noname
datoriem secinājām, ka profesionālā studijā
iespējams droši lietot tikai oriģinālus PC, un
tāpēc šobrīd tas ir IBM Netfinity 3500 ( 500 MHz Pentium
III, 256 Mb SDRAM, 2 gab. 9 Gb Seagate Chetach). Pavisam nesen uz
šī datora ar Cubase 5.0 tika samiksēta dziesma, kurai
bija 72 audioceliņi. Kopumā RADAR24 un Cubase vai Nuendo
uz PC bāzes ir ļoti spēcīga ierakstu sistēma, kas
spēj gan sinhroni darboties kopā, gan arī savstarpēji
apmainīties ar failiem. Cubase spēj rakstīt
audioceliņus 16, 24 un 32 bitu (floating pont) formātā.
Par pults izvēli šaubu nebija nekādu- digitālā Mackie
D8B, kura šobrīd ar ar savu AD/DA konvertoru kvalitāti, automix
iespējām un citiem labumiem absolūti ir ārpus konkurences
savā cenu grupā (līdz USD12 000). Monitori: Tannoy 15 DMT
II un Yamaha Ns10M. Ir iebūvēta arī instalācija, lai
speciāla pasūtījuma gadījumā varētu
uzstādīt papildu monitorus un veikt miksēšanu Dolby
Digital 5.1 formātā. Studijā ir stacionārs YAMAHA bungu
komplekts, uz kāda savulaik
spēlējis Billijs Kobams, kā arī Fender Hot Road
De Ville ģitārai un AMPEG lampu
priekšpastiprinātājs basģitārai. No
taustiņinstrumentiem KORG Trinity kā masterkeyboard un
sintezatoru moduļi Kurzweil 2000R, EMU Proteus 2000
veido bāzi, kura tuvākajā laikā tiks papildināta.
Īpaši jāpiemin vienīgās Baltijā Hammond
B-3 ērģeles.
Radio SWH ierakstu studija ir
būvēta, lai maksimāli sekmētu dzīvo mūzikas
instrumentu kvalitatīvus ierakstus. Otra nozare, kurā esam
specializējušies, ir audioreklāmu izgatavošana.
Sadarbojamies ar visiem populārākajiem aktieriem un mūziķiem. Mūsu rīcībā
ir četras licenzētas mūzikas bibliotēkas ar vairākiem
tūkstošiem visdažādāko mūzikas stilu
reklāmas sagatavju, kā arī liels skaņu efektu krājums.
Studijā izgatavotā reklāma tiek nosūtīta uz
centrālo serveri un vajadzības gadījumā var
nekavējoties nonākt Radio SWH ētera datorā.
Kopumā var teikt, ka Radio SWH jaunās
ierakstu studijas būvē ir izmantota ilgu gadu pieredze, un
šobrīd tā noteikti ir vislabāk iekārtotā studija
Latvijā. Visus potenciālos klientus aicinu zvanīt pa
tālruņiem 7378083 vai 9206597. (e-mail: studio@radioswh.lv)
Andris GRĪNBERGS,
skaņu ierakstu producents