Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Neizpakotās Ziemassvētku dāvaniņas

   

2001. gads datorspēļu pasaulē sākās ar spilgti izteiktu tradicionālo mieru un klusumu. Šķiet, industrija ļauj attapties spēlmaņiem no drudžainās labu un ne tik labu spēļu pirkšanas Ziemassvētku drudža laikā. Par laimi, iepriekšējā gada nogale tiešām iepriecināja ar daudzām interesantām datorrotaļlietām.

Alise Brīnumzemē

Turpinot tradīciju, pārskatu sākšu ar spēlēm, kas visspilgtāk iesēdušās atmiņā pēdējo mēnešu laikā. Šoreiz izvēlēties nav grūti: tā ir spēle Alice. Tā pati Luisa Kerola izdomātā Alise, par kuras piedzīvojumiem Brīnumzemē un Aizspogulijā atceramies no bērnības, taču šoreiz viss ir drūmākās krāsās. Alise traģiski zaudējusi vecākus, kas ļoti nopietni iedragājis viņas psihi, un tā viņa guļ garīgi neveselo klīnikā un savos murgos dodas drosmīgā domu ceļojumā pa sapinušās apziņas labirintiem, ceļojumā pa salauzto Brīnumzemi.
Spēles idejas autors ir bijušais ID Software celmlauzis American McGee. Kopā ar kompāniju Rogue Software viņi ir radījuši šo jauno Alises virtuālo piedzīvojumu, ko, protams, varētu iestīvēt ierastos spēļu klasifikācijas rāmjos, nosaucot par trešās personas skata action-platformeri, bet šoreiz tā vienkārši ir lieliska spēle, sižetiski aizraujoša un baudāma kā savdabīgs audiovizuāls mākslas darbs. Tajā ir gan Baltais Trusis, gan Kāršu Kareivji un, protams, – arī Češīras Kaķis. Un pati Alise, viena pret visiem savu murgu bubuļiem. Alice ir veidota uz QuakeIII tehnoloģijas bāzes, kas šeit izskatās tik labi kā vēl nekad, pat pārspējot FAKK2 krāšņumu un funkcionalitāti.

Dievu cīņas un šaudīšanās

Tehniskā ziņā radniecīga Alisei ir vēl kāda 2000. gada beigās iznākusī spēle - Rune. Tāpat trešās personas skata piedzīvojumu un darbības spēle, tāpat ar daudziem lēkāšanas un kāpelēšanas elementiem. Notikumi risinās tikpat fiktīvā pseidovēsturiskā seno vikingu vidē, kur cilvēku dzīvei seko visvarenā dieva Odina modrā un skarbi taisnīgā acs. Tomēr arī dieviem gadās problēmas un galvenajam varonim ir jādodas bīstamā ceļojumā, lai iznīdētu tā laika nelabā iemiesojumu.
Atbilstoši laikmetam spēlē dominē brutāli tuvcīņas ieroči – cirvji, zobeni un bozes, taču tajā ir arī krietna porcija fantasy elementu, kas izpaužas gan ceļā sastopamajos radījumos, gan arī jūsu spējā izmantot nedaudz maģijas. Ja esat spēlējuši Drakan, tad jau esat praktiski sagatavoti spēlei Rune. Tikpat labi tā ies pie sirds Heretic2 cienītājiem un arī tiem, kas vairs nepanes Tomb Raider monotonās sērijas. Spēle būvēta, izmantojot Unreal tehnoloģiju, pielāgojot to trešās personas skatam un izveidojot jaunu, kvalitatīvu personāžu animācijas sistēmu. Krāsu gamma ir diezgan padrūmi pelēcīga, bet jādomā, ka vikingu laikā nekādu košo VivaColor arī nebija.
Arī Oni ir 3rd person action spēle. Tā mēģina ielauzties žanrā, kurā PC platformas robežās līdz šim gandrīz nekas prātīgs nav sanācis. Ironiski varētu teikt, ka Oni piepulcējas tam lielajam pusotras spēles pūlim, kas pārstāv PC 3D kautiņu spēļu žanru (ar to domājot Urban Chaos un Fighting Force). Šādā pārsātinātā tirgus nišā varēja ienākt ar jebko, kas nebūtu gluži klaja ņirgāšanās par potenciālajiem spēlētgribētājiem, tomēr par laimi Oni patiesībā ir itin laba spēle.
Tātad Kung-Fu un nedaudz arī šaudīšanās. Manā skatījumā, lielākā šādas spēles veidošanas problēma ir atrast labu kompromisu starp galvenā varoņa iespēju maksimizēšanu, izrādot savu cīņas mākslu daudz un dažādos veidos, un no otras puses – neliekot pie datora sēdošajam spēlmanim domāt par papildus pirkstu un arī trešās rokas pieaudzēšanu. Oni šai ziņā ir izdevies, un, lai gan zināms laiks tomēr paies virtuālos treniņos, pirms varēsiet izdvest hrestomātisko frāzi “I know Kung Fu!”, tomēr varēsit cienīgi stāties pretim spēles personāžiem, kas varbūt tā kā vēlētos pateikt ne mazāk hrestomātisko “Show me”...
Trešās personas skata spēles pašreiz ir tāda kā modes lieta, bet nav pamata bažīties par FPS (First Person Shooter) žanra izsīkšanu. HalfLife, Unreal Tournament, QuakeIII, Thief un vēl dažas ir nospraudušas tik augstu kvalitātes standarta iezīmi, ka konkurentiem ir diezgan cītīgi jāstrādā, lai nesanāktu izgāšanās. Tomēr gadu mijā šā žanra mīlētāju lielo pulku iepriecināja interesants projekts Gunman Chronicles.
Visinteresantākā ir tā priekšvēsture: vēl QuakeII laikos kāda entuziastu grupiņa sāka veidot sev tīkamu spēles modifikāciju, vēlāk pārslēdzoties uz HalfLife kodu bāzi. Viņu aktivitātes pamanīja arī paši HalfLife veidotāji no Valve Software, un tie palīdzēja puišiem izvērst Gunman par pilnvērtīgu komerciālu spēli.
Darbība risinās pseidofutūristiskā vidē, kur lāzerieroči mijas ar Amerikas Pilsoņu kara laika uniformām un kosmiskie desanti klaiņo pa dinozauru apdzīvotām planētām. Varbūt tas nav HalfLife līmeņa šedevrs, un amatnieciskums ir jūtams, īpaši ja iepriekš noskaņojamies to ieraudzīt, tomēr spēle ir baudāma.

Ralliji un rotaļas

Bet pietiks par kaušanos, gabalos ciršanu un citām nerātnībām. Pagājušā gada beigās iznāca spēle, kurai nedrīkst paiet garām neviens autosimulāciju cienītājs. Tā ir nervozā nepacietībā gaidītā Colin McRae Rally 2.
Spēļu pasaulē, atšķirībā no kino, pārsvarā tomēr sīkveli ir labāki par oriģināliem, un, balsoties uz šo teoriju, cerības par CMR2 kvalitāti bija lielas un skaistas. Kā nekā, arī pirmā CMR spēle bija labu labais rallijs. Spēles veidotājiem tikai vajadzēja izdarīt divas lietas: pirmkārt, piepucēt to vizuāli, atbilstoši šīsdienas izlepušās publikas prasībām, un, otrkārt, – nelabot to, kas nav bojāts. Tā viņi arī izdarīja, turklāt papildinot spēli ar citām labām lietām.
Ja kādam šķiet garlaicīga vientuļā līkumošana pa trasēm, tad negaidīta, bet patīkama dāvana būs papildus arcade režīms, kurā var vīlēt pa trasēm vairākas mašīnas vienlaikus. Un vēlreiz rekomendācija autospēļu faniem: iegādājaties kvalitatīvu stūrīti. Vai jūs novadītu normāli īsto auto ar džoistiku? Exactly.
Gribētos pievērst uzmanību arī spēlei The Gift. Tā nāk no Francijas. It kā no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka būs parasts trešās personas 3D platformeris, tomēr tā īsti nav. Galvenais varonis (iedomājieties mazu pūķīti, kas sakrustots ar lielacainu marsieti) ar jūsu palīdzību kuļās cauri pasaulītēm, kur tālāktikšanas nolūkā pārsvarā jārisina loģiski situāciju uzdevumi. Tiesa, loģiski tie sāk šķist tikai pēc tam, kad ir izdevies smadzenēs aktivizēt līdz šim neizmantotus apgabalus, bet varbūt tas nemaz nav slikti.
Spēles pamatā ir pārsteidzoši kvalitatīvs grafiskais kodols, kas īpaši izceļas ar reālā laikā rēķinātām dinamiskām objektu ēnām, un liela daļa risinājumu balstās tieši uz neparastām gaismas un ēnu rotaļām. Piemēram, jūsu rokās nonāk ēnu šautene. Ar to šaujot, var paralizēt priekšmetu ēnas, tādējādi apturot arī pašu objektu kustību. Un vēl šeit ir arī gaismas un ēnas mošķi, tā sacīt, tīrā veidā. Vārdu sakot, spēle prātiem, kuri nav pārliecināti, vai paralēlas taisnes tomēr nekrustojas bezgalībā.
Turpinot nedaudz nenopietno noskaņojumu, vēl pieminēšu lidošanas šaujamgabalu, kas diezgan ilgi pakavējās mana datora cietajā diskā – Airfix Dogfighter. Māja. Vecāki aizgājuši savās darīšanās. Jūs esat atstāts viens pats, viens pats ar savām rotaļlietām, un fantāzija piepalīdz tam visam atdzīvoties...
Un, lūk, jau visa māja ir kļuvusi par kaujas arēnu, kur tanki slēpjas aiz galdu kājām, bumbvedēji rīko uzlidojumus bāzēm bēniņos, bet vannā patrulē zemūdenes. Jūs ņemat rokā lidmašīnītes modeli, un arī tā atdzīvojas, tā lido un cīnās ar naidīgajiem spēkiem ierastajās istabās un gaiteņos. Ideja var likties bērnišķīga, bet tās realizācija ir augstā līmenī un var iepatikties tiem, kurus kaitina moderno aviācijas simulāciju pārspīlētā nopietnība. Paralēli košajam vizuālajam izpildījumam spēlei ir jautra un gaiša noskaņa, tiesa, brīžiem spēlēšana nemaz nebūs pārāk viegla, pateicoties pretinieku mākslīgā intelekta kompetencei. Teikšu godīgi, spēli neizspēlēju līdz galam, bet interesanti, vai tās beigās neierodas vecāki, palūkoties uz sadauzītajām vāzēm un apgāztajām mēbelēm...
Šis gads varētu būt interesants spēļu cienītājiem – Sony PlayStation2 atnākšana, gaidāmā Xbox spēļu konsole no Microsoft, kā tas viss ietekmēs mums ierasto PC spēļu pasauli? Laiks rādīs. Mēs būsim klāt, paskatīsimies un arī uzspēlēsim.

Vietas Tīklā:
http://www.alice.ea.com/
http://www.runegame.com/
http://oni.bungie.com/
http://sierrastudios.com/games/gunman/
http://www.codemasters.com/cmr2/
http://www.gift-game.com/
http://www.dogfighter.net/

Juris 3Dman Pērkons
juris@baltforms.lv
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001