Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Vai VoIP ir tikai telefona sakari caur internetu?

   

Telefona pakalpojumi, kas balstās uz datu pārraides protokoliem, tiek apspriesti jau vairākus gadus. Šajā jomā interneta videi ir ļoti svarīga loma - starptautiskais tīmeklis strauji ienāk mūsu mājās, bet darbavietās tas jau ir kļuvis par neatņemamu informāciju sistēmu sastāvdaļu. Telefona sakari, kas tiek nodrošināti ar šīs vides starpniecību, ir šodienas aktualitāte, jo tā ir pārliecinoša alternatīva pašreizējam telefona sakaru monopolam. Pirms runājam par šīs jaunās sakaru vides priekšrocībām, ir jānorāda uz noteiktiem likumiem, kuri jāievēro, lai telefona sakari, kas nodrošināti, izmantojot datu pārraides vidi, būtu pieņemami gala lietotājiem.

Ko tad galu galā nozīmē pārraidīt balss signālu , izmantojot IP protokolu?

Daudzi domā, ka, ja reiz var pārraidīt balsi, izmantojot IP, to var darīt, arī izmantojot internetu. Būtībā viņi nekļūdās, tomēr jāņem vērā kāds svarīgs faktors. Atšķirībā no datora informācijas, balss signāls ir ļoti jutīgs pret aizturēm laikā, pārraidot to no vienas vietas uz citu. Kā visiem labi zināms, publiski pieejamajam internetam piemīt tikai atsevišķas aiztures iezīmes lietotāja informācijas pārraides procesā. Attiecībā uz balss signālu starp interneta operatoriem pagaidām nav panākta vienošanās par QoS (quality of services, servisa kvalitātes) nodrošināšanu. Jaunie telefona sakaru operatori, kas izmanto IP protokolu, rada kontrolējamu vidi, kurā tie ārkārtīgi uzmanīgi šķiro datu un balss signāla operācijas, lai varētu nodrošināt savienojumu kvalitāti telefona tīklā. Tāpēc runājam nevis par VoInternet, bet gan tikai par VoIP. Pašreiz jau ir noteikti vairāki veidi, kā nodrošināt QoS tik svarīgām programmām kā balss pārraide:
* tehniska balss pārraides atdalīšana no datu pārraides operācijām,
* QoS noteikšana tādiem nesējprotokoliem kā, piemēram, ATM vai Frame Relay,
* QoS nodrošināšana IP protokola gadījumos, izmantojot integrētā modeļa (RSVP) vai diferencētā modeļa (Differentiated Model) servisu, kas veidots, pamatojoties uz DiffServ standarta arhitektūru.
Tad, kad operators ir pieņēmis lēmumu par tā vai cita modeļa izmantošanu servisa kvalitātes nodrošināšanai, rodas jautājums: – Kādas tad ir jaunradītās VoIP priekšrocības gala lietotājam?
Pirmais, kas ienāks prātā, iespējams, būs konkurētspējīgais telefona pakalpojumu cenu samazinājums salīdzinājumā ar standarta tehnoloģijas izmantošanas izmaksām gan vietējām, gan (un it īpaši) starptautiskajām sarunām.

Vai ir vēl kas?

Protams, ir daudz pakalpojumu, kuros tiek izmantotas IP protokola priekšrocības un tiek nodrošināti ērtāki apstākļi informācijas apmaiņai starp abonentiem. Šādi jauni pakalpojumi ir:
* balss virtuālie privātie tīkli koplietošanas pārraides vidē (Voice VPN),
* interneta zvana gaidīšana,
* sarunas (zvana) skrīnings,
* zvanītāja noteikšana,
* balss signāla /sarunas ieraksta sistēma - abonentam nav jāiegādājas īpašs automātiskais atbildētājs,
* balss pakalpojumu savienojums ar elektronisko komercijas funkciju (@-commerce),
* telefona pakalpojumu priekšapmaksa
* un vēl daudz citu pakalpojumu.
Lai šādus pakalpojumus varētu piedāvāt abonentiem, operatoriem jāizmanto īpašas iekārtas, kas tos nodrošina. Profesionāļi šīs tehnoloģijas sauc par Gatekeeper jeb kontroles un uzraudzības sistēmām. Vairumā gadījumu tās sastāv no vairākiem dažādiem komponentiem, kas veido visa tīkla tehnisko iespēju kopumu un nodrošina šādu funkciju izpildi:
* abonentu sistēmas vadību un uzraudzību (Event Server),
* apmaksas sistēmas nodrošinājumu (Billing Interface),
* balss pakalpojumus balss pastkastītēm (Media Server),
* pieslēguma autorizāciju (RAS Services),
* visus programmu pakalpojumus (Application Layers).
Šo sistēmu daudzums nav ierobežots, un vairumā gadījumu to nodrošinājums un rezerves ļauj abonentam izmantot sakarus jebkurā laikā, pat tīkla apkopes vai citādu operatora darbību laikā. Tomēr šis raksts nav par tehnoloģijām, bet gan par pakalpojumiem, kuru sniegšanas iespējas tās nodrošina. Mazliet pavērsim durvis uz šo jauno pasauli un uzzināsim vairāk par individuāli pieejamiem pakalpojumiem.

Balss virtuālie privātie tīkli sabiedriskā vidē (VoiceVPN)

Virtuālie privātie tīkli ir pazīstami galvenokārt sakarā ar datu pārraides tīklu vidi. Pielietojot VoIP tehnoloģijas, ir iespējams izmantot IP funkcijas, lai savienotu iestāžu filiāļu telefona centrāles (PBX), kā arī lai pieslēgtu jaunās sakaru iekārtas, piemēram, PC telefonus vai IP telefonus. Tas, ka šīs tehnoloģijas spēj izmantot to pašu vidi kā datu programmas, tādējādi samazinot izmaksas, bet jo sevišķi tas, ka tās spēj veidot pašas savu numuru sastādīšanas plānu, kas var kopēt sabiedriskā telefonu tīkla numuru sastādīšanas plānu, notiek, lielā mērā pateicoties balss VPN.
Liela V-VPN priekšrocība ir šo tīklu spēja veidot balss Extranet un Intranet. Ar to palīdzību attiecīgās firmas klientiem un darījumu partneriem iespējams piedāvāt pieeju firmas telefonu pakalpojumiem, izvirzot dažādas sakaru prioritātes. V-VPN iespējas rada arī nepieciešamos apstākļus īpašu kanālu izmantošanai prioritāro sakaru nodrošinājumam, izmantojot IP tīklus tā, lai tie vienmēr sasniegtu savu galamērķi. Tas ir īpaši svarīgi policijas, glābšanas dienestu, ugunsdzēsēju u. c. darbā.
Lai ar panākumiem sniegtu V-VPN pakalpojumus, ir jānodrošina:
* pieslēguma kontrole,
* individuālo savienojumu kontrole,
* pieslēgums citiem VoIP operatoriem,
* uzraudzība, nodrošinājums, automātiskā dublēšanas funkcija,
* savienojuma ietilpības dinamiskas palielināšanas iespēja,
* sistēmas darbība,
* sistēmas drošums,
* pieejas autorizācija un datu bāzu koplietošana.

Interneta zvana gaidīšana

Izmantojot interneta zvana gaidīšanas (ICW) pakalpojumu, ir iespējams saņemt telefona zvanus pat tad, ja izsaukuma brīdī abonents ir pieslēgts internetam. Zvanot lietotāji var izmantot šo pakalpojumu, ja ir pieslēgti PC vai IP telefoniem. Pagaidām abonents, kurš ir pieslēgts internetam caur sava fiksētā telefona līniju, nevar saņemt ierastos telefona zvanus. ICW pakalpojums ir izstrādāts tā, lai ļautu abonentam veikt šādas manipulācijas ar ienākošo zvanu:
* atbildēt uz zvanu,
* atslēgties no interneta un atbildēt kā parasti uz ienākošo zvanu,
* pāradresēt zvanu uz balss pastkastīti,
* pāradresēt zvanu uz citu telefona numuru,
* neatbildēt uz zvanu.
Pirms abonents izšķiras, ko darīt, numura izsaucējs saņem balss informāciju, kas liek gaidīt, līdz tiek veikta nākošā manipulācija.

Kādas priekšrocības gala lietotājam sniedz šis pakalpojums?

Atbilde ir viena - citu līniju (par saprātīgu cenu), pa kuru pienāks telefona zvani laikā, kad darbojas pieslēgums internetam. Abonents varēs saņemt arī svarīgus zvanus vai īsziņas un atbildēt uz tām. Svarīga pakalpojuma iezīme ir arī tā, ka gala lietotājs saņems informāciju par to, kas ir zvanītājs, un ļaus pārtraukt savienojumu ar internetu un saņemt izsaukumu parastajā telefona līnijā. Lai tas notiktu, operators nosūta izsaukumu no IP uz datora VoIP vārteju, kas ir pieslēgta koplietošanas telefona tīklam vietējā mezglā, un savienojums tiek nodrošināts parastajā veidā.

Balss skrīnings

Pašlaik telefona lietotājiem nav lielas iespējas rīkoties ar ienākušajiem zvaniem. Pastāv tikai divas iespējas - atbildēt vai neatbildēt uz to. Balss skrīninga pakalpojumi ļauj abonentam pieņemt lēmumu, ko darīt ar ienākušo zvanu:
* pārsūtīt izlases zvanus uz mobilo telefonu vai iepriekš izvēlētu fiksētā telefona numuru (ja abonents nevar atbildēt prombūtnes dēļ),
* aizliegt zvanu pieņemšanu no izlases numuriem vai vietām,
* šķirot zvanus un atteikt izsaukumus no telemārketinga kompānijām, nosūtīt lūgumu svītrot no sarakstiem.
   

Zvana pāradresēšana
Ļoti svarīga ir iespēja automātiski pāradresēt zvanus bez abonenta iejaukšanās. Tas veicina un paātrina savienojuma dalībnieku informācijas apmaiņu.

Zvana pāradresēšana, ja savienojums nav iespējams
Ja abonents nevar pieņemt zvanu un atbildēt uz to, piemēram, gadījumos, kad savienojums pārtrūkst vai tiek pārtraukts, zvanu var automātiski novirzīt uz citu iekārtu, piemēram, mobilo telefonu vai parasto koplietošanas tīkla līniju.

Zvana pāradresēšana abonenta prombūtnē
Ja abonents nevar atbildēt uz zvanu, viņš var lūgt VoIP operatoru atsevišķus vai visus zvanus nosūtīt, piemēram, uz mobilo telefonu vai balss pastkastīti. Ar šo pakalpojumu ir iespējams saņemt balss izsaukumus jebkurā laikā gan caur telefonu, gan e-pastu.

Balss pasts
Šis pakalpojums ir jau kļuvis par korporatīvo telefonu tīklu neatņemamu sastāvdaļu un strauji iespiežas arī mūsu mājas sakaros. Balss pastkastītes var ieviest divējādi. Pirmais veids ir dārga audiosistēmas iebūve, kas tikai ziņo abonentam, ka ir pienācis ziņojums un ka to var atvērt. Šādu paņēmienu plaši izmanto mobilo operatoru tīklos. Otrs veids ir nosūtīt skaņas īsziņas pa elektronisko pastu. Pēdējā gadījumā abonentam tiks nosūtīti balss faili WAV formātā. Šos failus pēc tam var atvērt PC operētājsistēmās, izmantojot parastos paņēmienus un rīkus.

Martins NOVOTNIJS (Martin Novotny),
produktu mārketinga menedžeris
Centrālā un Austrumu Eiropa,
Motorola Prāgas birojs

Motorola Multiservisu tīklu daļa
Rīgas birojs
Rīgā, Kaļķu ielā 15
Tālr. 7222108

Motorola Multiservisu tīklu produktu izplatītāji Latvijā

Elva-1
Rīgā, Robežu ielā 46
Tel. 7227285
www.elva1.lv

BTG
Rīgā, Antonijas ielā 5
Tel. 7332374

OptiCom
Rīgā, Rūpniecības ielā 5
Tel. 7331878
www.opticom.lv
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001