Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Fenomens vai likumsakarība?

   

Uzņēmums Telia Latvija pāris gados no jaunienācēja datu pārraides un interneta tirgū ir kļuvis par vienu no līderiem. Ar ko izskaidrojams šis fenomens? Par to - Telia Latvija interneta produktu menedžeris Ģirts PALEJS un datu komunikāciju produktu menedžeris Agris JANUMS.
   

- Kā varat izskaidrot Telia Latvija spožos panākumus tik īsā laikā?
Ģ. Palejs: - Galvenais ir tas, ka koncentrējam uzmanību uz pamatmērķiem, uz tiem biznesa virzieniem, kuros Telia ir plaša pieredze un kuros vislabāk un viskvalitatīvāk spējam darboties, t. i., uz datu pakalpojumiem. Ne jau velti 1998. gadā pārdevām peidžinga pakalpojumus un telefona centrāļu servisu. Tieši tas arī iezīmēja šī nopietnā darba sākumu.
- Kāda ir Telia Latvija īpašā vieta Latvijas datu pakalpojumu un interneta tirgū?
Ģ. Palejs: - Mūsu mērķauditorija ir ļoti skaidra - tie ir vidējie un lielie uzņēmumi, kuriem vajadzīgi progresīvi, kvalitatīvi datu pārraides un interneta pakalpojumi. Piedāvājam aizvien vairāk specifisku papildpakalpojumu biznesa klientiem. Akcentējam interneta pastāvīgo pieslēgumu, lai gan, protams, pieejami arī iezvanpieejas pakalpojumi, jo tie noder daudziem biznesa klientiem, strādājot mājās.
- Kāda ir Telia Latvija interneta pakalpojumu tehniskā bāze?
Ģ. Palejs: - Nodrošinām pastāvīgos pieslēgumus internetam, pirmkārt, paši uz sava tīkla bāzes. Starptautisko trafiku nodrošina Telia International Carrier tīkls TeliaNet, kam ir izveidots pieslēguma punkts Rīgā. Iespējamais ātrums - 20 Mbit/s, bet reāli tāda pieprasījuma vēl nav. Gādājam par to, lai katram klientam būtu kvalitatīvs internets.
Tīklu kapacitāte gan pasaulē, gan Latvijā noteikti augs, tāpēc ieguldām līdzekļus jau tagad un esam izveidojuši pilnīgi jaunu tīklu Rīgā uz Marconi bezvadu sistēmas bāzes, kurš darbojas kopš pavasara. Tas ļauj saglabāt un garantēt pakalpojuma kvalitāti. Ceram paplašināt arī pakalpojumu pieejamību ārpus Rīgas. Jau piedāvājam tos Liepājā, Ventspilī un Daugavpilī, nekādā gadījumā neatkāpjoties no pamatprincipa - augstas kvalitātes.
Mūsu biznesa klienti ir gan firmas, kas internetu lieto tradicionāli, gan arī tādas, kuru dzīve ir internets. Piedāvājam arī dažādus pieslēguma veidus - sākot ar pieslēgumiem ar trafika apmaksu līdz pat pieslēgumiem, kurus var izmantot arī citi interneta pakalpojumu sniedzēji. Tā varētu būt firma, kas nodarbojas vai nu ar internet pakalpojumu sniegšanu vai arī ar biznesu internetā (web dizains, web hosting). Mēs tos saucam par tīrā kanāla pieslēgumiem: tas ir tiešais savienojums ar Telia International Carrier bāzes tīklu. Klients ar šo kapacitāti var darīt, ko pats vēlas.
Parastajiem biznesa klientiem, kas nav interneta firmas, pieslēgums atšķiras pēc apmaksas veida: norēķini par izmantoto trafiku vai par pieslēguma ātrumu, ko klients vēlas izmantot.
- MicroLink prezidents Alans Martinsons nesen teica, ka nākotnē būšot vai nu firmas, kuru dzīve ir internets, vai arī mirušas firmas. Kā varat to komentēt?
Ģ. Palejs:- Protams, bez interneta nevar, taču tas nekādā gadījumā nav uzskatāms par pasaules glābēju, jo, piemēram, tādi lieli uzņēmumi kā Latvenergo, Rīgas siltums, Rīgas ūdens pastāvēs un pildīs savas funkcijas ar vai bez interneta. Protams, būtu ērti, ja varētu visus rēķinus maksāt internetā vai firma ar klientu sazinātos pa e-pastu. Bez šaubām, internets paver lielas iespējas pat vidējiem biznesa uzņēmumiem, lai gan, piemēram, tik plaši izreklamētais e-bizness un e-veikali Latvijas ikdienā ienāk ļoti lēni.
- Vai Telia Latvija piedāvā klientiem e-biznesa pakalpojumus?
Ģ. Palejs: - Ja e-biznesu traktē kā e-veikalu ar pirkšanu un pārdošanu caur internetu, tad ir vairāki projekti, pie kuriem strādājam, bet tieši šobrīd vēl nekas ar mūsu starpniecību nav nopērkams. Nav jēgas tirgot kaut ko pašas tirgošanas pēc: tas nav mūsu mērķis. Šobrīd Telia Latvija, kopā ar Hewlett-Packard, VAR un Unibanku ir izveidojusi jaunu projektu e-komercijas veicināšanai Latvijā, kas saucas e-xtra. Tas ir īpašs komplekts, kurā ietilpst HP dators ar licencētām programmām un īpašu programmu Box-shop veikala izveidošanai internetā, Telia Latvija interneta pieslēgumu, e-pasta adresēm un mājas lapas izvietošanas iespējām uz Telia Latvija servera, kā arī bezmaksas pieeja Unibankas I-bankai. To visu uzreiz var iegādāties a/s VAR, kur, ja nepieciešams, var uz vietas noformēt Unilīzingu ar zemāku procentu likmi nekā parasti šāda veida pirkumiem.
- Jūsu pakalpojumu plauktiņā noteikti ir kas tāds, ko varētu uzskatīt par jaunumu Latvijas interneta tirgū.
Ģ. Palejs:- Būtiskākais jaunums - e-care portāls, kas pirmo reizi publiski tika parādīts Baltijas jūras reģiona komunikāciju forumā. Pasaulē jau labu laiku runā ne tikai par parastajiem, bet arī par bussiness-to-bussiness (B2B) portāliem. E-care ir reāli strādājošs biznesa portāls, Telia Latvija saviem klientiem sāks piedāvāt šo pakalpojumu jau šī gada beigās. Patlaban notiek pēdējā testēšana.
E-care princips ir ļoti vienkāršs: tas ir pakalpojums, kas mums ļaus ciešāk strādāt ar klientiem. Caur šo e-care portālu klients iegūs visu informāciju, kas līdz šim bija tikai mūsu ziņā. Klienti varēs uzzināt, kāds ir diennaktī patērētais datu apjoms, redzēt savienojuma līniju noslodzi, būs arī informācija par Telia Latvija, par paša klienta tīkla statusu un struktūru. Ar šīs informācijas palīdzību mēs kopīgi ar klientu varēsim daudz labāk plānot biznesu, redzēt, vai trafiks aug, kāds uzņēmuma darbības virziens ir vispopulārākais. Gādājam, lai klients saņemtu vēl pilnīgāku informāciju par pakalpojuma efektivitāti un drošību, lai viņš saprastu, vai kaut kas jāmaina, varbūt jāpalielina vai jāsamazina ātrums u. tml. Protams, šādu informāciju nevar iegūt kurš katrs, būs nepieciešama autorizācija.
- Acīmredzot Telia Latvija ir kāda īpaša stratēģija attieksmē pret klientiem.
Ģ. Palejs: - Latvija ir pietiekami mazs tirgus, lai mēs neštancētu klientus, jo katram klienta pieslēgumam, īpaši vidējiem un lieliem uzņēmumiem, vajadzīga ne vien individuāla pieeja, bet arī specifisks projekts.
Tomēr aizvien vairāk ir to, kas mums uzticas. Īpaši strauji aug kapacitātes, ko mūsu klienti izmanto uz ārzemēm. Pārsteidzoši, ka pat vasaras vidū, kas parasti nepavisam nav aktīvs laiks biznesam, trafiks vēl aizvien auga. Rudenī īpaši strauji auga apjoms un nāca klāt jauni klienti. Tas acīmredzot nozīmē, ka mūsu biznesa stratēģija ir pareiza.
- Kādus datu pakalpojumus piedāvā Telia Latvija?
A. Janums: - Visus datu pakalpojumus varētu dalīt divās grupās: starptautiskie un Latvijas pieslēgumi. Starptautiskie pieslēgumi ieslēgti Zviedrijas Telia AB Frame Relay tīklā. Rīgā ir Frame Relay mezgls, kurš savienots ar šo tīklu, turklāt drošības apsvērumu dēļ - nevis ar vienu, bet ar divām līnijām.
No pieslēguma veida izriet arī pakalpojums. Varam uzbūvēt klientam Wide Area Network tīklu ar Frame Relay bāzi. Var būt arī tā, ka viens vai vairāki klienta tīkla pieslēguma punkti ir Latvijā un pārējie - Zviedrijā vai arī citās pasaules valstīs, kur arī ir Telia tīkls. Šie pieslēguma punkti var būt arī jebkurā citā vietā, kur var piekļūt vai nu Telia vai tās partneru tīklam.
Piedāvājam arī LAN savienojumu, t. i., tīkls tiek papildināts ar iekārtām, kas atrodas starp klienta LAN tīklu un Frame Relay. Tie ir Cisco Systems maršrutizatori, un Telia Latvija uzņemas atbildību arī par to uzraudzību un konfigurāciju.
Otrs lauciņš ir klienta tīkls Latvijā. Strādājot ar internetu, klientiem bieži rodas vajadzība savienot vairākus birojus, kas atrodas dažādās vietās. Pēc tīklu savienojuma ir pietiekami liels pieprasījums. Esam izstrādājuši standartrisinājumu, bet parasti to izmantojam tikai kā bāzi, jo katrs projekts jāpieskaņo gan videi, gan klienta vēlmēm.
- Varbūt nāk prātā kāds individuālā risinājuma piemērs?
Ģ. Palejs: - Katrs gadījums atšķiras vispirms jau ar pieslēguma veidu. Lai atrastu visoptimālāko risinājumu, vajadzīgi sarežģīti aprēķini. Gadās arī, ka klients pat nezina, cik liels apjoms vai ātrums viņam īsti vajadzīgs. Noskaidrojam, cik daudz klients lieto internetu, cik cilvēku, cik datoru tīklā, kādi drošības risinājumi vajadzīgi (dažādas aizsardzības pakāpes), un tad varam ieteikt gan ātrumu, gan maksājumu struktūru. Tas pats ir arī ar datu komunikācijām.
- Vai jūs piedāvājat arī virtuālo privāto tīklu risinājumus?
A. Janums: - Šo pakalpojumu piedāvājam jau labu laiku, tikai tā nesaucam. Tas ir loģisks iznākums mūsu kopdarbam ar klientu. Virtuālos Privātos Tīklus (VPN) mēs piedāvājam klientiem Latvijā un garantējam šim pakalpojumus augstu servisa kvalitāti.
- Kāds ir Telia Latvija piedāvātais pārraides ātruma diapazons?
A. Janums: - Starptautiskajos pieslēgumos - no 64 kbit/s līdz 2 Mbit/s (ar Frame Relay tehnoloģiju) un garantētais ātrums ir, sākot no 4 kbit/s līdz 1 Mbit/s. Vietējiem pieslēgumiem - sākot no 128 kbit/s (atsevišķos gadījumos arī 64 kbit/s) līdz 2 Mbit/s. Ja klientam vajadzīgs lielāks ātrums, nodrošinām arī to. Ir klienti, kuru pieslēgums jau šōbrīd ir 100 Mbit/s, bet, protams, ir iespējami arī lielāki datu pārraides ātrumi. Tādu gan šobrīd nav visai daudz, bet Latvijā nepieciešamība pēc ātras datu pārraides aizvien pieaug.

Daina DAMBERGA

Telia Latvija SIA
Lielvārdes ielā 8a
Rīgā, LV-1006
Tālr. 7082100
Fakss 7550083
e-pasts: info@telia.lv
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001