Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Multiterminālu portāli: prasības un iespējas

   

Multiterminālu portāli kļūst par rītdienas tiešsaites pakalpojumu ieejas punktiem, ļaujot piekļūt informācijai no dažādiem termināliem.

Jauni interneta termināli

Šobrīd vairs nerunājam par to, vai internets turpinās attīstīties, bet gan par to, kā tas attīstīsies. Uzveicis personālo datoru, internets arvien vairāk ielaužas jaunos patērētāju terminālos. Pazīstam tādus mājas terminālus, kā, piemēram, Webphones (integrē telefona un interneta navigatora funkcijas) un spēļu konsoles. Nav šaubu, ka tiem drīzumā sekos citas iekārtas, tādas kā Web plāksnes (portatīvie ekrāni, parasti skārienjutīgās virsmas, ko pievieno internetam, izmantojot releja staciju, ar kuru tos savieno vietējā vai infrasarkanā saite), interneta ledusskapji, Hi-Fi iekārtas, automatizētie mājas termināli vai pat rotaļlietas. Šāda virzība uz daudzpusību šobrīd sastopama mobilajos terminālos, kur ietilpst aparāti ar WAP (bezvadu lietojuma protokols) navigatoru un palīgfunkcijām, kā arī piezīmjdatori, kas arvien vairāk tiek modelēti tieši mobilo datu un komunikāciju atbalstam.

No tehnoloģijas līdz patēriņa priekšmetam

Personālais dators bija iecerēts kā tehnoloģisks produkts, turpretī jaunie sakaru un informācijas termināli tiek veidoti kā patēriņa preces, kuras ir vienkāršāk lietot un kuras ir paredzētas specifiskiem tirgus segmentiem. Precēm kļūstot pieejamākām, lietotāji bieži vien dažādām vajadzībām izmanto vairāku veidu terminālus:
· profesionālai vai privātai lietošanai;
· individuālai vai ģimenes lietošanai;
· lietošanai mājās vai ceļojumā;
· regulāriem vai neregulāriem pakalpojumiem;
· ātrai transakcijai vai ilgai meklēšanai.

Multiterminālu portālu raksturojums

Interneta elektronisko pakalpojumu piekļuve kļūst daudzveidīgāka, bet lietotājs ir un paliek konstants. Viņam jāpazīst personālo komunikāciju un informācijas vide neatkarīgi no termināla un tīkla veida, ko viņš vai viņa lieto (skat. 1. attēlu). Iepazīstināšana ar multiterminālu portāliem sniedz šādu iespēju, atklājot izeju uz visiem tiešsaistes pakalpojumiem un sasaistot visu veidu medijus.
Pirms multiterminālu portāls iegūst patēriņa priekšmeta statusu, tam jāiegūst šādas īpašības:
· spēja strādāt ar visiem pašreizējiem un nākotnes terminālu veidiem ar atvērtu un modernizējamu arhitektūru, atbalstīt jaunās iekārtas un maksimāli izmantot to funkcijas;
· neatkarība no piekļuves tīkliem, kas nodrošina portāla ieviešanu bez lieliem ieguldījumiem;
· katram izmantotajam terminālam ir sava individuālā vide, kura piemērojama kā operatoram, tā arī gala lietotājam;
· pakalpojumu nepārtrauktība, īpaši attiecībā uz īsziņām;
· vienkārša interneta piekļuve no visu veidu termināliem bez papildus rekonfigurācijas;
· vietējo pakalpojumu integrēšana galvenokārt, lietojot mobilos terminālus;
· spēja nodrošināt papildpakalpojumus kā trešās puses pakalpojumu sniedzējiem, tā abonentiem.
Kopumā mērķis ir nodrošināt portāla operatoram platformu paaugstinātas vērtības pakalpojumu sniegšanai, kas spētu vienkāršot tiešsaites pakalpojumus gala lietotājam.

Multiterminālu portāli interneta vērtību ķēdē

Pēc haotiskas ekspansijas perioda interneta tirgus patlaban gatavojas iesoļot jaunā rūpnieciskajā fāzē. Tādējādi, sekojot audiovizuālo aktivitāšu piemēram (skat. 2. attēlu), vērtību ķēde sastāv no četriem galvenajiem posmiem:
· elektronisks saturs visās formās, ko nodrošina daudzi informācijas, e-komercijas un dažādu citu pakalpojumu sniedzēji;
· starpniecība, kuras mērķis ir piedāvāt un ekspluatēt attiecīgu pakalpojumu komplektus atbilstoši tirgus mērķiem, izvēloties piemērotu portāla saturu;
· piekļuves, vadu vai bezvadu izplatīšanas tīkli, kas dod iespēju veikt savienojumu starp lietotāju un tiešsaistes pakalpojumu pasauli;
· termināli, kas pārstāv lietotāju sākotnējos ieejas punktus.
Nav svarīgi, vai runājam par audiovizuālajiem lietojumiem vai par internetu. Skaidrs, ka būtiskākā saikne šajā vērtības ķēdē ir starpnieks (skat. 2. attēlu). Tieši šajā posmā visuzskatāmāk parādās lietotāju attiecības ar lietotājiem no gala - uz galu (ar klientiem, kas maksā par pakalpojumu, un abonentiem, kam ir brīva piekļuve pakalpojumam), to ekonomiskais modelis vai modeļi. Tādējādi, televizuālajā pasaulē starpnieku dēvē par teleķēdi vai pakalpojumu loku, bet termini portāls vai pakalpojumu sniedzējs tiek izmantoti interneta pasaulē.

No informācijas līdz ikdienas pakalpojumiem

Interneta terminālu dažādība liecina par to, ka nostiprinās interneta strukturēšanās. Šis process aizsākās tūdaļ pēc tādu kompāniju sekmīgas parādīšanās interneta apritē kā Yahoo un America On-Line (AOL), un to sekmējusi lietotāju prasība pēc daudzpusīgām un vienlaikus personalizētām piekļuves iekārtām, kā arī pēc iespējas izmantot visus avotus neatkarīgi no pieejamajām piekļuves iekārtām, piemēram, atsevišķu īsziņu pakalpojumu, atsevišķu adrešu grāmatu, informāciju ķēdes vai veselu globālu un/vai secīgi pielāgotu pakalpojumu loku.
Šai kontekstā ir pilnīgi skaidrs, ka multiterminālu portāla operators, ir daudz kas vairāk nekā tikai mājas lapas pakalpojumu sniedzējs. Operators ir tas, kurš iedibina attiecības starp patērētāju un elektronisko pakalpojumu pasauli un, atkarībā no lietotajiem termināliem, ienāk gan abonenta birojā, gan dzīvojamajā istabā, gan kabatā, somā, automašīnā un virtuvē.

Multiterminālu portāls un interneta ekonomija

Analīze rāda, ka šobrīd tiešu peļņu no interneta var iegūt no četriem avotiem:
· no komunikāciju apjoma pieauguma: atkarībā no valsts tas ir devis ienākumus vai nu vietējiem operatoriem, vai arī interneta pakalpojumu nodrošinātājiem;
· no reklāmas ienākumiem: tas attiecināms, galvenokārt, uz web lapām ar lielu apmeklētāju skaitu;
· no informācijas, pakalpojumu un patēriņa preču pārdošanas tiešsaites ceļā;
· no norādēm uz citām web lapām portālā.

Šis pēdējais avots, kurš jau šobrīd ir nozīmīgs, uz personālo datoru balstīts, interneta pakalpojums, kļūst arvien svarīgāks mobilajam internetam, jo WAP termināli un personālie digitālie asistenti piedāvā līdzīgas ērtības arī sērfošanai. Ja runājam par WAP terminālu ar ierobežotu ekrāna lielumu, peļņu nes tikai ierobežots, momentāni pieejams saturs vai pakalpojumi pietiekami lielai auditorijai.
Līdzās šiem tiešajiem ienākumiem pašreizējās portālu novietnes ir arī banku pakalpojumi uz mārketinga datu bāzes, ko viņi būvē, izmantojot savus abonentu profilus
Panākumu atslēga multitermināla portāla veidošanā slēpjas spējā apvienot ikdienā nepieciešamo satura un pakalpojumu sniegšanu lietotājiem, lai kādu termināla tipu viņi lietotu, ar spēju izvērst šo starpniecību abos virzienos - uz lietotāju un uz satura nodrošinātāju.
Lai ilustrētu šo duālo dabu, aplūkosim divus piemērus:
· vietējos pakalpojumus mobilajiem termināliem;
· navigācijas sistēmas multiterminālu kontekstā.

Starpniecības piemērs: vietējie pakalpojumi

Interneta galvenā koncepcija ir piemērošana un attiecības viens-pret-vienu. Mobilajā internetā tas nozīmē satura un pakalpojumu pielāgošanu atkarībā no klienta atrašanās vietas (skat. 3. attēlu).
Iedomājieties interneta pakalpojumu, kas sniedz tuvākās degvielas uzpildes stacijas adresi un ceļa norādes uz to. Skaidrs, ka daudz praktiskāk lietotājam ir nenorādīt savu atrašanās vietu, bet gan izmantot mobilo komunikāciju globālās sistēmas (GSM) vai vispārējās radio pakalpojumu pakešu (GPRS) mobilo tīklu, lai automātiski aprēķinātu atrašanās vietu. Tāpat arī, ja zinām, ka lietotājam ir automašīna, kas darbojas ar šķidro propāna gāzi, nav jēgas viņam ieteikt degvielas staciju, kurā netiek pārdots šāds produkts. Tādējādi mobilais telefona operators ar vietas noteikšanas un piemērošanas ierīcēm savā portālā būs spējīgs piedāvāt papildpakalpojumu abonentiem, vienkāršojot piekļuvi informācijai. Tādas iespējas ļauj mobilā telefona operatoram palīdzēt jebkura veida pakalpojumu sniedzējam ērti sasniegt savu tirgu.

Multitermināla portāla loma un to paaugstinātā vērtība

Minētie piemēri izceļ divas galvenās īpašības:
· Satura starpniecību (aggregation): bagātinot attiecības starp nodrošinātāju un lietotāju, pielāgojot un vienkāršojot piekļuvi.
· Satura pielāgošanu, lai tiktu ievērotas izmantojamā termināla īpašības.

De facto, pateicoties interfeisa dabai starp abonentu un tiešsaites pakalpojumu pasauli, multitermināla portālam var būt arī citas dimensijas, piemēram:
· abonentu pakalpojumu vadība, kas piešķir lietotājam brīvību izvēlēties un dalīt pakalpojumu apjomu terminālos, kas pieejami no viņa vai viņas profila;
· notikuma izdalīšana, kas ļauj abonentam būt informētam par svarīgas informācijas vai ziņas pienākšanu;
· termināla parametru noteikšana un modernizēšana, kuras uzdevums ir atbrīvot abonentu no termināla iekārtu tehniskiem ierobežojumiem;
· dažādos pielietojumos izmantoto personālo datu dublējums un konsistence.

Noslēgums

Šis novirziens uz portālu pārveidošanu no vienkārša piekļuves punkta par virtuālo starpnieku un web lapu attīstās virzībā uz to, ka portāla operators kļūs par dabisko kontaktpunktu starp elektronisko patērētāju un pakalpojumu, lietojumu un satura pasauli. Patērētājs būs ļoti ieinteresēts nodibināt uzticamas attiecības ar operatoru, kurš darīs vairāk, nekā tikai ļaus izmantot komunikāciju līdzekļus un pat pilnīgu pilnīgas informācijas un komunikāciju vides vadību. Atkarībā no tā, vai mērķis ir patērētājs vai profesionālais lietotājs, šis ir sākums koncepcijai par virtuālo asistentu vai virtuālo biroju. Strauji attīstoties tīklu un terminālu darbībai, šāds būs rītdienas internets.
Alcatel ir gatavs šai revolūcijai ar Nextenso™ risinājumiem - programmas komplektu multitermināla portāla radīšanai un vadīšanai.

Resursi Web: www.alcatel.com www.nextenso.com

Sagatavots pēc žurnāla Alcatel Telecommunication Reviewmateriāliem
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001