Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Uzmanību: IP ir visur!

   

Gan pasaules līderi Cisco Systems (turpmāk tekstā - Cisco), gan a/s DATI vieno ticība integrēto datu pārraides tīklu daudzsološajai perspektīvai. Jau tagad Latvijas uzņēmumiem pieejamas modernākās korporatīvās tehnoloģijas, kas viegli papildināmas atbilstoši nākotnes prasībām.

Veiksmīga partnerība ar Cisco

A/s DATI ir jau vairāk nekā septiņu gadu pieredze lielu korporatīvo datu pārraides tīklu izveidē un dažādu datortīklu tehnoloģiju lietošanā un integrācijā. Sadarbība ar Cisco izvēlēta mērķtiecīgi – šīs firmas tehnoloģiskie risinājumi ir pārliecinoši, Cisco maršrutētāji un citas iekārtas jau plaši izmanto dažādos mūsu valsts datortīklos. Ja datortīklā izmanto viena ražotāja produkciju, ir relatīvi mazāk problēmu ar savietojamību, uzsver a/s DATI datortīklu dienesta vadītājs Valdis Bērziņš. Kopš 1999. gada jūlija a/s DATI ir Cisco Premier Certified Partner, bet kopš 2000. gada jūnija – Cisco Systems Integrator. Pašlaik a/s DATI specializējas Cisco IP telefonijas risinājumu ieviešanā, kas ir viena no Cisco Systems AVVID (Architecture for Voice, Video and Integrated Data) korporatīvo datoru tīklu sastāvdaļām.

IP telefonijai daudzsološs potenciāls

A/s DATI ir pārliecināta par IP telefonijas risinājumu potenciālu un nākotnes iespējām, uzsver a/s DATI datortīklu projektu galvenais konstruktors Henriks Gržibovskis. Interneta IP protokols ir visur: datu pārraidē, IP telefonijā, IP televīzijā. Tādēļ patlaban a/s DATI nežēlo ne laiku, ne līdzekļus, lai attīstītu šo jomu, un aktīvi seko līdzi visiem jaunumiem IP telefonijā. Piemēram, augustā trīs a/s DATI darbinieki atgriezās no Vācijas Cisco apmācību partneru rīkotiem kursiem, kuru programmā Voice Access tika apgūtas specifiskas zināšanas par balss sakariem datortīklā. H. Gržibovskis prognozē, ka, iespējams, pēc trim četriem gadiem līdz šim zināmās biroju centrāles (PBX) pārstās ražot un pāries uz programmatūras risinājumu, kur PBX funkcijas veiks specializēta programmatūra. Uzņēmumiem būtu svarīgi to apzināties un ieguldīt naudu perspektīvajās tehnoloģijās, tādā veidā aizsargājot savas investīcijas, jo mainīt programmnodrošinājumu ir daudz vienkāršāk nekā PBX dzelžus.

Tehnoloģija tuvojas pilnībai

Kompānija Cisco turpina pilnveidot IP telefonijas sistēmas, lai tās varētu ieviest lielo uzņēmumu korporatīvajos tīklos. Radīti otrās paaudzes Cisco Next Generation IP Telephony risinājumu komponenti, kas atbalsta Cisco izstrādāto vienotās balss, video un datu konverģences platformu, kura ieguvusi nosaukumu AVVID. Tā ļauj vienā integrētā tīklā pārraidīt visa veida informāciju, turklāt nodrošinot katram pārraides veidam tam nepieciešamos specifiskos parametrus un augstu kvalitāti (Quality of Service). Turklāt tādā veidā var ievērojami ekonomēt tīkla izveidošanas līdzekļus (jāizveido tikai viens tīkls) un arī turpmākās administrēšanas izmaksas. Starp AVVID bāzētiem jaunumiem ir programmnodrošinājums Cisco Call Manager 3.0, IP telefoni IP Phone 7960 un IP Phone 7910, kā arī Media Convegence Server 7835. Cisco Call Manager 3.0 būtiski atšķiras no iepriekšējās programmatūras versijas: * piecu serveru klāsteru tehnoloģijas slēgumā ar rezervēšanas iespējām ļauj palielināt IP telefonu tīklu līdz 10 000 lietotājiem (iepriekšējā versija – tikai 100 lietotājiem); * balss pasta lietotāju skaits palielināts līdz 500; * ievērojami uzlabota unificētā ziņojumu apstrādes sistēma uOne; * atbilstība jaunajam multimediju standartam H.323v.2; * atbalsta balss kodēšanas standartu G.729/G.729a – optimālo algoritmu pietiekami labai balss sakaru kvalitātei, kas de-facto kļūst par rūpniecisko standartu balss saspiešanas algoritmu. Jaunie Cisco IP telefoni IP Phone 7960 un IP Phone 7910 ir apgādāti ar parastā telefona (zvanu pāradresēšana, ātrais zvans, zvana noturēšana, zvana gaidīšana, zvanītāja identifikācija, ātra zvana atkārtošana, daudzas zvana skaļuma, toņa gradācijas u. c. ) iespējām un šādām korporatīvā tīkla specifiskajām īpašībām: * automātiskā reģistrēšana IP tīklā; * var izmantot IP telefonu kā Web pārlūkprogrammu * viegli piemērojams IP telefona lietotāja individuālajām prasībām; iebūvēta plaši izmantojama rokasgrāmata (help); * unificēta dažādu ziņojumu saņemšanas sistēma; * konference; balss pasta nodrošinājums; * darbojas kā 10/100 Mbps 3 portu komutators. Izmantojot automātisko reģistrēšanu korporatīvajā tīklā, IP telefoni nav piesaistīti kādai fiziskai vietai – balss sakaru tīklam un attiecīgajai rozetei, bet lietošanas ziņā kļūst nedaudz mobili, jo katra telefona MAC adrese ir unikāla – tās ir sadalītas starp šo iekārtu ražotājiem. Līdz ar to pietiek ieslēgt IP telefonu datortīklā jebkurā korporatīvā datoru tīkla vietā, veikt automātisko autorizācijas procesu un var zvanīt. H. Gržibovskis atzīst, ka patlaban IP telefonu jaunākie modeļi IP Phone 7960 un IP Phone 7910 ir kļuvuši ļoti populāri un pat ASV ir izveidojusies rinda, lai tos iegādātos.

IP telefonija, Quo vadis?

AVVID, kas tiek saukts arī par jaunās pasaules datortīklu (New World Network), ir gluži jauns skatījums uz ierastajām tehnoloģijām, to izmantošanas un integrēšanas iespējām, uzsver H. Gržibovskis. AVVID attīstība un lietojums ir neierobežoti: sākot ar specifiskām un slepenām militārām struktūrām, bankām, valdības tīkliem un beidzot ar mājsaimniecības datoriem. Piemēram, Somijā dažos lielveikalos jau ir iespēja pasūtīt preces, neizejot no mājas, un to var izdarīt, izmantojot AVVID iespējas. Vispirms, lietojot videosakarus, var reālā laikā apskatīt preci un uzzināt tās cenu, varbūt vēl konsultēties ar pārdevēju. Pēc tam, izmantojot veikala izvēlēto e-komercijas programmatūru un internetā ievadot datus par pirkumu un kredītkartes numuru, var noformēt pasūtījumu. Tad tikai atliek sagaidīt pirkuma piegādi mājās. Attīstot tehnoloģijas, tiek izstrādāta arī ziņojumu unifikācijas sistēma uOne (unified Open network exchange), kurai ir ļoti interesantas perspektīvas, uzskata H. Gržibovskis. Jau tagad tiek izstrādāti balss sintezatori un balss pārveidotāji rakstītā tekstā, kas dos iespēju izvēlēties – vai pašam ievadīt tekstu datorā, izmantojot klaviatūru, vai arī to tikai skaļi nolasīt, lai dators runu pārvērstu tekstā. Iespējams arī pretējais process – ja negribat lasīt paši, lieciet, lai dators skaļi nolasa pienākušo e-pasta vēstuli vai faksu. Protams, vajadzīga arī speciāla pielāgošana katrai valodai. A/s DATI varētu to veikt, kad radīsies šāda vajadzība.
   

Rita ZĀLĪTE
   

Dati Grupa, Skanstes ielā 13, Rīgā, Tālr. 7067777, fakss 7824157, www.dati.lv . market@dati.lv
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001