Exigen Services: Latvijā skan pasaulē atbalsojas
Exigen Services
Globālā IT ārpakalpojumu
uzņēmuma Exigen Services 14
struktūrvienības atrodas dažādās pasaules pilsētās, tās galvenais birojs ir
Sanfrancisko (ASV), bet viens no lielākajiem spēka centriem ir Latvijas
uzņēmums. Spriediet paši kompānijā pavisam strādā aptuveni 1700 darbinieku, bet
Latvijā vien vairāk nekā 650 (kopā ar Lietuvu 750), lielākā daļa no tiem ir
IT profesionāļi. Vai gan tā nav
milzīga profesionālā spēka un pieredzes koncentrācija!? Varbūt Exigen Services de facto smadzeņu centrs? Ne
jau velti tieši Latvijas komandai uzticēts tik daudz atbildīgu projektu. Kāpēc?
Par Exigen Services Latvijas
uzņēmuma stratēģiskajiem un profesionālajiem mērķiem SP stāsta valdes
priekšēdētāja vietnieks un Baltijas reģiona vadītājs Guntis URTĀNS.
Aprīļa sākumā, tieši pirms starptautiskā Baltic IT&T foruma* atklāšanas Rīgā, Exigen Services Latvijas uzņēmums
nomainīja nosaukumu un zīmolu**, gan juridiski, gan vizuāli kļūstot par pilntiesīgu
šīs starptautiskās korporācijas locekli. Lai gan de facto jūs tādi bijāt arī iepriekš, šis bija, tā sakot,
pēdējais punkts uz pēdējā i. Tas
diez vai mainīs uzņēmuma ikdienu, tomēr stratēģiskas izmaiņas nākotnē ir
iespējamas.
Zīmols netiek mainīts tāpēc, lai radītu iekšējas pārmaiņas organizācijā. Bet acīmredzot tas bija korporatīvi
pareizs lēmums, jo katrā korporācijā, kur starptautiski ir vairāk nekā viens
zīmols (līdz šim Exigen, DATI, StarSoft, kas ir labi zināms Krievijā) rada
pārāk raibu un reizēm pat maldinošu iespaidu par uzņēmuma statusu, lai gan
pieķeršanās vietējiem zīmoliem ir emocionāli saprotama. Bet tur, kur ir
nopietns bizness, nav vietas nostalģiskām emocijām, tāpēc arī citi Exigen Services uzņēmumi ir mainījuši vai
tuvākajā laikā mainīs zīmolu, tā kā gada beigās visiem būs vienots,
nepārprotams, starptautiski atpazīstams zīmols Exigen Services. Tā noteikti
ir vieglāk strādāt, un ir būtiski, vai izej lielajā pasaules tirgū ar lokālu
vai globālu vārdu.
Trīs Exigen Services struktūrvienības
atrodas Amerikā, bet pārējās galvenokārt koncentrētas ap Baltijas jūru. Vai ir
tā, ka Exigen Services Latvijas
uzņēmums ir vadošais ne vien Baltijā, bet arī Centrālajā un Austrumu Eiropā?
Varētu
teikt, ka esam vadošais Exigen Services uzņēmums
Eiropas Savienībā un noteikti lielākais Baltijā. Īstenībā
Exigen Services ir divu veidu biroji
un organizācijas: tādas, kuras pamatā nodarbojas ar risinājumu pārdošanu, un tādas,
kuras tos izstrādā. Latvijas un
Lietuvas organizācija atšķiras ar to, ka mūsu pārziņā ir gan pārdošana, gan
ražošana. Visās pārējās pārdošanas struktūrvienībās, kādas ir arī ASV un
Rietumeiropā, izstrādātāju nav vai arī to ir ļoti nedaudz. Viņi nodarbojas ar
biznesa iegūšanu un administratīvajām lietām. ASV trīs biroji pieder pie vienas
organizācijas, bet no tiem tikai Ņujorka nedaudz nodarbojas ar ražošanu. Sanktpēterburgā,
Dubnā (Maskavas rajons), Kazaņā, Dņepropetrovskā, Odesā, Minskā ir Exigen Services ražošanas organizācijas.
Exigen Services Latvijas uzņēmums
(vēsturiski ar citiem nosaukumiem) tirgū sekmīgi strādā vairāk nekā 15 gadu. Lietuvā
pirms pusotra gada ar labiem panākumiem ir sākti pirmie projekti. Vērtējot Latvijas
uzņēmuma lomu Exigen Services,
noteikti ir svarīgi, ka esam lielākais izstrādes centrs Eiropas Savienībā, jo
Amerikas un īpaši Rietumeiropas klientiem bieži ir ļoti būtiski, lai projekts
tiktu izstrādāts Eiropas Savienībā (to pieprasa arī dažu valstu oficiālā
nostāja, ka sensitīvu biznesa informāciju nedrīkst laist laukā no ES). Daži
klienti vēlas, lai viņu projekts tiktu izstrādāts kontrolētā teritorijā.
Vai šādā starptautiskā kompānijā dažkārt notiek arī tā, ka viens
Exigen Services grupas uzņēmums noslēdz
līgumu, bet tā izsrādei pieaicina kolēģus no citām struktūrvienībām, ja,
piemēram, projekts tam vienam ir par lielu vai pietrūkst kompetences kādā
specifiskā virzienā?
Exigen Services uzņēmumiem
atšķiras juridiskās struktūras, kas parasti arī nosaka, ko katrs no tiem dara
un ko ne. Bet biežāk projektus izstrādā vienā vietā. Katrā ziņā ir jābūt
nopietniem argumentiem, lai to nedarītu vienā vietā (piemēram, pietrūkst kāda
veida prasmes vai resursu). Protams, var būt arī ļoti lieli projekti, kad
nepieciešama sadarbība ar citiem grupas uzņēmumiem. Tāds, piemēram, ir
projekts, kurā izstrādājam autoratlīdzības aprēķinu risinājumu vienai no
pasaulē vadošajām mūzikas industrijas kompānijām. Pie tā jau vairākus gadus strādā
divas lielas izstrādes komandas Pēterburgā un Rīgā. Darba apjoms ir vairāki
simti miljoni dolāru, un pašreiz izskatās, ka darbs ir tuvu nobeigumam,
izejam finiša taisnē.
Ko praktiskajā ikdienas darbā dod tas, ka varat iet pasaulē
ar Exigen Services vārdu kā ar
karogu, un vai tas ir būtiski vairojis jūsu projektus pēdējā laikā?
Zīmols ir tik tikko mainīts, tāpēc tas vēl tiešā veidā neietekmē mūsu darbību,
bet uzņēmums stabili aug, apgrozījums aptuveni par 25 procentiem gadā (gan
globāli, gan Latvijas uzņēmumā).
Kurus virzienus varat saukt par saviem, tieši Latvijas
uzņēmumam raksturīgiem? Un kā ar konkurenci Latvijas un Baltijas tirgū? Mums taču ir daudz
spēcīgu vidējo IT uzņēmumu.
Mazliet nākas pacīnīties
par lielajiem korporatīvo klientu projektiem. Tās ir lielas informatīvās
sistēmas, kas tehnoloģiskā ziņā ir dažādas, bet pirmām kārtām prasa daudz
resursu un arī augstu kvalifikāciju. Tas, ka šie lielie projekti mums ir,
īstenībā lielā mērā ir mantojums no DATIEM. Protams, ir arī jaunas iestrādnes
un projekti. Ļoti nozīmīgs ir Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmas
projekts, kuru ieguvām, uzvarot valsts iepirkumu konkursā. Pērnā gada nogalē
kļuvām arī par pirmajiem IKT nozares jaunās balvas Platīna pele laureātiem kategorijā ePārvalde un pakalpojumi, kuru kopā ar VID
saņēmām tieši par šo Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS).
Otrs liels
projekts ir Latvijas Pasta informācijas
sistēmas. Lai gan Latvijas Pasts patlaban
pārdzīvo ne tos labākos laikus, ar informācijas sistēmām viss ir kārtībā. Pirms
kāda laika pavīdēja doma, it kā IT sistēma vainīga pie preses abonēšanas
sistēmas kļūdām, bet tā nebūt nav.
Sākuma
posmā ir kāds jauns, liels projekts, kurš vēl nav reāli uzsākts, bet esam
uzvarējuši konkursā: tas ir Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) IS
projekts, kurā izstrādāsim pensiju aprēķināšanas moduļus.
Valsts un pašvaldību informācijas sistēmas un e-pakalpojumi varētu
būt viens no lauciņiem, kur Exigen Services vai
jūsu konkurenti varētu izvērsties arī turpmāk.
Tā ir, strādājam pie PVIS projekta Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai,
kopā ar Īpašu uzdevumu sekretariātu e-pārvaldes lietās turpinām projektu, kas
saistīts ar jaunu elektronisko pakalpojumu izstrādi. Tomēr pietiekami liela
daļa mūsu projektu ir saistīti arī ar lieliem uzņēmumiem un bankām. Mūsu
klients ir arī Rīgas Dome un KNAB, kam arī vajadzīgas informācijas sistēmas organizācijas
darbības nodrošināšanai
lietvedībai, uzskaitei, grāmatvedībai. Mēs nekad neuzzināsim, kādu informāciju viņi
šajā sistēmā glabā, bet no IT viedokļa tā ir gluži parasta sistēma, kuras
izstrādāšanu izcīnījām konkursā saskaņā ar tradicionālo iepirkuma procedūru.
Vai var teikt, ka Exigen Services Latvijas uzņēmuma galvenie virzieni ir informācijas
sistēmas, uzņēmuma vadības risinājumi, klientu pārvaldības risinājumi?
Jā, izstrādājam lielās informācijas sistēmas, kas ir tradicionālas un nav īpaši
specializētas, bet mūsu uzmanības lokā ir arī tādi specializētie risinājumi kā
uzņēmuma vadības sistēmas Microsoft
Dynamics AX (ar tām nodarbojamies
jau vairākus gadus, ir arī jauni klienti). Klientu pārvaldības risinājumi (CRM)
arī nav jauns virziens, jo mūsu komandā ir speciālisti, kas klientiem var
piedāvāt dažādus tehnoloģiskus risinājumus SugarCRM,
Lotus Notes CRM, Microsoft
Dynamics CRM. Gatavojamies tādam kā uzrāvienam, kas saistīts arī ar
to, ka esam pieņēmuši darbā ļoti labu un enerģisku šī biznesa virziena ekspertu.
Un trešais biznesa virziens programmatūras testēšanas risinājumi. Mums ir
pieredzējusi testēšanas komanda, un drīzumā plānojam piedāvāt jaunu testēšanas
risinājumu klientiem Latvijā un ārvalstīs.
Kas šajā piedāvājumā ir būtiski jauns?
Parasti testēšana ir izstrādes projekta sastāvdaļa. Mēs
vēlamies piedāvāt programmu testēšanu kā atsevišķu pakalpojumu. Esam gatavi
uzņemties pilnu atbildību par programmatūras testēšanu klienta uzņēmumā. Piedāvājam
to kā četru posmu procesu. To var veikt katrā uzņēmumā, kurā darbojas īpaši
radītas informācijas sistēmas neatkarīgi no tā, kas tās ir izstrādājis.
Pirms
vairākiem gadiem pasūtītāji pārsvarā vēl nebija gana izglītoti, lai pieprasītu
ko tādu, tāpēc lielākoties netestēja neko vai arī testēja nepietiekami. Daļēji
tāpēc, ka trūka prasmes (arī izstrādātājiem). Tomēr, kamēr vien sistēmas darbojas,
tajās ik pa brīdim kaut kas jāmaina. Un, kad pamaina, tad ir arī jātestē, kā
darbojas, jo, vienā vietā kaut ko mainot un uzlabojot, negaidot var parādīties
kāda problēma citur. Tā kā testēšana dod papildu drošību un lielāku paļāvību.
Izklausās gandriz kā audits.
Pirmais solis tā arī saucās audits. Mūsu plāns šajā piedāvājumā ir kopā ar
pasūtītāju pārlūkot, kas viņiem ir, un kopīgi veidot prioritāro darbu sarakstu,
ko, mūsuprāt, vajadzētu izdarīt. Reizēm tā
vienkārši ir lietu sakārtošana. Otrais solis ir izveidot tādu vidi, lai mēs vai
kāds cits to varētu izdarīt pēc iespējas efektīvāk. Tad jau trešajā solī varam
runāt par konkrētiem darbiem vai konsultācijām. Lielā mērā šis piedāvājums ir
vērsts uz to, lai sakārtotu biznesu, lai redzētu, kas ir kas. Un pēdējais solis
izlemt, vai un ar kādiem noteikumiem mēs piedalāmies testēšanas procesā, jo
tik dziļi šajos darbos iesaistoties, mūsu dalība projektā varētu būt krietni
efektīvāka. Arī konkrētā klienta IT vidi mēs būtu iepazinuši, un pieredze
testēšanā vismaz Baltijā mums ir pārliecinoša. Mums ir 50 testētāju komanda, un
tāda Latvijā nav nevienā citā uzņēmumā.
Vai šāds atsevišķs testēšanas pakalpojums Latvijā tiek
piedāvāts pirmo reizi?
Ir bijis kas
līdzīgs neatkarīgā testēšana. Būtībā tas nav nekas superoriģināls. Cita
lieta, ja to vērtē pēc lietderības koeficienta un potenciālā pieprasījuma, jo mūsdienu
informatizācijas laikmetā daudziem klientiem tas ir ļoti nepieciešams
pakalpojums. Izskatās, ka varam cerēt uz lieliem apgriezieniem, un ne tikai
Latvijā. Nesen parakstījām ļoti lielu testēšanas līgumu (par ievērojamu summu)
ar kādu klientu ASV, un tur strādās tieši Latvijas komanda.
Tā ir viena no jauno laiku pazīmēm, ka klienti arī paši ir
daudz izglītotāki, vēlas visam sekot līdzi un rezultātā patiešām izbaudīt
augsto tehnoloģiju augļus. Tāpēc gribētu atgriezties pie domas, ko nesenajā Baltic IT&T forumā akcentēja Exigen Services galvenais mārketinga viceprezidents
no ASV Dags Mo (Doug Mow). Kā
liecina Forrester Research un Exigen Services kopīgais pētījums,
aptuveni 57 procenti IKT lietotāju atzīst, ka viņi nesaņem no tehnoloģijām to,
kas viņiem vajadzīgs. Pētījumā ir arī citi kritiski vērtējumi, kas attiecas uz
pasaules IKT nozari. Bet Exigen Services,
ņemot vērā šo situāciju, ir izstrādājis īpašu metodiku, kā panākt, lai klients
būtu apmierināts.
Jā, tā ir, un tas
patiesi nav nekāds reklāmas sauklis, bet nopietns risinājums. Šī metodika
paredz ne vien ciešu sadarbību ar klienta pārstāvjiem visos projekta posmos,
bet pat iespēju darba gaitā mainīt iepriekš noteiktos prioritāros virzienus un,
ja klients projekta realizācijas gaitā (tas īpaši varētu attiekties uz
ilgtermiņa projektiem) izlemj, ka viņa uzņēmumam nav nepieciešamas visas
funkcijas, ko spēj piedāvāt informācijas sistēmas, viņš ir tiesīgs projektu
pabeigt, nerealizējot to pilnā apjomā. Tas viss un vēl daudz kas cits tiek
darīts, lai Exigen Services klientiem
informācijas sistēmas tiešām atvieglotu, nevis sarežģītu dzīvi.
Gunta KĻAVIŅA
Redakcijas piezīmes:
* Exigen Services Latvijas uzņēmums šogad
bija Baltic IT&T foruma
galvenais partneris
** līdz
2008. gada 7. aprīlim Exigen Services DATI
Exigen Services
Ganību
dambī 17a
Rīga,
LV-1045
Tālr.
7067777
Fakss
7381218
E-pasts: market@exigenservices.com
www.exigenservices.com
Globālā IT ārpakalpojumu uzņēmuma Exigen Services 14 struktūrvienības atrodas dažādās pasaules pilsētās, tās galvenais birojs ir Sanfrancisko (ASV), bet viens no lielākajiem spēka centriem ir Latvijas uzņēmums. Spriediet paši kompānijā pavisam strādā aptuveni 1700 darbinieku, bet Latvijā vien vairāk nekā 650 (kopā ar Lietuvu 750), lielākā daļa no tiem ir IT profesionāļi. Vai gan tā nav milzīga profesionālā spēka un pieredzes koncentrācija!? Varbūt Exigen Services de facto smadzeņu centrs? Ne jau velti tieši Latvijas komandai uzticēts tik daudz atbildīgu projektu. Kāpēc? Par Exigen Services Latvijas uzņēmuma stratēģiskajiem un profesionālajiem mērķiem SP stāsta valdes priekšēdētāja vietnieks un Baltijas reģiona vadītājs Guntis URTĀNS.
Aprīļa sākumā, tieši pirms starptautiskā Baltic IT&T foruma* atklāšanas Rīgā, Exigen Services Latvijas uzņēmums nomainīja nosaukumu un zīmolu**, gan juridiski, gan vizuāli kļūstot par pilntiesīgu šīs starptautiskās korporācijas locekli. Lai gan de facto jūs tādi bijāt arī iepriekš, šis bija, tā sakot, pēdējais punkts uz pēdējā i. Tas diez vai mainīs uzņēmuma ikdienu, tomēr stratēģiskas izmaiņas nākotnē ir iespējamas.
Zīmols netiek mainīts tāpēc, lai radītu iekšējas pārmaiņas organizācijā. Bet acīmredzot tas bija korporatīvi pareizs lēmums, jo katrā korporācijā, kur starptautiski ir vairāk nekā viens zīmols (līdz šim Exigen, DATI, StarSoft, kas ir labi zināms Krievijā) rada pārāk raibu un reizēm pat maldinošu iespaidu par uzņēmuma statusu, lai gan pieķeršanās vietējiem zīmoliem ir emocionāli saprotama. Bet tur, kur ir nopietns bizness, nav vietas nostalģiskām emocijām, tāpēc arī citi Exigen Services uzņēmumi ir mainījuši vai tuvākajā laikā mainīs zīmolu, tā kā gada beigās visiem būs vienots, nepārprotams, starptautiski atpazīstams zīmols Exigen Services. Tā noteikti ir vieglāk strādāt, un ir būtiski, vai izej lielajā pasaules tirgū ar lokālu vai globālu vārdu.
Trīs Exigen Services struktūrvienības atrodas Amerikā, bet pārējās galvenokārt koncentrētas ap Baltijas jūru. Vai ir tā, ka Exigen Services Latvijas uzņēmums ir vadošais ne vien Baltijā, bet arī Centrālajā un Austrumu Eiropā?
Varētu teikt, ka esam vadošais Exigen Services uzņēmums Eiropas Savienībā un noteikti lielākais Baltijā. Īstenībā Exigen Services ir divu veidu biroji un organizācijas: tādas, kuras pamatā nodarbojas ar risinājumu pārdošanu, un tādas, kuras tos izstrādā. Latvijas un Lietuvas organizācija atšķiras ar to, ka mūsu pārziņā ir gan pārdošana, gan ražošana. Visās pārējās pārdošanas struktūrvienībās, kādas ir arī ASV un Rietumeiropā, izstrādātāju nav vai arī to ir ļoti nedaudz. Viņi nodarbojas ar biznesa iegūšanu un administratīvajām lietām. ASV trīs biroji pieder pie vienas organizācijas, bet no tiem tikai Ņujorka nedaudz nodarbojas ar ražošanu. Sanktpēterburgā, Dubnā (Maskavas rajons), Kazaņā, Dņepropetrovskā, Odesā, Minskā ir Exigen Services ražošanas organizācijas.
Exigen Services Latvijas uzņēmums (vēsturiski ar citiem nosaukumiem) tirgū sekmīgi strādā vairāk nekā 15 gadu. Lietuvā pirms pusotra gada ar labiem panākumiem ir sākti pirmie projekti. Vērtējot Latvijas uzņēmuma lomu Exigen Services, noteikti ir svarīgi, ka esam lielākais izstrādes centrs Eiropas Savienībā, jo Amerikas un īpaši Rietumeiropas klientiem bieži ir ļoti būtiski, lai projekts tiktu izstrādāts Eiropas Savienībā (to pieprasa arī dažu valstu oficiālā nostāja, ka sensitīvu biznesa informāciju nedrīkst laist laukā no ES). Daži klienti vēlas, lai viņu projekts tiktu izstrādāts kontrolētā teritorijā.
Vai šādā starptautiskā kompānijā dažkārt notiek arī tā, ka viens Exigen Services grupas uzņēmums noslēdz līgumu, bet tā izsrādei pieaicina kolēģus no citām struktūrvienībām, ja, piemēram, projekts tam vienam ir par lielu vai pietrūkst kompetences kādā specifiskā virzienā?
Exigen Services uzņēmumiem atšķiras juridiskās struktūras, kas parasti arī nosaka, ko katrs no tiem dara un ko ne. Bet biežāk projektus izstrādā vienā vietā. Katrā ziņā ir jābūt nopietniem argumentiem, lai to nedarītu vienā vietā (piemēram, pietrūkst kāda veida prasmes vai resursu). Protams, var būt arī ļoti lieli projekti, kad nepieciešama sadarbība ar citiem grupas uzņēmumiem. Tāds, piemēram, ir projekts, kurā izstrādājam autoratlīdzības aprēķinu risinājumu vienai no pasaulē vadošajām mūzikas industrijas kompānijām. Pie tā jau vairākus gadus strādā divas lielas izstrādes komandas Pēterburgā un Rīgā. Darba apjoms ir vairāki simti miljoni dolāru, un pašreiz izskatās, ka darbs ir tuvu nobeigumam, izejam finiša taisnē.
Ko praktiskajā ikdienas darbā dod tas, ka varat iet pasaulē ar Exigen Services vārdu kā ar karogu, un vai tas ir būtiski vairojis jūsu projektus pēdējā laikā?
Zīmols ir tik tikko mainīts, tāpēc tas vēl tiešā veidā neietekmē mūsu darbību, bet uzņēmums stabili aug, apgrozījums aptuveni par 25 procentiem gadā (gan globāli, gan Latvijas uzņēmumā).
Kurus virzienus varat saukt par saviem, tieši Latvijas uzņēmumam raksturīgiem? Un kā ar konkurenci Latvijas un Baltijas tirgū? Mums taču ir daudz spēcīgu vidējo IT uzņēmumu.
Mazliet nākas pacīnīties par lielajiem korporatīvo klientu projektiem. Tās ir lielas informatīvās sistēmas, kas tehnoloģiskā ziņā ir dažādas, bet pirmām kārtām prasa daudz resursu un arī augstu kvalifikāciju. Tas, ka šie lielie projekti mums ir, īstenībā lielā mērā ir mantojums no DATIEM. Protams, ir arī jaunas iestrādnes un projekti. Ļoti nozīmīgs ir Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmas projekts, kuru ieguvām, uzvarot valsts iepirkumu konkursā. Pērnā gada nogalē kļuvām arī par pirmajiem IKT nozares jaunās balvas Platīna pele laureātiem kategorijā ePārvalde un pakalpojumi, kuru kopā ar VID saņēmām tieši par šo Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS).
Otrs liels projekts ir Latvijas Pasta informācijas sistēmas. Lai gan Latvijas Pasts patlaban pārdzīvo ne tos labākos laikus, ar informācijas sistēmām viss ir kārtībā. Pirms kāda laika pavīdēja doma, it kā IT sistēma vainīga pie preses abonēšanas sistēmas kļūdām, bet tā nebūt nav.
Sākuma posmā ir kāds jauns, liels projekts, kurš vēl nav reāli uzsākts, bet esam uzvarējuši konkursā: tas ir Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) IS projekts, kurā izstrādāsim pensiju aprēķināšanas moduļus.
Valsts un pašvaldību informācijas sistēmas un e-pakalpojumi varētu būt viens no lauciņiem, kur Exigen Services vai jūsu konkurenti varētu izvērsties arī turpmāk.
Tā ir, strādājam pie PVIS projekta Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai, kopā ar Īpašu uzdevumu sekretariātu e-pārvaldes lietās turpinām projektu, kas saistīts ar jaunu elektronisko pakalpojumu izstrādi. Tomēr pietiekami liela daļa mūsu projektu ir saistīti arī ar lieliem uzņēmumiem un bankām. Mūsu klients ir arī Rīgas Dome un KNAB, kam arī vajadzīgas informācijas sistēmas organizācijas darbības nodrošināšanai lietvedībai, uzskaitei, grāmatvedībai. Mēs nekad neuzzināsim, kādu informāciju viņi šajā sistēmā glabā, bet no IT viedokļa tā ir gluži parasta sistēma, kuras izstrādāšanu izcīnījām konkursā saskaņā ar tradicionālo iepirkuma procedūru.
Vai var teikt, ka Exigen Services Latvijas uzņēmuma galvenie virzieni ir informācijas sistēmas, uzņēmuma vadības risinājumi, klientu pārvaldības risinājumi?
Jā, izstrādājam lielās informācijas sistēmas, kas ir tradicionālas un nav īpaši specializētas, bet mūsu uzmanības lokā ir arī tādi specializētie risinājumi kā uzņēmuma vadības sistēmas Microsoft Dynamics AX (ar tām nodarbojamies jau vairākus gadus, ir arī jauni klienti). Klientu pārvaldības risinājumi (CRM) arī nav jauns virziens, jo mūsu komandā ir speciālisti, kas klientiem var piedāvāt dažādus tehnoloģiskus risinājumus SugarCRM, Lotus Notes CRM, Microsoft Dynamics CRM. Gatavojamies tādam kā uzrāvienam, kas saistīts arī ar to, ka esam pieņēmuši darbā ļoti labu un enerģisku šī biznesa virziena ekspertu. Un trešais biznesa virziens programmatūras testēšanas risinājumi. Mums ir pieredzējusi testēšanas komanda, un drīzumā plānojam piedāvāt jaunu testēšanas risinājumu klientiem Latvijā un ārvalstīs.
Kas šajā piedāvājumā ir būtiski jauns?
Parasti testēšana ir izstrādes projekta sastāvdaļa. Mēs vēlamies piedāvāt programmu testēšanu kā atsevišķu pakalpojumu. Esam gatavi uzņemties pilnu atbildību par programmatūras testēšanu klienta uzņēmumā. Piedāvājam to kā četru posmu procesu. To var veikt katrā uzņēmumā, kurā darbojas īpaši radītas informācijas sistēmas neatkarīgi no tā, kas tās ir izstrādājis.
Pirms vairākiem gadiem pasūtītāji pārsvarā vēl nebija gana izglītoti, lai pieprasītu ko tādu, tāpēc lielākoties netestēja neko vai arī testēja nepietiekami. Daļēji tāpēc, ka trūka prasmes (arī izstrādātājiem). Tomēr, kamēr vien sistēmas darbojas, tajās ik pa brīdim kaut kas jāmaina. Un, kad pamaina, tad ir arī jātestē, kā darbojas, jo, vienā vietā kaut ko mainot un uzlabojot, negaidot var parādīties kāda problēma citur. Tā kā testēšana dod papildu drošību un lielāku paļāvību.
Izklausās gandriz kā audits.
Pirmais solis tā arī saucās audits. Mūsu plāns šajā piedāvājumā ir kopā ar pasūtītāju pārlūkot, kas viņiem ir, un kopīgi veidot prioritāro darbu sarakstu, ko, mūsuprāt, vajadzētu izdarīt. Reizēm tā vienkārši ir lietu sakārtošana. Otrais solis ir izveidot tādu vidi, lai mēs vai kāds cits to varētu izdarīt pēc iespējas efektīvāk. Tad jau trešajā solī varam runāt par konkrētiem darbiem vai konsultācijām. Lielā mērā šis piedāvājums ir vērsts uz to, lai sakārtotu biznesu, lai redzētu, kas ir kas. Un pēdējais solis izlemt, vai un ar kādiem noteikumiem mēs piedalāmies testēšanas procesā, jo tik dziļi šajos darbos iesaistoties, mūsu dalība projektā varētu būt krietni efektīvāka. Arī konkrētā klienta IT vidi mēs būtu iepazinuši, un pieredze testēšanā vismaz Baltijā mums ir pārliecinoša. Mums ir 50 testētāju komanda, un tāda Latvijā nav nevienā citā uzņēmumā.
Vai šāds atsevišķs testēšanas pakalpojums Latvijā tiek piedāvāts pirmo reizi?
Ir bijis kas līdzīgs neatkarīgā testēšana. Būtībā tas nav nekas superoriģināls. Cita lieta, ja to vērtē pēc lietderības koeficienta un potenciālā pieprasījuma, jo mūsdienu informatizācijas laikmetā daudziem klientiem tas ir ļoti nepieciešams pakalpojums. Izskatās, ka varam cerēt uz lieliem apgriezieniem, un ne tikai Latvijā. Nesen parakstījām ļoti lielu testēšanas līgumu (par ievērojamu summu) ar kādu klientu ASV, un tur strādās tieši Latvijas komanda.
Tā ir viena no jauno laiku pazīmēm, ka klienti arī paši ir daudz izglītotāki, vēlas visam sekot līdzi un rezultātā patiešām izbaudīt augsto tehnoloģiju augļus. Tāpēc gribētu atgriezties pie domas, ko nesenajā Baltic IT&T forumā akcentēja Exigen Services galvenais mārketinga viceprezidents no ASV Dags Mo (Doug Mow). Kā liecina Forrester Research un Exigen Services kopīgais pētījums, aptuveni 57 procenti IKT lietotāju atzīst, ka viņi nesaņem no tehnoloģijām to, kas viņiem vajadzīgs. Pētījumā ir arī citi kritiski vērtējumi, kas attiecas uz pasaules IKT nozari. Bet Exigen Services, ņemot vērā šo situāciju, ir izstrādājis īpašu metodiku, kā panākt, lai klients būtu apmierināts.
Jā, tā ir, un tas patiesi nav nekāds reklāmas sauklis, bet nopietns risinājums. Šī metodika paredz ne vien ciešu sadarbību ar klienta pārstāvjiem visos projekta posmos, bet pat iespēju darba gaitā mainīt iepriekš noteiktos prioritāros virzienus un, ja klients projekta realizācijas gaitā (tas īpaši varētu attiekties uz ilgtermiņa projektiem) izlemj, ka viņa uzņēmumam nav nepieciešamas visas funkcijas, ko spēj piedāvāt informācijas sistēmas, viņš ir tiesīgs projektu pabeigt, nerealizējot to pilnā apjomā. Tas viss un vēl daudz kas cits tiek darīts, lai Exigen Services klientiem informācijas sistēmas tiešām atvieglotu, nevis sarežģītu dzīvi.
Gunta KĻAVIŅA
Redakcijas piezīmes:
* Exigen Services Latvijas uzņēmums šogad bija Baltic IT&T foruma galvenais partneris
** līdz 2008. gada 7. aprīlim Exigen Services DATI
Exigen Services
Ganību dambī 17a
Rīga, LV-1045
Tālr. 7067777
Fakss 7381218
E-pasts: market@exigenservices.com
www.exigenservices.com