Gatavs darbam bet vai tiešām?
500 vai tas ir daudz
Kopš Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) dibināšanas
elektronisko sakaru nozarē ir pagājuši seši gadi. Pa
šo laiku divas reizes ir pilnībā mainījies galvenais
elektronisko sakaru nozari regulējošais normatīvais akts Elektronisko sakaru likums (2001. gada 1. novembrī un 2004. gada 1. decembrī),
un līdz ar to divas reizes ir mainījies arī licencēšanas
režīms, nodrošinot pāreju no individuālo licenču
izsniegšanas uz t. s. jaunajam regulēšanas ietvaram atbilstošo
vispārējā pilnvarojuma jeb autorizācijas režīmu.
Tā nu jau
vairākus gadus (kopš 2004. gada 1. decembra) ienākšana
elektronisko sakaru nozarē komersantiem nesagādā nekādus
sarežģījumus. Jaunā autorizācijas režīma
ieviešana atviegloja darbības sākšanu komersants aizpilda
reģistrācijas paziņojumu, nosūta to SPRK un ir gatavs
darbam. Bet vai tiešām gatavs?
No uzņēmēju
viedokļa jebkuru birokrātisku šķēršļu
samazināšana ir apsveicama, bet kāda ir medaļas otrā
puse? Un te jāsecina, ka praksē vieglie spēles
sākšanas noteikumi ir radījuši šķietamību,
ka ar reģistrācijas paziņojuma nosūtīšanu SPRK
komersanta pienākumi beidzas. Bet ar šo paziņojumu tie tikai
sākas.
Daži
skaitļi par nozares dalībniekiem
Šobrīd
par elektronisko sakaru komersantiem sevi ir pieteikuši vairāk nekā
490 uzņēmumi, no kuriem gan aptuveni 70 dažādu iemeslu
dēļ ir pārtraukuši iecerēto darbību nozarē. Apkopojums
par SPRK saņemtajos reģistrācijas paziņojumos
visbiežāk norādītajiem pakalpojumu veidiem ir
parādīts 1. tabulā.
Absolūti lielākais
vairums sevi pieteica kā interneta piekļuves pakalpojumu
sniedzēji tādi ir 367 komersanti, no kuriem 247 ir
atzīmējuši arī datu un elektronisko ziņojumu
pārraides pakalpojumus.
Balss telefonijas
pakalpojumu sniegšana, to skaitā, izmantojot priekšapmaksas
kartes, ieņem otro vietu to ir atzīmējuši 222 komersanti,
no kuriem 150 ir norādījuši, ka darbosies publiskajā fiksētajā
elektronisko sakaru tīklā, 32 publiskajā mobilajā
elektronisko sakaru tīklā, bet 40 piedāvās balss telefonijas
pakalpojumus abos iepriekš minētajos tīklos galvenokārt
tie ir dažādu priekšapmaksas karšu izplatītāji.
Trešajā
vietā pēc popularitātes ir norādītas nomātās
līnijas - 131 komersants. Visbeidzot radio un televīzijas un
skaņas izplatīšanas pakalpojumus publiskajos elektronisko sakaru
tīklos ir pieteikuši 76 komersanti.
Protams, ieceres ne
vienmēr īstenojas, kā plānots, tāpēc praksē,
analizējot elektronisko sakaru komersantu iesniegtos datus, ir redzams, ka
daudzi nemaz nav sākuši darbību vai, to sākot, ir
pārvērtējuši savas iespējas un no pieteiktajiem
plāniem realizē tikai daļu, tāpēc informācijai reģistrācijas
paziņojumos, kas tiek nosūtīti SPRK kā apliecinājums
darbības sākšanai, norādot pēc iespējas
plašāku sniedzamo pakalpojumu klāstu katrā
konkrētā elektronisko sakaru tirgus segmentā, ir visai maza
līdzība ar reālo situāciju šajā tirgū.
Grafikā ir
atspoguļoti dati par komersantu plāniem pirms darbības
sākšanas. Lai varētu analizēt saikni starp plāniem un
to īstenošanu, nākamajos pārskata periodos papildus tiks apkopota
un atspoguļota informācija par reāli sākto darbību un
sniegtajiem elektronisko sakaru pakalpojumiem.
1. tabula. Elektronisko
sakaru komersantu skaits un reģistrācijas paziņojumā SPRK norādītie
pakalpojumi.
Komersantu
skaits, kas ir norādījuši konkrēto pakalpojumu
Elektronisko
sakaru pakalpojumu veids
222
Balss telefonijas pakalpojumi
150
Balss telefonija publiskajā
fiksētajā elektronisko sakaru tīklā
32
Balss telefonija publiskajā
mobilajā elektronisko sakaru tīklā
40
Balss telefonija gan fiksētajā
gan mobilajā elektronisko sakaru tīklā
367
Publiskie interneta piekļuves
pakalpojumi
247
Datu un elektronisko ziņojumu
pārraides pakalpojumi
131
Nomāto līniju
pakalpojumi
76
Radio un televīzijas
programmu izplatīšanas pakalpojumi publiskajos elektronisko sakaru
tīklos
24
Elektronisko sakaru tīklu
pakalpojumi
Lielākā daļa SPRK
reģistrēto elektronisko sakaru komersantu ir mazas firmas, strādā
vien pāris cilvēku, arī apkalpojamo klientu skaits ir mazs
sākot ar dažiem klientiem līdz varbūt dažiem
desmitiem, kas atrodas vienas ēkas kāpņu telpā vai
pāris blakus ēkās. Cilvēkresursu un bieži vien
arī kompetences trūkums rada ne visai patīkamas sekas, ar
kurām šī gada otrajā pusgadā saskārās daudzi
elektronisko sakaru komersanti, kad SPRK veica uzraudzības kontroles
detalizētu pārbaudi.
Šīs
pārbaudes rezultātā diemžēl nācās
ierosināt vairāk nekā 140 administratīvo
pārkāpumu lietvedības par to, ka noteiktajā
termiņā nav iesniegta informācija SPRK, un šādi
pārkāpēji ir trešdaļa reģistrēto elektronisko
sakaru komersantu!
Kādu
informāciju SPRK prasa
SPRK ir noteicis
divus galvenos pārskata termiņus kalendārajā gadā 1.
februāri un 1. augustu, kad elektronisko sakaru komersanti atskaitās
par iepriekšējā pusgada rādītājiem, un trīs
papildu termiņus 15. janvāri, 15. jūliju un 15. oktobri, kad
komersanti, kas sniedz interneta piekļuves pakalpojumus, izmantojot
platjoslas sistēmas, informē par piedāvātajiem platjoslas
piekļuves veidiem. Šīs ziņas ir nepieciešamas Eiropas
Komisijas ziņojumiem par platjoslas pakalpojumu attīstību
Eiropas Savienības valstīs. Starp citu, te der piebilst, ka
citās Eiropas Savienībās valstīs (piemēram, tepat
Lietuvā) komersantiem elektronisko sakaru nozarē ir četri regulāri
pārskata periodi reizi ceturksnī.
Līdz šim
brīdim no elektronisko sakaru tirgus dalībniekiem SPRK regulāri
pieprasīja un analizēja šādu informāciju:
·
tirgus
analīzei nepieciešamo;
·
pakalpojumu
kvalitātes uzraudzībai nepieciešamo;
·
par
klientu sūdzībām;
·
par
ierobežoto resursu izmantošanu;
·
par
numura saglabāšanas pakalpojumu;
·
par
elektronisko sakaru pakalpojumu tarifiem;
·
par
platjoslas pieslēgumu veidiem un skaitu;
·
par
saistību izpildi, ja tādas ir piemērotas;
·
ieviešanas
ziņojumam;
·
ar
valsts nodevas aprēķinu saistīto.
Šeit
minētais informācijas sadalījums ir dots pa veidiem, neuzskaitot
katru atskaites formu atsevišķi. Ar atskaites formām komersanti
var iepazīties SPRK mājaslapā www.sprk.gov.lv sadaļā Elektroniskie
sakari zem nosaukuma Komisijai regulāri iesniedzamās informācijas
grafiks elektronisko sakaru nozarē.
Kāpēc
SPRK ir nepieciešama informācija?
Lai SPRK
varētu veikt funkcijas, kas noteiktas gan Elektronisko sakaru
likumā, gan likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem,
kur noteikts, ka SPRK sekmē konkurenci elektronisko sakaru nozarē un veicina
elektronisko sakaru tirgus attīstību. Analizējot informāciju,
tiek konstatētas konkrētas problēmas elektronisko sakaru tirgos
un pieņemti lēmumi par atbilstošu saistību
piemērošanu.
Informācijas
neesamība kavē daudzus procesus, kuru rezultātā
zaudētāji ir arī paši komersanti, jo atbilstošu
regulēšanas paņēmienu izmantošana, kas varētu
sekmēt tieši mazo komersantu attīstību un noturēšanos
elektronisko sakaru nozarē starp lielajiem tirgus
spēlētājiem, ir tieši atkarīga no SPRK
rīcībā esošiem datiem.
2. tabula. SPRK
regulāri iesniedzamās informācijas veidi un tās
izmantošanas mērķi.
Informācijas
veids
Izmantošanas
mērķis
Tirgus
analīzei nepieciešamā informācija
Informācija tiek apkopota un
izmantota tirgus analīzē un lēmumu sagatavošanā par
saistību piemērošanu, grozīšanu vai atcelšanu
komersantiem, kuru būtiskā ietekme tirgū ir atzīta.
Pakalpojumu
kvalitātes uzraudzībai nepieciešamā informācija
Informācija tiek izmantota
elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes uzraudzībai,
elektronisko sakaru komersantu salīdzināšanai pēc
kvalitātes kritēriju izpildes, to skaitā ar mērķi
palīdzēt klientiem izvēlēties piemērotāko
pakalpojumu sniedzēju.
Par
klientu sūdzībām
Informācija tiek izmantota
klientu apmierinātības vērtēšanai.
Par
ierobežoto resursu (numerācijas un frekvenču) izmantošanu
Informācija tiek izmantota
nozares attīstības pārskatu veidošanai, to skaitā
izmantojamo tehnoloģiju un jaunu pakalpojumu attīstības
tendenču novērtēšanai.
Par
numura saglabāšanas pakalpojumu
Informācija tiek izmantota
numura saglabāšanas pakalpojuma attīstības
novērtēšanai.
Par
elektronisko sakaru pakalpojumu tarifiem
Informācija tiek izmantota tarifu
apkopojumu veidošanai un elektronisko sakaru komersantu sniegto
elektronisko sakaru pakalpojumu salīdzināšanai un tirgus
attīstības tendenču vērtēšanai.
Par
platjoslas pieslēgumu veidiem un skaitu
Informācija tiek izmantota
platjoslas interneta sistēmu attīstības
novērtēšanai Latvijā un apkopotā veidā tiek
sniegta Eiropas Komisijai kopējā pārskata veidošanai par
platjoslas sistēmu attīstību ES valstīs.
Par
saistību izpildi, ja tādas ir piemērotas
Informācija tiek izmantota
elektronisko sakaru komersantu uzraudzībai un piemēroto
saistību ieviešanas kontrolei.
Informācija
ieviešanas ziņojumam
Informācija apkopotā
veidā tiek sniegta Eiropas Komisijai, kas savukārt reizi gadā
sagatavo pārskatu par elektronisko sakaru tirgus attīstību
visās ES dalībvalstīs.
Ar
valsts nodevas aprēķinu saistītā informācija
Informācija tiek izmantota uzraudzības
kontrolei par elektronisko sakaru komersantu darbību un regulēšanas
nodevas aprēķinam.
Par
viesabonēšanas regulas ievērošanu
Jauns pieprasāmās
informācijas veids saskaņā ar šogad apstiprināto
regulu par viesabonēšanu. Informāciju izmantos viesabonēšanas
regulas ievērošanas kontrolei.
Kādas pārmaiņas
gaidāmas nākamgad?
Rūpīgi
izvērtējot līdzšinējās informācijas
iesniegšanas prasības, SPRK ir veicis vairākas pārmaiņas
normatīvajos aktos, kas varētu patīkami iepriecināt
komersantus, jo tās ir samazinājušas regulāri
iesniedzamās informācijas apjomu. Tas gan nenozīmē, ka pret
šīm prasībām būtu jāizturas nevērīgāk.
No nākamā
gada elektronisko sakaru komersantiem vairs nebūs jāiesniedz atskaites
par klientu sūdzībām (līdz šim tas bija jādara divas
reizes gadā), kā arī par izmantotajiem ierobežotajiem
resursiem ne par frekvencēm (iepriekš reizi gadā), ne par
numerācijas izmantošanu (iepriekš divas reizes gadā). Elektronisko
sakaru komersantiem, kas izmanto numerācijas resursus, turpmāk divas
reizes gadā nebūs jāatskaitās arī par numura
saglabāšanas pakalpojumu.
Informāciju
par ierobežotajiem resursiem SPRK plāno analizēt, izmantojot
sadarbību ar Elektronisko sakaru direkciju, savukārt datus par
klientu apmierinātību ar pakalpojumiem SPRK turpmāk
analizēs, izvērtējot SPRK citu iestāžu
pārsūtīto informāciju un klientu adresēto
informāciju.
Izmaiņas
attiecībā uz regulāri iesniedzamo informāciju stājās
spēkā jau 2007. gada 16. novembrī, bet ir attiecināmas uz
nākamo pārskatu kontroles termiņu uz 2008. gada 1. februāri.
Jaunais regulāri iesniedzamās informācijas grafiks līdz
šā gada beigām būs publicēts arī mūsu
mājaslapā www.sprk.gov.lv
sadaļā Elektroniskie sakari.
Papildus SPRK notiek
aktivitātes vēl par diviem būtiskiem jautājumiem.
Pirmkārt, diskusija par iesniegtās informācijas statusu.
Elektronisko sakaru komersanti bieži vien norāda, ka
informācijai ir ierobežotas pieejamības jeb
konfidencialitātes statuss, kas liedz to publiskot, pat ja tie ir
tādi dati, kuriem ir jābūt publiski pieejamiem, piemēram,
pakalpojumu tarifi. Varbūt piešķirot šādu statusu iesniedzamai
informācijai, lieku reizi der padomāt, vai saturs tiešām
atbilst tik striktam izmantošanas ierobežojumam un vai tas nerada
absurdu situāciju, kad Eiropas Komisijas ziņojumos iepretī
Latvijas ailei daudzās pozīcijās parādās ieraksts nav
datu, jo SPRK datus nevar publiskot.
Otra ļoti
būtiska aktivitāte, kurai SPRK jau sākusi gatavoties, ir plāns pāriet uz elektronisko atskaišu saņemšanas un arī
apstrādes sistēmu. Jau šobrīd komersanti var iesniegt SPRK elektroniski
parakstītus dokumentus, kas sagatavoti saskaņā ar
normatīvajos aktos noteiktām prasībām, taču te gan ir jāatzīmē,
ka komersanti neatšķir elektroniski sagatavotus no elektroniski
parakstītiem dokumentiem, bet tās ir divas dažādas lietas! Bieži
vien, analizējot uz SPRK e-pasta adresi atsūtītās
atskaites, rodas pretenzijas par konkrētiem datiem, un mēs nevaram
būt pārliecināti par nosūtīto datu patiesumu, jo tie
ir bez paraksta. Tāpēc, lai nerastos šādi pārpratumi,
ieteikums komersantiem ir būt korektiem un iesniegt informāciju
tādā veidā, kā to ir paredzējis likumdevējs.
SPRK iesaka
Atgriežoties
pie sākotnējās tēzes par viegliem spēles sākšanas
noteikumiem, tomēr jāuzsver, ka noteikumi nebūt nav tik viegli,
kā sākumā šķiet. Lai spētu izdzīvot
šajā nozarē, ir jāpieliek pūles, tāpēc
pēc daudzo administratīvo pārkāpumu lietu analīzes
SPRK ir izveidojis ieteikumu sarakstu, kas varētu palīdzēt
komersantiem izvairīties no šāda veida nepatīkamiem procesiem
nākotnē:
·
iepazīstieties
ar noteikumiem, kas regulē elektronisko sakaru nozares darbības virzienu;
·
pirms
nosūtīt SPRK reģistrācijas paziņojumu par
darbības sākšanu nopietni izvērtējiet, vai tiešām
darbība tiks sākta tuvākajā laikā, varbūt
dokumentu kārtošanai vēl nav pienācis laiks;
·
reģistrācijas
paziņojumā un arī citos sarakstes dokumentos vienmēr
norādiet arī kontakta tālruni, lai neskaidrību
gadījumā ar jums var operatīvi sazināties;
·
pārbaudiet,
vai esat informēti, kāda ir jūsu oficiāli
reģistrētā juridiskā adrese, jo, ja komersantam tiek
nosūtītas ziņas, dokumenti vai cita korespondence uz
komercreģistrā ierakstīto juridisko adresi, uzskatāms, ka
komersants šos dokumentus, ziņas vai citu korespondenci ir
saņēmis. Ja komersanta faktiska adrese atšķiras no
juridiskās, tad komersanta pienākums ir nodrošināt pasta
sūtījumu saņemšanu citā adresē;
·
ja
esat pārdomājuši darboties elektronisko sakaru nozarē,
pārliecinieties, ka ir nokārtotas visas saistības, tai
skaitā ir samaksāta valsts nodeva, iesniedziet pieteikumu reģistrācijas
anulēšanai;
·
piesakieties
jaunumiem mūsu iestādes mājaslapā www.sprk.gov.lv un sekojiet tiem. Tur ir
publicēta visa elektronisko sakaru komersantiem nepieciešamā
informācija, to skaitā regulāri iesniedzamās
informācijas grafiks, atskaišu formas un cita noderīga
informācija;
·
ja
jums ir jautājumi, neskaidrības vai nepieciešama
palīdzība SPRK kompetencē esošajos jautājumos, zvaniet
mums un saņemsiet telefonisku konsultāciju vai konsultāciju
klātienē.
Mēs patiesi
ceram, ka nākamajā atskaites periodā varēsim vairāk
uzmanības veltīt kvalitatīvai informācijas analīzei,
nevis nodarboties ar šīs informācijas medībām un
komersantu piespiedu motivēšanu. Savukārt mūsu komersantiem,
tuvojoties gadu mijai, atliek novēlēt nezaudēt darba sparu un
īstenot iecerēto!
Ina
PATJANKO,
SPRK
Elektronisko sakaru un pasta departamenta
Autorizācijas
nodaļas vadītāja
Kopš Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) dibināšanas elektronisko sakaru nozarē ir pagājuši seši gadi. Pa šo laiku divas reizes ir pilnībā mainījies galvenais elektronisko sakaru nozari regulējošais normatīvais akts Elektronisko sakaru likums (2001. gada 1. novembrī un 2004. gada 1. decembrī), un līdz ar to divas reizes ir mainījies arī licencēšanas režīms, nodrošinot pāreju no individuālo licenču izsniegšanas uz t. s. jaunajam regulēšanas ietvaram atbilstošo vispārējā pilnvarojuma jeb autorizācijas režīmu.
Tā nu jau vairākus gadus (kopš 2004. gada 1. decembra) ienākšana elektronisko sakaru nozarē komersantiem nesagādā nekādus sarežģījumus. Jaunā autorizācijas režīma ieviešana atviegloja darbības sākšanu komersants aizpilda reģistrācijas paziņojumu, nosūta to SPRK un ir gatavs darbam. Bet vai tiešām gatavs?
No uzņēmēju viedokļa jebkuru birokrātisku šķēršļu samazināšana ir apsveicama, bet kāda ir medaļas otrā puse? Un te jāsecina, ka praksē vieglie spēles sākšanas noteikumi ir radījuši šķietamību, ka ar reģistrācijas paziņojuma nosūtīšanu SPRK komersanta pienākumi beidzas. Bet ar šo paziņojumu tie tikai sākas.
Daži skaitļi par nozares dalībniekiem
Šobrīd par elektronisko sakaru komersantiem sevi ir pieteikuši vairāk nekā 490 uzņēmumi, no kuriem gan aptuveni 70 dažādu iemeslu dēļ ir pārtraukuši iecerēto darbību nozarē. Apkopojums par SPRK saņemtajos reģistrācijas paziņojumos visbiežāk norādītajiem pakalpojumu veidiem ir parādīts 1. tabulā.
Absolūti lielākais vairums sevi pieteica kā interneta piekļuves pakalpojumu sniedzēji tādi ir 367 komersanti, no kuriem 247 ir atzīmējuši arī datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus.
Balss telefonijas pakalpojumu sniegšana, to skaitā, izmantojot priekšapmaksas kartes, ieņem otro vietu to ir atzīmējuši 222 komersanti, no kuriem 150 ir norādījuši, ka darbosies publiskajā fiksētajā elektronisko sakaru tīklā, 32 publiskajā mobilajā elektronisko sakaru tīklā, bet 40 piedāvās balss telefonijas pakalpojumus abos iepriekš minētajos tīklos galvenokārt tie ir dažādu priekšapmaksas karšu izplatītāji.
Trešajā vietā pēc popularitātes ir norādītas nomātās līnijas - 131 komersants. Visbeidzot radio un televīzijas un skaņas izplatīšanas pakalpojumus publiskajos elektronisko sakaru tīklos ir pieteikuši 76 komersanti.
Protams, ieceres ne vienmēr īstenojas, kā plānots, tāpēc praksē, analizējot elektronisko sakaru komersantu iesniegtos datus, ir redzams, ka daudzi nemaz nav sākuši darbību vai, to sākot, ir pārvērtējuši savas iespējas un no pieteiktajiem plāniem realizē tikai daļu, tāpēc informācijai reģistrācijas paziņojumos, kas tiek nosūtīti SPRK kā apliecinājums darbības sākšanai, norādot pēc iespējas plašāku sniedzamo pakalpojumu klāstu katrā konkrētā elektronisko sakaru tirgus segmentā, ir visai maza līdzība ar reālo situāciju šajā tirgū.
Grafikā ir atspoguļoti dati par komersantu plāniem pirms darbības sākšanas. Lai varētu analizēt saikni starp plāniem un to īstenošanu, nākamajos pārskata periodos papildus tiks apkopota un atspoguļota informācija par reāli sākto darbību un sniegtajiem elektronisko sakaru pakalpojumiem.
1. tabula. Elektronisko sakaru komersantu skaits un reģistrācijas paziņojumā SPRK norādītie pakalpojumi.
Komersantu skaits, kas ir norādījuši konkrēto pakalpojumu |
Elektronisko sakaru pakalpojumu veids |
222 |
Balss telefonijas pakalpojumi |
150 |
Balss telefonija publiskajā fiksētajā elektronisko sakaru tīklā |
32 |
Balss telefonija publiskajā mobilajā elektronisko sakaru tīklā |
40 |
Balss telefonija gan fiksētajā gan mobilajā elektronisko sakaru tīklā |
367 |
Publiskie interneta piekļuves pakalpojumi |
247 |
Datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumi |
131 |
Nomāto līniju pakalpojumi |
76 |
Radio un televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumi publiskajos elektronisko sakaru tīklos |
24 |
Elektronisko sakaru tīklu pakalpojumi |
Lielākā daļa SPRK reģistrēto elektronisko sakaru komersantu ir mazas firmas, strādā vien pāris cilvēku, arī apkalpojamo klientu skaits ir mazs sākot ar dažiem klientiem līdz varbūt dažiem desmitiem, kas atrodas vienas ēkas kāpņu telpā vai pāris blakus ēkās. Cilvēkresursu un bieži vien arī kompetences trūkums rada ne visai patīkamas sekas, ar kurām šī gada otrajā pusgadā saskārās daudzi elektronisko sakaru komersanti, kad SPRK veica uzraudzības kontroles detalizētu pārbaudi.
Šīs pārbaudes rezultātā diemžēl nācās ierosināt vairāk nekā 140 administratīvo pārkāpumu lietvedības par to, ka noteiktajā termiņā nav iesniegta informācija SPRK, un šādi pārkāpēji ir trešdaļa reģistrēto elektronisko sakaru komersantu!
Kādu informāciju SPRK prasa
SPRK ir noteicis divus galvenos pārskata termiņus kalendārajā gadā 1. februāri un 1. augustu, kad elektronisko sakaru komersanti atskaitās par iepriekšējā pusgada rādītājiem, un trīs papildu termiņus 15. janvāri, 15. jūliju un 15. oktobri, kad komersanti, kas sniedz interneta piekļuves pakalpojumus, izmantojot platjoslas sistēmas, informē par piedāvātajiem platjoslas piekļuves veidiem. Šīs ziņas ir nepieciešamas Eiropas Komisijas ziņojumiem par platjoslas pakalpojumu attīstību Eiropas Savienības valstīs. Starp citu, te der piebilst, ka citās Eiropas Savienībās valstīs (piemēram, tepat Lietuvā) komersantiem elektronisko sakaru nozarē ir četri regulāri pārskata periodi reizi ceturksnī.
Līdz šim brīdim no elektronisko sakaru tirgus dalībniekiem SPRK regulāri pieprasīja un analizēja šādu informāciju:
· tirgus analīzei nepieciešamo;
· pakalpojumu kvalitātes uzraudzībai nepieciešamo;
· par klientu sūdzībām;
· par ierobežoto resursu izmantošanu;
· par numura saglabāšanas pakalpojumu;
· par elektronisko sakaru pakalpojumu tarifiem;
· par platjoslas pieslēgumu veidiem un skaitu;
· par saistību izpildi, ja tādas ir piemērotas;
· ieviešanas ziņojumam;
· ar valsts nodevas aprēķinu saistīto.
Šeit minētais informācijas sadalījums ir dots pa veidiem, neuzskaitot katru atskaites formu atsevišķi. Ar atskaites formām komersanti var iepazīties SPRK mājaslapā www.sprk.gov.lv sadaļā Elektroniskie sakari zem nosaukuma Komisijai regulāri iesniedzamās informācijas grafiks elektronisko sakaru nozarē.
Kāpēc SPRK ir nepieciešama informācija?
Lai SPRK varētu veikt funkcijas, kas noteiktas gan Elektronisko sakaru likumā, gan likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem, kur noteikts, ka SPRK sekmē konkurenci elektronisko sakaru nozarē un veicina elektronisko sakaru tirgus attīstību. Analizējot informāciju, tiek konstatētas konkrētas problēmas elektronisko sakaru tirgos un pieņemti lēmumi par atbilstošu saistību piemērošanu.
Informācijas neesamība kavē daudzus procesus, kuru rezultātā zaudētāji ir arī paši komersanti, jo atbilstošu regulēšanas paņēmienu izmantošana, kas varētu sekmēt tieši mazo komersantu attīstību un noturēšanos elektronisko sakaru nozarē starp lielajiem tirgus spēlētājiem, ir tieši atkarīga no SPRK rīcībā esošiem datiem.
2. tabula. SPRK regulāri iesniedzamās informācijas veidi un tās izmantošanas mērķi.
|
Informācijas veids |
Izmantošanas mērķis |
|
Tirgus analīzei nepieciešamā informācija |
Informācija tiek apkopota un izmantota tirgus analīzē un lēmumu sagatavošanā par saistību piemērošanu, grozīšanu vai atcelšanu komersantiem, kuru būtiskā ietekme tirgū ir atzīta. |
|
Pakalpojumu kvalitātes uzraudzībai nepieciešamā informācija |
Informācija tiek izmantota elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes uzraudzībai, elektronisko sakaru komersantu salīdzināšanai pēc kvalitātes kritēriju izpildes, to skaitā ar mērķi palīdzēt klientiem izvēlēties piemērotāko pakalpojumu sniedzēju. |
|
Par klientu sūdzībām |
Informācija tiek izmantota klientu apmierinātības vērtēšanai. |
|
Par ierobežoto resursu (numerācijas un frekvenču) izmantošanu |
Informācija tiek izmantota nozares attīstības pārskatu veidošanai, to skaitā izmantojamo tehnoloģiju un jaunu pakalpojumu attīstības tendenču novērtēšanai. |
|
Par numura saglabāšanas pakalpojumu |
Informācija tiek izmantota numura saglabāšanas pakalpojuma attīstības novērtēšanai. |
|
Par elektronisko sakaru pakalpojumu tarifiem |
Informācija tiek izmantota tarifu apkopojumu veidošanai un elektronisko sakaru komersantu sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu salīdzināšanai un tirgus attīstības tendenču vērtēšanai. |
|
Par platjoslas pieslēgumu veidiem un skaitu |
Informācija tiek izmantota platjoslas interneta sistēmu attīstības novērtēšanai Latvijā un apkopotā veidā tiek sniegta Eiropas Komisijai kopējā pārskata veidošanai par platjoslas sistēmu attīstību ES valstīs. |
|
Par saistību izpildi, ja tādas ir piemērotas |
Informācija tiek izmantota elektronisko sakaru komersantu uzraudzībai un piemēroto saistību ieviešanas kontrolei. |
|
Informācija ieviešanas ziņojumam |
Informācija apkopotā veidā tiek sniegta Eiropas Komisijai, kas savukārt reizi gadā sagatavo pārskatu par elektronisko sakaru tirgus attīstību visās ES dalībvalstīs. |
|
Ar valsts nodevas aprēķinu saistītā informācija |
Informācija tiek izmantota uzraudzības kontrolei par elektronisko sakaru komersantu darbību un regulēšanas nodevas aprēķinam. |
|
Par viesabonēšanas regulas ievērošanu |
Jauns pieprasāmās informācijas veids saskaņā ar šogad apstiprināto regulu par viesabonēšanu. Informāciju izmantos viesabonēšanas regulas ievērošanas kontrolei. |
Kādas pārmaiņas gaidāmas nākamgad?
Rūpīgi izvērtējot līdzšinējās informācijas iesniegšanas prasības, SPRK ir veicis vairākas pārmaiņas normatīvajos aktos, kas varētu patīkami iepriecināt komersantus, jo tās ir samazinājušas regulāri iesniedzamās informācijas apjomu. Tas gan nenozīmē, ka pret šīm prasībām būtu jāizturas nevērīgāk.
No nākamā gada elektronisko sakaru komersantiem vairs nebūs jāiesniedz atskaites par klientu sūdzībām (līdz šim tas bija jādara divas reizes gadā), kā arī par izmantotajiem ierobežotajiem resursiem ne par frekvencēm (iepriekš reizi gadā), ne par numerācijas izmantošanu (iepriekš divas reizes gadā). Elektronisko sakaru komersantiem, kas izmanto numerācijas resursus, turpmāk divas reizes gadā nebūs jāatskaitās arī par numura saglabāšanas pakalpojumu.
Informāciju par ierobežotajiem resursiem SPRK plāno analizēt, izmantojot sadarbību ar Elektronisko sakaru direkciju, savukārt datus par klientu apmierinātību ar pakalpojumiem SPRK turpmāk analizēs, izvērtējot SPRK citu iestāžu pārsūtīto informāciju un klientu adresēto informāciju.
Izmaiņas attiecībā uz regulāri iesniedzamo informāciju stājās spēkā jau 2007. gada 16. novembrī, bet ir attiecināmas uz nākamo pārskatu kontroles termiņu uz 2008. gada 1. februāri. Jaunais regulāri iesniedzamās informācijas grafiks līdz šā gada beigām būs publicēts arī mūsu mājaslapā www.sprk.gov.lv sadaļā Elektroniskie sakari.
Papildus SPRK notiek aktivitātes vēl par diviem būtiskiem jautājumiem. Pirmkārt, diskusija par iesniegtās informācijas statusu. Elektronisko sakaru komersanti bieži vien norāda, ka informācijai ir ierobežotas pieejamības jeb konfidencialitātes statuss, kas liedz to publiskot, pat ja tie ir tādi dati, kuriem ir jābūt publiski pieejamiem, piemēram, pakalpojumu tarifi. Varbūt piešķirot šādu statusu iesniedzamai informācijai, lieku reizi der padomāt, vai saturs tiešām atbilst tik striktam izmantošanas ierobežojumam un vai tas nerada absurdu situāciju, kad Eiropas Komisijas ziņojumos iepretī Latvijas ailei daudzās pozīcijās parādās ieraksts nav datu, jo SPRK datus nevar publiskot.
Otra ļoti būtiska aktivitāte, kurai SPRK jau sākusi gatavoties, ir plāns pāriet uz elektronisko atskaišu saņemšanas un arī apstrādes sistēmu. Jau šobrīd komersanti var iesniegt SPRK elektroniski parakstītus dokumentus, kas sagatavoti saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktām prasībām, taču te gan ir jāatzīmē, ka komersanti neatšķir elektroniski sagatavotus no elektroniski parakstītiem dokumentiem, bet tās ir divas dažādas lietas! Bieži vien, analizējot uz SPRK e-pasta adresi atsūtītās atskaites, rodas pretenzijas par konkrētiem datiem, un mēs nevaram būt pārliecināti par nosūtīto datu patiesumu, jo tie ir bez paraksta. Tāpēc, lai nerastos šādi pārpratumi, ieteikums komersantiem ir būt korektiem un iesniegt informāciju tādā veidā, kā to ir paredzējis likumdevējs.
SPRK iesaka
Atgriežoties pie sākotnējās tēzes par viegliem spēles sākšanas noteikumiem, tomēr jāuzsver, ka noteikumi nebūt nav tik viegli, kā sākumā šķiet. Lai spētu izdzīvot šajā nozarē, ir jāpieliek pūles, tāpēc pēc daudzo administratīvo pārkāpumu lietu analīzes SPRK ir izveidojis ieteikumu sarakstu, kas varētu palīdzēt komersantiem izvairīties no šāda veida nepatīkamiem procesiem nākotnē:
· iepazīstieties ar noteikumiem, kas regulē elektronisko sakaru nozares darbības virzienu;
· pirms nosūtīt SPRK reģistrācijas paziņojumu par darbības sākšanu nopietni izvērtējiet, vai tiešām darbība tiks sākta tuvākajā laikā, varbūt dokumentu kārtošanai vēl nav pienācis laiks;
· reģistrācijas paziņojumā un arī citos sarakstes dokumentos vienmēr norādiet arī kontakta tālruni, lai neskaidrību gadījumā ar jums var operatīvi sazināties;
· pārbaudiet, vai esat informēti, kāda ir jūsu oficiāli reģistrētā juridiskā adrese, jo, ja komersantam tiek nosūtītas ziņas, dokumenti vai cita korespondence uz komercreģistrā ierakstīto juridisko adresi, uzskatāms, ka komersants šos dokumentus, ziņas vai citu korespondenci ir saņēmis. Ja komersanta faktiska adrese atšķiras no juridiskās, tad komersanta pienākums ir nodrošināt pasta sūtījumu saņemšanu citā adresē;
· ja esat pārdomājuši darboties elektronisko sakaru nozarē, pārliecinieties, ka ir nokārtotas visas saistības, tai skaitā ir samaksāta valsts nodeva, iesniedziet pieteikumu reģistrācijas anulēšanai;
· piesakieties jaunumiem mūsu iestādes mājaslapā www.sprk.gov.lv un sekojiet tiem. Tur ir publicēta visa elektronisko sakaru komersantiem nepieciešamā informācija, to skaitā regulāri iesniedzamās informācijas grafiks, atskaišu formas un cita noderīga informācija;
· ja jums ir jautājumi, neskaidrības vai nepieciešama palīdzība SPRK kompetencē esošajos jautājumos, zvaniet mums un saņemsiet telefonisku konsultāciju vai konsultāciju klātienē.
Mēs patiesi ceram, ka nākamajā atskaites periodā varēsim vairāk uzmanības veltīt kvalitatīvai informācijas analīzei, nevis nodarboties ar šīs informācijas medībām un komersantu piespiedu motivēšanu. Savukārt mūsu komersantiem, tuvojoties gadu mijai, atliek novēlēt nezaudēt darba sparu un īstenot iecerēto!
Ina PATJANKO,
SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta
Autorizācijas nodaļas vadītāja