Mazliet par e-lietām e-pārvaldes portfelī
Ina Gudele: muita dara maksimālo, lai mazinātu rindas uz robežas
Viens no īpašu uzdevumu ministres
elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta svarīgākajiem mērķiem ir pēc
iespējas ātrāk atbrīvot sabiedrību no papīra dokumentu plūdiem, veicinot valsts
pārvaldes elektronizāciju un koordinējot e-pakalpojumu ieviešanu pašvaldībās un
valsts institūcijās. Protams, tik ambiciozi mērķi nav sasniedzami ne dažu
mēnešu, ne arī pāris gadu laikā, bet pavisam noteikti var teikt, ka e-lietas
vairs nav izdzēšamas no Latvijas e-vēstures datubāzes, kā dažkārt to mēdzam
darīt ar nevajadzīgiem failiem. Tāpēc šoreiz SP piedāvā ieskatu dažās
aktuālākajās e-lietās.
E-muitas
projekts uzņem apgriezienus
E-muitas projekts ietver gan muitas
iestāžu organizatorisku pilnveidošanu, gan vairāku jaunu, savstarpēji saistītu
muitas informācijas sistēmu ieviešanu ES dalībvalstīs. Jaunās muitas
informācijas sistēmas nodrošinās elektronisku datu apmaiņu starp uzņēmējiem, ES
dalībvalstu muitas iestādēm, kā arī pārējām robežšķērsošanas un preču
muitošanas procesā iesaistītajām valsts iestādēm, tādējādi izveidojot bezpapīru
muitas vidi visā ES.
Tieši muita bija viena no pirmajām Latvijas
valsts institūcijām, kas veiksmīgi sāka īstenot starpvalstu e-muitas
pakalpojumus, kurus izmanto gandrīz 98 procenti Latvijas loģistikas uzņēmumu.
Latvijas muitā jau diezgan sen ir
iespējams elektroniski iesniegt muitas deklarāciju datus. E-muitas ieviešanas
mērķis ir līdz 2013. gadam nodrošināt pilnībā elektronisku muitas deklarēšanas
procesu, un arī ES līmenī tiek risināts jautājums par elektronisku informācijas
apmaiņu ar trešajām valstīm.
Dzirdēts viedoklis, ka rindu uz ES
ārējās robežas nebūs tad, kad visi muitas procesi notiks elektroniski, bet runa
ir ne tikai par elektronisku datu iesniegšanu un kravu pārbaudi. Nākotnē paredzēta
arī elektroniska datu apmaiņa starp ES dalībvalstu muitas iestādēm un
komersantiem.
Šobrīd Latvijas pusē gandrīz visas
robežkontroles procedūras jau ir elektronizētas, un darbi norit krietni raitāk.
Tomēr mašīnu rindas nav īpaši sarukušas. Protams, nevar nepamanīt, ka arī
dokumentu un kravu pārbaude ietekmē rindu plūsmu, un informācijas sistēmu
ieviešana vien neatrisinās šo sarežģīto situāciju. Tāpēc jāapzinās, ka vēlamais
efekts būtu panākts tikai tad, ja abas robežas puses īstenotu vienu mērķi.
Latvija ir izdarījusi visu iespējamo, lai gan tāds kravu apjoms, kāds ir
patlaban, tika plānots tikai 2013. gadā.
Par to, ka no elektronisko
pakalpojumu viedokļa robežkontroles punktos daudz kas ir sakārtots,
pārliecinājās arī Ina Gudele, gan tiekoties ar Galvenās muitas pārvaldes
direktoru Andi Drulli, gan Ludzā kopā ar prezidentu Valdi Zatleru vērojot darbu
Terehovas robežkontroles punktā. Terehovas robežpunkta caurlaidība ir aptuveni
450 mašīnu diennaktī. Reāli vienai mašīnai vidēji tiek veltītas 3,5 minūtes. Kravas
tiek skenētas izlases kārtībā, ne visas pēc kārtas. Tas nozīmē, ka no Latvijas
puses caurlaidība ir diezgan liela. Mašīnas kontrolē trijās joslās, bet
Krievijas pusē ir tikai viena josla, kas ir vēl viens sastrēgumu iemesls.
E-vēlēšanas tuvojas
Aigara Kalvīša valdības deklarācija paredz iespēju 2009. gada pašvaldību vēlēšanās (tās būs kopā ar Eiropas
Parlamenta vēlēšanām) balsot elektroniski. Šo papildus iespēju varēs izmantot
visi balsstiesīgie, kuri to vēlēsies. Šķiet, īpaši ērts šis risinājums būs
tiem, kuri citādi nemaz nedotos uz vēlēšanu iecirkni. Protams, būs iespēja
izvēlēties arī tradicionālās metodes. Par e-vēlēšanu sagatavošanu atbild Īpašu
uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts kopā ar Iekšlietu
ministriju, kuras pārziņā ir Vēlētāju reģistra informācijas sistēma.
Ina Gudele, tiekoties ar
iekšlietu ministru Ivaru Godmani, jau apspriedusi e-vēlēšanu svarīgākās
problēmas. Finansējumu šī valstiski svarīgā projekta ieviešanai iegūs no valsts
budžeta, kurā tā uzsākšanai atvēlēti 120 tūkstoši latu, kā arī no Eiropas
struktūrfondu līdzekļiem, kas paredz naudu valsts informācijas sistēmu
attīstībai. Tika pārrunāti arī vairāki modeļi, kā organizēt e-vēlēšanas un kāds
būtu drošākais personas identifikācijas veids, vienlaikus nodrošinot balsojuma
aizklātumu. E-vēlēšanu koncepcija, ko izstrādājis e-lietu sekretariāts, piedāvā
trīs tehniski atšķirīgus risinājumus, kā vienu izmantojot jaunu elektroniskās
identitātes pārvaldības sistēmu. Pārējie divi modeļi paredz lietot jau
izveidotā Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas funkcionalitāti, papildinot
to ar vēlētāja autentifikācijas un balsošanas iespējām. Tas nozīmē, ka vēlētājs
tiks autentificēts vienā sistēmā, savukārt otra sistēma būs tā, kurā vēlētājs
veiks reālo balsošanu. Šādi visiem e-vēlēšanu sistēmas izmantotājiem tiks
nodrošināta anonimitāte un balsojuma aizklātums.
Elektroniskā pieteikšanās augstskolās
Aktuāla e-lieta ir
elektroniskā pieteikšanās augstskolās. Tā jāsāk ieviest jau tagad, lai nākamā
mācību gada sākumā šī sistēma darbotos. Iespēja pieteikties augstskolās elektroniski
ir ļoti svarīga īpaši tādēļ, ka daudzi reflektanti piesakās vairākās augstskolās
vai vairākās fakultātēs un tikai vēlāk apsver, kuru izvēlēties. Šobrīd visās
augstskolās topošajiem studentiem jāierodas un jāaizpilda anketas personiski,
gaidot garās rindās. Turklāt augstskolas taču ir ne tikai Rīgā, bet arī
Valmierā, Ventspilī, Daugavpilī, Liepājā un citur. Tāpēc nevar nepiekrist, ka
elektroniskā pieteikšanās varētu krietni atvieglot jauniešu dzīvi, ja nebūtu
jāmēro tālie ceļi līdz reģionālajām augstskolām. Tas varētu palielināt nākamo
studentu skaitu šajās augstskolās, jo, iespējams, ka klāt nāktu arī neizlēmīgie,
svārstīgie un tie, kas nevaļas vai kūtruma dēļ neaizbrauc uz kādu reģionālo
augstskolu, lai pieteiktos, bet iztiek ar tuvākajām.
Augstskolām tomēr pašām jāvienojas,
vai tās vēlas centralizētu elektroniskās pieteikšanās sistēmu vai arī katra
augstskola gatava to organizēt ar saviem resursiem. Protams, centralizēta
sistēma (iespējams, īpašs portāls) sanāktu lētāk, būtu lielākas iespējas
garantēt datu drošību un precizitāti.
Tiekoties ar augstskolu
rektoriem apaļā galda diskusijā, Ina Gudele uzklausīja dažādus viedokļus, kas
šobrīd ir pārāk atšķirīgi, lai nonāktu pie vienota kopsaucēja. Dažas
augstskolas vēlas ieviest savu e-pieteikšanās sistēmu, citas - palikt pie
pašreizējās kārtības, lai būtu iespēja individuāli tikties ar potenciālajiem
studentiem. Izskanēja arī bažas, vai elektroniskās pieteikšanās dēļ augstskolas
nezaudēs pieteikšanās maksu (tā ir Ls 10 par katru pieteikumu), bet tām nu gan nav pamata, jo elektroniskā pieteikšanās sistēma paredzēs arī
elektroniskos maksājumus.
Lietuvā elektroniskā
pieteikšanās sistēma darbojas jau kopš 2000. gada. Izrādās, ka arī Tunisijā
tāda ir ieviesta, lai gan tur ir krietni mazāk mājas datoru nekā Latvijā. Tunisieši
to ir atrisinājuši pavisam vienkārši: potenciālie studenti dodas uz tuvāko
rajona pasta nodaļu, kur ir internets, un nokārto maksājumus elektroniski. Tā
kā vajadzīga tikai labā griba, izeju vienmēr var atrast.
Gunta KĻAVIŅA
Viens no īpašu uzdevumu ministres elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta svarīgākajiem mērķiem ir pēc iespējas ātrāk atbrīvot sabiedrību no papīra dokumentu plūdiem, veicinot valsts pārvaldes elektronizāciju un koordinējot e-pakalpojumu ieviešanu pašvaldībās un valsts institūcijās. Protams, tik ambiciozi mērķi nav sasniedzami ne dažu mēnešu, ne arī pāris gadu laikā, bet pavisam noteikti var teikt, ka e-lietas vairs nav izdzēšamas no Latvijas e-vēstures datubāzes, kā dažkārt to mēdzam darīt ar nevajadzīgiem failiem. Tāpēc šoreiz SP piedāvā ieskatu dažās aktuālākajās e-lietās.
E-muitas projekts uzņem apgriezienus
E-muitas projekts ietver gan muitas iestāžu organizatorisku pilnveidošanu, gan vairāku jaunu, savstarpēji saistītu muitas informācijas sistēmu ieviešanu ES dalībvalstīs. Jaunās muitas informācijas sistēmas nodrošinās elektronisku datu apmaiņu starp uzņēmējiem, ES dalībvalstu muitas iestādēm, kā arī pārējām robežšķērsošanas un preču muitošanas procesā iesaistītajām valsts iestādēm, tādējādi izveidojot bezpapīru muitas vidi visā ES.
Tieši muita bija viena no pirmajām Latvijas valsts institūcijām, kas veiksmīgi sāka īstenot starpvalstu e-muitas pakalpojumus, kurus izmanto gandrīz 98 procenti Latvijas loģistikas uzņēmumu.
Latvijas muitā jau diezgan sen ir iespējams elektroniski iesniegt muitas deklarāciju datus. E-muitas ieviešanas mērķis ir līdz 2013. gadam nodrošināt pilnībā elektronisku muitas deklarēšanas procesu, un arī ES līmenī tiek risināts jautājums par elektronisku informācijas apmaiņu ar trešajām valstīm.
Dzirdēts viedoklis, ka rindu uz ES ārējās robežas nebūs tad, kad visi muitas procesi notiks elektroniski, bet runa ir ne tikai par elektronisku datu iesniegšanu un kravu pārbaudi. Nākotnē paredzēta arī elektroniska datu apmaiņa starp ES dalībvalstu muitas iestādēm un komersantiem.
Šobrīd Latvijas pusē gandrīz visas robežkontroles procedūras jau ir elektronizētas, un darbi norit krietni raitāk. Tomēr mašīnu rindas nav īpaši sarukušas. Protams, nevar nepamanīt, ka arī dokumentu un kravu pārbaude ietekmē rindu plūsmu, un informācijas sistēmu ieviešana vien neatrisinās šo sarežģīto situāciju. Tāpēc jāapzinās, ka vēlamais efekts būtu panākts tikai tad, ja abas robežas puses īstenotu vienu mērķi. Latvija ir izdarījusi visu iespējamo, lai gan tāds kravu apjoms, kāds ir patlaban, tika plānots tikai 2013. gadā.
Par to, ka no elektronisko pakalpojumu viedokļa robežkontroles punktos daudz kas ir sakārtots, pārliecinājās arī Ina Gudele, gan tiekoties ar Galvenās muitas pārvaldes direktoru Andi Drulli, gan Ludzā kopā ar prezidentu Valdi Zatleru vērojot darbu Terehovas robežkontroles punktā. Terehovas robežpunkta caurlaidība ir aptuveni 450 mašīnu diennaktī. Reāli vienai mašīnai vidēji tiek veltītas 3,5 minūtes. Kravas tiek skenētas izlases kārtībā, ne visas pēc kārtas. Tas nozīmē, ka no Latvijas puses caurlaidība ir diezgan liela. Mašīnas kontrolē trijās joslās, bet Krievijas pusē ir tikai viena josla, kas ir vēl viens sastrēgumu iemesls.
E-vēlēšanas tuvojas
Aigara Kalvīša valdības deklarācija paredz iespēju 2009. gada pašvaldību vēlēšanās (tās būs kopā ar Eiropas Parlamenta vēlēšanām) balsot elektroniski. Šo papildus iespēju varēs izmantot visi balsstiesīgie, kuri to vēlēsies. Šķiet, īpaši ērts šis risinājums būs tiem, kuri citādi nemaz nedotos uz vēlēšanu iecirkni. Protams, būs iespēja izvēlēties arī tradicionālās metodes. Par e-vēlēšanu sagatavošanu atbild Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts kopā ar Iekšlietu ministriju, kuras pārziņā ir Vēlētāju reģistra informācijas sistēma.
Ina Gudele, tiekoties ar iekšlietu ministru Ivaru Godmani, jau apspriedusi e-vēlēšanu svarīgākās problēmas. Finansējumu šī valstiski svarīgā projekta ieviešanai iegūs no valsts budžeta, kurā tā uzsākšanai atvēlēti 120 tūkstoši latu, kā arī no Eiropas struktūrfondu līdzekļiem, kas paredz naudu valsts informācijas sistēmu attīstībai. Tika pārrunāti arī vairāki modeļi, kā organizēt e-vēlēšanas un kāds būtu drošākais personas identifikācijas veids, vienlaikus nodrošinot balsojuma aizklātumu. E-vēlēšanu koncepcija, ko izstrādājis e-lietu sekretariāts, piedāvā trīs tehniski atšķirīgus risinājumus, kā vienu izmantojot jaunu elektroniskās identitātes pārvaldības sistēmu. Pārējie divi modeļi paredz lietot jau izveidotā Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas funkcionalitāti, papildinot to ar vēlētāja autentifikācijas un balsošanas iespējām. Tas nozīmē, ka vēlētājs tiks autentificēts vienā sistēmā, savukārt otra sistēma būs tā, kurā vēlētājs veiks reālo balsošanu. Šādi visiem e-vēlēšanu sistēmas izmantotājiem tiks nodrošināta anonimitāte un balsojuma aizklātums.
Elektroniskā pieteikšanās augstskolās
Aktuāla e-lieta ir elektroniskā pieteikšanās augstskolās. Tā jāsāk ieviest jau tagad, lai nākamā mācību gada sākumā šī sistēma darbotos. Iespēja pieteikties augstskolās elektroniski ir ļoti svarīga īpaši tādēļ, ka daudzi reflektanti piesakās vairākās augstskolās vai vairākās fakultātēs un tikai vēlāk apsver, kuru izvēlēties. Šobrīd visās augstskolās topošajiem studentiem jāierodas un jāaizpilda anketas personiski, gaidot garās rindās. Turklāt augstskolas taču ir ne tikai Rīgā, bet arī Valmierā, Ventspilī, Daugavpilī, Liepājā un citur. Tāpēc nevar nepiekrist, ka elektroniskā pieteikšanās varētu krietni atvieglot jauniešu dzīvi, ja nebūtu jāmēro tālie ceļi līdz reģionālajām augstskolām. Tas varētu palielināt nākamo studentu skaitu šajās augstskolās, jo, iespējams, ka klāt nāktu arī neizlēmīgie, svārstīgie un tie, kas nevaļas vai kūtruma dēļ neaizbrauc uz kādu reģionālo augstskolu, lai pieteiktos, bet iztiek ar tuvākajām.
Augstskolām tomēr pašām jāvienojas, vai tās vēlas centralizētu elektroniskās pieteikšanās sistēmu vai arī katra augstskola gatava to organizēt ar saviem resursiem. Protams, centralizēta sistēma (iespējams, īpašs portāls) sanāktu lētāk, būtu lielākas iespējas garantēt datu drošību un precizitāti.
Tiekoties ar augstskolu rektoriem apaļā galda diskusijā, Ina Gudele uzklausīja dažādus viedokļus, kas šobrīd ir pārāk atšķirīgi, lai nonāktu pie vienota kopsaucēja. Dažas augstskolas vēlas ieviest savu e-pieteikšanās sistēmu, citas - palikt pie pašreizējās kārtības, lai būtu iespēja individuāli tikties ar potenciālajiem studentiem. Izskanēja arī bažas, vai elektroniskās pieteikšanās dēļ augstskolas nezaudēs pieteikšanās maksu (tā ir Ls 10 par katru pieteikumu), bet tām nu gan nav pamata, jo elektroniskā pieteikšanās sistēma paredzēs arī elektroniskos maksājumus.
Lietuvā elektroniskā pieteikšanās sistēma darbojas jau kopš 2000. gada. Izrādās, ka arī Tunisijā tāda ir ieviesta, lai gan tur ir krietni mazāk mājas datoru nekā Latvijā. Tunisieši to ir atrisinājuši pavisam vienkārši: potenciālie studenti dodas uz tuvāko rajona pasta nodaļu, kur ir internets, un nokārto maksājumus elektroniski. Tā kā vajadzīga tikai labā griba, izeju vienmēr var atrast.
Gunta KĻAVIŅA