Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Konverģences dimensijas – vienkāršība, kontrole un inovācija

   

34 n Europe issue I 2007

 

Konverģētie elektronisko sakaru pakalpojumi pakāpeniski sāk aizvietot pašreizējās sistēmas. Apvienojot dažādus pakalpojumus un iekārtas, tiek radīti tādi, kas ir pieņemami, elastīgi un ērti lietojami visiem lietotājiem – gan mājās, gan birojā. Mājās konverģences rezultātā telefona pakalpojumi, televīzija, virtuālās spēles un internets saplūst un apvienojas vienā fiksētajā/mobilajā tīklā. Birojā konverģētās nākamās paaudzes sistēmas dod iespēju izmantot multimediju sistēmas vienkāršāk, lētāk un efektīvāk.

Ko no komunikācijas pakalpojumiem gaida galalietotāji? Viņi vēlas, lai tie būtu vienkārši, daudzveidīgi un praktiski – gan birojā, gan mājās. Tātad konverģences principi pilnīgi noteikti atbilst viņu vajadzībām. Šajā jaunajā, izaicinošajā konverģences pasaulē nav viena graujoša pakalpojuma, - tāds ir viss šis daudzo pakalpojumu kokteilis, kas neapšaubāmi dominēs tuvākās nākotnes komunikāciju tirgū.

 

 

Konverģence sākas mājās

Sāk parādīties gan konverģētas lietojumprogrammas, gan tām pielāgota patērētāju elektronika veikalu plauktos. Piegādājot platjoslas savienojumu mājai, piekļuves tīkla vārteja it kā pārvēršas par maģisku kasti, kas spēj izpildīt visas ātrgaitas interneta protokola tīkla funkcijas. Visas komunikācijas un izklaides ierīces – tālruņi, televizori, spēļu konsoles, galddatori, piezīmjdatori, video un hi-fi aparatūra – tiks savienoti ar šo vārteju ar fiksētā vai mobilā tīkla starpniecību. Jebkādam digitālajam saturam iespējams piekļūt gan mobilo, gan fiksēto ierīču displejos jebkurā mājas vietā vai vismaz jebkurā vietā, kur darbojas bezvadu tīkla pārklājums.

Konverģence rada jaunus, apvienotus pakalpojumus, kuri veidojas, saplūstot dažādiem pakalpojumiem un mainoties ierīču funkcijām. Telekomunikāciju uzņēmumi, aparatūras ražotāji, programmatūras izstrādātāji un sistēmu integratori piešķir mājas izklaidei jaunu garšu, piedāvājot izmantot platjoslas digitālos IP tīklus un atvērtā standarta interneta web pakalpojumus.

 

Sapnis par vienotu kontaktnumuru

Tālruņi kļūst lietotājam aizvien draudzīgāki, tie līdzinās daudzfunkcionālām multimediju piekļuves ierīcēm, un robeža starp fiksēto un mobilo tīklu aizvien vairāk saplūst. 

Jaunie duālā režīma vadu/bezvadu tālruņi ļauj nemanāmi pārslēgt sarunas no viena tīkla uz citu atkarībā no tā, vai tālruņa lietotājs atrodas mājās vai ārpus tās. Šos tālruņus ir viegli personalizēt, un lietotājam būs viens kontaktnumurs seko man visu veidu komunikācijai – gan mājās, gan darbā, gan ceļā. Turklāt lietotājs var variēt un pielāgot pakalpojumus situācijai, pievienojot balss saziņas funkcionalitāti datoriem un televizoriem, kā arī datu/video funkcijas – tālruņiem.

Šāds reālās pasaules piemērs ir BT Fusion, - fiksētais/mobilais pakalpojums privātajiem lietotājiem, kuru sāka piedāvāt 2005. gada jūnijā. BT Fusion lietotājiem ir viens tālrunis, kurš atrodoties īpašas bāzes stacijas – BT Hub -darbības zonā, ļauj maršrutēt ienākošos un izejošos zvanus caur komutācijas mezglu, nevis caur mobilo tīklu. Ar BT Hub palīdzību var darboties seši tālruņi, turklāt ar trijiem no tiem var zvanīt vienlaikus.

 

Kā klājas IMS?

Konverģencei vajadzīga uz lietotāju centrēta vide, kuru iespējams ātri, vienkārši un dinamiski pielāgot personiskajām prioritātēm un kuru var izvēlēties arī personu grupas kopīgai lietošanai. Svarīgs faktors ir arī vieglā un pastāvīgā piekļuve konverģētajām komunikācijām, lietojot tās pašas sistēmas/paroles neatkarīgi no izmantotās ierīces.

IP multimediju apakšsistēmas (IMS) tehnoloģija ļauj operatoriem vieglāk atjaunot tīklus, lai varētu atbalstīt konverģētas lietojumprogrammas un piedāvāt nemanāmu pāreju uz sadarbību starp multivides saturu. Tā kā visus lietotāju datus glabā vienuviet un nodrošina no viena avota, tiem var piekļūt ar jebkuru ierīci jebkurā tīklā.

Reāllaika informācija par katru savienojumu ļauj lietotājiem izveidot draugu grupas, dalīties ar informāciju un pārliecināties, kurš no draugiem attiecīgajā brīdī ir pieejams. Piemēram, televīzijas pasaulē pieejamā kanāla informācija ļauj redzēt, ko skatās draugi un vai viņi ir brīvi, lai dalītos iespaidos.

Individuālie lietotāji var sašķirot un rekomendēt programmas, abonēt saturu un rakstīt par to komentārus vai nu ar personisko avatāru (tie parādās uz ekrāna) palīdzību vai, izmantojot tālvadību, lai sastādītu numuru un piezvanītu.

Mobilo telefonu pasaulē klātbūtnes efekts ļauj konstatēt, kurš no draugu grupas attiecīgajā brīdī ir pieejams, vai un kad ar viņu var sazināties. Iespējams izveidot arī prioritāšu sarakstus, vadīt ziņojumus un saturu, dinamiski pārslēgt profilus no privātā uz profesionālo režīmu. Padarot šo procesu vienkāršu, tas iespaido arī pakalpojumu piegādi un norēķinus. Par izmaksām informēti patērētāji ir svārstīgi un, iespējams, vēlas izbaudīt iespēju izvēlēties citu pakalpojumu sniedzēju, ja pašreizējais neapmierina viņu vajadzības.

Tomēr vairums lietotāju dod priekšroku nevis vairākiem pakalpojumu sniedzējiem, bet izvēlas vienu (t. s. vienas pieturas aģentūras princips), maksājot arī vienu rēķinu vienam pakalpojumu piegādātājam, kurš spēj apmierināt visas komunikācijas prasības. Piedāvājot konverģētus pakalpojumus ar lielisku kvalitāti un pievilcīgiem tarifiem, palielināsies klientu saglabāšanas iespēja un viņi mazāk vēlēsies pāriet pie cita pakalpojumu sniedzēja.

 

Konverģence birojā

Viens no Alcatel-Lucent mārketinga nesenajiem pārskatiem atklāja, ka 96 procenti darbinieku vērtē saziņas līdzekļus kā diezgan svarīgus vai ļoti svarīgus. Tomēr problēma rodas, ja šo saziņas rīku ir pārāk daudz: 38 procenti darbinieku izmanto piecas vai vairāk komunikācijas ierīces, 25 procenti saņem ik dienas vairāk nekā desmit balss pasta ziņojumus birojā, un 72 procentiem ir steidzami ar kādu jāsazinās, bet pie rokas nav kontaktinformācijas. Ceturtā daļa darbinieku pavada vismaz 25 procentus laika dažādās sanāksmēs, un, kad viņi beidzot atbrīvojas, viņiem jātērē daudz laika, lai izšķirotu visus ziņojumus. Fragmentāra piekļuve komunikācijām darba vietā aizkavē darba pienākumu izpildi un samazina produktivitāti. Turpretī konverģētie biznesa lietojumi var atvieglot šos sarežģījumus, piedāvājot izvēlei veselu kaudzi jaunu tīklu, platformu un lietojumu, kas visi ir radīti, lai paaugstinātu efektivitāti un funkcionalitāti, vienlaikus samazinot arī biznesa izmaksas.  

Plaši paverot iespēju pasaules durvis, vieglāk lietojami konverģēti risinājumi pakāpeniski nomaina pašreizējās sistēmas, jo uzņēmumi cenšas rast risinājumus, kā samazināt izmaksas, kas radās, uzturot divus atsevišķus tīklus – balss pakalpojumiem un datu pārraidei. Tomēr tradicionālās ķēdes komutācijas sistēmas aizvietošana ar vienu konverģētu IP tīklu ar multivides trafiku ir pakāpenisks process. Tīklu pārklājums, vienmērīga atjaunošana un jauni vadības servisu līgumi aizsargā investīcijas un samazina kopējās saimniecības izmaksas, vienlaikus nodrošinot piekļuvi jaunākajām tehnoloģijām.

Sadarbspēja, elastība, ātrdarbība un apvienotas komunikācijas ir vissvarīgākās konverģences prasības. Konverģētās nākamās paaudzes tīkla arhitektūras uzdevums ir vienkāršot struktūru un samazināt izmaksas, vienlaikus atbalstot jaunus, efektīvākus darbības principus.

Lielākā daļa tīkla operatoru jau spērusi pirmo soli evolūcijas virzienā, instalējot IPPBX, lai nodrošinātu tādas funkcijas kā VoIP un datortelefoni (softphones). Tā kā datortelefonus var konfigurēt no PC, visa funkciju pievienošana, atvienošana vai pārvietošana ir vienkārša darbība, ko var ātri izdarīt, nospiežot taustiņu. Multivides zvanus var iniciēt no galddatora un, uzklikšķinot uz ikonas vai drop-down izvēlnes, lietotājs var apmainīties ar failiem vai labot tos reālā laikā. Web kameru pievienošana dod arī videokonferenču iespējas. Un kopumā, protams, uzlabojas darba ražīgums, jo darbinieki tērē mazāk laika garām sanāksmēm (aizstājot tās ar virtuālajām) un vairāk var uzturēties savā darba vietā. 

Konverģence padara vienkāršākus kontaktus ar mobilajiem darbiniekiem, jo ar viņiem var sazināties pa vienoto tālruņa numuru, un savienojums automātiski pārslēdzas no fiksētā uz mobilo tīklu. Tūlītējie ziņojumi, e-pasts, teksta ziņojumi, balss un video trafiks – to visu var maršrutizēt caur jebkuru tīklu un piekļūt saturam no jebkuras ierīces, piedāvājot darbiniekam vairākas saziņas iespējas.

Iespējams individuāli konfigurēt sistēmu un mainīt kārtību, kā sazināties ar darbinieku, jo viņa situācija un vajadzības darba dienas laikā var mainīties. Zvanus vai teksta ziņojumus var pārsūtīt uz citiem numuriem, izdrukāt vai arī tos saņem un izlasa, piemēram, personāla asistente. Viegli var izveidot prioritāšu sarakstu, koordinēt dienas kalendāru un nosūtīt informāciju gan uz fiksēto, gan mobilo iekārtu, lai kāds dienaskārtības punkts nepārklātos.

Līdzīga elestība raksturīga arī jauniem produktiem un pakalpojumiem. Tā kā visi lietojumi ir balstīti uz atvērtajiem standartiem, var izmantot IP web pakalpojumu tehnoloģiju, lai apvienotu pašreizējo IT un interneta saturu, ātri izveidojot jaunus, rentablus, konkrētai mērķauditorijai pielāgotus lietojumus. Mazāk strukturētas un dinamiskākas konverģētās platformas dod iespēju vieglāk atrast, lietot un apmainīties ar korporatīvajiem datiem, izmantojot dažādas lietojumprogrammas, tā kā izstrādātāji var izveidot un apvienot dažādus atvērto standartu pakalpojumus un lietojumus, kas ir pieejami caur korporatīvo intraneta tīklu (jaunos, pārsteidzošos veidos). Multivides lietojumiem iespējams piekļūt no jebkuras fiksētās vai mobilās ierīces.

Kontaktu centri jau tagad izmanto konverģētās IP lietojumprogrammas un tiešos savienojumus ar korporatīvajām datubāzēm, lai ātri apmierinātu klientu pieprasījumu. Ja zvans jāpāradresē, vajadzīgā informācija uzreiz ir pieejama, lai klientam nebūtu jāatkarto detaļas.

Lai gan pāreja uz nākamās paaudzes tīkliem un konverģētu darba stilu drīzāk uzskatāma par evolūciju, nevis revolūciju, darbojoties aizvien plašākā globālā tirgus konkurences apstākļos, uzņēmumi nevar atļauties ignorēt šīs elastīgās, efektīvās un rentablās konverģētās komunikācijas sistēmas.

 

No konverģences uz lietotājcentriskām komunikācijām

Tomēr lietotājus maz interesē, kāda ir pakalpojumu tehnoloģiskā bāze. Viņi vēlas vien vienkārši lietojamas un ērti pielāgojamas ierīces, vienotu kontaktnumuru, drošu savienojumu, kā arī funkcijām bagātus pakalpojumus un saturu. Lielākā daļa lietotāju vēlas novatoriskus produktus, bet tikai nedaudzi ir gatavi atšifrēt komplicētas sistēmas, dublēt savu informāciju vai cīnīties ar dažādiem tās piekļuves veidiem.

Konverģencei jātiek galā ar šiem uzdevumiem un jāpiedāvā lieliska pieredzes noteikta kvalitāte, kas padarītu tehnoloģiju ērtāku un ļautu lietotājiem pašiem iespēju visu kontrolēt, radot drošu un personalizētu komunikāciju vidi, laujot viņiem lietot tādu tehnoloģiju, kas viņiem ir vispiemērotākā.

 

Sagatavots pēc Alcatel Europe Issue Nr. 1’2007 materiāliem

 

 

Alcatel-Lucent SIA

Alojas ielā 6, Rīgā LV-1013 

Tālr. 6708 5247

Fax. 6708 5205

www.alcatel-lucent.com

 

Click here to learn more about DSP modules and how they power multimedia messaging services for mobile networks while decreasing the development costs.

Vendor Guru has done the research to help you quickly find respected, cutting-edge CRM companies with the products and services that are right for your business. Click here to learn more.

Vendor Guru has done the research to help you quickly find respected, cutting-edge Telephony companies with the products and services that are right for your business. Click here to learn more.

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001