Regulators gādās par to, lai klientiem solītais makā krīt
24
Kā liecina Latvijas Statistikas
pārvaldes dati, internets pieejams gandrīz katrā otrajā
jeb 42 % mājsaimniecību. Latvijā šobrīd ir reģistrējušies
vairāk nekā 400 interneta pakalpojumu sniedzēju (pērn
189). Tas liecina ne tikai par milzīgo tirgus apjomu un spēcīgo
konkurenci, bet arī par to, ka tik lielam tirgus dalībnieku skaitam
agrāk vai vēlāk būs vajadzīga regulēšana.
Šobrīd gan varētu runāt tikai par dažu tirgus problēmu
sakārtošanu, un tas visvairāk saistīts ar aizvien
pieaugošo klientu pretenziju skaitu.
Regulators vērtē
interneta pakalpojumu kvalitāti
Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijā (SPRK) vēršas aizvien vairāk
interneta pakalpojumu lietotāju, kas nav apmierināti ar sniegto pakalpojumu
kvalitāti un kuru intereses nav aizsargātas ar pakalpojuma
sniedzēju noslēgtajā līgumā. Tā kā viens no
svarīgākajiem regulatora uzdevumiem ir gādāt, lai sabiedrisko
pakalpojumu lietotāji saņemtu kvalitatīvu servisu un lai
šajos līgumos būtu aizsargātas patērētāju
tiesības, šobrīd šīm problēmām tiek pievērsta
pastiprināta uzmanība.
Kā SP pastāstīja SPRK
Elektronisko sakaru un pasta departamenta Pakalpojumu kvalitātes
nodaļas vadītājs Aleksandrs Čerņakovs-Neimarks, analizējot
vairākus IPS līgumus, par kuriem saņemtas klientu pretenzijas,
konstatēts, ka tajos nav noteikti sniegto pakalpojumu kvalitātes
parametri. Turklāt pakalpojuma sniedzēji nereti neuzņemas
atbildību nedz par tā kvalitāti, nedz par solītā datu
pārraides ātruma reālu nodrošināšanu, jo
līgumā bieži vien šie solījumi nav fiksēti. Un,
pat ja līgumā ir minēts, ka uzņēmums nodrošina
datu pārraides ātrumu līdz x kbit/s, parasti nav
precizēts, uz kuru tīkla posmu šis solītais ātrums
attiecas. Dažādi iespējams interpretēt arī norādi
līdz, jo tā var būt arī nulle. Būtu jāmin
arī minimālais ātrums, kuru IPS tiešām garantē.
Esiet
vērīgāki, slēdzot līgumu!
Nereti ir arī tā, ka,
piemēram, uzņēmuma Z klients pieslēgts uzņēmuma Y
tīklam, tāpēc uzņēmums Z darbojas tikai kā
starpnieks (saukts arī par second-hand piegādātāju).
Taču klientu pilnīgi neinteresē, vai pa vidu ir starpnieks vai
ne. Klients maksā par gala rezultātu, bet attiecības starp
diviem IPS ir to iekšēja lieta.
Protams, arī pašiem
klientiem vajadzētu būt vērīgākiem, slēdzot
līgumu un, ja kaut kas izraisa šaubas, tas jānoskaidro jau pirms
līguma parakstīšanas.
Ļoti bieži cilvēki,
parakstot līgumu, nepievērš uzmanību tam, ka tajā nav
definēti kvalitātes parametri. Ja internets nestrādā, var
gadīties, ka stundām un pat dienām ilgi nevar sazvanīt
pakalpojuma sniedzēju, daudziem IPS uzņēmumiem nav bezmaksas
klientu servisa telefona, līgumā nav minētas garantijas, cik
ilgā laikā bojājums jānovērš. Bieži par nesaņemtu
vai nekvalitatīvu pakalpojumu nav paredzēts arī
pārrēķins. Un klienti paraksta tādus līgumus, pat
nepadomājot, kādas var būt sekas!
Regulatora pārstāvji ir
piedalījušies seminārā uzņēmumiem, kas ir
interneta asociācijas biedri, lai pārrunātu pakalpojumu
kvalitātes jautājumus, izskaidrotu situāciju un aicinātu novērst
trūkumus, negaidot, kamēr būs lietotāju pretenzijas un
regulatora eksperti nāks pārbaudīt sniegto pakalpojumu
kvalitāti un līguma nosacījumus.
Kā atzīmēja A.
Čerņakovs-Neimarks, interneta asociācijas biedri, kas bija
ieradušies uz semināru, izturas saprotoši un atzīst, ka
regulatoram ir jāiejaucas, lai neciestu visas nozares prestižs.
Tālab nesen SPRK padome
apstiprināja jauno Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes
mērījumu metodiku, kas stājās spēkā 1. februārī,
un tajā ietverta arī interneta pakalpojumu kvalitātes
mērījumu kārtība.
Pašiem savs
radars
Kopš marta sākuma SPRK
rīcībā ir arī īpaša aparatūra, kas ļauj
veikt interneta pakalpojumu kvalitātes mērījumus, ļaujot
pakalpojuma sniedzējam precīzi deklarēt savu pakalpojumu kvalitātes
līmeni, kā arī regulatoram kontrolēt tā izpildi.
Tad nu sanāk, ka regulatoram
gluži tāpat kā ceļu policistam būs kas
līdzīgs radaram, lai varētu kontrolēt kustību Latvijas
interneta maģistrālēs. Jā, tā varētu teikt, -
apstiprina A. Čerņakovs-Neimarks. - Tikai
atšķirībā no ceļa policijas mēs dosim
iespēju izmantot šo nosacīto radaru arī pašiem interneta
pakalpojumu sniedzējiem.
Gunta
KĻAVIŅA
www.sprk.gov.lv
Kā liecina Latvijas Statistikas pārvaldes dati, internets pieejams gandrīz katrā otrajā jeb 42 % mājsaimniecību. Latvijā šobrīd ir reģistrējušies vairāk nekā 400 interneta pakalpojumu sniedzēju (pērn 189). Tas liecina ne tikai par milzīgo tirgus apjomu un spēcīgo konkurenci, bet arī par to, ka tik lielam tirgus dalībnieku skaitam agrāk vai vēlāk būs vajadzīga regulēšana. Šobrīd gan varētu runāt tikai par dažu tirgus problēmu sakārtošanu, un tas visvairāk saistīts ar aizvien pieaugošo klientu pretenziju skaitu.
Regulators vērtē interneta pakalpojumu kvalitāti
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK) vēršas aizvien vairāk interneta pakalpojumu lietotāju, kas nav apmierināti ar sniegto pakalpojumu kvalitāti un kuru intereses nav aizsargātas ar pakalpojuma sniedzēju noslēgtajā līgumā. Tā kā viens no svarīgākajiem regulatora uzdevumiem ir gādāt, lai sabiedrisko pakalpojumu lietotāji saņemtu kvalitatīvu servisu un lai šajos līgumos būtu aizsargātas patērētāju tiesības, šobrīd šīm problēmām tiek pievērsta pastiprināta uzmanība.
Kā SP pastāstīja SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta Pakalpojumu kvalitātes nodaļas vadītājs Aleksandrs Čerņakovs-Neimarks, analizējot vairākus IPS līgumus, par kuriem saņemtas klientu pretenzijas, konstatēts, ka tajos nav noteikti sniegto pakalpojumu kvalitātes parametri. Turklāt pakalpojuma sniedzēji nereti neuzņemas atbildību nedz par tā kvalitāti, nedz par solītā datu pārraides ātruma reālu nodrošināšanu, jo līgumā bieži vien šie solījumi nav fiksēti. Un, pat ja līgumā ir minēts, ka uzņēmums nodrošina datu pārraides ātrumu līdz x kbit/s, parasti nav precizēts, uz kuru tīkla posmu šis solītais ātrums attiecas. Dažādi iespējams interpretēt arī norādi līdz, jo tā var būt arī nulle. Būtu jāmin arī minimālais ātrums, kuru IPS tiešām garantē.
Esiet vērīgāki, slēdzot līgumu!
Nereti ir arī tā, ka, piemēram, uzņēmuma Z klients pieslēgts uzņēmuma Y tīklam, tāpēc uzņēmums Z darbojas tikai kā starpnieks (saukts arī par second-hand piegādātāju). Taču klientu pilnīgi neinteresē, vai pa vidu ir starpnieks vai ne. Klients maksā par gala rezultātu, bet attiecības starp diviem IPS ir to iekšēja lieta.
Protams, arī pašiem klientiem vajadzētu būt vērīgākiem, slēdzot līgumu un, ja kaut kas izraisa šaubas, tas jānoskaidro jau pirms līguma parakstīšanas.
Ļoti bieži cilvēki, parakstot līgumu, nepievērš uzmanību tam, ka tajā nav definēti kvalitātes parametri. Ja internets nestrādā, var gadīties, ka stundām un pat dienām ilgi nevar sazvanīt pakalpojuma sniedzēju, daudziem IPS uzņēmumiem nav bezmaksas klientu servisa telefona, līgumā nav minētas garantijas, cik ilgā laikā bojājums jānovērš. Bieži par nesaņemtu vai nekvalitatīvu pakalpojumu nav paredzēts arī pārrēķins. Un klienti paraksta tādus līgumus, pat nepadomājot, kādas var būt sekas!
Regulatora pārstāvji ir piedalījušies seminārā uzņēmumiem, kas ir interneta asociācijas biedri, lai pārrunātu pakalpojumu kvalitātes jautājumus, izskaidrotu situāciju un aicinātu novērst trūkumus, negaidot, kamēr būs lietotāju pretenzijas un regulatora eksperti nāks pārbaudīt sniegto pakalpojumu kvalitāti un līguma nosacījumus.
Kā atzīmēja A. Čerņakovs-Neimarks, interneta asociācijas biedri, kas bija ieradušies uz semināru, izturas saprotoši un atzīst, ka regulatoram ir jāiejaucas, lai neciestu visas nozares prestižs.
Tālab nesen SPRK padome apstiprināja jauno Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes mērījumu metodiku, kas stājās spēkā 1. februārī, un tajā ietverta arī interneta pakalpojumu kvalitātes mērījumu kārtība.
Pašiem savs radars
Kopš marta sākuma SPRK rīcībā ir arī īpaša aparatūra, kas ļauj veikt interneta pakalpojumu kvalitātes mērījumus, ļaujot pakalpojuma sniedzējam precīzi deklarēt savu pakalpojumu kvalitātes līmeni, kā arī regulatoram kontrolēt tā izpildi.
Tad nu sanāk, ka regulatoram gluži tāpat kā ceļu policistam būs kas līdzīgs radaram, lai varētu kontrolēt kustību Latvijas interneta maģistrālēs. Jā, tā varētu teikt, - apstiprina A. Čerņakovs-Neimarks. - Tikai atšķirībā no ceļa policijas mēs dosim iespēju izmantot šo nosacīto radaru arī pašiem interneta pakalpojumu sniedzējiem.
Gunta KĻAVIŅA
www.sprk.gov.lv