Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Mobilo tīklu evolūcija: multimediju ziņojumi

   

Paredzams, ka multimediju ziņojumu pakalpojums (Multimedia Messaging Service — MMS) visai drīz ieņems galveno vietu bezvadu ziņojumu biznesā un kļūs par vienu no mobilās informācijas sabiedrības veidotājiem. Tas ir īpaši nozīmīgi tādēļ, ka aizvien vairāk personālo informācijas pārraižu notiks bezvadu tīklā. Nokia mērķis ir kļūt par līderi ceļā uz informācijas sabiedrību, atbalstot atvērtās platformas, kuras dod iespēju labāk pielāgoties tirgus vajadzībām un stimulēt tā izaugsmi.

90 procentu ziņojumu tirgus — MMS

Nokia koncepcijas pamatā ir dinamiska ziņojumu attīstība. MMS ir visdaudzpusīgākais ziņojumu pakalpojums, un tas ir dabisks īsziņu (Short Message Service — SMS) un grafisko ziņojumu (Picture Messaging) turpinājums. Līdztekus balss un teksta pārraidei abonenti var apmainīties ar vizuāliem ziņojumiem. Ar multimediju ziņojumu palīdzību parastās īsziņas iespējams savienot ar daudz bagātīgākiem satura veidiem: fotogrāfijām, attēliem, balss klipiem un galugalā — arī ar videoklipiem. Turklāt ziņojumus varēs sūtīt ne tikai no viena mobilā telefona uz otru, bet arī no mobilā telefona uz e-pastu un nedaudz tālākā nākotnē — arī no e-pasta uz mobilo telefonu. Tās ir pilnīgi jaunas un satraucošas iespējas, īpašipersonu savstarpējā komunikācijā. Visticamāk, ka MMS ieviesīs vairākos posmos. Piemēram, vispirms multimediju iespējām varētu pielāgot teksta un foto ziņojumus, pēc tam lielāks pieprasījums varētu būt pēc video un balss klipu pārraides. Ļoti liela uzmanība noteikti tiks pievērsta arī ziņojumu saglabāšanas iespējām un pakalpojumu cenām. Multimediju ziņojumi radīs plašas papildpakalpojumu iespējas, īpaši ziņojumiem persona — personai un persona — grupai (t.i., viena ziņojuma nosūtīšana vairākām personām vienlaikus), kuri būs pieejami tuvākajā nākotnē. Lietotāju pieprasījums pēc multimediju ziņojumiem augs reizē ar jaunām mobilo terminālu iespējām un WAP protokola (wireless application protocol) izplatību. Paredzams, ka līdz 80–90 procentu ziņojumu tirgusaizņems multimediju ziņojumi persona — personai un persona — grupai. Līdzīga aina vērojama arī SMS tirgū.

Ceļā uz mobilo informācijas sabiedrību

Multimediju ziņojumi lietotājiem nozīmē plašākas personālās saziņas iespējas, kas sekmētu mobilās informācijas sabiedrības komunikācijas veidus un vajadzības. Mobilā komunikācija un savienojuma iespējas ir svarīgi mobilās informācijas sabiedrības elementi — īpaši tad, ja tie pastiprināti ar vizuālu saturu. Jaunajiem komunikācijas veidiem un plašajam papildpakalpojumu diapazonam būs dominējošā loma mobilajā informācijas sabiedrībā, kur lietotāji varēs viegli piekļūt visdažādākajai informācijai un specifiskiem personiskajiem pakalpojumiem. Multimediju ziņojumi vēl vairāk paplašinās bezvadu datu lietojumu, kas progresīvākajos tirgos ar katru gadu dubultojas. Jau šobrīd daudzi mobilie operatori vairāk nekā piecus procentus no kopējiem ieņēmumiem nopelna ar datu trafiku.

Kas ir multimediju ziņojumi?

Šobrīd jau pierādījies, ka īsziņu serviss (SMS) daudzās valstīs guvis milzīgus panākumus. Šo valstu operatori bieži piedāvājuši klientiem arī iespēju personalizēt mobilos telefonus ar īpašiem zvana toņiem un grafiskām ikonām, un šis piedāvājums ir guvis atsaucību. Šā tirgus sektora izaugsme iezīmē drošu taku uz tādiem jauniem un interesantiem mobilā telefona lietojuma veidiem, kādi bezvadu komunikāciju vēsturē vēl nav pieredzēti. Tā kā lietotāji aizvien vairāk pierod pie ērtā un vieglā SMS pakalpojuma, iespēja nosūtīt multimediju ziņojumus nesagādās nekādas grūtības, turklāt vilinās jaunā privātās saziņas veida īpašā pievilcība. Svarīgi apzināties, ka lietotājus vairāk par jaunajām tehnoloģijām interesē to radītās iespējas. Nokia multimediju ziņojumus var lietot visdažādākajiem nolūkiem, un tie būs noderīgi gan gluži racionāliem un lietišķiem mērķiem, gan arī, lai dalītos ar kādu emocijās un asprātībās. Multimediju ziņojumu serviss (MMS) dos iespēju sūtīt grafiskus ziņojumus, elektroniskas atklātnes, audio ziņojumus, momentuzņēmumus un videoklipus. Un galu galā MMS lietotājs to visu varēs darīt, pat nekā nezinot par jauno tehnoloģiju. Tas ir dabisks ziņojumu evolūcijas rezultāts.

Ziņojumu evolūcija

Nokia ceļš uz multimediju ziņojumiem balstās uz labi attīstītu SMS modeli. Tam tikai pakāpeniski jāpievieno jaunas funkcijas un saturs, ieviešot tādas jaunas tehnoloģijas kā bezvadu lietojuma protokols (WAP) un pakešu radio pakalpojumi (GPRS). Pēc SMS evolūcijas spirāle ved tālāk — uz grafiskajiem ziņojumiem (Picture Messaging) un MMS. Bezvadu komunikācijas ātri izplatās no dzirdes uz redzes uztveri. Līdztekus bezvadu balss un teksta pārraidei mobilo iekārtu lietotāji var apmainīties arī ar vizuālu informāciju. SMS ir guvis īpašus panākumus Ziemeļvalstīs, kā arī Āzijas un Klusā okeāna reģiona valstīs. Ievērības cienīgs ir fakts, ka tīņi vien šajos tirgus sektoros sūta vairāk nekā 100 SMS mēnesī. Piemēram, Somijā vairāk nekā pusi no tīņu telefona rēķiniem veido SMS sūtījumi. Grafisko attēlu pārraide, kuru šobrīd jau nodrošina tādi mobilo telefonu modeļi kā Nokia 3210, Nokia 8850 un Nokia 8210, spēj nosūtīt vienkāršu grafisko ziņojumu no viena mobilā telefona uz citu vai arī no interneta lapas uz mobilo telefonu ar SMS starpniecību. Grafisko ziņojumu sūta un saņem tāpat kā SMS sūtījumus. Nokia nodrošina operatorus ar grafisko ziņojumu aplikāciju un ar ziņojumu platformu Nokia Artus Messaging Platform. MMS ar digitālo attēlu ievadi (Digital Image Input) ir nākamais solis uz vizuālo mobilo komunikāciju. Tas ir vienkāršs, viegli lietojams pakalpojums, lai nosūtītu fotogrāfiju kopāar tekstu no vienas mobilās ierīces uz citu vai arī no mobilā aparāta uz e-pastu. Lai nodrošinātu attēlu ziņojumus, vajadzīga mobilā ierīce ar integrētu vai pievienotu kameru, kā arī nepieciešamās attēla displeja iespējas. Protams, neiztikt arī bez MMS centra, kurš spētu saglabāt un nosūtīt ziņojumus. Vēl augstāk ziņojumu evolūcijas hierarhijā atrodas audio un video klipi, kas nodrošina multimediju ziņojumus ar bagātīgāku saturu. Patērētāji sāk pieprasīt vieglāku un ātrāku resursattēlu (shared images) lietojumu, kas nebūtu atkarīgs no atrašanās vietas un laika. MMS ziņojumos tāpat kā SMS rodas vajadzība pēc tūlītējas komunikācijas. Tie ietver gan informatīvā satura izveidi, gan tā patēriņu, kur lietotājs darbojas gan kā satura radītājs, gan kā tā patērētājs. Tā notiek, piemēram, ja mobilā telefona īpašnieks vispirms nofotografē kādu objektu, pievieno attēlam tekstu un visbeidzot nosūta to citai personai.

Potenciālā lietotāja portrets

Kā liecina iepriekšēja tirgus izpēte, potenciālie MMS lietotāji galvenokārt ir tie paši cilvēki, kas ļoti daudz lieto SMS, tātad 15-35 gadu veci pilsētnieki. Tiesa, MMS mērķauditorija ir plašāka. MMS pakalpojumi visvairāk interesē labi izglītotus cilvēkus ar relatīvi augstiem ienākumiem, tādus, kas ir mobili un bieži izmanto progresīvus pakalpojumus. Arī internetu viņi lieto daudz biežāk nekā tie, kuri mazāk interesējas par MMS. Zīmīgi, ka šie ļaudis ir atvērti, dzīvespriecīgi cilvēki, kuri interesējas par jaunākajām tehnoloģijām un labprāt lieto mobilo telefonu.

Nākotnes iespējas

Lietotāji, kuri pieraduši pie SMS, acīmredzot lietos arī tādus papildpakalpojumus kā fotoziņojums, kurš apvieno tekstu un foto. Fotoziņojumu varētu lietot gluži tāpat kā e-pastu vai pastkarti. Ļoti noderīgas būtu arī mobilajā telefonā integrētas digitālās fotokameras, skenera un faksa funkcijas. Klienti interesējas par SMS un fotoziņojumu apvienošanas iespējām, tāpat arī audio ziņojumu varētu itin labi izmantot kopā ar video vai foto ziņojumu. Ļoti svarīgi ir arī piedāvāt lietotājiem iespēju saglabāt multimediju ziņojumus. Ne tikai mobilajos aparātos, bet arī multimediju ziņojumu bibliotēkā, kuru piedāvās operators.

Turpinājums nākamajā SP numurā.
Nokia Latvija
Kronvalda bulv. 10
Rīgā, LV-1010
Tālr. 7357018
Fakss 7338426
http://www.nokia.com
 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001