Kas novecojis jaunajā regulēšanas ietvarā ?
Informācija
Sakaru pasaule jau tika
rakstījusi (skat. 2005. gada izdevumos nr. 1-4) par t.s. jauno
regulēšanas ietvaru (New Regulatory Framework) elektronisko
sakaru nozarē un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) kompetenci tā ieviešanā. Atgādinām, ka Eiropas Savienības
(ES) vecajās dalībvalstīs ietvaram atbilstošs regulēšanas
režīms tiek ieviests kopš 2003.gada jūlija, bet
Latvijā sākot no 2004.gada 1.maija (Latvijas
iestāšanās brīža ES) un kopš Elektronisko sakaru
likuma pieņemšanas 2004.gada 28. oktobrī (likums spēkā
no 2004.gada 1.decembra). Jau šajā (2006.) gadā Eiropas komisija
(EK) paredz pārskatīt dažas ieviešamā
regulēšanas režīma nostādnes un gatavo izmaiņas
vairākos saistītos normatīvajos aktos, tajā skaitā
arī nozares direktīvās.
Par iecerētajām
izmaiņām vērtējumu sniedz Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijas (SPRK) Elektronisko sakaru un pasta
departamenta direktors Andris VIRTMANIS.
Faktori, kas nosaka
nepieciešamību pārskatīt nozares regulēšanas ietvaru
Lai arī kopumā
2002.gadā EK ierosinātā telekomunikāciju (elektronisko
sakaru) nozares jauna regulēšanas ietvara piemērošana Eiropā
tiek uzskatīta par sekmīgu, ir konstatējami vairāki iemesli
šī regulējošā ietvara pārskatīšanai.
Pirmkārt, jau direktīvās,
kas apraksta regulējošo ietvaru, ir paredzēta tā periodiska
pārskatīšana 3 gadu laikā pēc direktīvu
ieviešanas.
Otrkārt, ir uzkrāta
pozitīva un arī negatīva pieredze, praktiski veicot
režīma ieviešanu, tāpēc atsevišķu
kļūdainu jeb praksē nedarbojošos regulējošo normu
piemērošana kļūst par iemeslu dinamiskās elektronisko
sakaru nozares attīstības bremzēšanai. Līdz ar to
saprotams tirgus dalībnieku un arī dalībvalstu nacionālo
regulatoru un to apvienību - Eiropas Neatkarīgo regulatoru grupas
(IRG) un Eiropas regulatoru grupas (ERG) spiediens uz EK pasteidzināt
regulēšanas ietvara pārmaiņas.
Būtiska nozīme ir
arī EK Informācijas sabiedrības un mēdiju
ģenerāldirektorāta (DG Information Society and Media) vadības
politiskajiem motīviem un nostādnēm.
Dokumenti, kuros ietverta
informācija par plānotajām regulēšanas
režīma izmaiņām
2006.gada 29.jūnijā
Eiropas Komisija (turpmāk - EK) piedāvāja publiskai
apspriešanai sekojošus četrus dokumentus:
1) dokumentu, kas apkopo
priekšlikumus regulēšanas ietvara izmaiņām
elektronisko sakaru nozarē (Communication from the Commission to the
Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee
and the Committee of the Regions on the Review of the EU Regulatory
Framework for electronic communications networks and services - COM(2006)
334 final);
2) EK darba dokumentu, kurā
izvērstā veidā aplūkoti EK ierosinātie priekšlikumi
(Commission Staff Working Document: Communication from the Commission
to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social
Committee and the Committee of the Regions on the Review of the EU
Regulatory Framework for electronic communications networks and services
{COM(2006)334 final}, Proposed changes - SEC(2006) 816);
3) EK darba dokumentu, kurā
veikts piedāvāto izmaiņu iespējamās ietekmes uz nozari
izvērtējums (Commission Staff Working Document: Communication from
the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic
and Social Committee and the Committee of the Regions on the Review of
the EU Regulatory Framework for electronic communications networks and services
{COM(2006)334 final}, Impact assessment - SEC(2006) 817);
4) EK darba dokumentu, kas ietver
priekšlikumus EK rekomendācijas par konkrētajiem elektronisko sakaru
produktu un pakalpojumu tirgiem jaunai redakcijai (Commission Staff Working
Document: Public Consultation on a Draft Commission Recommendation On Relavent
Product and Service Markets within the electronic communications sector
susceptible to ex ante regulation in accordance with Directive 2002/21/EC of
the European Parliament and of the Council on a common regulatory framework for
electronic communication networks and services (Second edition) SEC(2006)
837.
EK publiskās
konsultācijas par minētajiem dokumentiem noslēgsies 2006.gada
27.oktobrī.
Uz regulēšanas ietvara
izmaiņām saistībā ar vienu no analizējamiem tirgiem
attiecas arī atsevišķs 2006.gada 12.jūlijā
publicēts dokuments EK priekšlikumi regulai par viesabonēšanu
publiskajos mobilajos tīklos (Proposal for a Regulation of the European
Parliament and of the Council on roaming on public mobile networks within the
Community and amending Directive 2002/21/EC on a common regulatory framework
for electronic communications networks and services) COM(2006)382
final.
Tātad regulēšanas
ietvara pārskats tiks panākts, ieviešot izmaiņas
regulējošo direktīvu paketē, koriģējot
rekomendāciju par analizējamiem tirgiem un piedāvājot jaunu
regulējumu par viesabonēšanu publiskajos mobilajos tīklos,
proti, starptautiskajiem viesabonēšanas tarifiem
(skat.zīmējumu).
Priekšlikumi
optimālākam regulēšanas ietvaram
EK (precīzāk
tās Informācijas sabiedrības un mēdiju direktorāts)
2005.gada 25.novembrī publicēja aicinājumu visiem elektronisko
sakaru nozares spēlētājiem iesniegt priekšlikumus (call
for input) vēlamajām regulēšanas ietvara izmaiņām.
Līdz priekšlikumu iesniegšanas termiņa beigām
(2006.gada 31.janvārim) tika saņemti 155 priekšlikumi, t.sk. no vairākām
asociācijām, kā, piemēram, Eiropas telefonu tīklu
operatoru (ETNO) un Eiropas konkurējošo operatoru asociācijas
(ECTA), regulatoru apvienības IRG/ERG, daudziem tīklu operatoriem
(arī Lattelecom), atsevišķiem regulatoriem, ministrijām,
nevalstiskajām organizācijām, utml.
Iesniegtie priekšlikumi
aptver praktiski visas nozares regulēšanas jomas un bieži ir
pretrunīgi. Piemēram, ETNO (bijušo operatoru monopolu
asociācija) un ECTA (konkurējošo operatoru asociācija) priekšlikumi
krasi atšķiras ja ETNO piedāvā atcelt vai krasi
samazināt esošo neefektīvo regulējošo slogu,
nekavēt turpmākās investīcijas un izstrādāt
principus pārejas periodam uz mazāku regulēšanu, tad ECTA,
savukārt, uzskata, ka regulēšanas ietvars ir būtiski
attīstījis konkurenci un attīstību dalībvalstīs,
un valstīs ir konsekventi un savlaicīgi jārealizē visas
režīma prasības, un tāpēc radikālas
režīma reformas nav pieļaujamas.
Lattelecom
priekšlikumos uzsvērts, ka vismaz 18 tirgu analīze, kā
paredz regulējošie noteikumi, ir liels slogs regulatoriem, iesakot samazināt
to skaitu, ka regulēšanas ietvars nav pilnībā ieviests
virknē valstu, t.sk. Latvijā, un tātad tas kavē
elektronisko sakaru attīstību. Komersants atzīmē arī
kā turpmāk nevajadzīgu analogo nomāto līniju
obligātu nodrošināšanu.
Pēc viedokļu
apkopošanas EK izstrādāja savu priekšlikumu paketi,
galvenās izmaiņas regulēšanā ierosinot
sekojošās jomās.
Uzlabota pieeja
radiofrekvenču spektra pārvaldībai elektronisko sakaru
vajadzībām.
Tiek piedāvāta
elastīgāka radiofrekvenču spektra licencēšanas un
pārvaldības sistēma, vairāk praktizējot
vispārējo autorizāciju, nelicenzējamā spektra
izmantošanu, tehnoloģiju un pakalpojumu neitralitāti un
perspektīvā attīstot Eiropā radiofrekvenču spektra
sekundāro tirdzniecību. Vienlaicīgi tas nozīmē
lielāku centralizāciju radiofrekvenču spektra
plānošanā.
Tirgus pārskatu
vienkāršošana.
Paredzēts
samazināt administratīvo slogu regulatoriem un vienkāršot
procedūras tirgu analīzei (skat.: Sakaru pasaule, nr. 2 (38)
2005.gads), t.sk. samazinot analizējamo tirgu skaitu un vienkāršojot
analīzes rezultātu saskaņošanu ar EK un citu valstu
regulatoriem.
Iekšējā
tirgus konsolidācija.
Ar šo tiek ierosināta
pasākumu grupa, kas faktiski paredz palielināt EK centralizētu
pieeju regulēšanai. Tā ietver EK veto tiesības regulatoru
ierosinātajām saistībām, ko piemēro elektronisko
sakaru komersantiem, t.sk. EK tiesības apstiprināt regulatoru
uzliktas saistības piekļuves un starpsavienojumu jomā,
vienkāršotas procedūras dažu pakalpojumu autorizācijai
Eiropas līmenī (piemēram, satelītu sakariem), EK noteiktus
termiņus, kādos jāpārskata obligāti raidāmās
TV un radio programmas, procedūras EK līmeņa nolīgumiem par
vispārējām prasībām tīkliem un pakalpojumiem,
palielinātu EK kompetenci tehnisko prasību noteikšanai ar
numerāciju saistītiem pakalpojumiem, kā arī pasākumi,
kas veicina klientu piekļuvi starptautiskiem numerācijas
pakalpojumiem. Savukārt, lai nodrošinātu nacionālo regulatoru
lēmumu izpildi, tiek ierosināts noteikt regulatoru lēmumu spēkā
esamību gadījumos, ja tos komersanti pārsūdz tiesās,
kā arī pastiprināt sankcijas, ko var noteikt regulatori to lēmumu
nepildīšanas gadījumos.
Patērētāju
un lietotāju tiesību nostiprināšana.
Pasākumi paredz
pārskatīt koncepciju par universālo pakalpojumu elektronisko
sakaru nozarē, uzlabot klientiem pieejamo tarifu informāciju, atdalīt
pakalpojumu sniegšanu no piekļuves nodrošināšanas
tīkliem, uzlabot lietotāju aizsardzību pret surogātpastu,
prasīt regulatoriem noteikt minimālās pakalpojumu
kvalitātes prasības, nodrošināt cilvēkiem ar
īpašām vajadzībām piekļuvi 112 pakalpojumiem,
uzlabot piekļuvi e-pakalpojumiem un nodrošināt
zvanītāja atrašanās vietas informācijas
pieejamību glābšanas dienestiem.
Drošības
uzlabošana.
Paredz izstrādāt
īpašus reglamentējošus pasākumus publisko elektronisko
sakaru tīklu lietotāju drošības palielināšanai,
nosakot tehniska un administratīva rakstura drošības
prasības.
Labāks tiesiskais
regulējums novecojušu noteikumu atcelšana.
Pasākumi paredz
atcelt prasības par nomāto līniju minimālo kopu
(obligāto dažāda veida nomāto līniju
piedāvājumu), regulu par atsaistītu piekļuvi
abonentlīnijai un noteikumus par Eiropas numerācijas apgabalu (ETNS).
SPRK viedoklis par EK priekšlikumiem
Kopumā atbalstot nepieciešamību
pārskatīt regulējošo ietvaru, SPRK neatbalsta visus
iepriekš minētos priekšlikumus.
Piemēram, atbalstot
lielāku elastību radiofrekvenču spektra plānošanā
un praktiskajā darbībā jau ievērojot tehnoloģisku un
pakalpojumu neitralitāti radiofrekvenču spektra lietošanas
tiesību piešķiršanai, SPRK uzskata, ka ES līmenī nepieciešams
izvirzīt stingrus kritērijus un nosacījumus, pirms tiek
uzsākta sekundāra radiofrekvenču spektra tirdzniecība.
Vienlaicīgi lielāka centralizācija radiofrekvenču spektra
plānošanā ir nevēlama, jo neatbilst konkrētas tirgus
situācijas ievērošanas principiem.
SPRK neatbalsta regulēšanas
centralizāciju EK, jo jau ir izveidots funkcionējošs regulatoru
un EK sadarbības mehānisms (IRG un ERG), un, mūsuprāt,
risināms ir jautājums par šīs sadarbības
efektivitātes uzlabošanu. SPRK neatbalsta EK veto tiesības
saistību noteikšanā komersantiem, jo tas sistemātiski
novedīs pie šo saistību apšaubīšanas no
komersantu puses, kā arī radīs juridiska rakstura problēmas
par lēmumu prioritāti nacionālā un Eiropas
līmenī.
SPRK atbalsta lēmumu
spēkā esamību to pārsūdzību gadījumos
tiesās ((Latvijā tas jau ir realizēts Elektronisko sakaru
likumā) un lielāku soda sankciju piemērošanu regulatora lēmumu
neizpildes gadījumos. Ir atbalstāma Eiropas līmeņa
autorizācijas procedūru piemērošana atsevišķiem
pakalpojumiem un lielāka noteiktība atsevišķu pakalpojumu tehnisko
prasību un normu centralizētā izstrādē.
SPRK pilnībā atbalsta
priekšlikumu par administratīvo procedūru
vienkāršošanu tirgu analīzei, vienlaicīgi palielinot
regulatora lomu lēmumu pieņemšanā par konkrētu tirgu analīzi,
nevis vājinot to, kā šobrīd tiek piedāvāts.
Īpaši atbalstāmi ir
priekšlikumi par universālā pakalpojuma koncepcijas
aktualizāciju, jo tehnoloģiju attīstība jau šodien dod
iespēju nodrošināt piekļuvi balss telefonijas pakalpojumiem
ne tikai publiskajos fiksētajos tīklos. Ierosināts atcelt
arī obligāto prasību veidot visaptverošus abonentu
sarakstus, uzskatot, ka to spēj nodrošināt tirgus
pieprasījums.
SPRK atbalsta racionālus papildus
pasākumus tīklu lietotāju aizsardzībai un papildus
informēšanai, piemēram, par pakalpojumu tarifiem, kā
arī novecojušu normatīvo aktu, piemēram, par
nomātajām analogajām līnijām un atsaistītu
piekļuvi abonentlīnijai, kas ietver piekļuvi tikai t.s.
vītajam metāliskam vadu pārim, atcelšanu. Savukārt
regulējums par Eiropas vienoto numerācijas apgabalu (ETNS) tā
arī netika līdz galam izstrādāts.
SPRK ir sagatavots
oficiāls viedoklis par EK priekšlikumiem, ko SPRK Padomes
locekļi un darbinieki izmantos saskarsmē ar EK institūciju
amatpersonām, citu valstu regulatoru pārstāvjiem regulatoru
pasākumos un darba grupās, kā arī uzņēmumu un
masu mēdiju pārstāvjiem.
Starptautiskās
viesabonēšanas regulēšana
Kaut gan starptautiskā
viesabonēšana publiskajos mobilajos tīklos attiecas uz vienu no
esošajā ietvarā definētajiem tirgiem (tirgus nr. 17),
tā regulēšana izpelnījusies īpašu uzmanību.
Atgādinām, ka,
atrodoties ārpus valsts robežām, mobilo telefonu lietotāji iegūst
iespēju saņemt izsaukumus no savas mītnes zemes un uz to (roaming)
tāpēc, ka nacionālie publisko tīklu operatori ar citu
valstu operatoriem ir noslēguši t. s. viesabonēšanas
līgumus. Šādi līgumi katrā valstī visbiežāk
tiek slēgti ar vairākiem operatoriem, kuri parasti ir vismaz divi,
trīs vai četri, un tie atšķiras ar izmantojamo
tehnoloģiju, nodrošināto tīklu pārklājumu,
kā arī ar pakalpojumu tarifiem. Turklāt visur Eiropā operatoru
starpvalstu tarifu norēķinos tiek piemērots princips, ka par
sarunām, kas veiktas, atrodoties ārvalstīs, nacionālais
operators norēķinās ar ārvalstu operatoru (pakalpojuma
vairumtirdzniecība). Savukārt nacionālais operators iekasē
samaksu no lietotājiem, kas izmantojuši pakalpojumu
ārvalstīs (pakalpojuma mazumtirdzniecība). Tātad
Eiropā izsaukumu saņēmēji maksā par izsaukumiem, kas
saņemti mobilajā tīklā ārvalstīs, kas ir
pretēji izsaukumiem valsts iekšienē, kur maksātājs ir
zvanītājs. Persona, kas saņem izsaukumu ārvalstīs, faktiski
pārmaksā, jo izsaukuma izmaksām būtu jāsadalās
starp abām sarunā iesaistītajām pusēm.
Atšķirīgi principi, arī atrodoties ārzemēs, tiek
lietoti datu pārraides pakalpojumu, piemēram, GPRS,
tarifikācijai mobilajos tīklos, kam bieži izmanto
pārraidīto datu apjomu.
Tieši tarifi, kas, atrodoties
ārvalstīs, jāmaksā lietotājiem par mobilo telefonu
sarunām, izmantojot viesabonēšanas pakalpojumu, ir
nokļuvuši regulējošo institūciju redzeslokā. Nav
noslēpums, ka šie tarifi, kas arī Latvijas lietotājiem
ārvalstīs bieži rēķināmi latos par katru sarunas
minūti, daudzkārt pārsniedz sarunu pakalpojumu tarifus vietējos
mobilajos tīklos. Turklāt priekšapmaksas karšu
lietotājiem šie tarifi tradicionāli ir vēl augstāki nekā
pastāvīgajiem abonentiem. Arī īsziņas, nosūtot no
ārvalstīm, ir dārgākas nekā valsts iekšienē.
Jāpiezīmē, ka konkrētajā ārvalstī
viesabonēšanas tarifu atšķirības starp operatoriem
visbiežāk ir diezgan nelielas, tāpēc personām, kas
reti dodas ceļojumos un to laikā izmanto mobilo tālruni,
tās var būt arī nebūtiskas. Ievērojamās tarifu
atšķirības starp vietējām sarunām un sarunām,
atrodoties ārvalstīs, nav izskaidrojamas vai pamatojamas ar
tehnoloģiskajiem risinājumiem un nepieciešamību
noslēgt komplicētus starpsavienojumu līgumus starp operatoriem,
un tātad tie neatbilst principam, ka pakalpojumu tarifiem jābūt
tuvinātiem to izmaksām.
EK jau kopš 1999. gada,
ierosinot arī vairākas tiesvedības, bija pievērsusi mobilo
operatoru uzmanību viesabonēšanas tarifu neatbilstībai
tirgus situācijai, jo tie ilgstoši netiek mainīti, neraugoties
uz mobilo sakaru straujo attīstību. Jāpiezīmē, ka 2002.
gada regulēšanas ietvars, t. sk. Rekomendācija par
konkrētajiem tirgiem, paredz, ka, veicot tirgu analīzi, regulatoriem
ir jādefinē katrā valstī arī viesabonēšanas pakalpojumu
vairumtirdzniecības tirgus (tirgus nr. 17), un, konstatējot konkurences
ierobežojumus no dominējošo spēlētāju puses, uz
laiku līdz konkurences attīstībai jānosaka un jāpiemēro
specifiskas saistības operatoriem.
Problēmas, ar ko
saskārās regulatori, definējot 17. tirgu, ir pakalpojuma
būtībā - tas faktiski ir starpvalstu tirgus, jo nacionālie
operatori nevar viennozīmīgi noteikt viesabonēšanas pakalpojuma
tarifu tīklos, kas tiem nepieder, bez citas valsts operatoru
līdzdalības, savukārt nacionālie regulatori nevar uzlikt jebkādas
saistības citu valstu operatoriem, tāpēc ir ierobežotas
iespējas ar saistībām noteikt pakalpojumu tarifus
lietotājiem. To pēc speciāli izveidotās darba grupa detalizēta
pētījuma 10 izvēlētu dalībvalstu tirgos secināja Eiropas
Neatkarīgo regulatoru grupas (IRG) un Eiropas Regulatoru grupas (ERG) sanāksmē
2005. gada nogalē.
Par vienu no ātri veicamajiem
pasākumiem tarifu situācijas uzlabošanai tika ieteikts visiem
operatoriem nodrošināt lietotāju informētību par
viesabonēšanas pakalpojuma tarifiem. Jāatzīmē, ka Latvijas
operatori to jau nodrošināja līdz šiem lēmumiem, un
LMT piedāvā arī atzvana iespējas, kas apmēram uz pusi
samazina zvanīšanas izmaksas no ārvalsts uz Latviju. Lai
veicinātu informētību par tarifiem, 2005. gada beigās un
2006. gada sākumā gan EK Informācijas sabiedrības un mediju
direktorāta (turpmāk - ISMD), gan nacionālo regulatoru
mājaslapās internetā arī tika ievietota viesabonēšanas
tarifu informācija un/vai attiecīgas saites uz operatoru mājaslapām
(skat., piemēram, informāciju SPRK mājaslapā: http://www.sprk.gov.lv/index.php?id=4586&sadala=305)
un, pēc iespējas, arī izdevīgāko tarifu kalkulatori. Mazumtirdzniecības
viesabonēšanas tarifu informācijas pieejamības
uzlabošanai Eiropas mobilo operatoru asociācija GSM-EUROPE
izstrādāja un publicēja īpašu operatoru uzvedības
kodeksu.
Iecere par jaunu regulu
ISMD komisāre Vivjena Redinga
(Viviane Reding) ir demonstrējusi politisko apņēmību
novērst augstos viesabonēšanas tarifus pēc iespējas ātrāk,
nodēvējot tos par pēdējo tirdzniecības barjeru
vienotajam Eiropas tirgum. Uzskatot, ka nepieciešams radikāls
viesabonēšanas tarifu samazinājums, ISMD 2006. gada
sākumā ierosināja to risināt ar atsevišķas
regulas palīdzību. Atgādinām, ka regula (Regulation)
ir Eiropas Kopienu normatīvais akts, kas tieši, bez
iekļaušanas nacionālajos likumos, obligāti piemērojams
visās dalībvalstīs. Eiropas lielāko mobilo tīklu
operatori (Vodafone, DT Mobile, Orange u. c.) uz
sākotnējiem EK paziņojumiem reaģēja ar
piedāvājumu bez papildu regulēšanas būtiski
samazināt viesabonēšanas tarifus jau šogad un
pakāpeniski arī turpmākajos gados. EK šo iniciatīvu
uzskata par nepietiekamu, turklāt tā kā arī IRG/ERG
secinājumi un konsultācijas ar tirgus dalībniekiem
parādīja, ka pašreizējais regulēšanas ietvars
efektīvai tarifu regulēšanai ir nepietiekams, EK, kā jau
minēts, 12. jūlijā publicēja jaunas regulas projektu.
Regulas projektā viesabonēšanas
tarifiem piedāvāts t. s. vietējo cenu princips (home pricing
principle), kas ietver priekšlikumus visur Eiropā piemērot
cenu griestus (price caps) mazumtirdzniecības tarifiem (tarifiem
galalietotājiem) un noteikt ierobežojumus maksimālajiem
vairumtirdzniecības (norēķinu starp operatoriem) tarifiem,
sasaistot tos ar vidējo mobilo izsaukumu pabeigšanas tarifu (VMIPT) nacionālajos
publiskajos mobilajos tīklos.
Projektā tiek paredzēts
noteikt divkāršu VMPIT kā maksimālo pieļaujamo
vairumtirdzniecības tarifu būtiskās ietekmes mobilo telefonu
pakalpojumu operatoriem, ja izsaukums tiek veikts abonentiem
apmeklētās ārvalsts tīklā, un trīskāršu
VMIPT, veicot izsaukumus uz citu valstu mobilo telefonu pakalpojumu
tīkliem. Šajos tarifos jāietver arī izsaukumu
ierīkošanas maksa, ja tāda tiek piemērota. Savukārt
maksimālais viesabonēšanas mazumtirdzniecības tarifs tiktu
atļauts kā 130 procenti no attiecīgā
vairumtirdzniecības tarifa, pēdējo ieviešot sešu
mēnešu laikā pēc regulas spēkā
stāšanās.
Ja pieņemam, ka VMIPT šobrīd
ir ~ 8 santīmi minūtē (izmantojot Eiropas VMIPT ~ 0,11 EUR/min,
tas būtu 7,73 sant./min), tad regulas piemērošana
nozīmētu šādus aptuvenus maksimālos viesabonēšanas
pakalpojumu tarifus, neskaitot PVN (skat. tabulu).
Izsaukuma veids, mobilā
telefona lietotājam atrodoties ārvalstī
Tarifu aprēķina
princips, izmantojot definētu vidējo mobilo izsaukumu
pabeigšanas tarifu
Maksimālais tarifs,
kāds atļauts norēķinos starp 2 operatoriem
(vairumtirdzniecība)
Maksimālais tarifs
galalietotājiem (mazumtirdzniecība)
Izsaukums uz mājām vai
uz trešajām valstīm
3 x VMIPT
24 sant./min
31 sant./min
Vietējais izsaukums
2 x VMIPT
16 sant./min
21 sant./min
Izsaukumu saņemšana
VMIPT
Izsaukumu pabeigšanai
trešās puses tīklos netiek noteikts
10 sant./min
Regulatoriem būs
pienākums noteikt attiecīgās valsts VMIPT, izmantojot
regulā aprakstītu metodiku un definēto aktīvo abonentu (active
subscribers) jēdzienu. VMIPT vērtēšanā tiks
izmantoti izsaukumu pabeigšanas tarifi tādu operatoru tīklos,
kam ir būtiska ietekme. Atgādinām, ka Latvijā līdz
šim SPRK elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi
starpsavienojumu pakalpojumu tirgos LMT un Tele2 ir noteikusi izsaukumu
pabeigšanas savā tīklā tarifu augšējo robežu
6,2 sant./min. 2006. gadā veiktās tirgus analīzes rezultāti
parāda, ka šie operatori saglabās būtiskās ietekmes
statusu arī izsaukumu pabeigšanas mobilajā tīklā
vairumtirdzniecības tirgū Latvijā (tirgus nr. 16). Tā
kā šāds statuss var tikt noteikts arī komersantiem Telekom
Baltija un Bite, tad VMIPT aprēķinos būs
jāietver arī šo operatoru izsaukumu pabeigšanas tarifi.
Regulā piedāvātie
tarifu noteikšanas principi neattiecas uz t. s. virtuālajiem
operatoriem, kuri pakalpojumu sniegšanai neveido savus tīklus - to
tarifi tiks noteikti, slēdzot līgumus ar īstajiem
operatoriem.
Regulas projekts paredz arī
operatoru pienākumu bez maksas, pēc ārvalstīs esošu lietotāju
pieprasījuma, ar īsziņu palīdzību vai telefoniski
nodrošināt lietotājiem informāciju par pakalpojumu tarifiem.
Operatoriem informācija par viesabonēšanas tarifiem būs
jāsniedz arī jaunajiem abonentiem, regulāri par tiem būs
jāinformē visi abonenti, informācija būs jāsniedz
arī uzreiz pēc viesabonēšanas tarifu izmaiņām. Regulatoriem
tiek paredzētas pilnvaras uzraudzīt arī īsziņu (SMS)
un multivides īsziņu (MMS) pakalpojumu viesabonēšanas Eiropā
tarifus. Regulas piemērošanas nepieciešamība tiks
pārskatīta reizi divos gados.
IRG/ERG atbalsta
viesabonēšanas tarifu aktīvas regulēšanas nepieciešamību,
bet tās izvirzīja savus priekšlikumus problēmas
risināšanai, apšaubot nepieciešamību vienlaikus
regulēt viesabonēšanas tarifus vairumtirdzniecībā un
mazumtirdzniecībā (galalietotājiem), jo citos analizētajos
pakalpojumu tirgos parasti tikai tad, ja regulējums
vairumtirdzniecībā nedod rezultātu, tiek veikti pasākumi
galalietotāju tarifu regulēšanai.
Tiek paustas arī bažas
par iespējamo stingras regulēšanas negatīvo ietekmi uz
mobilo pakalpojumu tirgus attīstību. Lai arī
viesabonēšanas pakalpojumu daļa veido 10-15 procentus no mobilo
pakalpojumu operatoru ieņēmumiem, saskaņā ar Analysys
vērtējumu Eiropas viesabonēšanas pakalpojumu tirgus apgrozījums
ir 8,5 miljardi EUR. Ieguvēji, protams, būs visi
viesabonēšanas pakalpojumu lietotāji - EK dati liecina, ka
tādi būs aptuveni 150 miljoni ES iedzīvotāju (tūristi
un biznesa klienti). Tiek lēsts, ka, piemērojot regulas projektā
aprakstīto principu, viesabonēšanas izmaksas caurmērā
samazinātos par 70 procentiem.
Katrā ziņā skaidrs,
ka līdz regulas galīgā varianta apstiprināšanai par to
notiks daudzpusīgas debates dažādās Eiropas
institūcijās un ar tirgus dalībniekiem.
SPRK nostāja par
izmaiņām Rekomendācijā par konkrētajiem tirgiem un par Regulas projektu par viesabonēšanu publiskajos mobilajos
tīklos tiek koordinēta sadarbībā ar Eiropas Neatkarīgo
regulatoru grupu un Eiropas Regulatoru grupu.
Prognozējamie regulēšanas
ietvaru izmaiņu termiņi
Tā kā elektronisko
sakaru nozares regulēšanas režīma izmaiņas paredz
korekciju veikšanu vairākās spēkā esošajās
direktīvās, un atbilstoši garajām procedūrām to
saskaņošanai Eiropas kopienu līmenī (nepieciešams ES dalībvalstu
valdību un Eiroparlamenta atbalsts) un sekojošai
pārņemšanai nacionālajā likumdošanā var
prognozēt, ka vairums regulēšanas ietvara izmaiņu
reāli stāsies spēkā tikai 2009. un/vai 2010.gados.
Savukārt EK
rekomendācija par konkrētajiem tirgiem un arī regula par
viesabonēšanu publiskajos mobilajos tīklos, domājams, tiks
pieņemtas jau nākamajā, 2007.gadā.
SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta
direktors A. Virtmanis
Sakaru pasaule jau tika rakstījusi (skat. 2005. gada izdevumos nr. 1-4) par t.s. jauno regulēšanas ietvaru (New Regulatory Framework) elektronisko sakaru nozarē un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) kompetenci tā ieviešanā. Atgādinām, ka Eiropas Savienības (ES) vecajās dalībvalstīs ietvaram atbilstošs regulēšanas režīms tiek ieviests kopš 2003.gada jūlija, bet Latvijā sākot no 2004.gada 1.maija (Latvijas iestāšanās brīža ES) un kopš Elektronisko sakaru likuma pieņemšanas 2004.gada 28. oktobrī (likums spēkā no 2004.gada 1.decembra). Jau šajā (2006.) gadā Eiropas komisija (EK) paredz pārskatīt dažas ieviešamā regulēšanas režīma nostādnes un gatavo izmaiņas vairākos saistītos normatīvajos aktos, tajā skaitā arī nozares direktīvās.
Par iecerētajām izmaiņām vērtējumu sniedz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Andris VIRTMANIS.
Faktori, kas nosaka nepieciešamību pārskatīt nozares regulēšanas ietvaru
Lai arī kopumā 2002.gadā EK ierosinātā telekomunikāciju (elektronisko sakaru) nozares jauna regulēšanas ietvara piemērošana Eiropā tiek uzskatīta par sekmīgu, ir konstatējami vairāki iemesli šī regulējošā ietvara pārskatīšanai.
Pirmkārt, jau direktīvās, kas apraksta regulējošo ietvaru, ir paredzēta tā periodiska pārskatīšana 3 gadu laikā pēc direktīvu ieviešanas.
Otrkārt, ir uzkrāta pozitīva un arī negatīva pieredze, praktiski veicot režīma ieviešanu, tāpēc atsevišķu kļūdainu jeb praksē nedarbojošos regulējošo normu piemērošana kļūst par iemeslu dinamiskās elektronisko sakaru nozares attīstības bremzēšanai. Līdz ar to saprotams tirgus dalībnieku un arī dalībvalstu nacionālo regulatoru un to apvienību - Eiropas Neatkarīgo regulatoru grupas (IRG) un Eiropas regulatoru grupas (ERG) spiediens uz EK pasteidzināt regulēšanas ietvara pārmaiņas.
Būtiska nozīme ir arī EK Informācijas sabiedrības un mēdiju ģenerāldirektorāta (DG Information Society and Media) vadības politiskajiem motīviem un nostādnēm.
Dokumenti, kuros ietverta informācija par plānotajām regulēšanas režīma izmaiņām
2006.gada 29.jūnijā Eiropas Komisija (turpmāk - EK) piedāvāja publiskai apspriešanai sekojošus četrus dokumentus:
1) dokumentu, kas apkopo priekšlikumus regulēšanas ietvara izmaiņām elektronisko sakaru nozarē (Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the Review of the EU Regulatory Framework for electronic communications networks and services - COM(2006) 334 final);
2) EK darba dokumentu, kurā izvērstā veidā aplūkoti EK ierosinātie priekšlikumi (Commission Staff Working Document: Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the Review of the EU Regulatory Framework for electronic communications networks and services {COM(2006)334 final}, Proposed changes - SEC(2006) 816);
3) EK darba dokumentu, kurā veikts piedāvāto izmaiņu iespējamās ietekmes uz nozari izvērtējums (Commission Staff Working Document: Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the Review of the EU Regulatory Framework for electronic communications networks and services {COM(2006)334 final}, Impact assessment - SEC(2006) 817);
4) EK darba dokumentu, kas ietver priekšlikumus EK rekomendācijas par konkrētajiem elektronisko sakaru produktu un pakalpojumu tirgiem jaunai redakcijai (Commission Staff Working Document: Public Consultation on a Draft Commission Recommendation On Relavent Product and Service Markets within the electronic communications sector susceptible to ex ante regulation in accordance with Directive 2002/21/EC of the European Parliament and of the Council on a common regulatory framework for electronic communication networks and services (Second edition) SEC(2006) 837.
EK publiskās konsultācijas par minētajiem dokumentiem noslēgsies 2006.gada 27.oktobrī.
Uz regulēšanas ietvara izmaiņām saistībā ar vienu no analizējamiem tirgiem attiecas arī atsevišķs 2006.gada 12.jūlijā publicēts dokuments EK priekšlikumi regulai par viesabonēšanu publiskajos mobilajos tīklos (Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on roaming on public mobile networks within the Community and amending Directive 2002/21/EC on a common regulatory framework for electronic communications networks and services) COM(2006)382 final.
Tātad regulēšanas ietvara pārskats tiks panākts, ieviešot izmaiņas regulējošo direktīvu paketē, koriģējot rekomendāciju par analizējamiem tirgiem un piedāvājot jaunu regulējumu par viesabonēšanu publiskajos mobilajos tīklos, proti, starptautiskajiem viesabonēšanas tarifiem (skat.zīmējumu).
Priekšlikumi optimālākam regulēšanas ietvaram
EK (precīzāk tās Informācijas sabiedrības un mēdiju direktorāts) 2005.gada 25.novembrī publicēja aicinājumu visiem elektronisko sakaru nozares spēlētājiem iesniegt priekšlikumus (call for input) vēlamajām regulēšanas ietvara izmaiņām. Līdz priekšlikumu iesniegšanas termiņa beigām (2006.gada 31.janvārim) tika saņemti 155 priekšlikumi, t.sk. no vairākām asociācijām, kā, piemēram, Eiropas telefonu tīklu operatoru (ETNO) un Eiropas konkurējošo operatoru asociācijas (ECTA), regulatoru apvienības IRG/ERG, daudziem tīklu operatoriem (arī Lattelecom), atsevišķiem regulatoriem, ministrijām, nevalstiskajām organizācijām, utml.
Iesniegtie priekšlikumi aptver praktiski visas nozares regulēšanas jomas un bieži ir pretrunīgi. Piemēram, ETNO (bijušo operatoru monopolu asociācija) un ECTA (konkurējošo operatoru asociācija) priekšlikumi krasi atšķiras ja ETNO piedāvā atcelt vai krasi samazināt esošo neefektīvo regulējošo slogu, nekavēt turpmākās investīcijas un izstrādāt principus pārejas periodam uz mazāku regulēšanu, tad ECTA, savukārt, uzskata, ka regulēšanas ietvars ir būtiski attīstījis konkurenci un attīstību dalībvalstīs, un valstīs ir konsekventi un savlaicīgi jārealizē visas režīma prasības, un tāpēc radikālas režīma reformas nav pieļaujamas.
Lattelecom priekšlikumos uzsvērts, ka vismaz 18 tirgu analīze, kā paredz regulējošie noteikumi, ir liels slogs regulatoriem, iesakot samazināt to skaitu, ka regulēšanas ietvars nav pilnībā ieviests virknē valstu, t.sk. Latvijā, un tātad tas kavē elektronisko sakaru attīstību. Komersants atzīmē arī kā turpmāk nevajadzīgu analogo nomāto līniju obligātu nodrošināšanu.
Pēc viedokļu apkopošanas EK izstrādāja savu priekšlikumu paketi, galvenās izmaiņas regulēšanā ierosinot sekojošās jomās.
Uzlabota pieeja radiofrekvenču spektra pārvaldībai elektronisko sakaru vajadzībām.
Tiek piedāvāta elastīgāka radiofrekvenču spektra licencēšanas un pārvaldības sistēma, vairāk praktizējot vispārējo autorizāciju, nelicenzējamā spektra izmantošanu, tehnoloģiju un pakalpojumu neitralitāti un perspektīvā attīstot Eiropā radiofrekvenču spektra sekundāro tirdzniecību. Vienlaicīgi tas nozīmē lielāku centralizāciju radiofrekvenču spektra plānošanā.
Tirgus pārskatu vienkāršošana.
Paredzēts samazināt administratīvo slogu regulatoriem un vienkāršot procedūras tirgu analīzei (skat.: Sakaru pasaule, nr. 2 (38) 2005.gads), t.sk. samazinot analizējamo tirgu skaitu un vienkāršojot analīzes rezultātu saskaņošanu ar EK un citu valstu regulatoriem.
Iekšējā tirgus konsolidācija.
Ar šo tiek ierosināta pasākumu grupa, kas faktiski paredz palielināt EK centralizētu pieeju regulēšanai. Tā ietver EK veto tiesības regulatoru ierosinātajām saistībām, ko piemēro elektronisko sakaru komersantiem, t.sk. EK tiesības apstiprināt regulatoru uzliktas saistības piekļuves un starpsavienojumu jomā, vienkāršotas procedūras dažu pakalpojumu autorizācijai Eiropas līmenī (piemēram, satelītu sakariem), EK noteiktus termiņus, kādos jāpārskata obligāti raidāmās TV un radio programmas, procedūras EK līmeņa nolīgumiem par vispārējām prasībām tīkliem un pakalpojumiem, palielinātu EK kompetenci tehnisko prasību noteikšanai ar numerāciju saistītiem pakalpojumiem, kā arī pasākumi, kas veicina klientu piekļuvi starptautiskiem numerācijas pakalpojumiem. Savukārt, lai nodrošinātu nacionālo regulatoru lēmumu izpildi, tiek ierosināts noteikt regulatoru lēmumu spēkā esamību gadījumos, ja tos komersanti pārsūdz tiesās, kā arī pastiprināt sankcijas, ko var noteikt regulatori to lēmumu nepildīšanas gadījumos.
Patērētāju un lietotāju tiesību nostiprināšana.
Pasākumi paredz pārskatīt koncepciju par universālo pakalpojumu elektronisko sakaru nozarē, uzlabot klientiem pieejamo tarifu informāciju, atdalīt pakalpojumu sniegšanu no piekļuves nodrošināšanas tīkliem, uzlabot lietotāju aizsardzību pret surogātpastu, prasīt regulatoriem noteikt minimālās pakalpojumu kvalitātes prasības, nodrošināt cilvēkiem ar īpašām vajadzībām piekļuvi 112 pakalpojumiem, uzlabot piekļuvi e-pakalpojumiem un nodrošināt zvanītāja atrašanās vietas informācijas pieejamību glābšanas dienestiem.
Drošības uzlabošana.
Paredz izstrādāt īpašus reglamentējošus pasākumus publisko elektronisko sakaru tīklu lietotāju drošības palielināšanai, nosakot tehniska un administratīva rakstura drošības prasības.
Labāks tiesiskais regulējums novecojušu noteikumu atcelšana.
Pasākumi paredz atcelt prasības par nomāto līniju minimālo kopu (obligāto dažāda veida nomāto līniju piedāvājumu), regulu par atsaistītu piekļuvi abonentlīnijai un noteikumus par Eiropas numerācijas apgabalu (ETNS).
SPRK viedoklis par EK priekšlikumiem
Kopumā atbalstot nepieciešamību pārskatīt regulējošo ietvaru, SPRK neatbalsta visus iepriekš minētos priekšlikumus.
Piemēram, atbalstot lielāku elastību radiofrekvenču spektra plānošanā un praktiskajā darbībā jau ievērojot tehnoloģisku un pakalpojumu neitralitāti radiofrekvenču spektra lietošanas tiesību piešķiršanai, SPRK uzskata, ka ES līmenī nepieciešams izvirzīt stingrus kritērijus un nosacījumus, pirms tiek uzsākta sekundāra radiofrekvenču spektra tirdzniecība. Vienlaicīgi lielāka centralizācija radiofrekvenču spektra plānošanā ir nevēlama, jo neatbilst konkrētas tirgus situācijas ievērošanas principiem.
SPRK neatbalsta regulēšanas centralizāciju EK, jo jau ir izveidots funkcionējošs regulatoru un EK sadarbības mehānisms (IRG un ERG), un, mūsuprāt, risināms ir jautājums par šīs sadarbības efektivitātes uzlabošanu. SPRK neatbalsta EK veto tiesības saistību noteikšanā komersantiem, jo tas sistemātiski novedīs pie šo saistību apšaubīšanas no komersantu puses, kā arī radīs juridiska rakstura problēmas par lēmumu prioritāti nacionālā un Eiropas līmenī.
SPRK atbalsta lēmumu spēkā esamību to pārsūdzību gadījumos tiesās ((Latvijā tas jau ir realizēts Elektronisko sakaru likumā) un lielāku soda sankciju piemērošanu regulatora lēmumu neizpildes gadījumos. Ir atbalstāma Eiropas līmeņa autorizācijas procedūru piemērošana atsevišķiem pakalpojumiem un lielāka noteiktība atsevišķu pakalpojumu tehnisko prasību un normu centralizētā izstrādē.
SPRK pilnībā atbalsta priekšlikumu par administratīvo procedūru vienkāršošanu tirgu analīzei, vienlaicīgi palielinot regulatora lomu lēmumu pieņemšanā par konkrētu tirgu analīzi, nevis vājinot to, kā šobrīd tiek piedāvāts.
Īpaši atbalstāmi ir priekšlikumi par universālā pakalpojuma koncepcijas aktualizāciju, jo tehnoloģiju attīstība jau šodien dod iespēju nodrošināt piekļuvi balss telefonijas pakalpojumiem ne tikai publiskajos fiksētajos tīklos. Ierosināts atcelt arī obligāto prasību veidot visaptverošus abonentu sarakstus, uzskatot, ka to spēj nodrošināt tirgus pieprasījums.
SPRK atbalsta racionālus papildus pasākumus tīklu lietotāju aizsardzībai un papildus informēšanai, piemēram, par pakalpojumu tarifiem, kā arī novecojušu normatīvo aktu, piemēram, par nomātajām analogajām līnijām un atsaistītu piekļuvi abonentlīnijai, kas ietver piekļuvi tikai t.s. vītajam metāliskam vadu pārim, atcelšanu. Savukārt regulējums par Eiropas vienoto numerācijas apgabalu (ETNS) tā arī netika līdz galam izstrādāts.
SPRK ir sagatavots oficiāls viedoklis par EK priekšlikumiem, ko SPRK Padomes locekļi un darbinieki izmantos saskarsmē ar EK institūciju amatpersonām, citu valstu regulatoru pārstāvjiem regulatoru pasākumos un darba grupās, kā arī uzņēmumu un masu mēdiju pārstāvjiem.
Starptautiskās viesabonēšanas regulēšana
Kaut gan starptautiskā viesabonēšana publiskajos mobilajos tīklos attiecas uz vienu no esošajā ietvarā definētajiem tirgiem (tirgus nr. 17), tā regulēšana izpelnījusies īpašu uzmanību.
Atgādinām, ka, atrodoties ārpus valsts robežām, mobilo telefonu lietotāji iegūst iespēju saņemt izsaukumus no savas mītnes zemes un uz to (roaming) tāpēc, ka nacionālie publisko tīklu operatori ar citu valstu operatoriem ir noslēguši t. s. viesabonēšanas līgumus. Šādi līgumi katrā valstī visbiežāk tiek slēgti ar vairākiem operatoriem, kuri parasti ir vismaz divi, trīs vai četri, un tie atšķiras ar izmantojamo tehnoloģiju, nodrošināto tīklu pārklājumu, kā arī ar pakalpojumu tarifiem. Turklāt visur Eiropā operatoru starpvalstu tarifu norēķinos tiek piemērots princips, ka par sarunām, kas veiktas, atrodoties ārvalstīs, nacionālais operators norēķinās ar ārvalstu operatoru (pakalpojuma vairumtirdzniecība). Savukārt nacionālais operators iekasē samaksu no lietotājiem, kas izmantojuši pakalpojumu ārvalstīs (pakalpojuma mazumtirdzniecība). Tātad Eiropā izsaukumu saņēmēji maksā par izsaukumiem, kas saņemti mobilajā tīklā ārvalstīs, kas ir pretēji izsaukumiem valsts iekšienē, kur maksātājs ir zvanītājs. Persona, kas saņem izsaukumu ārvalstīs, faktiski pārmaksā, jo izsaukuma izmaksām būtu jāsadalās starp abām sarunā iesaistītajām pusēm. Atšķirīgi principi, arī atrodoties ārzemēs, tiek lietoti datu pārraides pakalpojumu, piemēram, GPRS, tarifikācijai mobilajos tīklos, kam bieži izmanto pārraidīto datu apjomu.
Tieši tarifi, kas, atrodoties ārvalstīs, jāmaksā lietotājiem par mobilo telefonu sarunām, izmantojot viesabonēšanas pakalpojumu, ir nokļuvuši regulējošo institūciju redzeslokā. Nav noslēpums, ka šie tarifi, kas arī Latvijas lietotājiem ārvalstīs bieži rēķināmi latos par katru sarunas minūti, daudzkārt pārsniedz sarunu pakalpojumu tarifus vietējos mobilajos tīklos. Turklāt priekšapmaksas karšu lietotājiem šie tarifi tradicionāli ir vēl augstāki nekā pastāvīgajiem abonentiem. Arī īsziņas, nosūtot no ārvalstīm, ir dārgākas nekā valsts iekšienē. Jāpiezīmē, ka konkrētajā ārvalstī viesabonēšanas tarifu atšķirības starp operatoriem visbiežāk ir diezgan nelielas, tāpēc personām, kas reti dodas ceļojumos un to laikā izmanto mobilo tālruni, tās var būt arī nebūtiskas. Ievērojamās tarifu atšķirības starp vietējām sarunām un sarunām, atrodoties ārvalstīs, nav izskaidrojamas vai pamatojamas ar tehnoloģiskajiem risinājumiem un nepieciešamību noslēgt komplicētus starpsavienojumu līgumus starp operatoriem, un tātad tie neatbilst principam, ka pakalpojumu tarifiem jābūt tuvinātiem to izmaksām.
EK jau kopš 1999. gada, ierosinot arī vairākas tiesvedības, bija pievērsusi mobilo operatoru uzmanību viesabonēšanas tarifu neatbilstībai tirgus situācijai, jo tie ilgstoši netiek mainīti, neraugoties uz mobilo sakaru straujo attīstību. Jāpiezīmē, ka 2002. gada regulēšanas ietvars, t. sk. Rekomendācija par konkrētajiem tirgiem, paredz, ka, veicot tirgu analīzi, regulatoriem ir jādefinē katrā valstī arī viesabonēšanas pakalpojumu vairumtirdzniecības tirgus (tirgus nr. 17), un, konstatējot konkurences ierobežojumus no dominējošo spēlētāju puses, uz laiku līdz konkurences attīstībai jānosaka un jāpiemēro specifiskas saistības operatoriem.
Problēmas, ar ko saskārās regulatori, definējot 17. tirgu, ir pakalpojuma būtībā - tas faktiski ir starpvalstu tirgus, jo nacionālie operatori nevar viennozīmīgi noteikt viesabonēšanas pakalpojuma tarifu tīklos, kas tiem nepieder, bez citas valsts operatoru līdzdalības, savukārt nacionālie regulatori nevar uzlikt jebkādas saistības citu valstu operatoriem, tāpēc ir ierobežotas iespējas ar saistībām noteikt pakalpojumu tarifus lietotājiem. To pēc speciāli izveidotās darba grupa detalizēta pētījuma 10 izvēlētu dalībvalstu tirgos secināja Eiropas Neatkarīgo regulatoru grupas (IRG) un Eiropas Regulatoru grupas (ERG) sanāksmē 2005. gada nogalē.
Par vienu no ātri veicamajiem pasākumiem tarifu situācijas uzlabošanai tika ieteikts visiem operatoriem nodrošināt lietotāju informētību par viesabonēšanas pakalpojuma tarifiem. Jāatzīmē, ka Latvijas operatori to jau nodrošināja līdz šiem lēmumiem, un LMT piedāvā arī atzvana iespējas, kas apmēram uz pusi samazina zvanīšanas izmaksas no ārvalsts uz Latviju. Lai veicinātu informētību par tarifiem, 2005. gada beigās un 2006. gada sākumā gan EK Informācijas sabiedrības un mediju direktorāta (turpmāk - ISMD), gan nacionālo regulatoru mājaslapās internetā arī tika ievietota viesabonēšanas tarifu informācija un/vai attiecīgas saites uz operatoru mājaslapām (skat., piemēram, informāciju SPRK mājaslapā: http://www.sprk.gov.lv/index.php?id=4586&sadala=305) un, pēc iespējas, arī izdevīgāko tarifu kalkulatori. Mazumtirdzniecības viesabonēšanas tarifu informācijas pieejamības uzlabošanai Eiropas mobilo operatoru asociācija GSM-EUROPE izstrādāja un publicēja īpašu operatoru uzvedības kodeksu.
Iecere par jaunu regulu
ISMD komisāre Vivjena Redinga (Viviane Reding) ir demonstrējusi politisko apņēmību novērst augstos viesabonēšanas tarifus pēc iespējas ātrāk, nodēvējot tos par pēdējo tirdzniecības barjeru vienotajam Eiropas tirgum. Uzskatot, ka nepieciešams radikāls viesabonēšanas tarifu samazinājums, ISMD 2006. gada sākumā ierosināja to risināt ar atsevišķas regulas palīdzību. Atgādinām, ka regula (Regulation) ir Eiropas Kopienu normatīvais akts, kas tieši, bez iekļaušanas nacionālajos likumos, obligāti piemērojams visās dalībvalstīs. Eiropas lielāko mobilo tīklu operatori (Vodafone, DT Mobile, Orange u. c.) uz sākotnējiem EK paziņojumiem reaģēja ar piedāvājumu bez papildu regulēšanas būtiski samazināt viesabonēšanas tarifus jau šogad un pakāpeniski arī turpmākajos gados. EK šo iniciatīvu uzskata par nepietiekamu, turklāt tā kā arī IRG/ERG secinājumi un konsultācijas ar tirgus dalībniekiem parādīja, ka pašreizējais regulēšanas ietvars efektīvai tarifu regulēšanai ir nepietiekams, EK, kā jau minēts, 12. jūlijā publicēja jaunas regulas projektu.
Regulas projektā viesabonēšanas tarifiem piedāvāts t. s. vietējo cenu princips (home pricing principle), kas ietver priekšlikumus visur Eiropā piemērot cenu griestus (price caps) mazumtirdzniecības tarifiem (tarifiem galalietotājiem) un noteikt ierobežojumus maksimālajiem vairumtirdzniecības (norēķinu starp operatoriem) tarifiem, sasaistot tos ar vidējo mobilo izsaukumu pabeigšanas tarifu (VMIPT) nacionālajos publiskajos mobilajos tīklos.
Projektā tiek paredzēts noteikt divkāršu VMPIT kā maksimālo pieļaujamo vairumtirdzniecības tarifu būtiskās ietekmes mobilo telefonu pakalpojumu operatoriem, ja izsaukums tiek veikts abonentiem apmeklētās ārvalsts tīklā, un trīskāršu VMIPT, veicot izsaukumus uz citu valstu mobilo telefonu pakalpojumu tīkliem. Šajos tarifos jāietver arī izsaukumu ierīkošanas maksa, ja tāda tiek piemērota. Savukārt maksimālais viesabonēšanas mazumtirdzniecības tarifs tiktu atļauts kā 130 procenti no attiecīgā vairumtirdzniecības tarifa, pēdējo ieviešot sešu mēnešu laikā pēc regulas spēkā stāšanās.
Ja pieņemam, ka VMIPT šobrīd ir ~ 8 santīmi minūtē (izmantojot Eiropas VMIPT ~ 0,11 EUR/min, tas būtu 7,73 sant./min), tad regulas piemērošana nozīmētu šādus aptuvenus maksimālos viesabonēšanas pakalpojumu tarifus, neskaitot PVN (skat. tabulu).
Izsaukuma veids, mobilā telefona lietotājam atrodoties ārvalstī |
Tarifu aprēķina princips, izmantojot definētu vidējo mobilo izsaukumu pabeigšanas tarifu |
Maksimālais tarifs, kāds atļauts norēķinos starp 2 operatoriem (vairumtirdzniecība) |
Maksimālais tarifs galalietotājiem (mazumtirdzniecība) |
Izsaukums uz mājām vai uz trešajām valstīm |
3 x VMIPT |
24 sant./min |
31 sant./min |
Vietējais izsaukums |
2 x VMIPT |
16 sant./min |
21 sant./min |
Izsaukumu saņemšana |
VMIPT |
Izsaukumu pabeigšanai trešās puses tīklos netiek noteikts |
10 sant./min |
Regulatoriem būs pienākums noteikt attiecīgās valsts VMIPT, izmantojot regulā aprakstītu metodiku un definēto aktīvo abonentu (active subscribers) jēdzienu. VMIPT vērtēšanā tiks izmantoti izsaukumu pabeigšanas tarifi tādu operatoru tīklos, kam ir būtiska ietekme. Atgādinām, ka Latvijā līdz šim SPRK elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi starpsavienojumu pakalpojumu tirgos LMT un Tele2 ir noteikusi izsaukumu pabeigšanas savā tīklā tarifu augšējo robežu 6,2 sant./min. 2006. gadā veiktās tirgus analīzes rezultāti parāda, ka šie operatori saglabās būtiskās ietekmes statusu arī izsaukumu pabeigšanas mobilajā tīklā vairumtirdzniecības tirgū Latvijā (tirgus nr. 16). Tā kā šāds statuss var tikt noteikts arī komersantiem Telekom Baltija un Bite, tad VMIPT aprēķinos būs jāietver arī šo operatoru izsaukumu pabeigšanas tarifi.
Regulā piedāvātie tarifu noteikšanas principi neattiecas uz t. s. virtuālajiem operatoriem, kuri pakalpojumu sniegšanai neveido savus tīklus - to tarifi tiks noteikti, slēdzot līgumus ar īstajiem operatoriem.
Regulas projekts paredz arī operatoru pienākumu bez maksas, pēc ārvalstīs esošu lietotāju pieprasījuma, ar īsziņu palīdzību vai telefoniski nodrošināt lietotājiem informāciju par pakalpojumu tarifiem. Operatoriem informācija par viesabonēšanas tarifiem būs jāsniedz arī jaunajiem abonentiem, regulāri par tiem būs jāinformē visi abonenti, informācija būs jāsniedz arī uzreiz pēc viesabonēšanas tarifu izmaiņām. Regulatoriem tiek paredzētas pilnvaras uzraudzīt arī īsziņu (SMS) un multivides īsziņu (MMS) pakalpojumu viesabonēšanas Eiropā tarifus. Regulas piemērošanas nepieciešamība tiks pārskatīta reizi divos gados.
IRG/ERG atbalsta viesabonēšanas tarifu aktīvas regulēšanas nepieciešamību, bet tās izvirzīja savus priekšlikumus problēmas risināšanai, apšaubot nepieciešamību vienlaikus regulēt viesabonēšanas tarifus vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā (galalietotājiem), jo citos analizētajos pakalpojumu tirgos parasti tikai tad, ja regulējums vairumtirdzniecībā nedod rezultātu, tiek veikti pasākumi galalietotāju tarifu regulēšanai.
Tiek paustas arī bažas par iespējamo stingras regulēšanas negatīvo ietekmi uz mobilo pakalpojumu tirgus attīstību. Lai arī viesabonēšanas pakalpojumu daļa veido 10-15 procentus no mobilo pakalpojumu operatoru ieņēmumiem, saskaņā ar Analysys vērtējumu Eiropas viesabonēšanas pakalpojumu tirgus apgrozījums ir 8,5 miljardi EUR. Ieguvēji, protams, būs visi viesabonēšanas pakalpojumu lietotāji - EK dati liecina, ka tādi būs aptuveni 150 miljoni ES iedzīvotāju (tūristi un biznesa klienti). Tiek lēsts, ka, piemērojot regulas projektā aprakstīto principu, viesabonēšanas izmaksas caurmērā samazinātos par 70 procentiem.
Katrā ziņā skaidrs, ka līdz regulas galīgā varianta apstiprināšanai par to notiks daudzpusīgas debates dažādās Eiropas institūcijās un ar tirgus dalībniekiem.
SPRK nostāja par izmaiņām Rekomendācijā par konkrētajiem tirgiem un par Regulas projektu par viesabonēšanu publiskajos mobilajos tīklos tiek koordinēta sadarbībā ar Eiropas Neatkarīgo regulatoru grupu un Eiropas Regulatoru grupu.
Prognozējamie regulēšanas ietvaru izmaiņu termiņi
Tā kā elektronisko sakaru nozares regulēšanas režīma izmaiņas paredz korekciju veikšanu vairākās spēkā esošajās direktīvās, un atbilstoši garajām procedūrām to saskaņošanai Eiropas kopienu līmenī (nepieciešams ES dalībvalstu valdību un Eiroparlamenta atbalsts) un sekojošai pārņemšanai nacionālajā likumdošanā var prognozēt, ka vairums regulēšanas ietvara izmaiņu reāli stāsies spēkā tikai 2009. un/vai 2010.gados.
Savukārt EK rekomendācija par konkrētajiem tirgiem un arī regula par viesabonēšanu publiskajos mobilajos tīklos, domājams, tiks pieņemtas jau nākamajā, 2007.gadā.
SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors A. Virtmanis