Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Latvenergo Telekomunikācijas startē ar modernāko

   

Latvenergo Telekomunikācijas startē ar modernāko

 

Telekomunikāciju tehnoloģiju attīstība pasaulē ir tik strauja, ka vēl tikko par ultramodernu uzskatīts risinājums drīz vien zaudē aktualitāti, jo vietā ir nācis kas ātrāks, kvalitatīvāks, jaudīgāks. Daudzi telekomunikāciju operatori nevar atļauties ieviest jaunākās tehnoloģijas, jo iepriekšējās vēl nav atpelnījušas sevi un nokalpojušas darba mūžu. Tādēļ tālredzīgi operatori izvēlas investīciju projektos iegādāties tā dēvētās nākamās paaudzes tehnoloģijas, lai tās varētu kalpot ilgāk. Par Latvenergo Telekomunikāciju izvēli intervijā stāsta uzņēmuma direktors Voldemārs Plavoks.

 

– Ir zināms, ka operatoriem, kuri sākuši sniegt telekomunikāciju pakalpojumus pēc tirgus liberalizācijas, ir daudz ierobežojumu – bijušais monopolists ir nostiprinājies tirgū un tik viegli neatdod pozīcijas. Monopoldarbības apstākļos tas visā Latvijā ir izveidojis tik plašu tīklu, kādu tagad uzbūvēt konkurentam nav tik vienkārši. Vai jaunajiem operatoriem arī ir kādas priekšrocības?

– Bijušā monopolista un tagadējā dominējošā lielākā tirgus spēlētāja ietekme nav vienīgie ierobežojumi, ar kuriem jāsaskaras Latvenergo Telekomunikācijām, ienākot šajā tirgū. Mums ar Lattelekom ir kopīgi optiskās šķiedras tīkli, un līgums noteic, ka to robežās mums nav tiesību sniegt telekomunikāciju pakalpojumus. Ja šāda ierobežojuma nebūtu, mēs jau tagad varētu izvērsties visā valstī un kļūt par daudz reālāku konkurentu.

– Kurās jomās jūs varat konkurēt?

– Apmēram puse optiskās šķiedras kabeļa ir brīva no apgrūtinājuma, kā arī visi jaunbūvējamie objekti – tās ir jomas, kurās mums ir daudz priekšrocību un uz kuru attīstīšanu koncentrējamies.

– Jaunās būves noteikti ir daudzu operatoru redzeslokā.

– Jā, bet mums ir tā priekšrocība, ka uz jebkuru māju tiek vilkta elektrība un reizē ar to ir iespējams ielikt arī telekomunikāciju infrastruktūru un aizvilkt optiskās šķiedras līnijas. Ja velkam abus reizē, iznāk lētāk nekā katru atsevišķi. Turklāt, lai skaidri nodalītu vienu biznesu no otra, vienmēr tiek rūpīgi kalkulēts, kādas izmaksas attiecas uz telekomunikācijām un kādas uz elektrības ievilkšanu. Kopīgās izmaksas tiek dalītas uz pusēm, lai izvairītos no šķērssubsīdijām. Pasūtītājam ir daudz vienkāršāk noslēgt vienu līgumu ar kompāniju, kas piegādās objektam gan elektrību, gan sakarus, nevis sadarboties ar diviem operatoriem.

– Vai izmaksu samazināšanās un iespēja slēgt līgumu ar vienu kompāniju ir vienīgie klientu ieguvumi?

– Nebūt ne. Principā tie ir pat mazākie ieguvumi, jo jebkurš operators var vienoties ar Latvenergo, ka vienlaikus veiks infrastruktūras izveides darbus. Daudz svarīgāk ir tas, ka Latvenergo Telekomunikācijas izvēlējušās klientiem piedāvāt visjaunākās tehnoloģijas, kādas pašlaik pieejamas pasaulē.

– Vai tas nav daudz dārgāk?

– Protams, ka pirmajā acumirklī tas izskatās dārgāk. Mēs sākam piedāvāt optiskās šķiedras kabeli pievilkt līdz gala patērētājam. Tas nozīmē, ka neierobežotas jaudas datu pārraide var būt pieejama ikvienam. Protams, optika ir ievērojami dārgāka nekā vara kabeļi. Taču ir jāapzinās, ka vara kabeļu laiks ir pagājis. Ja tagad investētu vara kabeļu infrastruktūras izveidē, jau pēc pāris gadiem būtu spiesti to visu izmest, jo nāks jaunās tehnoloģijas un mums būs jāspēj ar tām konkurēt. Tādēļ uzreiz ejam pāris soļu uz priekšu, lai gan zinām, ka pagaidām pēc šādas kvalitātes, apjoma un ātruma datu pārraides patērētājiem reti kad ir nepieciešamība. Ierīkotā optika līdz jaunajiem mājokļiem pašreiz un arī tuvākā nākotne dos mums daudz papildu priekšrocību salīdzinājumā ar konkurentu sniegtajiem pakalpojumiem. 

– Ko iegūst klients no šāda veida sakaru infrastruktūras?

– Mēs varam piedāvāt Triple Play pakalpojumus jeb trīs pakalpojumus pa vienu kabeli – telefona jeb balss sakarus, internetu un televīziju. Šos pašus trīs pakalpojumus vienā paketē mēdz piedāvāt arī kabeļoperatori, tomēr mūsu piedāvātā kvalitāte ir daudz augstāka, turklāt mums būs iespēja jebkuru televizoru izmantot arī interneta pārlūkošanai, kas ir pilnīgi jauns un Latvijā pagaidām nebijis pakalpojums. Mēs uzreiz piedāvāsim arī portālu televīzijas skatītājiem, kurā būs informācija par viņu abonētajām televīzijas programmām, turklāt orientēties tajā būs daudz praktiskāk, nekā tagad pieejamos teletekstos. Mūsu piedāvātais interneta pieslēgums būs simetrisks un ievērojami ātrāks, nekā fiziskajām personām pašlaik piedāvā citi operatori.

– Vai visos jaunajos projektos velkat optiskās šķiedras kabeli līdz pat gala patērētājam?

– Tas nav nepieciešams uzreiz. Jaunākās tehnoloģijas paredz, ka mēs izbūvējam caurulīšu infrastruktūru – tādu kā zirnekļa tīklu pa visu māju. Ja gadījumā klients nav gatavs optiskās šķiedras sakaru lietošanai, viņam arī nebūs šī vada. Ja kāds klients izvēlēsies abonēt mūsu pakalpojumus, vienas dienas laikā varam iepūst caurulītēs optiskās šķiedras kabeli, pieslēgt to pie tuvākā savienojuma un jau var saņemt pakalpojumus. Izvilkt visur optiskās šķiedras kabeļus būtu ekonomiski nelietderīgi, taču šāda taktika ļauj uzreiz neieguldīt lielas investīcijas, bet operatīvi reaģēt pēc pirmā pieprasījuma. Vislabākā situācija ir tajos projektos, kur šāda infrastruktūra tiek izbūvēta mājas celtniecības laikā.

– Vai pastāv iespēja, ka arī jau gatavajās mājās iespējams saņemt Latvenergo Telekomunikāciju pakalpojumus?

– Teorētiski, jā. Citās valstīs esam redzējuši, ka operatori iet šo ceļu. Pie sienām tiek piestiprināti kanāli, kuros ievieto optiskās šķiedras kabeļus. Tādēļ arī Latvijā tas ir iespējams, ja kādam ir vēlēšanās. Domāju, ka īpaši pieprasīta šī iespēja varētu būt birojos, kur ir nepieciešami gan balss sakari, gan datu pārraide un internets. Taču pašreiz mūsu redzeslokā pārsvarā ir jaunbūves.

– Kādēļ biznesa klientiem būtu izdevīgi izvēlēties Latvenergo Telekomunikāciju pakalpojumus?

– Mēs esam vienīgais operators, kurš spēj nodrošināt sakarus arī tad, kad ir zudusi elektrība. Tajās reizēs, kad ir pārtraukti elektrības sakari, Latvenergo montieri dodas tos labot, un viņiem ir nepieciešami sakari. Tādēļ arī mūsu uzdevums ir nodrošināt sakarus tik augstā kvalitātē. Tā kā energouzņēmuma apkalpošanai nav nepieciešamas visas jaudas, kas ir mūsu rīcībā, to, kas paliek pāri, varam piedāvāt biznesa klientiem, turklāt tādā pašā kvalitātē, kā apkalpojam Latvenergo.

Daudzas komercstruktūras novērtē šo iespēju un izvēlas garantētus sakarus. Piemēram, ar Hansabanku mums ir līgums, kas paredz soda sankcijas, ja mēnesī sakari nav pieejami ilgāk par piecām minūtēm. Šādas saistības ir grūti uzņemties citiem operatoriem. Latvenergo sniedz pakalpojumus projektā Baltic Optical Network, kurā apvienojušās visu trīs Baltijas valstu energokompānijas. Šī tīkla ietvaros ikvienam ir iespēja saņemt garantētu datu pārraidi visā Baltijā. Tagad tas kļūst arvien aktuālāk, jo arvien biežāk Baltija tiek uzskatīta kā vienots biznesa reģions.

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001