Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Pagalmā ienāk IP zilonis

   

Pievienotās Vērtības Komunikācijas

 

Konverģences vilnis, kuru kā saullēktu pasaulē sāka prognozēt jau pirms 20 gadiem, beidzot veļas pāri teleoperatoru galvām. Interneta protokola tehnoloģija pārņem gan fiksēto, gan mobilo teleoperatoru transporta tīklus, liekot pašam dalījumam fiksētajos un mobilajos kļūt arvien nosacītākam.

 

Roku rokā pret mājas telefonu

Arvien biežāk attīstītākajās valstīs ar mobilajiem sakariem saprot balss sakaru pakalpojumu, bet ar fiksētajiem sakariem – platjoslas IP piekļuves pakalpojumu. Te redzat, ka vecais labais mājas telefons sāk iegūt tādu kā vinila skaņuplašu oreolu. Nepiekritīsiet? Domāju, ka septiņu gadu laikā šo pakalpojumu kā atsevišķi esošu (nevis komplektā ar platjoslas IP komunikācijām) iznīcinās paši teleoperatori roku rokā ar lietotājiem. Pakalpojuma subjektīvi uztvertā vērtība nepārtraukti samazināsies, samazinoties arī vēlmei maksāt par šī pakalpojuma saņemšanu, bet teleoperatoru pieaugošās izmaksas par vecas infrastruktūras uzturēšanu spiedīs viņus vecās labās balss telefonijas pakalpojumu izbeigt.

Ja jau tā, tad kam teleoperators atbrīvos ceļu, ņemot vērā ieņēmumu un izmaksu attiecību? Lai atbildētu uz šo jautājumu, vadīšos pēc tehnoloģisko paradigmu jeb modeļu maiņas. Proti, sakaru industrijas rokās ir nonākusi tehnoloģija, kas ne tikai nodrošina pašu operatoru - pakalpojumu sniedzēju – unificētu, ārkārtīgi lielas ietilpības un lētu pamattīklu izveidi, bet arī nodrošina lietotāju platjoslas pieslēgumu par visnotaļ zemu cenu.

 

Vai UMTS paliek lielceļa putekļos?

Kas notiek tālāk? Arī piekļuves tīklos konverģence, piekļuves tīklu konkurējošu tehnoloģiju stumta, uzņem tempu: kamēr dažādu ligu piemeklētā 3G jeb UMTS telefonija ir izkārpījusies no zīdaiņa ratiņiem (beidzot pat UMTS telefonus ražo un tie ir nopērkami!), izrādās, ka platjoslas fiksēto IP komunikāciju biroja tīklu bezvada pagarinājums 802.11 jeb Wi-Fi ir ieviesies gan publiskās vietās, gan mājās un dzīvokļos, bet iekārtu ražotāji jau šogad sola komerciālus nākamās tehnoloģijas - Wi-Max jeb 802.16/d apjomus. Wi-Max mobilās versijas 802.16/e (tās laikam būs jāpagaida līdz 2007. gadam) specifikācijas, šķiet, iezīmē tādu kā 4G telefoniju, atstājot UMTS lielceļa putekļos.

Tomēr, nē. UMTS balstītāji, sapratuši, ka operatoru par licencēm izdotajai naudai nebūtu labi ļaut iztecēt konkurences izlietnē, sāk ieviest HSDPA jeb High Speed Downlink Packet Access tehnoloģiju, mēģinot līdzsvarot Wi-Fi un jo īpaši Wi-Max gaidāmo konkurenci. Kā redzams, piekļuves tīklos notiek nežēlīga konkurence par iespēju IP komunikācijām piedāvāt platāku sakaru joslu lielākā attālumā par komerciāli reālu cenu.

 

Pagalmā ir iesoļojis IP televīzijas zilonis

Kamēr notika tāda kā tradicionālo jeb vēsturisko balss sakaru operatoru grūstīšanās ap interneta telefoniju un savu attieksmi pret Skype kā uz patērētāju orientētu spilgtāko jaunās paaudzes balss-teksta-video, komunikācijas pakalpojumu sniedzēju pagalmā ir iesoļojis zilonis… Citiem vārdiem, (pamatā tomēr fiksēto) telekomunikāciju piekļuves platuma attīstība ir sasniegusi kādu noteiktu kritisku lielumu, pie kura, izrādās, IP tīklā iespējama televīzijas pakalpojuma nodrošināšana līdz lietotājam.

Par IP televīziju neklātos runāt kā par kādu īpašu jaunumu, bet, šķiet, ka zilonis pagalmā nav tikai IPTV pakalpojuma prasības pret piekļuves joslu salīdzinājums. Līdz ar šādu tehnoloģijas attīstību pasaules mediju smagsvari var sākt aplēst no jauna: kādā biznesā esam? Viņiem IP komunikācijas visdrīzāk šķiet kanāls (interaktīvs!) sava satura nogādei līdz lietotājiem. Valstīs, kurās attīstīta kabeļtelevīzija, tā šķiet arī kabeļu televīzijas operatoriem, bet telekomunikāciju operatoriem un interneta pakalpojumu sniedzējiem šķiet, ka ieiešana televīzijas satura nogādē ir vienīgais veids, kā nodrošināt savu eksistenci.

Bezvadu teleoperatoru piebiedrošanās varētu būt tikai gada jautājums. Industrijas speciālistu aprindās jau parādījies jauns termins IP everywhere! jeb IP it visur!, kas tiek lietots, raksturojot sakaru tehnoloģiju unifikāciju. Līdz ar to visai drīz lielie mediju satura ražotāji, izplatītāji un telekomunikāciju operatori sadursies vienā tirgus laukumā.

 

IP it visur!

Šāda IP komunikāciju tehnoloģijas brieduma pakāpe un samazinātas regulatoru barjeras palielinās konkurenci un, šķiet, mainīs lietotāju uztveri par komunikācijas pakalpojumu saturu un to vērtību.

Raksta autora šābrīža minējums par pakalpojumu attīstību ir šāds:

·         balss sakari ir mobili un transformējas par apvienotajiem teksta-balss-video sakariem, to attīstība virzās uz balss pakalpojuma atdalīšanos no komunikāciju tīkla, patērētājs maksā par piekļuvi, patēriņa balss sakari kļūst bezmaksas globālā mērogā,

·         biznesa balss sakari ir maksas, par to nodrošinot garantētu pakalpojuma kvalitāti, korporatīvās biznesa komunikācijas zaudē savu peļņu, lielākie uzņēmumi izveido savus IP komunikāciju tīklus ar izejām uz dažādu teleoperatoru tīkliem un kopumā sadala teleoperatoru sakaru pakalpojumu komponentos;

·         mazākie uzņēmumi izvēlas efektīvus pakalpojumu sniedzēju risinājumus, ietverot IP-PBX kā ārpakalpojumu, bet iespējami sāk saņemt pakalpojuma veidā arī dažus no tādiem biznesa procesiem kā grāmatvedības pakalpojumus;

·         televīzija kļūst par IP televīziju, strauji pieņem ir MPEG4 part10 jeb H.264 standartu nogādei caur jebkuru IP komunikāciju tīklu jebkurai lietotāja ierīcei, atšķiras funkcijas, interaktīvā saskarne, iekārtai tiek piemērota izšķirtspēja;

·         mediju industrija mēģinās arvien aktīvāk pāriet uz elektronisku satura tirdzniecību, gan aktīvi izmantojot IP komunikāciju tīklus kā jaunu mārketinga instrumentu, gan reaģējot uz P2P (peer to peer) failu apmaiņas pakalpojumiem, radot tiem likumīgu alternatīvu.

Klientu vēlmju vilkmes efekts varētu būt tradicionālo sakaru vērtības kritums lietotāja vērtējumā, vietu dodot satura vai specifiskas kvalitātes un funkciju apmaksai. Industrijas dalībnieku stumjošais efekts varētu būt IP komunikāciju izmantošana garākas pakalpojumu ķēdes integrācijai, kas nestu augstāku pievienoto vērtību gan patēriņa, gan biznesa pakalpojumos.

 

Pirmajā attēlā vizualizēta četru industriju pakalpojumu sniegšanas vērtību ķēžu līdzība, pakalpojumu piegādes tehnoloģijā.

 

Masu mārketinga beigas? Masveida pielāgošanas sākums?

Līdz ar IP komunikācijas kanālu kļūšanu par resursapgādes industriju, līdzīgi kā elektroapgāde 20. gs. sākumā, izzudīs pieslēguma pakalpojuma atšķirības, bet lietotāja pakalpojumu attīstība paātrināsies. NGN jeb nākamās paaudzes tīklu (ITU modelis) pakalpojuma un transporta domēni ir tehnoloģiski nošķirti. Par resursapgādi kļūst tehnoloģiski atdalītais transporta domēns, bet pakalpojumi IP komunikāciju vidē ir viegli maināmi un attīstāmi.

Līdz ar to telekomunikācijās, izņemot transporta tīkla resursapgādes pakalpojumus, masu segmentēšana beidzas un sākas mazu segmentu mērķēšana. Jau šobrīd lielākie telekomunikāciju operatori pārstrādā savas datu noliktavas (Data Warehause) daudz detalizētāku lietotāja datu savākšanai un analīzei, lai operatoru mārketinga daļas varētu segmentēt daudz precīzākas lietotāju grupas, kurām attīstīt piemērotus pakalpojumus. Nākamās paaudzes telekomunikāciju pakalpojumu var radīt ļoti ātri, tam var atsevišķi izmērīt rentabilitāti. Lietotāja pieredzi ar operatora pakalpojumiem kopumā uzlabo īsas aiztures lietotāju vadības sistēmas(Low Latency Provisioning).

 

2. attēlā parādīts rich voice pakalpojuma interfeiss smartphone klases mobilajā telefonā. Šis rich voice pakalpojums ir radīts IBM laboratorijā Hurslejā (Hursley), inženieriem tehniski realizējot biznesa konsultantu ideju par integrētām komunikācijām. Konkrētā pakalpojuma realizācija izmanto UMTS datu pārraidi IP balss savienojumam, reālā laika spēlītei starp komunikācijas partneriem vai īsziņām. Tas ir piemērs ātri izveidojamam pakalpojumam, kurš mērķēts konkrētam lietotāju lokam un kura izmaksas un ieņēmumi ir atsevišķi izmērāmi.

Vai esat gatavi rītdienai?

Guntars OTTO

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001