Eiropas Komisija pret Latvijas valsti jeb strīda ābols numura saglabāšanas pakalpojums
Eiropas Komisija pret Latvijas valsti
Šovasar Eiropas Komisija
ierosinājusi tiesvedības procesu pret Latviju un vēl desmit ES
dalībvalstīm par vilcināšanos ieviest EK
direktīvās noteiktās elektronisko sakaru likumdošanas
normas. Uzreiz gan jāteic, ka iegansts ir visai formāls
Latvijā aptuveni par desmit mēnešiem aizkavējusies numura
saglabāšanas (number portability) pakalpojuma ieviešana,
bet tas noticis sarežģītās nozares tirgus situācijas
dēļ, nevis tādēļ, ka regulators nebūtu
sagatavojis normatīvos aktus. Tomēr šajā šķietami
vienkāršajā numura saglabāšanas pakalpojumā ir
tik daudz sarežģītu un strīdīgu aspektu, ka būtu
vērts vēlreiz* uzklausīt eksperta viedokli šoreiz tas ir
SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta Pakalpojumu kvalitātes
nodaļas vadītājs Aleksandrs ČERŅAKOVS-NEIMARKS.
Dalīta
atbildība kurš saņem pērienu?
- Latvijas elektronisko sakaru
tīklu operatori jau pirms diviem gadiem zināja, ka numura
saglabāšanas pakalpojumam jābūt pieejamam ne
vēlāk kā 2005. gada 1. decembrī, - skaidro A.
Čerņakovs-Neimarks, - tomēr šis pakalpojums
nozīmē ne vien operatoru psiholoģisko gatavību atvērt
vēl plašākus vārtus konkurencei, bet arī nopietnu
tehnisko sagatavošanos un lielas investīcijas. Pakalpojuma
ieviešana ir nedaudz novēlota tieši operatoru biznesa
aizsardzības dēļ, jo pēc elektronisko sakaru tirgus
liberalizācijas uz viņu pleciem jau tā gulstas smags slogs, citu
pēc citas ieviešot daudzās likumdošanas normas. Būtiskas
izmaiņas likumdošanā ieviesa arī Latvijas
iestāšanās Eiropas Savienībā. Galu galā tikai
tāpēc vien, ka Latvijā aizkavējusies šī
pakalpojuma ieviešana, neviens mūs reāli netiesās.
Turklāt ES tiesvedības sistēmai jāizskata tik daudz krietni
sarežģītāku lietu, ka tas nenotiks ātri, un kamēr
viņi gatavosies tiesas procesam, numura saglabāšanas pakalpojums
Latvijā jau būs ieviests.
Iespēja abonentam
saglabāt iepriekšējo tālruņa numuru, mainot operatoru,
jānodrošina elektronisko sakaru komersantam, bet numura
saglabāšanas pakalpojuma datu bāzes darbība
jānodrošina Elektronisko sakaru
direkcijai. Regulators nosaka kārtību un termiņus numura
saglabāšanas pakalpojuma ieviešanai. Tehniskos noteikumus par
numuru saglabāšanu starp dažādu operatoru tīkliem
regulators pieņēma 2003. gada decembrī.
Elektronisko sakaru likums deleģē
regulatoram pienākumu noteikt, kad Latvijā jābūt ieviestam
šim pakalpojumam, un tas ir noteikts ne vēlāk par 1. decembri.
Otrs noteikt minimālās tehniskās prasības. Arī tas ir
izpildīts. Tālāk regulators nevar iejaukties šajā
procesā, jo sākas komercdarbība. Vienīgais
izņēmums būtu tad, ja operatori paši pieprasītu
regulatoram koordinēt šo jautājumu (kā tas savulaik bija
Lietuvā), bet Latvijā tāda ierosinājuma nav, jo
operatori apņēmušies tikt galā paši.
Rezultātā ir top divas konkurējošas datubāzes. Tas ir
īpaši mulsinoši maziem operatoriem, jo viņi nezina, kuru
labāk izvēlēties.
Tehniskā
gatavība - pirms starta
Ko īsti operatoriem
nozīmē sagatavoties šī pakalpojuma ieviešanai? Lai
numuru saglabāšanas pakalpojums būtu tehniski iespējams,
operatoriem jāpārprogrammē tīkli un jāizveido
savienojumi ar datu bāzēm, lai varētu noskaidrot
informāciju par klientu, kas vēlas mainīt operatoru. Numura
saglabāšanas pakalpojuma nodrošināšanai operatori
parasti izmanto abonentu numuru centrālo datubāzi. Šobrīd
Latvijā tiek veidotas divas datubāzes vienu veido Elektronisko
sakaru direkcija, bet otra tiek veidota pēc triju operatoru (Lattelekom,
LMT un Tele2) izsludinātās atklātās aptaujas (no
septiņiem pretendentiem uzvarēja datorikas institūts Divi).
, Tajā apkopoto informāciju kā maksas pakalpojumu varēs
izmantot arī citi operatori. Tā ir diezgan izplatīta prakse
citās Eiropas valstīs, ka par datu bāzēm gādā
paši operatori vai viņu izvēlēts uzņēmums.
Abas datubāzes darbosies
normāli, ja viena aptvers informāciju par to operatoru numuriem, kuru
nav otrai (ja informācija būs brālīgi sadalīta), un
šīs datubāzes būs savienotas. Protams, ja vien konkurentiem
būs iespējams vienoties. Citiem operatoriem atliek vien izdomāt,
kuru datubāzi izvēlēties.
Tomēr, tiklīdz
izvēle izdarīta, sākas cita problēma -
komercnosacījumi. Lai izveidotu datubāzi, jāiegulda
līdzekļi. Lai citam operatoram, kam nepieder datubāze, būtu
iespēja pie tās pieslēgties un lai būtu apmaiņa starp
operatoru un datubāzi, operatoram, kas to izmanto, vismaz
jākompensē izmaksas. Šai ziņā vislielākās
galvassāpes var sākties alternatīvajiem fiksētā
tīkla operatoriem. Vai iespējams rast citu risinājumu?
Protams, var prasīt naudu
no operatoriem, bet vai iespējams, ka izmaksas kompensētu valsts? A.
Čerņakovs-Neimarks uzskata, ka var, jo galu galā valsts
taču iekasēs naudu no operatoriem par numerācijas
lietošanu. Kāpēc gan no šīs pašas naudas
nevarētu kompensēt izmaksas par datubāzes lietošanu?!
Tā kā 1.
decembrī šim pakalpojumam jābūt pieejamam, tad neatkarīgi
no tā, vai operatoram ir kāds abonents, kas vēlas pie viņa
pārnākt, vai ne, tehniski visai sistēmai jābūt
sakārtotai, lai to nodrošinātu. Kā apliecina A.
Čerņakovs-Neimarks, ja kaut viens klients saņems no operatora
nepamatotu atteikumu (tehniskās negatavības dēļ), tad
regulatoram būs iemesls painteresēties, kāpēc tas tā
ir un, iespējams, arī piemērot sankcijas. Starp citu,
reizēm sods par administratīvo pārkāpumu varot būt pat
lielāks nekā numura saglabāšanas pakalpojuma tehniskā
nodrošinājuma izmaksas.
Dopings
konkurencei
Kāpēc vajadzīgs
numura saglabāšanas pakalpojums? Pirmkārt, tas ir lielisks
instruments konkurences stimulēšanai un, otrkārt, abonentam ir
lielāka iespēja izvēlēties, viņuprāt, labāko
operatoru vai labāko servisu, jo tiek nojaukta pēdējā
barjera, kas šo izvēli kavē mainot operatoru, nav jāmaina
numurs.
Latvijā un citās ES
valstīs klientiem (pakalpojums attiecas tikai uz pastāvīgajiem
abonentiem, kas noslēguši līgumu ar operatoru) šobrīd
paredzēta iespēja mainīt operatoru tikai viena tīkla tipa
(mobilais → mobilais vai fiksētais →
fiksētais) robežās. Izņēmums ir ASV, kur numuru var
saglabāt, pārejot no fiksētā tīkla operatora pie
mobilā vai otrādi. Tomēr ASV ir pavisam citi apstākļi,
tirgus apjomi, atšķirīga numerācijas plāna struktūra,
tā kā diez vai Eiropā tik ātri varētu rasties
līdzīga nepieciešamība.
Ko šāda pāreja
no viena operatora pie cita nozīmēs abonentam? Katrā
ziņā tās būs daudz patīkamākas izjūtas
nekā operatoriem, jo abonents būs jāiekārdina ar ko
tādu, kā nav konkurentiem, un tāds sīkums kā
mazcenas mobilais tālrunis (turklāt pēc iespējas
dārgāki modeļi par minimālu cenu!) vai kāda jauka
dāvaniņa jau šķitīs pati par sevi saprotama lieta.
Gandrīz vai jāsāk bažīties, vai šādas
klientu pārvilināšanas kampaņas operatoriem neizmaksās
dārgāk nekā reālais guvums plāna saujiņa
vēl plānāku klientu. Tieši tāpēc arī
galvenais šī pakalpojuma mērķis nav privātie, bet gan
korporatīvie klienti ar vismaz 100-200 uzņēmuma apmaksātiem
mobilajiem numuriem vai fiksēto sakaru līnijām.
Cīņa par
korporatīvajiem klientiem Latvijas mazajā tirgū varētu
izvērsties īpaši sīva. Piemēram, kādam klientam
ir biroja centrāle un privātais tīkls ar 200 līnijām.
Tagad tas pieslēgts operatora X maģistrālajam tīklam, bet
atnāk operators Y un piedāvā vēl lētākus tarifus
par minūti un lētāku trafiku uz ārzemēm. Tagad, kad
būs iespēja saglabāt iekšējo numerāciju, klientam
vairs nebūs lielu šķēršļu, lai pārietu pie cita
operatora. Turklāt valsts institūcijās katru gadu vai tad, kad
paraksta līgumu, jārīko konkurss. Tad arī būs visas
iespējas uzvarēt operatoram, kurš piedāvās
izdevīgāku tarifu plānu.
Protams, tā gluži
nav, ka abonentam šis pakalpojums neko nemaksā, jo kādam
taču jākompensē numura pārslēgšanas izmaksas,
mainot operatoru. Te gan ir divi varianti: prasīt šo maksu no klienta
vai arī saņēmējoperators kompensē to donoroperatoram.
Citās ES valstīs šie varianti ir aptuveni vienādās
proporcijās (50:50).
Parādnieku
paradīze?
Protams, ikviens operators
darīs visu, lai abonents no viņa neaiziet. Bet vienmēr ir
problēmas, ko darīt ar tiem, kam ir parādi. Droši vien
dažs labs hronisks rēķinu nemaksātājs tagad
nodomās, ka varēs pāriet pie cita operatora un parādus
atstāt vecajam. Šādos gadījumos ļoti labs
risinājums būtu visiem operatoriem kopēja parādnieku datu
bāze, kur būtu visai noderīga informācija. Lattelekom Regulēšanas
lietu direktors Aivars Kreilis precizē, ka parādnieku saraksts nevar
būt publisks, jo tas būtu pretrunā ar personas datu
aizsardzības likumdošanu, bet katram operatoram tāds ir un
paredzams, ka donoroperators pats paziņos saņēmējoperatoram
šādu informāciju, ja konstatēs, ka pārbēdzējs
ir parādnieku sarakstā.
Tas, protams, varētu
notikt tikai gadījumā, ja operatoriem izdotos vienoties par tās
izveidi un kopīgu izmantošanu. Ja šāds rūdīts parādnieks
gribētu pāriet pie cita operatora, tas, zinot par klienta grēciņu,
varētu viņu neņemt pretī. Tomēr, ja klients
šķiet īpaši nozīmīgs (piemēram,
korporatīvais), var rīkoties arī citādāk: dzēst
klienta parādu donoroperatoram, bet, ja viņš turpina nemaksāt,
piedzīt parādu tiesas ceļā.
Eksperta
prognozes
A.
Čerņakovs-Neimarks prognozē: - Privātajā sektorā
diez vai būs liela pārbēdzēju plūsma no viena
mobilā operatora pie cita. Kas vēlas izmantot vairāku operatoru
pakalpojumus, tiem jau ir dažādu operatoru SIM kartes.
Ārzemēs vieni no aktīvākajiem un arī
vērīgākajiem lietotājiem ir studenti. Viņiem
vienmēr ir līdzi 5-6 SIM kartes lai nebūtu kabatā
jānēsā vairāki tālruņa aparāti. Rietumvalstu
operatori ļoti bieži rīko akcijas ar lētākiem
tarifiem. Tiklīdz izziņo šādu akciju, tā ieliek
attiecīgā operatora SIM karti un zvana; nākamajā dienā
ir cita akcija. Kā jau minēts, lielākā cīņa
sāksies par korporatīvajiem klientiem.
Fiksētajos tīklos
pirmajā gadā diez vai būs vairāk par 2-3 procentiem
klientu, kas gribēs mainīt operatoru. Mobilajiem operatoriem šie
procenti varētu būt lielāki. Parasti numura
saglabāšanas pakalpojumu klienti vairāk izmanto otrajā
gadā pēc ieviešanas, jo tad viņi būs iepazinušies
ar šiem pakalpojumiem un drošāk mainīs operatorus, jo
varēs mācīties no citu pieredzes. Un galu galā - neviens
jau neliedz pārnākt atpakaļ pie pirmā operatora, ja maiņa
nav izrādījusies tik sekmīga, kā cerēts.
Gunta
KĻAVIŅA
* - skat.
arī Elektronisko sakaru direkcijas rakstu par šo tēmu SP 2/2005.
Šovasar Eiropas Komisija
ierosinājusi tiesvedības procesu pret Latviju un vēl desmit ES
dalībvalstīm par vilcināšanos ieviest EK
direktīvās noteiktās elektronisko sakaru likumdošanas
normas. Uzreiz gan jāteic, ka iegansts ir visai formāls
Latvijā aptuveni par desmit mēnešiem aizkavējusies numura
saglabāšanas (number portability) pakalpojuma ieviešana,
bet tas noticis sarežģītās nozares tirgus situācijas
dēļ, nevis tādēļ, ka regulators nebūtu
sagatavojis normatīvos aktus. Tomēr šajā šķietami
vienkāršajā numura saglabāšanas pakalpojumā ir
tik daudz sarežģītu un strīdīgu aspektu, ka būtu
vērts vēlreiz* uzklausīt eksperta viedokli šoreiz tas ir
SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta Pakalpojumu kvalitātes
nodaļas vadītājs Aleksandrs ČERŅAKOVS-NEIMARKS.
Dalīta
atbildība kurš saņem pērienu?
- Latvijas elektronisko sakaru
tīklu operatori jau pirms diviem gadiem zināja, ka numura
saglabāšanas pakalpojumam jābūt pieejamam ne
vēlāk kā 2005. gada 1. decembrī, - skaidro A.
Čerņakovs-Neimarks, - tomēr šis pakalpojums
nozīmē ne vien operatoru psiholoģisko gatavību atvērt
vēl plašākus vārtus konkurencei, bet arī nopietnu
tehnisko sagatavošanos un lielas investīcijas. Pakalpojuma
ieviešana ir nedaudz novēlota tieši operatoru biznesa
aizsardzības dēļ, jo pēc elektronisko sakaru tirgus
liberalizācijas uz viņu pleciem jau tā gulstas smags slogs, citu
pēc citas ieviešot daudzās likumdošanas normas. Būtiskas
izmaiņas likumdošanā ieviesa arī Latvijas
iestāšanās Eiropas Savienībā. Galu galā tikai
tāpēc vien, ka Latvijā aizkavējusies šī
pakalpojuma ieviešana, neviens mūs reāli netiesās.
Turklāt ES tiesvedības sistēmai jāizskata tik daudz krietni
sarežģītāku lietu, ka tas nenotiks ātri, un kamēr
viņi gatavosies tiesas procesam, numura saglabāšanas pakalpojums
Latvijā jau būs ieviests.
Iespēja abonentam
saglabāt iepriekšējo tālruņa numuru, mainot operatoru,
jānodrošina elektronisko sakaru komersantam, bet numura
saglabāšanas pakalpojuma datu bāzes darbība
jānodrošina Elektronisko sakaru
direkcijai. Regulators nosaka kārtību un termiņus numura
saglabāšanas pakalpojuma ieviešanai. Tehniskos noteikumus par
numuru saglabāšanu starp dažādu operatoru tīkliem
regulators pieņēma 2003. gada decembrī.
Elektronisko sakaru likums deleģē
regulatoram pienākumu noteikt, kad Latvijā jābūt ieviestam
šim pakalpojumam, un tas ir noteikts ne vēlāk par 1. decembri.
Otrs noteikt minimālās tehniskās prasības. Arī tas ir
izpildīts. Tālāk regulators nevar iejaukties šajā
procesā, jo sākas komercdarbība. Vienīgais
izņēmums būtu tad, ja operatori paši pieprasītu
regulatoram koordinēt šo jautājumu (kā tas savulaik bija
Lietuvā), bet Latvijā tāda ierosinājuma nav, jo
operatori apņēmušies tikt galā paši.
Rezultātā ir top divas konkurējošas datubāzes. Tas ir
īpaši mulsinoši maziem operatoriem, jo viņi nezina, kuru
labāk izvēlēties.
Tehniskā gatavība - pirms starta
Ko īsti operatoriem nozīmē sagatavoties šī pakalpojuma ieviešanai? Lai numuru saglabāšanas pakalpojums būtu tehniski iespējams, operatoriem jāpārprogrammē tīkli un jāizveido savienojumi ar datu bāzēm, lai varētu noskaidrot informāciju par klientu, kas vēlas mainīt operatoru. Numura saglabāšanas pakalpojuma nodrošināšanai operatori parasti izmanto abonentu numuru centrālo datubāzi. Šobrīd Latvijā tiek veidotas divas datubāzes vienu veido Elektronisko sakaru direkcija, bet otra tiek veidota pēc triju operatoru (Lattelekom, LMT un Tele2) izsludinātās atklātās aptaujas (no septiņiem pretendentiem uzvarēja datorikas institūts Divi). , Tajā apkopoto informāciju kā maksas pakalpojumu varēs izmantot arī citi operatori. Tā ir diezgan izplatīta prakse citās Eiropas valstīs, ka par datu bāzēm gādā paši operatori vai viņu izvēlēts uzņēmums.
Abas datubāzes darbosies normāli, ja viena aptvers informāciju par to operatoru numuriem, kuru nav otrai (ja informācija būs brālīgi sadalīta), un šīs datubāzes būs savienotas. Protams, ja vien konkurentiem būs iespējams vienoties. Citiem operatoriem atliek vien izdomāt, kuru datubāzi izvēlēties.
Tomēr, tiklīdz izvēle izdarīta, sākas cita problēma - komercnosacījumi. Lai izveidotu datubāzi, jāiegulda līdzekļi. Lai citam operatoram, kam nepieder datubāze, būtu iespēja pie tās pieslēgties un lai būtu apmaiņa starp operatoru un datubāzi, operatoram, kas to izmanto, vismaz jākompensē izmaksas. Šai ziņā vislielākās galvassāpes var sākties alternatīvajiem fiksētā tīkla operatoriem. Vai iespējams rast citu risinājumu?
Protams, var prasīt naudu no operatoriem, bet vai iespējams, ka izmaksas kompensētu valsts? A. Čerņakovs-Neimarks uzskata, ka var, jo galu galā valsts taču iekasēs naudu no operatoriem par numerācijas lietošanu. Kāpēc gan no šīs pašas naudas nevarētu kompensēt izmaksas par datubāzes lietošanu?!
Tā kā 1. decembrī šim pakalpojumam jābūt pieejamam, tad neatkarīgi no tā, vai operatoram ir kāds abonents, kas vēlas pie viņa pārnākt, vai ne, tehniski visai sistēmai jābūt sakārtotai, lai to nodrošinātu. Kā apliecina A. Čerņakovs-Neimarks, ja kaut viens klients saņems no operatora nepamatotu atteikumu (tehniskās negatavības dēļ), tad regulatoram būs iemesls painteresēties, kāpēc tas tā ir un, iespējams, arī piemērot sankcijas. Starp citu, reizēm sods par administratīvo pārkāpumu varot būt pat lielāks nekā numura saglabāšanas pakalpojuma tehniskā nodrošinājuma izmaksas.
Dopings konkurencei
Kāpēc vajadzīgs numura saglabāšanas pakalpojums? Pirmkārt, tas ir lielisks instruments konkurences stimulēšanai un, otrkārt, abonentam ir lielāka iespēja izvēlēties, viņuprāt, labāko operatoru vai labāko servisu, jo tiek nojaukta pēdējā barjera, kas šo izvēli kavē mainot operatoru, nav jāmaina numurs.
Latvijā un citās ES valstīs klientiem (pakalpojums attiecas tikai uz pastāvīgajiem abonentiem, kas noslēguši līgumu ar operatoru) šobrīd paredzēta iespēja mainīt operatoru tikai viena tīkla tipa (mobilais → mobilais vai fiksētais → fiksētais) robežās. Izņēmums ir ASV, kur numuru var saglabāt, pārejot no fiksētā tīkla operatora pie mobilā vai otrādi. Tomēr ASV ir pavisam citi apstākļi, tirgus apjomi, atšķirīga numerācijas plāna struktūra, tā kā diez vai Eiropā tik ātri varētu rasties līdzīga nepieciešamība.
Ko šāda pāreja no viena operatora pie cita nozīmēs abonentam? Katrā ziņā tās būs daudz patīkamākas izjūtas nekā operatoriem, jo abonents būs jāiekārdina ar ko tādu, kā nav konkurentiem, un tāds sīkums kā mazcenas mobilais tālrunis (turklāt pēc iespējas dārgāki modeļi par minimālu cenu!) vai kāda jauka dāvaniņa jau šķitīs pati par sevi saprotama lieta. Gandrīz vai jāsāk bažīties, vai šādas klientu pārvilināšanas kampaņas operatoriem neizmaksās dārgāk nekā reālais guvums plāna saujiņa vēl plānāku klientu. Tieši tāpēc arī galvenais šī pakalpojuma mērķis nav privātie, bet gan korporatīvie klienti ar vismaz 100-200 uzņēmuma apmaksātiem mobilajiem numuriem vai fiksēto sakaru līnijām.
Cīņa par korporatīvajiem klientiem Latvijas mazajā tirgū varētu izvērsties īpaši sīva. Piemēram, kādam klientam ir biroja centrāle un privātais tīkls ar 200 līnijām. Tagad tas pieslēgts operatora X maģistrālajam tīklam, bet atnāk operators Y un piedāvā vēl lētākus tarifus par minūti un lētāku trafiku uz ārzemēm. Tagad, kad būs iespēja saglabāt iekšējo numerāciju, klientam vairs nebūs lielu šķēršļu, lai pārietu pie cita operatora. Turklāt valsts institūcijās katru gadu vai tad, kad paraksta līgumu, jārīko konkurss. Tad arī būs visas iespējas uzvarēt operatoram, kurš piedāvās izdevīgāku tarifu plānu.
Protams, tā gluži nav, ka abonentam šis pakalpojums neko nemaksā, jo kādam taču jākompensē numura pārslēgšanas izmaksas, mainot operatoru. Te gan ir divi varianti: prasīt šo maksu no klienta vai arī saņēmējoperators kompensē to donoroperatoram. Citās ES valstīs šie varianti ir aptuveni vienādās proporcijās (50:50).
Parādnieku paradīze?
Protams, ikviens operators darīs visu, lai abonents no viņa neaiziet. Bet vienmēr ir problēmas, ko darīt ar tiem, kam ir parādi. Droši vien dažs labs hronisks rēķinu nemaksātājs tagad nodomās, ka varēs pāriet pie cita operatora un parādus atstāt vecajam. Šādos gadījumos ļoti labs risinājums būtu visiem operatoriem kopēja parādnieku datu bāze, kur būtu visai noderīga informācija. Lattelekom Regulēšanas lietu direktors Aivars Kreilis precizē, ka parādnieku saraksts nevar būt publisks, jo tas būtu pretrunā ar personas datu aizsardzības likumdošanu, bet katram operatoram tāds ir un paredzams, ka donoroperators pats paziņos saņēmējoperatoram šādu informāciju, ja konstatēs, ka pārbēdzējs ir parādnieku sarakstā.
Tas, protams, varētu notikt tikai gadījumā, ja operatoriem izdotos vienoties par tās izveidi un kopīgu izmantošanu. Ja šāds rūdīts parādnieks gribētu pāriet pie cita operatora, tas, zinot par klienta grēciņu, varētu viņu neņemt pretī. Tomēr, ja klients šķiet īpaši nozīmīgs (piemēram, korporatīvais), var rīkoties arī citādāk: dzēst klienta parādu donoroperatoram, bet, ja viņš turpina nemaksāt, piedzīt parādu tiesas ceļā.
Eksperta prognozes
A. Čerņakovs-Neimarks prognozē: - Privātajā sektorā diez vai būs liela pārbēdzēju plūsma no viena mobilā operatora pie cita. Kas vēlas izmantot vairāku operatoru pakalpojumus, tiem jau ir dažādu operatoru SIM kartes. Ārzemēs vieni no aktīvākajiem un arī vērīgākajiem lietotājiem ir studenti. Viņiem vienmēr ir līdzi 5-6 SIM kartes lai nebūtu kabatā jānēsā vairāki tālruņa aparāti. Rietumvalstu operatori ļoti bieži rīko akcijas ar lētākiem tarifiem. Tiklīdz izziņo šādu akciju, tā ieliek attiecīgā operatora SIM karti un zvana; nākamajā dienā ir cita akcija. Kā jau minēts, lielākā cīņa sāksies par korporatīvajiem klientiem.
Fiksētajos tīklos pirmajā gadā diez vai būs vairāk par 2-3 procentiem klientu, kas gribēs mainīt operatoru. Mobilajiem operatoriem šie procenti varētu būt lielāki. Parasti numura saglabāšanas pakalpojumu klienti vairāk izmanto otrajā gadā pēc ieviešanas, jo tad viņi būs iepazinušies ar šiem pakalpojumiem un drošāk mainīs operatorus, jo varēs mācīties no citu pieredzes. Un galu galā - neviens jau neliedz pārnākt atpakaļ pie pirmā operatora, ja maiņa nav izrādījusies tik sekmīga, kā cerēts.
Gunta KĻAVIŅA
* - skat. arī Elektronisko sakaru direkcijas rakstu par šo tēmu SP 2/2005.