Latvenergo telekomunikācijās orientējas uz jaunpienācējiem
Gala produktu jau nopārdod gala lietotājiem, tie var būt
gan biznesa klienti, gan privātie
VAS Latvenergo telekomunikāciju
pakalpojumu sniegšanā plāno orientēties uz jauniem
juridiskajiem klientiem, piemēram, topošajiem dzīvojamo
māju ciematiem, jaunbūvētām biroja ēkām u. c.
Pēdējā laika notikumi ļauj spriest, ka
telekomunikāciju tirgus Latvijā patiešām ir liberalizēts
un ir iespējams piedāvāt konkurētspējīgus
pakalpojumus. Kā šīs iespējas var izmantot, par to neatkarīgās
žurnālistes Karolīnas Ratnieces saruna ar Latvenergo telekomunikācijas
telekomunikāciju ekspertu Henriku Gžibovski.
Tiesa, Latvenergo plāno telekomunikāciju
pakalpojumus sniegt brīvo un paša uzņēmuma neizmantoto
resursu ietvaros. Vienlaikus uzņēmums rūpīgi seko, lai
nenotiku šķērssubsidēšana un telekomunikāciju
pakalpojumi būtu pilnībā atdalīti no elektroenerģijas
piegādes. Latvenergo uzmanības centrā ir
maģistrālie telekomunikāciju kanāli un jaudas piegāde
vairumā, nevis pakalpojumu sniegšana galalietotājiem.
Tādēļ par sadarbības partneriem uzņēmums redz
visus Latvijas telekomunikāciju operatorus, kuri var izvērtēt Latvenergo
piedāvāto resursu izmantošanas ekonomisko pamatotību un
konkurētspēju.
Ļoti labvēlīga situācija jauno
klientu apkalpošanai ir straujā būvniecības
attīstība valstī. Tā kā Latvenergo ir
dominējošais elektroenerģijas piegādātājs,
vairumā gadījumu jauni pieslēgumi ir Latvenergo kompetence,
un paralēli elektrības vadiem iespējams instalēt arī
optiskās šķiedras kabeļus. Resursu apvienošana un
vienlaikus elektrības un telekomunikāciju vadu izbūve
raksturīga daudzviet pasaulē, īpaši Skandināvijas
valstīs. Piemēram, Dānijā pēc lieliem vētras
postījumiem pieņemts lēmums elektrības infrastruktūru
guldīt zemē, kas ir viens no dārgākajiem variantiem,
tāpēc paralēli elektrības vadiem zemē tiek
guldītas arī optiskā kabeļa caurules.
- Tur tiešām enerģētika
attīstās roku rokā ar telekomunikācijām, un to var
saprast, jo optiskās šķiedras kabeļus var likt blakus
elektrovadiem, un tie viens otram netraucē. Turklāt tas ir arī
ekonomiski izdevīgi, jo, kāpēc nedomāt par rītdienu un
neieguldīt optiskā kabeļa caurules jau tagad, ja šādas
salīdzinoši lētas investīcijas ļauj piedāvāt
telekomunikāciju pakalpojumus, - skaidro Henriks Gžibovskis,
filiāles Latvenergo telekomunikācijas telekomunikāciju
eksperts.
Kopš Latvenergo pērnā gada
maijā sāka piedāvāt interneta pakalpojumus, klientu skaits
ir pakāpeniski pieaudzis. Latvenergo telekomunikācijas
(iepriekš filiāle Tehniskais centrs) turpina
paplašināt tīkla ģeogrāfisko pārklājumu, lai
pakalpojumi būtu pieejami plašākā reģionā.
Interneta pakalpojumu, nodrošinot neatkarīgu savienojumu ar
starptautisko interneta tīklu, Latvenergo sāka
piedāvāt pērnā gada maijā. Pēc tirgus
liberalizācijas Latvenergo sāka piedāvāt nomāto
līniju pakalpojumus Latvijā un kopā ar citām Baltijas
energokompānijām arī Baltijā. Tāpat tiek
piedāvāti arī publiskie datu pārraides pakalpojumi, izmantojot
Ethernet vai/un IP risinājumus.
Latvenergo mērķis ir
piedāvāt telekomunikāciju pakalpojumus korporatīvajiem un
biznesa klientiem. Interneta pieslēgums tiek nodrošināts,
sadarbojoties ar somu telekomunikāciju uzņēmumu Elisa
International, kuram ir tieša pieeja globālajiem
starptautiskajiem interneta pamattīkliem. Kopā ar sadarbības
partneri ir izveidots otrs pieslēgums starptautiskajam interneta
pakalpojumu sniedzējam Global Crossing. Šie divi
pieslēgumi nozīmē, ka klientiem tiešām tiek
piedāvāts no pašreizējiem spēlētājiem
neatkarīgs un drošs pakalpojums.
Izmantojot telekomunikāciju iespējas,
klients mūsdienās vēlas saņemt četrus pakalpojumus:
balss sakarus, internetu, datu pārraidi un video pārraidi.
Attēla jeb video pārraižu popularitāti varētu sekmēt
Eiropas Savienības pakāpeniskā atteikšanās no
analogās televīzijas pārraides, kas var radīt labus
priekšnosacījumus arī interneta televīzijas
attīstībai. Pašreiz telekomunikāciju pakalpojumu
sniedzēji aktīvi strādā šajā virzienā, taču
svarīgi ir saprast, ka klienti šos pakalpojumus vēlas
saņemt par noteiktu cenu, tāpēc svarīga ir
tehnoloģijas izvēle.
Gan Latvijā, gan pasaulē pieaug
prasības pēc kvalitatīviem telekomunikāciju pakalpojumiem,
un jaunās tehnoloģijas ļauj piedāvāt arvien
nevainojamāku servisu. Taču starptautiski pētījumi liecina,
ka kvalitāte vien nav pakalpojuma noieta garants, tādēļ ir
jābūt kam vairāk.
- Te ir tā problēma, ka klients grib
lēti un kvalitatīvi, bet pakalpojuma sniedzējs to nevar
atļauties, - norāda Henriks Gžibovskis. Tādēļ ir
svarīgi piedāvāt pakalpojumu kompleksus un integrētus
risinājumus, kuri ļauj samazināt biznesa izmaksas vai
optimizēt procesus. Arvien pieprasītāki kļūst
tīkla programmatūras pakalpojumi, lai vienu aplikāciju
varētu lietot attālināti tiešsaistē reālā
laika režīmā. Tas ir aktuāli kā bankām, tā
virknei citu uzņēmumu. Tādēļ Latvenergo
īpašu perspektīvu saskata pakešu prioretizēšanas iespējās,
kas ļauj izraudzīties un šķirot, kurai informācijai
kopējā plūsmā ir priekšroka un kura var tikt
pārraidīta lēnāk. Balss sakaru kvalitatīvai
pārraidīšanai internetā joprojām traucē tas, ka
starptautiskajā internetā dati netiek šķiroti. Runājot
ar klientiem, Latvenergo galvenokārt uzsver iespēju vienlaikus
piedāvāt vairāku pakalpojumu integrētu risinājumu.
VAS Latvenergo telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanā plāno orientēties uz jauniem juridiskajiem klientiem, piemēram, topošajiem dzīvojamo māju ciematiem, jaunbūvētām biroja ēkām u. c. Pēdējā laika notikumi ļauj spriest, ka telekomunikāciju tirgus Latvijā patiešām ir liberalizēts un ir iespējams piedāvāt konkurētspējīgus pakalpojumus. Kā šīs iespējas var izmantot, par to neatkarīgās žurnālistes Karolīnas Ratnieces saruna ar Latvenergo telekomunikācijas telekomunikāciju ekspertu Henriku Gžibovski.
Tiesa, Latvenergo plāno telekomunikāciju pakalpojumus sniegt brīvo un paša uzņēmuma neizmantoto resursu ietvaros. Vienlaikus uzņēmums rūpīgi seko, lai nenotiku šķērssubsidēšana un telekomunikāciju pakalpojumi būtu pilnībā atdalīti no elektroenerģijas piegādes. Latvenergo uzmanības centrā ir maģistrālie telekomunikāciju kanāli un jaudas piegāde vairumā, nevis pakalpojumu sniegšana galalietotājiem. Tādēļ par sadarbības partneriem uzņēmums redz visus Latvijas telekomunikāciju operatorus, kuri var izvērtēt Latvenergo piedāvāto resursu izmantošanas ekonomisko pamatotību un konkurētspēju.
Ļoti labvēlīga situācija jauno klientu apkalpošanai ir straujā būvniecības attīstība valstī. Tā kā Latvenergo ir dominējošais elektroenerģijas piegādātājs, vairumā gadījumu jauni pieslēgumi ir Latvenergo kompetence, un paralēli elektrības vadiem iespējams instalēt arī optiskās šķiedras kabeļus. Resursu apvienošana un vienlaikus elektrības un telekomunikāciju vadu izbūve raksturīga daudzviet pasaulē, īpaši Skandināvijas valstīs. Piemēram, Dānijā pēc lieliem vētras postījumiem pieņemts lēmums elektrības infrastruktūru guldīt zemē, kas ir viens no dārgākajiem variantiem, tāpēc paralēli elektrības vadiem zemē tiek guldītas arī optiskā kabeļa caurules.
- Tur tiešām enerģētika attīstās roku rokā ar telekomunikācijām, un to var saprast, jo optiskās šķiedras kabeļus var likt blakus elektrovadiem, un tie viens otram netraucē. Turklāt tas ir arī ekonomiski izdevīgi, jo, kāpēc nedomāt par rītdienu un neieguldīt optiskā kabeļa caurules jau tagad, ja šādas salīdzinoši lētas investīcijas ļauj piedāvāt telekomunikāciju pakalpojumus, - skaidro Henriks Gžibovskis, filiāles Latvenergo telekomunikācijas telekomunikāciju eksperts.
Kopš Latvenergo pērnā gada maijā sāka piedāvāt interneta pakalpojumus, klientu skaits ir pakāpeniski pieaudzis. Latvenergo telekomunikācijas (iepriekš filiāle Tehniskais centrs) turpina paplašināt tīkla ģeogrāfisko pārklājumu, lai pakalpojumi būtu pieejami plašākā reģionā. Interneta pakalpojumu, nodrošinot neatkarīgu savienojumu ar starptautisko interneta tīklu, Latvenergo sāka piedāvāt pērnā gada maijā. Pēc tirgus liberalizācijas Latvenergo sāka piedāvāt nomāto līniju pakalpojumus Latvijā un kopā ar citām Baltijas energokompānijām arī Baltijā. Tāpat tiek piedāvāti arī publiskie datu pārraides pakalpojumi, izmantojot Ethernet vai/un IP risinājumus.
Latvenergo mērķis ir piedāvāt telekomunikāciju pakalpojumus korporatīvajiem un biznesa klientiem. Interneta pieslēgums tiek nodrošināts, sadarbojoties ar somu telekomunikāciju uzņēmumu Elisa International, kuram ir tieša pieeja globālajiem starptautiskajiem interneta pamattīkliem. Kopā ar sadarbības partneri ir izveidots otrs pieslēgums starptautiskajam interneta pakalpojumu sniedzējam Global Crossing. Šie divi pieslēgumi nozīmē, ka klientiem tiešām tiek piedāvāts no pašreizējiem spēlētājiem neatkarīgs un drošs pakalpojums.
Izmantojot telekomunikāciju iespējas, klients mūsdienās vēlas saņemt četrus pakalpojumus: balss sakarus, internetu, datu pārraidi un video pārraidi. Attēla jeb video pārraižu popularitāti varētu sekmēt Eiropas Savienības pakāpeniskā atteikšanās no analogās televīzijas pārraides, kas var radīt labus priekšnosacījumus arī interneta televīzijas attīstībai. Pašreiz telekomunikāciju pakalpojumu sniedzēji aktīvi strādā šajā virzienā, taču svarīgi ir saprast, ka klienti šos pakalpojumus vēlas saņemt par noteiktu cenu, tāpēc svarīga ir tehnoloģijas izvēle.
Gan Latvijā, gan pasaulē pieaug prasības pēc kvalitatīviem telekomunikāciju pakalpojumiem, un jaunās tehnoloģijas ļauj piedāvāt arvien nevainojamāku servisu. Taču starptautiski pētījumi liecina, ka kvalitāte vien nav pakalpojuma noieta garants, tādēļ ir jābūt kam vairāk.
- Te ir tā problēma, ka klients grib lēti un kvalitatīvi, bet pakalpojuma sniedzējs to nevar atļauties, - norāda Henriks Gžibovskis. Tādēļ ir svarīgi piedāvāt pakalpojumu kompleksus un integrētus risinājumus, kuri ļauj samazināt biznesa izmaksas vai optimizēt procesus. Arvien pieprasītāki kļūst tīkla programmatūras pakalpojumi, lai vienu aplikāciju varētu lietot attālināti tiešsaistē reālā laika režīmā. Tas ir aktuāli kā bankām, tā virknei citu uzņēmumu. Tādēļ Latvenergo īpašu perspektīvu saskata pakešu prioretizēšanas iespējās, kas ļauj izraudzīties un šķirot, kurai informācijai kopējā plūsmā ir priekšroka un kura var tikt pārraidīta lēnāk. Balss sakaru kvalitatīvai pārraidīšanai internetā joprojām traucē tas, ka starptautiskajā internetā dati netiek šķiroti. Runājot ar klientiem, Latvenergo galvenokārt uzsver iespēju vienlaikus piedāvāt vairāku pakalpojumu integrētu risinājumu.