XML tīmekļa pakalpojumi: interneta nākotne
XML tīmekļa pakalpojumi: interneta nākotne
Viens
no pēdējā laika IT industrijas modes vārdiņiem ir XML
tīmekļa pakalpojumi (XML Web Services). Kas tie ir?
Pakalpojumi, kas tiek sniegti internetā? E-veikali? E-bizness? Ne
gluži. Drīzāk varētu teikt tā ir interneta
nākotne.
Kas ir XML
tīmekļa pakalpojumi?
Īsumā tos varētu definēt
kā programmatūras komponentus, kas ar tīmekļa
starpniecību nodrošina lietotājiem funkcionalitāti. Tie
ļauj ērti integrēt dažādus lietojumus, nodrošinot
ar iespēju vienlaikus saņemt informāciju no dažādiem
avotiem neatkarīgi no šo lietojumu un pašu lietotāju
atrašanās vietas un izmantotās programmatūras platformas.
Dažādu kompāniju un IT nozares ekspertu sniegtās
definīcijas, protams, atšķiras, taču to visu pamatā ir
vairāki vaļi:
- XML
tīmekļa pakalpojumi saziņai parasti izmanto standarta
tīmekļa protokolus - gan jau plaši ieviestos (TCP/IP, HTTP
un XML), gan arī vairākus jaunus vienkāršo objektu
piekļuves protokolu (Simple Object Access Protocol SOAP),
tīmekļa pakalpojumu apraksta valodu (Web Services Description
Language - WDSL) un universālo uzņēmumu reģistru (Universal
Discovery Description and Integration - UDDI);
- XML
tīmekļa pakalpojums parasti ir nevis atsevišķs
lietojums, bet gan kāda lielāka risinājuma funkcionāls
komponents, kas nodrošina divu dažādu programmu
sadarbību;
- XML
tīmekļa pakalpojumu saskarnes tiek detalizēti un
standartizēti aprakstītas, lai varētu izveidot klienta
lietojumus, kas var izmantot to funkcionalitāti. Šo aprakstu
nodrošina WDSL dokuments;
- XML
tīmekļa pakalpojumi tiek reģistrēti, lai
potenciālie lietotāji varētu tos atrast. Šo funkciju
nodrošina UDDI standarts.
Standarti
SOAP ir XML tīmekļa
pakalpojumu protokols, kas nodrošina saskarni starp esošo lietojumu
un XML tīmekļa pakalpojumu. SOAP ziņojums ir XML dokuments, kas
satur tīmekļa pakalpojumam adresētus klienta pieprasījumus
un tā atbildes. Tas pastāsta lietojumam, ko lietotājs no
tā vēlas, un nodod atbildes lietotājam, taču to var
izmantot arī plašāk. Piemēram, SOAP ziņojums var
saturēt informāciju par to, kā lietojumam veikt attālos
procedūras izsaukumus (Remote Procedure Calls).
SOAP ziņojums var noteikt arī, kā
jāveido HTTP ziņojums, kas satur SOAP. Tiesa, SOAP ziņojumu
pārraidei var izmantot arī jebkuru citu protokolu, piemēram,
SMTP vai TCP/IP. Taču visbiežāk izmanto HTTP -
visizplatītāko tīmekļa protokolu, kuru saprot visas
programmatūras platformas, ierīces un lietojumi.
WSDL ir tīmekļa pakalpojumu
apraksta valoda. Tas ir XML dokuments, kurā aprakstīts SOAP
ziņojumu kopums, ko var izmantot saziņai ar lietojumiem, un kā
notiek apmaiņa ar šiem ziņojumiem. WSDL apraksta to, kādus
ziņojumus var sūtīt konkrētajam XML tīmekļa
pakalpojumam un ko no tā varēs saņemt, kādai
informācijai jābūt pieprasījuma un kādai atbildes
ziņojumā.
Papildus WSDL definē, kur atrodas pakalpojums
un kādu komunikāciju protokolu tas izmanto. Tas nozīmē, ka
WSDL failā ir viss, kas nepieciešams, lai uzrakstītu programmu,
kas strādā ar XML tīmekļa pakalpojumu.
UDDI standarts nodrošina, lai izveidotie XML
tīmekļa pakalpojumi būtu atrodami un izmantojami. UDDI
direktorijas kalpo par XML tīmekļa pakalpojumu dzeltenajām
lapām. Tāpat kā parastajās dzeltenajās lapās
tajā var atrast uzņēmumus, kas piedāvā klientam
nepieciešamos pakalpojumus, izlasīt vairāk par
piedāvātajiem pakalpojumiem un atrast uzņēmuma
kontaktinformāciju.
UDDI ieraksts ir vēl viens XML fails, kas
apraksta uzņēmumu un tā piedāvātos pakalpojumus. Tas
satur aprakstu par pašu kompāniju, informāciju par
uzņēmuma nodarbošanās veidu pēc starptautiski
pieņemtajiem uzņēmējdarbības klasifikācijas
indeksiem, un apraksta pašus pakalpojumus, lai ieinteresētie
uzņēmumi varētu uzrakstīt lietojumu, kas izmanto šo
pakalpojumu. Tas bieži vien tiek panākts, UDDI aprakstā
iekļaujot WSDL failu, kas apraksta SOAP saskarni, kura izmantota XML
tīmekļa pakalpojuma darbībā.
Pašlaik ir pieejami trīs publiski UDDI
reģistri: vienu no tiem uztur Microsoft (http://uddi.microsoft.com/),
otru IBM (http://www.ibm.com/services/uddi/),
trešo SAP (http://uddi.sap.com/). Visi trīs reģistri tiek
regulāri atjaunoti un pēc satura ir identiski. Visi šie
protokoli ir veidoti uz XML standarta bāzes. Protams, kamēr šie
standarti atrodas izstrādes stadijā, tie nepārtraukti tiek
mainīti un papildināti. Tāpēc līdz ar katru jauno
protokolu versiju tajos parādās jaunas iespējas, kas
nepieciešamas dažādu tautsaimniecības nozaru
uzņēmumiem un dažādiem lietotājiem.
Priekšrocības
Galvenā XML tīmekļa pakalpojumu
arhitektūras priekšrocība ir acīmredzama - tā
ļauj programmām, kas ir rakstītas dažādās
programmēšanas valodās un darbojas uz dažādām
platformām, sazināties citai ar citu. Protams,
mēģinājumi panākt ko līdzīgu ir bijuši jau pirms
tam, piemēram, CORBA tehnoloģija. Taču XML tīmekļa
pakalpojumiem ir daudz vienkāršāka uzbūve. Viss, kas
nepieciešams, lai kāda ierīce un tās programmatūras
platforma varētu izmantot XML tīmekļa pakalpojumus, ir
spēja sazināties, izmantojot TCP/IP protokolu, un spēja
apstrādāt XML dokumentus.
Standartizācija ir vēl viens no
šīs tehnoloģijas trumpjiem. XML tīmekļa pakalpojumu
standartu izstrādē strādā gan visu vadošo IT
kompāniju (Microsoft, IBM u. c.), gan akadēmisko aprindu
speciālisti konsorcija W3 vadībā, un šie standarti
ir atvērti. Tas nozīmē, ka visi XML tīmekļa
pakalpojumi izmanto vienus un tos pašus protokolus un darbojas pēc
vieniem un tiem pašiem principiem, kas padara tos neatkarīgus no
izmantotajām platformām un izstrādātājiem.
Līdz ar to XML tīmekļa pakalpojumu
izstrāde un ieviešana ir daudz lētāka un
vienkāršāka, nekā izmantojot citus risinājumus.
Pirmkārt, pieejamie programmēšanas rīki nebūt
nepaģēr, lai programmētāji pārzinātu visus XML
tīmekļa pakalpojumu izmantotos standartus, veidojot WDSL un SOAP
ziņojumus automātiski. Turklāt XML tīmekļa pakalpojumu
komponentus var viegli izmantot jaunu risinājumu radīšanā.
Visi XML tīmekļa pakalpojumu protokolu faili ir veidoti teksta, nevis
binārā formātā, līdz ar to tie ir vieglāk
saprotami un atvieglo to labojumus.
Lietojumi
Sākotnēji
XML tīmekļa pakalpojumi vairāk bija vērsti uz
informācijas sniegšanu, dodot iespēju lietojumiem
automātiski nolasīt biržas kursus, laika prognozes vai sporta
rezultātus. Taču gluži tāpat ir iespējams izveidot
risinājumus, kuri apkopo datus no daudziem avotiem un, tos analizējot,
sniedz lietotājam informāciju, piemēram, par
izdevīgāko lidojuma maršrutu vai iepirkšanās vietu.
Turklāt informācija nebūt nav jāpasniedz tīmekļa
lapas formā - tikpat labi to var attēlot jebkurš cits lietojums,
kas izmanto tiešsaistes režīmu un māk apstrādāt
XML failus.
Lielākā
daļa šīs informācijas ir elektroniski pieejama arī
šobrīd - pasaules tīmeklī, dažādos dokumentos vai
informācijas ieguves lietojumos. Taču XML tīmekļa
pakalpojumi nodrošina to, ka informācija lietotājam nav
jāmeklē, jāapkopo un jāanalizē pašam to
viņa vietā dara programmatūra, padarot procesu
vienkāršāku, ērtāku un uzticamāku. Droši
vien ne visa šī tīmekļa informācija būs pieejama bez
maksas gluži tāpat, kā šobrīd.
Ar XML tīmekļa pakalpojumu
palīdzību informācijas sniedzēji varēs veidot jaunus
lietojumus, kas iespēju ziņā ievērojami pārspēs
pašlaik pieejamajos vai arī šobrīd vēl
neīstenojamos. Piemēram, lietotājs varētu automātiski
iegūt informāciju par preču piegādātāju
piedāvātajām cenām, izmantot to pakalpojumu sniedzēju izvēlei
un uzraudzīt sūtījumu līdz tā pienākšanas
brīdim. Savukārt tirgotāja izveidotais lietojums varētu ne
tikai padarīt pieejamu tīmekļa informāciju par cenām,
bet arī pārbaudīt finanšu informāciju par klientu,
sūtīt rēķinus un likt piegādes kompānijai nosūtīt
kravu.
No pašlaik neīstenojamiem
risinājumiem jāmin tiešsaistes kalendāra iespējas ja
zobārsts padarītu savu dienasgrāmatu pieejamu ar XML pakalpojumu
palīdzību, pacients varētu pieteikt apmeklējumus viņa
kalendārā, un otrādi - viņš varētu noteikt
vizīti pacientam piemērotā laikā viņa
kalendārā. Papildu priekšrocību šādiem
risinājumiem nodrošina tas, ka XML tīmekļa pakalpojumus var
veiksmīgi izmantot ar jebkuru programmatūras platformu līdz ar
to šāds kalendārs būtu vienlīdz izmantojams no datora,
kuram uzstādīta Windows programmatūra, plaukstdatora, kas
izmanto Palm operētājsistēmu ,vai mobilā
tālruņa, kuru darbina Symbian.
Tie, protams, ir attālākas nākotnes
risinājumi. Taču tas nenozīmē, ka pašlaik XML
tīmekļa pakalpojumi nebūtu izmantojami. Tikpat labi kā
sadarbībai ar citām kompānijām tie ir izmantojami arī
kompānijas iekšienē, lai nodrošinātu sadarbību
starp dažādiem lietojumiem, kas darbojas uz dažādām
platformām un bieži vien uzņēmuma darbībā ir
neaizstājami;vai arī to nomaiņa uz modernākiem
risinājumiem prasītu ievērojamus līdzekļus un laiku.
Šādos gadījumos, izveidojot atbilstošu SOAP saskarni, ir
iespējams nodrošināt, ka vienā sistēmā pieejamos
datus visnotaļ vienkārši var izmantot arī citos
uzņēmuma izmantotajos lietojumos. Līdz ar to šādi var
izveidot modernus un integrētus IT sistēmu risinājumus.
Nākotne
Pašlaik XML tīmekļa pakalpojumu
tehnoloģija vēl ir tikai bērnu autiņos. To standartu
izstrāde vēl nav līdz galam pabeigta, tie nebūt nav
pilnīgi un nesniedz atbildes uz daudziem jautājumiem par
šīs tehnoloģijas ieviešanu. Darāmā vēl ir
palicis gana daudz, piemēram, drošības, operāciju
vadības, transakciju un uzticamu ziņojumu pārraidē.
Labā ziņa ir tāda, ka visi šie jautājumi tiek
aktīvi risināti.
Vēl nopietnāks šķērslis ir
tas, ka nevienam īsti nav skaidrs, kā ar šo pakalpojumu
palīdzību pelnīt. Skaidrs, ka neviens negrasās nodarboties
ar labdarību informācijas pakalpojumu sniedzēji par
pakalpojumiem gribēs saņemt arī atlīdzību. Taču
pašlaik iespējamie biznesa modeļi ir miglā tīti. Turklāt
jāņem vērā arī psiholoģiskie aspekti
cilvēki tomēr ir pieraduši paši pieņemt lēmumus,
nevis atstāt tos mašīnu ziņā. Vislielākās
problēmas šai sakarā varētu rasties uzņēmumu
sadarbībā diez vai nopietns uzņēmuma vadītājs
ļaus datoram katru nedēļu mainīt kāda pakalpojuma vai
produkta piegādātāju, paļaujoties vienīgi uz
programmas loģiku.
Nebūtu arī pareizi uzskatīt, ka XML
tīmekļa pakalpojumi ir absolūti universāls risinājums,
ar kuru ārstējamas visas kaites, - arī tiem ir savi mīnusi
un lietojuma ierobežojumi. IT industrijas eksperti uzskata, ka diez vai
būtu prātīgi šo tehnoloģiju izmantot slēgtās
sistēmās, kurās nav nepieciešama dažādu platformu
integrācija, it īpaši, ja lietojumu izmanto tikai neliels un
stingri noteikts lietotāju skaits. Tāpat nebūtu ieteicams to
izmantot kritisku svarīgu lietojumu veidošanā tas, ka
internets nav gluži tā drošāka un uzticamākā
vide, ir skaidrs pat nespeciālistiem, turklāt XML tīmekļa
pakalpojumu plašais lietojums prasa upurus - XML dokumentu
izveidošana un apstrāde tomēr ir samērā lēna
salīdzinājumā ar binārā formāta failu
apstrādi.
Taču šie
šķēršļi nav pietiekams iemesls, lai neļautu
paredzēt spožu nākotni XML tīmekļa pakalpojumiem. To
sniegtās iespējas daudzkārt atsver trūkumus, un
visticamāk, ka cilvēka atjautīgais prāts atradīs
veidus, kā pārvarēt šķēršļus un
veiksmīgi izmantot šos pakalpojumus savā labā. Ne jau velti
korporācija Microsoft ir izšķīrusies par tik
nopietnu soli - atbalstīt nākamās paaudzes
operētājsistēmas lietotāja saskarni Avalon,
izmantojot XML tīmekļa pakalpojumu.
Uldis ZARIŅŠ
P.S. Redakcija pateicas par sadarbību Microsoft
Latvia ekspertam Aleksandram Lielbriedim.
Viens no pēdējā laika IT industrijas modes vārdiņiem ir XML tīmekļa pakalpojumi (XML Web Services). Kas tie ir? Pakalpojumi, kas tiek sniegti internetā? E-veikali? E-bizness? Ne gluži. Drīzāk varētu teikt tā ir interneta nākotne.
Kas ir XML tīmekļa pakalpojumi?
Īsumā tos varētu definēt kā programmatūras komponentus, kas ar tīmekļa starpniecību nodrošina lietotājiem funkcionalitāti. Tie ļauj ērti integrēt dažādus lietojumus, nodrošinot ar iespēju vienlaikus saņemt informāciju no dažādiem avotiem neatkarīgi no šo lietojumu un pašu lietotāju atrašanās vietas un izmantotās programmatūras platformas. Dažādu kompāniju un IT nozares ekspertu sniegtās definīcijas, protams, atšķiras, taču to visu pamatā ir vairāki vaļi:
- XML tīmekļa pakalpojumi saziņai parasti izmanto standarta tīmekļa protokolus - gan jau plaši ieviestos (TCP/IP, HTTP un XML), gan arī vairākus jaunus vienkāršo objektu piekļuves protokolu (Simple Object Access Protocol SOAP), tīmekļa pakalpojumu apraksta valodu (Web Services Description Language - WDSL) un universālo uzņēmumu reģistru (Universal Discovery Description and Integration - UDDI);
- XML tīmekļa pakalpojums parasti ir nevis atsevišķs lietojums, bet gan kāda lielāka risinājuma funkcionāls komponents, kas nodrošina divu dažādu programmu sadarbību;
- XML tīmekļa pakalpojumu saskarnes tiek detalizēti un standartizēti aprakstītas, lai varētu izveidot klienta lietojumus, kas var izmantot to funkcionalitāti. Šo aprakstu nodrošina WDSL dokuments;
- XML tīmekļa pakalpojumi tiek reģistrēti, lai potenciālie lietotāji varētu tos atrast. Šo funkciju nodrošina UDDI standarts.
Standarti
SOAP ir XML tīmekļa pakalpojumu protokols, kas nodrošina saskarni starp esošo lietojumu un XML tīmekļa pakalpojumu. SOAP ziņojums ir XML dokuments, kas satur tīmekļa pakalpojumam adresētus klienta pieprasījumus un tā atbildes. Tas pastāsta lietojumam, ko lietotājs no tā vēlas, un nodod atbildes lietotājam, taču to var izmantot arī plašāk. Piemēram, SOAP ziņojums var saturēt informāciju par to, kā lietojumam veikt attālos procedūras izsaukumus (Remote Procedure Calls).
SOAP ziņojums var noteikt arī, kā jāveido HTTP ziņojums, kas satur SOAP. Tiesa, SOAP ziņojumu pārraidei var izmantot arī jebkuru citu protokolu, piemēram, SMTP vai TCP/IP. Taču visbiežāk izmanto HTTP - visizplatītāko tīmekļa protokolu, kuru saprot visas programmatūras platformas, ierīces un lietojumi.
WSDL ir tīmekļa pakalpojumu apraksta valoda. Tas ir XML dokuments, kurā aprakstīts SOAP ziņojumu kopums, ko var izmantot saziņai ar lietojumiem, un kā notiek apmaiņa ar šiem ziņojumiem. WSDL apraksta to, kādus ziņojumus var sūtīt konkrētajam XML tīmekļa pakalpojumam un ko no tā varēs saņemt, kādai informācijai jābūt pieprasījuma un kādai atbildes ziņojumā.
Papildus WSDL definē, kur atrodas pakalpojums un kādu komunikāciju protokolu tas izmanto. Tas nozīmē, ka WSDL failā ir viss, kas nepieciešams, lai uzrakstītu programmu, kas strādā ar XML tīmekļa pakalpojumu.
UDDI standarts nodrošina, lai izveidotie XML tīmekļa pakalpojumi būtu atrodami un izmantojami. UDDI direktorijas kalpo par XML tīmekļa pakalpojumu dzeltenajām lapām. Tāpat kā parastajās dzeltenajās lapās tajā var atrast uzņēmumus, kas piedāvā klientam nepieciešamos pakalpojumus, izlasīt vairāk par piedāvātajiem pakalpojumiem un atrast uzņēmuma kontaktinformāciju.
UDDI ieraksts ir vēl viens XML fails, kas apraksta uzņēmumu un tā piedāvātos pakalpojumus. Tas satur aprakstu par pašu kompāniju, informāciju par uzņēmuma nodarbošanās veidu pēc starptautiski pieņemtajiem uzņēmējdarbības klasifikācijas indeksiem, un apraksta pašus pakalpojumus, lai ieinteresētie uzņēmumi varētu uzrakstīt lietojumu, kas izmanto šo pakalpojumu. Tas bieži vien tiek panākts, UDDI aprakstā iekļaujot WSDL failu, kas apraksta SOAP saskarni, kura izmantota XML tīmekļa pakalpojuma darbībā.
Pašlaik ir pieejami trīs publiski UDDI reģistri: vienu no tiem uztur Microsoft (http://uddi.microsoft.com/), otru IBM (http://www.ibm.com/services/uddi/), trešo SAP (http://uddi.sap.com/). Visi trīs reģistri tiek regulāri atjaunoti un pēc satura ir identiski. Visi šie protokoli ir veidoti uz XML standarta bāzes. Protams, kamēr šie standarti atrodas izstrādes stadijā, tie nepārtraukti tiek mainīti un papildināti. Tāpēc līdz ar katru jauno protokolu versiju tajos parādās jaunas iespējas, kas nepieciešamas dažādu tautsaimniecības nozaru uzņēmumiem un dažādiem lietotājiem.
Priekšrocības
Galvenā XML tīmekļa pakalpojumu arhitektūras priekšrocība ir acīmredzama - tā ļauj programmām, kas ir rakstītas dažādās programmēšanas valodās un darbojas uz dažādām platformām, sazināties citai ar citu. Protams, mēģinājumi panākt ko līdzīgu ir bijuši jau pirms tam, piemēram, CORBA tehnoloģija. Taču XML tīmekļa pakalpojumiem ir daudz vienkāršāka uzbūve. Viss, kas nepieciešams, lai kāda ierīce un tās programmatūras platforma varētu izmantot XML tīmekļa pakalpojumus, ir spēja sazināties, izmantojot TCP/IP protokolu, un spēja apstrādāt XML dokumentus.
Standartizācija ir vēl viens no šīs tehnoloģijas trumpjiem. XML tīmekļa pakalpojumu standartu izstrādē strādā gan visu vadošo IT kompāniju (Microsoft, IBM u. c.), gan akadēmisko aprindu speciālisti konsorcija W3 vadībā, un šie standarti ir atvērti. Tas nozīmē, ka visi XML tīmekļa pakalpojumi izmanto vienus un tos pašus protokolus un darbojas pēc vieniem un tiem pašiem principiem, kas padara tos neatkarīgus no izmantotajām platformām un izstrādātājiem.
Līdz ar to XML tīmekļa pakalpojumu izstrāde un ieviešana ir daudz lētāka un vienkāršāka, nekā izmantojot citus risinājumus. Pirmkārt, pieejamie programmēšanas rīki nebūt nepaģēr, lai programmētāji pārzinātu visus XML tīmekļa pakalpojumu izmantotos standartus, veidojot WDSL un SOAP ziņojumus automātiski. Turklāt XML tīmekļa pakalpojumu komponentus var viegli izmantot jaunu risinājumu radīšanā. Visi XML tīmekļa pakalpojumu protokolu faili ir veidoti teksta, nevis binārā formātā, līdz ar to tie ir vieglāk saprotami un atvieglo to labojumus.
Lietojumi
Sākotnēji XML tīmekļa pakalpojumi vairāk bija vērsti uz informācijas sniegšanu, dodot iespēju lietojumiem automātiski nolasīt biržas kursus, laika prognozes vai sporta rezultātus. Taču gluži tāpat ir iespējams izveidot risinājumus, kuri apkopo datus no daudziem avotiem un, tos analizējot, sniedz lietotājam informāciju, piemēram, par izdevīgāko lidojuma maršrutu vai iepirkšanās vietu. Turklāt informācija nebūt nav jāpasniedz tīmekļa lapas formā - tikpat labi to var attēlot jebkurš cits lietojums, kas izmanto tiešsaistes režīmu un māk apstrādāt XML failus.
Lielākā daļa šīs informācijas ir elektroniski pieejama arī šobrīd - pasaules tīmeklī, dažādos dokumentos vai informācijas ieguves lietojumos. Taču XML tīmekļa pakalpojumi nodrošina to, ka informācija lietotājam nav jāmeklē, jāapkopo un jāanalizē pašam to viņa vietā dara programmatūra, padarot procesu vienkāršāku, ērtāku un uzticamāku. Droši vien ne visa šī tīmekļa informācija būs pieejama bez maksas gluži tāpat, kā šobrīd.
Ar XML tīmekļa pakalpojumu palīdzību informācijas sniedzēji varēs veidot jaunus lietojumus, kas iespēju ziņā ievērojami pārspēs pašlaik pieejamajos vai arī šobrīd vēl neīstenojamos. Piemēram, lietotājs varētu automātiski iegūt informāciju par preču piegādātāju piedāvātajām cenām, izmantot to pakalpojumu sniedzēju izvēlei un uzraudzīt sūtījumu līdz tā pienākšanas brīdim. Savukārt tirgotāja izveidotais lietojums varētu ne tikai padarīt pieejamu tīmekļa informāciju par cenām, bet arī pārbaudīt finanšu informāciju par klientu, sūtīt rēķinus un likt piegādes kompānijai nosūtīt kravu.
No pašlaik neīstenojamiem risinājumiem jāmin tiešsaistes kalendāra iespējas ja zobārsts padarītu savu dienasgrāmatu pieejamu ar XML pakalpojumu palīdzību, pacients varētu pieteikt apmeklējumus viņa kalendārā, un otrādi - viņš varētu noteikt vizīti pacientam piemērotā laikā viņa kalendārā. Papildu priekšrocību šādiem risinājumiem nodrošina tas, ka XML tīmekļa pakalpojumus var veiksmīgi izmantot ar jebkuru programmatūras platformu līdz ar to šāds kalendārs būtu vienlīdz izmantojams no datora, kuram uzstādīta Windows programmatūra, plaukstdatora, kas izmanto Palm operētājsistēmu ,vai mobilā tālruņa, kuru darbina Symbian.
Tie, protams, ir attālākas nākotnes risinājumi. Taču tas nenozīmē, ka pašlaik XML tīmekļa pakalpojumi nebūtu izmantojami. Tikpat labi kā sadarbībai ar citām kompānijām tie ir izmantojami arī kompānijas iekšienē, lai nodrošinātu sadarbību starp dažādiem lietojumiem, kas darbojas uz dažādām platformām un bieži vien uzņēmuma darbībā ir neaizstājami;vai arī to nomaiņa uz modernākiem risinājumiem prasītu ievērojamus līdzekļus un laiku. Šādos gadījumos, izveidojot atbilstošu SOAP saskarni, ir iespējams nodrošināt, ka vienā sistēmā pieejamos datus visnotaļ vienkārši var izmantot arī citos uzņēmuma izmantotajos lietojumos. Līdz ar to šādi var izveidot modernus un integrētus IT sistēmu risinājumus.
Nākotne
Pašlaik XML tīmekļa pakalpojumu tehnoloģija vēl ir tikai bērnu autiņos. To standartu izstrāde vēl nav līdz galam pabeigta, tie nebūt nav pilnīgi un nesniedz atbildes uz daudziem jautājumiem par šīs tehnoloģijas ieviešanu. Darāmā vēl ir palicis gana daudz, piemēram, drošības, operāciju vadības, transakciju un uzticamu ziņojumu pārraidē. Labā ziņa ir tāda, ka visi šie jautājumi tiek aktīvi risināti.
Vēl nopietnāks šķērslis ir tas, ka nevienam īsti nav skaidrs, kā ar šo pakalpojumu palīdzību pelnīt. Skaidrs, ka neviens negrasās nodarboties ar labdarību informācijas pakalpojumu sniedzēji par pakalpojumiem gribēs saņemt arī atlīdzību. Taču pašlaik iespējamie biznesa modeļi ir miglā tīti. Turklāt jāņem vērā arī psiholoģiskie aspekti cilvēki tomēr ir pieraduši paši pieņemt lēmumus, nevis atstāt tos mašīnu ziņā. Vislielākās problēmas šai sakarā varētu rasties uzņēmumu sadarbībā diez vai nopietns uzņēmuma vadītājs ļaus datoram katru nedēļu mainīt kāda pakalpojuma vai produkta piegādātāju, paļaujoties vienīgi uz programmas loģiku.
Nebūtu arī pareizi uzskatīt, ka XML tīmekļa pakalpojumi ir absolūti universāls risinājums, ar kuru ārstējamas visas kaites, - arī tiem ir savi mīnusi un lietojuma ierobežojumi. IT industrijas eksperti uzskata, ka diez vai būtu prātīgi šo tehnoloģiju izmantot slēgtās sistēmās, kurās nav nepieciešama dažādu platformu integrācija, it īpaši, ja lietojumu izmanto tikai neliels un stingri noteikts lietotāju skaits. Tāpat nebūtu ieteicams to izmantot kritisku svarīgu lietojumu veidošanā tas, ka internets nav gluži tā drošāka un uzticamākā vide, ir skaidrs pat nespeciālistiem, turklāt XML tīmekļa pakalpojumu plašais lietojums prasa upurus - XML dokumentu izveidošana un apstrāde tomēr ir samērā lēna salīdzinājumā ar binārā formāta failu apstrādi.
Taču šie šķēršļi nav pietiekams iemesls, lai neļautu paredzēt spožu nākotni XML tīmekļa pakalpojumiem. To sniegtās iespējas daudzkārt atsver trūkumus, un visticamāk, ka cilvēka atjautīgais prāts atradīs veidus, kā pārvarēt šķēršļus un veiksmīgi izmantot šos pakalpojumus savā labā. Ne jau velti korporācija Microsoft ir izšķīrusies par tik nopietnu soli - atbalstīt nākamās paaudzes operētājsistēmas lietotāja saskarni Avalon, izmantojot XML tīmekļa pakalpojumu.
Uldis ZARIŅŠ
P.S. Redakcija pateicas par sadarbību Microsoft Latvia ekspertam Aleksandram Lielbriedim.