Aizsalušā upē zivis nenārsto, jeb pasta pakalpojumi monopola ēnā
Regulators
Šķiet, ka atšķirībā
no elektronisko sakaru tirgus situācijas, intensīvās konkurences
un sarežģītajiem regulēšanas nosacījumiem pasta
nozare attīstās daudz mierīgāk. Latvijā ir krietni
mazāk ar pasta pakalpojumiem saistītu komersantu, nenotiek karsti
publiski strīdi ar konkurentiem, nav iesniegta neviena pretenzija
tiesā. Bet vai tiešām viss ir tik mierīgi un
bezkaislīgi, kā šķiet? Par tirgus un konkurences
situāciju šajā nozarē SP stāsta SPRK Elektronisko
sakaru un pasta departamenta Pasta nodaļas vadītājs Bruno
FRĪDENBERGS-ANSBERGS.
Likuma līkloči
Šobrīd joprojām ir spēkā
1994. gadā tapušais Pasta likums, kurš
īstenībā rakstīts kā Latvijas Pasta (LP)
likums. Lai gan piecas reizes labots, tas tik un tā īsti neatbilst
laika garam. Paredzēts, ka pilnīga pasta tirgus liberalizācija
(visiem sūtījumiem, arī parastajām vēstulēm) ES
sāksies tikai 2009. gada 1. janvārī. Tiesa, vairākas
valstis jau oficiāli paziņojušas, ka sāks pasta
liberalizāciju ātrāk, piemēram, Zviedrijā tas jau ir
noticis, arī Igaunija gatavojas to darīt ātrāk, bet
Lielbritānija - 2007. gadā. Latvijā tādas vēsmas nav
jūtamas.
Latvijā ir reģistrēti 34 pasta
nozares uzņēmumi, to skaitā Latvijas Pasts, kuram
vienīgajam izsniegta individuālā licence universālo
pakalpojumu sniegšanai, pārējiem - vispārējās
atļaujas citiem pakalpojumiem. Tas nozīmē, ka Pasta likums
tiešā veidā neaizliedz arī citiem uzņēmumiem
sniegt universālo pakalpojumu, toties uzkrauj šādiem
potenciālajiem pārdrošniekiem tik smagus un neizpildāmus
pienākumus, ka mēģināt konkurēt ar Latvijas Pastu būtu
tīrā pašnāvība. Šādam uzņēmumam
būtu jāsaņem licence, jāpakļauj tarifi regulatora
metodikai, jāievēro LP monopoltiesības uz vēstuļu
sūtījumiem līdz 100 gramiem, jāatver 500 pasta nodaļu
visā Latvijā, jāuzstāda ap 2000 pasta kastīšu,
vismaz vienreiz dienā jāpiegādā un jāsavāc pasts.
Turklāt tas būtu jādara par trīskārt lielāku (!)
pakalpojumu tarifu nekā Latvijas Pastam.
Neviens gan nav
mēģinājis ko tādu darīt, un nav arī noslēpums,
ka šāda norma likumā iestrādāta tieši
tāpēc, lai aizsargātu Latvijas Pasta kā valsts
uzņēmuma monopoltiesības. Paredzēts, ka 2006. gada 1.
janvārī sašaurināsies LP monopoltiesības
vēstuļu sūtījumiem (līdz 50 g), bet tarifs
potenciālajiem konkurentiem būs divarpus reižu lielāks.
Tomēr, kā liecina Eiropas un pašmāju pieredze, aptuveni
73-75 procenti visu sūtījumu ir vēstules līdz 50 g, tā
kā ar daļēju LP rezervēto tiesību ierobežojumu
nekas nemainīsies, un šāda situācija turpināsies
līdz 2009. gada 1. janvārim.
Kā norādīja Bruno
Frīdenbergs-Ansbergs, Pasta likumā nav īstas
skaidrības par pašu universālo pakalpojumu: viss salikts
vienā katlā. Likumā ir definēts, ka universālajā
pakalpojumā ietilpst vēstules, pastkartes, bandroles, sīkpakas,
bet papildpakalpojumi ir eksprespakas un ekspresvēstules.
Atsevišķi izdalīta trešā grupa - pakas virs 10 kg, kas
neietilpst nevienā no abām grupām. Izrādās, ka
reālajā biznesā šīs robežas starp grupām
nereti ir tik izplūdušas, ka tās grūti atdalīt. Nereti
nav tik vienkārši nošķirt, kur sākas un kur beidzas
vēstule vai kur sākas un kur beidzas ekspresvēstule.
Latvijas pasta
tirgus
Kopš 2004. gada jūnija atļaujas
saņēmuši desmit jauni pasta pakalpojumu uzņēmumi, un
turpinās iepriekš izsniegto vispārējo atļauju
pārreģistrācija. Tātad var secināt, ka
regulēšanas režīms kļuvis liberālāks.
Tomēr par pasta pakalpojumu tirgu un arī konkurenci var sākt
runāt tikai tajos segmentos, kas ir ārpus universālā
pakalpojuma un rezervētajām tiesībām. Lielākā
komersantu daļa nodarbojas ar starptautiskā eksprespasta (DHL, TNT, UPS),
iekšzemes eksprespasta (Latvijas Pasts, Bizpak, Autopasts
Termināls, Teikas kalns, Akmens auto u. c.) vai
ātrā eksprespasta (Velokurjers, City Express, MSG Kurjers)
pakalpojumiem.
Starptautiskā eksprespasta biznesā ir sīva
konkurence, tur pirmo vijoli spēlē lielie starptautiskie
uzņēmumi, un jauniem uzņēmumiem tajā iespraukties ir
visai grūti. Īpaši tādēļ, ka galvenais
konkurences ierocis ir nevis tarifi (to atšķirība ir neliela),
bet gan apkalpošanas kvalitāte, piegādes precizitāte,
papildpakalpojumi. To nebūt nav tik viegli nodrošināt, ja vien
uzņēmuma rokās nav visa loģistikas ķēde. Tas
nozīmē, ka pasta operatori nodrošina arī transporta
pakalpojumus un otrādi. Te pat grūti novilkt robežu starp
preču piegādi un kravu pārvadāšanu.
Šajā tirgus sektorā
jaunienācēji var konkurēt vienīgi ar specializāciju,
sadarbojoties ar kādu konkrētu valsti. Latvijā dibināti
uzņēmumi, kas darbojas kaimiņvalstīs. Piemēram, Ātrums
M, Unisons sadarbojas ar Vāciju, Petkēvičs -
ar Poliju, Ekspresspasts - ar ASV.
Iekšzemes eksprespasta
pakalpojumi ir
īstā cīņas arēna, kur citiem komersantiem
vislabāk iespējams parādīt savas spējas
sacensībā ar Latvijas Pastu. Viens no
spēcīgākajiem LP sāncenšiem ir Bizpak,
kurš pats savulaik bija Latvijas Pasta meitas uzņēmums.
Eksprespasta pakalpojumus ar pasažieru pārvadāšanu
ļoti veiksmīgi apvienojis Autopasts Termināls (darbojas
Rīgas autoostā). Lielākais ieguvums ir tāds, ka,
pārvadājot pastu kopā ar pasažieriem, nav papildu
transporta izmaksu, turklāt sūtījums parasti sasniedz
adresātu dažu stundu laikā. Tas ļauj šim
uzņēmumiem piedāvāt lētākus tarifus, kuri gan ir
augstāki nekā LP tradicionālie sūtījumi, toties
sasniedz adresātu daudz ātrāk. Līdzīgi darbojas
arī L-Ekspresis, sūtot pastu ar starptautiskajiem vilcieniem.
Ļoti veiksmīga ir ātrā
eksprespasta niša, jo Rīgas ielās un birojos tik bieži
redzētie naskie velokurjeri ar dzeltenajām vestītēm,
kā arī viņu amata brāļi ar oranžajiem
motorolleriem spēj ātri tikt garām pat lielajiem
sastrēgumiem un ļoti efektīvi darbojas tieši kā steidzamu
biznesa vēstuļu un sūtījumu piegādātāji.
Diemžēl pagaidām tikai Rīgā..
Visu minēto grupu komersanti ir
saņēmuši vispārējās atļaujas, maksā
valsts nodevu 0,2 procentu apmērā no apgrozījuma, regulators tos
uzrauga un konsultē. Tomēr ir vēl kāda grupa, kura
grūti pakļaujas uzraudzībai vai regulēšanai, un
tā ir adresēto reklāmu piegāde. Ar to parasti
nodarbojas tiešā mārketinga firmas, kuras ir izveidojušas
datu bāzi un pēdējā laikā sāk piedāvāt
klientam nevis lielveikalu vai firmu reklāmu lapiņu
izplatīšanu visās pastkastītēs, bet piegādi
konkrētiem adresātiem - piemēram, visiem Kociņiem Celmu
ielā. Tieši šai brīdī sākas
sarežģījumi: tiklīdz reklāmu ieliek aploksnē un
uzlīmē virsū uzvārdu un adresi, tā vairs nav
reklāmas piegāde, bet gan bandrole. Tad šādam
uzņēmumam neatliek nekas cits, kā reģistrēties pie
regulatora un kļūt par eksprespasta piegādātāju.
Kā prognozē Bruno
Frīdenbergs-Ansbergs, pasta pakalpojumu tirgum Latvijā vēl ir
pietiekami lielas izaugsmes iespējas un nākotnē varētu
parādīties arī jaunas nišas. Protams,
jārēķinās arī ar to, ka šis nav tik ienesīgs
bizness, kā, piemēram, elektroniskie sakari. Piemēram,
Vācijā pasta nozarē izdotas 1200 licences, bet visi šie uzņēmumi
kopā aizņem tikai vienu procentu tirgus, pārējos
sūtījumus joprojām piegādā Deutsche Post. Eiropā
šāda tendence ir ļoti zīmīga. Redzēsim, kā
būs Latvijā.
Daina DAMBERGA
www.sprk.gov.lv
Šķiet, ka atšķirībā no elektronisko sakaru tirgus situācijas, intensīvās konkurences un sarežģītajiem regulēšanas nosacījumiem pasta nozare attīstās daudz mierīgāk. Latvijā ir krietni mazāk ar pasta pakalpojumiem saistītu komersantu, nenotiek karsti publiski strīdi ar konkurentiem, nav iesniegta neviena pretenzija tiesā. Bet vai tiešām viss ir tik mierīgi un bezkaislīgi, kā šķiet? Par tirgus un konkurences situāciju šajā nozarē SP stāsta SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta Pasta nodaļas vadītājs Bruno FRĪDENBERGS-ANSBERGS.
Likuma līkloči
Šobrīd joprojām ir spēkā 1994. gadā tapušais Pasta likums, kurš īstenībā rakstīts kā Latvijas Pasta (LP) likums. Lai gan piecas reizes labots, tas tik un tā īsti neatbilst laika garam. Paredzēts, ka pilnīga pasta tirgus liberalizācija (visiem sūtījumiem, arī parastajām vēstulēm) ES sāksies tikai 2009. gada 1. janvārī. Tiesa, vairākas valstis jau oficiāli paziņojušas, ka sāks pasta liberalizāciju ātrāk, piemēram, Zviedrijā tas jau ir noticis, arī Igaunija gatavojas to darīt ātrāk, bet Lielbritānija - 2007. gadā. Latvijā tādas vēsmas nav jūtamas.
Latvijā ir reģistrēti 34 pasta nozares uzņēmumi, to skaitā Latvijas Pasts, kuram vienīgajam izsniegta individuālā licence universālo pakalpojumu sniegšanai, pārējiem - vispārējās atļaujas citiem pakalpojumiem. Tas nozīmē, ka Pasta likums tiešā veidā neaizliedz arī citiem uzņēmumiem sniegt universālo pakalpojumu, toties uzkrauj šādiem potenciālajiem pārdrošniekiem tik smagus un neizpildāmus pienākumus, ka mēģināt konkurēt ar Latvijas Pastu būtu tīrā pašnāvība. Šādam uzņēmumam būtu jāsaņem licence, jāpakļauj tarifi regulatora metodikai, jāievēro LP monopoltiesības uz vēstuļu sūtījumiem līdz 100 gramiem, jāatver 500 pasta nodaļu visā Latvijā, jāuzstāda ap 2000 pasta kastīšu, vismaz vienreiz dienā jāpiegādā un jāsavāc pasts. Turklāt tas būtu jādara par trīskārt lielāku (!) pakalpojumu tarifu nekā Latvijas Pastam.
Neviens gan nav mēģinājis ko tādu darīt, un nav arī noslēpums, ka šāda norma likumā iestrādāta tieši tāpēc, lai aizsargātu Latvijas Pasta kā valsts uzņēmuma monopoltiesības. Paredzēts, ka 2006. gada 1. janvārī sašaurināsies LP monopoltiesības vēstuļu sūtījumiem (līdz 50 g), bet tarifs potenciālajiem konkurentiem būs divarpus reižu lielāks. Tomēr, kā liecina Eiropas un pašmāju pieredze, aptuveni 73-75 procenti visu sūtījumu ir vēstules līdz 50 g, tā kā ar daļēju LP rezervēto tiesību ierobežojumu nekas nemainīsies, un šāda situācija turpināsies līdz 2009. gada 1. janvārim.
Kā norādīja Bruno Frīdenbergs-Ansbergs, Pasta likumā nav īstas skaidrības par pašu universālo pakalpojumu: viss salikts vienā katlā. Likumā ir definēts, ka universālajā pakalpojumā ietilpst vēstules, pastkartes, bandroles, sīkpakas, bet papildpakalpojumi ir eksprespakas un ekspresvēstules. Atsevišķi izdalīta trešā grupa - pakas virs 10 kg, kas neietilpst nevienā no abām grupām. Izrādās, ka reālajā biznesā šīs robežas starp grupām nereti ir tik izplūdušas, ka tās grūti atdalīt. Nereti nav tik vienkārši nošķirt, kur sākas un kur beidzas vēstule vai kur sākas un kur beidzas ekspresvēstule.
Latvijas pasta tirgus
Kopš 2004. gada jūnija atļaujas saņēmuši desmit jauni pasta pakalpojumu uzņēmumi, un turpinās iepriekš izsniegto vispārējo atļauju pārreģistrācija. Tātad var secināt, ka regulēšanas režīms kļuvis liberālāks. Tomēr par pasta pakalpojumu tirgu un arī konkurenci var sākt runāt tikai tajos segmentos, kas ir ārpus universālā pakalpojuma un rezervētajām tiesībām. Lielākā komersantu daļa nodarbojas ar starptautiskā eksprespasta (DHL, TNT, UPS), iekšzemes eksprespasta (Latvijas Pasts, Bizpak, Autopasts Termināls, Teikas kalns, Akmens auto u. c.) vai ātrā eksprespasta (Velokurjers, City Express, MSG Kurjers) pakalpojumiem.
Starptautiskā eksprespasta biznesā ir sīva konkurence, tur pirmo vijoli spēlē lielie starptautiskie uzņēmumi, un jauniem uzņēmumiem tajā iespraukties ir visai grūti. Īpaši tādēļ, ka galvenais konkurences ierocis ir nevis tarifi (to atšķirība ir neliela), bet gan apkalpošanas kvalitāte, piegādes precizitāte, papildpakalpojumi. To nebūt nav tik viegli nodrošināt, ja vien uzņēmuma rokās nav visa loģistikas ķēde. Tas nozīmē, ka pasta operatori nodrošina arī transporta pakalpojumus un otrādi. Te pat grūti novilkt robežu starp preču piegādi un kravu pārvadāšanu.
Šajā tirgus sektorā jaunienācēji var konkurēt vienīgi ar specializāciju, sadarbojoties ar kādu konkrētu valsti. Latvijā dibināti uzņēmumi, kas darbojas kaimiņvalstīs. Piemēram, Ātrums M, Unisons sadarbojas ar Vāciju, Petkēvičs - ar Poliju, Ekspresspasts - ar ASV.
Iekšzemes eksprespasta pakalpojumi ir īstā cīņas arēna, kur citiem komersantiem vislabāk iespējams parādīt savas spējas sacensībā ar Latvijas Pastu. Viens no spēcīgākajiem LP sāncenšiem ir Bizpak, kurš pats savulaik bija Latvijas Pasta meitas uzņēmums. Eksprespasta pakalpojumus ar pasažieru pārvadāšanu ļoti veiksmīgi apvienojis Autopasts Termināls (darbojas Rīgas autoostā). Lielākais ieguvums ir tāds, ka, pārvadājot pastu kopā ar pasažieriem, nav papildu transporta izmaksu, turklāt sūtījums parasti sasniedz adresātu dažu stundu laikā. Tas ļauj šim uzņēmumiem piedāvāt lētākus tarifus, kuri gan ir augstāki nekā LP tradicionālie sūtījumi, toties sasniedz adresātu daudz ātrāk. Līdzīgi darbojas arī L-Ekspresis, sūtot pastu ar starptautiskajiem vilcieniem.
Ļoti veiksmīga ir ātrā eksprespasta niša, jo Rīgas ielās un birojos tik bieži redzētie naskie velokurjeri ar dzeltenajām vestītēm, kā arī viņu amata brāļi ar oranžajiem motorolleriem spēj ātri tikt garām pat lielajiem sastrēgumiem un ļoti efektīvi darbojas tieši kā steidzamu biznesa vēstuļu un sūtījumu piegādātāji. Diemžēl pagaidām tikai Rīgā..
Visu minēto grupu komersanti ir saņēmuši vispārējās atļaujas, maksā valsts nodevu 0,2 procentu apmērā no apgrozījuma, regulators tos uzrauga un konsultē. Tomēr ir vēl kāda grupa, kura grūti pakļaujas uzraudzībai vai regulēšanai, un tā ir adresēto reklāmu piegāde. Ar to parasti nodarbojas tiešā mārketinga firmas, kuras ir izveidojušas datu bāzi un pēdējā laikā sāk piedāvāt klientam nevis lielveikalu vai firmu reklāmu lapiņu izplatīšanu visās pastkastītēs, bet piegādi konkrētiem adresātiem - piemēram, visiem Kociņiem Celmu ielā. Tieši šai brīdī sākas sarežģījumi: tiklīdz reklāmu ieliek aploksnē un uzlīmē virsū uzvārdu un adresi, tā vairs nav reklāmas piegāde, bet gan bandrole. Tad šādam uzņēmumam neatliek nekas cits, kā reģistrēties pie regulatora un kļūt par eksprespasta piegādātāju.
Kā prognozē Bruno Frīdenbergs-Ansbergs, pasta pakalpojumu tirgum Latvijā vēl ir pietiekami lielas izaugsmes iespējas un nākotnē varētu parādīties arī jaunas nišas. Protams, jārēķinās arī ar to, ka šis nav tik ienesīgs bizness, kā, piemēram, elektroniskie sakari. Piemēram, Vācijā pasta nozarē izdotas 1200 licences, bet visi šie uzņēmumi kopā aizņem tikai vienu procentu tirgus, pārējos sūtījumus joprojām piegādā Deutsche Post. Eiropā šāda tendence ir ļoti zīmīga. Redzēsim, kā būs Latvijā.
Daina DAMBERGA
www.sprk.gov.lv