Sakaru Pasaule - Žurnāls par
modernām komunikācijām

  
  


Atpakaļ Jaunais numurs Arhīvs Par mums Meklēšana

Internetā meklē partnerus gan mīlai, gan nāvei

   

GUNTARS GRĪNUMS, LETA, speciāli SP

 

 

Kamēr vienā kontinentā internets cilvēkus vieno romantiskām attiecībām, kuru rezultātā rodas jaunas dzīvības, citā tas saved kopā jaunus cilvēkus, kas vēlas kopā nomirt. Attīstītās Āzijas sabiedrību satrauc daudzie gadījumi, kad cilvēki datortīklā iepazīstas tikai tāpēc, lai kopīgi atstātu šo pasauli. Tajā pašā laikā Amerikā turpinās īsts interneta iepazīšanās bums, kas ļauj uzņēmīgiem cilvēkiem pelnīt miljoniem dolāru.

 

Lai gan arī iepriekš pasaule ir pieredzējusi virkni gadījumu, kad kolektīvas pašnāvības izdara kādu reliģisku grupu locekļi, Japānā vērojamās tendences ir pavisam jauns fenomens, jo jauni cilvēki ar interneta starpniecību satiekas tikai ar vienu mērķi – lai kopā nomirtu. Kopumā pēc iepazīšanās internetā pērn Japānā pašnāvības kopā izdarīja vismaz 34 cilvēki.

Pēdējā laikā šādi gadījumi reģistrēti arī citās pasaules valstīs, un, piemēram, Taivānā policijai nesen izdevās tikai pēdējā brīdī iejaukties, lai neļautu īstenot 16 jauniešu nodomu kopā izdarīt pašnāvību.

 

Iepazīstas, lai mirtu

Pirmais ar internetu saistītais kolektīvās pašnāvības gadījums, kas izpelnījās plašāku ievērību, Japānā notika 2003.gada februārī, kad Saitamas prefektūrā kādā dzīvoklī tika atrasti miruši trīs jauni cilvēki – divas sievietes un vīrietis. Šie cilvēki satikās internetā, lai beigu beigās sapulcētos kādā mājā un, izmantojot kokogļu krāsniņas, noindētos ar tvana gāzi. Tomēr īpašs satraukums Japānas sabiedrībā izcēlās tikai pēc tam, kad šim notikumam sekoja jauni un jauni kolektīvās pašnāvības gadījumi.

Šī gada oktobra sākumā pēc iepazīšanās internetā kopā pašnāvības izdarīja septiņi jauni vīrieši un sievietes. Tūlīt pēc tam, kad viņu līķi tika atrasti kādā busiņā, izplatījās informācija, ka citā Japānas rajonā automašīnā tajā pašā dienā atrastas vēl divu jaunu sieviešu mirstīgās atliekas. Drīzumā noskaidrojās, ka visi šie cilvēki pirms apzinātās došanās aizsaulē internetā sameklējuši domubiedrus, kas vēlētos mirt kopā ar viņiem.

Šī pašnāvnieku grupa izveidojusies neticami ātri. Viena no tās dalībniecēm internetā aicinājusi citus doties nāvē kopā ar viņu un jau pēc piecām dienām 34 gadus vecajai sievietei bija seši kompanjoni no dažādiem Japānas rajoniem, kuri visi kopā automašīnā noindējās ar četru kokogļu krāsniņu radītu tvana gāzi. Automašīnai no iekšpuses bija aizlīmēti logi, bet no ārpuses tā ietīta zilā plastikāta plēvē. Turklāt acīmredzot arī abas sievietes, kas tika atrastas otrā automašīnā, bija no šīs pašas grupas.

 

Lapas pašnāvniekiem

Jā, jā, internetā atrodama virkne lapu, kas domātas tieši potenciālajiem pašnāvniekiem. Tajās lasāmi ne tikai sludinājumi ar tekstu meklēju kompanjonus pašnāvības izdarīšanai vai aicinājumi tiem, kas ir noguruši dzīvot, bet arī detalizētas pamācības par to, kā efektīvāk izdarīt pašnāvību. Dažādās metodes pat tiek sīki salīdzinātas un veidoti savdabīgi reitingi, kuros ņemti vērā tādi kritēriji kā sāpes pirms nāves un izdošanās iespējas novērtējums procentos, raksta aģentūra dpa

Šajās lapās atrodami arī forumi depresiju nomāktajiem, kuros bieži var lasīt šādus tekstus: Man neveicas kopš pašas dzimšanas. Tāpēc vēlos mirt. Bet ir grūti mirt pašam. Varbūt šeit ir kāds, kurš vēlas mirt kopā ar mani?

Šo lapu veidotāji apgalvo, ka veic līdzjūtīgu darbu, piedāvājot pakalpojumus cilvēkiem, kas zaudējuši jebkādas cerības uz nākotni.

Tehnoloģiski attīstītajā Japānā nav iespējams slēgt šādas lapas, jo tādējādi tiktu pārkāptas pilsoņu tiesības uz vārda brīvību. Tāpēc tā dēvēto zudušo paaudzi no pamudinājumiem kādā depresijas mirklī izdarīt pašnāvību pasargāt nespēj arī varas iestādes.

 

Glābj policija

Nepilnu nedēļu pēc ziņas par deviņām kārtējām Japānas interneta pašnāvībām Taivānas policijai izdevās nepieļaut 16 jauniešu kolektīvu pašnāvību. Kad kāda vietējā avīze bija aprakstījusi vairākas pašnāvnieku interneta lapas, tām uzmanību pievērsa Kriminālās Izmeklēšanas biroja interneta novērošanas nodaļa, kurai izdevās izsekot jauniešu grupas elektroniskajai sarakstei.

- Mēs atradām trīs pašnāvnieku lapas un vispopulārākā no tām ir lapa ar nosaukumu Pašnāvnieku ģimene, kurai bija vairāk nekā 200 biedru. Mēs izsekojām 16 no viņiem, kas bija pauduši vēlmi kopā izdarīt pašnāvību, - aģentūrai dpa stāstījis biroja pārstāvis.

17 līdz 22 gadus veco 16 jauniešu vidū bija gan studenti, gan bezdarbnieki, gan pat viens karavīrs. Viņi tika nekavējoties nodoti psihiatru rīcībā, studentu mācību iestādes informētas par nepieciešamību audzēkņiem sniegt palīdzību, bet bezdarbniekiem piekomandēti palīgā sociālie darbinieki, lai atrastu viņiem darbu.

 

Internetā zudusī paaudze

Austrumnieciskajā Rietumvalstī Japānā šādi notikumi pastiprina bažas par to, ka iezīmējas straujas pārmaiņas japāņu sabiedrībā, kas pamazām atsakās no tradicionālās vērtību sistēmas. Par zudušo paaudzi dēvētā japāņu jaunatne aug datorspēļu ietekmē un pamatā dzīvo virtuālajā realitātē, tādējādi atrodoties izolācijā un aizvien vairāk atsvešinoties no dzīviem cilvēkiem, uzskata Kioto Sieviešu universitātes profesors Masaaki Noda.

Atšķirībā no nesenās pagātnes, kad vairākas paaudzes mitinājās zem viena jumta, mūsdienu Japānas sabiedrībā jauni cilvēki bieži dzīvo atrauti no ģimenēm un neredz savu senču nāvi, tādējādi sev izveidojot izplūdušu priekšstatu par nāvi, savukārt uzsver psihiatrs Harufusa Higano.

Ar internetu saistītās pašnāvības ir īpaši satraucošas arī tāpēc, ka būtībā jauni cilvēki pieņem relatīvi ātru lēmumu atstāt šo pasauli, turklāt bieži vien – šķietami sīku problēmu dēļ. Viņi pieņem lēmumu gluži kā datoru pasaulē – ar vienu peles klikšķi. Eksperti uzskata, ka mūsdienu Japānas jaunieši ļoti viegli ietekmējas no citu ierosinājumiem, jo, dzīvojot virtuālās pasaules izolācijā, tā arī nav spējuši attīstīt paši savas personības.

 

ASV meklē romantiku

Kamēr attīstītā Āzija satraucas par to, ka jauni cilvēki starptautiskajā datortīklā meklē partnerus, lai padarītu sev galu, Amerikas internetā izcēlies īsts romantikas bums. Patlaban apmēram 40 miljoni amerikāņu interneta iepazīšanās servisos meklē savu mūža mīlestību vai vismaz partneri kādam romantiskam sānsolim vienmuļās privātās dzīves saviļņošanai.

Līdz ar to ASV izveidojusies īsta industrija, kurā apgrozās miljoniem dolāru. Pērn amerikāņi mīlas partneru medībās iztērēja apmēram 425 miljonus dolāru, padarot iepazīšanās tematiku par otro apjomīgāko starp visām interneta satura kategorijām, atpaliekot tikai no pornogrāfijas, liecina Tiešsaistes izdevēju asociācijas un comScore Network pētījuma rezultāti.

Līdz ar to nav jābrīnās, ka Ameriku pārņēmis īsts iepazīšanās servisu bums, izmanīgiem uzņēmējiem piedāvājot romantiski noskaņotajiem klientiem aizvien jaunus pakalpojumus, piemēram, padomu grāmatas, foto un profilu servisus, iepazīšanās konsultācijas un potenciālo partneru identitātes pārbaudes.

Viens no šādiem uzņēmējiem ir Īvens Marks Kacs, kurš sarakstījis grāmatu Nespēju noticēt, ka pērku šo grāmatu: Saprātīga interneta iepazīšanās rokasgrāmata, kas māca pēc mīlas izslāpušo lasītāju sevi pareizāk pasniegt internetā. Viņš dibinājis arī speciālu interneta lapu www.e-cyrano.com.

- Tas ir ļoti līdzīgi darba meklējumiem. Lielākā daļa cilvēku labprāt samaksātu 300 dolārus par rezumē, ar kura palīdzību tiktu pie darba, - saka Kacs.

ASV grāmatu veikalu plaukti līdzīga satura literatūras pārpilni. Interneta iepazīšanās sadaļās manāmi tādi nosaukumi kā Interneta iepazīšanās iesācējiem, Interneta tikšanās noteikumi: Mistera Īstā sirds iekarošana vai Pilnīga idiota rokasgrāmata interneta randiņu pasaulē. Protams, arī paši interneta iepazīšanās servisi izdod savas padomu grāmatas, piedāvā palīdzību personas profila sastādīšanā un pat speciālas palīdzības karstās līnijas.

 

Virtuālie miesassargi

Citi apķērīgi uzņēmēji drošas peļņas nolūkos pārņēmuši funkcijas, ko agrāk pildīja draugi un ģimenes locekļi – viņi pārbauda potenciālo pielūdzēju un par attiecīgu samaksu piedāvā klientam fiziskās, finansiālās un emocionālās veselības aizsardzību, raksta aģentūra Reuters.

Lielākā daļa lielo iepazīšanās servisu spēj iegūt informāciju par cilvēka vecumu un pārbaudīt, vai viņš nav tiesāts vai apsūdzēts seksuālā vardarbībā. Tajā pašā laikā pārliecināties, vai potenciālais partneris gadījumā nav precējies, ir daudz grūtāk. - Es jums varētu pateikt miljons lietu par jebkuru cilvēku, tomēr ja ir viena lieta, ko iegūt ir patiešām grūti, tad tā ir informācija par personas ģimenes stāvokli, - izteicies Entersect (http://www.entersect.com) prezidents Džefrijs Lī. Šī informācija ASV ļoti bieži joprojām ir papīra formā un to kontrolē municipālās varas iestādes, tāpēc to iegūt nav viegli, Reuters skaidrojis Lī.

Identitātes pārbaudes servisi ir vēl viens strauji augošs biznesa veids, ko radījis interneta iepazīšanās bums. Gan Entersect, gan konkurents Verified Person (http://www.verifiedperson.com), kura līdzdibinātājs ir bijušais Apple Computer izpilddirektors Džons Skallijs, savus pakalpojumus speciāli pielāgo iepazīšanās servisu lietotāju vajadzībām. Līdzīgi rīkojas arī tādas lapas kā PeopleData (www.people-data.com) un Rapsheets Criminal Records (www.rapsheets.com).

Par iepazīšanās bumu priecājas arī privātdetektīvi, jo mīlas lietām līdzi tradicionāli nāk greizsirdība un aizdomas. Kalifornijas privātdetektīve Karmena Neimiša dibinājusi DateSmart.com, kur pakalpojumu cenas sākas ar apmēram 300 dolāriem. - Cilvēki man zvana, jo daudz informācijas nemaz neizgaismojas, - skaidro Neimiša. - Astoņdesmit procentos gadījumu es konstatēju, ka manu klientu aizdomas ir bijušas vismaz daļēji pamatotas.

- Kamēr vien cilvēki internetā iemīlēsies, viņiem būs nepieciešama palīdzība,  secina arī Kacs.

Guntars GRĪNUMS, LETA, speciāli SP

 

 
Design and programming by Anton Alexandrov - 2001